text_structure.xml
42.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich. Porządek dzienny został państwu przedstawiony. Czy są do niego uwagi? Nie słyszę. W związku z tym przystępujemy do jego realizacji. Oddaję głos prezesowi Głównego Urzędu Miar.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrezesGlownegoUrzeduMiarWlodzimierzSanocki">Chciałbym przedstawić państwu uzasadnienie do zaplanowanych wydatków w części budżetowej 64. Środki, którymi dysponuje administracja miar i probiercza, są zbyt małe. Jednak w ramach środków, które otrzymujemy, jesteśmy w stanie wykonać wszystkie spoczywające na nas zadania.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrezesGlownegoUrzeduMiarWlodzimierzSanocki">Część budżetowa 64 – Główny Urząd Miar obejmuje wydatki na całą administrację miar oraz probierczą. Stanowią je 82 jednostki na terenie całego kraju, w których zatrudnionych jest około 1800 osób, z czego 80% stanowią wysoko wyspecjalizowani pracownicy, wykonujący badania techniczne i pomiary. Środki finansowe przeznaczane są przede wszystkim na wynagrodzenia. Nie są one dostatecznie wysokie w porównaniu z wymogami, jakie stawiamy naszym pracownikom. Chodzi między innymi o obsługę najnowszej jakości aparatury badawczo-pomiarowej, utrzymywanie budynków bardzo często wpisanych do rejestru zabytków. Natomiast ze środków na działalność bieżącą finansujemy rozwój nowych technik pomiarowych oraz współpracę zagraniczną, z czego 80% przeznaczanych jest na wzorcowanie aparatury oraz porównanie naszych wzorców ze światowymi.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrezesGlownegoUrzeduMiarWlodzimierzSanocki">Do głównych zadania administracji miar należy utrzymanie i rozwój systemu spójności pomiarowej na obszarze Polski oraz stworzenie i utrzymywanie państwowych wzorców jednostek miar, poprzez które gwarantowana jest spójność pomiarowa ze światowym systemem pomiarowym. Państwowe wzorce jednostek miar są niezbędne dla szeroko rozumianej gospodarki, służb państwowych oraz sił zbrojnych. W swoich laboratoriach produkujemy również dużą liczbę wzorcowych materiałów pomiarowych. Ma to kluczowe znaczenie dla gospodarki oraz instytucji naukowo-badawczych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrezesGlownegoUrzeduMiarWlodzimierzSanocki">Zależy nam na zbudowaniu bardzo dobrego i wiarygodnego systemu spójności pomiarowej. Na świecie obowiązuje zasada, im większa wiarygodność spójności pomiarowej, tym większym zaufaniem cieszą się produkty danego kraju. W Europie najwyższą wiarygodność ma niemiecki system spójności pomiarowej. Polska znajduje się wśród pierwszych ośmiu państw europejskich. Jednak, na przykład w dziedzinie pomiaru czasu, zajmujemy trzecie miejsce na świecie, lepsze są jedynie dwa wojskowe laboratoria amerykańskie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrezesGlownegoUrzeduMiarWlodzimierzSanocki">W celu większego uwiarygodnienia polskiego systemu spójności pomiarowej i dania polskim producentom niepodważalne świadectwo wzorcowania i wiarygodności, laboratoria wzorcujące Głównego Urzędu Miar i okręgowych urzędów miar zostały poddane procesowi akredytacji. Otrzymaliśmy akredytację na 184 dziedziny pomiarowe, ale w dalszym ciągu chcemy poszerzać ten zakres do 476 dziedzin, gdyż tyle zostało zgłoszonych do Międzynarodowego Biura Miar.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrezesGlownegoUrzeduMiarWlodzimierzSanocki">Chciałbym przedstawić dane pokazujące, jak duże znaczenie ma nasza instytucja. Zegary atomowe GUM mogą się spóźnić tylko 1 sekundę na 3 miliony lat. Pomiar czasu ma zasadnicze znaczenie między innymi dla sił zbrojnych, informatyki, telekomunikacji, operacji bankowych. Skonstruowany w ostatnich dwóch latach polski system gwarantuje nieprzerwane generowanie sygnału czasu, nawet gdyby zdarzył się wypadek w GUM, można przejąć inne ośrodki, działające w sieci. Jesteśmy jedynym krajem w Europie, który ma w ten sposób zagwarantowane generowanie sygnału czasu.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrezesGlownegoUrzeduMiarWlodzimierzSanocki">Kolejny zakres działań GUM obejmuje zadania z obszaru prawa i kontroli metrologicznej. W Ustawie o miarach zostały określone obszary, w których przyrządy pomiarowe podlegają szczególnemu nadzorowi władzy publicznej. Przykładem jest sfera ochrony zdrowia i życia, ochrona środowiska, obrót towarowy, ochrona klienta, podstawy naliczania podatku. Do narzędzi pomiarowych należą: wagi, wodomierze, ciepłomierze, taksometry, dystrybutory paliw, gazomierze. Aktualnie jest ponad trzydzieści rodzajów przyrządów objętych prawną kontrolą metrologiczną. Kontrola ta sprawdza zgodność z obowiązującymi przepisami prawa. Nie byłaby ona możliwa bez wiarygodnego systemu spójności pomiarowej. Prawna kontrola odbywa się w formie zatwierdzenia typu przyrządów. Prowadzona jest tak zwana legalizacja pierwotna oraz legalizacja ponowna, która odbywa się w określonych odstępach czasu lub po naprawieniu danego przyrządu.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrezesGlownegoUrzeduMiarWlodzimierzSanocki">Należy dobrze ocenić skalę zjawiska, rocznie do obrotu wprowadza się około 2 milionów wodomierzy, kilkaset tysięcy liczników energii, kilkaset tysięcy ciepłomierzy. Jeżeli do tego dochodzi kontrola wszystkich producentów towarów paczkowanych oraz dziesiątki tysięcy wzorcowań, to otrzymujemy pogląd na to, jaką pracę muszą wykonać pracownicy administracji miar.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PrezesGlownegoUrzeduMiarWlodzimierzSanocki">Kolejny obszar finansowany z tej części budżetowej stanowi administracja probiercza. Dzięki jej pracy obywatele otrzymują gwarancję, że wyroby jubilerskie z metali szlachetnych zawierają odpowiednią ilość kruszcu. Skład każdego wyrobu musi zostać zbadany oraz zostaje na nim nabita cecha. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że rocznie jest to sześć ton złota i około pięćdziesiąt ton srebra, a każdy wyrób waży około kilku gramów, to można sobie wyobrazić liczbę wyrobów, które muszą zostać sprawdzone przez 153 pracowników. Mimo naszych wysiłków proces ten jest trudny do zmechanizowania.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PrezesGlownegoUrzeduMiarWlodzimierzSanocki">Przedstawiam państwu te informacje, aby pokazać skalę naszej pracy, na którą zostało przeznaczone około 111 milionów złotych. Warto zauważyć, że większość państw europejskich zrezygnowała z waluty narodowej, która przez wieki była symbolem suwerenności państwa. Jednak żaden z tych krajów nie zrezygnował z utrzymywania systemu spójności pomiarowej. Każde z tych państw inwestuje ogromne środki w rozbudowę krajowych instytucji metrologicznych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PrezesGlownegoUrzeduMiarWlodzimierzSanocki">Uzasadnieniem do prowadzenia takiej polityki mogą być wyniki dwóch amerykańskich badań. Amerykańskie Biuro Wzorców zbadało, że jeżeli w gospodarce pogarsza się średni błąd pomiarowy o 0,1%, to straty generowane są na poziomie 0,05% PKB. Natomiast badania Komisji Europejskiej pokazały, że 1 euro inwestycji w szeroko rozumiany sektor metrologii powoduje wzrost PKB. Kraje Europy Zachodniej inwestują w metrologię około 2,5-3% PKB.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PrezesGlownegoUrzeduMiarWlodzimierzSanocki">Rozwinęliśmy szeroką współpracę z polskimi ośrodkami naukowo-badawczymi, które otrzymały od nas 67 tematów badawczych. Jeżeli zbilansujemy wydatki i przychody powstające w administracji miar i probierczej, okazuje się, że dofinansowanie z budżetu państwa wynosi około 21 mln złotych. Szczegółowe informacje zostały zawarte w przekazanych państwu materiałach. Natomiast na wszystkie dodatkowe pytania jesteśmy gotowi udzielić odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Rzeczywiście kwota 21 mln zł jest niezbyt wysoka, zwłaszcza biorąc pod uwagę stanowisko urzędu w sprawie wodomierzy i świadectw legalizacyjnych. Ze względu na wysokość obrotu złożyliście państwo wniosek o zmniejszenie opłat za legalizację przyrządów, co zagwarantowało utrzymanie konkurencyjnych warunków po otwarciu rynku wspólnotowego. Koreferat do tej części porządku obrad przygotował poseł Bogusław Sobczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselBoguslawSobczak">Celem działalności Głównego Urzędu Miar jest zapewnienie poprawności i zgodności prowadzonych w Polsce pomiarów i badań z międzynarodowym systemem miar. Jest to element niezbędny do zapewnienia polskiej gospodarce sprawnego funkcjonowania w międzynarodowej wymianie towarów i usług.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselBoguslawSobczak">GUM jest urzędem administracji państwowej, na który przypada około 0,04% budżetu państwa. W projekcie przyszłorocznego budżetu dla tej instytucji przewidziano dochody w wysokości 90 mln złotych. Natomiast wydatki mają osiągnąć poziom 111,33 mln złotych. Odnosząc się do wyników z bieżącego roku, należy wskazać na następujące tendencje. W 2005 r. oraz wedle prognoz w 2006 r. nastąpił nieznaczny wzrost wydatków, a dochody spadały. Tendencja ta powinna odwrócić się w 2007 r., dlatego planowane dochody są o 3,6% wyższe, co w ujęciu realnym stanowi 1,6%. W bieżącym roku dochody GUM mają wynieść 86,9 mln złotych. Wydatki w 2007 r. mają powrócić do poziomu z 2005 r., kiedy wynosiły 111,33 mln zł, a w roku bieżącym 111,41 mln zł, co oznacza spadek nominalnie o 0,1%, a w ujęciu realnym o 1,9%.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselBoguslawSobczak">Dochody Głównego Urzędu Miar zlokalizowane są w dziale 750 – Administracja publiczna. Składają się na nie dochody z urzędów terenowych, czyli okręgowych urzędów miar i urzędów probierniczych, których źródłami dochodu są: legalizacja przyrządów pomiarowych oraz badania i cechowania metali szlachetnych. Planuje się, że dochody te osiągną poziom 80,6 mln złotych. Pozostałe 9,4 mln zł stanowią dochody Głównego Urzędu Miar, które pochodzą między innymi z wpłat za badania przyrządów pomiarowych i z opłat należnych za ekspertyzy.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselBoguslawSobczak">Wydatki budżetowe Głównego Urzędu Miar ponoszone są w dwóch działach, w dziale 750 – Administracja publiczna oraz dziale 752 – Obrona narodowa, w którym przewidziano kwotę 5 tys. zł z przeznaczeniem na szkolenia z zakresu obronności. W zakresie działu 750 – Administracja publiczna zaplanowano przede wszystkim wydatki na bieżącą działalność, w tym na działanie urzędów naczelnych i centralnych przewidziano kwotę 36,480 mln zł, a na działalność urzędów terenowych 74,841 mln złotych. W przypadku urzędów naczelnych i centralnych na wydatki bieżące przeznaczono 30,430 mln zł, w tym na wynagrodzenia dla 412 etatów kwotę 17,596 mln złotych. Natomiast na wydatki majątkowe przeznaczono 6 mln złotych. Na wydatki jednostek terenowych składają się głównie wydatki bieżące w kwocie 71,511 mln zł, w tym 45,969 mln zł przeznaczono na płace oraz 3 mln na wydatki majątkowe. W związku z tym, że znaczący udział w wydatkach stanowią kwoty przeznaczone na wynagrodzenia dla pracowników, należy zaznaczyć, że podobnie jak w roku bieżącym także w 2007 r. zatrudnienie zostanie utrzymane na poziomie 1839 etatów.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoselBoguslawSobczak">Chciałbym również podkreślić, że pomimo pewnej tendencji w kierunku obniżania wydatków i wzrostu dochodów, 2007 r. będzie kolejnym rokiem, kiedy wydatki znacznie przewyższają dochody Głównego Urzędu Miar. Ponadto, w odniesieniu do planowanych wysokości dochodów GUM, zarówno w roku bieżącym, jak i 2005 r. były one nieznacznie zawyżone. W związku z tym powinno się bardziej precyzyjnie oszacowywać przyszłoroczne dochody.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PoselBoguslawSobczak">Po zapoznaniu się ze wszystkimi niezbędnymi dokumentami, składam wniosek, aby Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt budżetu na 2007 rok w części 64 – Główny Urząd Miar.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Chciałbym podziękować za przedstawienie wszystkich informacji oraz sformułowanie wniosku, który zostanie poddany pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselRajmundMoric">Prosiłbym o uszczegółowienie pewnej kwestii. Na wydatki majątkowe zaplanowano w sumie kwotę 9 mln złotych. Czy zostały one przewidziane na przykład na zakup samochodów służbowych, czy aparatury pomiarowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Czy są inne pytania? Nie słyszę. Prosiłbym o udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrezesGUMWlodzimierzSanocki">Chciałbym poinformować, że wydatki majątkowe są przeznaczone na zakup aparatury badawczej. Natomiast jeżeli kupujemy samochody, to jedynie takie, w których można przewozić aparaturę dość znacznych rozmiarów. Nie przewidujemy zakupu limuzyn, a w skład naszego dotychczasowego taboru wchodzą jedynie trzy samochody.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrezesGUMWlodzimierzSanocki">Należy również wyjaśnić, że rzeczywiście spada relacja przychodów do wydatków. Jednak jest to kwestia wyboru pewnej polityki. Przychody administracji miar są pewną opłatą, którą musi uiścić przedsiębiorca. Kiedyś wprowadzono zbyt wysoką opłatę za wodomierze, na poziomie 9 zł za legalizację jednej sztuki. Wówczas należało podjąć decyzję, czy zostanie utrzymany dochód, czy zostaną stworzone konkurencyjne warunki na rynku i obniżyć cenę do 1,50-2,50 zł za wodomierz? Doszliśmy do takiego rozwiązania świadomie razem z Ministerstwem Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrezesGUMWlodzimierzSanocki">Konsekwentnie realizujemy politykę przekazywania uprawnień administracji miar upoważnionym i przygotowanym do tego przedsiębiorcom. Prawdopodobnie tendencja ta będzie cały czas rosła. W wyniku rozwoju sytuacji i realizowania polityki inwestycyjnej prowadzonej od pewnego czasu, w kolejnych latach będą spadały wydatki. Jeżeli przeanalizują państwo poziom zakupu aparatury od 2004 r., to okaże się, że wydawane kwoty konsekwentnie maleją, gdyż nabyliśmy już najbardziej potrzebny sprzęt.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrezesGUMWlodzimierzSanocki">Warto zaznaczyć, że we wszystkich państwach, krajowe instytucje metrologiczne nie zarabiają na siebie. W niektórych laboratoriach godzina pracy na stanowisku pomiarowym kosztuje 800 złotych. Dlatego nieuzasadnione byłoby obciążać takimi kosztami przedsiębiorcę, oddającego swoje produkty do wzorcowania. Wybór zależy od ogólnego podejścia i polityki państwa. W związku z tym, że Polska przystąpiła w 1925 r. do Konwencji metrycznej, to zdeklarowało się, że będzie ponosić odpowiedzialność za system spójności pomiarowej. W każdym kraju kwestia ta jest inaczej rozstrzygnięta, państwo może pokrywać różnicę między dochodami i wydatkami lub w pełni pokrywa przychody instytucji. Uważam, że o wiele lepszym rozwiązaniem jest zagwarantowanie środków z budżetu państwa, a nie musimy sami ich wypracować. Pozwala to na uniknięcie pewnych dwuznacznych sytuacji i niejasnych decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym rekomendowaniem Komisji Finansów projektu ustawy budżetowej na 2007 r. w części 64 – Główny Urząd Miar?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Stwierdzam, że Komisja 26 głosami za, przy braku przeciwnych i braku wstrzymujących się, pozytywnie rekomendowała Komisji Finansów projekt ustawy budżetowej na 2007 r. w części 64 – Główny Urząd Miar.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Przystępujemy do rozpatrzenia części budżetowej 61 – Urząd Patentowy. O zabranie głosu prosiłbym prezes UP, panią Alicję Adamczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrezesUrzeduPatentowegoAlicjaAdamczak">Dla Urzędu Patentowego 2007 rok ma stanowić szczególne wyzwanie. Według zaplanowanego budżetu środki skierowane na działalność urzędu wzrosną jedynie nieznacznie. Chciałabym przedstawić państwu zarys działalności Urzędu Patentowego, która ma wpływ zarówno na wydatki, jak i na dochody do budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrezesUrzeduPatentowegoAlicjaAdamczak">Od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej i kilka miesięcy wcześniej do Europejskiej Organizacji Patentowej, jesteśmy zobligowani do stosowania nie tylko przepisów krajowych, czyli ustawy – Prawo własności przemysłowej, ale również przepisami międzynarodowymi. Współpracujemy z Europejską Organizacją Patentową, biurami Światowej Organizacji Własności Intelektualnej oraz Urzędem Harmonizacji Rynku Wewnętrznego. Jest to konsekwencją podpisania określonych porozumień międzynarodowych, które wprowadzają międzynarodowe lub wspólnotowe procedury uzyskiwania patentów na wynalazki lub praw ochronnych na znaki towarowe i wzory przemysłowe. Obecnie również Komisja Europejska rejestruje oznaczenie geograficznego pochodzenia towarów.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrezesUrzeduPatentowegoAlicjaAdamczak">W konsekwencji tych działań większość zgłoszeń z zagranicy zostało skierowanych na wspólnotową lub międzynarodową ścieżkę legislacyjną, co zmniejsza, nawet o 80%, liczbę zgłoszeń do Urzędu Patentowego. Tym samym zmniejszeniu ulegają wpływy do budżetu państwa. Jednak analizując dane od 2004 r., okazuje się, że przychody do budżetu państwa z UP stale rosły. Około 90% środków pochodzi z tytułu zgłoszeń i udzielonych praw wyłącznych. Wpływ ten powstał między innymi na podstawie przyznanych przez Sejm dodatkowych etatów. To zwiększyło efektywność pracy oraz zmaksymalizowało wydajność pracy na poszczególnych stanowiskach, które można podzielić na dwie grupy: korpus ekspertów oraz korpus pracowników służby cywilnej.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PrezesUrzeduPatentowegoAlicjaAdamczak">Należy wziąć pod uwagę, że ekspert z Europejskiego Urzędu Patentowego wydaje rocznie około 80 decyzji, a nasz ekspert wydaje średnio 120 decyzji rocznie, zatem 50% więcej. Wydaje mi się, że pracownicy UP są zaangażowani w swoją pracę w sposób wzorowy w realizowane przez nich zadania. Zdają sobie sprawę, że ich praca może zwiększyć wpływy do budżetu państwa. Należy docenić taką postawę, zwłaszcza uwzględniając, jak znikome są szanse na poniesienie ich wynagrodzeń. Jedynie dzięki decyzji Sejmu oraz Ministerstwa Finansów po dwudziestu latach udało się nieco podnieść pensje tych pracowników.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PrezesUrzeduPatentowegoAlicjaAdamczak">Jednak jeżeli chodzi o wynagrodzenia dla korpusu pracowników służby cywilnej, muszę przyznać, że sytuacja nie wygląda najlepiej. Ze względu na podpisane zobowiązania międzynarodowe, potrzebujemy wysoko wyspecjalizowanych pracowników. Natomiast możemy zaproponować im wynagrodzenie o połowę niższe niż na tych samych stanowiskach otrzymują pracownicy innych urzędów. W zestawieniu wysokości płac, na</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PrezesUrzeduPatentowegoAlicjaAdamczak">Jest to główna przyczyna odchodzenia z Urzędu Patentowego do pracy za granicą. Nasi byli pracownicy pracują w Urzędem Harmonizacji Rynku Wewnętrznego, którego siedziba jest w Hiszpanii, w Europejskim Urzędzie Patentowym, w Komisji Europejskiej oraz Światowej Organizacji Własności Intelektualnej z siedzibą w Genewie. Oczywiście potrzebujemy takiej wizytówki za granicą oraz partnerów rozumiejących polską specyfikę działania, ale Polski nie stać na to, aby nie zatrzymywać ich w kraju. Podobna sytuacja z informatykami zatrudnionymi w Urzędzie Patentowym, którzy są poszukiwani na całym świecie, gdyż pracują na najnowocześniejszych programach. Mamy taką możliwość dzięki współpracy z Europejskim Urzędem Patentowym, wygranym dwóm konkursom na wdrażanie funduszy strukturalnych. Z jednej strony to nas bardzo cieszy, ale jednocześnie powoduje, że nasi pracownicy zmieniają pracę.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PrezesUrzeduPatentowegoAlicjaAdamczak">Obecnie w budżecie założono, że mamy do wypracowania 55,7 mln złotych. Jest to uzależnione od tego, ile zgłoszeń zostanie skierowanych do urzędu oraz ile spraw nasi pracownicy będą w stanie rozpatrzyć i wydać decyzję. Należy pamiętać, że niezależnie od ostatecznej decyzji sprawa musi zostać rozpatrzona, a około 47-48% decyzji ma charakter negatywny. Zdarzały się przypadki, kiedy w danym miesiącu 80% podmiotów, które skierowały zgłoszenie, nie wniosły opłat do urzędu. Stało się tak dlatego, że w przypadku sektora znaków towarowych, podmioty po prostu znikły z rynku. Ze względu na zbyt długi okres oczekiwania na decyzję nie były zainteresowane posiadaniem praw wyłącznych do określonego znaku towarowego. W związku z tym sprawność i szybkość wydawania decyzji zależy od ilości etatów oraz wysokości wynagrodzeń, zwłaszcza w korpusie pracowników służby cywilnej.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PrezesUrzeduPatentowegoAlicjaAdamczak">Dlatego wykonanie budżetu na zaplanowanym poziomie zależy od wymienionych czynników. A decyzje w tej sprawie będą podejmowane właśnie przez państwa. Jeżeli specjaliści ds. informatyki zarabiają od 2200 zł do 3800 zł, a otrzymują wielokrotnie wyższe oferty za granicą, to nie będę miała żadnych argumentów, aby zatrzymać ich w Urzędzie Patentowym. Osoby, które wyjechały za granicę pomagają znaleźć pracę kolejnym. Otrzymałam kolejne podania od pięciu pracowników, że chcą odejść z pracy w przyszłym roku, mimo że z różnych względów byliby zainteresowani pozostaniem w kraju.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#PrezesUrzeduPatentowegoAlicjaAdamczak">Kończąc, chciałabym przypomnieć, że w ponad 95% wpływy do budżetu państwa pochodzą z przyjmowania zgłoszeń do urzędu oraz udzielania praw wyłącznych. Natomiast 1,6% wpływów pochodzi ze sprzedaży publikacji oraz opisów patentowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Nie po raz pierwszy słyszymy, że najlepsi pracownicy odchodzą ze względu na zbyt niskie wynagrodzenie. Zapewniam, że wszyscy ubolewamy nad tym faktem. Jednak cieszy nas, że po dwudziestu latach coś zaczęło się zmieniać. Chciałbym prosić o rozwinięcie kwestii kształcenia rzeczników patentowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrezesUPAlicjaAdamczak">Jestem rzecznikiem patentowym, a przez pięć lat byłam prezesem Polskiej Izby Rzeczników Patentowych. Współtworzyłam również obecnie obowiązujący system szkolenia rzeczników patentowych. W wyniku ogłoszonego konkursu na kandydata na rzecznika patentowego, organizowany jest nabór na rzeczników. Przeprowadza go Polska Izba Rzeczników Patentowych, nad którą nadzór sprawuje prezes Urzędu Patentowego. Po zakończonym naborze rozpoczyna się trzyletnia aplikacja rzecznikowska, realizowana w systemie stacjonarno-zaocznym.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrezesUPAlicjaAdamczak">Przez pierwszy rok rzecznicy uczestniczą w dwusemestralnym podyplomowym studium prawa własności przemysłowej, od roku zorganizowanym na Uniwersytecie Warszawskim. Koszt wykształcenia jednej osoby wynosi 30 tys. zł i jest płacony w trzech ratach po 10 tys. rocznie. Natomiast opłata za studia wynosi 5,5-6 tys. złotych. Następnie, po zdaniu wszystkich egzaminów, kandydaci na rzeczników patentowych rozpoczynają pracę w kancelariach patentowych, w których każdy ma swojego opiekuna, nadzorującego przebieg aplikacji. Jednocześnie aplikanci uczestniczą w szkoleniu prowadzonym przez Polską Izbę Rzeczników Patentowych. Zajęcia prowadzone są przez specjalistów z Polski i zagranicy, przez kadrę profesorską oraz wieloletnich doświadczonych rzeczników patentowych. Nie wiem, za jaką opłatą prowadzone są te szkolenia, być może mają charakter nieodpłatny. Wynagrodzenia dla poszczególnych osób udzielane są na mocy umowy o dzieło, zapewne umowy prawno-autorskie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PrezesUPAlicjaAdamczak">Poza szkoleniami organizowane są również warsztaty, które mają pokazać aplikantom konkretne przypadki, z jakimi mogą się zetknąć. Sprawa musi zostać przedyskutowana w grupie, przy udziale przedstawicieli sądów lub Urzędu Patentowego. Następnie aplikanci muszą odbyć obligatoryjną praktykę zawodową, organizowaną przez pracowników Urzędu Patentowego. Oczywiście pracownicy otrzymują za to odpowiednie wynagrodzenie. W celu uniknięcia zarzutów o nieuczciwość, pracownicy są zobowiązani do odpracowania danej liczby godzin pracy w soboty, niedziele lub po wyznaczonych godzinach pracy. Zaproponowana przez nas formuła, aby zajęcia odbywały się w weekendy, została odrzucona przez Polską Izbę Rzeczników Patentowych.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PrezesUPAlicjaAdamczak">Kandydaci na rzeczników patentowych uczestniczą w rozprawach odbywających się w trybie sporu, które nie są limitowane w Urzędzie Patentowym. Biorą również udział w rozprawach toczących się przede wszystkim przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym, Naczelnym Sądem Administracyjnym oraz sądach powszechnych w przypadku naruszenia praw wyłącznych.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PrezesUPAlicjaAdamczak">Jako prezes Urzędu Patentowego, nie otrzymałam kalkulacji kosztów na poszczególnych etapach kształcenia. Dostałam jedynie uchwałę określającą wysokość opłat za aplikację. Podczas rozmów z przedstawicielami Polskiej Izby Rzeczników Patentowych dowiedziałam się, że izba ponosi wysokie koszty utrzymania osób administrujących trzyletnim procesem aplikacyjnym. Izba organizuje również egzamin państwowy dla osób dopuszczonych po zakończeniu podyplomowego studium. Egzamin trwa trzy dni, składa się z części pisemnej oraz ustnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Koreferat do tej części porządku obrad przedstawi poseł Jerzy Zawisza.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJerzyZawisza">Projekt budżetu w części 61 – Urząd Patentowy został oparty na doświadczeniach z realizacji zadań w roku bieżącym. Przewidziano, że dochody UP osiągną poziom 55,7 mln złotych. W stosunku do 2006 r. nastąpi wzrost o 21,9% w ujęciu nominalnym, a o 19,6% w ujęciu realnym. Znaczący wzrost przychodów jest spowodowany nowymi uwarunkowaniami, takimi jak ochrona patentów europejskich na terytorium Polski, realizacja Porozumienia Madryckiego w sprawie rejestracji znaków towarowych, poszukiwania znaków towarowych dla Urzędu ds. Harmonizacji Rynku Wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselJerzyZawisza">Wydatki Urzędu Patentowego zwiększą się w stosunku do 2006 r. o 3,5% w ujęciu nominalnym do kwoty 36,26 mln złotych. Zasadniczą część wydatków stanowią wynagrodzenia, stanowiące 85,7% w stosunku do 2006 roku. Wzrost ten został podyktowany przyznaniem dodatkowych piętnastu etatów oraz planowaną, nieznaczną podwyżką płac.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselJerzyZawisza">Projekt budżetu Urzędu Patentowego został opracowany racjonalnie. W związku z tym proponuję, aby Komisje udzieliły pozytywnej rekomendacji dla Komisji Finansów części budżetowej 61 – Urząd Patentowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselSylwesterPawlowski">Należy zauważyć, że w ostatnich latach dynamika dochodów nigdy nie była tak wysoka, jak zaplanowano ją na 2007 rok. Rozumiem, że są ku temu istotne przesłanki, więc nie będę podejmował tej kwestii. Jednak chciałbym zapytać, dlaczego przy tak wysokiej nadwyżce przychodów nad wydatkami nie uwzględniono możliwości rozwiązania problemów, o których wspomniała pani prezes? Z jakiego powodu nie postanowiono podnieść wynagrodzeń dla pracowników? Jakie są realne możliwości, aby podczas dyskusji nad budżetem wyeliminować powstające problemy z odchodzącą kadrą pracowniczą?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselHenrykGolebiewski">Chciałbym nawiązać do kwestii wynagrodzeń oraz odchodzenia najlepszych pracowników. W przedstawionej nam opinii pozytywnie oceniono przygotowanie projektu budżetu. Stwierdza się między innymi, że Urząd Patentowy bardzo realistycznie planował swoje dochody i wydatki w minionych latach. Zapisano także, że szczególnie dynamiczny przyrost dochodów planowany na rok 2007 jest w znacznym stopniu uzależniony od czynników niezależnych od urzędu. Sugeruję, aby podjąć działania w celu zmniejszenia efektywności pracy urzędu. Dlatego chciałbym zapytać, jaka jest skala potrzeb? W jakim wymiarze należałoby zwiększyć wydatki budżetowe na wynagrodzenia dla pracowników?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselRajmundMoric">Oczywiście wzrost wpływów jest istotnym czynnikiem, jednocześnie uzależnionym od liczby wydanych patentów. Nie otrzymałem informacji, jakie działania zostaną podjęte, aby liczba patentów w Polsce rosła? Jako związkowca cieszy mnie, że pani prezes deklaruje chęć zwiększania płac pracownikom. Zastanawiam się jednak, jak należy to odnieść do ogólnej strategii rządu, że urzędnicy administracji państwowej mieli nie otrzymać podwyżek? Interesuje mnie, czy Urząd Patentowy otrzymał pozytywną opinię Rady Ministrów?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselRajmundMoric">Chciałbym również zapytać, dlaczego urząd prowadzi politykę, zmuszającą do zapłacenia kary za niezatrudnianie osób niepełnosprawnych. Uważam, że zadaniem PFRON jest skłanianie poszczególnych instytucji do zatrudniania osób niepełnosprawnych. Jakie kroki urząd zamierza podjąć w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WiceprzewodniczacyForumZwiazkowZawodowychZygmuntMierzejewski">Od wielu lat obserwujemy zmiany na rynku pracy oraz zatrudnienie w administracji publicznej. Należy zgodzić się ze stwierdzeniem, że sytuacja jest coraz trudniejsza. Coraz część z pracy odchodzą osoby innowacyjne, które dotychczas kreowały politykę w urzędach. Natomiast na rynku pracy coraz trudniej znaleźć takich fachowców. W pewnym momencie sytuacja całkowicie wymknie się spod kontroli. Zaczniemy się zastanawiać, czy urzędy we właściwy sposób będą funkcjonować i wykonywać powierzone im zadania? Należy przemyśleć, jakie działania podjąć, aby stworzyć wieloletnią politykę poprawy zaistniałej sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJerzyZawisza">Chciałbym zapytać, czy i ile osób niepełnosprawnych jest zatrudnionych w Urzędzie Patentowym?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Zapewne znane jest pojęcie „wędka technologiczna” w odniesieniu do patentów. Problem polega na tym, że innowacyjność polskiej gospodarki jest relatywnie niska, porównując ją do innych krajów europejskich. Chciałbym zapytać, czy Urząd Patentowy ma jakąś wizję, jak można byłoby ożywić ten sektor?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrezesUPAlicjaAdamczak">Przyznam, że będąc od wielu tak rzecznikiem patentowym oraz społecznikiem, mam określone doświadczenie i wypracowane podejście do zjawisk społecznych, które mają przełożenie na technikę i poziom życia społeczno-gospodarczego. Od zawsze byłam zwolenniczką działania na rzecz podniesienia świadomości społeczeństwa i wszystkich grup zawodowych na temat korzyści płynących z praw wyłącznych, głównie do wynalazków w postaci patentów oraz prawa ochronne.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrezesUPAlicjaAdamczak">W związku z tym Urząd Patentowy organizuje bardzo dużo otwartych, nieodpłatnych konferencji zarówno w Warszawie, jak i w innych miastach. Spotkania te mają na celu przekonanie przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorstw oraz wszystkich naukowców, że jeżeli pracuje się w zakresie techniki, to należy dążyć do tego, aby poziom tej kreacji był twórczy i mógł być chroniony patentem. Należy umieć korzystać ze źródeł informacji patentowej. Dzięki temu proponowane rozwiązania będę innowacyjne. Uczymy posługiwać się źródłami informacji patentowej. W tym celu Urząd Patentowy wyposaża 27 czytelni regionalnych na terenie całego kraju w literaturę patentową. Informacje przekazywane są nie tylko w formie papierowej, ale również na nośnikach elektronicznych. Dostarczamy także sprzęt komputerowy, który otrzymujemy z Europejskiego Urzędu Patentowego.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrezesUPAlicjaAdamczak">Z funduszu przeznaczonego na współpracę bilateralną, tzw. programu tunningowego, przy którym współpracujemy z Ministerstwem Finansów oraz Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, organizujemy szkolenia na terenie całego kraju. Program jest dwuletni, zakłada odbycie czterech konferencji ogólnopolskich oraz co najmniej szesnastu warsztatów szkoleniowych. Odbyło się już szkolenie w Zielonej Górze, a przygotowywane jest jeszcze w Kielcach i Opolu. Spotkania mają formułę otwartą, podczas zajęć specjaliści z kraju i zagranicy omawiają kwestie ważności wprowadzania innowacyjnych rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PrezesUPAlicjaAdamczak">Ponadto wydajemy bardzo dużo publikacji, w czym wspiera nas Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. My oferujemy wkład intelektualny w postaci już gotowego produktu, który drukowany jest przez PARP. W ramach funduszy strukturalnych realizujemy zadanie, które jest dużym wyzwaniem. Staramy się stworzyć platformę informatyczną, służącą każdemu człowiekowi do pozyskania informacji o stanie prawnym, o najnowszych obowiązujących rozwiązaniach. Także w zakresie tego projektu mamy zamiar wprowadzenia możliwości dokonywania zgłoszenia elektronicznie.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PrezesUPAlicjaAdamczak">Po raz czwarty ogłosiliśmy konkurs na najlepszą pracę studencką, magisterską, doktorską oraz na najlepszy plakat dotyczący tematyki ochrony własności przemysłowej. Przyznam, że wierzymy w to, że do konkursu zgłoszą się nie tylko osoby zainteresowane techniką, ale również prawnicy, marketingowcy. W ten sposób próbujemy wzbudzić zainteresowanie tą dziedziną. Bierzemy także udział w pikniku Radia BIS. W przyszłym roku planujemy wziąć udział w Festiwalu Nauki Polskiej. Na zakładanych stanowiskach udzielamy nieodpłatnych informacji oraz publikacji. Uważam, że dostępność do tej tematyki wpłynie pozytywnie na zwiększenie liczby podejmowanych inicjatyw.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PrezesUPAlicjaAdamczak">Wydaje mi się, że sukcesem jest, że po dwudziestu latach Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zrozumiało, że pracownicy oraz studenci szkół wyższych muszą zostać zapoznani z ochrony praw. W związku z opracowywaniem nowych standardów nauczania, od przyszłego roku akademickiego przedmioty: ochrona własności intelektualnej oraz Prawo autorskie będą obligatoryjnymi na każdym kierunku studiów. Nie rozumiem jednak czemu spod tego obowiązku wyłączono Wydział Teologii. Przecież papież Benedykt XVI zastrzegł w Światowej Organizacji Ochrony Własności Intelektualnej wszystkie insygnia władzy papieskiej. Podobnie postępują prawie wszystkie zakony w Polsce, zgłaszając różne znaki towarowe. Uważam, że studenci teologii powinni mieć możliwość zapoznania się z tą problematyką. Jeżeli ludzie kończący studia będą mieli większą świadomość na ten temat, może dojść do wzrostu udziału partnerstwa prywatnego i zwiększenia nakładów na realizację prac naukowo-badawczych. Łatwiej będzie im zakupić licencje lub prawo wyłączności. Uważam, że należy wprowadzać te zmiany, w formie pogadanek, spotkań naukowych uż w szkołach podstawowych, tak jak robią to Japończycy, który należą do technologicznej czołówki świata.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#PrezesUPAlicjaAdamczak">Uczestniczyłam w kilku spotkaniach na temat wędki technologicznej, także przedwczoraj brałam udział w rozmowach o realizacji projektów celowych. Współuczestniczymy w projektach przygotowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, realizowanych pod kątem zwiększenia świadomości z możliwości wykorzystania grantu. Dlatego uważam, że Urząd Patentowy podejmuje działania pozastatutowe, które ma na celu wzrost poziomu innowacyjności w Polsce. Jest to kierunek, który bezwzględnie powinien być realizowany.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#PrezesUPAlicjaAdamczak">W sprawie zatrudnienia osób niepełnosprawnych chciałbym powiedzieć, że podejmowaliśmy wiele działań, zgłaszając do urzędów informacje o możliwości zatrudnienia. Dla nas również problemem jest to, że nakłady na PFRON są tak wysokie. Zatrudniamy osiem niepełnosprawnych osób, ale obecnie wzrosła składka. W 2005 r. płaciliśmy 73 tys. zł, a w 2006 r. 139 tys. zł, natomiast w 2007 r. 200 tys. złotych. Wiem, że te pieniądze w przyszłości procentują dla osób niepełnosprawnych. Jednak uważam, że nie powinno się to odbywać przy udziale jednostek administracji publicznej, tylko firm produkcyjnych. Jeżeli zgłoszą się odpowiedni kandydaci, to na pewno ich zatrudnimy, nie dlatego, by płacić mniejszą składkę na PFRON. Uważam, że tym osobom po prostu należy się pomoc. Sama mam w rodzinie osobę niepełnosprawną i wiem, jak bardzo chciałaby podjąć w przyszłości pracę. Urząd Patentowy nawet pod względem technologicznym jest przygotowany na zatrudnienie osób niepełnosprawnych oraz obsługę niepełnosprawnych użytkowników.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#PrezesUPAlicjaAdamczak">Chciałabym odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób można ograniczyć odchodzenie pracowników z Urzędu Patentowego. Naszych fachowców kształcimy w kraju oraz za granicą. Dlatego jedynym sposobem zatrzymania ich w urzędzie jest zwiększenie wynagrodzeń. Nie chodzi o nagły wzrost pensji, ale muszą być pewni, że co pewien czas będą otrzymywali podwyżkę. Musimy zrozumieć ich potrzeby. Podczas rozmowy z jednym z odchodzących pracowników dowiedziałam się, że zamierza wrócić do kraju, ale musi zmienić pracę, aby pomóc rodzinie. Uważam, że obok polityki prorodzinnej powinna zostać wprowadzona polityka wspierania pracowników w Urzędzie Patentowym.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#PrezesUPAlicjaAdamczak">Pytano również jaki rząd wielkości mógłby zaspokoić potrzeby pracowników korpusu służby cywilnej. Gdyby do przewidzianej w budżecie kwoty 200 tys. zł na podwyżki dodać 300 tys., rozumiejąc trudną sytuację w kraju, moglibyśmy zaspokoić bieżące potrzeby. Biorąc pod uwagę wysokość nadwyżki, którą wnosimy do budżetu, zasługujemy na dodatkowe środki.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselHenrykGolebiewski">Chciałbym zaproponować rozważenie pewnego rozwiązania. Według projektu budżetu dochody wynoszą 55,7 mln złotych. Jeżeli przyjęlibyśmy wzrost środków na wynagrodzenia o 300 tys. zł, uzyskalibyśmy kwotę 56 mln złotych.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Uważam, że możemy rozważyć przyjęcie także tego wniosku. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym rekomendowaniem Komisji Finansów projektu ustawy budżetowej na rok 2007 w części 61 – Urząd Patentowy wraz z wnioskiem posła Henryka Gołębiewskiego?</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Stwierdzam, że Komisje 28 głosami za, przy braku przeciwnych i braku wstrzymujących się, pozytywnie rekomendowały Komisji Finansów projekt ustawy budżetowej na rok 2007 w części 61 – Urząd Patentowy wraz z wnioskiem posła Henryka Gołębiewskiego.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Proponuję, aby stanowisko Komisji podczas posiedzenia Komisji Finansów przedstawił poseł Jerzy Zawisza. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje wybrały posła Jerzego Zawiszę do przedstawienia stanowiska Komisji podczas posiedzenia Komisji Finansów.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Wyczerpaliśmy porządek obrad. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>