text_structure.xml
36.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Otwieram posiedzenie Komisji. Na podstawie listy obecności stwierdzam, że mamy kworum. Serdecznie witam wszystkich gości i członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Porządek dzienny posiedzenia został państwu dostarczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie słyszę. Wobec braku uwag stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przechodzimy do realizacji porządku. Proszę o przedstawienie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SzefKancelariiPrezesaRadyMinistrowMariuszBlaszczak">Jak państwo wiedzą, ustawa o państwowym zasobie kadrowym wprowadziła nową kategorię stanowisk państwowych. Powstała więc luka prawna w ustawie o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. Rządowy projekt nowelizacji stanowi wypełnienie tej luki. Dotychczas w ustawie nie były bowiem uwzględnione osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe, np. dyrektorzy generalni urzędów, dyrektorzy departamentów i ich zastępcy. Wcześnie wynagrodzenia tych osób konstruowane były na podstawie ustawy o służbie cywilnej. Do tej grupy należą także prezesi urzędów. Generalnie chodzi o stanowiska nazywane potocznie „R-ką”.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SzefKancelariiPrezesaRadyMinistrowMariuszBlaszczak">Kwota bazowa będzie mieć zastosowanie tylko do tych wysokich stanowisk, które nie mają własnych regulacji wynagrodzeń, jak np. prezesi agencji. Ich wynagrodzenia ustalane są na podstawie odrębnych przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Dziękuję. Otwieram debatę ogólną na temat projektu ustawy. Proszę o uwagi i opinie o projekcie, a także pytania do pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselKrystynaOzga">Jakie jest uzasadnienie decyzji o usunięciu aplikantów prokuratorskich z listy osób objętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselKrystynaOzga">Jakie będą skutki finansowe dla budżetu państwa wprowadzenia tej nowelizacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselWieslawWoda">Moje pytanie nieco wykracza poza zakres projektu ustawy. Czy osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe, ale nie objęte tym projektem ustawy, czyli ministrowie, sekretarze stanu itd., będą również w przewidzianym przez pana premiera czasie objęte jakimiś regulacjami? O ile pamiętam ostatnie regulacje dotyczące tej kategorii osób były przyjęte ok. 3 lat temu. Wprawdzie inflacja jest niewielka, jednak ma miejsce. Kiedyś wielokrotność ich uposażenia w stosunku do średniej krajowej była znacząca, dziś średnia pensja wynosi ok. 2,5 tys. zł, wynagrodzenia osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe zdewaluowały się. Czy przewidują państwo jakieś regulacje w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselGrzegorzDolniak">Chcę zapytać raczej retorycznie, co jest powodem, że po raz kolejny w ostatnich miesiącach pochylamy się nad projektami ustaw, które wypełniają lukę prawną powstałą wskutek wprowadzenia źle przygotowanej ustawy o państwowym zasobie kadrowym? Po raz kolejny okazuje się, że jakaś grupa wysokich urzędników państwowych nie została uwzględniona w ustawie. Powstaje problem, pojawia się kolejna nowelizacja składająca się z dwóch artykułów, mówiąca tylko o usunięciu luki prawnej. Czy nie sądzi pan, że niepochlebnie to świadczy o stanie przygotowań autorów inicjatywy ustawodawczej dotyczącej państwowego zasobu kadrowego? Czy nie można było przygotować jej tak, aby Komisja i Sejm nie musiały zajmować się kolejnymi jej nowelizacjami, zamiast pochylić się nad naprawdę istotnymi projektami ustaw, a nie czyścić niedoróbki legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselArturGorski">Uważam, że luki prawne wynikają z faktu, że mamy w Polsce bardzo dużo różnego typu urzędów, których status prawny ulega zmianie, zgodnie z modernizacją koncepcji podejścia do tych urzędów. Jednak faktem jest, że nowelizacje pojawiają się często.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PoselArturGorski">Czy po likwidacji Urzędu Służby Cywilnej, a wcześniej Rządowego Centrum Studiów Strategicznych rząd przygotowuje weryfikację pozostałych funkcjonujących urzędów, czy przewiduje likwidację niektórych z nich? Czy możemy spodziewać się jakiejś inicjatywy rządu w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselStanislawaPrzadka">Czy skutki finansowe wejścia w życie projektu ustawy o zmianie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej będą obowiązywać od bieżącego roku, czy też od 2008 r.? Nie wiem, w jakim kształcie ustawa zostanie ostatecznie przyjęta, dlatego proszę o odpowiedz, jakie będą konsekwencje wprowadzenia w życie tej nowelizacji?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselStanislawaPrzadka">To trzecia nowelizacja ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w krótkim czasie. Faktycznie, tryb prowadzenia procesu legislacyjnego i przygotowywania przepisów budzi wątpliwości. Są to bardzo istotne kwestie. Projekty ustaw są źle przygotowane, potem poprawiamy je w biegu. Mam obawy o przyszłe konsekwencje takiego działania.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselAndrzejDera">Chcę zaproponować poprawki do tego projektu ustawy. Dotyczą one zniesienia limitów zatrudnienia w tej sferze. Równolegle powinny być przyjęte zmiany do ustawy o finansach publicznych. Mam przygotowane stosowne poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Dziękuję za zapowiedź poprawek. Jednak ich rozpatrzenie musimy przełożyć na później. Zaproponuję w takim razie powołanie podkomisji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Czy są inne zgłoszenia? Nie słyszę. Zamykam dyskusję ogólną. O odpowiedzi na pytania posłów poproszę pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SzefKancelariiPrezesaRadyMinistrowMariuszBlaszczak">Sprawa aplikantów prokuratorskich została uregulowana w innym akcie prawnym, stąd nie ma konieczności dokonywania zmian w omawianym akcie prawnym.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#SzefKancelariiPrezesaRadyMinistrowMariuszBlaszczak">Omawiany projekt nie pociąga za sobą skutków finansowych, gdyż stanowi jedynie o sposobie ustalania wynagrodzeń, a nie o ich wysokości. Dopiero w ustawie budżetowej zawarta jest kwota bazowa, stanowiąca podstawę do wyliczenia indywidualnego wynagrodzenia pracownika. Składa się oni z kwoty bazowej i mnożnika, który pracodawca ustala dla konkretnego stanowiska. Projekt ustawy ma jedynie znaczenie organizacyjne.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#SzefKancelariiPrezesaRadyMinistrowMariuszBlaszczak">Pan poseł Wiesław Woda poruszył ciekawą kwestię. Chylę czoła, ponieważ dla posła opozycji mówienie o podwyżce uposażeń ministrów jest rzadkością. Cieszę się, że pan poseł ma takie konstruktywne podejście do tej kwestii. Na razie rząd nie przygotowuje takich regulacji.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#SzefKancelariiPrezesaRadyMinistrowMariuszBlaszczak">Przy okazji chcę podzielić się z państwem pewną refleksją. Intensywny wzrost gospodarczy powoduje, że w administracji publicznej zaczyna brakować pracowników. Fachowcy, specjaliści odchodzą do prywatnych firm, gdyż tam otrzymują wyższe wynagrodzenia. Z przeprowadzonych badań jednoznacznie wynika, że do pracy w administracji zgłaszają się absolwenci szkół wyższych, pracują 2-3 lata, zdobywając doświadczenie, a następnie odchodzą do firm prywatnych, ponieważ otrzymują tam znacznie wyższe uposażenie. To bardzo niepokojący proces. Musimy sobie poradzić z tym zjawiskiem.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#SzefKancelariiPrezesaRadyMinistrowMariuszBlaszczak">Odnosząc się do uwag pana posła Grzegorza Dolniaka, chcę podkreślić, że wcześniejsze zmiany tej ustawy wynikały z konieczności szybkiej reakcji w zakresie regulacji wynagrodzeń. Roczne wynagrodzenie dodatkowe musi być uregulowane w pierwszych trzech miesiącach roku. Dzisiejsza nowelizacja ma charakter bardziej systemowy. Chodzi o przygotowanie budżetu na 2008 r. wedle uporządkowanych zasad.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#SzefKancelariiPrezesaRadyMinistrowMariuszBlaszczak">Pan poseł Artur Górski pytał o likwidację urzędów i agencji rządowych. To proces trwały, wynika z bieżących analiz. Z pewnością administracja zmienia się, np. przybywa zadań związanych z absorpcją funduszy unijnych. Powinniśmy patrzeć na to przez pryzmat reformy finansów publicznych. Przygotowana przez panią premier Zytę Gilowską reforma zawiera propozycję, które wymuszą zmiany, m.in. likwidację pewnych instytucji i agencji, a powołanie nowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Do udziału w dyskusji zgłosiło się jeszcze dwoje posłów. Proszę odnieść się jedynie do odpowiedzi pana ministra. Na głębszą analizę będzie czas w podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselGrzegorzDolniak">Darzę pana ministra dużą sympatią, jednak muszę stwierdzić, że pana odpowiedź i sygnalizowane przez posła Andrzeja Derę poprawki skłaniają do wniosku, że rząd podchodzi do kwestii wynikających z ustawy państwowym zasobie kadrowym w sposób bardzo ordynaryjny, lecz nieprzygotowany. Mam wrażenie, że poprawki zostały przygotowane przez stronę rządową, a pan poseł je wnosi, aby uniknąć kolejnej kompromitacji.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselGrzegorzDolniak">Uważam, że jesteście państwo ofiarami własnego pomysłu, ustawy zupełnie nieprzygotowanej, pisanej „na kolanie”. Naprawiacie teraz braki, które są w ustawie. Śmiem wątpić, że to jest już koniec. Pewnie za miesiąc lub dwa miesiące pojawi się kolejny problem i znowu spotkamy się na posiedzeniu poświęconym rozpatrzeniu następnej nowelizacji normującej to, czego nie zawarto w ustawie o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej i ustawie o państwowym zasobie kadrowym. Stwierdzam to naprawdę z przykrością.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselAndrzejDera">Ad vocem. Zapewniam mojego przedmówcę, że zgłaszana przeze mnie poprawka nie ma żadnego związku z ustawą o państwowym zasobie kadrowym. Proszę nie odnosić się do poprawek, których treści pan jeszcze nie zna.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselKrystynaOzga">Nie odpowiedział pan w zasadzie na moje pytanie dotyczące usunięcia aplikantów prokuratorskich z grupy pracowników państwowej sfery budżetowej. Dlaczego tak się stało?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SzefKancelariiPrezesaRadyMinistrowMariuszBlaszczak">Powiedziałem, że ta zmiana została dokonana ustawą z 29 marca 2007 r. o zmianie ustawy o Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury. Nowelizacja zmienia m.in. brzmienie art. 5. W takim przypadku regulacja tej kwestii tutaj jest bezcelowa.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#SzefKancelariiPrezesaRadyMinistrowMariuszBlaszczak">Odwzajemniając sympatię dla pana posła Grzegorza Dolniaka, z którym współpracujemy od dłuższego czasu i zawsze cenię sobie nasze rozmowy, pragnę zaznaczyć, że przy poprzedniej nowelizacji ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej zapowiadałem złożenie nowego projektu ze względu na fakt, iż wówczas wprowadzaliśmy tylko przedłużenie przepisów przejściowych do końca bieżącego roku. Mówiłem wtedy, że podczas przygotowywania projektu budżetu na 2008 r. zaproponujemy państwu docelową zmianę polegającą na wprowadzeniu tej grupy stanowisk do ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Zgodnie z art. 39 regulaminu Sejmu stwierdzam, że zakończyliśmy pierwsze czytanie Projektu ustawy. Wobec niezgłoszenia wniosku o wysłuchanie publiczne, przechodzimy do rozpatrzenia projektu ustawy. Chcę zaproponować państwu teraz powołanie podkomisji. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu tej propozycji? Nie słyszę sprzeciwu. Proszę o zgłaszanie kandydatur na członków tej podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselWieslawWoda">W imieniu KP PSL zgłaszam kandydaturę poseł Krystyny Ozgi.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselGrzegorzDolniak">W imieniu KP PO zgłaszam kandydatury posłów Pawła Olszewskiego i Wojciecha Wilka.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselEdwardKiedos">W imieniu KP Samoobrony RP zgłaszam swoją kandydaturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">W imieniu KP PiS zgłaszam kandydatury posłów Andrzeja Dery i Artura Górskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselStanislawPiosik">W imieniu KP SLD zgłaszam kandydaturę poseł Stanisławy Prządki.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Zgłoszono 7 kandydatów. Czy są inne zgłoszenia? Nie słyszę. Zamykam listę. Jeśli wyrażą państwo zgodę, uznam, że podkomisja może liczyć 7 członków. Widzę, że jest na to zgoda.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja podjęła decyzję o powołaniu podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw w następującym składzie posłów: Krystyna Ozga, Paweł Olszewski, Wojciech Wilk, Artur Górski, Andrzej Dera, Edward Kiedos, Stanisława Prządka? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że podkomisja została powołana.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Przechodzimy do rozpatrzenia Sprawozdania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z realizacji w 2006 r. ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Dysponujemy obszernym materiałem pisemnym, dlatego pana ministra proszę o zasygnalizowanie tendencji, jakie były obserwowane w minionym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawBrysiewicz">Oczywiście postaram się sprostać prośbie pana przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawBrysiewicz">Sprawozdanie składa się z dwóch części. W części pierwszej wskazaliśmy zasady nabywania nieruchomości przez cudzoziemców w świetle przepisów ustawy, procedury administracyjnej prowadzonej w celu wydania zezwolenia na nabycie nieruchomości oraz kontroli ze strony sądów administracyjnych. Kolejnym zagadnieniem pokazanym w pierwszej części sprawozdania jest skala zainteresowania cudzoziemców nabywaniem nieruchomości w Polsce w ubiegłym roku, na podstawie liczby wydanych zezwoleń oraz zarejestrowanych transakcji nabywania nieruchomości za zezwoleniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz bez obowiązku uzyskania takiego zezwolenia. Ostatnia kwestia w części pierwszej dotyczy procedur stosowanych dla zbadania legalności nabywania nieruchomości przez cudzoziemców oraz skali nabycia przez nich w 2006 r. nieruchomości z naruszeniem przepisów ustawy.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawBrysiewicz">Przedstawię tylko kilka liczb, które w moim przekonaniu najlepiej obrazują zjawiska, z jakimi mieliśmy do czynienia w ubiegłym roku. W 2006 r. minister wydał 532 zezwolenia na nabycie nieruchomości gruntowych o łącznej powierzchni 575 ha. W tym 274 zezwolenia dotyczyły nabycia nieruchomości rolnych i leśnych o łącznej powierzchni 531 ha, nadto 52 zezwolenia na nabycie lokali użytkowych i mieszkalnych położonych w strefie nadgranicznej o łącznej powierzchni 3313 m kw., a także 20 zezwoleń na nabycie akcji i udziałów w spółkach będących właścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości w Polsce o powierzchni 74 ha.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawBrysiewicz">W 2006 r. minister wydał 160 decyzji odmawiających wydania zezwolenia cudzoziemcom na nabycie nieruchomości gruntowych, lokali, akcji czy udziałów. Z danych zgromadzonych w rejestrach wynika, iż cudzoziemcy – zarówno na podstawie wymaganego zezwolenia, jak też bez obowiązku ubiegania się o zezwolenie – nabyli w minionym roku nieruchomości gruntowe o łącznej powierzchni 5071 ha na podstawie 3926 zarejestrowanych transakcji, w tym były to: nieruchomości rolne i leśne o łącznej powierzchni 523 ha nabyte na podstawie 389 transakcji, lokale o łącznej powierzchni 663.594 m kw. na podstawie ponad 2500 transakcji, w tym lokale mieszkalne o łącznej powierzchni 133.964 m kw. nabyte na podstawie 1998 transakcji.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawBrysiewicz">W procesie badania legalności nabywania przez cudzoziemców nieruchomości, udziałów i akcji odnotowano 64 transakcje związane z naruszeniem przepisów ustawy. W przypadku 43 transakcji, wskutek działań podjętych przez ministra, strony transakcji same doprowadziły do stanu zgodnego z przepisami. W pozostałych 21 sprawach minister skierował do sądów pozwy o orzeczenie nieważności z mocy prawa nabycia nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawBrysiewicz">W ciągu ostatnich 17 lat dane, ponieważ dane są gromadzone od 1990 r., cudzoziemcy uzyskali 21.971 zezwoleń na nabycie nieruchomości o łącznej powierzchni 43.935 ha. Na nabycie lub objęcie akcji lub udziału w spółkach handlowych będących właścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości w ciągu ostatnich 11 lat wydano 3257 zezwoleń dotyczących 55.938 ha nieruchomości. W okresie tych 17 lat minister wydał blisko 3000 decyzji odmownych, które stanowią ok. 12% wszystkich wydawanych decyzji w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawBrysiewicz">Podsumowując, należy stwierdzić, że ustawa o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców gwarantuje realizację podstawowego celu jej obowiązywania, jakim jest kontrola obrotu nieruchomościami w Polsce z udziałem cudzoziemców.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiJaroslawBrysiewicz">Zwracam się z prośbą o akceptację sprawozdania. Jeśli będą pytania, jestem gotów na nie odpowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselWieslawWoda">Mam zaszczyt kolejny raz zaprezentować koreferat do Sprawozdania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z realizacji ustawy z 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Informacja ta jest składana corocznie i przyjmowana przez Komisję, a następnie przez Sejm. Cieszy mnie, że znacząco ograniczono rozmiary sprawozdania. W poprzednim roku zwracaliśmy uwagę na fakt, iż dołączono zbyt wiele załączników. Dziś każdy może szybko znaleźć ustawę czy rozporządzenie.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselWieslawWoda">Przedłożone sprawozdanie spełnia wymogi stawiane przez ustawę. Ma ona charakter reglamentacyjny, znacząco liberalizuje obrót nieruchomościami. W obecnym kształcie funkcjonuje ona już 3 lata. Ograniczono interwencję państwa, wzrosło zainteresowanie nabywaniem nieruchomości w Polsce, głównie ze strony obywateli europejskiego obszaru gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PoselWieslawWoda">Ogólna powierzchnia lokali nabytych wzrosła ponad trzykrotnie w stosunku do roku poprzedniego. Powierzchnia lokali mieszkalnych wzrosła o ponad połowę. Ma to niebagatelny wpływ na koniunkturę i ceny mieszkań, zwłaszcza w większych miastach, jak choćby w znanym mi dobrze Krakowie. Ceny mieszkań wzrosły tu gwałtownie, choć to dobrze, że pobudzono koniunkturę w budownictwie. Z drugiej strony stawia to w gorszej sytuacji osoby mniej zamożne, które nie są w stanie kupić mieszkania po takich cenach.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PoselWieslawWoda">Wyraźnie trzeba podkreślić, że nabycie niektórych nieruchomości przez cudzoziemca wymaga zezwolenia. Do ministra w 2006 r. wpłynęło łącznie 1165 wniosków, wydano 1072 rozstrzygnięcia, w tym 160 z nich miało charakter odmowny. Wielkości te mogą się nie pokrywać, ponieważ zezwolenie jest ważne przez 2 lata, choć promesa jest ważna 1 rok, co czasem budzi pewne wątpliwości. W 2006 r. cudzoziemcy uzyskali 532 zezwolenia na nabycie nieruchomości o powierzchni 575 ha. 274 zezwolenia dotyczyły nieruchomości rolnych i leśnych. Te budzą zwykle najwięcej wątpliwości i zastrzeżeń. Dla porównania powiem, że w 1999 r. cudzoziemcy uzyskali zezwolenie na nabycie nieruchomości o powierzchni 5142 ha. To dziesięciokrotny spadek.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PoselWieslawWoda">W 2006 r. cudzoziemcy uzyskali 52 zezwolenia na nabycie lokali w strefie nadgranicznej oraz lokali użytkowych o powierzchni ponad 3300 m kw. Nabywcy uzyskali też 20 zezwoleń na nabycie udziałów i akcji. W przywołanym już 1999 r. było to 452 zezwoleń na nabycie 8003 ha w ramach spółek z większościowym kapitałem.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#PoselWieslawWoda">Ważnym sposobem przeglądu sytuacji są rejestry nieruchomości nabytych na podstawie zezwoleń. Minister prowadzi dwa rodzaje rejestrów. Jeden rejestr zawiera nieruchomości nabyte na podstawie zezwolenia, drugi – to rejestr nieruchomości nabytych bez wymaganego zezwolenia. W tej drugiej grupie zawarto 3381 transakcji na powierzchnię 4544 ha. Były też 2462 transakcje na nabycie lokali o powierzchni 661.000 m kw. Łącznie – na podstawie zezwoleń i bez nich – zawarto 3926 transakcji na nabycia nieruchomości o powierzchni 5071 ha. Jest to więc wielkość bliska przytoczonej z 1999 r. Zawarto także 2504 transakcje na lokale o powierzchni ponad 663.000 m kw. Te wielkości obrazują skalę zainteresowania nabywaniem nieruchomości w Polsce.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#PoselWieslawWoda">Warto zaznaczyć, co już wspomniano, że 64 transakcje zawarto z naruszeniem prawa. Jest to o tyle kłopotliwe, że akty zawierane są u notariuszy, a są to osoby o szczególnym przygotowaniu w zawodzie prawniczym. Zawieranie co roku takiej liczby nieważnych transakcji musi budzić niepokój.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#PoselWieslawWoda">Kolejna sprawa wykracza poza zakres sprawozdania, jednak jest niezwykle ważna. Nieruchomości są też nabywane na podstawie wyroków sądowych. Powiernictwo pruskie wniosło podobno 150 sprawo przejęcie nieruchomości nabytych kiedyś, w latach siedemdziesiątych przez osoby mieszkające głównie na Warmii i Mazurach. Zapadło już kilka wyroków niekorzystnych dla obywateli polskich. Wydaje się, że Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz nasza Komisja powinni się zainteresować tym problemem. Słuchałem rozpaczliwych wypowiedzi osób, którym sądownie odebrano nieruchomości. Tego zjawiska nie wolno nie dostrzegać.</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#PoselWieslawWoda">Dwa zdania na temat nabywania nieruchomości na zasadach pierwokupu w związku z ustawą o ustroju rolnym. Prawo to nabywają dzierżawcy po 3 lub 7 latach, w zależności od tego, w którym regionie kraju ta nieruchomość jest położona. Uwagę zwraca zwłaszcza kwestia prawa do nabywania po 3 latach, ponieważ ten czas już mija. Należałoby się zainteresować, w jakim stopniu i w jakiej skali dzierżawcy korzystają z prawa pierwokupu.</u>
<u xml:id="u-25.9" who="#PoselWieslawWoda">W ubiegłym roku pojawił się już pewien problem, o którym mówił pan minister. Chodzi o nabywanie drugiego domu przez okres 5 lat. Przepisy w tym zakresie są niejednoznaczne. Stąd powstają wątpliwości interpretacyjne.</u>
<u xml:id="u-25.10" who="#PoselWieslawWoda">Gdyby popatrzeć na geografię nabywanych nieruchomości, to tradycyjnie przoduje Mazowsze z Warszawą, śląskie, małopolskie. Jeśli przyjrzeć się cudzoziemcom, to najczęściej są to Niemcy, Ukraińcy i Holendrzy. Nacje nabywające nieruchomości na podstawie zezwoleń nie zmieniają się w zasadzie.</u>
<u xml:id="u-25.11" who="#PoselWieslawWoda">Kończąc, mam prośbę do pana ministra. Przyznaję się, że przestudiowałem materiałów resortu wystarczająco wnikliwie, aby umieć ocenić rozporządzenie z 21 listopada 2000 r. określające szczegółowe zasady dokumentowania wniosków składanych przez cudzoziemców. Rozumiem, że liberalizuje ono zasady, a może zmierza w innym kierunku.</u>
<u xml:id="u-25.12" who="#PoselWieslawWoda">Wnoszę o przyjęcie sprawozdania. Jednocześnie proszę, aby Komisja w swoim stanowisku zasygnalizowała problemy, o których mówiłem, m.in. nabywanie nieruchomości na podstawie wyroków sądowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelEdwardSiarka">Dziękuję za tę prezentację. Oddaję przewodnictwo panu posłowi Grzegorzowi Dolniakowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzDolniak">Dziękuję. Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselKrystynaOzga">Zgodnie z zasadą zawartą w art. 1 ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców, nabycie takie wymaga zezwolenia, które wydawane jest przez MSWiA, jeżeli sprzeciwu nie wniesie Minister Obrony Narodowej i – w przypadku nieruchomości rolnych – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Czy znane są takie przypadki? Jak jest ich skala?</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PoselKrystynaOzga">Druga kwestia dotyczy wzrostu zainteresowania zakupem nieruchomości rolnych i leśnych. Czy ustawa pozwala na skuteczną kontrolę państwa w tym zakresie? Czy sprzyja to rozwojowi inwestycji zagranicznych, wpływając na rozwój kraju i pozycję Polski w świecie?</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PoselKrystynaOzga">Pan minister powiedział, że przepisy ustawy są wystarczające, ale te pytania zadaję w trosce o nasz majątek narodowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselArturGorski">Porównałem dane statystyczne z ostatnich kilkunastu lat i wybrałem kilka charakterystycznych kwestii. Analizując wydane w latach 1990-2006 zezwolenia na nabycie nieruchomości, można zauważyć, że ich liczba spada w ostatnich dwóch latach dwukrotnie w stosunku do 2004 r., a trzykrotnie – w stosunku do lat 2001-2003. Inna była polityka wydawania zezwoleń wcześniej i w ostatnich dwóch latach. Być może wynika to ze zmiany ekipy rządzącej.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PoselArturGorski">Podobnie sprawa wygląda co do powierzchni objętej zezwoleniami. W 2006 r. była to powierzchnia 575 ha, a w 2002 r. lub w 2003 r. było to ok. dziesięć razy więcej. Liczba zezwoleń wydanych w 2006 r. odpowiada mniej więcej liczbie zezwoleń z 1990 r. Tendencja dotycząca nabycia udziałów i akcji w spółkach handlowych jest podobna. W 2006 r. wydano tylko 20 takich zezwoleń, podczas gdy w 2002 r. – 440, a w 2003 r. – 400.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PoselArturGorski">Rodzi się pytanie, czy te różnice wynikają z planowej polityki rządu, czy też mają na to wpływ inne czynniki?</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PoselArturGorski">Chcąc dobrze ocenić i zrozumieć zjawisko kupowania nieruchomości przez cudzoziemców w Polsce, trzeba się przyjrzeć odwrotnemu zjawisku – kupowaniu nieruchomości przez Polaków w innych krajach Unii Europejskiej. Pamiętam, że swego czasu rząd niemiecki składał oferty tanich nieruchomości w strefie przygranicznej, na terenach danej NRD, skąd wielu obywateli niemieckich przeniosło się na zachód kraju. Czy wiemy, ilu Polaków nabyło nieruchomości, udziały czy akcje w innych krajach? Być może taka wiedza wskaże nam, że jest to odzwierciedlenie pewnych tendencji europejskich.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#PoselArturGorski">Mam na zakończenie jedno pytanie szczegółowe. Jakie były zazwyczaj powody wydania negatywnej opinii i odmowy wydania zezwolenia na nabycie nieruchomości w Polsce? Czym ministrowie kierowali się, wydając takie negatywne opinie?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzDolniak">Nie widzę innych zgłoszeń w dyskusji. Proszę pana ministra o odpowiedzi na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAJaroslawBrysiewicz">Odpowiadając panu posłowi Wiesławowi Wodzie na pytanie dotyczące rozporządzenia. Rzecz dotyczy stanowiska Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa. Zmieniliśmy procedurę na wyraźny wniosek Agencji. Istotą zmiany jest niewydawanie stanowiska w sprawie nabycie przed dokonaniem transakcji. W trakcie wydawania zezwolenia ANR przekazuje owe stanowisko, jednak nie jest ono uprzednie, lecz następcze. Nie było naszą intencją liberalizowanie obrotu nieruchomościami.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAJaroslawBrysiewicz">W 2006 r. minister wydał 160 decyzji odmownych. Ok. 80% odmów spowodowanych było negatywnym stanowiskiem ministra rolnictwa. Z reguły uzasadnienie było dość proste, wynikało z niego, że nie leży w interesie polskiego rolnictwa wydanie zgody w konkretnych przypadkach.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAJaroslawBrysiewicz">Z odpowiedzią na drugie pytanie pani poseł będę mieć pewien problem. Zaprezentowane w sprawozdaniu zjawiska wynikają z faktów. Stabilność i poczucie bezpieczeństwa inwestorów wzrasta z roku na rok. Widać to w liczbach odnoszących się do powierzchni nabywanych gruntów z zezwoleniem i bez zezwolenia.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAJaroslawBrysiewicz">Nie ośmieliłbym się stwierdzić, że to dzięki staraniom rządu na przestrzeni ostatnich dwóch lat liczba transakcji dokonywanych za zezwoleniem diametralnie spadła. Upatrywałbym raczej przyczyn spadku w fakcie wstąpienia Polski do Unii Europejskiej oraz radykalnej nowelizacji ustawy w 2004 r. Te zdarzenia spowodowały, że liczba transakcji zawieranych na rynku generalnie nie spadła. Spadła natomiast liczba transakcji wymagających zezwolenia. Wiąże się to z faktem, że na mocy nowelizacji, po przystąpieniu Polski do UE obywatele europejskiego obszaru gospodarczego nie są zobowiązani do uzyskiwania zezwolenia na nabycie nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAJaroslawBrysiewicz">Pan poseł Artur Górski pytał także o naszą aktywność na rynku europejskim w zakresie zakupu nieruchomości. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji nie prowadzi takich rejestrów. Nie mamy oficjalnych informacji na ten temat. Trudno mi powiedzieć, ilu naszych rodaków i na jaką skalę dokonuje zakupu nieruchomości za granicą.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselWieslawWoda">W moim koreferacie wyraźnie podkreśliłem, że liczba transakcji w zasadzie nie zmieniła się, spada natomiast liczba wydawanych zezwoleń. Jest to wynikiem liberalizacji prawa w tym zakresie. Trudno jest porównywać liczbę zezwoleń z 2006 r. z liczbą z 1999 r. Te wartości są po prostu nieporównywalne.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PoselWieslawWoda">Na obrzeżu dyskusji na temat sprawozdania pragnę zaznaczyć, że Agencja Nieruchomości Rolnych jest zobowiązana do wydawania oświadczeń o rezygnacji z prawa pierwokupu. Dotyczy to każdej nieruchomości w obrocie krajowym. Agencja ma na to 30 dni. To istotny hamulec w obrocie nieruchomościami. Rozumiem, że jeśli chodzi o większe kompleksy rolne czy leśne, ANR powinna mieć prawo korzystania z pierwokupu. Jeśli jednak są to nieruchomości nierolne, nie jest celem Agencji obrót ziemią, więc problemu być nie powinno.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PoselWieslawWoda">Być może nawet w naszym stanowisku wobec sprawozdania resortu warto zaznaczyć, iż należy zrezygnować z wydawania oświadczeń w przypadku nieruchomości poniżej 1 ha. To ograniczyłoby znacząco biurokrację.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselArturGorski">Ad vocem. Skoro nie uzyskałem odpowiedzi na moje pytanie od pana ministra, chcę zapytać, od kogo mógłbym uzyskać tę informację? Chciałbym poznać np. realne liczby dotyczące wielkości areału ziemi zakupionej przez cudzoziemców. Rozumiem, że skoro coś nie wymaga zezwolenia, to MSWiA nie posiada tej wiedzy. Podobnie jak kwestia kupowania ziemi przez Polaków za granicą. Gdzie można uzyskać taką wiedzę?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAJaroslawBrysiewicz">Odpowiadając na drugie pytanie, myślę, że nasze przedstawicielstwa za granicą byłyby w stanie zebrać takie informacje. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji takiej wiedzy nie posiada. Nie jest zobowiązany do badania tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PodsekretarzstanuwMSWiAJaroslawBrysiewicz">W pierwszej części mojego wystąpienia próbowałem odnieść się do podstawowych wielkości dotyczących areału zakupywanej ziemi, lokali czy akcji. W drugiej części w miarę dokładnie przedstawiliśmy liczbę transakcji z zezwoleniem i bez zezwolenia oraz areał. W przypadku transakcji niewymagających zezwolenia, której stroną jest cudzoziemiec, minister rejestruje takie transakcje i posiada na ich temat wiedzę. Tę wiedzę prezentujemy w statystycznej części sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzDolniak">Zamykam dyskusję. Pozwolę sobie na krótką konstatację. Jeżeli czujny zazwyczaj strażnik polskich interesów w tej mierze – poseł Wiesław Woda, który od wielu lat jest koreferentem sprawozdań rocznych – wygłasza pozytywną opinię o sprawozdaniu z realizacji ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców, to można stwierdzić, że zjawisko nabywania ziemi przez cudzoziemców w naszym kraju jest skutecznie kontrolowane i nie stwarza zagrożenia dla narodowych interesów.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzDolniak">Czy mają państwo uwagi do sprawozdania? Uwag nie słyszę. Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu wniosku posła Wiesława Wody o przyjęcie sprawozdania z realizacji przepisów ustawy? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzDolniak">Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z realizacji w 2006 r. ustawy z 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzDolniak">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>