text_structure.xml
46.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanBestry">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam przybyłych na nasze spotkanie przedstawicieli rządu na czele z panem ministrem Piotrem Stommą z Ministerstwa Transportu i Budownictwa. Witam także pana ministra Macieja Hajdla z Ministerstwa Skarbu Państwa. Nie dostałem informacji, kto reprezentuje Ministerstwo Finansów, a wiem, że jest to kobieta. Czy mogłaby się pani przedstawić?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaFinansowJoannaWojcik">Reprezentuję Departament Finansów Gospodarki Narodowej w Ministerstwie Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanBestry">Czy pani jest dyrektorem tego departamentu?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielkaMFJoannaWojcik">Nie. Jestem starszym specjalistą w Departamencie Finansowania Gospodarki Narodowej. Pan minister został dzisiaj odwołany i z tego powodu nie ma go na posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanBestry">Dziękuję za wyjaśnienie. Witam pozostałych gości przybyłych na posiedzenie. Witam panie i panów posłów. Tematem dzisiejszego posiedzenia są problemy drogowego przewozu osób w działalności Przedsiębiorstw Komunikacji Samochodowej, głównego realizatora przewozów pasażerskich poza miastami. Jako pierwszy zabierze głos pan minister Piotr Stomma z Ministerstwa Transportu i Budownictwa. Mam prośbę do pana ministra. Z konieczności musieliśmy zmienić salę obrad, którą pozostawiono do naszej dyspozycji tylko do godz. 15.00. Albo uda nam się przeprowadzić trochę skrócone posiedzenie Komisji, albo będziemy musieli przerwać debatę i przenieść ją na dzień 9 maja. Dlatego proszę pana ministra o krótką, zwięzłą wypowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiBudownictwaPiotrStomma">Zgodnie z prośbą pana przewodniczącego będę się starał nie powtarzać tego, co zostało już przedstawione w materiale pisemnym, który został państwu doręczony kilka dni przed dzisiejszym posiedzeniem. Sądzę, że panie i panowie posłowie mieli okazję z niego skorzystać. Minister transportu i budownictwa pan Jerzy Polaczek decyzje transportowe podejmuje od początku swojej misji, uznając je za niezwykle istotne. Przez wiele lat sprawy komunikacji pasażerskiej nie miały gospodarza na żadnym poziomie polityki transportowej i gospodarczej. Do tej pory kwestie transportu są wpisane w kompetencje wielu ministrów. Nie ukrywam, że jest to poważna trudność w rozwiązywaniu problemów, jakie nurtują branżę. Niemniej minister Jerzy Polaczek podjął decyzję, żeby wziąć na siebie i na ministerstwo próbę koordynacji działań strony rządowej w zakresie transportu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiBudownictwaPiotrStomma">Pan minister oraz przedstawiciele resortu spotykali się w tym roku kilkakrotnie z przedstawicielami pracodawców i związków zawodowych działających w Przedsiębiorstwach Komunikacji Samochodowej. W trakcie spotkań przedstawiciele strony społecznej wskazywali na bardzo złą sytuację przedsiębiorstw PKS związaną m.in. z takimi zjawiskami, jak funkcjonowanie nieuczciwych przedsiębiorców, brak właściwej kontroli finansowej tych przedsiębiorstw. Mówili także o nierejestrowaniu wpływów przy pomocy kas fiskalnych, stosowaniu w pojazdach nielegalnego paliwa i wykonywanie przewozów bez zarejestrowania działalności gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiBudownictwaPiotrStomma">Po konstatacji, że ilość zadań, które musimy rozwiązać, wymaga systematycznej współpracy, pan minister zdecydował się powołać roboczy zespół doradczy. Zespół ten ma zajmować się krajowymi przewozami drogowymi osób. W skład zespołu, którego zadaniem będzie wypracowanie rozwiązań prawnych, które mają na celu uporządkowanie zagadnień związanych z przewozem osób w krajowym transporcie drogowym, weszli przedstawiciele resortu, związków zawodowych reprezentujących pracowników PKS oraz przedstawiciele pracodawców. Jeśli to będzie konieczne dla rozwiązania konkretnych problemów wskazanych przez stronę społeczną, w pracach zespołu będą uczestniczyli także przedstawiciele innych resortów. Sadzę, że będą to przede wszystkim przedstawiciele Ministerstwa Skarbu Państwa i Ministerstwa Finansów. Całą tę kwestię formalizuje zarządzenie ministra infrastruktury z 15 marca br., które zostało opublikowane i weszło w życie na początku kwietnia tego roku.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiBudownictwaPiotrStomma">Pragnę państwa poinformować, że nie dalej jak wczoraj odbyło się pierwsze posiedzenie tego zespołu, mające głównie charakter organizacyjny. Protokół tego spotkania jeszcze nie został sporządzony, ale pozwolę sobie sformułować jego ocenę. Posiedzenie przybrało charakter także merytoryczny. Zarysował się układ priorytetów, którymi będziemy się kolejno zajmowali. Jednym z nich jest kontrola finansowa przewozów w zakresie związanym z dokumentacją fiskalizacji pasażerów. Z wielką satysfakcją informuję, że udało się uzyskać porozumienie co do warunków działania od początku funkcjonowania zespołu.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiBudownictwaPiotrStomma">W świetle tego chcę wyrazić osobistą satysfakcję, że Komisja Infrastruktury także zechciała dostrzec problem przewozów pasażerskich, jako bardzo istotny w całości problematyki transportowej. Dzięki temu, mam nadzieję, wysiłki ministra infrastruktury zyskają dodatkowe wsparcie ze strony Komisji.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiBudownictwaPiotrStomma">Po tym wstępie chciałbym wskazać, że kompetencje ministra transportu i budownictwa dotyczą głównie sfery regulacyjnej dla branży. Podmioty funkcjonujące w niej, a są to przede wszystkim Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej, działają na ogólnych zasadach. Dlatego za warunki ich funkcjonowania odpowiada minister gospodarki, za kwestie finansowe, fiskalne czy podatkowe, minister finansów itd. Regulacje będące w gestii ministra transportu i budownictwa dotyczą licencjonowania przewozów, wydawania zezwoleń na wykonywanie regularnych krajowych specjalnych przewozów drogowych osób, wykonywania przewozów nieregularnych oraz przewozów na potrzeby własne. Minister transportu i budownictwa wydał już wszystkie niezbędne akty prawne. Wydaje się, że sytuacja pod tym względem jest kompletna.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiBudownictwaPiotrStomma">Odnosząc się bardziej krytycznie do działań ministra transportu i budownictwa, a wcześniej ministra infrastruktury, trzeba powiedzieć, że istotną przyczyną problemów branży jest tradycja polityki transportowej. Od wielu lat była ona przede wszystkim domeną rozstrzygania pod kątem rozwoju infrastruktury transportu lądowego, w tym wypadku drogowego. Nigdy nie poświęcano wystarczającej uwagi i nie rozwiązywano praktycznych problemów transportowych.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiBudownictwaPiotrStomma">Chcę wskazać na priorytety ministra infrastruktury, pana Jerzego Polaczka w dziedzinie przewozów drogowych osób. Jak państwo wiecie, resort pracuje nad nową spójną polityką transportową państwa, która będzie uwzględniała wszystkie gałęzie transportu. Planowane długo i krótkofalowe działania określą zaangażowanie resortu w rozwiązywanie problemów przedsiębiorstw transportowych, w tym problemy przedsiębiorstw PKS. Zamiast ogólnego dokumentu dotyczącego polityki transportowej, pan minister zdecydował o działaniach, o których powiedziałem wcześniej. Dzięki współpracy z Komisją Infrastruktury i ze środowiskiem, w zespole roboczym dopracujemy się dokumentu, który może stać się elementem szerszego raportu czy programu obejmującego całokształt polityki transportowej. Pan minister Jerzy Polaczek uważa, że tak określona polityka będzie rozstrzygać o działaniach ministra infrastruktury w zakresie transportu.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiBudownictwaPiotrStomma">Ten sposób myślenia znajduje już odbicie w organizacji Ministerstwa Transportu i Budownictwa. Mamy już utworzony drugi Departament Transportu Drogowego, którego szefem jest obecny na posiedzeniu pan dyrektor Maciej Wroński. To także stanowi odzwierciedlenie priorytetów naszego resortu.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiBudownictwaPiotrStomma">W materiale pisemnym omawiamy działania Ministerstwa Transportu i Budownictwa w okresie ostatniego półtora roku. Zgodnie z apelem pana przewodniczącego, pozwolę sobie nie omawiać kwestii przedstawionych na piśmie. Ponieważ kwestie będące przedmiotem obrad będą jeszcze referować przedstawiciele innych resortów, na tym zakończę swoją wypowiedź. Jeśli będą pytania, jesteśmy gotowi udzielić na nie pełnych odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanBestry">Dziękuję panie ministrze za zastosowanie się do mojego apelu. Im krótsze będą wystąpienia przedstawicieli resortów, tym więcej czasu na wypowiedzi będą mieli przedstawiciele środowiska transportowców i posłowie. Zapraszam do wypowiedzi przedstawiciela resortu Skarbu Państwa, pana ministra Macieja Hajdela.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMaciejHajdel">W załączniku do materiału pisemnego Ministerstwa Transportu i Budownictwa znalazły się dokładne informacje na temat przekształceń własnościowych oraz kondycji finansowej przedsiębiorstw PKS. Dlatego przychodząc na dzisiejsze posiedzenie Komisji byliśmy bardziej nastawieni na udzielenie odpowiedzi na pytania, niż na dłuższe referowanie tematu. Wśród przedsiębiorstw PKS znajduje się kilkadziesiąt spółek. Są to albo jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, albo Skarb Państwa ma w nich udziały. Tych pierwszych posiadamy dokładnie 55. W 4 spółkach PKS mamy pakiety większościowe, w 15 pakiety mniejszościowe. Natomiast w gestii wojewodów, którzy od roku 1996 pełnią funkcję organu założycielskiego dla Przedsiębiorstw Komunikacji Samochodowej, znajduje się 85 przedsiębiorstw państwowych. Firmy te znajdują się już poza naszym obszarem zarządzania.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMaciejHajdel">Jeśli będą pytania na temat konkretnych spółek i problemów związanych z ich funkcjonowaniem, możemy na nie szczegółowo udzielić odpowiedzi. Chyba nie ma większego sensu mówienie o ogólnych problemach związanych z przewozem drogowym osób, ponieważ są one wszystkim dobrze znane. Spółki PKS będące w nadzorze Skarbu Państwa, są dla nas przedsiębiorstwami raczej średnimi i małymi. Przeciętne przychody ze sprzedaży biletów sięgają w tych przedsiębiorstwach 18–20 mln zł. Niestety, znacząca większość spółek PKS generuje straty, co wynika ze specyfiki i pełnienia przez nie roli służebnej w poszczególnych regionach wiejskich i miejscowościach. Średnie zatrudnienie w spółkach wynosi około 250 osób. Dysponują one na ogół bardzo niskim kapitałem zakładowym. Przeciętne wynagrodzenie pracowników kształtuje się nieco poniżej średniej krajowej.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaMaciejHajdel">W wielu wypadkach nadzorujemy procesy restrukturyzacyjne w przedsiębiorstwach, ale historia tych przekształceń własnościowych jest długa. Gdyby państwa posłów interesowały bliższe szczegóły, jesteśmy do dyspozycji. Jeśli padną pytania bardzo szczegółowe, na które trudno nam będzie udzielić natychmiastowej odpowiedzi, prześlemy je państwu na piśmie w ciągu paru dni.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanBestry">Rzeczywiście, nie byłoby większego sensu odczytywanie opracowania, które państwo przygotowaliście na piśmie; ma je każdy z posłów. Mam nadzieję, że każdy, kto był zainteresowany obecną kondycją firm PKS, zapoznał się z materiałem Ministerstwa Skarbu Państwa. W tej sytuacji nie będę już wywoływał do wypowiedzi przedstawicielek ministra finansów, ze względu na to, że nie ma reprezentacji tego resortu na poziomie podsekretarza stanu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PoselJanBestry">Otwieram dyskusję. Zapraszam do niej, oprócz pań i panów posłów, przedstawicieli licznie dziś reprezentowanych środowisk transportowców. Proszę o składanie zgłoszeń na piśmie z podaniem imienia i nazwiska oraz instytucji, która jest reprezentowana. Na pytania dotyczące działań Ministerstwa Finansów odpowiadać będą panie z Departamentu Finansów Gospodarki Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselTadeuszJarmuziewicz">Mam pytanie do ministra skarbu państwa. Użył pan określenia, które nie bardzo zrozumiałem. Mówimy o spółkach działających w oparciu o Kodeks spółek handlowych, a więc o spółkach akcyjnych. Natomiast pan minister mówiąc o ich kiepskiej kondycji finansowej, usprawiedliwia to częściowo służebną rolą tych przedsiębiorstw i lekką ręką godzi się na to, że spółki te przynoszą straty. Kto w zarządach tych spółek zgadza się na straty? Kodeks spółek handlowych wyraźnie mówi, że nie wolno działać na niekorzyść spółki. Jeśli ktoś się świadomie na to godzi, to łamie prawo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselTadeuszJarmuziewicz">Skoro przedsiębiorstwa PKS mają w nazwie określenie „spółka akcyjna”, to jak mogą świadomie przynosić straty? Rozumiem, że nie dotyczy to wszystkich przedsiębiorstw i są także takie, które strat nie przynoszą i są to przedsiębiorstwa całkowicie prywatne. Proszę, aby pan minister powiedział jak to się dzieje, że właściciel godzi się na taką sytuację.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPMaciejHajdel">Czy mam od razu odpowiedzieć na pytanie pana posła, czy też poczekać na inne pytania i odpowiedzieć na nie zbiorowo?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanBestry">Zgodnie z tradycją Komisji, przedstawiciele strony rządowej odpowiadają łącznie na kilka pytań zadanych przez posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Moje pytanie także kieruję do ministra skarbu państwa. Pan poseł Tadeusz Jarmuziewicz zadał pytanie ogólne, ja natomiast zapytam o konkretne przedsiębiorstwo. Posłużę się przykładem ilustrującym, iż przedsiębiorstwa PKS wcale nie muszą przynosić straty. W poprzedniej kadencji dokonała się prywatyzacja przedsiębiorstwa w Brodnicy. Powstała firma PKS SA ze stuprocentowym udziałem Skarbu Państwa. Poprzedni zarząd był bardzo kompetentny i wyprowadził spółkę z długów. Jednak ze względów politycznych w połowie kadencji zarząd spółki został zmieniony. Najpierw właściciel dokonał zmiany rady nadzorczej, a potem zarządu. Dzisiaj PKS Brodnica przynosi ogromne straty, ale właściciel nic nie robi, aby tę sytuację zmienić.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselAntoniMezydlo">W poprzedniej kadencji Sejmu wielokrotnie zgłaszałem interpelację poselską w tej sprawie, co jednak nie przyniosło żadnych pozytywnych efektów. Dziwię się, dlaczego dzisiaj Ministerstwo Skarbu Państwa nie robi nic w sprawie PKS Brodnica. Czy pan minister mógłby powiedzieć, dlaczego tak się dzieje? Jeśli nie jest to możliwe, oczekuję konkretnej i szybkiej odpowiedzi na piśmie. Sytuacja w PKS Brodnica jest skandaliczna.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PoselAntoniMezydlo">Próbowałem zainteresować przedstawicieli resortu transportu i budownictwa tym przedsiębiorstwem i już wydawało się, że podjęte zostaną działania naprawcze, takie przynajmniej otrzymywałem sygnały z ministerstwa. Niestety, dzisiaj jest jak było, czyli źle. W tej sprawie interweniowały także władze związkowe, związek „Solidarność” przesłał swoje stanowisko do Ministerstwa Skarbu Państwa, ale także bez żadnych efektów. Wiem, że dla ministerstwa jest to drobną sprawą, bo i samo przedsiębiorstwo PKS Brodnica nie należy do dużych firm. Ale w środowisku lokalnym przedsiębiorstwo ma do spełnienia bardzo istotne zadania. Ktoś przecież musi zapewnić dzieciom dojazd do szkół. Tym bardziej razi indolencja właściciela spółki. Jeśli podobnie resort Skarbu Państwa postępuje w przypadku innych spółek PKS, to trudno się dziwić, że wiele z nich przynosi straty. Firmy te należałoby otoczyć opieką, a przede wszystkim bardziej zdecydowanym nadzorem właścicielskim. Z tego, co dzieje się widać jednak wyraźnie, że działania podejmowane wobec tych spółek nie mają charakteru gospodarczego, ale polityczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanTomaka">Wygląda na to, że staje się zasadą, że Komisja Infrastruktury zamiast zajmować się projektami ustaw, które by rozwiązywały jakieś problemy, zajmuje się bardzo branżowymi sprawami. Ponadto otrzymujemy z resortów informacje, które nie zawsze są wiarygodne, co za chwilę wykażę. Można było oczekiwać, że poza pokazywaniem stanu faktycznego, rząd prezentuje sposoby rozwiązania problemów z podaniem konkretnego planu działania, z harmonogramem itd.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselJanTomaka">Nie wiem, kiedy były przygotowane informacje przekazane Komisji przed dzisiejszym posiedzeniem. Być może stało się to rok temu albo wcześniej, o czym może świadczyć informacja przygotowana przez Ministerstwo Skarbu Państwa. Na str. 7 mowa jest o prywatyzacji pośredniej jednoosobowych spółek Skarbu Państwa. Wśród wymienionych przedsiębiorstw jest kilka z mojego województwa – z Krosna, Dębicy, Jarosławia i Rzeszowa. W informacji o Przedsiębiorstwie Komunikacji Samochodowej w Rzeszowie SA z siedzibą w Rzeszowie stwierdza się – cytuję: „Ewentualne zbycie akcji tej spółki może nastąpić w II kwartale 2005 roku”. Tymczasem mamy już II kwartał 2006 roku. Dlatego informację ministerstwa trudno uznać za wiarygodną.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselJanTomaka">Można było także oczekiwać, że pisząc w swojej informacji o „działaniach, jakie powinny być wdrożone”, resort Skarbu Państwa powinien nam przedstawić harmonogram tych działań ujętych w punktach 1–3 na str. 1 opracowania. Taki harmonogram powinien zawierać konkretne przedsięwzięcia, terminy i oczekiwane efekty. Tak sporządzony dokument byłby także dla Komisji pomocny w podejmowaniu ewentualnych inicjatyw legislacyjnych, wspomagających działania resortu Skarbu Państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselStanislawWziatek">Wokół spraw dziś przez nas poruszanych narosły już niemal legendy. Wydaje się, że cały obszar drogowego transportu osób został dobrze zidentyfikowany. Rozpoznane zostało także zjawisko szarej strefy występujące w przewozach pasażerskich. Patologie występujące w tej branży znane są nie tylko w regionach, ale, jak się okazuje, także w resortach zajmujących się problematyką transportu w Polsce. Wynika to z przedstawionych nam, informacji, tak przez resort transportu i budownictwa, jak resort Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PoselStanislawWziatek">Środowisko transportowców, a także posłowie, bardziej zainteresowani są już nie samą tylko diagnozą istniejącego stanu, ale działaniami podejmowanymi lub mającymi być dopiero podjętymi, dla eliminacji słabości i patologii. Dlatego nie mogę zrozumieć usprawiedliwienia, jaki pojawia się na str. 2 informacji przygotowanej przez Ministerstwo Transportu i Budownictwa. Znajduje się tam stwierdzenie, że „Należy jednak mieć cały czas na uwadze fakt, że problemy te leżą także w kompetencji innych resortów”.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PoselStanislawWziatek">Tego rodzaju konstatacja coraz częściej pojawia się na posiedzeniach Komisji przy omawianiu różnych kwestii dotyczących transportu morskiego czy lądowego. Oznacza to, że istnieje problem koordynacji międzyresortowej w ramach rządu. Być może powinniśmy podjąć działania dla powstania międzyresortowych uzgodnień, aby wyeliminować słabości funkcjonowania transportu. Jeżeli Ministerstwo Transportu i Budownictwa sobie z tym nie radzi i nie potrafi znaleźć właściwego sposobu rozwiązania problemu, to może przedstawiciele branży transportowej przygotują konkretne propozycje. Bo wiadomo, że takie propozycje są zgłaszane z ich strony nie od dzisiaj. Ludzie z branży transportowej dobrze wiedzą, co trzeba zrobić, jaki element sprawy zmienić czy wypracować, lub jakie podjąć działania o charakterze administracyjnym. Wiedzą też dobrze, w jaki sposób zobowiązać administrację publiczną do bardziej skutecznych działań kontrolnych.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PoselStanislawWziatek">Ze strony resortów mogliśmy się wobec tego spodziewać nie tylko przedstawienia istniejącego stanu i identyfikacji problemów, bo te są znane od dawna, ale przede wszystkim szczegółowego programu usprawnienia funkcjonowania transportu drogowego osób. Powinien on obejmować zarówno zmiany legislacyjne, jak i organizacyjne.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PoselStanislawWziatek">Kilka słów chciałbym powiedzieć o tych Przedsiębiorstwach Komunikacji Samochodowej, które jeszcze pozostają firmami państwowymi. Zachodzi pytanie, czy resort Skarbu Państwa ma przemyślane stanowisko, a może wręcz strategię, jak dalej postępować z tego rodzaju przedsiębiorstwami? Czy mają być traktowane w sposób indywidualny, czy też w sposób jednolity dla wszystkich? Czy każde z nich będzie podlegało działaniom rynku, czy też jest w resorcie koncepcja systemowego rozwiązywania prywatyzacji przedsiębiorstw branży transportowej.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PoselStanislawWziatek">Tego, niestety, nie sposób dowiedzieć się z dostarczonych nam pisemnych informacji, ani z wypowiedzi panów ministrów. Ponadto przekazane nam informacje nie tylko, że nie są dokładne, co zauważył pan poseł Jan Tomaka, ale również fałszują stan rzeczy. Na dowód mógłbym podać konkretne przykłady, ale nie o to dzisiaj chodzi. Podstawą jest rzetelna informacja, natomiast sprawą zasadniczą jest określenie sposobu działania prywatyzacyjnego, które będzie uzgodnione w skali ogólnopolskiej. Jak wiadomo bowiem, dla większości przedsiębiorstw PKS funkcje organu założycielskiego pełnią wojewodowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanBestry">Poproszę teraz pana ministra Macieja Hajdela o udzielenie odpowiedzi na liczne pytania panów posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPMaciejHajdel">Zacznę od pytania pana posła Tadeusza Jarmuziewicza dotyczącego użycia przeze mnie określenia „rola służebna” w odniesieniu do niektórych przedsiębiorstw PKS. Być może był to zbyt daleko idący skrót myślowy, za co przepraszam. Rola szczególna polega na tym, że PKS-y otrzymują dopłaty do swojej działalności od lokalnych samorządów za zniżkowe przewozy i inne usługi świadczone na rzecz lokalnych społeczności. Głównie są to przewozy uczniów do szkół.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPMaciejHajdel">Zgadzam się absolutnie z panem przewodniczącym, że władze spółki będące w nadzorze Skarbu Państwa nie mogą się godzić z działalnością przynoszącą straty. To jest zupełnie oczywiste. Skarb Państwa działając poprzez rady nadzorcze w poszczególnych przedsiębiorstwach PKS stara się różnymi sposobami doprowadzić te firmy do lepszej kondycji ekonomicznej i finansowej. Nie stosujemy zasady „zmiłuj się”.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPMaciejHajdel">Natomiast, jeśli chodzi o partykularną sprawę pana posła Antoniego Mężydło, to po pierwsze, informacja pana posła nie jest nazbyt ścisła, ale to jeszcze wyjaśnię. Faktem jest, że dokonaliśmy zmiany składu rady nadzorczej w PKS Brodnica.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselAntoniMezydlo">A zarząd spółki?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPMaciejHajdel">To już leży w gestii rady nadzorczej. Po to rada jest powołana, aby panowała nad sytuacją w spółce, a w razie konieczności wyciągnęła odpowiednie konsekwencje wobec poszczególnych członków zarządu, łącznie z prezesem. Myślę, że rada nadzorcza kieruje się podobnym sposobem myślenia, jak ja i pan poseł i w razie nieprawidłowości podejmie odpowiednie kroki zaradcze.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPMaciejHajdel">Jestem przeciwnikiem sterowania ręcznego i wywierania wpływu na radę nadzorczą. To nie minister ma szukać prezesa dla poszczególnych spółek PKS. Może jeszcze powinien znaleźć odpowiedniego dyrektora technicznego, finansowego itd.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPMaciejHajdel">Nie ukrywam, że zarządzanie tą grupą spółek PKS jest dla nas uciążliwe. Nie mówię tego po to, aby się żalić, ale taka jest prawda. Do każdego PKS są przynajmniej dwie interwencje poselskie; chodzi o składy rad nadzorczych i zarządów. Gdybyśmy mieli przyjąć wszystkich w ten sposób protegowanych, to nie starczyłoby nam czasu na innego rodzaju działalność. Staramy się obsadzać rady nadzorcze najlepiej, jak to jest możliwe i głównym probierzem są, oczywiście, uzyskiwane wyniki ekonomiczne spółek. Nie chcę przesadzić, ale ilość zmian personalnych w radach nadzorczych spółek PKS jest znaczna i ciągle przeprowadzana. Staramy się również, jako nadzór właścicielski, wnikać w sytuację poszczególnych firm PKS, zwłaszcza tych, które znalazły się w sytuacji wręcz dramatycznej, na pograniczu upadłości firmy i likwidacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Może jednak pan minister by sprostował, to, co przed chwilą powiedział o moim wystąpieniu. Pan minister się myli. To nie jest partykularna sprawa posła Antoniego Mężydło, tylko sprawa, którą próbowałem załatwić w imię dobrze pojętego interesu publicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPMaciejHajdel">Oczywiście, że to nie jest partykularna sprawa pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Ale tak pan ją określił, a to zabrzmiało dość nieprzyjemnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPMaciejHajdel">Jeśli źle zabrzmiało, to pana przepraszam. Sprawa jednego przedsiębiorstwa PKS jest dla mnie sprawą partykularną.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Chyba chciał pan minister użyć określenia „jednostkową”?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPMaciejHajdel">To właśnie miałem na myśli.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanBestry">Oddamy głos panu ministrowi z drugiego resortu. Czy pan przewodniczący chciałby uzupełnić swoją wypowiedź?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselTadeuszJarmuziewicz">Pan minister Maciej Hajdel zupełnie przemilczał moje pytanie dotyczące strategii prywatyzacyjnej spółek PKS.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselJanBestry">Proszę pana ministra o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPMaciejHajdel">Nie mamy jednolitej strategii prywatyzacyjnej w odniesieniu do wszystkich spółek PKS, w stosunku do których pełnimy funkcje nadzorcze. Istnieje coś, co można by określić mianem strategii działania w odniesieniu do poszczególnych firm PKS, a także do grup spółek PKS. Dotyczy to kilku konkretnych spółek w konkretnym regionie kraju, wobec których stosujemy jedną linię postępowania prywatyzacyjnego.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPMaciejHajdel">W moim przekonaniu, nie bardzo ma sens opracowanie jednej, generalnej, resortowej strategii prywatyzacyjnej. Byłaby to tylko strata setek kilogramów papieru i nic więcej. Nikt nie jest w stanie pod jednym szyldem przeprowadzić operacji prywatyzacyjnej wobec spółek PKS w skali całego kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselJanBestry">Były także pytania do pana ministra Piotra Stommy; prosimy o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuwMTiBPiotrStomma">Padło pytanie, a raczej uwaga, czy resort nasz posiada harmonogram działań. Minister transportu i budownictwa realizuje taki program. Dokument, który ma przedstawiać bariery funkcjonowania transportu i pokazywać kierunki ich rozwiązywania, został wpisany w plan prac rządu na okres początkowy. Chodzi o przygotowanie tego dokumentu na bazie najnowszej systematycznej informacji, także od podmiotów z branży transportowej. Dlatego zostało przeprowadzone szerokie ankietowe badanie sytuacji. Informacje jeszcze nadchodzą, chociaż większa ich część już do nas wpłynęła. Na podstawie tych danych w nieodległym terminie przedstawimy stosowny dokument Radzie Ministrów oraz Komisji Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PodsekretarzstanuwMTiBPiotrStomma">Pan poseł Stanisław Wziątek pytał, a raczej sugerował, aby minister transportu i budownictwa sprawował funkcję koordynatora działań w zakresie drogowego transportu osób. Ministerstwo czuje się usatysfakcjonowane tym, że tak bez większej wątpliwości rola koordynatora jest mu powierzona. My ją rzeczywiście podejmujemy, aczkolwiek to nie jest łatwe zadanie. Bo jak na przykład skoordynować ministra finansów. Dotyczy to w szczególności tzw. szarej strefy, która przy przewozie drogowym osób stanowi jeden z kluczowych problemów. Chodzi przede wszystkim o rejestrację wpływów ze sprzedaży biletów pobieranych od pasażerów przy pomocy kas fiskalnych. Te problemy są i będą w gestii ministra finansów.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PodsekretarzstanuwMTiBPiotrStomma">Zespół resortowy, o którym mówiłem na wstępie, pracuje zarówno z udziałem przedstawiciela ministra finansów, jak i ministra skarbu państwa. W miarę potrzeby będziemy zapraszali na posiedzenia zespołu także przedstawicieli innych resortów. Tak więc próba koordynacji już trwa. Uważam, że w tym tkwi klucz do sukcesu. Mam nadzieję, że już wkrótce będziemy mogli mówić o konkretnych efektach pracy tego zespołu stanowiącej wkład do polityki transportowej rozumianej po nowemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanBestry">Oddam teraz głos przedstawicielom przewoźników w pasażerskim transporcie drogowym. Jako pierwszy zabierze głos przewodniczący Sekcji Krajowej Pracowników Transportu NSZZ „Solidarność”. Dodam, że zarządzeniem nr 15 minister transportu i budownictwa powołał pana Tadeusza Chwastka do zespołu roboczego, o którym mówił pan minister Piotr Stomma. Pan Tadeusz Chwastek jest jego zastępcą w tym zespole.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPracownikowTransportuNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Proszę pozwolić, że wyrażę swoje zdumienie ilością czasu, jaka została przeznaczona na tak ważne problemy transportu publicznego w Polsce. Dla nas taka decyzja jest niezrozumiała. Przygotujemy się do kolejnego spotkania w tym samym gronie w dniu 9 maja. Wtedy zobaczymy, ile pan przewodniczący zagwarantuje nam czasu na przedstawienie ogólnych problemów branży. Bo my nie chcemy debaty ograniczyć jedynie do sytuacji istniejącej w przedsiębiorstwach PKS. Chcemy debaty o transporcie publicznym. To, co dzieje się u nas obecnie w tym transporcie, jest nie do pomyślenia w jakimkolwiek innym kraju Europy.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPracownikowTransportuNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Oglądałem debatę sejmową poświęconą sytuacji na kolei. Nikt z członków rządu, ani z posłów, nie zadał podstawowego pytania, jakie nasuwa sytuacja ekonomiczna PKP, jaka jest przyczyna malejącej liczby pasażerów kolei? Czy jest to jedynie rezultat transformacji politycznej i gospodarczej dokonanej w naszym kraju, spadku zatrudnienia i upadku niektórych przedsiębiorstw? Dobrze wiem, że to nie są jedyne przyczyny i jedną z nich są tak zwane dzikie przewozy pasażerów.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPracownikowTransportuNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Ocenia się, że na rynku przewozowym funkcjonuje ponad 30 tysięcy dzikich przewoźników obsługujących pasażerów na średnich i krótkich trasach, dysponujących głównie mikrobusami. Ich właściciele podjeżdżają pod dworce i perony kolejowe i stosując ceny dumpingowe przejmują pasażerów. Takiego zjawiska i o takiej skali nie ma w żadnym kraju europejskim. Dzicy przewoźnicy na ogół nie posiadają żadnych kas fiskalnych, nie prowadzą żadnej ewidencji przewożonych pasażerów, którym nie zapewniają nawet elementarnych warunków bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPracownikowTransportuNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Tymczasem ze zdumieniem słyszę dzisiaj, że głównym zmartwieniem w pasażerskich przewozach drogowych jest prywatyzacja kilku przedsiębiorstw PKS, a panów posłów najbardziej interesuje strategia tego czy innego ministerstwa. Strategia powinna być prosta. Nie buduje się domu bez fundamentów, a takim fundamentem w transporcie publicznym jest jasno sformułowana polityka transportowa państwa oraz ład, porządek i przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa. Tego wszystkiego w Polsce nie ma. Dlatego oczekujemy od rządu stanowczych kroków zaradczych.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPracownikowTransportuNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Od ministra spraw wewnętrznych i administracji, pana Ludwika Dorna oczekujemy decyzji przeprowadzania permanentnych kontroli wszystkich przewoźników drogowych dokonujących przewozów osób. Kontrola powinna obejmować posiadane upoważnienia do wykonywania przewozu osób. To nie chodzi o jedną kontrolę i jedną akcję, ale o kontrole prowadzone stale i systematycznie. Żadna jednorazowa akcja nie na wiele się zda, ponieważ dzicy przewoźnicy stanowią dobrze zorganizowaną mafię, wyposażoną w łączność radiową. Kierowcy dokonujący dzikich przewozów na bieżąco informują się nawzajem o kontrolach drogowych. Mało tego, niejednokrotnie policjanci z nimi współpracują, informując przewoźników kiedy i gdzie będzie dokonana kontrola pojazdów.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPracownikowTransportuNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Od Ministerstwa Finansów żądamy kontroli wpływów uzyskiwanych od przewożonych pasażerów przy pomocy kas fiskalnych. Jak powiedziałem, chodzi o ponad 30 tysięcy pojazdów. Przepraszam, ale odnoszę wrażenie, że pan przewodniczący mnie nie słucha. Jeśli tak, to kontynuuję wypowiedź. Chodzi o ponad 30 tysięcy przewoźników, którzy jeżdżą w poszukiwaniu pasażerów od 5 rano do 23.00. Na ogół nie zatrudniają także pracowników, nie płacą składek ZUS, nie ponoszą żadnych innych opłat, nie płacą podatków, a nade wszystko nie rejestrują przewożonych pasażerów.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPracownikowTransportuNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">W tej sprawie złożyliśmy stosowne pismo do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Otrzymana odpowiedź w żadnym stopniu nie zadowala zarówno Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Samochodowego, jak i związków zawodowych. Odpowiedź zawiera propozycje, które naszym zdaniem, nie rozwiązują problemu „dzikich przewoźników”. Odnosimy poza tym wrażenie, że Ministerstwo Finansów bagatelizuje cały problem „dzikich przewozów”.</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPracownikowTransportuNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">W tej sytuacji, jak sądzę, będziemy musieli wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zaniechanie wykonywania czynności służbowych przez organy do tego zobowiązane. Jeżeli mamy do czynienia z tysiącami przestępstw i nadużyciami finansowymi na ogromną skalę i minister finansów na to nie reaguje, jest to naszym zdaniem zaniechanie wykonywania czynności służbowych.</u>
<u xml:id="u-33.8" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPracownikowTransportuNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Poważnym problemem jest dzisiaj zła, a często wręcz dramatyczna, sytuacja w transporcie publicznym. Jak wie pan przewodniczący, a zapewne także inni członkowie Komisji Infrastruktury, od lipca br. będzie likwidowanych tysiące regionalnych linii kolejowych. To jest efekt konkurowania kolei z przewoźnikami drogowymi. Przewoźnicy drogowi wygrywają, wkraczając z konieczności w rejony dotąd obsługiwane przez kolej. Po prostu przenosimy swoją działalność z regionów, z których zostaliśmy wyrugowani przez przewoźników działających na rynku w sposób nieuczciwy. PKP jest w tej złej sytuacji, że nie może przerzucić torów kolejowych w inne regiony i musi likwidować deficytowe trasy.</u>
<u xml:id="u-33.9" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejPracownikowTransportuNSZZSolidarnoscTadeuszChwastek">Jeśli proces ten nie zostanie zahamowany, może nastąpić paraliż. Obawiam się, że niewielu spośród posłów mnie słucha. Czy mogę kontynuować swoją wypowiedź, panie przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselJanBestry">Jak najbardziej. Nie jestem jedynym posłem na sali i swoje uwagi pan przewodniczący kieruje chyba do wszystkich posłów Komisji. Proszę kontynuować wypowiedź i nie przywoływać mnie do porządku.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejNSZZSTadeuszChwastek">Nie miałem takiego zamiaru.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselJanBestry">Mamy coraz mniej czasu na dokończenie obrad, dlatego proszę pana przewodniczącego o skonkretyzowanie uwag i zakończenie wypowiedzi. Mamy dokładnie jeszcze tylko 10 minut na obrady. Skoro znane są przypadki popełniania przestępstw przez dzikich przewoźników, trzeba o tym każdorazowo powiadamiać odpowiednie organy, w tym wypadku prokuraturę. Komisja nie będzie w tej kwestii zajmowała stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejNSZZSTadeuszChwastek">Mam jeszcze do powiedzenia tylko kilka zdań.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Przepraszamy pana przewodniczącego za krótkie zamieszanie, ale wynikało ono z chęci porozumienia się w gronie członków prezydium Komisji co do terminu kolejnego naszego spotkania. Wszyscy jesteśmy przekonani, że w ciągu 60 minut nie sposób omówić choćby pobieżnie wszystkich spraw związanych z transportem drogowym. Zastanawialiśmy się nad pierwszym możliwym terminem kontynuacji dzisiejszego posiedzenia Komisji. Mamy propozycję, aby posiedzenie takie odbyło się w tej samej sali, także o godz. 14.00, ale w dniu 9 maja br.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Tyle słów wyjaśnienia z naszej strony, że nie zamykamy sprawy i chcemy szybko zakończyć dyskusję. Wprost przeciwnie, zależy nam bardzo na wspólnym ze środowiskiem transportowców dojściu do konkluzji i sformułowaniu ewentualnych postulatów pod adresem rządu, a może także parlamentu.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselJanBestry">Dziękuję, panie przewodniczący, za wyjaśnienie. Proszę pana przewodniczącego o kontynuowanie wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacySekcjiKrajowejNSZZSTadeuszChwastek">Dziękujemy za to ponowne zaproszenie. Kończąc, chcę raz jeszcze zwrócić uwagę państwa posłów na dramatyczną sytuację w drogowych przewozach publicznych osób. Mam nadzieję, że więcej będziemy o tym mówić na posiedzeniu Komisji w dniu 9 maja.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselJanBestry">Zdajemy sobie sprawę z powagi sytuacji w transporcie drogowym, a zwłaszcza w przewozach publicznych osób, o czym najlepiej świadczy fakt zwołania dzisiejszego posiedzenia Komisji. Znamy już również stan prywatyzacji firm PKS i widzimy konieczność systemowego uporządkowania tego problemu. Wrócimy do dyskusji za dwa tygodnie.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PoselJanBestry">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze się wypowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselSlawomirJeneralski">Skoro mamy w perspektywie kontynuowanie dzisiejszej dyskusji, wypadałoby się powstrzymać od zabrania głosu. Zrobiłem to, ponieważ niepokoi mnie, że w tej interesującej zresztą dyskusji, nie padło ani razu słowo „pasażer”. Ministerstwo Transportu i Budownictwa przedstawiło nam dokument zatytułowany Informacja na temat problemów drogowego przewozu osób w działalności Przedsiębiorstw Komunikacji Samochodowej, jako głównego realizatora przewozów pasażerskich poza miastami oraz informację Ministerstwa Skarbu Państwa na temat przekształceń własnościowych oraz kondycji finansowej Przedsiębiorstw PKS. Nie dyskutujemy o potrzebach pasażerów i o tym, jak są one zaspokajane, natomiast cały czas rozmawiamy o problemach przewoźników.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PoselSlawomirJeneralski">Z pewnością te sprawy ze sobą się łączą, ale interes pasażerów postawiłbym jednak na pierwszym miejscu. W związku z tym zwracam się do przedstawicieli strony rządowej z pytaniem, co było pierwsze – jajko czy kura? Czy powinniśmy dyskutować o przewozach, czy też o pasażerach? Jeśli mamy rozmawiać o problemach przewoźników, to czy jednak nie powinniśmy tego robić przez pryzmat potrzeb osób korzystających z usług przewoźników?</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PoselSlawomirJeneralski">Idąc dalej tym tropem, chciałbym zapytać, czy w pracach nad założeniami strategii transportowej resort transportu i budownictwa uwzględnia przede wszystkim potrzeby pasażerów, a więc osób korzystających z usług firm transportowych? Informacja resortowa mówi o Przedsiębiorstwach Komunikacji Samochodowej, jako głównym realizatorze przewozów pasażerskich poza miastami. Głównym, czyli nie jedynym.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#PoselSlawomirJeneralski">Muszę zaprotestować przeciw niektórym stwierdzeniom mojego przedmówcy. Chyba dużym uproszczeniem jest twierdzenie, że jeśli ktoś skutecznie rywalizuje w przewozach drogowych z firmami spod znaku PKS, to znaczy, że działa nieuczciwie i z naruszeniem prawa. Takie uogólnienie jest krzywdzące dla wielu drobnych, uczciwie działających na rynku prywatnych przewoźników drogowych. Skoro jednak inni przewoźnicy działają na rynku usług transportowych, chciałbym się dowiedzieć od ministra transportu i budownictwa, czy istnieje koncepcja zorganizowania tego rynku? Czy budować go w taki sposób, aby podtrzymywać monopol PKS i firm powstałych w wyniku przekształceń własnościowych tego przedsiębiorstwa, czy oprzeć go na zdrowej konkurencji? Jednostronicowy pisemny dokument przygotowany na dzisiejsze posiedzenie Komisji przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Transportu Samochodowego i Spedycji, jest zbiorem postulatów zmierzających do utrzymania monopolu na rynku drogowych przewozów osób. Czy chcemy dostrzegać przede wszystkim interes pasażera poprzez utrzymywanie monopolu, czy też będziemy dostrzegali interes pasażera przez doprowadzenie do realnej konkurencji na rynku. Oczywiście trzeba dyskutować o mechanizmach, które zapewnią uczciwą konkurencję. Apeluję do uczestników dzisiejszego spotkania i do prezydium Komisji o to, abyśmy kontynuując obrady w dniu 9 maja, spróbowali spojrzeć na problem przewozów drogowych przede wszystkim z punktu widzenia interesu pasażerów, a nie samych przewozów.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselJanBestry">Niestety, musimy już zakończyć nasze obrady. Przepraszam tych wszystkich uczestników naszego spotkania, a przede wszystkim pana Krzysztofa Gutowskiego, prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji, że nie udzieliłem im głosu. Miałem to w planie, ale nie udało się ze znanych powodów. Mam nadzieję, że na posiedzeniu w dniu 9 maja wszyscy zainteresowani będą mogli spokojnie się wypowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PoselJanBestry">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>