text_structure.xml 12.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyMadej">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Gospodarki oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. W porządku dziennym przewidziane jest pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie. Mamy rozstrzygnąć, czy powołać podkomisję, czy skierować projekt ustawy do drugiego czytania. Wszystko będzie zależało od tego, co usłyszymy od pana ministra i jak będzie przebiegała dyskusja nad projektem.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJerzyMadej">Rozumiem, że zaproponowany porządek dzienny został zaakceptowany. W związku z tym proszę pana ministra o przedstawienie głównych założeń i tez projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŚrodowiskaJanuszRadziejowski">Nowelizacja ustawy Prawo łowieckie przedłożona przez rząd nie obejmuje zakresu, w jakim należałoby ją przeprowadzić. Wynika ze zmiany ustawy o działalności gospodarczej oraz - zdaniem Ministerstwa Środowiska - konieczności utrzymywania zezwoleń w zakresie, po pierwsze obrotu w kraju i za granicą zwierzyną żywą, z wyłączeniem sprzedaży dokonywanej przez dzierżawców i zarządów obwodów łowieckich na terenie kraju, po drugie obrotu w kraju i za granicą tuszami zwierzyny i ich częściami i po trzecie sprzedaży usług turystycznych obejmujących polowania w kraju dla cudzoziemców oraz polowania za granicą.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŚrodowiskaJanuszRadziejowski">Art. 98 ust. 2 ustawy - Prawo działalności gospodarczej z 19 listopada 1999 r. nakazuje ustawowo określić zakres i warunki wykonywania działalności gospodarczej, wydawania zezwoleń, o których mowa w art. 96 pkt 2 wymienionej ustawy oraz w ustawach odrębnych, a także określenia informacji i dokumentów wymaganych do złożenia wniosków o wydanie zezwolenia.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŚrodowiskaJanuszRadziejowski">W art. 96 pkt 2 wyżej wymienionej ustawy jest zapis, że działalność gospodarcza sprzed dnia wejścia w życie ustawy z 19 listopada 1999 r., z dniem wejścia w życie wyżej wymienionej ustawy staje się działalnością gospodarczą objętą wymogiem uzyskania zezwolenia. Dotychczasowe organy koncesyjne stają się organami zezwalającymi. Przedkładany projekt zmiany rozdziału 4 ustawy - Prawo łowieckie ma na celu wypełnienie tego obowiązku i w zasadzie zmiany ograniczają się do tego zakresu. W projekcie szczegółowo reguluje się sprawy warunków, które należy spełnić i udokumentować, żeby zezwolenie mogło być udzielone, np. zabezpieczenie majątkowe roszczeń lub ubezpieczenie, złożenie odpowiedniego egzaminu, posiadanie zezwolenia na działalność organizatora turystyki. Ponadto określone zostały przyczyny odmowy wydania oraz cofania zezwoleń. Inne zmiany mają charakter porządkowy lub redakcyjny.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŚrodowiskaJanuszRadziejowski">Wejście w życie tej ustawy nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa. Zgodnie z ustawą - Prawo działalności gospodarczej, działalność objęta koncesjonowaniem na podstawie ustawy - Prawo łowieckie dotyczy obrotu zwierzyną, tuszami zwierzyny i ich częściami oraz sprzedaży usług turystycznych staje się działalnością gospodarczą objętą wymogiem uzyskania zezwolenia.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieŚrodowiskaJanuszRadziejowski">Zgodnie z terminem dotyczącym określenia zakresu i warunków wydawania zezwoleń, ustawa powinna wejść w życie 1 lipca 2001 r., co jest trudnym przedsięwzięciem. Jednak taka jest sytuacja prawna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyMadej">Dziękuję panu ministrowi za krótkie i rzeczowe przedstawienie projektu ustawy. Czy są pytania do pana ministra w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełJerzyMadej">Jeżeli nikt się nie zgłasza, pozwolę sobie na zadanie pytania. Czy w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów zmieni się zakres podmiotów, które będą mogły uzyskać zezwolenie, czy pozostanie taki sam, jak w przypadku koncesjonowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuJanuszRadziejowski">Możliwością uzyskania zezwolenia objęte będą te same podmioty, natomiast będzie inna formuła prawna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyMadej">Po prostu zamiast koncesji wprowadzone będzie zezwolenie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełJerzyMadej">Czy są jeszcze pytania do pana ministra związane z przedstawionym projektem? Nie ma pytań.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełJerzyMadej">Czy są inne uwagi lub propozycje dotyczące projektu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełBogumiłBorowski">Nie mam uwag, ale chciałbym zadać pytanie. Jeśli, zgodnie z art. 19b, wprowadzamy egzamin ze znajomości wykonywania polowania oraz zasad ochrony przyrody przeprowadzany przez specjalnie w tym celu powołaną komisję, chciałbym wiedzieć, czy ta komisja ma prawo zbadać nienaganność postępowania kandydata, niekaralność - np. pod kątem ewentualnego kłusownictwa? Jak zamierzacie to państwo rozstrzygnąć, żeby przez egzamin nie przeszła osoba, która uprzednio była karana za kłusownictwo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuJanuszRadziejowski">Jeśli chodzi o oświadczenie o niekaralności, musi być ono złożone w związku z wydawaniem koncesji. Natomiast z wykonywaniem łowiectwa związane są również procedury dotyczące wydawania broni. Poza tym polskie Prawo łowieckie przewiduje, że ten, kto chce polować musi być członkiem Polskiego Związku Łowieckiego, w którym obowiązują procedury sprawdzające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJerzyMadej">W związku z tym zadam pytanie uzupełniające. Czy dobrze rozumiem, że egzamin, o którym mowa w art. 19b, jest egzaminem dodatkowym, a nie tym, który przeprowadza się w celu uzyskania prawa wykonywania polowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuJanuszRadziejowski">Poproszę o wyjaśnienie panią dyrektor Zofię Chrempińską, która kieruje tymi sprawami w Departamencie Leśnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuLeśnictwawMinisterstwieŚrodowiskaZofiaChrempińska">Problem ten jest uregulowany w dotychczasowej ustawie - Prawo łowieckie. Do egzaminu z zasad wykonywania polowania i wiadomości o ochronie przyrody może przystąpić każdy. To jest warunkiem uzyskania koncesji, a będzie warunkiem uzyskania zezwolenia. Dopiero osoba, która zda pozytywnie egzamin może starać się o uzyskanie koncesji. Jest to szczególnie ważne dla organizatora turystyki, który wodzi myśliwych po lesie i musi znać podstawowe zasady w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJerzyMadej">Mam kolejne pytanie. Czy kandydat ubiegający się o zezwolenie musi być członkiem Polskiego Związku Łowieckiego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZastępcadyrektoraZofiaChrempińska">Nie, tu chodzi o działalność gospodarczą. Właśnie dlatego kandydat musi mieć pojęcie o łowiectwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJerzyMadej">Rozumiem więc, że jest to zupełnie inny egzamin.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełJerzyMadej">Czy są jeszcze inne pytania lub uwagi?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełJerzyMadej">Poseł Jan Rzymełka</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PosełJerzyMadej">Niestety, nie mam przed sobą treści projektu, ale chodzi mi o wiek osób, które poprzez tę nowelizację są eliminowane z Polskiego Związku Łowieckiego.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PosełJerzyMadej">Doświadczenie w łowiectwie zdobywa się z wiekiem. Otrzymałem wiele sygnałów ze strony osób po sześćdziesiątce, sprawnych fizycznie, że proponowane rozwiązanie dotyczące granic wiekowych praktycznie eliminuje z łowiectwa osoby po osiemdziesiątce, posiadające ogromne doświadczenie w tym zakresie. Czy nie ma możliwości pozostawienia tym ludziom dotychczasowych uprawnień? Nie chodzi mi o możliwość korzystania z broni. Dzięki swemu doświadczeniu są lepsi od młodszych, ale ustawa eliminuje ich z kręgu myśliwych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZastępcadyrektoraZofiaChrempińska">W tej zmianie nie regulujemy tych spraw. Natomiast zasady kto, kiedy i przy jakich władzach umysłowych będzie mógł posiadać broń, będą określone w ustawie o broni i amunicji. Myślę, że starsze, doświadczone osoby nie powinny być od razu eliminowane z tego kręgu. Pamiętajmy o tym przy okazji omawiania ustawy o broni i amunicji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełJerzyMadej">Czy są inne uwagi do omawianego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełJerzyMadej">Wobec tego proponuję, żeby nie powoływać podkomisji, tylko od razu skierować projekt do drugiego czytania z pozytywną opinią połączonych Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZastępcadyrektoraZofiaChrempińska">Ponieważ jesteśmy w posiadaniu poselskiego projektu dotyczącego przedłużenia o rok procedury wydawania koncesji ośmielam się zapytać, czy pan przewodniczący mógłby nas poinformować, czy ta zmiana będzie rozpatrywana? Chodzi o druk nr 2971, który wydłuża o rok okres opracowania nowych zasad wydawania zezwoleń. Wiąże się to z naszą ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosłankaJaninaKraus">Projekt, o którym pani wspomina, nie jest przedmiotem posiedzenia Komisji. Przedmiotem posiedzenia jest projekt rządowy zawarty w druku nr 2968.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJerzyMadej">Czy będzie sprzeciw wobec propozycji skierowania projektu ustawy do drugiego czytania z pozytywną opinią połączonych Komisji? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały i skierowały projekt ustawy do drugiego czytania.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełJerzyMadej">Jaki termin ustalimy dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej do wydania opinii? Czy jest na sali przedstawiciel Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PosełJerzyMadej">Jednak - jak słusznie zauważył pracownik sekretariatu Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa - opinia UKIE do projektu jest pozytywna. Nie musimy domagać się opinii ponieważ nie wprowadzamy żadnych zmian.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PosełJerzyMadej">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełBogumiłBorowski">W imieniu klubu SLD zgłaszam chęć współpracy z posłem sprawozdawcą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełJerzyMadej">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu kandydatury posła Bogumiła Borowskiego? Nikt nie jest przeciwny. Stwierdzam, że połączone Komisje wybrały posła Bogumiła Borowskiego do pełnienia funkcji posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełJerzyMadej">Dziękuję wszystkim za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>