text_structure.xml
29.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Witam serdecznie wszystkich członków Komisji, panów ministrów i towarzyszące im osoby.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt 1, czyli informacji o dokumentach Unii Europejskiej, w stosunku do których prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to następujące unijne dokumenty: w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej – COM(2019) 205 i 320, w trybie art. 8 ust. 2 ustawy – COM(2019) 206, 219, 238, 239, 241, 242 i 243 oraz w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy – COM(2019) 233, 234, 236, 244, 310, C(2019) 3589.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Czy do wymienionych przeze mnie dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić uwagi, czy też, zgodnie z wnioskiem prezydium, możemy je przyjąć bez rozpatrywania przez Komisję?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych wyżej dokumentów.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Na tym zamykam rozpatrywanie pkt 1.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Przechodzimy do pkt 2 – rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r., druk nr 3490, wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli, druk nr 3539, w zakresie: 1) części budżetowej 23 – Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej: dochody i wydatki oraz wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych; 2) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8, 19 i 49; 3) części budżetowej 84 – Środki własne Unii Europejskiej: wydatki.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Zaczniemy od omówienia części budżetowej 23. O zabranie głosu proszę pana ministra Szymona Szynkowskiego vel Sęka, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Proszę, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk:</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Dziękuję panu przewodniczącemu.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Szanowne panie i szanowni panowie posłowie, realizacja budżetu Ministra Spraw Zagranicznych została przedstawiona w materiałach przekazanych Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Realizacja budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych odbywa się, z jednej strony, w części budżetowej 45 – wykonanie tej części referowałem wczoraj przed Komisją Spraw Zagranicznych, natomiast część dotycząca członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, istotnie, jest zawarta w części budżetowej 23. Tak to zostało podzielone. Można się zastanawiać, na ile ten podział jest zrozumiały, ale jest to tak właśnie ujęte.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Co to oznacza w praktyce?</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Otóż, oznacza to, że – na przykład – klasyfikujemy wydatki na wynagrodzenia w centrali Ministerstwa Spraw Zagranicznych pracowników pracujących w tzw. departamentach unijnych w ramach części budżetowej 23. W ramach tej części klasyfikujemy także wszystkie koszty dotyczące funkcjonowania tych departamentów, jak również składki do organizacji międzynarodowych oraz szkolenia członków korpusu Służby Cywilnej.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">W przekazanych materiałach, w załączniku nr 3, możecie się państwo zapoznać z zakresem wykonania dochodów i wydatków w części budżetowej 23. Skrótowo powiem tylko, że pierwotnie plan wydatków w tej części wynosił 22 699 tys. zł, ale w trakcie realizacji budżetu zwiększono plan o kwotę 70 tys. zł w wyniku przeniesienia planu pomiędzy częścią budżetową 23 a częścią budżetową 45. W efekcie plan po zmianach ukształtował się na poziomie 21 409 tys. zł a realizacja zamknęła się kwotą 20 291 tys. zł, co stanowiło 94,78% planu po zmianach.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Jeżeli jesteście państwo bardziej szczegółowo zainteresowani poszczególnymi pozycjami to, oczywiście, służę taką informacją.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">O zabranie głosu proszę posła koreferenta, panią poseł Agatę Borowiec.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełAgataBorowiec">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, mam zaszczyt przedstawić opinię na temat wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. w zakresie części budżetowej 23 – Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełAgataBorowiec">Jeśli chodzi o omawiany podpunkt a), czyli dochody i wydatki, to w ustawie budżetowej na 2018 r. zaplanowano wydatki w kwocie 22 699 tys. zł, w tym 96,5% planu stanowiły wydatki bieżące. Pozostałą część, czyli 788 tys. zł, stanowiły wydatki majątkowe. W ustawie nie planowano dochodów dla tej części budżetu, niemniej jednak w trakcie roku budżetowego osiągnięto dochody w kwocie 22 tys. zł. Pochodziły one głównie z rozliczeń i zwrotów z lat ubiegłych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełAgataBorowiec">Przechodząc do wykonania budżetu chcę powiedzieć, że ponad 64%, czyli większość wydatkowanych środków, związanych było z finansowaniem wynagrodzeń wraz z pochodnymi. Na podróże służbowe wydano 6,6% wszystkich środków, 3,2% środków przeznaczono na wydatki majątkowe a 23% na wydatki pozostałe. Ostatnia większa pozycja, 2,8% środków, została przeznaczona na składki do organizacji międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełAgataBorowiec">Realizacja wydatków w roku 2018 zamknęła się w kwocie 20 291 tys. zł, co stanowiło 94,8% planu po zmianach. W porównaniu do 2017 r. wydatki w tej części budżetowej były niższe o 4,4%.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełAgataBorowiec">Ocena Najwyższej Izby Kontroli, jeśli chodzi o wykonanie części budżetowej 23, jest pozytywna. NIK wskazała, że wydatki były ponoszone z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi określonymi w ustawie o finansach publicznych i aktach wykonawczych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełAgataBorowiec">Reasumując, wykonanie budżetu w części 23 w roku 2018 należy ocenić pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełAgataBorowiec">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Dziękuję, pani poseł.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Przechodzimy do omówienia części budżetowych 83 i 84.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">O zabranie głosu proszę pana ministra Piotra Nowaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówPiotrNowak">Szanowny panie przewodniczący, szanowna Komisjo, szanowni państwo, mam przyjemność przedstawić państwu informację na temat wykonania budżetu państwa w zakresie części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, pozycje 8, 19 i 49 oraz części budżetowej 84 – Środki własne Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówPiotrNowak">Pozycja 8 rezerwy celowej jest przeznaczona na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich, finansowanie projektów z udziałem środków otrzymanych od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, tzw. EFTA, projektów z udziałem innych środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej nieujętych w budżecie środków europejskich, projektów pomocy technicznej, Wspólnej Polityki Rolnej, finansowanie potrzeb wynikających z różnic kursowych oraz rozliczeń programów i projektów finansowanych z udziałem środków z Unii. W pozycji 8 rezerw celowych zaplanowano środki w wysokości 4 952 654 tys. zł, z czego rozdysponowano 68,8%, tj. 3 408 064 tys. zł. W ramach powyższej rezerwy finansowaniu podlegały przede wszystkim wydatki dotyczące: finansowania Wspólnej Polityki Rolnej, finansowania programu Operacyjnego Rybactwo i Morze 2014–2020 oraz Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa, a ponadto, przedsięwzięcia realizowane w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy oraz programów Perspektywy Finansowej 2014–2020.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówPiotrNowak">W wyniku uchwalonych zmian dotyczących przeznaczenia rezerwy środki zostały przeznaczone także na: dofinansowanie zadań w ramach Rządowego Programu na Rzecz Rozwoju oraz Konkurencyjności Regionów poprzez wsparcie lokalnej infrastruktury drogowej oraz realizacje pomocy dla gospodarstw rolnych, w których powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2018 r. suszy lub powodzi.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówPiotrNowak">Niepełne wykonanie rezerwy wynikało przede wszystkim:</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówPiotrNowak">– z wykorzystania w pierwszej kolejności środków ujętych w budżetach dysponentów, co do zasady bowiem, środki z rezerw celowych uruchamiane są dopiero po wykorzystaniu środków ujętych w budżecie dysponenta w wysokości nie mniejszej niż 70%;</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówPiotrNowak">– ze zmiany w harmonogramach płatności dokonywanych przez beneficjentów i przesunięcia tych płatności na kolejny rok budżetowy,</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówPiotrNowak">– z oszczędności powstałych w wyniku przeprowadzonych postępowań przetargowych,</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówPiotrNowak">– z przesunięcia refundacji dla beneficjentów i rozliczeń projektów na kolejny rok budżetowy w związku z poniesionymi przez beneficjentów kosztami pod koniec roku 2018,</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówPiotrNowak">– oraz z przesunięcia realizacji projektów, które wymagają postępowania przetargowego, na kolejny rok budżetowy.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówPiotrNowak">Pozycja 19 rezerw celowych to rezerwa płacowa przeznaczona na zmiany organizacyjne i nowe zadania oraz na wynagrodzenia osób zajmujących się programami finansowanymi z budżetu Unii Europejskiej oraz środkami z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie EFTA. Środki tej rezerwy zostały zaplanowane w wysokości 45 147 tys. zł, z czego rozdysponowano 12 382 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówPiotrNowak">Rezerwa nie została w pełni wykorzystana przede wszystkim z uwagi na mniejsze zapotrzebowanie poszczególnych dysponentów w zakresie środków zaplanowanych na wynagrodzenia osób zajmujących się programami finansowanymi z budżetu Unii, w tym w zakresie programów z Perspektywy Finansowej 2014–2020 oraz środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówPiotrNowak">Pozycja 49 rezerwy celowej przeznaczona jest na utrzymanie rezultatów niektórych projektów realizowanych przy udziale środków z Unii Europejskiej, w tym systemów informatycznych, a także 310 tys. zł na zadania związane z funkcjonowaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Rezerwę zaplanowano w wysokości 93 608 tys. zł, z czego rozdysponowano 79 073 tys. zł. Z rezerwy sfinansowano m.in. wydatki na realizację zadań związanych z zapewnieniem trwałości następujących projektów: „Emp@tia – Platforma komunikacyjna obszaru zabezpieczenia społecznego”, projektu systemowego „Wsparcie efektywnego wykorzystania własności przemysłowej w innowacyjnej gospodarce” oraz projektu „Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych” realizowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówPiotrNowak">Ponadto, w wyniku uchwalonej zmiany przeznaczenia rezerwy, wydatkowano również środki na uzupełnienie wydatków związanych z realizacją zadań przez Straż Graniczną i Policję oraz na uzupełnienie wydatków związanych z realizacją zadań przez komendy wojewódzkie oraz powiatowe i miejskie Państwowej Straży Pożarnej.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówPiotrNowak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówPiotrNowak">Czy od razu powinienem przedstawić także część budżetową 84?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Gdyby pan był tak uprzejmy to, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Część budżetowa 84 to środki własne Unii Europejskiej. Została ona utworzona w celu dokonywania płatności polskiej składki członkowskiej do budżetu Unii.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">W 2018 r. wydatki w części 84 zaplanowano w wysokości 19 643 623 tys. zł. Kwota składki ujęta w ustawie budżetowej została obliczona przy uwzględnieniu projektu budżetu Unii Europejskiej na rok 2018. W efekcie zmian w budżecie Unii, dokonywanych w 2018 r., oraz rozliczeń wynikających z lat ubiegłych, ostateczna wysokość składki wpłaconej przez Polskę do budżetu Unii w 2018 r. wyniosła łącznie 18 660 770 tys. zł, kwota ta jest niższa o 982 853 tys. zł od pierwotnego limitu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">W związku z nadmiarem środków podjęte zostały decyzje o blokadzie środków i ich przeniesieniu do rezerwy celowej, w konsekwencji wydatki zrealizowane w 2018 r. stanowiły 100% planu po zmianach.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Dziękuję, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">O zabranie głosu proszę koreferentów Komisji: pana posła Marcina Święcickiego, który został wyznaczony do części budżetowej 83, oraz pana posła Kazimierza Matusznego, wyznaczonego do części budżetowej 84.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Pan poseł Święcicki, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałem się odnieść do sprawozdania z wykonania rezerw celowych w pozycjach 8, 19 i 49.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Pozycja 8 rezerw celowych jest przeznaczona na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich, z udziałem środków otrzymanych od państw członkowskich EFTA itd. W sumie na ten cel przeznaczono w budżecie 4 952 654 tys. zł, wydano 3 408 064 tys. zł, czyli wykonano plan w 68,8%.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Największymi wydatkami w tej pozycji były środki przeznaczone dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rekompensaty za susze i powodzie, ale – jak zrozumiałem – wymagało to odpowiednich rozporządzeń Ministra Finansów, które zabierają trochę czasu, i rozporządzenia Rady Ministrów, które zmieniało przeznaczenie środków pierwotnie zarezerwowanych w tej rezerwie, jak również stosownej opinii Komisji Finansów Publicznych. Jak widać, mechanizm uruchamiania środków przeznaczonych na likwidację skutków suszy i powodzi był obciążony dodatkowymi czynnościami.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełMarcinŚwięcicki">W związku z tym mam do pana ministra dwa pytania.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Po pierwsze – jak w ogóle u nas jest regulowana sprawa klęsk żywiołowych w rolnictwie? Na ile musimy ratować rolników środkami z naszego budżetu za pomocą mechanizmu rezerwy celowej, na dodatek specjalnie uruchamianej, bo pierwotnie miała ona inne przeznaczenie i musiało ono zostać zmienione, a na ile obowiązek usuwania tych szkód spada na Unię Europejską i na środki unijne?</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Generalnie moje pytanie jest takie: czy nie dałoby się więcej obciążyć środków unijnych i zaoszczędzić trochę na naszym budżecie krajowym? Cel jest absolutnie słuszny i zasadny, żeby ratować rolników, ale – czy nie można by go osiągnąć za pomocą większego dociążenia środków unijnych w tym zakresie i oszczędzenia na naszym budżecie?</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PosełMarcinŚwięcicki">A po drugie, czy nie można tych procedur uruchamiać szybciej? Wiem, że rolnicy się skarżyli, czekali i cała sytuacja była dla nich dość niepokojąca.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Jeśli chodzi o pozycję 19, rezerwę płacową, na którą zarezerwowano 45 147 tys. zł a wydano 12 382 tys. zł, czyli 27,4% to mam pytanie, właściwie pochodzące od NIK: czy nie można by jej na przyszłość jakoś urealnić, ponieważ jest ona co roku wykorzystywana w bardzo niewielkim stopniu (w poprzednich latach było to, zdaje się, 35%, 12% i 20% a więc jak widać rezerwa jest planowana w budżecie z dużym zapasem)? To jedna sprawa.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Druga sprawa dotyczy zarówno pozycji 19, jak i pozycji 49, ponieważ w obu pojawiają się dość ważne wydatki na Urząd Patentowy. Mogłoby to świadczyć o tym, że Urząd Patentowy jest generalnie niedofinansowany w budżecie podstawowym. Pamiętam spory i dyskusje w tej sprawie, które toczyły się czasie przygotowywania budżetu i rozpatrywania projektu budżetu w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Pytanie jest takie: czy podziela pan pogląd, że budżet podstawowy Urzędu Patentowego powinien być lepiej zaprojektowany, skoro mamy być gospodarką innowacyjną a wiadomo, że w patentach jesteśmy jednak dość daleko w tyle?</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#PosełMarcinŚwięcicki">I wreszcie ostatnia sprawa, czyli rezerwa w pozycji 49. W tym przypadku wykorzystano 84,5% zaplanowanych środków, poza kwestią Urzędu Patentowego, poruszoną wcześniej, do tej pozycji nie zgłaszam żadnych innych uwag.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Jeśli państwo pozwolicie to chciałbym zaproponować, aby teraz wypowiedział się jeszcze pan poseł Matuszny a potem otworzymy dyskusję i pan minister rozpocznie ją od udzielenia odpowiedzi na postawione pytania.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełKazimierzMatuszny">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełKazimierzMatuszny">Jak już wspomniał pan minister, omawiając część budżetową 84 – Środki własne Unii Europejskiej, z tych pieniędzy jest finansowana składka przekazywana przez Polskę do Unii Europejskiej. Pan minister wyjaśnił, skąd się wzięło obniżenie wysokości tych środków – było ono spowodowane zmianami w budżecie Unii Europejskiej, do których doszło w trakcie roku.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełKazimierzMatuszny">Dlatego, przechodząc do konkluzji, uważam, że realizacja budżetu państwa w tej części nie budzi zastrzeżeń, co zresztą znalazło wyraz w pozytywnej opinii Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełKazimierzMatuszny">Rekomenduję Wysokiej Komisji przyjęcie sprawozdania w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PosełKazimierzMatuszny">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Na wstępie poproszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na pytania pana posła Święcickiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Szanowni państwo, jeśli chodzi o sprawy związane z uruchamianiem rezerw na potrzeby rolnictwa, jak miało to miejsce w 2018 r. w przypadkach suszy i powodzi to, generalnie rzecz biorąc, w takiej sprawie z wnioskiem do Ministra Finansów występuje minister rolnictwa. Taki wniosek dotyczy zmiany przeznaczenia rezerwy. Cała procedura leży de facto po stronie ministerstwa rolnictwa. My, z naszej strony, możemy ewentualnie poprosić ministerstwo rolnictwa o udzielenie odpowiedzi na pytania pana posła. Sam mechanizm działania w tej sytuacji nie leży w naszych kompetencjach.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrNowak">Jeśli chodzi o część drugą dotyczącą m.in. kwestii związanych z budżetem Urzędu Patentowego to poproszę o udzielenie odpowiedzi panią dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorDepartamentuInstytucjiPłatniczejMFDorotaJaworska">Dorota Jaworska, dyrektor Departamentu Instytucji Płatniczej Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorDepartamentuInstytucjiPłatniczejMFDorotaJaworska">Jeżeli chodzi o pozycję 19 i jej niskie wykonanie to należy zauważyć, że środki na wynagrodzenia w zakresie projektów unijnych są planowane na projekty, które dopiero będą się pojawiały w trakcie roku. Te projekty powstają w wyniku procedury konkursowej bądź dopiero wtedy, gdy są podpisywane umowy o dofinansowanie. Biorąc pod uwagę, że często następują pewne opóźnienia w realizacji konkursów i podpisywaniu umów, siłą rzeczy niższe jest wykonanie rezerwy. Minister Finansów jest jednak zobowiązany do zapewnienia pełnej puli środków, które będą możliwe do wykorzystania w następnym roku.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#DyrektorDepartamentuInstytucjiPłatniczejMFDorotaJaworska">W minionym roku dodatkowo, z pewnym opóźnieniem, rozpoczynała się tzw. III Perspektywa Norweskiego Mechanizmy Finansowego oraz Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#DyrektorDepartamentuInstytucjiPłatniczejMFDorotaJaworska">Jeżeli chodzi o pozycję 49 to, co do zasady, zostało przyjęte, że środki na utrzymanie projektów planowane są w tej rezerwie i uruchamiane stosownie do potrzeb. Jak pokazały bowiem lata poprzednie, w różnym roku resorty potrzebują różnych środków na realizację projektów. W ten sposób są także planowane środki dla Urzędu Patentowego i Urzędu Komunikacji Elektronicznej.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#DyrektorDepartamentuInstytucjiPłatniczejMFDorotaJaworska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Dziękuję, pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Panie pośle, czy życzy pan sobie odpowiedzi na piśmie z ministerstwa rolnictwa? Czy mamy się o nią zwrócić jako Komisja?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełMarcinŚwięcicki">Może bym poprosił, bo nie dostałem odpowiedzi na pytanie dotyczące obciążenia środków europejskich ewentualnymi odszkodowaniami dla rolników, tam są przecież jakieś fundusze.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Panie pośle, nie ma problemu, Komisja zwróci się do ministerstwa rolnictwa o udzielenie odpowiedzi na zadane przez pana pytania.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Kontynuujemy dyskusję.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Czy są jeszcze jakieś pytania, uwagi, głosy ze strony posłów?</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Ponieważ zadaniem Komisji jest przedstawienie Komisji Finansów Publicznych opinii o Sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r., proponuję, żeby Komisja pozytywnie zaopiniowała przedstawione sprawozdanie.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła pozytywną opinię w sprawie wykonania budżetu w zakresie właściwości Komisji?</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu za 2018 r. w zakresie właściwości Komisji do Spraw Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Naszym obowiązkiem jest jeszcze wyznaczenie osoby upoważnionej do przedstawienia stanowiska Komisji na forum Komisji Finansów Publicznych. Proponujemy, aby tą osobą była pani poseł Agata Borowiec.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Czy jest zgoda Komisji i, oczywiście, pani poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełAgataBorowiec">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Pani poseł się zgadza, Komisja nie sprzeciwia się tej kandydaturze.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Stwierdzam, że pani poseł Borowiec będzie nas reprezentować w tej sprawie przed Komisją Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Na tym wyczerpaliśmy pkt 2 porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Pozostały nam jeszcze sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Czy są jakieś głosy w tym punkcie?</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Następne posiedzenie odbędzie się w środę 3 lipca o godzinie 12.00 a kolejne o godzinie 13.30. Na tym kończymy rozpatrywanie tego punktu.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Dziękuję panom ministrom i ich współpracownikom za przybycie na posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Dziękuję państwu posłom.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Informuję, że wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji.</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#PrzewodniczącyposełJanDziedziczak">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>