text_structure.xml 13.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych, Sprawiedliwości oraz Ustawodawczej poświęcone wyborowi podkomisji, która zajęłaby się pracami nad ustawą o cudzoziemcach. Prezydia Komisji proponują, aby nie była ona zbyt rozbudowana personalnie. Byłoby dobrze, gdyby składała się z 6 - 9 posłów, czyli po 2 - 3 posłów z każdej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Chciałbym, abyśmy najpierw zdecydowali, czy Komisje mają wytypować po 2, czy po 3 osoby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Zanim powołamy podkomisję, powinniśmy chyba odbyć pierwsze czytanie obu projektów. Reprezentanci wnioskodawców muszą przedstawić minimum uzasadnienia na rzecz tych dwóch inicjatyw. Dopiero później - jeżeli będzie na to zgoda - powołamy podkomisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Proszę w takim razie posła J. Szymańskiego o zaprezentowanie projektu komisyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Chciałbym krótko uzasadnić potrzebę inicjatywy ustawodawczej, czyli zmiany ustawy o cudzoziemcach, zawartej w druku nr 426.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Jest to inicjatywa Komisji Ustawodawczej. Jest ona też wykonaniem orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, które Sejm uznał za zasadne. Trybunał w swoim orzeczeniu w 1992 r. stwierdził niezgodność art. 15 ust. 4 i art. 16 ust. 1 i 2 w związku z ust. 3 ustawy o cudzoziemcach z art. 87 ust. 1 przepisów konstytucji.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Komisja Ustawodawcza stojąc na straży zgodności systemu prawnego, a przede wszystkim zgodności ustaw z konstytucją, proponuje dokonanie pewnych zmian. Uznaliśmy, że ten sposób dostosowania przepisów o cudzoziemcach tak, aby były one zgodne z konstytucją, wydaje się właściwym.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselJanuszSzymanski">Można z pewnością dyskutować, można także znaleźć lepsze rozwiązanie, my proponujemy natomiast skreślenie uznanego za niezgodny art. 15 ust. 4 i 6 oraz - co u niektórych budzi niesmak - utrzymanie w art. 16 ust. 1 tego samego środka, który występuje w poprzednim stosowaniu. Chodzi o zatrzymanie na 48 godzin. Stawia się pytanie, czy potrzebne jest tego rodzaju sankcjonowanie.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Prosiłbym, żeby Komisje odniosły się do tej inicjatywy ze zrozumieniem i przekazały ją do dalszej pracy legislacyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJerzyDziewulski">Poseł J. Szymański wyjaśnił, dlaczego pojawiły się te propozycje. Wynikło to przede wszystkim z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego przyjętego przez Sejm. Powstała w pewnym momencie luka prawna.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselJerzyDziewulski">Rzeczywiście, nie można było rozwiązać problemu, który jest związany m.in. ze sprawą podejmowanych deportacji cudzoziemców, których pobyt w naszym kraju uznajemy za niewskazany. Powstał on na skutek wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich z 1991 r. Wskazał on wtedy na fakt, że wojewoda wydaje decyzje, na mocy której następuje zatrzymanie w ośrodku w terminie do 90 dni.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PoselJerzyDziewulski">Proponujemy rozwiązanie polegające na rozszerzeniu tego, co zaproponował poseł J. Szymański. Wychodzimy z założenia, że zaproponowana sytuacja, w której podejmuje się podmiot podejmujący decyzję o wydaleniu, iż można zastosować tymczasowe zatrzymanie w stosunku do danego obywatela na 48 godzin, jest jakby powieleniem innych aktów prawnych. Policja ma przecież uprawnienia do zatrzymania do 48 godzin każdego obywatela, w tym także codzoziemca. Jest to więc powielenie aktu prawnego, który już istnieje. Nie trzeba zezwalać Straży Granicznej ani Policji na dodatkowe zatrzymanie do 48 godzin.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PoselJerzyDziewulski">W gruncie rzeczy każda osoba, która nielegalnie przekracza granicę, popełnia przestępstwo i w związku z tym podlega takiemu zatrzymaniu. Dotyczy to również wykroczeń.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PoselJerzyDziewulski">Problem polega na tym, że zatrzymanie na 48 godzin w celu deportacji jest zupełnie nierealne. Niemożliwa jest w tak krótkim czasie kontrola prokuratorska albo sądowa nad tego rodzaju działaniem. W 48 godzin nie można nic zrobić. Trzeba w związku z tym zastosować taką możliwość, w której pod kontrolą sądu i pod kontrolą prokuratora będzie można przetrzymać /co nie znaczy aresztować/ w określonym ośrodku człowieka, w stosunku do którego podejmuje się pewien rodzaj postępowania.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PoselJerzyDziewulski">W ustawie, która obowiązuje oraz w określonych rozporządzeniach ministra są wyznaczone takie miejsca do zatrzymania w postaci strzeżonych ośrodków. W takim ośrodku cudzoziemiec może przebywać do 90 dni. W tym czasie toczyłoby się określone postępowanie dotyczące m.in. takich działań, jak wyrobienie dokumentów dla tego człowieka, zawiadomienie właściwego konsulatu o miejscu pobytu codzoziemca, zorganizowanie pieniędzy na deportację do kraju pobytu. W ciągu 48 godzin nie da się tego wszystkiego zrobić, bo jest to technicznie niemożliwe.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PoselJerzyDziewulski">Proponujemy następujące rozwiązanie. Policja i Straż Graniczna ma prawo zatrzymać cudzoziemca, w stosunku do którego zachodzą okoliczności uzasadniające jego wydalenie albo występują okoliczności, o jakich pisze się m.in. w ustawie. Na zatrzymanie przysługuje oczywiście odpowiednie zażalenie. Po zatrzymaniu cudzoziemca należy wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o jego wydaleniu albo przystąpić do wykonania obowiązku odstawienia go do granicy. W razie zaistnienia okoliczności uniemożliwiających odstawienie w ciągu 48 godzin, należy wystąpić do prokuratora z wnioskiem o wyznaczenie cudzoziemcowi miejsca przymusowego pobytu w strzeżonym ośrodku.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PoselJerzyDziewulski">Strzeżony ośrodek jest to po prostu miejsce, do którego przekazuje się cudzoziemca na podstawie decyzji prokuratora, nie jest to w żadnym wypadku aresztowanie ani pozbawienie wolności. Trzeba powiedzieć sobie jasno, że ma on ograniczaną wolność z uwagi na podjęcie określonej decyzji. Jeżeli chce przebywać w naszym kraju nielegalnie, to nie może po nim "buszować". Jeśli natomiast wyraża zgodę na wyjazd za granicę /a zatem wyjedzie na podstawie własnej decyzji/, to może natychmiast ten kraj opuścić.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PoselJerzyDziewulski">Jest to niby zatrzymanie, ale faktycznie takiego zatrzymania nie ma, albowiem od decyzji cudzoziemca zależy to, czy będzie on przebywać w ośrodku czy nie. Jeśli wyrazi zgodę na swobodny wyjazd z naszego kraju, nie będzie musiał przebywać w ośrodku.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#PoselJerzyDziewulski">Kiedy zachodzą takie przypadki, iż cudzoziemiec narusza prawo w ośrodku pobytu przymusowego, który naprawdę jest miejscem "na wysokim poziomie" zapewniającym realizację wszystkich praw /leczenie, wyżywienie, przechowywanie swoich rzeczy w odpowiednim miejscu/, bądź podejmuje próbę ucieczki, to istnieje możliwość - na podstawie decyzji prokuratora - zastosowania aresztowania w celu wydalenia.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#PoselJerzyDziewulski">Jest to środek zapobiegawczy, mający na celu odosobnienie cudzoziemca w areszcie policyjnym /takie areszty są obecnie wyznaczone w 17 województwach naszego kraju/, z którego nie miałby on szans podjęcia następnej próby ucieczki. Jest to areszt, ale cudzoziemiec nie przebywa wśród przestępców. Jest to miejsce izolacji, w którym przebywa pod kontrolą policji.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#PoselJerzyDziewulski">Nad całym tym procesem istnieje pełna kontrola prokuratury. Wydaje ona decyzje o odosobnieniu cudzoziemca lub zastosowaniu aresztu w celu wydalenia. Od tej decyzji istnieje możliwość odwołania do określonego sądu.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#PoselJerzyDziewulski">Można byłoby zastanawiać się nad tym, jak możliwe jest zorganizowanie tego wszystkiego, kiedy istnieje tylko 48 godzin na załatwienie całej sprawy. Jest to praktycznie niemożliwe. Wiadomo, że w ciągu doby nielegalnie granicę polską przekracza ok. 50 osób. Kilkanaście przypadków statystycznie przypada na to samo województwo. Czy można w takim przypadku skierować sprawę do sądu z wnioskiem o podjęcie decyzji w ciągu 48 godzin? Kto to zrobi? Jaki sąd w Polsce wyda decyzję w takim trybie? Jest to niemożliwe.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#PoselJerzyDziewulski">Nie będę dalej rozszerzał uzasadnienia, bo chyba wiecie już państwo, o co chodzi w naszym projekcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Sądzę, iż uzasadnienia projektów były tak wyczerpujące, że nikt nie wątpi, iż Komisje przyjmują oba projekty do rozpoznania. Dla pewności spytam jednak, czy ktoś chciałby wypowiedzieć się na temat tych projektów?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Nie słyszę zgłoszeń. Przystępujemy wobec tego do wyboru podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselAleksanderBentkowski">Zgłoszona została propozycja, aby była to podkomisja 6-osobowa, w skład której wchodziłoby po dwóch posłów z każdej Komisji. Z Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych zgłoszono kandydatury posłów Bogdana Bujaka i Jerzego Dziewulskiego.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselAleksanderBentkowski">Czy kandydaci wyrażają zgodę na udział w pracach podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselAleksanderBentkowski">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PoselAleksanderBentkowski">Z Komisji ustawodawczej zgłoszono kandydatury posłów Anny Skowrońskiej-Łuczyńskiej i Janusza Szymańskiego.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PoselAleksanderBentkowski">Czy kandydaci zgadzają się na pracę w podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Proponowałbym, aby ktoś inny zajął się pracą w tej podkomisji. Jestem bardzo zaangażowana w poskomisji ds. Kodeksu pracy, która będzie bardzo długo pracować i jeszcze w innych podkomisjach.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">Jeśli nie będzie innego wyjścia to zgodzę się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Jeżeli pani poseł wyrazi zgodę na pracę w tej podkomisji, to nie będzie brana pod uwagę przy wystawianiu kandydatur do pracy w podkomisji, która już niedługo zacznie pracować nad Kodeksem postępowania cywilnego i Kodeksem postępowania karnego. Tam prace będą trwały przynajmniej przez rok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselAnnaSkowronskaLuczynska">W takim razie zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselAleksanderBentkowski">Z Komisji Sprawiedliwości proponuję posłów Leona Grelę i Jerzego Wierchowicza. Ponieważ są oni nieobecni na dzisiejszym posiedzeniu Komisji, to nie mogą się sprzeciwić.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselAleksanderBentkowski">Czy ktoś chciałby zgłosić się do pracy w podkomisji z własnej woli?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselAleksanderBentkowski">Nie słyszę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselAleksanderBentkowski">Czy zgadzacie się państwo na zaproponowany skład podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoselAleksanderBentkowski">Nie słyszę sprzeciwu. Uważam wobec tego, że Komisje powołały podkomisję w składzie - posłowie: Bogdan Bujak, Jerzy Dziewulski, Anna Skowrońska-Łuczyńska, Janusz Szymański, Leon Grela i Jerzy Wierchowicz. Podkomisja powinna się w jak najkrótszym czasie zebrać i ukonstytuować. Powinno to nastąpić po zakończeniu posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PoselAleksanderBentkowski">Proponowałbym na przewodniczącego tej podkomisji posła J. Szymańskiego. Czy są inne kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#PoselAleksanderBentkowski">Nie słyszę innych zgłoszeń. Uznaję wobec tego, że podkomisja ukonstytuowała się i wybrała na swego przewodniczącego posła Janusza Szymańskiego.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#PoselAleksanderBentkowski">Zamykam wspólne posiedzenie trzech Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>