text_structure.xml 25.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje w pkt 1 zaopiniowanie wniosku ministra nauki i szkolnictwa wyższego w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rok 2014, zaś w pkt 2 rozpatrzenie rządowego projekt ustawy budżetowej na rok 2015 (druk 2772) w zakresie:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">– części budżetowej 78 – Obsługa zadłużenia zagranicznego, dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, program wieloletni w układzie zadaniowy z zał. nr 10,</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">– części budżetowej 79 – Obsługa długu krajowego, dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">– przychodów i rozchodów budżetu państwa z zał. nr 5,</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">– strategii zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2015–2018.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Referentem tych części budżetowych jest pan poseł Killion Munyama.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy są uwagi państwa posłów do porządku dziennego? Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">W imieniu państwa posłów chciałabym przywitać uczestniczących w posiedzeniu przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej. Witam panią minister Dorotę Podedworną-Tarnowską, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, a także pana Marka Ratajczaka sekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przystępujemy do realizacji pkt 1 porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku dotyczącego zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rok 2014 r. Bardzo proszę, pan minister Ratajczak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyzszegoMarekRatajczak">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, zmiana, o którą wnosimy i która uzyskała pozytywną opinię ministra finansów, jest natury technicznej. Nie powoduje żadnych skutków z punktu widzenia przychodów i kosztów ogółem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Sprowadza się do tego, by w obrębie przychodów zwiększyć dotację celową na finansowanie projektów z udziałem środków europejskich o kwotę 12.553 tys. zł i o taką samą kwotę pomniejszyć pozostałe przychody. W obrębie kosztów chodzi o zwiększenie o kwotę 4750 tys. zł i przesunięcie środków pomiędzy poszczególnymi rodzajami kosztów, a w innych rodzajach kosztów zmniejszenie o kwotę 4750 tys. zł. To jest istota zmiany, o którą wnosimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Rozpoczynamy debatę. Czy są pytania państwa posłów? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Chciałabym zaproponować państwu przyjęcie opinii następującej treści:</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">„Opinia nr 128 Komisji Finansów Publicznych do ministra nauki i szkolnictwa wyższego w sprawie zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, uchwalona na posiedzeniu w dniu 22.10.2014 r.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 22 października 2014 r. rozpatrzyła wniosek ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 9 października 2014 r. dotyczący zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na rok 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję zmian w planie finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na 2014 r. przedstawioną we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej opinii? Nie widzę, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dziękuję bardzo panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Przechodzimy do pkt drugiego porządku dziennego. Referentem części budżetowych jest pan poseł Killion Munyama. Proszę pana posła o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselKillionMunyama">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Panie i panowie posłowie, szanowni państwo, pozwolę sobie zapytać się, czy mógłbym połączyć omawianie części budżetowej 78 i 79? Czy jest na to zgoda Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Tak, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKillionMunyama">W pierwszej kolejności zreferuję projekt ustawy budżetowej na rok 2015 w części budżetowej 79 – obsługa długu krajowego. Na podstawie art. 124 ust. 5 ustawy o finansach publicznych z 2009 r. wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa obejmują w szczególności: wydatki budżetu państwa z tytułu oprocentowania i dyskonta od skarbowych papierów wartościowych, oprocentowania zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wypłat z tytułu udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń i gwarancji, a także koszty związane z emisją skarbowych papierów wartościowych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselKillionMunyama">W 2015 r. koszty obsługi długu Skarbu Państwa wyniosą 32.200.000 tys. zł, czyli o 10,8% mniej w relacji do roku poprzedniego. W strukturze tej pozycji wydatków ponad 2/3 stanowić będzie obsługa długu krajowego, a 1/3 obsługa długu zagranicznego. Należy dodać, że najwyższa dynamika spadku dotyczy kosztów obsługi długu zagranicznego. Zgodnie z projektem budżetu na 2015 r. obsługa długu zagranicznego powinna wynieść 10.200.000 tys. zł, tj. o 13,8% mniej niż w 2014 r., czyli na poziomie z lat 2012–2013. Najwyższa wartość w strukturze tej części obsługi długu, tj. 8.500.000 tys. zł dotyczy odsetek i dyskonta od obligacji skarbowych wyemitowanych w latach 1997–2014 na międzynarodowych rynkach finansowych (w walucie euro, dolarach, jenach japońskich oraz frankach szwajcarskich).</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselKillionMunyama">Pozostałe pozycje kosztów obsługi długu zagranicznego obejmować mają:</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselKillionMunyama">– 1.100.000 tys. zł w postaci odsetek i opłat od kredytów i pożyczek zagranicznych udzielonych m.in. przez Europejski Bank Inwestycyjny, Bank Światowy, Bank Rozwoju Rady Europy i Japonii (Fundusz Prywatyzacji Banków Polskich);</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselKillionMunyama">– 30.300 tys. zł w ramach wypłaty ostatnich kosztów związanych z obsługą finansową programu obejmującego zakup samolotu wielozadaniowego F-16;</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PoselKillionMunyama">– 469.000 tys. zł jako koszty organizacji emisji skarbowych papierów wartościowych oraz inne opłaty i prowizje, w tym 385.000 tys. zł w ramach dostępu Polski do środków z elastycznej linii kredytowej Międzynarodowego Funduszu Walutowego.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PoselKillionMunyama">Należy dodać, że na 2015 r. nie przewiduje się rozliczeń z tytułu poręczeń i gwarancji zagranicznych udzielonych przez Skarb Państwa.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PoselKillionMunyama">Chciałbym poprosić Ministerstwo Finansów o przedstawienie argumentów przemawiających za dalszym utrzymywaniem umowy o elastycznej linii kredytowej MFW. Mamy za sobą najgorszy okres kryzysu światowego. Przypominam, że w 2015 r. musimy przeznaczyć na ten cel 385.000 tys. zł. Jak długo można to uzasadniać? Wśród 188 krajów Międzynarodowego Funduszu Walutowego oprócz Polski tylko Meksyk i Kolumbia mają taką linię kredytową. Pamiętajmy, że to stanowi równowartość 76,3 mln SDR. Wynika to z przedłużenia dostępu Polski do środków elastycznej linii kredytowej MFW. Pozostałe koszty zaplanowane w tej pozycji dotyczą wydatków związanych z przygotowaniem do emisji obligacji na międzynarodowych rynkach finansowych, opłat za ratingi, prowizji dla BGK i Narodowego Banku Polskiego z tytułu zawartych umów agencyjnych oraz innych kosztów za usługi prawne i bankowe.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#PoselKillionMunyama">Z przyjemnością chciałbym stwierdzić, że budżet państwa w części 78 i 79 został właściwie skonstruowany. Proszę Komisję o jego przyjęcie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dziękuję bardzo. Pan poseł przedstawił referat w odniesieniu do wszystkich części przewidzianych w porządku dziennym? Rozumiem, że nie. Poprosimy zatem o przedstawienie pozostałych części, bo to jest łączny referat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKillionMunyama">Dziękuję bardzo. Przejdę do omówienia przychodów i rozchodów budżetu państwa z zał. nr 5. Zakładane kwoty łącznych przychodów i rozchodów, bez uwzględnienia zobowiązań finansowych zaciągniętych i spłacanych w tym samym roku budżetowym, wyniosą odpowiednio 421.538.000 tys. zł i 372.023.000 tys. zł. Zgodnie z art. 52 ust. 1a ustawy o finansach publicznych, rozchody z tego rozdziału zobowiązań nie są zaliczane do limitu rozchodów. Po ich uwzględnieniu planowana kwota przychodów wynosi 1.443.000 tys. zł, a rozchody 1.394.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselKillionMunyama">Na kwotę zobowiązań finansowych zaciągniętych i spłacanych w 2015 r. składają się potencjalne przepływy z tytułu bonów emitowanych w ramach zobowiązań i powinności budżetu państwa w wysokości 20.000 tys. zł, przepływy z tytułu depozytów jednostek sektora finansów publicznych związanych, jako instrumenty zarządzania płynnością w wysokości 1.200.000 tys. zł. Warto zwrócić uwagę na to, że w ramach przychodów i rozchodów uwzględnione są przychody i rozchody krajowe, zagraniczne oraz z prywatyzacji.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselKillionMunyama">Jeśli chodzi o przychody i rozchody krajowe, zostały one zaplanowane na poziomie 187.000 tys. zł oraz 146.523 tys. zł. Na zaplanowane przychody składają się następujące tytuły: skarbowe papiery wartościowe, bony skarbowe, obligacje rynkowe w wysokości 114.000 tys. zł, obligacje oszczędnościowe, pożyczki udzielone publicznym zakładom opieki zdrowotnej, jednostkom badawczo-rozwojowym 30.000 tys. zł, jednostkom samorządu terytorialnego 12.000 tys. zł, Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych 15.700 tys. zł. Występuje prefinansowanie zadań zrealizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w wysokości 493.000 tys. zł, zarządzanie płynnością sektora finansów publicznych oraz pozostałe przychody w wysokości 30.000 tys. zł. Mamy też do czynienia ze środkami na rachunkach budżetowych (przychody w wysokości 7000 tys. zł).</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselKillionMunyama">Na planowane rozchody składają się następujące tytuły: skarbowe papiery wartościowe, udzielone pożyczki oraz finansowanie płatności programów w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej (50.000 tys. zł). Planowane jest również prefinansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (192.700 tys. zł). Na zarządzanie płynnością sektora finansów publicznych planuje się rozchody w wysokości 27.800 tys. zł. Pozostałe rozchody to kwota 30.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselKillionMunyama">Co do przychodów i rozchodów zagranicznych, to chodzi głównie obligacje skarbowe, otrzymane kredyty oraz zarządzanie środkami europejskimi. Jeśli chodzi o otrzymane kredyty, z Europejskiego Banku Inwestycyjnego uzyskamy 5170 tys. zł, zaś z Banku Światowego 2051 tys. zł. Należy również wspomnieć o udzielonych kredytach i pożyczkach. Przychody z tego tytułu zaplanowano na 180.000 tys. zł. Wpływy od podmiotów gospodarczych na spłatę udostępnionych im kredytów zagranicznych wyniosą 63.000 tys. zł. Pozostałe przychody planuje się na kwotę 30.000 tys. zł. Przepływy finansowe zawarte w tej pozycji mają charakter warunkowy i zawierają wpływy z tytułu potencjalnego zwiększenia finansowania zagranicznego. Przychody w ramach przepływów związanych z rachunkiem walutowym planowane są na 105.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PoselKillionMunyama">Na zaplanowane rozchody składają się kwoty z następujących tytułów: obligacje skarbowe, otrzymane kredyty z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Banku Światowego oraz Banku Rozwoju Rady Europy (16.500 tys. zł), zarządzanie środkami europejskimi (77.000 tys. zł), kredyty i pożyczki udzielane (787.000 tys. zł), płatności związane z udziałem Skarbu Państwa w międzynarodowych instytucjach finansowych (274.000 tys. zł), pozostałe rozchody (30.000 tys. zł), przepływy związane z rachunkiem walutowym (96.343 tys. zł).</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PoselKillionMunyama">Jeśli chodzi o przychody i rozchody z prywatyzacji, to przychody w 2015 r. planowane są w wysokości 1200 tys. zł, a rozchody finansowane z tego źródła na poziomie 3666 tys. zł. Ujemne saldo z tego tytułu w wysokości 2400 tys. zł będzie pokryte przez zwiększenie finansowania krajowego i zagranicznego. Rozchody obejmują odpisy na państwowe fundusze celowe oraz środki przekazane na reformę systemu ubezpieczeń społecznych.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#PoselKillionMunyama">Podsumowując, należy powiedzieć, że projekt budżetu w zakresie przychodów i rozchodów na rok 2015 zasługuje na pozytywną ocenę.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#PoselKillionMunyama">Ostatnia część to strategia zarządzania długiem sektora finansów publicznych na lata 2015–2018. Warto zwrócić uwagę na to, że zarządzanie długiem publicznym odbywa się na dwóch płaszczyznach. W szerszym znaczeniu stanowi element polityki fiskalnej i obejmuje decyzje, jaka część wydatków państwa ma być finansowana poprzez zaciąganie długu, a zatem jaka będzie wielkość długu publicznego. W węższym znaczeniu oznacza sposób finansowania potrzeb pożyczkowych państwa oraz kształtowania struktury długu, a więc wybór rynków, instrumentów i terminów emisji.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#PoselKillionMunyama">Strategia, w tym zawarte w niej prognozy długu publicznego, została sformułowana na podstawie założeń projektu ustawy budżetowej na 2015 r. Prognozy co do sektora general government zostały sporządzone zgodnie z zasadami z 2010 r., przy uwzględnieniu obecnego stanu wiedzy. Zgodnie z przedłożoną strategią dług Skarbu Państwa będzie kształtował się na poziomie 804.800.000 tys. zł. Jest to wartość zdecydowanie niższa od przewidywań dotyczących tego roku zawartych w dwóch poprzednich strategiach. Różnica ta jest znacząca, zwłaszcza gdy porównamy dane ze strategii na lata 2013–2016, wynosi 86.800.000 tys. zł. Strategia na lata 2013–2016 nie uwzględniała przeprowadzonych zmian w systemie emerytalnym, w tym jednorazowego umorzenia obligacji skarbowych na kwotę 130.200.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#PoselKillionMunyama">W 2015 r. koszty obsługi długu państwa mają ulec zmniejszeniu do 32.200.000 tys. zł, czyli o 10,8% w relacji do roku poprzedniego oraz o 24% w odniesieniu do 2013 r. Na kolejna lata zakłada się dwa scenariusze. W ramach pierwszego z nich jeszcze w 2016 r. koszty mogą ulec obniżeniu do 31.700.000 tys. zł. Wedle drugiego scenariusza, który jest bardziej pesymistyczny, w kolejnych latach tendencja ta może ulec odwróceniu.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#PoselKillionMunyama">Uwzględniając koszty obsługi długu Skarbu Państwa, należy podkreślić, że mimo znaczącej obniżki kosztów obsługi długu w 2015 r. nie zostanie w budżecie wygenerowane dodatnie saldo pierwotne, czyli saldo budżetu po wyłączeniu kosztów, które umożliwiałoby stabilizację zadłużenia w średnim okresie. W 2015 r. wystąpi deficyt pierwotny w wysokości 13.700.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#PoselKillionMunyama">Podsumowując, projekt budżetu państwa na 2015 r. w zakresie strategii zarządzania długiem sektora finansów publicznych na lata 2015–2018 zasługuje na pozytywną ocenę.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#PoselKillionMunyama">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Otwieram dyskusję. Pani poseł Gabriela Masłowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Chciałam zapytać, jaki będzie koszt długu zarówno krajowego, jak i zagranicznego w 2015 r.? Na jaki cel będą przeznaczone kredyty zagraniczne zaciągnięte w Banku Rozwoju Rady Europy, Banku Światowym, Europejskim Banku Inwestycyjnym? Jaka to będzie kwota? Była także mowa o udzielonych kredytach i pożyczkach. Czy można prosić o informację, dla kogo i z jakim przeznaczeniem były one udzielone? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Zostały zadane pytania przez pana posła referenta i przez panią poseł Gabrielę Masłowską. Nie widzę innych zgłoszeń do dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Pani minister, bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowDorotaPodedwornaTarnowska">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, zaczęłabym od odpowiedzi na pytanie pana posła Munyamy, dlaczego utrzymujemy elastyczną linię kredytową, skoro jest tak droga. W strategii zawarliśmy informacje, dlaczego ta linia została otwarta. Dostęp do niej bardzo pomógł nam w czasie kryzysu, nie dlatego, że linia była kiedykolwiek wykorzystana, lecz instrument ten działał stabilizująco na postrzeganie ryzyka inwestycyjnego polskich skarbowych papierów wartościowych. Z jednej strony koszt gotowości tej linii jest wysoki, gdyż na 2015 r. zaplanowaliśmy kwotę 384.800 tys. zł. Proszę jednak pamiętać, że korzyści z posiadania tego instrumentu przejawiają się w postrzeganiu naszego rynku jako bezpiecznego miejsca inwestowania. Te korzyści zawarte są w cenie, po jakiej kupowane są nasze obligacje skarbowe. Pan poseł słusznie stwierdził, że sytuacja uległa zmianie, ale proszę pamiętać, że ryzyko recesji w strefie euro jest nadal bardzo wysokie. Biorąc pod uwagę wydarzenia polityczne na Ukrainie, musimy z rozwagą podchodzić to tzw. strategii wyjścia z tego instrumentu. Pan minister Szczurek rozważa stopniowe i łagodne wychodzenie z tej linii. Decyzja musi być poprzedzona dogłębną analizą ryzyka finansowego i inwestycyjnego naszych papierów skarbowych.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowDorotaPodedwornaTarnowska">Jeśli chodzi o pytania, które zadała pani poseł Gabriela Masłowska, to przekażę głos panu dyrektorowi Marczakowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DyrektorDepartamentuDluguPublicznegoMFPiotrMarczak">Szanowni państwo, koszty obsługi długu publicznego w przyszłym roku mają wynieść łącznie 32.250.000 tys. zł, to jest prawie o 11% mniej niż przewidziane w ustawie budżetowej na rok bieżący. Koszt obsługi długu zagranicznego wyniesie 10.168.000 tys. zł, tj. o 1.632.000 tys. zł (o 13,8%) mniej niż zakładany na ten rok. Koszt obsługi długu krajowego wyniesie 22.082.000 tys. zł, czyli o 2.288.000 tys. zł mniej niż plan na ten rok, co oznacza spadek o 9,4%.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#DyrektorDepartamentuDluguPublicznegoMFPiotrMarczak">Kredyty planowane do zaciągnięcia w przyszłym roku w Europejskim Banku Inwestycyjnego przewidziane są na kwotę 5.171.000 tys. zł. Będą one zaciągnięte na projekty związane z infrastrukturą drogową, ze współfinansowaniem wkładu krajowego z budżetu państwa do wybranych programów w ramach narodowych strategicznych ram odniesienia 2014–2020, na współfinansowanie dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego oraz na wsparcie projektów z obszaru ochrony zdrowia. Kredyty planowane do zaciągnięcia w Banku Światowym wyniosą 2.052.000 tys. zł. Będą związane z projektami w zakresie polityki rozwojowej oraz projektem ochrony przeciwpowodziowej dorzecza Odry. Z Banku Rozwoju Rady Europy planujemy kredyt w wysokości 149.000 tys. zł z przeznaczeniem na kontynuację projektów ochrony przeciwpowodziowej dorzecza Odry. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMFDorotaPodedwornaTarnowska">O odpowiedź na pytanie dotyczące udzielonych kredytów i pożyczek poproszę panią dyrektor Szczepaniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuGwarancjiiPoreczenMFAgnieszkaSzczepaniak">W ramach rozchodów na kredyty i pożyczki udzielane planowane są kredyty eksportowe finansujące eksport polskich towarów i usług do takich krajów jak: Wietnam, Etiopia, Liberia, Gwinea, Republika Kongo. Kwota 300.000 tys. zł planowana jest na pożyczki udzielane jednostkom samorządu terytorialnego na programy naprawcze realizowane przez te podmioty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Pani poseł Masłowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselGabrielaMaslowska">Chciałabym uzyskać informację, jakie programy z zakresu ochrony zdrowia będą realizowane w ramach kredytów zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Pan poseł Killion Munyama.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselKillionMunyama">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Chciałbym podziękować pani minister za odpowiedź w kwestii elastycznej linii kredytowej. Pragnę dodatkowo zapytać, czy istnieje możliwość renegocjacji kwoty. Na dzień dzisiejszy jest to kwota 21 mld dolarów. Czy jest szansa na renegocjowanie umowy, żeby odsetki, które płacimy co roku, były niższe? 385.000 tys. zł to dosyć dużo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Poproszę o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMFDorotaPodedwornaTarnowska">Na pytanie pani poseł Gabrieli Masłowskiej odpowiemy na piśmie, bo nie dysponujemy tak szczegółowymi informacjami.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PodsekretarzstanuwMFDorotaPodedwornaTarnowska">Co do pytania pana posła Mynuamy, prowadzimy analizy dotyczące tzw. łagodnego wychodzenia z tej linii. Nie chcemy rezygnować z niej całkowicie. Oznacza to renegocjowanie warunków przy przedłużaniu linii na kolejne 2 lata. Ostatnia linia z 2013 r. była odnowiona po raz kolejny na kolejne 2 lata. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Zakończyliśmy omawianie projektu ustawy budżetowej w częściach przewidzianych w porządku dziennym. Rozstrzyganie o wnioskach, poprawkach odbędzie się po cyklu posiedzeń Komisji, najpóźniej do 4 grudnia 2014 r. Państwo posłowie będą o tym poinformowani.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Informuję, że protokół posiedzenia wraz z dołączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Dziękuję gościom, obsłudze, sekretariatowi, legislatorom, państwu posłom.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSkowronska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>