text_structure.xml
27.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 33</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Infrastruktury Jan Hamerski</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Szanowni Państwo, dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Witam serdecznie na posiedzeniu połączonych Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">W imieniu przewodniczących witam serdecznie wszystkich uczestników naszego dzisiejszego posiedzenia. Przede wszystkim witam serdecznie państwa senatorów. Witam oczywiście naszych gości, uczestników naszego wspólnego posiedzenia komisji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">A dzisiaj mamy, Szanowni Państwo, rozpatrzyć i zaopiniować ustawę o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Pan przewodniczący ma włączony mikrofon?</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Tak.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SenatorJadwigaRotnicka">To ja gorzej słyszę…</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Szanowni Państwo, witam serdecznie uczestników naszego posiedzenia, naszych zacnych gości. A jest wśród nich dzisiaj sekretarz stanu z Ministerstwa Rozwoju i Technologii, pan Piotr Uściński, który uczestniczy zdalnie. Witamy serdecznie, Panie Ministrze. Z panem ministrem…</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">Dzień dobry, witam serdecznie.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Witam serdecznie.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Z panem ministrem jest dyrektor Departamentu Mieszkalnictwa, pani Eliza Chojnicka.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">A jeśli chodzi o naszych współpracowników, to witamy serdecznie panią Aldonę Figurę, legislatora z naszego Biura Legislacyjnego, i sekretarzy obydwu połączonych komisji.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Szanowni Państwo, czy ktoś uczestniczy w posiedzeniu zdalnie? Halo? Czy ktoś uczestniczy w posiedzeniu zdalnie?</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Czy jacyś członkowie komisji uczestniczą zdalnie?</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#Gloszsali">Gromek.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">A, senator Gromek. Witamy serdecznie.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Czy spodziewamy się również jakichś gości z zewnątrz, którzy nie…</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#Gloszsali">Kworum jeszcze…</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#Gloszsali">Kworum jest.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Nie ma innych gości. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Kworum, Szanowny Panie Senatorze, oczywiście jest. Panie już wcześniej to sprawdzały, zanim przystąpiliśmy do rozpoczęcia posiedzenia komisji.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Łączność ze zdalnymi mamy.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">I oczywiście muszę zadać pytanie, czy na sali są osoby zajmujące się zawodowo lobbingiem. Znam wszystkich osobiście, więc mogę powiedzieć, że nie ma takowych.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Wszyscy państwo otrzymaliście materiały, które są związane z tematem omawianym na dzisiejszym wspólnym posiedzeniu komisji.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">W związku z tym przystępujemy do procedowania.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Prosiłbym przedstawiciela wnioskodawców o przedstawienie przedmiotowej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#komentarz">Rozmowy na sali</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Panie Ministrze, czy któryś z posłów, którzy przygotowywali ten wniosek…</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">To jest, Panie Przewodniczący, projekt typowo poselski. Rząd nie był inicjatorem tego projektu.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Tak, tylko że na sali nie widzimy żadnych przedstawicieli izby niższej naszego parlamentu. No, nie ma nikogo z wnioskodawców. W związku z tym sądziłem, że…</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Proszę?</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Sądziłem, że uczestniczą zdalnie, ale w ogóle ich nie ma, bo nikt się nie zgłosił.</u>
<u xml:id="u-2.36" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Panie Ministrze, czy…</u>
<u xml:id="u-2.37" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">Ja mogę w dwóch słowach to przybliżyć, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-2.38" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Panie Ministrze, właśnie chciałem pana prosić o to, aby pan zechciał powiedzieć o tej ustawie kilka słów i oczywiście odnieść się do niej w imieniu ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-2.39" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">Projekt ustawy był projektem typowo poselskim. To nie jest żadna… Inaczej: został on przygotowany głównie przez pana posła Pawła Lisieckiego, który w swojej działalności poselskiej zajmuje się bardzo mocno sprawami lokatorskimi.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">Jest tutaj propozycja przedłużenia terminu, który wygasł 31 grudnia, przedłużenia go o 2 lata. Chodzi o termin obowiązywania przepisu, który powoduje, że… No, tak jest napisane w art. 32 zmienianej ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. „W razie wypowiedzenia najmu, na podstawie art. 11 ust. 2 pkt 4, najemcy opłacającemu w dniu poprzedzającym dzień wejścia w życie ustawy czynsz regulowany”… Czyli tu chodzi o przeszłość, o tych najemców, którzy mieli w przeszłości czynsz regulowany. I teraz dalszy ciąg tego artykuł: „obowiązek zapewnienia temu najemcy lokalu zamiennego oraz pokrycia kosztów przeprowadzki spoczywa, do dnia 31 grudnia 2024 r., na właściwej gminie”. Ten termin jest przedłużany o 3 lata, z grudnia 2021 r. na grudzień 2024 r.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">My oczywiście popieramy to rozwiązanie, aczkolwiek jako ministerstwo nie dostawaliśmy sygnałów, że takie przedłużenie tego terminu byłoby potrzebne. Jest to na pewno sytuacja sporadyczna, niezdarzająca się często, aczkolwiek jeżeli… No, posłowie doszli właśnie do wniosku, że są takie przypadki, że zdarzają się sytuacje, w których jest problem związany z wygaśnięciem tego przepisu, więc uważamy, że trzeba to przedłużyć. Opinia rządu była w tym zakresie pozytywna.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">W czasie prac legislacyjnych posłowie wnieśli jeszcze poprawkę do projektu i dodali przepis przedłużający obowiązywanie warunków technicznych w związku z ustawą o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Został tu wyznaczony czas obowiązywania różnych dotychczasowych warunków technicznych. No, m.in. chodzi o warunki techniczne, jakim mają odpowiadać budynki. Ten termin teoretycznie mija we wrześniu tego roku. Tu jest propozycja, żeby ten termin wydłużyć o kolejne 2 lata. Chodzi o to, że mamy do czynienia z taką sytuacją, w której my w ministerstwie… Ja mogę mówić za swoje ministerstwo, bo te warunki w różnych ministerstwach są przygotowywane. My je przygotowaliśmy, jesteśmy już po konsultacjach w zakresie tych nowych warunków technicznych. One są oczywiście związane ze zmianami, jakie proponujemy w programie „Dostępność Plus”. Tak naprawdę główne zmiany w warunkach technicznych dotyczą lepszego dostosowania budynków do potrzeb osób niepełnosprawnych, ale myślę, że ta poprawka poselska, która się tutaj pojawiła, jest dobrą inicjatywą, szczególnie w obecnym czasie, kiedy mamy naprawdę duże problemy związane z zakwaterowaniem uchodźców. Do tej pory był boom na rynku mieszkaniowym, w zeszłym roku było bardzo dużo… Ale już nie chcę wchodzić w opowiadanie o rynku mieszkaniowym. W każdym razie obecna sytuacja powoduje, że być może musimy się chwilę wstrzymać z wdrożeniem nowych warunków technicznych, gdyż po prostu oznaczają one dla inwestorów dodatkowe… Są to zmiany oczekiwane przez osoby niepełnosprawne, ale dla inwestorów to dodatkowe problemy. No, mogą się pojawić dodatkowe koszty związane z budową. A więc wydaje się, że obecny czas nie sprzyja temu, żeby te poprzednie warunki wygaszać. Trzeba by było na szybko wprowadzać te nowe, a możemy się z tym chwilę wstrzymać. Myślę, że ta poprawka poselska, która została w ustawie zapisana w art. 2, też jest cenna. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Zanim jeszcze oddam głos pani mecenas, pozwolę sobie na nie tak drobną uwagę. Ponieważ to jest projekt poselski, pewnym nietaktem z mojej strony było dopuszczenie pana ministra do prezentowania tego projektu. Uważamy jednak, że na sali w czasie posiedzenia obu połączonych komisji powinni być wnioskodawcy, że powinni oni z tego, co przygotowali, przed Wysokimi Komisjami się wytłumaczyć. To jest moja uwaga, ale chyba nie tylko moja, bo widzę, że panowie przewodniczący, jeden i drugi, również są podobnego zdania.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Ja zdaję sobie sprawę z tego, że ustawa, tak jak pan minister wspomniał, jest ustawą potrzebną, ustawą, że tak powiem, oczekiwaną, przynajmniej przez część samorządów. A więc pozwólcie państwo, że ja… Jeżeli będzie zgoda ze strony państwa senatorów na dalsze procedowanie nad tą ustawą, to pozwolę sobie oddać głos pani mecenas.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#SenatorZygmuntFrankiewicz">Jeśli można, to ja…</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Tak, oczywiście. Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SenatorZygmuntFrankiewicz">Przepraszam, tylko parę zdań.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#SenatorZygmuntFrankiewicz">To jest problem, który w skali samorządu jest marginalny, dlatego że tu muszą być spełnione jednocześnie następujące warunki. Dotyczy to osób niepełnosprawnych i rozbiórki albo kapitalnego remontu budynku. Takich przypadków, nawet w największych miastach, jest co najwyżej paręnaście. Tak jest w Warszawie, wszędzie indziej jest ich mniej niż 10. W większości miast nie ma tego w ogóle. To nie znaczy, że nie można i nie trzeba tego uregulować. Przy czym ja myślę, że tutaj główny problem jest związany z tym, co jest opisane w opinii Biura Legislacyjnego, ale nie będę już wyręczał pani mecenas. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Pani Mecenas, będzie pani uprzejma…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuAldonaFigura">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuAldonaFigura">Biuro Legislacyjne chciałoby zwrócić uwagę na pewien problem, który występuje w opiniowanej ustawie. Mianowicie w świetle dotychczasowego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego art. 2 opiniowanej ustawy może być uznany za niezgodny z art. 118 ust. 1 oraz art. 119 ust. 1 konstytucji z uwagi na to, że dodana poprawką sejmową nowelizacja, która to wydłuża termin wydania rozporządzeń na podstawie art. 7 ust. 2 i 3 oraz art. 34 ust. 6 pkt 1 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z tych pierwotnych 36 miesięcy do 60 miesięcy, w żaden sposób nie jest związana z pierwotnym brzmieniem projektu ustawy, który obejmował tylko zmianę ustawy o najmie lokali… ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. Taki jest poprawny tytuł. Problem ten był już wielokrotnie sygnalizowany przez Trybunał Konstytucyjny, a orzecznictwo w tym zakresie jest ugruntowane. Brakuje pomiędzy tymi nowelizacjami związku. Poza tym przepis, który został dodany pomiędzy pierwszym a drugim czytaniem w Sejmie, nie przeszedł pełnej procedury 3 czytań. Jako że wykroczył poza materię projektu przekazanego do Sejmu, nie był objęty pełnym namysłem legislacyjnym ani konsultacjami społecznymi. Jest to zupełnie odrębna regulacja, która powinna się znaleźć w osobnej ustawie.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuAldonaFigura">Dodatkowo zasady techniki prawodawczej stanowią, że jedną ustawą zmieniającą obejmuje się tylko jedną ustawę. Można od tego odstąpić tylko w przypadku, kiedy pomiędzy ustawami zachodzą niewątpliwe związki tematyczne lub do zrealizowania zamysłu prawodawcy niezbędne jest jednoczesne dokonanie zmian w kilku ustawach. Tutaj taka sytuacja nie zachodzi, w związku z tym proponujemy skreślenie przepisu, który budzi wątpliwości konstytucyjne, czyli skreślenie art. 2, wraz z wynikającymi z tego skreślenia konsekwencjami, tj. ze zmianą tytułu ustawy oraz zmianą przepisu o wejściu w życie ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Dziękuję bardzo, Pani Mecenas.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Czy państwo senatorowie mają jakieś uwagi do tego? Nie.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">W związku z tym prosiłbym pana ministra, aby zechciał się odnieść do przedstawionych przez panią mecenas uwag. Na pewno ułatwi nam to dalsze procedowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiPiotrUscinski">Myślę, że częściowo te uwagi pani mecenas są uzasadnione. Ja mogę powiedzieć – nie w imieniu rządu, tylko w imieniu Sejmu – że izba niższa uznała, że przedłużenie tego terminu jest sprawą na tyle ważną, istotną, że po prostu ta poprawka została wprowadzona do ustawy. Myślę, że w tej chwili działamy w pewnych nadzwyczajnych warunkach. No, stąd tego typu poprawka się pojawiła. Tak że jeśli miałbym o coś prosić, to zasugerowałbym państwu, żeby przyjąć ustawę w całości. Ale oczywiście państwo senatorowie mają tutaj pełną swobodę, jeśli chodzi o popieranie lub niepopieranie całości ustawy lub zgłoszonych do niej poprawek. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Pan przewodniczący, proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SenatorArturDunin">Panie Ministrze, od 6 lat działamy w takich nadzwyczajnych warunkach, od początku waszych rządów. No, trzeba kiedyś powiedzieć „stop”, postawić tamę tej fali, która płynie od was, łamiąc konstytucję, łamiąc wszelkie zasady tworzenia prawa. Jestem zszokowany tym, że pan minister tak lekko to przyjmuje. Pani mecenas ma podstawy do tego, żeby tak powiedzieć, a wy dalej brniecie w tę ustawę. No, nie tylko w tę, bo na kolejnym posiedzeniu Komisji Infrastruktury… Ona została przygotowana dokładnie tak samo jak wiele, wiele innych do tej pory. Z przykrością przyjmuję fakt, że pan minister nawet na chwilę nie posypał głowy popiołem, nie przeprosił Wysokiej Izby, tylko podawał argumenty za tym poselskim projektem ustawy. Bardzo mi przykro. Nie wiem, co zrobić, bo tak naprawdę tak prawa tworzyć nie powinniśmy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Ja tutaj, gwoli usprawiedliwienia pana ministra, muszę powiedzieć, że projekt, tak jak myśmy mówili, jest poselski. A więc to ci, którzy to przygotowali, powinni sypać głowę popiołem, nie pan minister. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Ktoś z państwa senatorów?</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Proszę uprzejmie, pani senator Rotnicka.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SenatorJadwigaRotnicka">Generalnie mam taką uwagę, że ja się czuję lekceważona, gdy na sali nie ma sprawozdawcy czy właściwie autora tej ustawy. Pan minister mówi, że dobrze by było tak zrobić, ale jeżeli chodzi o infrastrukturę, to niewiele przygotowano. Więc właściwie jak my mamy tutaj obradować? Ja w takich warunkach nie zwykłam pracować. Może tak być, może nie być, ktoś tam coś zrobi, niech Senat to przyjmie itd. Ja w każdym razie, mimo że są pewne trudności, będę głosowała przeciwko tej ustawie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Dziękuję bardzo, Pani Senator.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Proszę uprzejmie, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SenatorJanuszPecherz">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#SenatorJanuszPecherz">No, to jest problem. Ja wcześniej zapoznałem się z tym, co na posiedzeniach komisji sejmowych mówiono na ten temat. Rozumiem potrzebę włączenia do tego rozwiązań dotyczących warunków technicznych budowli, szczególnie teraz, ale… Może zadam pytanie otwarte do pana ministra: czy nie można tego przepisu wprowadzić do przepisów dotyczących Ukrainy? Wtedy nie będziemy mieli problemu z…</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#SenatorJanuszPecherz">Uzasadnimy to tak, że są takie potrzeby, że musimy dostosowywać budynki do nowych potrzeb, tak żeby można było zakwaterować Ukraińców, którzy przebywają w Polsce. No, nie wszystkie budynki spełniają te warunki. Być może to jest rozwiązanie, dzięki któremu wyjdziemy naprzeciw temu, co… Jeśli nie może znaleźć się to w tej ustawie, to może zapiszmy to w ustawie, która jest bardziej pojemna. Może to rozwiąże problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Czy są jakieś wnioski?</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#SenatorArturDunin">Ja mam…</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SenatorArturDunin">Przepraszam, ja do pani mecenas. Czy zapisy tego artykułu, wprost wzięte z tej zmiany ustawy, można wpisać do ustawy, która przyszła do nas z Sejmu, do ustawy odnoszącej się do Ukraińców?</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#SenatorJanuszPecherz">Jako poprawkę.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#SenatorArturDunin">Po prostu jako poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuAldonaFigura">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuAldonaFigura">Ustawa, o której pan wspomina, ma pewien zakres przedmiotowy. Wydaje się, że taka poprawka może wykraczać poza zakres przedmiotowy tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#komentarz">Wypowiedź poza mikrofonem</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Płynie z tego wniosek, że – jak słusznie pan przewodniczący zauważył – jakkolwiek byśmy postąpili, i tak byłoby…</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#SenatorArturDunin">…źle.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">…źle, tak.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Szanowni Państwo, jeśli mamy w dalszym ciągu procedować, to musimy w takim układzie przejść do przegłosowania zaproponowanych przez Biuro Legislacyjne poprawek, a następnie do głosowania nad całością ustawy.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Czy pani mecenas byłaby uprzejma przed głosowaniem przypomnieć państwu senatorom…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SenatorZygmuntFrankiewicz">Ktoś je musi przejąć.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuAldonaFigura">Tak.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#SenatorZygmuntFrankiewicz">To ja je przejmuję. Idźmy dalej.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#SenatorArturDunin">Ja je przejmuję razem z panem senatorem.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Dobrze, w takim układzie panowie przewodniczący przejmują te propozycje Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Myślę, że króciutko, tylko w dwóch słowach…</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuAldonaFigura">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuAldonaFigura">Nad wszystkimi poprawkami należy głosować łącznie. Idea jest taka, że należy… Poprawki te zmierzają do tego, żeby skreślić art. 2, a konsekwencją jego skreślenia jest zmiana tytułu ustawy i zmiana przepisu o wejściu w życie. No, po prostu musimy skreślić wszędzie te zapisy, gdzie występuje art. 2 czy nazwa skreślanej ustawy. Tak że należy nad tymi poprawkami głosować łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Dziękuję bardzo, Pani Mecenas.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Czy państwo senatorowie mają jeszcze jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Jeżeli nie, to przystępujemy do głosowania nad poprawkami zaproponowanymi przez Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Kto jest za przyjęciem tych poprawek?</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#Gloszsali">5.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">5 głosów za.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#Gloszsali">2.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">3 głosy.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#Gloszsali">Przepraszam, 3.</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Tak, 3.</u>
<u xml:id="u-24.11" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-24.12" who="#Gloszsali">1.</u>
<u xml:id="u-24.13" who="#Gloszsali">Nie, nie…</u>
<u xml:id="u-24.14" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Nie, 3 senatorów.</u>
<u xml:id="u-24.15" who="#Gloszsali">3.</u>
<u xml:id="u-24.16" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Poprawka została…</u>
<u xml:id="u-24.17" who="#SenatorArturDunin">Jeszcze senatorowie…</u>
<u xml:id="u-24.18" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">A, głosy zdalne. Jest jeszcze ktoś głosujący zdalnie? Chyba nie.</u>
<u xml:id="u-24.19" who="#Gloszsali">Tak, jest.</u>
<u xml:id="u-24.20" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Tak? To jakie są wyniki głosowania?</u>
<u xml:id="u-24.21" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Za było 6 senatorów – podaję wyniki łączne, głosy zdalne i głosy senatorów będących na sali – przeciw było 4, wstrzymało się 4.</u>
<u xml:id="u-24.22" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.23" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Poprawki zostały przez połączone komisje przyjęte.</u>
<u xml:id="u-24.24" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Głosujemy w tej chwili nad całością ustawy wraz z przyjętymi przez komisje poprawkami.</u>
<u xml:id="u-24.25" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-24.26" who="#Gloszsali">8.</u>
<u xml:id="u-24.27" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-24.28" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-24.29" who="#Gloszsali">2 senatorów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-24.30" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">A głosy zdalne? Macie panie głosy zdalne? To jak to łącznie wygląda?</u>
<u xml:id="u-24.31" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">10 głosów za, 1 – przeciw, 3 senatorów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-24.32" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Ustawa uzyskała pozytywną opinię połączonych komisji.</u>
<u xml:id="u-24.33" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Na sprawozdawcę proponuję senatora Dunina. Dziękuję, wyraził zgodę.</u>
<u xml:id="u-24.34" who="#komentarz">Wesołość na sali</u>
<u xml:id="u-24.35" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">W imieniu połączonych komisji, oczywiście nie tylko Komisji Infrastruktury, wystąpi pan przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-24.36" who="#PrzewodniczacyJanHamerski">Mając sprawozdawcę, możemy już, jeżeli nie ma żadnych innych uwag, podziękować wszystkim państwu senatorom, gościom i współpracownikom za udział w posiedzeniu komisji. Dziękuję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-24.37" who="#SenatorArturDunin">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-24.38" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 56</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>