text_structure.xml 47.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje rozważenie możliwości wykonania inicjatywy uchwałodawczej w celu zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, która jest efektem prac podkomisji ds. zmian regulaminu Sejmu. Następnie rozpatrzenie funkcjonowania i działalności Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu oraz zatwierdzenie terminów posiedzeń Komisji w sierpniu 1995 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów zwróciła się do Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich o dokonanie zmian w Regulaminie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w części dotyczącej rozpatrywania budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Projektowana zmiana porządkuje tryb postępowania, pozostawiając Prezydium Sejmu możliwość wydania uchwały, określającej szczegółowo tryb pracy nad projektem budżetu w komisjach sejmowych, który będzie określał termin zakończenia prac nad budżetem lub inne szczegółowe uregulowania, wynikające z toku prac nad budżetem.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Następna zmiana dotyczy wniosku, który wypłynął od posłów Unii Pracy - członków Komisji Sprawiedliwości, aby w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej istniała komisja zajmująca się. także z nazwy, prawami człowieka, a nie tylko w zakresie swoich obowiązków, o których mowa w załączniku do regulaminu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Proponuje się w art. 1, zmiana 1. aby art. 19 ust. 1 pkt 20 otrzymał brzmienie: "20/ Sprawiedliwości i Praw Człowieka"; a także w art. 1 zmiana 6 uzupełnienia nazwy Komisji Sprawiedliwości w brzmieniu: "w załączniku do uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej - Przedmiotowy zakres działania komisji sejmowych - w pkt. 20 po wyrazie "Sprawiedliwości" dodaje się wyrazy "i Praw Człowieka".</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa ma uwagi?</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jeżeli nie, to przechodzimy do analizy dalszych zmian w projekcie uchwały.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy do preambuły art. 1 ktoś z państwa ma uwagi? Jeśli nie, to proponuję brzmienie: "W uchwale Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypsopolitej Polskiej /Monitor Polski nr 26 poz. 185 i nr 34 poz. 239, z 1993 . nr 13 poz. 89 i nr 63 poz. 562, z 1994 r. nr 47 poz. 379 i nr 62 poz. 545 oraz z 1995 r. nr 8 poz. 111/ wprowadza się następujące zmiany:"</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PoselRyszardGrodzicki">W zmianie 2. art. 58 jest rozbity na ustępy, które otrzymują nowe brzmienie. Kto z państwa ma uwagi do treści ust. 1 art. 58 zmiany 2. w nowej redakcji? Jeśli nie ma, to art. 58 ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie: "Projekty, a także sprawozdania, o których mowa w art. 57, Sejm kieruje do rozpatrzenia do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów".</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PoselRyszardGrodzicki">Do ust. 2 mam uwagę, która związana jest z początkową treścią ust. 3, dotyczącą wniosków, opinii i propozycji poprawek odrzuconych przez Komisję. W ust. 2 nie ma mowy o przyjętych propozycjach poprawek. Proponuję napisać jednym ciągiem "wnioski, opinie - wraz z uzasadnieniami".</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy jeszcze ktoś ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselStefanCeranka">Mam propozycje, mianowicie, aby wnioski i opinie mniejszości, które nie znajdują uznania Komisji,podpisała określona liczba osób, np. 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">W tym przypadku nie chodzi o wnioski mniejszości, ponieważ jest to procedura ustawodawcza. W sierpniu rozpoczniemy pracę nad kompleksową zmianą regulaminu Sejmu, dotyczącą procedury ustawodawczej i wtedy tego typu propozycja zostanie uwzględniona.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa ma inne uwagi do propozycji zgłoszonej przeze mnie? Jeśli nie ma, to ust. 2 otrzymuje brzmienie: "Poszczególne części tych projektów i sprawozdań rozpatrują także właściwe komisje sejmowe, które przekazują Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów sprawozdania zawierające wnioski, opinie i propozycje poprawek - wraz z uzasadnieniem".</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">W ust. 3 jest zdanie odrębne, a nie wnioski mniejszości, ponieważ jest to opinia przedstawiona Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów. Zdanie odrębne posła byłoby prezentowane tak, aby komisja budżetu była poinformowana i będzie podejmowała ostateczną decyzję, bilansując całościowo budżet państwa, uwzględniając słuszne postulaty odrzucane do tej pory przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są uwagi do treści ust. 3? Jeśli nie ma, to rozumiem, że został zaakceptowany w następującym brzmieniu: "Wnioski, opinie i propozycje poprawek odrzucone przez Komisje, na żądanie wnioskodawców dołącza się do sprawozdania jako zdanie odrębne".</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">W przypadku ust. 4 zmiana ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli nie powoduje w tej części konieczności zmiany brzmienia tego przepisu i jeśli nikt z członków Komisji nie wnosi uwag, proponuję w następujące brzmienie: "Przedłożone przez Najwyższą Izbę Kontroli uwagi do sprawozdań z wykonania ustawy budżetowej i innych planów finansowych państwa Prezydium Sejmu kieruje odpowiednio do właściwych komisji sejmowych, rozpatrujących poszczególne części sprawozdań".</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Ust. 5 dotyczy terminów składania sprawozdań przez Komisję i, jeśli nie ma zastrzeżeń, proponuję brzmienie tego przepisu: "Prezydium Sejmu, na wniosek Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów określa tryb prac w komisjach sejmowych w sprawach projektów i sprawozdań, o których mowa w art. 57".</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PoselRyszardGrodzicki">W ust. 6 przedstawiciele Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów uczestniczą w posiedzeniach, przekazując merytoryczne uwagi i zastrzeżenia. Czy są inne propozycje zmian? Jeśli nie ma rozumiem, że Komisja akceptuje następujące brzmienie: "W posiedzeniach właściwych komisji sejmowych, na których rozpatrywane są poszczególne części projektów i sprawozdań, o których mowa w art. 57, uczestniczą przedstawiciele Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów".</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PoselRyszardGrodzicki">W ust. 7 wprowadzamy obowiązek złożenia dodatkowych opinii właściwych komisji sejmowych w zależności od omawianej problematyki.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są uwagi do tej propozycji? Jeśli nie rozumiem, że akceptujemy w brzmieniu: "Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów oraz komisje rozpatrujące części budżetowe mogą występować do właściwych komisji sejmowych o dodatkowe opinie, a także zwracać się do nich z zapytaniami, w celu uzyskania informacji w sprawie poszczególnych części projektów lub sprawozdań, o których mowa w art. 57".</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przechodzimy do omawiania zmiany 3., w której dodaje się art. 58a. W świetle tego przepisu sprawozdawcy reprezentujący tzw. komisje resortowe są związani stanowiskiem komisji i nie mogą referować własnych pomysłów jako stanowiska komisji. Nakłada on na członków Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów obowiązek opiniowania sprawozdań przedłożonych przez komisje resortowe.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PoselRyszardGrodzicki">W związku z tym proponuję, aby na końcu pierwszego zdania dopisać "i propozycji poprawek".</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy jest akceptacja takiego zapisu? Wobec tego, w kontekście zmiany, ust. 1 otrzymuje brzmienie: "Na posiedzeniu Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, przedłożone sprawozdania właściwych komisji sejmowych do poszczególnych części projektów i sprawozdań, o których mowa w art. 57, przedstawiają przedstawiciele tych komisji. Nie mogą oni przedstawiać nie zawartych w sprawozdaniu właściwych komisji wniosków, opinii i propozycji poprawek. Przedstawiciele Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, którzy uczestniczyli w pracach właściwych komisji sejmowych przedstawiają na piśmie stanowisko w sprawie przedłożonych przez te komisje sprawozdań".</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#PoselRyszardGrodzicki">W ust. 2 wprowadza się zasadę pisemności zgłaszania poprawek na posiedzeniach Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Proponuję w tym ustępie zwrot "muszą być zgłoszone na piśmie" zastąpić "zgłaszane są na piśmie".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś jeszcze proponuje zmiany? Nie widzę. Rozumiem, że po wprowadzeniu poprawki ust. 2 akceptujemy w brzmieniu: "Wszystkie poprawki do projektu ustawy budżetowej w trakcie posiedzenia Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów zgłaszane są na piśmie".</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Zmiana 4. odnosi się do art. 59 w ust. 1. W zmianie 4a proponuje się uściślenie, wprowadzając po wyrazach "w art. 57" wyrazy "i art. 58 ust. 2". Czy są uwagi? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">W zmianie 4b skreśla się wyrazy "a także wniosków przekazanych przez Komisję".</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są uwagi? Nie widzę. Rozumiem, że zmiana 4. została zaakceptowana.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Zmiana 5. polega na dodaniu nowych art. 59a i art. 59b. Precyzuje ona postępowanie na forum Sejmu i określa termin dodatkowego sprawozdania do projektu ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są uwagi do art. 59a? Jeśli nie, rozumiem, że art. 59a w brzmieniu: "W razie zaistnienia konieczności przedstawienia dodatkowego sprawozdania do projektu ustawy budżetowej, Sejm rozpatruje je na najbliższym posiedzeniu po zakończeniu prac Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów" - został zaaprobowany.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PoselRyszardGrodzicki">Art. 59b ust. 1. Jeśli Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów stwierdzi, że wpływy i wydatki w częściach budżetowych nie bilansują się, może wprowadzić propozycję, aby wpływy i wydatki w budżecie bilansowały się w całości.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy do treści ust. 1 są uwagi? Jeśli nie, to art. 59b ust. 1 brzmi: "Marszałek Sejmu może odroczyć głosowanie nad całością projektów, o których mowa w art. 57 ust. 1, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjęcia poprawki, nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami oraz, czy wpływy i wydatki w częściach budżetowych bilansują się".</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy do art. 59b ust. 2 są uwagi? Jeśli nie, to art. 59b ust. 2 brzmi: "W przypadku stwierdzenia sprzeczności Komisja Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów przedstawia propozycję odpowiednich poprawek".</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy do art. 2 projektu uchwały ktoś z państwa ma uwagi? Jeśli nie to art. 2 otrzymuje brzmienie: "Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia".</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#PoselRyszardGrodzicki">Kto z członków Komisji jest za wykonaniem inicjatywy uchwałodawczej polegającej na przedstawieniu Sejmowi projektu uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w treści przyjętej przez Komisję?</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#PoselRyszardGrodzicki">Przy 1 głosie wstrzymującym, projekt uchwały został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#PoselRyszardGrodzicki">Kto z członków Komisji będzie sprawozdawcą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselStefanCeranka">Proponuję pana posła R. Grodzickiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy są inne propozycje? Kto z państwa jest za tym, abym ja był posłem sprawozdawcą?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselRyszardGrodzicki">Głosowało 7 posłów za, głosów przeciwnych nie było, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselRyszardGrodzicki">Posłem sprawozdawcą został R. Grodzicki.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselRyszardGrodzicki">Zamykam punkt pierwszy.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PoselRyszardGrodzicki">Ponieważ nie ma jeszcze przedstawiciela Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu, proponuję przejść do spraw bieżących.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PoselRyszardGrodzicki">Prezydium Sejmu ustaliło, że do 10 sierpnia br. Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich ma przedstawić Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za 1994 r. Pod koniec lipca Najwyższa Izba Kontroli przedstawi swoje opinie do części budżetu państwa. W związku z tym posiedzenia naszej Komisji mogą rozpocząć się na początku sierpnia.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PoselRyszardGrodzicki">Ponieważ 5, 12 i 22 lipca br. planowane są posiedzenia Sejmu, więc aby mieć dłuższy okres urlopowy niż 10 dni, prezydium Komisji proponuje odejście od zasady wolnych od posiedzeń Komisji poniedziałków i 7 sierpnia br. zaplanowało odbycie pierwszego posiedzenia Komisji na temat: Kancelaria Prezydenta /działalność podstawowa i gospodarstwo pomocnicze/ i Kancelaria Senatu /bez Wspólnoty Polskiej/, ponadto w stosunku do tych części budżetowych będą uwzględniane dodatkowe opinie komisji sejmowych i proponuję, aby Komisja upoważniła prezydium Komisji do wystąpienia o nie do właściwych komisji sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PoselRyszardGrodzicki">8 sierpnia br. /wtorek/ proponuje się rozpatrzenie budżetu Kancelarii Sejmu i Krajowego Biura Wyborczego wraz z rezerwą celową związaną z zabezpieczeniem środków na dodatkowe wybory uzupełniające do Senatu i do rad gmin.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PoselRyszardGrodzicki">9 sierpnia br. /środa/ planuje się wspólne posiedzenie z Komisją Ustawodawczą w sprawie projektów ustaw z druków nr nr 778 i 1073 oraz projektu uchwały /druk nr 667/.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PoselRyszardGrodzicki">W przypadku niewyrażenia zgody przez Komisję Ustawodawczą na wspólne posiedzenie w tym terminie, która twierdzi, że nie rozpatruje sprawozdania z wykonania budżetu i w związku z tym do 22 sierpnia br. ma przerwę urlopową, będą pracowały podkomisje naszej Komisji nad kompleksową zmianą regulaminu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PoselRyszardGrodzicki">10 sierpnia br. /czwartek/ proponuje się rozpatrzenie budżetu Wspólnoty Polskiej - i sądzę, że do tego czasu otrzymamy opinię z Komisji Łączności z Polakami za Granicą - oraz zakończenie rozpatrywania budżetu Kancelarii Senatu.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#PoselRyszardGrodzicki">10 lub 11 sierpnia br. proponuje się zakończenie rozpatrywania budżetu Kancelarii Prezydenta oraz, po otrzymaniu opinii cząstkowych Komisji Obrony Narodowej, Komisji Sprawiedliwości oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu, dokończenie wspólnego posiedzenia z Komisją Ustawodawczą i ewentualne posiedzenie rutynowe Komisji w związku z wnioskiem o uchylenie immunitetu poselskiego.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#PoselRyszardGrodzicki">Do 22 sierpnia br. nie planuje się posiedzeń lub ewentualnie z Komisją Ustawodawczą w sprawie dokończenia prac nad drukiem nr 1073.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#PoselRyszardGrodzicki">22 sierpnia br. /wtorek/ lub 23 sierpnia br., w zależności od terminu posiedzenia Sejmu, proponuje się posiedzenie rutynowe na temat spraw bieżących, które do tego czasu wpłyną do Komisji.</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#PoselRyszardGrodzicki">Około 30 sierpnia br. może odbyć się jeszcze wspólne posiedzenie z Komisją Ustawodawczą.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#PoselRyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAndrzejGaberle">Proponuję, aby we wtorek dodać Wspólnotę Polską po południu, zamiast w czwartek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jeżeli otrzymamy do poniedziałku opinię z Komisji Łączności z Polakami za Granicą do części Wspólnota Polska, to w poniedziałek możemy zakończyć ten temat posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselAndrzejGaberle">Sugerowałbym prezydium Komisji, aby połączyć posiedzenia i zmniejszyć ich częstotliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Jesteśmy uzależnieni od innych komisji, bo jeśli otrzymamy od Komisji Sprawiedliwości sprawozdanie z wykonania budżetu Kancelarii Prezydenta w części dotyczącej Krajowej Rady Sądownictwa, to wtedy możemy zwrócić się do niej z prośbą o opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAndrzejGaberle">Dołożę wszelkich starań, aby opinia Komisji Sprawiedliwości była już 8 sierpnia br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselJozefGrabek">Jaki jest termin zakończenia pracy Sejmu przed wakacjami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Posiedzenie Sejmu będzie 12 lipca br. i między 22 a 24 lipca br., w celu rozpatrzenia weta prezydenckiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselJozefGrabek">Jest to tzw. pełnia szczęścia. Jeśli chodzi o moje uwagi, to podobałoby mi się bardzo, gdyby nasze pierwsze posiedzenie zaczynało się w miesiąc po ostatnim przed wakacjami. Jak to pogodzić z ideą zbliżenia modelu pracy posła zawodowego do modelu wynikającego ze stosunku pracy, Kodeksu pracy. Jeszcze jedna uwaga formalna: mówimy 7 sierpnia a nie 7 sierpień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselWladyslawAdamski">Odnoszę wrażenie, że Prezydium Sejmu niewłaściwie planuje wszelkie posiedzenia i prace parlamentu, np. lipiec br. był w harmonogramie prac Sejmu przeznaczony na przerwę wakacyjną. Wielu posłów zaplanowało wypoczynek, ponosząc związane z nim koszty. Proponuję, aby nasza Komisja zwróciła się do Prezydium Sejmu z wnioskiem, żeby Prezydium Sejmu refundowało koszty, które posłowie ponieśli w związku z zaplanowanym wypoczynkiem w przerwie wakacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselWladyslawAdamski">Proponuję przekazać opinię naszej Komisji o niepoważnym traktowaniu parlamentarzystów i błędnym kierowaniu pracami Sejmu przez Prezydium Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselStanislawRogowski">Czy są jeszcze uwagi dotyczące terminów spotkań Komisji i prac Sejmu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselStanislawRogowski">Popieram panów głosy dotyczące planowania pracy posła. W naszym kraju nie ma zmian systemowych ani sytuacji nadzwyczajnej, która wymagałaby ciągłej pracy parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselStanislawRogowski">Planowanie posiedzeń Sejmu przez Prezydium Sejmu wymaga zmian. Nikt nie wie, kiedy ma przemawiać, brak właściwej informacji ze strony  urzędników obsługujących posiedzenie. Mam zamiar złożyć skargę na niegrzeczne traktowanie posłów.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoselStanislawRogowski">Jako poseł popieram wnioski panów o zwrócenie się do Prezydium Sejmu w sprawie refundowania poniesionych kosztów za planowany wypoczynek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselLudwikTurko">Popieram wniosek, ale zwracanie się do Prezydium Sejmu w takiej formie budzi moje zastrzeżenia. Natomiast uważam, że przy nowelizacji regulaminu Sejmu można wprowadzić limitowanie czasu na każdy punkt porządku dziennego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselZdzislawTuszynski">Sądzę, że jako Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich nie powinniśmy występować z takim wnioskiem, ze względu na etykę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselAndrzejGaberle">Uważam, że należałoby wystąpić z inicjatywą dotyczącą długości wystąpień sprawozdawców Komisji i przedstawicieli rządu, dlatego że np. debata trwa 2 godziny, a sprawozdawca mówi 1,5 godziny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselStanislawRogowski">Popieram wniosek pana posła, który powinniśmy uwzględnić przy nowelizacji regulaminu Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselWladyslawAdamski">Sądzę, że jako Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich mamy prawo i obowiązek wystąpienia w imieniu ogółu posłów i prezentowania opinii w tym temacie. Poseł powinien mieć zapewnione przysługujące mu prawo do wypoczynku, tak jak każdy pracownik.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselWladyslawAdamski">W pracach nad nowelizacją regulaminu Sejmu będę postulował zmiany zmierzające do wzmocnienia pozycji Komisji w stosunku do Prezydium Sejmu, ponieważ Prezydium Sejmu nie uwzględnia opinii przedstawianych przez Komisje.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselWladyslawAdamski">W sprawie refundacji kosztów proponuję zwrócić się z zapytaniem, czy w takiej sytuacji Prezydium Sejmu przewiduje zwrot kosztów, a także o niepoważnym traktowaniu parlamentarzystów w związku z ciągłymi zmianami i brakiem właściwych informacji na temat terminów posiedzeń Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselStanislawRogowski">Sądząc z dyskusji, że Komisja zgadza się na wystąpienie z pismem do Prezydium Sejmu, w którym wyrazimy nasze ubolewanie i niezadowolenie z tego, że Prezydium Sejmu wcześniej  przedstawiło program posiedzeń Sejmu, później od niego odeszło - i jest to niezgodne z zasadami racjonalnego postępowania.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselStanislawRogowski">Każdy organ powinien dobrze funkcjonować. Możemy wspomnieć o zaplanowanych wczasach, opłaconych przez posłów, i spytać, czy w takim przypadku Prezydium Sejmu nie widzi możliwości zrefundowania poniesionych kosztów za te dni, w które odbywają się posiedzenia Sejmu. Takie stanowisko zajmuje większość posłów i oczekujemy odpowiedzi od Prezydium Sejmu, jakie w tej sprawie proponuje rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PoselStanislawRogowski">Czy Komisja wyraża zgodę na taką treść pisma? Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PoselStanislawRogowski">Przechodzimy do rozpatrzenia działalności Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">Chciałem państwu przedstawić działalność Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu od początku II kadencji Sejmu do 31 maja 1995 r.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">Zadania Ośrodka Informatyki określone są przez par. 42 Regulaminu organizacyjnego Kancelarii Sejmu. Obsługuje je pięć wydziałów:</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">1. Wydział Systemów Obsługi Procesu Legislacyjnego,</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">2. Wydział Dokumentowania Ustawodawstwa,</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">3. Wydział Systemów Obsługi Administracyjnej,</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">4. Wydział Oprogramowania Narzędziowego i Sieci Komputerowej,</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">5. Wydział Techniczny.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">Zadania te można podzielić następująco:</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">- analizowanie potrzeb jednostek organizacyjnych Kancelarii Sejmu w zakresie systemów informacyjnych /bazy danych, sprzęt i oprogramowanie/,</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">-projektowanie, realizowanie i wdrażanie systemów informacyjnych w biurach Kancelarii Sejmu,</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">- współdziałanie z innymi biurami Kancelarii Sejmu w dokonywaniu zakupów sprzętu i oprogramowania komputerowego - Ośrodek Informatyki pełni rolę koordynatora,</u>
          <u xml:id="u-24.11" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">-prowadzenie serwisu i nadzoru eksploatacyjnego nad systemami informatycznymi Kancelarii Sejmu - dotyczy to sprzętu i oprogramowania,</u>
          <u xml:id="u-24.12" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">- działalność informacyjna i szkoleniowa /w zakresie działania Ośrodka Informatyki/.</u>
          <u xml:id="u-24.13" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">Jeśli chodzi o zasady, to według stanu na 31 maja 1995 r. w Ośrodku Informatyki zatrudnionych jest 41 osób. 30 osób to pracownicy na stanowiskach samodzielnych i kierowniczych.</u>
          <u xml:id="u-24.14" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">W przypadku zasobów technicznych, to w Kancelarii Sejmu eksploatowane są obecnie:</u>
          <u xml:id="u-24.15" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">- system komputerowy HP3000 /dotychczas podstawowy system baz danych KS, którego żywotność szacować należy na ok. 1-1,5 roku/,</u>
          <u xml:id="u-24.16" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">- system komputerowy HP9000 /docelowy system baz danych na następnych 6-8 lat/; jednostka zakupiona w 1993 r. - obecnie trwa opracowywanie i sukcesywne wdrażanie programów dla niej przygotowywanych,</u>
          <u xml:id="u-24.17" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">- 543 komputery stacjonarne /w tym 175 wyeksploatowanych i zużytych technicznie i moralnie komputerów z procesorem 80286/,</u>
          <u xml:id="u-24.18" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">- 122 komputery przenośnie /w tym 61 nowoczesnych, z procesorem 80486 i 80386/,</u>
          <u xml:id="u-24.19" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">- 167 drukarek laserowych,</u>
          <u xml:id="u-24.20" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">- 101 drukarek igłowych,</u>
          <u xml:id="u-24.21" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">- 35 drukarek atramentowych.</u>
          <u xml:id="u-24.22" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">Niezależnie od sprzętu wymienionego wyżej, biura poselskie na terenie kraju eksploatują 460 zestawów komputerowych, zakupionych dla ich potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-24.23" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">Przedstawię teraz państwu podstawowe zadania Ośrodka Informatyki i jego problemy.</u>
          <u xml:id="u-24.24" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">Jednym z zadań jest modernizacja i rozbudowa struktury sieci komputerowej Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-24.25" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">W grudniu ub.r. została oddana do eksploatacji sieć komputerowa Kancelarii Sejmu i prawie wszystkie pomieszczenia biurowe /oprócz budynku G i nowego Domu Polskiego/ są podłączone do sieci komputerowej. Trwają prace nad dostępem do sieci i baz danych odległych /sieć INTERNET/, takie testowe przyłączenie do sieci istnieje od 4 lat. Docelowo zamierzamy poprawić parametry łączności z sieciami zewnętrznymi.</u>
          <u xml:id="u-24.26" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">Drugim zadaniem jest opracowanie założeń oraz realizacja systemu informacyjnego wspomagającego prace parlamentu. Obecnie wszystkie prace parlamentu, wspomagane komputerowo za pomocą centralnego HP3000, przenoszone są na nowy sprzęt HP9000 oraz zmieniane i udoskonalane dla parlamentarzystów i procesu legislacyjnego. Pochodną systemu legislacyjnego jest system informacji prawnej.</u>
          <u xml:id="u-24.27" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">Ośrodek Informatyki jest autorem centralnej bazy danych, będącej rejestrem aktów normatywnych. Baza ta zawiera informacje o polskim prawie od 1918 r. do chwili obecnej. Dane te są na bieżąco aktualizowane. Trwają prace nad unowocześnieniem oprogramowania tego systemu, a także nad włączeniem do bazy - tekstów aktów. Zwrócono się z inicjatywą współpracy w tej dziedzinie do Urzędu Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-24.28" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">Planujemy także wykorzystanie sprzętu znajdującego się w biurach poselskich na terenie kraju do zbudowania sieci łączności pomiędzy Kancelarią Sejmu a posłami w terenie.</u>
          <u xml:id="u-24.29" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">Ma to na celu uzyskiwanie informacji szybciej i taniej niż do tej pory, a także zmniejszenie obiegu korespondencji w Kancelarii Sejmu, rejestracji korespondencji itp.</u>
          <u xml:id="u-24.30" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">Spowoduje to wzrost kosztów, ale z upływem czasu koszty będą się zmniejszać.</u>
          <u xml:id="u-24.31" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">Chciałbym nawiązać do "Strategicznego planu rozwoju informatyki Kancelarii Sejmu".</u>
          <u xml:id="u-24.32" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">Działalność Ośrodka Informatyki związana jest ściśle z pracą wszystkich praktycznie biur Kancelarii Sejmu. Stąd też, wobec rosnącego zapotrzebowania odbiorców na nowe systemy informacyjne, koniecznym stało się opracowanie planu rozwoju informatyki w Kancelarii Sejmu. Dokument taki zatytułowany "Strategiczny plan rozwoju informatyki Kancelarii Sejmu" powstał w 1993 r. Zawiera plan działań na lata 1993-1997.</u>
          <u xml:id="u-24.33" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">Jeśli chodzi o problemy, to należałoby wymienić:</u>
          <u xml:id="u-24.34" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">- Rosnące nasycenie sprzętem /przede wszystkim - objęcie obsługą biur poselskich/,</u>
          <u xml:id="u-24.35" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">nowe zadania inwestycyjne /budowa sieci komputerowej/, a także budowa nowych systemów danych - nie są związane ze wzrostem stanu osobowego Ośrodka Informatyki.</u>
          <u xml:id="u-24.36" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">- Poziom wynagradzania w Kancelarii Sejmu nie daje możliwości pozyskania do pracy wysoko kwalifikowanych informatyków. Realnym staje się niebezpieczeństwo /wobec obniżania się relatywnej płacy - w porównaniu z innymi jednostkami administracji publicznej, nie wspominając o bankach i firmach prywatnych/, zmniejszenia się stanu zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-24.37" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">- Zbyt mała liczba i powierzchnia pomieszczeń będących w posiadaniu Ośrodka Informatyki niezwykle utrudnia właściwe wykonywanie zadań.</u>
          <u xml:id="u-24.38" who="#DyrektorOsrodkaInformatykiZbigniewJablonski">- Brak stabilnej polityki budżetowej dotyczącej informatyzacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselLudwikTurko">Ośrodek Informatyki Kancelarii Sejmu zajmuje specyficzne kluczowe miejsce w Kancelarii Sejmu ze względu na wysoki stopień utechnicznienia swojej działalności.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselLudwikTurko">Uważam, że przedstawione przez pana dyr. Z. Jabłońskiego problemy były tymi najważniejszymi, dotyczącymi Ośrodka Informatyki.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoselLudwikTurko">Chciałbym ograniczyć się do działalności Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu, widzianej z punktu widzenia użytkownika - posła.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PoselLudwikTurko">Działalność Ośrodka Informatyki ukierunkowana jest przede wszystkim na potrzeby wewnętrzne Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PoselLudwikTurko">Sugerowałbym, aby dodać punkt w Regulaminie organizacyjnym Kancelarii Sejmu, który mówiłby, że działalność Ośrodka Informatyki powinna częściowo zaspokajać zapotrzebowanie posłów na działalność informacyjną w zakresie prac poselskich, a dotyczy to głównie prac legislacyjnych, ekspertyz, dostępu do baz danych.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PoselLudwikTurko">Rozumiem, że przy obecnej strukturze zatrudnienia Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu ten rozszerzony zakres zadań byłby trudny do realizacji, ponieważ przeglądając bazy danych i oprogramowanie, które powstaje w Ośrodku Informatyki przy 41 osobach zatrudnionych, widać, że ten zespół, mający ambicje tworzenia, nie jest w stanie stworzyć systemu odpowiedniego oprogramowania.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#PoselLudwikTurko">Wydział Systemów Obsługi Administracyjnej zatrudnia 4 osoby, a jednocześnie stworzył i nadzoruje 14 systemów oprogramowania użytkowego.</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#PoselLudwikTurko">Docierałem do poszczególnych baz danych i na podstawie katalogu baz danych, który się powiększa i obejmuje szeroki zakres danych Sejmu i Senatu, stwierdziłem, że te bazy danych opracowywane są dla użytkowników profesjonalistów, natomiast nie służą tym, którzy nie mają przygotowania informatycznego.</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#PoselLudwikTurko">Osobowe bazy danych dotyczące posłów i senatorów powinny być aktualizowane co miesiąc, a są nieaktualne od ponad pół roku.</u>
          <u xml:id="u-25.9" who="#PoselLudwikTurko">Osobowe bazy danych obejmują Sejm i Senat, w związku z tym chciałbym się dowiedzieć, jaki jest zakres współpracy z Ośrodkiem Informatyki Senatu - szczególnie, że w informacji wyszczególnione są senackie bazy danych, natomiast brak wzmianki na temat współpracy obu ośrodków informatyki w zakresie tworzenia oprogramowania użytkowego.</u>
          <u xml:id="u-25.10" who="#PoselLudwikTurko">Porównując bazy danych w Sejmie i w Senacie widzimy, że są one tworzone są według odmiennych kluczy, tzn. dane zgromadzone o senatorach są odmienne od danych zgromadzonych o posłach. W przypadku senatorów brak informacji na temat ukończonych kierunków studiów, natomiast w przypadku posłów można się dowiedzieć o kierunku studiów, ale systematyka kierunku studiów tworzona jest w sposób dowolny.</u>
          <u xml:id="u-25.11" who="#PoselLudwikTurko">Brak jest jednolitego kryterium tworzenia bazy danych.</u>
          <u xml:id="u-25.12" who="#PoselLudwikTurko">Ważną dziedziną, nie istniejącą obecnie w działalności Ośrodka Informatyki, jest kwestia uruchomienia szkoleń, którymi byliby objęci posłowie, celem wykorzystania w dalszej pracy poselskiej.</u>
          <u xml:id="u-25.13" who="#PoselLudwikTurko">Chciałbym przekazać uwagi, na podstawie zebranych opinii, w związku z wyposażeniem w sprzęt komputerowy biur poselskich. Jeśli chodzi o sprzęt, to nikt nie ma zastrzeżeń, ale są narzekania na zbyt małą pamięć operacyjną /4 MW/ zainstalowaną w komputerze i współczesne programy działają za wolno.</u>
          <u xml:id="u-25.14" who="#PoselLudwikTurko">Więcej uwag dotyczyło zainstalowanego oprogramowania, mianowicie jest mała przepustowość zainstalowanego systemu poczty elektronicznej, która w niewielkim stopniu spełnia swoje zadania, powtarza się postulat, żeby biura poselskie miały możliwość dostępu do globalnych sieci komputerowych, co ułatwiłoby korzystanie bezpośrednio z baz danych Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-25.15" who="#PoselLudwikTurko">W przypadku oprogramowania, stwierdziłem, że Kancelaria Sejmu wybrała jako standard edytowe oprogramowania LOTUS, a warto byłoby mieć dostęp do innych oprogramowań, bardziej rozpowszechnionych.</u>
          <u xml:id="u-25.16" who="#PoselLudwikTurko">Pojawiły się pojedyncze opinie na temat kursów komputerowych dla pracowników biur organizowanych przez Kancelarię Sejmu, iż były one na zbyt niskim poziomie. Chwalono natomiast wysoki poziom kursu poczty elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-25.17" who="#PoselLudwikTurko">Widzę konieczność kontynuowania programu rozwoju informatyki w Kancelarii Sejmu i Kancelarii Senatu, przy czym system ten powinien być zintegrowany w maksymalnym stopniu w obu kancelariach, bazy danych powinny być opracowane według jednolitych kryteriów, tak żeby użytkownik w sposób płynny mógł korzystać z obu baz danych.</u>
          <u xml:id="u-25.18" who="#PoselLudwikTurko">Widzę potrzebę jak najszybszego uruchomienia systemów zaawansowanych typu systemów eksperckich. Zaniepokoiło mnie to, że nie dotrzymali terminu dwaj główni dostawcy oprogramowania zewnętrznego. W związku z tym dwa główne systemy są opóźnione.</u>
          <u xml:id="u-25.19" who="#PoselLudwikTurko">To są wszystkie moje uwagi i spostrzeżenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselStanislawRogowski">Czy ktoś z państwa ma pytania do pana dyr. Z. Jabłońskiego lub do pana posła L. Turko - sprawozdawcy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselRyszardGrodzicki">Programy komputerowe, które są zainstalowane w biurach poselskich, związane z bazą legislacyjną, są nieprzyjazne dla posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselJanBury">Szkolenie dla posłów jest potrzebne do pracy poselskiej, aby móc korzystać z baz danych Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselJanBury">Jak wysoka kwota z budżetu Kancelarii Sejmu jest potrzebna na szkolenia i zakup dobrego sprzętu komputerowego?</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PoselJanBury">Obecnie jest instalowany system INTERNET. Czy tym systemem będą objęte biura poselskie, jeśli tak, to kiedy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselStanislawRogowski">Jaka jest średnia zarobków pracowników merytorycznych, a jaka powinna być? Jakie byłyby potrzeby lokalowe na przyszłość w świetle przedstawionych planów rozwoju sieci komputerowej w Kancelarii Sejmu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Propozycja usytuowania Ośrodka Informatyki w strukturze Kancelarii Sejmu została zrealizowana.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Ze względu na małą obsadę personalną nie możemy całkowicie zaspokoić potrzeb jednostek zewnętrznych w stosunku do Kancelarii Sejmu w rozwiązywaniu problemów związanych z informatyką.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Odnośnie do współpracy Kancelarii Sejmu Kancelarii Senatu, to kilka lat temu Kancelaria Sejmu przygotowała wszystkie bazy danych, z których obecnie korzysta Kancelaria Senatu i do tej pory nie było potrzeby modyfikowania tego oprogramowania, które było przygotowane dla Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Obecnie Kancelaria Senatu korzysta ze starszej wersji tego samego oprogramowania, które w Kancelarii Sejmu jest systematycznie rozwijane, dlatego pojawiają się różnice i niejednokrotność pól w bazach danych.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Ośrodek Informatyki przygotowuje określone dane i oddaje do wykorzystania innym biurom Kancelarii Sejmu, które mają obowiązek aktualizowania.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Strategiczny plan rozwoju informatyki przygotowany w 1992 r. zawierał podstawowe "narzędzie znakowe" stare i nienowoczesne. W ciągu ostatnich 3 lat "narzędzie znakowe" zdezaktualizowało się. Dopiero od niedawna oprogramowanie przyjazne dla użytkownika jest możliwe do tworzenia i eksploatowania. Oprogramowanie, które istnieje do tej pory, z którego korzystają użytkownicy, ma bardziej przyjazną formę, ponieważ jest przerabiane.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Odnośnie do małej pamięci operacyjnej /4 MW/, to istotnie jest bardzo mała, ale powiększenie jej wiąże się z kosztami, ponieważ każdy wydatek dla biur poselskich należy pomnożyć przez 460.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Na informatykę, w tym pamięć dodatkową z budżetu Kancelarii Sejmu skreślono 65% środków. Na rozszerzenie pamięci dodatkowej potrzeba ok. 200.000 nowych zł.</u>
          <u xml:id="u-30.8" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Szkolenia dla posłów odbywają się sukcesywnie od września do końca czerwca, zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem. Zajmują się nimi 3 osoby, do szkoleń przeznaczonych jest 6 komputerów, a w ciągu dnia można przeprowadzić dwa kursy.</u>
          <u xml:id="u-30.9" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Odnośnie oprogramowania dla biur poselskich, to firma LOTUS zaproponowała 90% obniżkę kosztów, w związku z tym wybraliśmy jej ofertę, ponieważ spełniła określone przez nas wymagania dotyczące zakresu oprogramowania, a jednocześnie była na nasze możliwości finansowe.</u>
          <u xml:id="u-30.10" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Obecnie rozpowszechniamy inne edytory i jeżeli będą środki finansowe, możemy doposażyć biura poselskie.</u>
          <u xml:id="u-30.11" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Oprogramowanie o nazwie RAP /Rejestr Aktów Prawnych/ zmieniamy, przystosowując do pracy w środowisku graficznym. Dodatkowo rozszerzamy zakres bazy danych o teksty powstałych dokumentów prawnych.</u>
          <u xml:id="u-30.12" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Jeśli chodzi o pocztę elektroniczną, to w 1992 r. Prezydium Sejmu podjęło decyzję o dostarczeniu sprzętu komputerowego do biur poselskich przez Ośrodek Informatyki Kancelarii Sejmu. Po 3 latach, w drodze przetargu, sprzęt zakupiono i dostarczono do biur poselskich, a jeszcze dodatkowo wyposażono w instalację poczty elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-30.13" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Do tej pory 55 biur poselskich, tj. 6 - w Warszawie i 49 - w kraju przyłączono do instalacji sieci komputerowej Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-30.14" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Każdy klub poselski otrzymał tyle instalacji, ile wynikało z liczby członków klubu - i wskazał, które to będą instalacje.</u>
          <u xml:id="u-30.15" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Odnośnie zarobków w Ośrodku Informatyki Kancelarii Sejmu, to średnie wynagrodzenie na stanowisku specjalisty i starszego specjalisty wynosi ok. 780 zł /netto/ i w jednym przypadku 930 zł /netto/.</u>
          <u xml:id="u-30.16" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Mamy trudne warunki lokalowe. Obecnie w jednym pokoju o pow. ok. 16 m2 pracuje 5 osób i ustawionych jest 7 komputerów.</u>
          <u xml:id="u-30.17" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Aby nie obniżyła się jakość usług Ośrodka Informatyki w znacznym stopniu, istotną sprawą w przyszłym roku jest zwiększenie liczby etatów o 5 - dla pracowników merytorycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselStanislawRogowski">Ile powinien zarabiać pracownik merytoryczny zatrudniony w Ośrodku Informatyki Kancelarii Sejmu, aby był usatysfakcjonowany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Średnie wynagrodzenie głównego specjalisty powinno wynosić na ok. 2.000 zł /brutto/.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselStanislawRogowski">Ile jeszcze pomieszczeń potrzebuje Ośrodek Informatyki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#DyrektorZbigniewJablonski">Dodatkowo 3 lokale o powierzchni podobnej do zajmowanej obecnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#ZastepcaszefaKancelariiSejmuTadeuszJanusiewicz">Dotychczas był realizowany 6-letni program rozwoju informatyki na terenie Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#ZastepcaszefaKancelariiSejmuTadeuszJanusiewicz">Obecnie podjęte decyzje, związane z budżetem Kancelarii Sejmu w zakresie informatyki, były rygorystyczne i nie będzie wymiany sprzętu komputerowego. Przesunięcia w budżecie Kancelarii Sejmu w ciągu roku pozwoliły zaspokoić obecny poziom informatyki, ale nie pozwalają na rozwój baz danych, który powinien nastąpić w przyszłym roku.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#ZastepcaszefaKancelariiSejmuTadeuszJanusiewicz">W ostatnim roku przybyło 500 komputerów, a nie zatrudniono nikogo.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#ZastepcaszefaKancelariiSejmuTadeuszJanusiewicz">Chciałbym poinformować, że otrzymaliśmy z Kancelarii Prezydenta umowę podpisaną przez przedstawicieli Kancelarii Sejmu dotycząca przejęcia powierzchni V piętra budynku, którą dotychczas zajmowała Kancelaria Prezydenta, i przeznaczenia jej na biura tzw. dziennej pracy dla posłów z Warszawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselLudwikTurko">Uważam, że wnioski i sugestie wykorzystamy przy pracach nad projektem budżetu na przyszły rok Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselLudwikTurko">Proponuję przyjęcie informacji o pracy Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselStanislawRogowski">Chciałbym zasygnalizować brak informacji dla posłów o możliwości szkolenia.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PoselStanislawRogowski">Stawiam wniosek o przyjęcie sprawozdania z pracy Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PoselStanislawRogowski">Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#PoselStanislawRogowski">Komisja przyjęła sprawozdanie z pracy Ośrodka Informatyki Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#PoselStanislawRogowski">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>