text_structure.xml 10.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejManka">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejManka">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejManka">Porządek dzienny otrzymali państwo na piśmie. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że porządek został przyjęty i przechodzimy do realizacji pkt I.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejManka">Marszałek Sejmu na podstawie art. 118 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował w dniu 10 kwietnia 2007 r. zawiadomienie z druku nr 1590 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji Umowy między Rządem RP a Rządem Republiki Chile o współpracy w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejManka">Czy pan minister zachciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Republiki Chile o współpracy w zakresie zwalczania przestępczości zorganizowanej podpisana w Santiago dnia 13 października 2006 r. jest pierwszą umową tego rodzaju zawartą z Republiką Chile.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Umowa stanowi reakcję na nasilające się zjawisko przestępczości zorganizowanej. Szczególnym zagrożeniem dla obu stron jest przestępczość narkotykowa oraz możliwość przeprowadzania ataków terrorystycznych. Umowa ustanawia ramy prawne dla współpracy operacyjnej organów wewnętrznych Rzeczypospolitej Polskiej powołanych do ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego Polski z chilijskimi odpowiednikami.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Ich celem jest zwiększenie skuteczności organów wewnętrznych państwa w zwalczaniu międzynarodowej przestępczości zorganizowanej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Wejście w życie umowy spowoduje korzystny oddźwięk polityczny i społeczny, ponieważ działania podejmowane przez właściwe organy obu stron w celu zwalczania przestępczości, jej zapobiegania i ścigania sprawców już popełnionych przestępstw, w tym również przestępstw gospodarczych, prania brudnych pieniędzy, korupcji, fałszowania środków płatniczych, papierów wartościowych i dokumentów urzędowych, będą bardziej skuteczne.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Proponowanym trybem związania Rzeczypospolitej Polskiej przedmiotową umową jest ratyfikacja bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie w trybie art. 89 ust. 2 Konstytucji RP.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Wybór takiego trybu związania spowodowany jest tym, iż postanowienia umowy nie dotyczą kwestii wskazanych w art. 89 ust. 1 i art. 90 ust. 1 Konstytucji RP. Ze względu na fakt, że postanowienia umowy regulują zasady współpracy i działania właściwych organów państwa w stosunkach z odpowiednimi organami innego państwa, powinny one uzyskać, zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji RP, rangę źródła powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Związanie umową nie spowoduje skutków finansowych dla podmiotów sektora finansów publicznych w postaci zmniejszenia dochodów bądź zwiększenia wydatków ani dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa, innych niż przewidziane w danej części budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Zwracam się z prośbą o zaakceptowanie proponowanego trybu związania Rzeczypospolitej Polskiej wyżej wymienioną umową, tj. w trybie ratyfikacji bez zgody wyrażonej w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejManka">Czy są pytania bądź uwagi ze strony państwa posłów? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejManka">Otrzymali państwo opinię eksperta sejmowego, pani Małgorzaty Bajor-Stachańczyk, która nie kwestionuje przyjętego trybu ratyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejManka">Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że ten wniosek został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejManka">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji umowy z druku nr 1590. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejManka">Przechodzimy do pkt II porządku dziennego, obejmującego rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów z druku nr 1591. Proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Konwencja UNESCO w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego została sporządzona w Paryżu 20 października 2005 r. Weszła w życie 18 marca 2007 r. Obecnie stronami Konwencji jest 57 państw.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Opracowanie Konwencji podyktowane było przekonaniem o konieczności wzmocnienia działań promujących różnorodność kulturową na poziomie międzynarodowym. Stworzenie tego dokumentu było odpowiedzią na wyzwania i zagrożenia, które niesie postępująca globalizacja gospodarki rynkowej, a mianowicie rosnącą uniformizację utworów, zalew kultury masowej oraz marginalizację kultury mniejszości narodowych i etnicznych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Celem przyjętej przez UNESCO Konwencji jest wspieranie i ochrona różnorodności form wyrazu kulturowego. Konwencja zawiera definicje różnorodności kulturowej. Zapewnia stronom suwerenne prawo do udzielania wsparcia podmiotom prowadzącym działalność w zakresie kultury, w tym także instytucjom publicznym.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Konwencja podkreśla, iż różnorodność kulturowa jest niezbędna dla pokoju i bezpieczeństwa na różnych poziomach, zarówno lokalnym, jak i międzynarodowym. Potwierdza wolność wyrażania i rozpowszechniana poglądów, która umożliwia rozkwit treści kulturowej i wypowiedzi artystycznych społeczeństwa. Wskazuje także na znaczenie różnorodności kulturowej w zapewnieniu przestrzegania praw człowieka i podstawowych wolności.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Dla celów Konwencji różnorodność kulturowa oznacza różnorodność działań, w których wyraża się kultura grup i społeczeństw. Instrumenty i polityka kulturalna odnoszą się do tworzenia, produkcji, udostępniania, dystrybucji i dostępu do działalności, dóbr i usług kulturalnych.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Na gruncie krajowym Konwencja stwarza podstawy do formułowania polityki kulturalnej państwa, uwzględniając wzmocnienie ochrony i promocję różnorodności kulturowej, w tym kultury mniejszości narodowych i etnicznych, tworzenie właściwych warunków do ochrony dziedzictwa kulturowego, przeciwdziałanie standaryzacji i zanikowi unikatowych form wyrazu kulturowego.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Konwencja nie przewiduje bezpośrednich zobowiązań finansowych dla stron, tym samym jej ratyfikacja nie spowoduje dodatkowego obciążenia jednostek sektora finansów publicznych, zarówno na szczeblu centralnym, jak i samorządowym.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Ze względu na fakt, iż postanowienia Konwencji dotyczą spraw, o których mowa w art. 89 ust. 1 oraz art. 90 Konstytucji RP, oraz z uwagi na materię w niej uregulowaną, związanie Rzeczypospolitej Polskiej winno nastąpić w trybie ratyfikacji bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, zgodnie z art. 89 ust. 2 Konstytucji RP.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzstanuwMSZJanuszStanczyk">Wnoszę o przyjęcie zawiadomienia z druku nr 1591 bez zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejManka">Czy są pytania bądź uwagi ze strony państwa posłów? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejManka">Państwo posłowie otrzymali opinię eksperta sejmowego, pani Agnieszki Grzelak, która nie kwestionowała przyjętego trybu ratyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejManka">Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła sprawozdanie. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejManka">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji umowy z druku nr 1591. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejManka">Przechodzimy do pkt III porządku dziennego, obejmującego sprawy różne. Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejManka">Informuję, że wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>