text_structure.xml 36.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselAnnaSobecka">Otwieram posiedzenie Komisji. Serdecznie witam zaproszonych gości. Porządek dzienny został państwu dostarczony na piśmie. Czy do porządku obrad są jakieś uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselAnnaSobecka">Realizację porządku obrad rozpoczniemy od obejrzenia filmu Adama Bogoryi-Zakrzewskiego, wyemitowanego w telewizji Polsat w programie „Raport Specjalny”.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselAnnaSobecka">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselAnnaSobecka">Otwieram dyskusję. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiAdamSowinski">Wspólnie z przedstawicielami służb kryminalnej i prewencji Komendy Głównej Policji przedstawimy państwu statystyki dotyczące problematyki oraz działania prewencyjne podejmowane przez odpowiednie służby. Odpowiemy na wszystkie zadane pytania w czasie posiedzenia lub pisemnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselAnnaSobecka">Otrzymaliśmy z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji materiał, o który prosiliśmy, ale mam jeszcze następujące pytania: z jakich rodzin rekrutują się prostytutki? Czy można mówić o prostytucji jako formie niedostosowania społecznego? Czy internet sprzyja zjawisku prostytucji? Czy zjawisko stygmatyzacji, czyli naznaczenia społecznego może być pomocne w zwalczaniu prostytucji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselElzbietaRadziszewska">Chciałabym, aby przedstawiciele rządu i policji odnieśli się do problemu przedstawionego w filmie. Na temat sutenerstwa i prostytucji mówiliśmy już wcześniej, ale ten film pokazuje zjawisko prostytucji w innym zakresie, a mianowicie ukazuje prostytucję nieletnich. Jest to problem małoletnich dziewczyn, które nie nazywając tego prostytucją, świadczą usługi seksualne za pieniądze. Ich partnerzy seksualni podlegają karze za utrzymywanie stosunków seksualnych z nieletnimi.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselElzbietaRadziszewska">Myślę, iż odpowiednie struktury państwa, które są odpowiedzialne za opiekę nad rodziną i nieletnimi mają odpowiednie instrumenty i pieniądze, ale nie spełniają swoich zadań. Dlaczego nie są odbierane prawa rodzicielskie tym rodzicom, którzy nie spełniają swoich funkcji rodzicielskich, nie interesują się gdzie ich dziecko spędza dni i noce, skąd ma pieniądze na drogie kosmetyki i ubrania? W tych przypadkach powinny wkraczać struktury państwa, bowiem wiadomo, iż 99 procent nieletnich dziewczyn świadczących usługi seksualne za pieniądze czy inne korzyści materialne zostaje prostytutkami.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselElzbietaRadziszewska">Druga kwestia to sprawa braku informacji na temat kar ponoszonych przez mężczyzn, którzy zadają się z nieletnimi, co jak wiadomo jest karane. Co robi rząd i policja by zapobiec pedofilii? Proszę o odniesienie się do tych kwestii i poinformowanie nas jak odpowiednie służby, korzystając z instrumentów państwa starają się zapobiegać i zwalczać pedofilię?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselKrystynaOzga">Z materiałów, które otrzymaliśmy wynika, że w każdej jednostce policji funkcjonują zespoły zajmujące się problematyką przestępstw związanych z patologią społeczną. Każdy zespół składa się z minimum dwóch policjantów. Moje pytanie dotyczy tego czy rzeczywiście w każdej jednostce policji pracują policjanci zajmujący się tą problematyką? Moje doświadczenia wskazują, że w terenie, na małych posterunkach nie pracują osoby zajmujące się patologią społeczną.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselKrystynaOzga">Drugie pytanie dotyczy danych na temat wzrostu prostytucji w Polsce? Czy to zjawisko ma tendencje rosnącą czy malejącą? Jakie są dane na ten temat?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselKrystynaOzga">Trzecie pytanie dotyczy ulotek popularyzujących usługi seksualne. Co odpowiednie służby robią, aby zapobiec rozpowszechnianiu tego zjawiska?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Film pokazał problematykę prostytuujących się dziewczynek. Chciałam zapytać, czy są dane na temat prostytucji chłopców?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Polskie prawo wyraźnie rozgranicza sposób wykorzystywania osób małoletnich i osób dorosłych. Jest to zupełnie inaczej traktowane przez Kodeks karny. Myślę, iż to rozgraniczanie jest kluczowe w naszej dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Przez wiele lat próbowano napiętnować prostytutki, teraz podejście do tego zagadnienia jest inne. Polska ratyfikowała konwencję, która mówi o ochronie osób przed eksploatacją, a więc nie karze się prostytutek, tylko tych, którzy czerpią z tego korzyści.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Na świecie istnieją dwa modele podejścia do problemu prostytucji. Pierwszy to model holenderski, w którym uznano prostytucję jako zawód, ze wszystkimi tego konsekwencjami, czyli prawem do zakładania związków zawodowych, systemem opieki zdrowotnej, emeryturami, systemem zwolnień z pracy. Drugi to model szwedzki, w którym nie karze się osób świadczących usługi seksualne, tylko tych, którzy stwarzają popyt na prostytucję. Musimy określić cel naszej dyskusji. Czy chcemy egzekwować istniejący stan prawny w Polsce i zająć się problemem wykorzystywania seksualnego dzieci, problemem czerpania przez państwo zysków z prostytucji i sutenerstwa? Czy mamy przyjąć jedno z przedstawionych rozwiązań?</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Stanowczo sprzeciwiam się napiętnowaniu osób prostytuujących się. Mam nadzieję, że otrzymamy również dzisiaj odpowiedź na temat czy prostytucja dzisiaj się nasila i co jest tego przyczyną? W moim przekonaniu ubóstwo rodzin, patologiczne stosunki w rodzinie, alkoholizm i narkomania, zanik więzi rodzinnych, rozchwiany system wartości, niedostatek edukacji seksualnej, fałszywie rozumiana nowoczesność, nieumiejętność rozmowy na temat życia seksualnego w domu i szkole.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselAnnaSobecka">Mówiąc o stygmatyzacji myślałam o tym czy jest ona pomocna w zapobieganiu demoralizacji dzieci. W Polsce prostytucja jest legalna, chodziło mi nie tyle o napiętnowanie, co tylko o zapobieganie demoralizacji dzieci i zapobieganie czerpania zysków przez inne osoby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselLeszekDobrzynski">Chyba nikt z nas nie ma wątpliwości, że oto w tej Komisji rozprawimy się z problemem prostytucji. Chcę natomiast zwrócić uwagę na kwestię edukacji seksualnej. Z moich przemyśleń wynika, że im bardziej wiedza na temat seksu jest upowszechniana wśród coraz młodszej grupy wiekowej to wiek podjęcia życia seksualnego jest niższy. Nie chodzi o wprowadzanie purytańskich reguł życia czy tabu, ale twierdzę, że żyjemy w kulturze naznaczonej seksem. Seksem naznaczone są reklamy, klipy w kanałach muzycznych, młodzieżowe wydawnictwa itd. Obecnie dzieci są obeznane z seksem w takim stopniu, w jakim kiedyś byli obeznani dojrzali ludzie. Musimy mieć na względzie, że nasza praca, praca państwa, praca rodziców, rodziny może być po części pracą syzyfową. Będziemy wykonywać pewne działania wspólnie z policją, jako rodzice, ale z drugiej strony napór otaczającej nas cywilizacji seksu będzie naszą pracę niwelował. To nie jest tylko tak, że winni są tylko ci mężczyźni, którzy te dzieci wykorzystują. Obie strony są ze sobą w specyficznym kontakcie biznesowym i coś ten kontakt powoduje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Kodeks karnym wyraźnie różnicuje wykorzystanie dziecka, czyli osoby nie w pełni dojrzałej, świadomej, rozumiejącej konsekwencje swojego czynu i wykorzystanie osoby dorosłej. Nie jestem skłonna w najmniejszym stopniu rozgrzeszyć mężczyzn, którzy wykorzystują niepełnoletnie dziewczynki czy też kobiet, wykorzystujących nieletnich chłopców. Nie można wykorzystywać dzieci. To jest przestępstwo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Jestem przeciwko reklamom, które mówią, że człowiek jest na sprzedaż, że człowiek jest towarem. Jestem za tym, aby ludzie, którzy mają autorytet: rodzice, wychowawcy w szkole, księża, zakonnice i inne autorytety umiały poważnie z dziećmi porozmawiać czym jest w życiu człowieka życie seksualne. Nie uczyć technik, ale nauczyć odpowiedzialności za to, że przeżyte zbyt wcześnie odczucia seksualne w okresie niedojrzałym powodują dramatyczne konsekwencje dewastacji organizmu. W wielu krajach europejskich i Ameryce Północnej rozmawia się w odpowiedni do wieku sposób z dziećmi o ich seksualności i one wiedzą, który dotyk jest dla nich dobry, kiedy je przytula czule mama, a kiedy je wykorzystuje i maltretuje seksualnie zły wujek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarianPilka">Wielkim zaskoczeniem dla mnie kiedy pracowałem jako dziennikarz była informacja, która wynikała z badań, że wysoki procent narkomanów zainteresowało się narkotykami po przeczytaniu o ich szkodliwym działaniu w mediach. Myślę, iż jest podobnie z wychowaniem seksualnym. W okresie dojrzewania młody człowiek chce być dorosły, zachowywać się jak ludzie dorośli, nie mając jeszcze predyspozycji psychicznych, emocjonalnych, nie mając rozwiniętego poczucia odpowiedzialności. Doświadczenie amerykańskie wyraźnie pokazuje, że wprowadzenie edukacji seksualnej wyraźnie obniżyło wiek inicjacji seksualnej. Ten film pokazuje, że żyjemy w kulturze, która właściwie zlikwidowała wszelkie zachowania stygmatyzujące negatywne zjawiska zwłaszcza w sferze seksu. Myślę, że istniejąca dawniej negatywna ocena pewnych zachowań była czynnikiem powstrzymującym w wielu środowiskach młode dziewczyny przed prostytuowaniem się. Moim zdaniem w obecnej kulturze jest potrzeba zdecydowanie negatywnej oceny tego typu zjawisk. Erotyzacja współczesnej kultury jest zjawiskiem, które prowadzi do zwiększenia prostytucji wśród młodzieży. Zasadniczą przyczyną tych zachowań jest patologia rodziny, brak emocjonalnego kontaktu, brak rozmowy rodziców z dziećmi. Przeciwdziałanie zjawisku prostytucji nieletnich wymaga skutecznych działań policji oraz wprowadzenia przez państwo istotnych ograniczeń w dziedzinie pornografii, która jest czynnikiem budującym pełną seksu, współczesną cywilizację. Są działania, które może w tej dziedzinie podjąć rodzina i media, ale państwo nie może się zrzec odpowiedzialności za rozwój tych negatywnych zjawisk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselTomaszLatos">Moim zdaniem przyczyną negatywnych zjawisk, o których mówimy jest fakt, iż rodzice mają za mało czasu dla swoich dzieci, za mało rozmawiają z dziećmi, są zabiegani i sami prowadzą konsumpcyjny tryb życia. Kolejna sprawa to kwestia czy rodzice potrafią rozmawiać na ten temat i kto powinien ich tego nauczyć? Konsumpcyjne nastawienie do życia rodziców może spowodować, iż taka rozmowa będzie dla młodego człowieka nieszczera i mało przekonywująca. Jeśli młody człowiek obserwuje złą hierarchię wartości rodziców, pogoń za pieniądzem, za różnego rodzaju dobrami konsumpcyjnymi, upadek autorytetów to nawet umiejętna rozmowa będzie mało wiarygodna. Upadek autorytetów w szkole to kolejna przyczyna tego, że system wychowania młodego pokolenia jest nieskuteczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselElzbietaRadziszewska">Proszę przedstawicieli rządu o statystykę ile spraw nieletnich prostytutek zostało skierowanych do sądu, ilu rodzinom nieletnich prostytutek przydzielono kuratora sądowego, ile spraw zostało skierowanych do centrów pomocy rodzinie, ile wniosków do prokuratury zostało zgłoszonych przeciwko mężczyznom podejrzanym o uprawianie seksu z nieletnimi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselAnnaSobecka">Intencją tego posiedzenia było otrzymanie informacji od przedstawicieli rządu, ale rozgorzała dyskusja. Ubolewam nad tym, że w prawodawstwie polskim prostytucja jest legalna, bo to generuje dramatyczne skutki w wielu płaszczyznach życia społecznego. Teraz proszę przedstawicieli rządu o odpowiedzi, a panie posłanki i panów posłów proszę o zastanowienie się nad formą wniosku; czy kierujemy dezyderat czy opinię, żeby zakończyć temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielMSWiAAdamSowinski">Powody prostytuowania się nieletnich są bardzo złożone. Wadliwa struktura rodziny, alkoholizm, niski status materialny, brak zajęć alternatywnych. Coraz częściej nieletni traktują prostytucję jako łatwy sposób dorobienia do kieszonkowego. Zagrożenie prostytucją wśród dzieci i młodzieży należy rozpatrywać w kategoriach problemu społecznego. Na skalę tego zjawiska wpływa wiele czynników: zachwianie systemu wartości, niewydolność wychowawcza rodzin, patologia społeczna w rodzinie nieletniego, brak właściwych wzorców zachowań w środowisku dziecka, konsumpcyjny styl życia, brak reakcji na negatywne zachowania ze strony osób dorosłych, namowa rówieśników, zaburzenia w sferze emocjonalnej dziecka. W większości przypadków prostytucja nieletnich nie ma charakteru stałej pracy zarobkowej, ogranicza się do przypadkowych kontaktów seksualnych w celu zdobycia środków finansowych na narkotyki, kosmetyki, ubrania. Pomimo iż nieletni uprawiają prostytucję dorywczo w zależności od potrzeb materialnych i okoliczności, w jakich się znajdują dla części z nich może się ona stać sposobem na życie, także po osiągnięciu pełnoletności. Rozmiary tego zjawiska są trudne do określenia, gdyż obie strony głęboko ukrywają fakty i nie chcą informować osób postronnych. Prostytuowanie się osób, które nie ukończyły 18 lat, zgodnie z przepisami ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, jest jednym z przejawów demoralizacji. Po ujawnieniu faktu o prostytuowaniu się nieletniego powiadamiany jest sąd rodzinny. Skrupulatnie notowaliśmy pytania zadawane przez państwa i poproszę teraz kolegów z Komendy Głównej Policji o odpowiedź. Oczywiście, jeśli odpowiedzi nie usatysfakcjonują państwa ustosunkujemy się do nich pisemnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzedstawicielKomendyGlownejPolicjiJaroslawMyszkowski">Chcę zaprezentować statystyki dotyczące prostytucji nieletnich. W roku 2005 stwierdzono 81 dziewcząt prostytuujących się i 10 chłopców. Najwięcej dziewcząt ujawniono w województwie małopolskim, najmniej w województwie łódzkim i mieście stołecznym Warszawie. Sam dziwię się tej statystyce. To są dane, które otrzymaliśmy z pojedynczych województw. Jeśli chodzi o chłopców to najwięcej odnotowano w zachodniopomorskiem – 5, 3– w dolnośląskiem i po 1 w śląskiem i w mieście stołecznym Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzedstawicielKomendyGlownejPolicjiJaroslawMyszkowski">Odpowiadając na pytanie, z jakich rodzin wywodzą się nieletni chłopcy i dziewczęta prostytuujące się na ulicach wydaje mi się, że to pytanie należy skierować do socjologów, etnologów a nie do policji, ponieważ policja może na ten temat powiedzieć tylko to, co wynika z doświadczenia policyjnego, z pracy operacyjnej, z prowadzonych akcji prewencyjnych. Mój przedmówca mówił już o typie rodzin, w filmie też była mowa o tym, z jakich rodzin wywodzą się prostytuujące się dziewczęta i chłopcy. Tylko w celu przypomnienia wspomnę, iż są to rodziny patologiczne, rozbite, gdzie panuje alkohol, niezgoda, rozwody, przemoc. Należy jednak wspomnieć, że wśród tych dzieci trafiają się osoby z tzw. „dobrych domów” i chyba nie dziwi to nikogo, bo jak wiadomo tego typu zjawiska dotykają każdą rodzinę i każdą społeczność.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzedstawicielKomendyGlownejPolicjiJaroslawMyszkowski">Padło pytanie o internet. Tak, internet jest bezpośrednim źródłem zagrożenia.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzedstawicielKomendyGlownejPolicjiJaroslawMyszkowski">W odpowiedzi na pytanie dotyczące odbierania praw rodzicielskich. Moje doświadczenia amerykańskie i greckie wskazują, że w tych krajach jest bardzo łatwo, z punktu widzenia wymiaru prawa, pozbawić rodziców praw rodzicielskich. Nie wskazuję tego jako cel, przytaczam tylko te przykłady, aby pokazać, że są kraje gdzie znacznie łatwiej jest pozbawić rodzicielstwa niż to rodzicielstwo przywrócić.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrzedstawicielKomendyGlownejPolicjiJaroslawMyszkowski">Na pytanie dotyczące specjalistów odpowiadam, iż specjaliści do spraw nieletnich znajdują się, w każdej komendzie wojewódzkiej, powiatowej i miejskiej policji, minimum dwóch.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PrzedstawicielKomendyGlownejPolicjiJaroslawMyszkowski">Policja prowadzi programy profilaktyczne, które nie są bezpośrednio ukierunkowane na ten jeden temat, ale wśród innych zagadnień podejmują akcje profilaktyczne, aby dzieci i młodzież edukować, jakie, zachowania są bezpieczne. Komenda wojewódzka w Białymstoku realizuje program „Bezpieczny Przedszkolak”, w programie, którego znajduje się temat „Zły dotyk”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielkaKomendyGlownejPolicjiMonikaSokolowska">Miło mi państwa poinformować, iż 24 lipca 2006 r. Komendant Główny Policji zatwierdził decyzję powołania Centralnego Zespołu do Walki z Handlem Ludźmi. W ramach tego zespołu zajmujemy się takimi zagadnieniami jak: handel ludźmi, pornografie dziecięce, pedofilia. Jest to zespół składający się z 14 osób. W ramach koncepcji utworzenia tego zespołu na szczeblu centralnym został zawarty wniosek o utworzeniu stanowiska koordynatora na szczeblu wojewódzkim. Wniosek ten zawiera klauzule, aby na szczeblach komend wojewódzkich utworzyć od 2 do 4 stanowisk koordynatorów. Koordynatorzy mają w swoich kompetencjach nadzór nad prowadzonymi postępowaniami przygotowawczymi na szczeblu komendy wojewódzkiej, a także działania o charakterze prewencyjnym.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzedstawicielkaKomendyGlownejPolicjiMonikaSokolowska">W kwestii prostytucji chciałabym powiedzieć o wadach wspomnianego modelu holenderskiego. Prostytucja jest legalna, ale dotyczy tylko prostytutek z Unii Europejskiej. Dochodzi do paradoksu, jakim jest „prostytucja podziemna”. Największą reprezentację w tej grupie prostytutek mają Ukrainki. Pomimo legalizacji prostytucji Holandia boryka się z problemem „prostytucji podziemnej”. Jeśli chodzi o wykrywalność tego procederu, niezmiernie trudno jest ustalić liczbę prostytutek, ponieważ istnieje zmowa milczenia między ofiarą a sprawcą.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PrzedstawicielkaKomendyGlownejPolicjiMonikaSokolowska">Zjawisko stygmatyzacji w zwalczaniu prostytucji rozumiem w ten sposób, że jeżeli organa będą miały informację na temat danej osoby, która jest prostytutką to zgadzam się, że to nam ułatwi pracę. Natomiast jestem przeciwna stygmatyzacji na zewnątrz ponieważ doszłoby do paradoksu wtórnej wiktymizacji danej ofiary.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PrzedstawicielkaKomendyGlownejPolicjiMonikaSokolowska">Internet jako globalny środek komunikowania się młodych ludzi niewątpliwie sprzyja wzrostowi pedofilii. Bazując na materiałach biegłych psychologów jednoznacznie można stwierdzić, że ofiarami pedofilii w większości są dzieci z rodzin patologicznych. Natomiast sprawcami są w większości mężczyźni z małych miasteczek i wsi w wieku 21-39 lat. W 90 procentach spraw ofiarami są dzieci pozbawione opieki po szkole, które same starały się zorganizować czas wolny. Spacerując po ulicach, parkach stanowią potencjalna ofiarę dla sprawcy. Sposób komunikowania się sprawcy z ofiarą jest dla policjantów ciekawym czynnikiem edukacyjnym. Są to osoby, które, w bardzo umiejętny sposób potrafią rozmawiać z dziećmi, nie mają barier językowych, dostosowują swój poziom do wieku ofiary. Dodatkowo dochodzi również czynnik ekonomiczno-materialny, czyli przekupywanie dziecka zabawkami, cukierkami, a młodzieży papierosami, alkoholem. Pedofile często dają dziecku poczucie, że są nimi zainteresowani, pewną dozę uwagi, miłości, poczucia, że dziecko jest dla nich ważne. Jest to swoistego rodzaju „urabianie” mentalne dziecka.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PrzedstawicielkaKomendyGlownejPolicjiMonikaSokolowska">W 2004 roku na terenie Polski wszczęto 18 postępowań przygotowawczych w sprawach o rozpowszechnianie pornografii dziecięcej, w roku 2005 było to już 112 postępowań. Jeśli chodzi o podejrzanych o rozpowszechnianie pornografii dziecięcej to w roku 2004 była to liczba 14 osób, w roku 2005 – 58 osób. Pokrzywdzonych w roku 2004 było 6 osób, w 2005 roku 29 osób.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PrzedstawicielkaKomendyGlownejPolicjiMonikaSokolowska">Jeśli chodzi o posiadanie pornografii dziecięcej w roku 2004 było 14 postępowań przygotowawczych, a w 2005 roku 71 postępowań wszczętych. Liczba osób podejrzanych w roku 2004 wynosiła 7 osób, a w roku 2005 – 40 osób. Liczba pokrzywdzonych wynosiła w roku 2004 – 43 osoby, natomiast w roku 2005 – 128 osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselAnnaSobecka">Czym państwo tłumaczą ten radykalny wzrost statystyk w 2005 roku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielkaKGPMonikaSokolowska">Policja dostosowuje swoje możliwości techniczne do rzeczywistości. Dostrzeżono problematykę przestępczości internetowej i wyposażono policję w odpowiednie środki techniczne, powołano odpowiednie zespoły, rozpoczęto szkolenia w tym zakresie. Podane statystyki wcale nie oznaczają, iż w latach poprzednich było mniej przestępstw tego rodzaju. Oznacza to, iż wykrywalność przestępstw z racji podjętych środków znacznie wzrosła. Współpraca z policjantami innych krajów europejskich także przyczynia się do wzrostu wykrywalności tego rodzaju przestępstw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DyrektorPanstwowejAgencjiRozwiazywaniaProblemowAlkoholowychKrzysztofBrzoska">Uważam, że w naszej działalności brakuje misji, jaką mogłaby spełnić telewizja publiczna, ale niestety po spotkaniu z panem ministrem Jarosławem Sellinem, na którym byłem ostatnio wygląda na to, że sytuacja nie ulegnie zmianie. Chciałem państwu przedstawić działania, jakie prowadzi Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jako agenda Ministerstwa Zdrowia, w tym celu oddaję głos mojej koleżance.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ZastepcaDyrektoraPanstwowejAgencjiRozwiazywaniaProblemowAlkoholowychKatarzynaLukowska">Pragnę państwu zaprezentować działania, które podejmuje Agencja w zakresie podejmowanej tematyki. Z badań PARPA wynika, iż w Polsce w rodzinach z problemem alkoholowym wychowuje się 1,5 miliona dzieci, z czego połowa to dziewczynki. Taka rodzina daje dziecku chaos emocjonalny, brak poczucia bezpieczeństwa, niską samoocenę, ubóstwo i nie wyposaża dziecka w potrzebne mu zasoby w momencie wejścia w okres dojrzewania. Co możemy z tą wiedzą zrobić, aby przeciwdziałać patologiom?</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#ZastepcaDyrektoraPanstwowejAgencjiRozwiazywaniaProblemowAlkoholowychKatarzynaLukowska">Konieczna jest wczesna diagnoza, interwencja, ale musi być ona zakotwiczona w środowisku lokalnym. Konieczne jest, zatem budowanie lokalnych systemów pomocy dzieciom z rodzin alkoholowych. Te systemy pomocy muszą być oparte na interdyscyplinarnej współpracy różnych instytucji: policji, pomocy społecznej, pedagoga szkolnego, lekarzy, pielęgniarki środowiskowej. Dziecko zdiagnozowane jako dziecko wychowujące się w rodzinie alkoholowej musi trafić do systemu pomocy psychologicznej dla dziecka i całej rodziny. W moim przekonaniu odbieranie praw rodzicielskich jest ostatecznym środkiem i niczego nie zmienia. Wyraźnie widać, że prostytuujące się dziewczęta zaspokajają w ten sposób te potrzeby, których nie zaspokoiła rodzina. Powstaje pytanie czy istnieje coś między dysfunkcyjną rodziną a pedofilem. Otóż od 1995 roku działa w Polsce system świetlic socjoterapeutycznych. Jest ich ponad 2500 i oprócz nich działa jeszcze 4000 świetlic opiekuńczo-wychowawczych. Tworzą one właśnie system lokalny działający najbliżej dziecka i jego rodziny. Świetlice są finansowane przez samorządy gminne, które pobierają opłaty za wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Niepokoi nas tendencja wycofywania się samorządów z finansowania świetlic, ponieważ jest ono kosztowne, ale nasze badania wskazują, iż świetlice są skuteczne i dzieci otrzymują tam odpowiednią pomoc. Przedstawiona w filmie sytuacja jest efektem braku interwencji lokalnej, który wynika z przekonania, iż nie należy wtrącać w sprawy rodziny. W tej dziedzinie potrzebna jest edukacja, by szybko i sprawnie rozpoznawać dzieci z takich rodzin i wiedzieć, kogo zainteresować sytuacją w tej rodzinie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselAnnaSobecka">Komisja niedawno zorganizowała konferencję na temat problemów alkoholowych, dziękuję za to podsumowanie. Temat alkoholizmu jest dla nas ważny, bowiem alkoholizm jest zjawiskiem generującym różnego rodzaju patologie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselElzbietaRadziszewska">Przyczyny stanu rzeczy, o którym mówimy są nam znane. Likwidacja przyczyn patologii jest rzeczą trudną i zapewne zajmie nam wiele lat. Powstaje pytanie, co możemy zrobić, aby w sytuacji gdzie rodzina nie spełnia swoich funkcji, interwencja państwa była szybsza i bardziej skuteczna? W przedstawionych statystykach nie ma danych o sprawach skierowanych do sądu rodzinnego dotyczących młodocianych prostytutek ani liczby spraw zgłoszonych do powiatowych centrów pomocy rodzinie. Oznacza to, iż nie ma metod współpracy między organami państwa. Jeżeli w przekazanych nam danych jest informacja, że w mieście stołecznym Warszawa nie było ani jednego przypadku prostytucji nieletnich to świadczy to o tym, iż nie działają mechanizmy państwa, które powinny zadziałać. Zastanawiam się czy po emisji tego filmu odpowiednie służby zainteresowały się centrami handlowymi i tym procederem. Proponuję, abyśmy spotkali się ponownie i porozmawiali o efektach pracy policji i innych służb. Potrzebne są informacje na ile wykrywalność tych przestępstw i działania policji się zmieniły, ile tego typu przypadków wykryto i skierowano do sądów rodzinnych i centrów pomocy rodzinie, ile aktów oskarżenia trafiło do sądów. Nie sądzę, iż dwóch koordynatorów w komendzie wojewódzkiej rozwiąże problem prostytucji nieletnich w danym regionie. Potrzebne są standardy działań policji w tej kwestii. Państwo, które nie chroni najsłabszych, czyli dzieci, nie spełnia swoich funkcji. Myślę, że jesteśmy zgodni, że proceder uwodzenia dzieci należy zwalczać i ustalić procedury karania pedofilii. Z drugiej strony należy zająć się rodziną prostytuujących się dzieci, ponieważ patologia rodziny powoduje kolejne patologie. Należy ustalić instrumenty działania państwa w sytuacjach, gdy dziecku dzieje się krzywda w rodzinach, których mechanizmy działania są zaburzone. Stawiam wniosek o kolejne posiedzenie na temat prostytucji dziecięcej, pedofilii wspólnie z Komisją Polityki Społecznej oraz przedstawicielami Ministerstwa Sprawiedliwości i Ministerstwa Polityki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselElzbietaRadziszewska">Prosiliśmy Komendę Główną Policji o przygotowanie dla nas przeglądu aktów prawnych pod kątem tego, co blokuje poprawność i szybkość działania, czego brakuje w nich dla sprawnego wykonywania zadań. Po otrzymaniu takiego opracowania wniesiemy propozycję zmian aktów prawnych tak by prawo było bardziej skuteczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DyrektorBiuraPrzygotowawczegoProkuraturyKrajowejJerzyZientek">Pragnę uporządkować dyskusję i pokazać jak w systemie karno-prawnym wygląda zagadnienie prostytucji. Przysłuchując się dyskusji i analizując temat posiedzenia muszę stwierdzi, iż mówimy o dwóch odrębnych zagadnieniach.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#DyrektorBiuraPrzygotowawczegoProkuraturyKrajowejJerzyZientek">Prostytucja to proceder, ustawa mówi o procederze usług seksualnych za odpłatnością, a nie o jednorazowych, doraźnych czy okazjonalnych przypadkach. Nie można, zatem mówić o prostytucji w odniesieniu do dzieci. W odniesieniu do dzieci do lat 15 każdy pojedynczy przypadek jest przestępstwem. Skoro porządek posiedzenia ma w tytule słowo prostytucja nie należy oczekiwać od nas danych na temat przestępczości wobec nieletnich. Od strony prawnej każdy przypadek, w którym uczestniczy osoba do lat 15 to jest przestępstwo bez względu na to czy ta osoba się na to zgadza czy nie, czy była inicjatorem i do zdarzenia doprowadziła. Od strony organów wymiaru sprawiedliwości słowo prostytucja to proceder, nie jednorazowe, nie okazjonalne i zawsze odpłatne świadczenie usług seksualnych. W tej dyskusji mamy do czynienia z przypadkami pojedynczymi, nieodpłatnymi, obojętnie z czyjej inicjatywy i tych przypadków, w świetle prawa nie można uznać za prostytucje. Jeśli chcemy mieć pełny obraz zjawiska to musimy połączyć w temacie posiedzenia prostytucję z pedofilią.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#DyrektorBiuraPrzygotowawczegoProkuraturyKrajowejJerzyZientek">Posiadam dane na temat wyroków za zmuszanie osób małoletnich do prostytucji. Takich wyroków w roku 2005 było 204. Karą w tych przypadkach jest kara pozbawienia wolności. Trudno określić „ciemną liczbę” tych przypadków, bo są to bardzo trudne do wykrycia przestępstwa.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#DyrektorBiuraPrzygotowawczegoProkuraturyKrajowejJerzyZientek">Uważam, że w sytuacji podpisania przez Polskę konwencji o niekaralności prostytutek nie ma w prawie polskim zjawiska, które w zagadnieniu prostytucji szeroko rozumianej nie byłoby karane. Karane jest zmuszanie do prostytucji, zwabianie, czyli wprowadzanie w błąd, użycie przemocy, przypadki ze szczególnym okrucieństwem, nakłanianie, ułatwianie, sutenerstwo i kuplerstwo. W finalizowanym projekcie Kodeksu karnego we wszystkich tych przypadkach sankcje są zwiększone.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#DyrektorBiuraPrzygotowawczegoProkuraturyKrajowejJerzyZientek">Jeśli chodzi o zagadnienie prostytucji nie widzę luki w Kodeksie karnym, widzę ją w kodeksie wykroczeń. Art. 142 Kodeksu wykroczeń dotyczy zjawiska natarczywego, narzucalne, naruszające porządek prawny proponowania dokonania czynu nierządnego. To właśnie dotyczy prostytutek i jest to wykroczenie. Przepis jest jednak fatalnie skonstruowany, bowiem udowodnienie, że było to natarczywe, narzucalne i jeszcze naruszające porządek prawny prawne jest trudne. W prawie francuskim przepis mówi o publicznym zaczepianiu innej osoby, nie musi być na oczach innych, wystarczy, że jest w miejscu ogólnie dostępnym. Ulica, droga są miejscem publicznym i nie jest istotne czy są tego świadkowie. Moja propozycja pod kątem dezyderatu to liberalizacja art. 142 Kodeksu wykroczeń.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#DyrektorBiuraPrzygotowawczegoProkuraturyKrajowejJerzyZientek">Nie ma luki prawnej, jeśli chodzi o zjawisko ulotek zapraszających do skorzystania z usług prostytutek pozostawianych za wycieraczkami naszych samochodów. Jest tu potrzebna tylko aktywność policji, ponieważ istnieją uregulowania prawne. Art. 204 mówi: „Kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowej nakłania inną osobę do uprawiania prostytucji” to według mnie każdy przypadek pozostawienia takiej ulotki to jest nakłanianie. Potrzebna jest, więc w tym przypadku aktywność policji. Kilkakrotnie w Warszawie uruchomiliśmy już postępowania w tej sprawie. Uważam, że instrumenty prawne w tej kwestii są, jest tylko problem ich egzekwowania. Na razie nie ma tego typu spraw, ale inicjatywa powinna wyjść od policji. Należy ukierunkować działania karno-prawne policji na zwalczanie tego zjawiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Pogląd przedstawiciela Ministerstwa Sprawiedliwości, iż prostytutki nie są ofiarami przemocy uważam za radykalny i nie zgadzam się z nim, zwłaszcza, że w modelu szwedzkim karani są ci, którzy popyt na prostytutki tworzą, a osobę prostytuująca się uważa się za ofiarę przemocy.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Czy istnieją statystyki mówiące o karaniu czerpania korzyści z prostytucji poprzez ogłoszenia w mediach? Czy są instrumenty do egzekwowania tego typu przestępstw? Myślę, że właśnie w tym zakresie jest luka prawna, a niewątpliwie tego typu ogłoszenia są formą czerpania korzyści z prostytucji.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Do wniosku pani poseł Elżbiety Radziszewskiej pragnę dołączyć postulat, aby w posiedzeniu dotyczącym pedofilii wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Edukacji oraz organizacji zajmujących się tym zagadnieniam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselKrystynaOzga">Bardzo ucieszyła mnie informacja o powołaniu Centralnego Zespołu do Spraw Walki z Handlem Ludźmi oraz koordynatorów w komendach wojewódzkich. Mam tylko prośbę o rozpowszechnienie tej informacji w mediach, tak by dzieci i ich rodzice wiedzieli, gdzie mogą się zwrócić z informacjami, które pomogą organom ścigania w walce z procederem prostytucji i pedofilii.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselKrystynaOzga">Proszę o przygotowanie dla Komisji statystyk za pierwsze półrocze 2006 roku ze szczególnym uwzględnieniem województwa łódzkiego.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoselKrystynaOzga">Oczekujemy konkretnych wniosków od policji, które przełożą się na tworzenie dobrego prawa, na poprawę czy nowelizację prawa ułatwiającą wspólne działania w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PoselKrystynaOzga">Mam propozycję, aby w naszym stanowisku, które zostanie wypracowane i skierowane do rządu, umieścić zapis o zakazie reklamy ulotkowej i medialnej. Jest to szczególnie widoczne w telewizjach kablowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselAnnaSobecka">Czy jest sprzeciw wobec zgłoszonego wniosku formalnego dotyczącego kolejnego posiedzenie Komisji na temat prostytucji i pedofilii, postawionego przez panią poseł Elżbietę Radziszewską?</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselAnnaSobecka">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu to uznam, że Komisja wniosek przyjęła. Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselAnnaSobecka">Stwierdzam, że Komisja wniosek przyjęła.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PoselAnnaSobecka">Komisja skieruje do rządu dezyderat ze stanowiskiem, iż istnieje bezwzględna potrzeba egzekwowania istniejącego prawa w kwestii prostytucji i pedofilii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselDariuszKleczek">Mam wrażenie, że całą winą za brak postępowań w sprawie ulotek obarczyliśmy policję. Policja często dostarcza prokuraturze winnego i dowody w tych sprawach, a prokuratorzy umarzają sprawę z powodu niskiej szkodliwości czynu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselAnnaSobecka">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>