text_structure.xml 21.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Porządek dzisiejszych obrad został państwu doręczony na piśmie. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Otwieram pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Chcę poinformować, że niektórzy posłowie poinformowali mnie o tym, że się spóźnią. Zapowiadałem już wcześniej, że planujemy powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy. Projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw został w dniu 10 stycznia 2007 r. skierowany do Komisji Obrony Narodowej do pierwszego czytania. Do reprezentowania stanowiska rządu upoważniony został minister obrony narodowej. Na dzisiejszym posiedzeniu ministra obrony narodowej reprezentuje minister Bogusław Winid. Przypomnę państwu, że pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawach ogólnych, pytania posłów oraz odpowiedzi wnioskodawców. Czy mają państwo jakieś uwagi do trybu naszej pracy? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Stwierdzam, że tryb pracy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Proszę pana ministra o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejBoguslawWinid">Przedkładamy Komisji rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Projekt jest efektem realizowanej w Ministerstwie Obrony Narodowej reformy, której celem jest wypracowanie nowych jakościowo standardów zarządzania kadrami w siłach zbrojnych. Ustawa z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych funkcjonowała ponad 2 lata. Z jej funkcjonowania wyciągnięte zostały stosowne wnioski. Należy podkreślić, że ustawa ta wprowadziła wiele nowoczesnych i korzystnych dla armii rozwiązań. Jako przykład można podać zasadę tożsamości stopnia wojskowego żołnierza z zajmowanym przez niego etatem. Uważamy, że rozwiązanie to spowodowało, że sytuacja kadrowa żołnierzy zawodowych jest bardziej czytelna. Pozytywnie oceniane jest rozwiązanie, które połączyło korpus chorążych z korpusem podoficerów w jeden korpus podoficerski, który ma jasne przeznaczenie wojskowe. W praktycznym działaniu kadrowym okazało się jednak, że istnieje potrzeba wprowadzenia zmian, które doskonalić będą treść ustawy pragmatycznej. Zaproponowane w projekcie rozwiązania mają na celu przede wszystkim poprawę efektywności systemu kadrowego w siłach zbrojnych. W projekcie znalazły się również inne regulacje dotyczące żołnierzy zawodowych. Wynikają one z potrzeb sił zbrojnych oraz wpisują pragmatykę w standardy obowiązujące w demokratycznym państwie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejBoguslawWinid">Wspomniałem już, że największa grupa zmian w projekcie to regulacje usprawniające i poprawiające dotychczas obowiązujące procedury kadrowe. Zmiany te dotyczą kilku obszarów. Pierwszym z nich jest likwidacja obszaru stanowisk służbowych. Od 1 lipca 2004 r. wprowadzono podział wszystkich stanowisk oficerskich na obszary główne, pośrednie, zabezpieczające i szczególne. Podział ten bardzo utrudnił i usztywnił działania kadrowe. Można powiedzieć, że podział ten nie sprawdził się w praktycznym zarządzaniu personalnym. W wielu przypadkach ten podział utrudnił właściwy dobór kadr na stanowiska służbowe. Drugim obszarem zmian jest zmiana kompetencji kadrowych w zakresie powoływania i zwalniania z zawodowej służby wojskowej. Dotychczasowe kompetencje szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego określone w ustawie pragmatycznej, przekazane zostaną odpowiednio ministrowi obrony narodowej w odniesieniu do żołnierzy zawodowych w stopniach pułkowników i wyższych, a w pozostałym zakresie – dyrektorowi departamentu właściwego do spraw kadrowych. Odciąży to Sztab Generalny Wojska Polskiego od realizacji wielu zadań związanych z polityką kadrową, które nie leżą we właściwości tego organu, w jego planistycznych i dowódczych kompetencjach. Powołanie do korpusu szeregowych zawodowych realizować będzie dowódca jednostki wojskowej, w której etacie występują takie stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejBoguslawWinid">Kolejnym obszarem są zmiany kompetencji kadrowych w zakresie wyznaczania i zwalniania ze stanowisk służbowych. W celu bardziej efektywnego prowadzenia polityki kadrowej, w tym np. prognozowania karier żołnierzy zawodowych, niezbędne jest scentralizowanie kompetencji kadrowych w zakresie wyznaczania i zwalniania ze stanowisk służbowych. Umożliwi to także cywilną kontrolę nad armią, gdyż minister obrony narodowej będzie wyznaczał na stanowiska służbowe oficerów od majora wzwyż. Przypomnę, że do tej pory minister wyznaczał na stanowiska oficerów od stopnia pułkownika. Wprowadzone zostaną nowe zasady opiniowania służbowego, w tym określony zostanie nowy arkusz opiniowania. Dzięki temu nastąpi usprawnienie procesu opiniowania służbowego żołnierzy zawodowych. Wprowadzone zostanie możliwość opiniowania służbowego żołnierzy zawodowych w trakcie kadencji. Zmienione zostaną okresy trwania kadencji. Przewiduje się nowe okresy kadencji na stanowiskach służbowych, które trwać będą od półtora roku do 3 lat. Uznaje się, że są to okresy optymalne, które będzie można przedłużyć o 12 miesięcy. Rozwiązanie to pozwoli na lepsze sytuowanie żołnierzy na stanowiskach służbowych. Do rangi ustawowej podniesione zostaje pojęcie „gestor korpusu osobowego”. Gestor korpusu osobowego spełnia niezwykle istotną rolę w kształtowaniu przebiegu służby żołnierzy zawodowych w odpowiednim korpusie osobowym. Odpowiada za opracowanie i uaktualnienie modelu przebiegu służby żołnierzy zawodowych w podległym mu korpusie osobowym. Wpływa na rozwój służby żołnierzy zawodowych poprzez współuczestniczenie w procesie naboru, doskonalenia zawodowego oraz sporządzania opisu stanowisk służbowych, a także opiniowania prognoz żołnierzy zawodowych danego korpusu osobowego lub grupy osobowej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejBoguslawWinid">Do innych najbardziej istotnych regulacji zaproponowanych w przedłożonym Sejmowi projekcie ustawy należy zaliczyć wprowadzenie przepisów antykorupcyjnych. Proponowane zmiany obejmować będą rozszerzenie obowiązku składania oświadczeń majątkowych na wszystkich oficerów zawodowych, a także na podoficerów pełniących służbę w organach finansowych i logistycznych. Oficerowie oraz podoficerowie pełniący służbę w organach finansowych i logistycznych, którzy uczestniczyli w procesie zamówień publicznych dotyczących wyrobów na potrzeby wojska, po zwolnieniu ze służby wojskowej nie będą mogli podejmować zatrudnienia w ciągu 3 lat od zakończenia służby u przedsiębiorców oraz podmiotów zależnych od tych przedsiębiorców, którzy realizowali takie zamówienia. Doprecyzowana została regulacja dotycząca dodatkowego zarobkowania żołnierzy poza wojskiem. Dowódca jednostki wojskowej udzielając zezwolenia na podjęcie dodatkowej pracy, będzie musiał zbadać i rozstrzygnąć, czy prowadzona przez żołnierza działalność gospodarcza lub działalność podmiotu, w którym żołnierz chce podjąć pracę, nie dotyczy wyrobów, o których jest mowa w przepisach w sprawie klasyfikacji wyrobów obronnych oraz towarów i usług przeznaczonych na zamówienie jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej. Powstanie nowa jakość w zakresie obowiązku utrzymywania przez żołnierzy zawodowych sprawności fizycznej. W ustawie pragmatycznej znajdzie się przepis, który nakłada na żołnierza zawodowego obowiązek utrzymania sprawności fizycznej. Żołnierze zawodowi raz w roku będą poddawani rygorystycznemu sprawdzianowi sprawności fizycznej. W przypadku, gdy żołnierz zawodowy otrzyma w dwóch kolejnych latach ocenę niedostateczną ze sprawności fizycznej lub nie przystąpi w tym okresie do sprawdzianu, będzie zwalniany z zawodowej służby wojskowej. Wprowadzone zostaną także przepisy dotyczące sytuacji prawnej żołnierza w związku z uchyleniem lub unieważnieniem decyzji zwalniającej go ze służby. Do tej pory przepisy zawarte w ustawie pragmatycznej nie obejmują spraw związanych z uchyleniem lub stwierdzeniem nieważności decyzji zwalniającej żołnierza z zawodowej służby wojskowej. Brak tych uregulowań powodował wiele nieporozumień i pretensji ze strony zwalnianych żołnierzy. W wielu przypadkach powodowało to zupełnie niepotrzebne procesy sądowe.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejBoguslawWinid">Omawiany projekt ustawy jest bardzo obszerny. Przedstawiono w nim 74 zmiany do wojskowej ustawy pragmatycznej. Zaproponowano także zmiany w 7 innych ustawach. W tej chwili nie ma sposobu, żeby te wszystkie zmiany omówić. Dlatego zasygnalizowałem jedynie najważniejsze zagadnienia. Istnieje pilna potrzeba wprowadzenia tych zmian w życie. Dlatego w imieniu autorów projektu proszę o szybkie i przychylne prace nad przedstawionym projektem ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Raz jeszcze przypomnę, żeby po zakończeniu pierwszego czytania projekt został skierowany do rozpatrzenia przez podkomisję nadzwyczajną. Już kiedyś przyjęliśmy, że przy tak dużych projektach podkomisja powinna liczyć ok. 9 osób. Mówię o tym już teraz, żeby przedstawiciele poszczególnych klubów parlamentarnych mieli czas na przygotowanie się do zgłoszenia kandydatów. Proponuję, żeby Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość miał w podkomisji 3 członków, Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska – 2 członków, a pozostałe kluby – po 1 członku.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zadać pytania wnioskodawcom?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJerzySzmajdzinski">Prawdą jest, że nowelizacja ustawy jest obszerna. Mam nadzieję, że Komisji przedstawione zostanie stanowisko Konwentu Dziekanów Oficerów Wojska Polskiego o tym projekcie. Sądzę, że członkowie Komisji otrzymają także analizę funkcjonowania ustawy oraz problemów związanych z reformą kadrową, która została przeprowadzona kilka lat temu. Celem tej reformy było usunięcie wszystkich mankamentów związanych z działaniem różnego rodzaju przepisów występujących w wielu aktach prawnych. Reforma kadrowa została wprowadzona po kilku latach przygotowywania i konsultacji. Jeżeli w tej chwili mamy coś zmieniać, to powinniśmy dowiedzieć się, czy zmiany te wynikają z tego, że resort nie był w stanie wprowadzić do tej pory jednolitego systemu informatycznego, który pozwalałby na swobodne poruszanie się po całym zasobie kadrowym. Jeśli zmieniamy ustawę, to musimy dowiedzieć się, czy zmiany nie wynikają z tego, że nie udało nam się przyzwyczaić dowódców i przełożonych do tego, że muszą prognozować rozwój swoich podwładnych. Muszą także ich oceniać. Nie mogą oceniać ich na tej zasadzie, że jeśli ktoś ważny zadzwoni, to dana osoba jest dobra. Oceny powinny być prowadzone w sposób zobiektywizowany. Jednak najbardziej istotne jest prognozowanie. Najważniejsze jest to, że po wstąpieniu do struktur wojskowych, po zakończeniu pierwszej kadencji podejmuje się ostateczną decyzję o tym, czy dana osoba ma odpowiednie predyspozycje i kwalifikacje psychofizyczne, mentalne, a także praktyczne, które będą umożliwiały mu dalszy rozwój w pionie głównym, czyli w pionie dowódczym. W tej chwili chcą państwo to zlikwidować. Oznacza to, że po 20 latach służby ktoś może nagle wpaść na pomysł, że chociaż przez cały czas był np. w logistyce, ale teraz sobie podowodzi. Przyjęcie proponowanej zmiany spowoduje, że takie eksperymenty będą możliwe. Chciałbym poinformować, że z takimi eksperymentami mieliśmy do czynienia przez wiele lat. Tylko dlatego, żeby dostać wyższą grupę, w okresie przed przejściem do cywila osoby posiadające odpowiednie kontakty mogły otrzymać stanowisko dowódcze na rok lub na dwa lata. Obowiązująca ustawa uniemożliwia takie przypadki. Po ocenie predyspozycji, kwalifikacji i doświadczenia w pierwszej fazie służby takie eksperymenty nie są możliwe. Nie ma możliwości podejmowania całkowicie zaskakujących decyzji personalnych, które zazwyczaj pojawiały się w ostatnim momencie przed podjęciem decyzji o odejściu z sił zbrojnych. Uważam, że jest to zasadnicza wada tego projektu. W moim przekonaniu proponowana zmiana wynika z braku gotowości do prognozowania rozwoju, a także z braku gotowości do wprowadzenia powszechnego systemu informatycznego. Rezygnacja z tych rozwiązań oznacza pójście na łatwiznę. Chcę zaznaczyć, że podobne rozwiązania funkcjonują w kilku innych armiach. Rozwiązania te nie wynikały wyłącznie z naszych własnych przemyśleń. Zmiany te zostały zaczęte, zanim przyszedłem do pracy w Ministerstwie Obrony Narodowej wraz z ministrem Januszem Zemke. Wiele zadań związanych z tymi rozwiązaniami zrealizowano w poprzedniej kadencji. Przez kilka lat zbierano doświadczenia. Nowe rozwiązania zostały przyjęte po konsultacjach z dowództwami oraz Konwentem Dziekanów Oficerów Wojska Polskiego. Problemy dotyczą świata podoficerskiego. Wyrażaliśmy zgodę na to, żeby dokonać zmian w tym korpusie, dotyczących m.in. wydłużenia kadencji. Proponowane rozwiązania umożliwiają tasowanie całej kadry oficerskiej na różne sposoby. Jestem przekonany, że jest to podstawowy zarzut, który można sformułować pod adresem tego projektu. Uważam, że nie poprawia to pragmatyki służbowej. Paradoksalne jest to, że przyjęcie tego rozwiązania cofnie nas do czasów PRL.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Większą część wypowiedzi pana posła stanowiła opinia, do której na pewno będziemy wracać w trakcie prac nad projektem ustawy na posiedzeniu podkomisji. Pan poseł zadał także kilka pytań. Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na te pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMONBoguslawWinid">Konsultowaliśmy projekt ustawy z Konwentem Dziekanów Korpusu Oficerów Wojska Polskiego. Otrzymaliśmy opinię o tym projekcie, którą możemy państwu przedstawić. Taką opinię uzyskaliśmy w trakcie prac nad projektem ustawy. Jeśli chodzi o analizę funkcjonowania dotychczas obowiązującej ustawy z 11 września 2003 r., to na początku mojego wystąpienia mówiłem o tym, że ustawa ta wprowadziła wiele pozytywnych zmian. Resort wykorzystał tę ustawę bardzo dobrze. Jednak życie pokazuje, że niektóre przepisy należy nowelizować, a niektóre rozwiązania usprawniać. Stąd właśnie wziął się projekt ustawy zawierający zmiany, które wynikają z dotychczasowych doświadczeń. Jest oczywiste, że przedstawimy Komisji analizę pokazującą, w jaki sposób obowiązująca ustawa funkcjonowała przez 2 lata. Pan poseł poruszył także problem dotyczący systemu komputerowego. Jest to system pod nazwą „Personel”. Nadal trwają prace nad uruchomieniem tego systemu. Mogę państwa zapewnić, że informatyzacja resortu, a zwłaszcza tak istotnego elementu resortu, pozostaje stale w zainteresowaniu ministra obrony narodowej. Podejmujemy intensywne prace nad tym, żeby ten system został uruchomiony jak najszybciej. Pan poseł wyraził także kilka opinii szczegółowych. Mam nadzieję, że w trakcie prac podkomisji eksperci Ministerstwa Obrony Narodowej będą mogli wyjaśnić, co nami powodowało, gdy przygotowywaliśmy poszczególne zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Chcę poinformować, że posłowie Platformy Obywatelskiej także zamierzają zgłaszać liczne uwagi i propozycje poprawek. Jednak będą to robić w trakcie prac podkomisji, a w razie potrzeby także przy przyjmowaniu sprawozdania. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie widzę zgłoszeń. Na tym zamykam dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić wniosek o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu? Nie widzę zgłoszeń. Na tym kończymy pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Zapowiadałem wcześniej, że do rozpatrzenia projektu powołamy podkomisję. Rozumiem, że nie mają państwo uwag dotyczących reprezentatywności poszczególnych klubów w składzie podkomisji. Chcę poinformować, że do prac w podkomisji Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość zgłosił kandydatury posłów Michała Jacha, Andrzeja Lissa i Dariusza Seligi. Czy wyrażają państwo zgodę na udział w pracach podkomisji? Rozumiem, że tak. Kandydatem Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska jest poseł Czesław Mroczek. Potrzebny jest jeszcze drugi kandydat. Czy poseł Elżbieta Radziszewska chciałaby wziąć udział w pracach tej podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselElzbietaRadziszewska">Biorę udział w pracach komisji konstytucyjnej, co absorbuje cały mój czas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">W takim razie proponuję, żeby kandydatem Platrofmy Obywatelskiej był poseł Sławomir Nowak. Czy pan poseł wyraża na to zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselSlawomirNowak">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Kto jest kandydatem Sojuszu Lewicy Demokratycznej? Rozumiem, że poseł Janusz Zemke. Kto jest kandydatem Klubu Parlamentarnego Samoobrony? Widzę, że poseł Krzysztof Sikora. Kto jest kandydatem Ligi Polskich Rodzin? Słyszę, że posłowie Ligi Polskich Rodzin nie biorą udziału w posiedzeniu Komisji. Kto będzie kandydatem Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego? Przedstawiciele Polskiego Stronnictwa Ludowego także są nieobecni. W tej sytuacji powołamy podkomisję, w skład której wejdzie 7 posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselMichalJach">Chciałbym zgłosić jeszcze jedną kandydaturę. Czy można zgłosić do udziału w pracach podkomisji posła, który nie jest przedstawicielem żadnego klubu parlamentarnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselMichalJach">W takim razie zgłaszam kandydaturę posła Henryka Młynarczyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Czy pan poseł wyraża zgodę na udział w pracach podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Poseł Henryk Młynarczyk (niez.):</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Tak.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Jest to bardzo obszerny projekt. Jeżeli ktoś z posłów będzie chciał zasilić tę podkomisję w trakcie jej dalszych prac, będziemy mogli uzupełnić jej skład. Zaproponowano, żeby w skład podkomisji weszli posłowie: Michał Jach, Andrzej Liss, Dariusz Seliga, Czesław Mroczek, Sławomir Nowak, Janusz Zemke, Krzysztof Sikora oraz Henryk Młynarczyk. Wszyscy kandydaci wyrazili zgodę na udział w pracach podkomisji. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie proponuję zamknąć listę kandydatów. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za powołaniem podkomisji w zaproponowanym składzie?</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia projektu ustawy w zaproponowanym składzie, przy 17 głosach za wnioskiem oraz braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczacyposelBogdanZdrojewski">Proponuję, żeby członkowie podkomisji pozostali na sali po zakończeniu obrad w celu ukonstytuowania jej władz. Stwierdzam, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>