text_structure.xml 21.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Otwieram posiedzenie. Witam wszystkich. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">W imieniu Ministra Gospodarki przybyła pani Magdalena Pieńkowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Gospodarki w tym resorcie. Pan minister Piotr Woźniak przeprasza za swoją nieobecność. Niestety, nie był w stanie zapewnić przedstawiciela kierownictwa politycznego ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Porządek dzienny przewiduje analizę pozapłacowych kosztów pracy w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem osób rozpoczynających działalność gospodarczą. Temat ten w pracach naszej komisji ma długą historię. Odbyliśmy już kilka posiedzeń poświęconych tej problematyce, w pewnym momencie powstał projekt dezyderatu. Jednakże ostatecznie Komisja postanowiła, iż nie będzie z nim występowała do premiera. Wcześniej chcieliśmy wysłuchać upełnomocnionych przedstawicieli właściwych resortów, by ewentualnie wówczas podjąć decyzję, co do dalszego procedowania.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Otrzymaliśmy materiały przygotowane przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej a także przez Ministra Gospodarki i Ministra Finansów, jak również materiał Rady Przedsiębiorczości. Poproszę przedstawicieli resortów o krótkie wprowadzenie do tematu, a następnie przystąpimy do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowAdamPeziol">Odpowiadając na wniosek pana przewodniczącego, Minister Finansów przesłał dokument z 11 kwietnia 2007 r. omawiający szczegółowo kwestie związane z kosztami pracy. Ponieważ przedmiotem rozważań są pozapłacowe koszty pracy, skupiliśmy się na projekcie, który przyjęła Rada Ministrów dwa tygodnie temu, dotyczącym zmniejszenia składki rentowej w dwóch etapach. Pierwszy etap obejmowałby pierwsze półrocze bieżącego roku. Redukcja składki wynosiłaby 3 proc. po stronie pracownika. W drugim etapie, od 1 stycznia 2008 r. składka obniżona zostałaby o 4 proc., z czego o 2 proc. obniżona byłaby po stronie pracownika i o 2 proc po stronie pracodawcy. Oczywiście pod warunkiem, że Sejm te propozycje zaakceptuje.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowAdamPeziol">Jest pewien kłopot z definicją pozapłacowych kosztów pracy. Mówimy o składkach na ubezpieczenie społeczne, które płacone są przez pracodawcę, i o innych składkach, takich jak Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Oprócz tego w projektowanej reformie finansów publicznych, a dokładniej w ustawie wprowadzającej ustawę o finansach publicznych i zmianie niektórych innych ustaw przewidujemy połączenie tych funduszy w jeden państwowy fundusz celowy pod nazwą Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. W aktualnym stanie prawnym wysokość składki na poszczególne ubezpieczenia od wynagrodzeń wynosi: ubezpieczenia emerytalne – 9,76 proc. podstawy wymiaru, ubezpieczenie rentowe – 6,5 proc. podstawy wymiaru i ubezpieczenie wypadkowe, które jest w przedziale od 0,4 proc do 8,12 proc. podstawy wymiaru składki. Składka na Fundusz Pracy od 1 stycznia 1999 r. wynosi 2,45 proc. podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych od 1 stycznia 2006 r. wynosi 0,1 proc. podstawy wymiaru składek.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowAdamPeziol">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to o szczegółowych kwestiach dotyczących podatków będą służyli państwu informacjami obecni tu moi współpracownicy. Dane dotyczące tej problematyki są też zawarte w materiale dostarczonym Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Mam pytanie do posłów, czy konieczne są dodatkowe informacje? Materiał, który otrzymaliśmy z Ministerstwa Finansów, omawia te zagadnienia. Nie ma zgłoszenia, że jest taka konieczność. Rozumiem, że pan dyrektor, w razie pytań, jest do dyspozycji. Proszę o zajęcie stanowiska przedstawiciela Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejBogdanSocha">Nasz resort również przygotował materiał dość dobrze ilustrujący problem kosztów pracy w Polsce. Jeżeli mówimy o kosztach pracy w ogóle, to rzeczywiście w małych i średnich przedsiębiorstwach w roku 2004 pozostawał on na poziomie 2584 zł i był on niższy o 28 proc. od kosztów pracy w innych przedsiębiorstwach.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejBogdanSocha">Dzisiejsze obrady dotyczą pozapłacowych kosztów pracy i na tym problemie pragnę się skupić. Trzeba zaznaczyć, że nie odbiegają one w małych i średnich przedsiębiorstwach od kosztów w innych przedsiębiorstwach. Do pozapłacowych kosztów pracy zaliczamy: część składki emerytalnej, część składki rentowej oraz składkę chorobową, płacone przez pracownika, składkę na ubezpieczenie zdrowotne, podatek dochodowy, część składki emerytalnej i składki rentowej oraz składkę wypadkową, płacone przez pracodawcę, a także składkę na Fundusz Pracy, płaconą przez pracodawcę oraz składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, również płaconą przez pracodawcę. Te pozapłacowe koszty pracy nazywamy klinem podatkowym.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejBogdanSocha">Jeżeli chodzi o porównanie wysokości naszych składek i składek opłacanych w innych państwach UE, to trzeba powiedzieć, że w Polsce są one dość wysokie, ale niższe niż w Belgii, Niemczech, Szwecji, Austrii, Rumunii, a także na Litwie i na Węgrzech. Porównywalne wysokości składek są we Włoszech, Francji, w Czechach, Holandii, Estonii. Niewiele odbiegają w swej wysokości od składek, jakie są w Finlandii, Danii. Niższe koszty pracy są na Malcie, Cyprze, w Irlandii, w Luksemburgu. Mówię o niższym klinie podatkowym, bo są tam niższe koszty pracy, liczone jako suma kosztu płacy i pozapłacowych kosztów pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejBogdanSocha">Bardzo istotne jest przyjęcie przez rząd ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach społecznych. Główną ideą tej ustawy jest obniżenie kosztów pracy poprzez zdecydowane zmniejszenie wysokości składki rentowej. Spowoduje to, że w roku 2008 ogólne pozapłacowe koszty pracy, jeśli ustawa o zmianie ustawy o ubezpieczeniach społecznych zostanie przyjęta w formie, jaka jest projektowana, zostaną obniżone o około 20 mld zł. W roku 2007 ogólne obniżenie kosztów pracy wyniesie około 5 mld zł, a w roku 2008 – 19,5 mld zł, zaś w roku 2009 – 21 mld zł. W wymiarze globalnym są to dość duże pieniadze. Istnieje jednak pewne niebezpieczeństwo związane z tym, że wpływy do funduszu ubezpieczeń społecznych zmniejszą się o tak potężną kwotę, natomiast zysk na jeden średni etat może wynieść od 30 do 70 zł. Niebezpieczeństwo to może polegać na tym, że odczuwalny efekt, w przeliczeniu zmniejszonych kosztów na jednego pracownika, będzie niewielki.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejBogdanSocha">Zgodnie z tematem posiedzenia, powinienem odnieść się do mikoprzedsiębiorstw, firm jednoosobowych i osób rozpoczynających działalność gospodarczą. Obecnie osoby te mają dość duże ułatwienia, bowiem rozpoczynając działalność gospodarczą, na podstawie ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, mają możliwość korzystania z ulgi w płaceniu składki na ubezpieczenie społeczne. Mogą one za podstawę wyliczenia składki wziąć nie 60 proc. lecz 30 proc. najniższego wynagrodzenia. Ustawa funkcjonuje w praktyce od końca sierpnia 2005 r. Z udogodnienia dotyczącego obniżenia wysokości składki skorzystało w 2006 r. 145.800 osób rozpoczynających działalność gospodarczą i 300 osób, które uzyskały dofinansowanie do uruchomienia działalności gospodarczej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Te udogodnienia mogą być stosowane przez 2 lata, tzn. osoba, która rozpoczęła działalność gospodarczą, ma możliwość korzystania z tak obniżonego wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne przez 2 lata. Dotyczy to zarówno osób, które rozpoczynają działalność gospodarcza, jak i tych, które ponawiają działalność gospodarczą, i podjęły ją po upływie 5 lat od zaprzestania poprzednio prowadzonej działalności.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejBogdanSocha">W stosunku do osób, które chcą rozpocząć działalność gospodarczą, jest to znaczące udogodnienie. Skorzystanie z niego nie jest obowiązkowe. Jeśli osoba zakładająca działalność gospodarczą uważa, że skorzystanie z możliwości obniżenie składki może wpłynąć negatywnie na wysokość jej emerytury, nie musi z tego robić. Jeśli bowiem dana osoba oceni, że działalność przyniesie jej wystarczające dochody na założenie i prowadzenie firmy oraz na utrzymanie rodziny, to dbając o wysokość przyszłej emerytury, nie musi z tego udogodnienia korzystać.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejBogdanSocha">Wracając do ustawy już przyjętej przez rząd pragnę stwierdzić, że analiza obecnych pozapłacowych kosztów pracy na tle tych kosztów występujących w UE wykazała, że po wprowadzenie tego rozwiązania, Polska będzie mogła zaliczyć się do grupy krajów Unii mających jedne z najniższych kosztów pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuRozwojuGospodarkiwMinisterstwieGospodarkiMagdalenaPienkowska">W toku dyskusji na pewno trzeba zwrócić uwagę na to, czyje koszty są likwidowane: czy pracodawców czy pracowników. Przedstawiciel Ministerstwa Finansów mówił, że są pewne kłopoty z precyzyjną definicją pozapłacowych kosztów pracy. W naszym rozumieniu, są to koszty po stronie pracodawcy, bądź ponoszone obecnie przez pracodawcę. To, co likwidujemy po stronie podatnika, jest także likwidowaniem klina podatkowego. W pierwszym etapie jest przewidziana – co bardzo cieszy Ministra Gospodarki, reprezentującego interesy przedsiębiorstw – zarówno likwidacja obciążeń po stronie pracowników, jak i w perspektywie, także likwidacja obciążeń po stronie pracodawców. Jeśli chodzi o dane OECD, to Polska pod względem kosztów pracy zajmuje 10. miejsce wśród 30. krajów OECD. Koszty te oceniane są na 43,6 proc. Z kolei, jeśli wziąć pod uwagę badania Eurostatu, to na 25 krajów UE Polska uzyskała 35 punktów na 100. Jednakże ten niski koszt pracy w porównaniu z innymi krajami UE odpowiada też niższej wydajności, czyli produktywności przypadającej na pracującego. Ministerstwo Gospodarki patrzy na obniżanie kosztów pracy, klina podatkowego także od strony presji płacowej, która ostatnio dość silnie ujawniła się w naszym kraju. Liczymy na to, że dzięki redukcji kosztów pracy, pracownicy odczują wzrost wynagrodzeń, co spowoduje, że wzrost ten nie zostanie całkowicie przeniesiony na pracodawcę, a jednocześnie nie będzie szybszy niż wzrost wydajności pracy. Gdyby, bowiem był szybszy, to polskie przedsiębiorstwa mogłyby stracić na konkurencyjności.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuRozwojuGospodarkiwMinisterstwieGospodarkiMagdalenaPienkowska">Z badań ankietowych, które nasze ministerstwo przeprowadza dwa razy w roku wynika, że koszt siły roboczej jest wymieniany jako jedna z barier rozwoju przedsiębiorczości. W całej badane próbie wskazuje na nią 5 proc. ankietowanych, ale już w grupie małych firm wymienia ją 9 proc, a wśród średnich – 16 proc. respondentów.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuRozwojuGospodarkiwMinisterstwieGospodarkiMagdalenaPienkowska">Ministerstwo Gospodarki pozytywnie ocenia zapowiedź obniżenia pozapłacowych kosztów pracy. To, że klin podatkowy będzie obniżany, zostanie też odnotowane w przygotowywanym dokumencie rządowym „Działania rządu na rzecz przedsiębiorczości”, w którym chcemy pokazać wszystkie aktualne inicjatywy i planowane przedsięwzięcia odnoszące się do dziedziny przedsiębiorczości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Otrzymaliśmy materiał z Rady Przedsiębiorczości. Chciałbym zapytać, czy jest on znany obu ministerstwom? W bardzo skondensowanej formie zawarto w nim oczekiwania przedsiębiorców. We wprowadzeniu zawarto ważne stwierdzenie, że: „ zmniejszenie obciążenia wynagrodzeń podatkami i składkami przyczyni się do zmniejszenia nieoficjalnego zatrudnienia i pozornego samozatrudnienia skuteczniej niż kontrola administracyjna”.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Interesująca jest odpowiedź na pytanie, co w tej mierze mogą zrobić pracodawcy, a co rząd. Przeciętna wydajność pracy wzrasta w Polsce średnio rocznie o 4 proc. i o tyle możemy podnosić wynagrodzenia. Oczekujemy, że rząd o tyle samo obniży w kolejnych latach obciążenie pracy podatkami i składkami. W efekcie wynagrodzenia będą rosnąć o blisko 10 proc. rocznie, a więc na tyle odczuwalnie, aby zmniejszyć skłonność do emigracji zarobkowej, która stanowi poważne zagrożenie dla rozwoju kraju.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">W dokumencie Rady Przedsiębiorczości wymieniono 7 ważnych kwestii; jedne są prostsze w realizacji, inne społecznie znacznie trudniejsze, jak chociażby ograniczenie możliwości korzystania z wcześniejszych emerytur. Jest też propozycja finansowania Funduszu Pracy z budżetu pastwa zamiast ze składek pracodawców. To poważny postulat systemowy. Z informacji Ministra Finansów wynika, że przyjęto kierunek włączenia Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych do Funduszu Pracy. Świadczy to o tym, że funkcjonuje komunikacja między przedsiębiorcami, ich organizacjami a ministerstwami i niektóre kwestie zostały już podniesione. Czy spośród przedstawicieli Rady Przedsiębiorczości, organizacji tradycyjnie zaproszonych i uczestniczących w naszych posiedzeniach, ktoś chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Dyrektor Departamentu Ekspertyz Ekonomicznych w Polskiej Konfederacji Praco-</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Otrzymaliśmy wczoraj odpowiedź od pani minister Zyty Gilowskiej na postulaty zawarte w naszym piśmie. Pani minister potwierdziła, że jest wola polityczna, by zmniejszyć pozapłacowe koszty pracy poprzez obniżenie składki rentowej. Do pozostałych postulatów odniosła się negatywnie. Pani premier stwierdziła, że jest założenie dotyczące obniżenia od 2009 r. podatku PIT, utworzenia dwóch stawek podatkowych: 18 i 32 proc. i w związku z tym, nie będzie można zapewnić źródeł finansowania dla propozycji, które zgłosiliśmy. Badania małej i średniej przedsiębiorczości, które prowadziliśmy na największej próbie w Polsce wskazują, że na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o bariery przedsiębiorczości, mali i średni przedsiębiorcy plasują pozapłacowe koszty pracy. Naszym marzeniem nie było obniżenie o 2 proc. składki płaconej przez przedsiębiorców i o 5 proc. składki płaconej przez pracowników. Jeśli już, to uważamy, że proporcje powinny być odwrotne, że przede wszystkim powinno nastąpić zdjęcie tych obciążeń z przedsiębiorców. Mimo to, w sytuacji, w której znajduje się obecnie zarówno polska gospodarka, jak i polscy przedsiębiorcy, uzasadnione jest także obniżenie obciążenia składką rentową pracowników, ponieważ już bardzo wyraźnie wynika z badań Narodowego Banku Polskiego, że występuje presja płacowa. To zaś mogłoby zaowocować bardzo poważnym wzrostem inflacji. Dlatego też obniżenie obciążenia pracowników stwarza szanse na zamortyzowanie tej presji płacowej i przynosi korzyść całej gospodarce. Dlatego więc nie podnosimy kwestii proporcji w obniżaniu składki rentowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PodsekretarzstanuwMFAdamPeziol">Redukcja składki rentowej dla osób prowadzących działalność gospodarczą na własny rachunek wynosi 7 proc. Jest oczywiste, że to najskuteczniejszy instrument, służący zachęceniu młodych osób do rozpoczęcia działalności na własny rachunek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Nie w pełni zrozumiałem wypowiedź pani dyrektor, czy KPP „Lewiatan” przyjął argumenty pani premier Zyty Gilowskiej, że na nic więcej nas nie stać, czy też chcemy w tej sprawie dalej debatować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorDepartamentuEkspertyzEkonomicznychwPKPPLewiatanMalgorzataOstaszewskaKrzystoszek">Wypowiadam się tu w imieniu KPP „Lewiatan”, a nie Rady Przedsiębiorczości, bo nie mam takich uprawnień. KPP „Lewiatan” stoi na stanowisku, że prócz tego, co jest dla nas kluczowe, czyli obniżenia pozapłacowych kosztów pracy, równie ważne jest obniżanie deficytu budżetowego. Jesteśmy skłonni zrezygnować czasowo z naszych innych ważnych postulatów po to, aby zmniejszyć deficyt budżetowy i wrócić do tematu w przyszłości. Nie oznacza to, że rezygnujemy z naszego oddziaływania na rząd, by zrealizowane zostały wszystkie pozostałe postulaty, ale w tym momencie uważamy za ważniejsze obniżanie deficytu budżetowego niż skorzystanie z możliwości np. zlikwidowania z Funduszu Pracy lub przeniesienia płatności tej składki na budżet państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Rozumiem, że następuje chwilowe „zawieszenie broni”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WiceprzewodniczacyForumZwiazkowZawodowychZygmuntMierzejewski">Jestem wiceprzewodniczącym FZZ, ale także członkiem Zespołu Gospodarczego Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych. Chciałbym przypomnieć, że trwają prace nad umową społeczną. Podczas obrad zostały wyspecyfikowane punkty, które są najważniejsze dla pracodawców i dla pracowników. Wczoraj obradował Zespół Gospodarczy Komisji Trójstronnej. Wszyscy partnerzy zgodzili się, że kwestia pozapłacowych kosztów pracy stanowi jeden z priorytetowych tematów, który należy omówić i włączyć jako kluczowy punkt do umowy społecznej. Ten temat będzie omawiany podczas wakacji. Musimy radykalnie obniżyć pozapłacowe koszty pracy. Jest to konieczne dla rozwoju firm, powinno to też przeciwdziałać emigracji zarobkowej. Będziemy starali się przyjąć rozwiązanie uwzględniające stan budżetu państwa i możliwości obniżenia pozapłacowych kosztów pracy. Mam nadzieję, że uda się osiągnąć porozumienie, bo to bardzo ważny temat.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WiceprzewodniczacyForumZwiazkowZawodowychZygmuntMierzejewski">Jeśli chodzi o postulaty Rady Przedsiębiorczości, to uważamy, że o ile 5 postulatów jest godnych poparcia, to postulat nr 7, mówiący, żeby nie płacić za pierwsze 3 dni choroby, już był „przerabiany” w Parlamencie. Sami pracodawcy są przeciwni temu, by stosować takie metody, gdyż ludzie nie korzystają ze zwolnień lekarskich, bo boją się utraty pracy. Sądzę, że ten postulat nie znajdzie szerokiego poparcia, powinniśmy o nim raczej zapomnieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Tego wątku nie będziemy w tej chwili kontynuować. Rozumiem, że pracodawcy z tym stanowiskiem się zapoznają i przemyślą swój pogląd w tej sprawie. Cieszę się, że jest zgodność poglądów między pracodawcami, związkami zawodowymi i stroną rządową w sprawie obniżania pozapłacowych kosztów pracy.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Otwieram debatę, ale nie wiem, czy jest chęć do jej przeprowadzenia, gdyż otrzymaliśmy naprawdę wiele informacji. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Uważam zatem, że Komisja przyjęła informację do akceptującej wiadomości, wyrażając zadowolenie, że wszystkie strony dialogu społecznego: pracodawcy, związkowcy i strona rządowa są zgodne, że muszą być podjęte działania zmierzające do tego, aby można było przystąpić do realizacji innych postulatów Rady Przedsiębiorczości.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PrzewodniczacyposelJacekPiechota">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>