text_structure.xml
26.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Otwieram posiedzenie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Porządek dzienny obejmuje jeden punkt – rozpatrzenie Informacji Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli gromadzenia, przetwarzania i udostępniania informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych. Referować będzie prezes Najwyższej Izby Kontroli. Czy są uwagi do porządku? Nie widzę, nie słyszę, zatem uważam, że Komisja porządek przyjęła. Przechodzimy do jego realizacji. Bardzo proszę o zabranie głosu dyrektora Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego w Najwyższej Izbie Kontroli, pana generała Marka Bieńkowskiego. Panie generale, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarekBienkowski">Bardzo dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mama zaszczyt przedstawić ustalenia związane z kontrolą, która została przeprowadzona pod koniec ubiegłego roku. Jednocześnie chcę na początku zaznaczyć, że aby wyniki tej kontroli były jak najbardziej aktualne, wystąpiłem z wnioskiem do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli o zwolnienie mnie z tajemnicy kontrolerskiej. Pan prezes Jezierski przychylił się do mojego wniosku. Będę mógł zaprezentować Wysokiej Komisji, tak jak uczyniłem to na posiedzeniu wyjazdowym Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, ustalenia dotyczące przedmiotu dzisiejszego posiedzenia Wysokiej Komisji. Będzie to stan na godzinę 16.00 dnia przedwczorajszego. Zdecydowaliśmy się, po ustaleniach kontroli, którą zakończyliśmy na przełomie roku, ze względu na wagę poruszanych przez nas spraw, na przeprowadzenie stosunkowo szybko, jak na warunki Najwyższej Izby Kontroli, kontroli sprawdzającej. I wstępne wyniki kontroli sprawdzającej – stan na przedwczoraj, na godzinę 16.00, przedstawiamy Wysokiej Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarekBienkowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Najwyższa Izba Kontroli od trzech lat przeprowadza przekrojowe kontrole, dotyczące szeroko rozumianych działań różnych instytucji, które związane są z przygotowaniem Polski do przeprowadzenia imprezy umownie nazwanej EURO 2012. Dwa lata z rzędu przedstawialiśmy wyniki tych naszych kontroli, gdzie informowaliśmy Wysoką Izbę o naszych ocenach, dotyczących szeroko rozumianej infrastruktury, czyli postępów w budowie dróg, autostrad, dworców kolejowych i lotniczych, stadionów. W pewnym sensie również działań organizacyjnych związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa. Natomiast w departamencie, którym mam zaszczyt kierować, dokonaliśmy jesienią ubiegłego roku analizy i w oparciu o tę analizę stwierdziliśmy, że istotnym elementem, który może zaważyć na tym, czy ta impreza będzie udana, czy też nie, jest realizacja przez Komendanta Głównego Policji, jako organu wskazanego wprost w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych – zadania polegającego na gromadzeniu przez niego, zgodnie z dyspozycją ustawy, informacji dotyczących osób z zakazami stadionowymi, w tym również zagranicznymi, oraz w oparciu o swoisty lex specialis, związany wprost z organizacją EURO 2012, na prowadzeniu i uzupełnianiu bazy danych dotyczącej osób, które mogą stanowić potencjalne zagrożenie, jeśli chodzi o ich zachowania podczas odbywania się tej imprezy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MarekBienkowski">Z naszej analizy wynika rzecz oczywista, że przestępstwa i wykroczenia związane z imprezami masowymi, w szczególności z meczami piłkarskimi, stanowią naprawdę istotny problem dotyczący bezpieczeństwa publicznego, zresztą, nie tylko w Polsce. I tutaj muszę pokusić się o pewną naszą ocenę, dotyczącą, naszym zdaniem, bardzo nowoczesnych rozwiązań, zawartych w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych, która weszła w życie w sierpniu 2009 r. Już na wstępie chcę przez to powiedzieć, że instrumenty prawne, które otrzymała polska Policja, są nowoczesne i rzeczywiście stwarzają realną szansę, by te instrumenty bardzo precyzyjnie opisane w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych, były po prostu w organizacji imprez masowych, w tym EURO 2012, po prostu przydatne.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MarekBienkowski">Jak już powiedziałem wcześniej, nie ma najmniejszych wątpliwości, kto w oparciu o przepisy tej ustawy jest organem zobowiązanym do prowadzenia tych baz danych. Wprost wymieniony jest jako organ Komendant Główny Policji. We wspomnianej ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych został określony katalog podmiotów uprawnionych do korzystania z tych baz danych, które ma prowadzić Komendant Główny Policji. Podmiotami tymi, w oparciu o art. 38 i 39 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych są jednostki organizacyjne Policji, sądy oraz szeroko rozumiani organizatorzy masowych imprez sportowych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MarekBienkowski">Komendant w prowadzonej przez siebie bazie danych powinien w szczególności gromadzić informacje o osobach, wobec których zapadły prawomocne wyroki lub prawomocne orzeczenia o ukaraniu za przestępstwa, albo wykroczenia popełniane w związku z masową imprezą sportową oraz o zakazach stadionowych, nałożonych przez uprawnione podmioty innych państw, czyli tzw. zakazy zagraniczne.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MarekBienkowski">Tutaj należy wspomnieć, że w celu realizacji obowiązku prowadzenia informacji o zakazach zagranicznych, ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych dała komendantowi uprawnienie do pozyskiwania informacji od instytucji zagranicznych na temat wydanych przez nie zakazów uczestnictwa w imprezach masowych. Pan Komendant Główny, jako organ zobowiązany do prowadzenia baz danych, dostał również prawną możliwość zdobywania tych informacji od innych podmiotów zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MarekBienkowski">Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych nałożyła na pana Komendanta Głównego Policji obowiązek utworzenia dwóch baz danych: pierwsza, to baza danych o osobach mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas Finałowego Turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012, czyli jak gdyby to lex specialis na tę okoliczność, a druga baza danych, o której już wspominałem, to baza danych dotycząca osób z zakazami stadionowymi, w tym również z zagranicznymi zakazami stadionowymi.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MarekBienkowski">Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych zobowiązała jednostki organizacyjne Policji i sądy do przekazywania komendantowi informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych nie później niż w ciągu 24 godzin od chwili ich otrzymania. Przekazanie informacji powinno następować za pomocą środków informacji elektronicznej, albo przez bezpośrednie dostarczenie do najbliższego komisariatu lub komendy powiatowej, miejskiej, rejonowej Policji. Zapis jest oczywisty: Nie tylko pełna baza danych, ale i szybko przekazana informacja o osobie, spełniają cele założone przez ustawodawcę.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MarekBienkowski">Decyzją nr 167 Komendanta Głównego Policji z marca 2008 r. w sprawie funkcjonowania zestawu centralnych zbiorów informacji tworzących Krajowy System Informacji Policji pan Komendant Główny Policji utworzył Krajowy System Informacji Policyjnej, nazywany w skrócie KSIP oraz w tymże zarządzeniu określił zasady rejestrowania w nim informacji o osobach, w stosunku do których orzeczono zakazy uczestnictwa w imprezach masowych. Stosownie do par. 11 ust. 16 załącznika do wspomnianej decyzji rejestracja informacji o zakazach powinna nastąpić, o czym mówi ustawa, w ciągu 24 godzin od wpływu dokumentu będącego podstawą do rejestracji.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MarekBienkowski">NIK przeprowadziła kontrole w celu sprawdzenia sposobu funkcjonowania gromadzenia i przekazywania informacji dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa imprez masowych. Kontrole przeprowadziliśmy w listopadzie i grudnia 2011 r. w Komendzie Głównej Policji, w Komendzie Rejonowej Policji Warszawa 1 i w Sądzie Rejonowym dla Warszawy-Środmiescie. Oczywiście kontrolowaliśmy sąd zgodnie z konstytucją i ustawą o NIK nie, co do zasadności orzeczeń o zakazach stadionowych, tylko badaliśmy, czy sąd, zgodnie z procedurą wynikającą z ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, przekazuje informacje, już po orzeczeniach dotyczących zakazów stadionowych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MarekBienkowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przeprowadzając tę kontrolę z inicjatywy własnej chcieliśmy zbadać, w jakiej formie funkcjonuje baza danych prowadzona przez pana Komendanta Głównego Policji dotycząca bezpieczeństwa imprez masowych. Sprawdzaliśmy też, czy baza danych dotyczących imprez masowych jest kompletna i prowadzona w sposób rzetelny i w jaki sposób podmioty zobowiązane ustawowo do przekazywania informacji, przekazują te informacje w sposób wymagany prawem. Zbadaliśmy też, czy Komendant Główny Policji realizuje zadanie wprost postawione przez ustawę o bezpieczeństwie imprez masowych, to znaczy, czy prowadzi realną współpracę międzynarodową w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych, w szczególności, czy pozyskuje i ewidencjonuje zarówno informacje o zagranicznych zakazach stadionowych, jak również informacje – czyli chodzi o te drugą bazę danych – o osobach, które mogą stanowić realne zagrożenia podczas imprezy sportowej.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MarekBienkowski">Niestety, w wyniku naszych badań stwierdziliśmy, że pan Komendant Główny Policji nie pozyskiwał od instytucji zagranicznych informacji na temat wydanych przez nie zakazów uczestnictwa w imprezach masowych, czyli w konsekwencji, pan komendant nie realizował obowiązku dotyczącego gromadzenia w bazie danych informacji o zakazach stadionowych. Zdaniem Izby mogło to w znaczący sposób utrudnić realizację obowiązków organizatorom imprez masowych, nałożonych przez ustawę o bezpieczeństwie imprez masowych, dotyczących zapobiegania udziałowi w imprezach osób objętych zakazami zagranicznymi, jak również osób, których obecność może stanowić zagrożenie dla sprawnego przeprowadzenia imprezy sportowej. Naszym zdaniem, brak wiedzy na temat zakazów zagranicznych ma szczególne znaczenie w związku z potrzebą przygotowania Policji do zabezpieczenia EURO 2012. W toku kontroli informowano kontrolerów, że dane o osobach objętych zakazami zagranicznymi będą zbierane w ramach odrębnej bazy danych o osobach mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa. Nie zgadzamy się o tyle z tym stanowiskiem, że mają to być dwie bazy danych, o których mówi ustawa. Jedna baza „nie przeczy” drugiej bazie danych. Tu przy okazji chcę powiedzieć, że nastąpiło jakieś nieporozumienie medialne. Najwyższa Izba Kontroli nigdy nie postulowała, by tworzyć dla sprawnego przekazywania informacji dotyczących osób znajdujących się w tych dwóch wymienionych przeze mnie bazach danych, oddzielnego systemu teleinformatycznego, bo jak wspomniałem, już od lat sprawnie funkcjonuje Krajowy System Informacji Policyjnej i jedna z „zakładek” tego systemu swobodnie spełnia wszystkie funkcje dotyczące przekazywania informacji z tych dwóch baz danych.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#MarekBienkowski">Pod koniec ubiegłego roku stwierdziliśmy, że Komenda Główna Policji jest na dosyć wstępnym etapie opracowywania wspomnianych przeze mnie dwóch baz danych. Nie podjęto, naszym zdaniem, koniecznych działań, które w oparciu o określony harmonogram mogłyby doprowadzić polską Policję do tego, żeby w sposób usystematyzowany, rzetelny dokonać niełatwej rzeczy – nawiązać współpracę z partnerami zagranicznymi, zaproponować sposób przekazywania informacji.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#MarekBienkowski">Tutaj, jeśli pan przewodniczący pozwoli, uczynię pewną dygresję: otóż jest tu pewne nieporozumienie. Koledzy z Policji twierdzili, że im bliżej będzie roku 2012, tym te dane w bazach danych będą bardziej aktualne. Jednak, niekoniecznie, ponieważ pierwsza baza danych, dotycząca cudzoziemców z zagranicznymi zakazami stadionowymi, zgodnie z ustawą powinna być tworzona od sierpnia 2009 r. Ona nie jest dedykowana tylko do przeprowadzenia EURO 2012, ona ma pomóc w organizacji EURO, ale również i wcześniej i później w przeprowadzaniu zawodów sportowych. Koledzy z Policji w 100% się z nami zgadzają, że informacja o tych osobach ma bardzo istotne znaczenie, jeśli chodzi o wykorzystanie sił i środków przez osoby dowodzące działaniami policyjnymi, czyli odpowiedzialne. Odpowiedzialny na stadionie jest organizator, współodpowiedzialna w polskim systemie prawnym w oparciu o ustawę o bezpieczeństwie imprez masowych jest Policja. Te dane – tu jesteśmy zgodni z kolegami z Policji – są ewidentnie potrzebne do sprawnego przygotowania i przeprowadzenia imprezy sportowej.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#MarekBienkowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, żeby nie przedłużać wystąpienia, chciałbym przedstawić najważniejsze ustalenia tej kontroli. Oprócz tego, że stwierdziliśmy pod koniec ubiegłego roku, jak wspomniałem wcześniej, że pan Komendant Główny nie prowadzi tych dwóch baz danych, nie tworzy ich w sposób taki, który pozwalałby na wprowadzanie nazwisk, stwierdziliśmy ponadto, że mamy totalne niezrozumienie przez prezesów sądów kwestii trybu przekazywania informacji dotyczących zakazów stadionowych. Mianowicie, panowie prezesi sądów nie doczytali ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych i przekazywali te informacje w trybie określonym przez Kodeks karny wykonawczy, a tam są inne terminy, inny tryb. Po tych ustaleniach, Prezes Sądu Rejonowego w Warszawie w 100% zgodził się z naszymi ustaleniami. Skierowaliśmy wystąpienie pokontrolne do pana ministra Gowina, który poinformował Izbę, że powiadomił wszystkich prezesów sądów o pilnej potrzebie wprowadzania procedury wynikającej z ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, nie zaś wedle procedury standardowej, wynikającej Kodeksu karnego wykonawczego.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#MarekBienkowski">Stwierdziliśmy również w jednostce policji, że te informacje, które niestety, w paru przypadkach z dużym opóźnieniem otrzymywała od sądu, wprowadzała też ze sporym opóźnieniem, bądź przekazywała je na zasadzie: jednostka Policji do jednostki Policji, co jest sporą nieprawidłowością, gdyż, im szybciej te informacje znajdą się w Krajowym Systemie Informacji Policyjnej, tym szybciej będą one dostępne dla wszystkich tych podmiotów, które w całej Polsce będą mogły z nich korzystać. W tej sprawie i pan komendant główny i pan komendant rejonowy też z tymi naszymi ustaleniami w pełni się zgodzili.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#MarekBienkowski">Chcąc być precyzyjnym podam, że zaległości w zakresie wprowadzania tych informacji do Krajowego Systemu Informacji Policyjnej wahały się od 25 do 140 dni. To były duże opóźnienia.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#MarekBienkowski">Zarówno pan Komendant Główny Policji, jak i Prezes Sądu, Minister Sprawiedliwości i Minister Spraw Wewnętrznych praktycznie wspólnie stwierdzili, że te ustalenia Najwyższej Izby Kontroli są pomocne w tym, by dobrze przygotować polska Policję i inne służby do organizacji EURO 2012, i wprowadzają te nasze wnioski pokontrolne czy te zalecenia w życie. Potem wydarzyła się rzecz dosyć niestandardowa, mianowicie w oficjalnych wypowiedziach przedstawicieli Komendy Głównej Policji, w środkach masowego przekazu ukazały się informacje wskazujące na to, że Policja jednak nie zgadza się z tymi naszymi ustaleniami. Pomimo jednoznacznych deklaracji zarówno pana Ministra Spraw Wewnętrznych, jak i Komendanta Głównego Policji. Oczywiście, Najwyższa Izba Kontroli nie wchodzi w polemikę z wypowiedziami rzecznika prasowego czy innych przedstawicieli Policji, natomiast biorąc pod uwagę znaczenie tych ustaleń, podjęliśmy decyzję, aby przeprowadzić – bo mamy taka możliwość – kontrolę sprawdzającą. Właśnie dokładnie jutro kończy się ta kontrola sprawdzająca. Dzisiaj pobieraliśmy wyjaśnienia od pana Komendanta Głównego Policji. Kontrola jeszcze nie jest zakończona, ale korzystając z tego, że – jak wcześniej wspomniałem – pan prezes zwolnił mnie z tajemnicy kontrolerskiej, mogę Wysokiej Komisji przedstawić najświeższe ustalenia. Jest to jak gdyby dalszy ciąg kontroli, którą przeprowadziliśmy.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#MarekBienkowski">Więc tak: według stanu na 21 maja 2012 r., na godzinę 16.00, w Krajowym Systemie Informacji Policyjnej nie zostały zarejestrowane żadne osoby objęte zagranicznymi zakazami stadionowymi. Natomiast zaewidencjonowano informacje dotyczące tej drugiej bazy danych – kibiców mogących stanowić zagrożenie dla porządku publicznego podczas EURO 2012. Są to dane dotyczące obywateli Rosji i Białorusi. Czyli od chwili rozpoczęcia tej kontroli sprawdzającej, a więc od dnia 14 maja do dnia 21 maja br. do godziny 16.00 nie zwiększyła się liczba osób zarejestrowanych w tej drugiej bazie, nie wprowadzono też żadnego nazwiska z tymi zagranicznymi zakazami stadionowymi do bazy pierwszej. Natomiast stwierdziliśmy, że mamy bardzo istotny progres, jeśli chodzi o liczbę wynegocjowanych porozumień z państwami – uczestnikami EURO 2012 oraz z państwami tranzytowymi, dlatego, że od tej naszej ostatniej kontroli, do tej, którą w tej chwili kończymy, wynegocjowano realnie 19 porozumień i z 8 państwami w ramach tych 19 wynegocjowanych porozumień te porozumienia podpisano. Istnieje więc realna szansa na to, że w najbliższym czasie ta baza danych może zostać w istotny sposób uzupełniona. Nie potrafimy powiedzieć, na ile ona może być pełna, natomiast mechanizm dający możliwość uzupełniania, bądź tworzenia tej bazy danych w oparciu o porozumienia, które zostały zawarte, już funkcjonuje, już jest podstawa prawna.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#MarekBienkowski">Koledzy z Komendy Głównej Policji poinformowali nas, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że partnerzy zagraniczni, i tu trzeba powiedzieć, że Policja rozwinęła bardzo szerokie kontakty z policjami innych krajów, będą czy to na zasadzie oficerów łącznikowych, czy osób oddelegowanych – policjantów, z co najmniej z kilkunastu krajów, po prostu przywiozą ze sobą te bazy danych, które następnie zostaną wprowadzone do Krajowego Systemu Informacji Policyjnej i w ten sposób zostanie uzupełniona ta baza danych.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#MarekBienkowski">Reasumując: panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, jesteśmy zgodni zarówno z panem Ministrem Spraw Wewnętrznych jak i z Komendantem Głównym Policji, że te dwie bazy danych, to praktyczny instrument umożliwiający realne wykorzystanie ich dla porządku i bezpieczeństwa wewnętrznego. Oczywiście nie przesadzamy, co do znaczenia tego instrumentu, bo na przykład pojawiły się takie opinie, które nie są prawdziwe i trzeba je zdementować, że w oparciu o wpis do tego rejestru cudzoziemców z zakazami stadionowymi istnieje podstawa do tego, żeby takiego cudzoziemca nie wpuścić na teren obszaru Schengen. To nie jest samoistna podstawa prawna, zgodził się ze mną co do tego wczoraj Komendant Główny Państwowej Straży Granicznej. Natomiast jest to bardzo praktyczny instrument w działaniach prewencyjnych, ponieważ w oparciu o polską ustawę o bezpieczeństwie imprez masowych umieszczenie cudzoziemca na liście z zakazem stadionowym zagranicznym daje samoistną podstawę do tego, żeby go nie wpuścić na imprezę sportową, w tym wypadku – na stadion EURO 2012, pomimo, iż posiada wykupiony ważny bilet. I ta decyzja o niewpuszczeniu go w oparciu o tę przesłankę, że znajduje się on na liście z zakazem zagranicznym, nie daje mu podstawy prawnej do tego, żeby rościł pretensje o zwrot kosztów związanych z tym niewpuszczeniem. W związku z tym, to jest dla nas bardzo praktyczne rozwiązanie. Bardzo liczymy na to, że Policja tę bazę danych uzupełni, no i kibicujemy polskiej Policji, żeby bez problemu wywiązała się z tych zadań, które nałożyła na nią i ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych i organizatorzy przy organizacji EURO 2012.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#MarekBienkowski">I na koniec bardzo mocno podkreślę, że baza danych z zakazami zagranicznymi, naszym zdaniem, będzie przydatna polskiej Policji nie tylko podczas EURO 2012, ale również po zakończeniu turnieju.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#MarekBienkowski">Panie przewodniczący, bardzo serdecznie dziękuję za możliwość zabrania głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo, panie generale. Chcę serdecznie powitać generalnego inspektora ochrony danych osobowych, pana Wojciecha Wiewiórowskiego. Panu generałowi dziękuję za Informację.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Chciałem zapytać, czy ktoś ze strony Policji chciałby zabrać głos i dodać coś do tego, co przedstawił pan generał z Najwyższej Izby Kontroli? Bardzo proszę o przedstawienie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorGlownegoSztabuPolicjiwKomendzieGlownejPolicjiinspektorKrzysztofLis">Inspektor Krzysztof Lis, Komenda Główna Policji. Myślę, że tutaj nie ma zbyt wiele do powiedzenia. Mogę tylko uzupełnić informację o jedną kwestię, że mamy w planach, w założeniach to, że w momencie, gdy będą podpisane deklaracje, wystąpimy, mimo wszystko, z takim monitem do wszystkich państw, które podpiszą z nami tę deklarację, o przekazanie tych danych osobowych. Najlepiej, aby jeśli to możliwe, stało się to wcześniej. Natomiast wiem, że stosowana jest różna praktyka. Patrząc na minione imprezy stwierdzamy, że te dane były przywożone bezpośrednio przez oficerów łącznikowych. Mimo wszystko państwa bardzo chronią te dane osobowe i zastrzegają sobie bardzo krótkie ich wykorzystywanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo. Otwieram, dyskusję. Bardzo proszę państwa posłów o zabieranie głosu. Czy są jakieś zgłoszenia? Ja chcę powiedzieć tylko tyle, że rzeczywiście, te informacje, która pan generał przedstawił, dają nam wiele do myślenia. Jeśli chodzi o stan przygotowań, to myślę, że na pewno należałoby podjąć wszelkie środki, uzgodnione z innymi pastwami, z osobami decyzyjnymi w tych sprawach tak, aby mimo wszystko, nie doszło do pewnych zdarzeń, których by należało uniknąć, należałoby być w ścisłym kontakcie, wymieniać informacje. Myślę, że te działania na pewno ze strony Policji są podejmowane i sądzę, że będą one bardzo wnikliwie analizowane. Każdy z nas chciałby, aby EURO 2012 w Polsce i na Ukrainie, a w szczególności, w tym wypadku, w Polsce obyło się bez żadnych incydentów. Wiadomo, że o to będziemy wszyscy dbać i dlatego też między innymi temu poświecono to posiedzenie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Czy ktoś z państwa, z zaproszonych gości chciałby może zabrać głos? Bardzo proszę, przewodniczący Elsner.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselWincentyElsner">Witam państwa. Mam pytanie do pana Wiewiórowskiego. Jak wygląda w tej chwili sprawa uwarunkowań prawnych przekazywania tych danych osobowych zagranicznych i prowadzenia tej bazy osób, których dotyczy zakaz stadionowy? Jak to wygląda w tej chwili w prawie polskim i czy istnieją jakieś międzynarodowe umowy dotyczące tego tematu?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#GlownyInspektorOchronyDanychOsobowychWojciechWiewiorowski">Dziękuję bardzo za pytanie. Przede wszystkim podstawą jest tutaj decyzja Komisji Europejskiej, która mówi o sposobie przekazywania danych dotyczących osób uczestniczących w imprezach piłki nożnej. Przepisy, których, naszym zdaniem, brakowało w prawie polskim, zostały, jak pan generał podkreślał, wprowadzone w trakcie nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Mieliśmy całą serię wątpliwości dotyczących tych przepisów. One w znaczącej większości zostały usunięte, poza przypadkiem jednego przepisu, który akurat dzisiaj nie był omawiany. Te przepisy są zgodne z obowiązującymi rozwiązaniami międzynarodowymi, aczkolwiek pozwoliłem sobie, podsumowując tę dyskusję, która wówczas się toczyła, powiedzieć, że zdajemy sobie sprawę z tego, że mamy do czynienia z pewnego rodzaju „stanem nadzwyczajnym EURO” i że ten „stan nadzwyczajny EURO” jest stanem przemijającym. W związku z tym, w tych sytuacjach, w których wyraźnie wskazano daty, do kiedy te dane mogą być przetwarzane, przechowywane, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych przeprowadzi kontrolę dotyczącą tego, czy dane te zostały po tym czasie usunięte. W każdym razie, nie widzimy problemów dotyczących przekazywania danych z zagranicy. Tego rodzaju konwencje bilateralne mogą być zawierane, przynajmniej na podstawie dzisiaj obowiązującej dyrektywy o ochronie danych osobowych oraz decyzji ramowych dotyczących przekazywania informacji pomiędzy organami ścigania.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelMieczyslawGolba">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze z kolegów chce zabrać głos? Skoro nie widzę zgłoszeń, nie słyszę ich, stwierdzam, że porządek dzienny został wyczerpany. Dziękuję państwu za przybycie, za zabranie głosu. Protokół z posiedzenia będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>