text_structure.xml
44.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Serdecznie witam wszystkich obecnych członków Komisji, posłów do Parlamentu Europejskiego, korpus dyplomatyczny, ministrów i towarzyszące im osoby. Serdecznie witam ich ekscelencje, ambasadora Republiki Słowackiej pana Dušana Krištofíka oraz chargé d’affaires Królestwa Niderlandów pana Adriaana Palma i towarzyszące im osoby. Serdecznie dziękuję dostojnym gościom za przyjęcie zaproszenia na posiedzenie Komisji i za zaszczycenie nas swoją obecnością. Jednocześnie pragnę państwa poinformować, że posiedzenie Komisji powinniśmy zakończyć do godziny 11.00. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny. Przystępujemy zatem do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Tematem dzisiejszego posiedzenia jest dyskusja na temat priorytetów prezydencji słowackiej w Radzie drugim półroczu 2016 r. Zanim jednak poproszę o ich przedstawienie, to chciałabym uprzejmie prosić pana Adriaana Palma, chargé d’affaires Królestwa Niderlandów, o podsumowanie prezydencji holenderskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ChargédaffairesKrólestwaNiderlandówAdriaanPalm">Dziękuję bardzo. Szanowna pani przewodnicząca, panie posłanki i panowie posłowie, ekscelencje, szanowni państwo, jestem wdzięczny, że mogę zaprezentować państwu, co wspólnie udało nam się osiągnąć podczas niderlandzkiej prezydencji w Radzie UE. Pół roku temu wymieniłem przed państwem nasze priorytety: zintegrowane podejście do migracji, walka z terroryzmem, innowacyjna Europa tworząca miejsca pracy, stabilna i solidna unia monetarna oraz zorientowana na przyszłość polityka klimatyczno-energetyczna. Jako reprezentant zakończonej prezydencji stoję przed państwem z mieszanymi uczuciami. Jestem dumny z konkretnych rezultatów, jakie osiągnęliśmy w ciągu minionych sześciu miesięcy, lecz jestem także rozczarowany decyzją naszych brytyjskich przyjaciół o opuszczeniu Unii, w czasie, kiedy pokazaliśmy, że wspólnie możemy osiągnąć więcej niż każdy kraj osobno. Teraz już będę mówił po angielsku.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ChargédaffairesKrólestwaNiderlandówAdriaanPalm">Na przykład, jeżeli chodzi o kwestie polityki azylowej i migracyjnej, byliśmy w stanie uzgodnić wspólnie porozumienie dotyczące UE oraz Turcji. Pokazaliśmy, że daje ona dobre efekty. Byliśmy w stanie równocześnie znaleźć dobrą pracę dotyczącą europejskiej straży granicznej oraz przybrzeżnej, w bardzo krótkim czasie pokazując, że UE może działać szybko i w sposób zdecydowany. Pracowaliśmy również nad wdrożeniem porozumień między UE a krajami Afryki Zachodniej, by radzić sobie z problemami, które przyczyniają się do zaistnienia migracji. Kolejnym przykładem jest walka z terroryzmem. Nigdy nie zapomnimy ataków 22 marca, które uderzyły w Brukselę, a przez to również w serce Europy. Nie zapomnimy też ataków 14 lipca w Nicei. Chciałbym wyrazić w tym momencie nasze serdeczne wyrazy współczucia wobec rodzin oraz przyjaciół ofiar, oraz Polek, które zginęły w ubiegłym tygodniu w Nicei.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ChargédaffairesKrólestwaNiderlandówAdriaanPalm">Oprócz tego przygotowaliśmy określone działania na przyszłość, dla zapewnienia bezpieczeństwa naszych narodów, podejmując decyzję, by poprawić wymianę informacji pomiędzy służbami wywiadowczymi, a także by przekazywać sobie wspólnie informacje dotyczące list pasażerów bez narażania na szwank prywatności oraz poprzez uzgodnienie planu działań, by zwalczać finansowanie terroryzmu. Oprócz tego pracowaliśmy w kategoriach długofalowych nad strategią, która ma za zadanie uzgodnić nowe działania w zakresie spraw zagranicznych i bezpieczeństwa. W ten sposób będziemy w stanie lepiej odpowiedzieć na zagrożenia dzisiejszego dnia oraz będziemy mogli popularyzować bardziej skuteczną współpracę. W tym sensie chciałbym skorzystać z tej okazji, by pogratulować Polsce sukcesu, który jest waszym wspólnym sukcesem. Sukcesu szczytu NATO. Świetnie wykonana robota.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ChargédaffairesKrólestwaNiderlandówAdriaanPalm">Pani przewodnicząca, chcemy takiej UE, która będzie dobrze działała dla swoich obywateli. Najlepszą ilustracją tego, o czym mówię, jest jednolity rynek. Podczas prezydencji holenderskiej pozostaliśmy ambitni i nadal wzmacnialiśmy jednolity rynek z sektorem usług oraz rynkami cyfrowymi, które były naszymi priorytetami. Rada Europejska uzgodniła, że do końca 2018 roku wszystkie działania, które Komisja zaplanowała dla jednolitego rynku, będą musiały zostać ostatecznie przyjęte, ponieważ zakończenie prac nad jednolitym rynkiem oznacza miliony nowych miejsc pracy dla Europy. Pracowaliśmy również nad innowacyjnością z planem działania otwartej nauki. Wszystkie działania naukowe finansowane przy pomocy pieniędzy publicznych będą musiały być publicznie dostępne już od 2020 r. Podpisując Pakt Amsterdamski dotyczący rozwoju miejskiego, zwiększyliśmy rolę miast oraz promujemy lepszą wymianę wiedzy po to, żeby można było odpowiedzieć na pilne i złożone problemy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ChargédaffairesKrólestwaNiderlandówAdriaanPalm">Pani przewodnicząca, żaden kraj nie jest w stanie radzić sobie bez stabilnego systemu finansów, stąd wynika znaczenie umowy dotyczącej unikania opodatkowania. Duże firmy są teraz zobowiązane do tego, żeby przygotowywać sprawozdania dotyczące poszczególnych państw. Uzgodniliśmy, że będziemy radzić sobie z oszustwami podatkowymi, podejmując plan działań dotyczący VAT. Uzgodniliśmy mapę drogową dla zakończenia unii bankowej oraz został uzgodniony nowy deal dotyczący nowej odbudowy ekonomicznej oraz finansowej Grecji. Wreszcie, rozpoczęliśmy dyskusję na temat modernizacji wieloletnich ram budżetowych UE. Polskie Ministerstwo Rozwoju zorganizowało w ramach tej dyskusji spotkanie na temat przyszłości funduszy spójności. Chcielibyśmy przekazać wyrazy uznania dla pana ministra Kwiecińskiego, który zorganizował to spotkanie. Było bardzo dobre.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#ChargédaffairesKrólestwaNiderlandówAdriaanPalm">Jeżeli chodzi o kwestie klimatyczne oraz energetyczne, zwracam uwagę na trzy zagadnienia. Przede wszystkim wsparliśmy plany Komisji dotyczące stworzenia gospodarki w obiegu zamkniętym. Osobiście uczestniczyłem w spotkaniu, w seminarium zorganizowanym przez ministra Szyszko w Tucznie, gdzie dzieliliśmy się narodowymi doświadczeniami dotyczącymi gospodarki. Gratuluję polskiemu rządowi zorganizowania tego wydarzenia. Oznacza ono bowiem, że dzielimy się z innymi tym, co wiemy, jak możemy lepiej działać.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#ChargédaffairesKrólestwaNiderlandówAdriaanPalm">Po drugie, byliśmy w stanie również uzgodnić mechanizmy wymiany informacji dotyczące umów międzyrządowych i niewiążących instrumentów pomiędzy państwami członkowskimi i trzecimi państwami w obszarze energetyki. Wreszcie, dziewięć państw Morza Północnego połączyło swoje siły, żeby zbudować farmy wiatrowe na morzu. Osobiście wierzę, mam nadzieję, że w Polsce energia wiatrowa również będzie się dalej rozwijała.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#ChargédaffairesKrólestwaNiderlandówAdriaanPalm">Pani przewodnicząca, sześć miesięcy temu powiedziałem, że nasi obywatele są kluczem. Europejscy obywatele muszą być zaangażowani w nasz wspólny projekt. Unia Europejska koncentruje się na głównych tematach, które tworzą innowacyjny wzrost oraz miejsca pracy. Musi zapewniać bezpieczeństwo i stabilność. W Polsce staraliśmy się, jako Ambasada Holenderska, nawiązać kontakt z obywatelami, uczestnicząc w wydarzeniach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, współorganizując piknik europejski w Łazienkach, uczestnicząc w wydarzeniach Dnia Europy oraz jeżdżąc na rowerach po Warszawie, a także przez organizowanie holenderskiego ogrodu w Łazienkach i mam nadzieję, że wielu z was już było w tym ogrodzie albo do niego przyjdzie. Jednak budowanie oraz utrzymanie publicznego wsparcia dla UE, dla naszego wspólnego europejskiego projektu trwa. Zajmuje sporo czasu i wysiłków. Czasami trzeba również powiedzieć bolesną prawdę.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#ChargédaffairesKrólestwaNiderlandówAdriaanPalm">Na temat UE odbyły się dwa referenda. W obydwu przypadkach głosujący dali bardzo klarowny sygnał i muszę powiedzieć, że następnego dnia po tych dwóch referendach czułem się strasznie. Ale teraz musimy nad tym pracować. Musimy iść dalej, musimy iść do przodu. Konkluzje Rady Europejskiej dotyczące referendum związanego z Ukrainą w moim kraju są bardzo klarowne. Rada musi szukać rozwiązania, jak najszybciej to będzie możliwe. Nie będę mówić wiele na temat Brexitu. Mój premier powiedział zasadniczo wszystko w PE. Powiedział, że jest to decyzja, która kształtuje nową rzeczywistość. Powinniśmy postępować bardzo ostrożnie po to, żeby zminimalizować szkodę dla państw członkowskich i dla samych Brytyjczyków.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#ChargédaffairesKrólestwaNiderlandówAdriaanPalm">Mam pełne zaufanie do naszych słowackich kolegów, że będą oni w stanie kontynuować konieczne prace. Nie możemy jednak zaniedbać sygnałów, które są wysyłane przez różne państwa europejskie. Teraz nie jest czas na to, żebyśmy rozmawiali, czy integracji powinno być więcej, czy mniej. Debata ta powinna dotyczyć zmniejszenia biurokracji, mniej papierologii, a więcej konkretnych widocznych rezultatów dotyczących dobrobytu, uczciwej pracy oraz bezpieczeństwa naszych obywateli. Trzeba dokonywać małych kroków w kierunku UE, która koncentruje się na kwestiach zasadniczych. Ale nie zapominajmy, że UE oparta jest na wartościach, na demokracji i praworządności. Wszystkie z tych aspektów musimy respektować po to, żeby utrzymać europejską budowlę. Możemy to zrobić tylko wtedy, jeśli będziemy solidarni. Solidarność oznacza, że zwycięzca nie bierze wszystkiego. Solidarność oznacza, że nie możemy sobie wybierać, co nam się podoba. I solidarność działa w obydwu kierunkach. W przeciwnym przypadku rezultat będzie prowadził do ślepej uliczki.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#ChargédaffairesKrólestwaNiderlandówAdriaanPalm">I wreszcie, pani przewodnicząca, my, jako Holandia, chcemy być bardzo uczciwym i szczerym podmiotem działającym w ramach UE, prezydencją starającą się interes UE oraz europejskich narodów realizować poprzez dialog. Narodowe parlamenty w tym obszarze są bardzo ważne. Dlatego jestem wdzięczny wam wszystkim za to, że byliśmy w stanie tak otwarcie rozmawiać, że mogliśmy rozmawiać o waszych ideach, o naszych pomysłach, realizować dialog, i w ten sposób zintensyfikować ten dialog w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Jestem bardzo wdzięczny za to, że przywódcy partyjni Nowoczesnej, PSL oraz PO przyszli do mnie, do mojej rezydencji, i rozmawialiśmy z ambasadorami młodych państw członkowskich oraz tych, które uczestniczą w procesie akcesji. Zdaję sobie sprawę z tego, że liderzy innych partii nie mieli czasu, ale w czasie kolejnej, słowackiej prezydencji będą również uczestniczyli w takich rozmowach. Życzę mojemu słowackiemu koledze Dušanowi wszystkiego najlepszego w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Pani przewodnicząca, bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Dziękuję bardzo za podsumowanie tego programu prezydencji holenderskiej, szczególnie za wątki polskie, za podziękowania dla pana ministra Kwiecińskiego i pana ministra Szyszko, którzy rzeczywiście zorganizowali bardzo ważne wydarzenia. Poproszę teraz o zabranie głosu ambasadora Republiki Słowackiej, pana Dušana Krištofíka. Prezydencja słowacka. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Ambasador Republiki Słowackiej w Polsce Dušan Krištofík:</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca, szanowni państwo posłowie. Bardzo się cieszę, że mogłem się dzisiaj rano spotkać z państwem na terenie Sejmu RP, z Komisją do Spraw Unii Europejskiej. Zdaniem parlamentów narodowych i PE od przyjęcia Traktatu lizbońskiego wzrosła współpraca międzyparlamentarna i jest elementem kluczowym wiarygodności UE. Po dwunastu latach członkostwa w UE Słowacja ma zaszczyt przewodniczyć UE. Jest to dla nas kamieniem milowym na długiej wyboistej drodze, ale już dzisiaj możemy o nim mówić jako o historii sukcesu, która się rozpoczęła w marzeniach naszych przodków o tym, by być częścią wolnego i demokratycznego świata, o historii, która się zakończyła integracją naszego kraju z europejską rodziną państw narodowych.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Pozwólcie mi, proszę, złożyć gratulacje naszym kolegom z Holandii za doskonałe przewodnictwo, całemu zespołowi i osobiście Adriaanowi za jego pracę w Warszawie. Teraz nasza kolej i zrobimy wszystko, abyśmy spełnili oczekiwania wynikające z przewodnictwa w UE.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Przejmujemy przewodnictwo w momencie, kiedy zmieniła się sytuacja z rozszerzaniem UE, kiedy podejście indywidualne wygrywa nad jednością i wspólnym działaniem, kiedy radykalizacja i ekstremizm tworzą nacisk na główne partie polityczne za pośrednictwem uproszczonych rozwiązań skomplikowanych problemów po kryzysie gospodarczym i finansowym, który niszczy zaufanie do euro i nasze podstawy gospodarcze. Kiedy nasze wysokie oczekiwania do lepszej przyszłości naszych sąsiadów wydają się po migracji, która dotknęła naszą ludzkość i możliwość pomagania reszcie świata, bardzo dalekie, a także po decyzji jednego kraju o wyjściu z UE.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Jedno jest pewne – są to wszystko sprawy bardzo istotne, musimy zachować spokój i działać wspólnie. Nie tylko Brexit, ale wszystkie ówczesne kryzysy przypominają nam, że benefity UE nie mogą być udzielane za nic. Pomiędzy Europejczykami już nie ma tego zaufania do zdolności UE, by coś dać. Ludzie mają poczucie braku bezpieczeństwa, tożsamości i dobrej koniunktury. Niektóre badania wykazały, że UE nie działa poprawnie jeśli chodzi o migrację gospodarki. Nasi obywatele mają obawy, że elity UE nie będą w stanie uporać się z wyzwaniami, przed którymi stoimy. Pora popatrzeć na Unię krytycznie. Jest oczywiste, że praktyczne i polityczne konsekwencje referendum brytyjskiego zdominują agencje UE w następnych miesiącach. Chcielibyśmy utrzymać jak najlepsze relacje z Królestwem. Nie chcemy przedłużać okresu niepewności, ale mamy świadomość, że żadnych negocjacji z Wielką Brytanią nie można rozpocząć, dopóki nie zapadnie decyzja w Londynie. Nie możemy jednak zostać bezczynni. Potrzebna jest refleksja.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Nasze przewodnictwo zwołało nieformalne spotkanie dwudziestu sześciu krajów UE, które odbędzie się we wrześniu w Bratysławie. Premierzy rządów i głowy państw będą się zastanawiać nad kierunkiem na następne lata. Chciałbym też państwa poinformować, że przewodniczący parlamentu Republiki Słowackiej Andrej Danko zwołał na dzień 7 października br. spotkanie przewodniczących parlamentów narodowych państw członkowskich UE, aby porozmawiali na poziomie międzyparlamentarnym o przyszłości UE. Zaproszenia zostały wysłane też do Wielkiej Brytanii i do przewodniczącego PE.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Jestem pewien, że wszyscy chcemy nowoczesnej Europy patrzącej w przyszłość, Europy obywateli i dla obywateli. Tego, co nas łączy, jest o wiele więcej niż tego, co nas dzieli. Musimy również poprawić sposób naszej komunikacji, uczynić go łatwiejszym. Musimy być lepiej rozumiani podczas wyjaśniania naszym obywatelom, dlaczego UE jest rozwiązaniem, a nie problemem, dlaczego jest przyjacielem, a nie wrogiem, i dlaczego nie ma dla niej żadnej alternatywy.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Słowacka prezydencja jest zorientowana na tematy, których wspólnym mianownikiem są trzy połączone zasady. Pierwsza to osiąganie konkretnych wyników. Tutaj naszym celem jest udowodnić obywatelom UE, że wspólne europejskie projekty mogą w jakiś sposób poprawić jakość ich życia. Następnie jest walka z fragmentacją. Będziemy się starać o osiągnięcie takich wyników, które przyczynią się do lepszego połączenia krajów członkowskich na wspólnym rynku. Kolejna to ukierunkowanie na obywatela, czyli zdolność do przynoszenia konkretnych wyników i walki z fragmentacją, co jest kluczem do tego, żeby połączyć UE z jej obywatelami.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Ambicją prezydencji słowackiej jest odnowienie zaufania obywateli w projekt europejski. Program prezydencji europejskiej jest właściwie zorientowany na cztery tematy priorytetowe. Mogę to państwu pokazać w skróconej wersji filmowej. Te cztery tematy priorytetowe to jest po pierwsze silna gospodarka w Europie, po drugie nowoczesny wspólny rynek, po trzecie zrównoważona polityka migracyjna i azylowa i po czwarte globalne zaangażowanie Europy.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#komentarz">[Prezentacja filmu]</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TłumaczMagdalenaDomaradzka">Nie myślimy tylko o tym, jak nasza prezydencja pomoże Słowacji. Pytamy jasno i wyraźnie, co nasza prezydencja przyniesie UE. Znamy również odpowiedź na to pytanie. Będziemy twardo, systematycznie i wytrwale pracować nad tematami, które są ważne dla wszystkich państw członkowskich UE i dla wszystkich obywateli UE. Mamy jasny plan tematów priorytetowych. Szczególną uwagę będziemy poświęcać zrównoważonej migracji. Chcemy, żeby Europa była przygotowana na inwestycje i tworzenie miejsc pracy, dlatego skoncentrujemy się na przygotowaniu zakończonych sukcesem projektów europejskich. Wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw w ramach rynków kapitałowych i wzmocnienie unii bankowej. Teraz dopiero rozumiemy, co znaczy połączona Europa i dlatego nasza energia będzie zorientowana na projekty takie jak unia energetyczna, wspólny rynek czy wspólny rynek cyfrowy. Zamierzamy również wzmocnić silną Europę. Wezwaniem dla nas jest wspólne podejście i wspólne rozwiązania europejskie. Takimi wezwaniami są po pierwsze zrównoważona migracja, już wspomniana, ale również polityka sąsiadów i proces rozszerzania UE. To są takie tematy, w których chcemy szukać rozwiązań korzystnych dla całej UE.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#TłumaczMagdalenaDomaradzka">Będziemy także na czele trzech głównych instytucji UE, Rady UE dwudziestu ośmiu państw członkowskich, będziemy również organizować spotkania na wszystkich poziomach, od ministerialnego począwszy. Będziemy się zajmować organizacją spotkań w Bratysławie, w Brukseli i Luksemburgu, jak również, tak tylko mimochodem, chcielibyśmy pokazać państwu Słowację, jej uroki, powaby i tajemnice. Słowacja od 1 lipca do 31 grudnia – prezydencki kraj UE. Nowa energia dla Europy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#TłumaczMagdalenaDomaradzka">Ambasador Republiki Słowackiej w Polsce Dušan Krištofík:</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#TłumaczMagdalenaDomaradzka">Teraz chciałbym wrócić jeszcze bardziej szczegółowo do tych czterech tematów, o których mówiłem. Pierwszym priorytetem jest silna gospodarczo Europa, tworzenie jej. Europa oparta na inwestycjach, które przyczyniają się do wzrostu gospodarczego i do tworzenia nowych miejsc pracy. Jesteśmy przygotowani, żeby kontynuować nasze starania o zbudowanie unii rynków kapitałowych i złożenie kluczowych inicjatyw prawnych w tym kierunku. Ambicją prezydencji słowackiej jest również podpisanie umowy o bilansie UE na rok 2017 i o ramach finansowych na lata 2014–2020. Będziemy również pracować nad pogłębianiem unii monetarnej i gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#TłumaczMagdalenaDomaradzka">Przejdę teraz, jeśli państwo pozwolą, do drugiego tematu, do zwiększenia potencjału i modernizacja wspólnego rynku. Jest oczywiste, że wspólny rynek to ma być historia zakończona sukcesem. Myślimy jednak, że potrzebne jest, aby był wzbogacony o dwie dalsze sprawy, to jest wspólny rynek cyfrowy i unia energetyczna. Jeśli chodzi o cyfryzację i rynek elektroniczny, to otwierają się zupełnie nowe możliwości. Ukierunkowane to jest na usuwanie barier, co dotyczy geograficznego blokowania i międzynarodowego roamingu. Naszą kolejną ambicją jest przyczynienie się do zbudowania unii energetycznej, która będzie konkurencyjna, ponieważ zapewnienie źródeł odgrywa ogromną rolę.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#TłumaczMagdalenaDomaradzka">Trzeci temat to zrównoważona polityka migracyjna i azylowa. Tylko wspólne starania całej UE pomogą w rozwiązaniu tych problemów. Europa musi odłączyć się w tej sprawie od menedżmentu kryzysu. Podczas naszej prezydencji będziemy się starać promować rozwiązania kompleksowe, które uwzględniają wszystkie aspekty wewnętrzne i zewnętrzne. Powinniśmy jak najszybciej wrócić do dobrego funkcjonowania strefy Schengen. Z tego punktu widzenia jest bardzo ważne rozpoczęcie działań Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej. Następnie trzeba rozwinąć efektywną współpracę z krajami trzecimi, skąd pochodzą migranci i gdzie jest ich tranzyt. Powinniśmy również pozyskiwać wysoko wykwalifikowanych migrantów, którzy są potrzebni dla naszych gospodarek w okresie wzrostu. Problematyka inteligentnych granic będzie bardzo ważna podczas naszej prezydencji. Widzimy bardzo znaczące zmiany w rzeczywistości geopolitycznej, dlatego nasza prezydencja będzie się starała przyczyniać do wzmocnienia globalnego zaangażowania Europy. TTIP jest wielką możliwością dla UE. Jesteśmy przygotowani do tego, żeby wzmocnić Komisję Europejską przy osiąganiu ambitnej, kompleksowej umowy dotyczącej tego. Podczas rozwoju nowej europejskiej strategii globalnej dla wspólnej polityki zagranicznej i dotyczącej bezpieczeństwa nasze główne cele to jest ochrona porządku międzynarodowego, wzmocnienie bezpieczeństwa i pomoc w rozwiązywaniu długotrwałych kryzysów na świecie. Jednocześnie będziemy się starać działać na rzecz bardziej efektywnej i prewentywnej europejskiej polityki sąsiadów. Chcemy położyć większy nacisk na stabilizację i procesy reform, jeśli chodzi o kierunek wschodni. Natomiast jeśli chodzi o kierunek południowy, chcielibyśmy przede wszystkim zorientować się na kraje, skąd pochodzą migranci. Politykę rozszerzania uważamy za jeden z najbardziej efektywnych narządów transformacji. Jest to pomoc w stabilizacji naszego sąsiedztwa, dlatego staramy się utrzymać ten dobry moment w dołączaniu nowych krajów.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#TłumaczMagdalenaDomaradzka">Szanowni państwo, na koniec chciałbym państwa zapewnić, że podczas osiągania naszych priorytetów będziemy działać jako honorowa i sprawiedliwa prezydencja. Wierzę, że państwo będą wspierać naszą prezydencję. Tylko przy bardzo ścisłej współpracy jesteśmy w stanie dążyć do tego, by był dobry kierunek dla Unii. Dziękuję państwu za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Zanim otworze dyskusję, powitam posłów do PE, czego nie uczyniłam na początku. Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, pan przewodniczący Trzaskowski, pan poseł Marek Jurek. Proszę o zgłoszenia. Pan poseł Szynkowski vel Sęk. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełRafałTrzaskowski">Mam pytanie dotyczące wieloletnich ram finansowych na lata 2014–2020. W tej chwili zaczynają się prace nad przeglądem budżetowym. Gdyby pan ambasador mógł trochę dokładniej powiedzieć, jak one wyglądają i jakie dokładnie będą priorytety słowackiej prezydencji poza tym, żeby tych zmian było jak najmniej, ale wiemy, że presja na zmiany w ramach wieloletnich ram finansowych będzie olbrzymia. Gdyby pan ambasador mógł parę słów na ten temat powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełRafałTrzaskowski">Po drugie, jednym z priorytetów, już bardziej szczegółowych, prezydencji słowackiej, jest usprawnienie funkcjonowania dialogu w sprawie praworządności w Radzie. Gdyby pan ambasador kilka słów mógł powiedzieć na temat tego, jakiego rodzaju usprawnienia prezydencja słowacka ma na myśli.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełRafałTrzaskowski">Trzecia kwestia, bo pan ambasador, a wcześniej też pan ambasador Holandii mówił o tym, że trzeba wyciągnąć wnioski z tego, co się stało w Wielkiej Brytanii. Pytanie jest takie, czy w tej chwili według słowackiej prezydencji jest już czas na to, żeby mówić o konkretnych zmianach traktatowych, a jeżeli tak, to czy trwają jakiekolwiek prace dotyczące ewentualnych zmian traktatowych. Czy prezydencja słowacka ma jakikolwiek plan odnośnie do tego, czy jeszcze na tego typu inicjatywy jest za wcześnie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan marszałek Jurek.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełdoParlamentuEuropejskiegoMarekJurek">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Chcę również złożyć podziękowanie na ręce pana ambasadora prezydencji holenderskiej za prace wykonywane przez te pół roku, ale przede wszystkim chciałbym się zwrócić do pana ambasadora w związku z prezydencją słowacką, która będzie, bo przyszłość jest kluczowa, szczególnie w takim trudnym momencie. Chcę przede wszystkim zachęcić prezydencję słowacką do tego, żeby w ramach tych prac, o których przed chwilą pan minister Trzaskowski mówił, również zwrócić uwagę na właściwe relacje między Radą a Komisją Europejską i na obronę kompetencji Rady, która dla wszystkich naszych państw odgrywa rolę absolutnie kluczową. To jest forum, gdzie realizuje się charakter UE jako związku państw. To jest forum, gdzie nasze rządy wypowiadają się jako rządy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełdoParlamentuEuropejskiegoMarekJurek">My Polacy mamy złe doświadczenia w ostatnim czasie związane z aktywnością Komisji Europejskiej, która ma charakter zdecydowanie ekscesywny. W tej chwili mówić o intencjach, bo w tej kwestii możemy się różnić. Natomiast z faktu na przykład, że rząd wobec władzy sądowniczej, czy w ogóle wobec sprawiedliwości, będzie miał dobre intencje, nie wynika, że może je zastępować. Tymczasem tutaj mamy do czynienia nie tyle z ograniczaniem kompetencji Rady, mówię o Komisji Europejskiej, ale z zastępowaniem. To jest sytuacja bardzo groźna. W UE mówimy często o poszanowaniu praw mniejszości. To właśnie dlatego, żeby szanować stanowiska poszczególnych państw, art. 7 Traktatu o UE sformułował zasadę, że tylko cztery piąte państw mogą postawić któremukolwiek państwu zarzuty, że w tym państwie istnieje ryzyko nieprzestrzegania jakichś wartości unijnych. Po pierwsze, potrzebna jest tak wysoka większość, wyższa niż wymagana do zmiany konstytucji w większości państw, bodaj we wszystkich, wyższa niż zwyczajowa większość dwie trzecie, tak głęboka ochrona stanowisk państw, które mogłyby się znaleźć w mniejszości, i po drugie starożytna europejska zasada rządzenia przez parów. Rządy są oceniane przez rządy. Tymczasem w przypadku Komisji Europejskiej mamy do czynienia z bardzo poważnym nadużyciem, dlatego że Komisja, która ma prawo zwrócić się o informację do państwa, wobec którego ma wątpliwości, czy przestrzega wartości unijnych, zaczyna uruchamiać działania, które traktat wyraźnie zastrzega dla Rady. Traktat mówi, że Rada prowadzi dialog, Rada stawia pytania, Rada zgłasza postulaty, Rada monitoruje, czy państwu w ogóle postawi się taki zarzut, a wszystko następuje dopiero po tym, kiedy dwadzieścia dwa rządy państw UE stwierdzają, że w jakimś kraju dzieje się coś dziwnego w stopniu poważnym. To, z czym mamy do czynienia, to jest bardzo groźne i ekscesywne ograniczanie praw państw, ograniczanie wszystkich rządów, dlatego że Rada Europejska ma reprezentować naszą współpracę jako państw. Tymczasem organ, który powinien animować naszą współpracę i mieć charakter administracyjny, służebny itd. wchodzi w kompetencje Rady. To jest naprawdę bardzo groźna sytuacja i zachęcałbym Słowację, kiedy będzie wykonywała przewodnictwo, do obrony kompetencji Rady. Bo chodzi o nas wszystkich. Dzisiaj akurat ofiarą jest Polska, wczoraj były Węgry, ale jutro może być każde inne państwo. Jutro każde inne państwo może być potraktowane w ten sposób. Dlatego jest bardzo ważne, by Komisji Europejskiej przypomnieć o tym, że powinna pozostawać w swoich ramach.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełdoParlamentuEuropejskiegoMarekJurek">Chcę zwrócić uwagę na to, że sytuacja jest groźna, i to mówię też w tej chwili o naszych państwach, chociaż może nie powinniśmy rozmawiać o państwach, bo pan ambasador reprezentuje w tej chwili Słowację jako przewodniczącą w Radzie UE, a nie Słowację jako państwo w tym przypadku. Jednak proszę państwa, uświadommy sobie, że w sytuacji, w której są trzy organy, które mogą postawić państwu zarzut, że działa w sposób, który budzi zastrzeżenia z punktu widzenia przestrzegania wartości art. 2: PE, Komisja Europejska i dziesięć państw. Wyobraźmy sobie, że konstytuuje się dziesięć państw, którym się na przykład nie podoba wschodnia polityka bezpieczeństwa Polski. I co? Te dziesięć państw na przykład w przysłowiowej Dziwolandii konstytuuje sobie sekretariat i ten sekretariat zaczyna przesłuchiwać Polskę, Słowację czy Holandię, ten sekretariat zaczyna przyjeżdżać, domagać się od nas wyjaśnień itd., bo twierdzi, jako organ, który ma prawo postawić zarzut, ma prawo prowadzić wszystkie dalsze działania przewidziane dla Rady Europejskiej i to nie wobec każdego państwa, tylko wobec państwa, któremu dwadzieścia dwa państwa postawią taki umotywowany zarzut. To jest sytuacja bardzo groźna.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełdoParlamentuEuropejskiegoMarekJurek">Po pierwsze, nadużycie kompetencji przez Komisję Europejską prowadzi do wywrócenia charakteru Unii jako związku państw. Drugie, hipotetyczne ryzyko, że na przykład poszczególne państwa, konstytuując się w takie grupy dziesiątek, zaczęłyby wchodzić w to, co w tej chwili robi UE – pokazuje otwarcie drogi do mnożenia konfliktów, mnożenia sporów w UE i podziałów, zastąpienia mechanizmu porozumienia mechanizmem wzajemnych ataków. Dlatego Słowację, jako kraj, który tak jak Polska uczestniczył w wielkim rozszerzeniu, który reprezentuje z jednej strony te państwa, które w UE są krócej, ale z drugiej strony te państwa, których w UE jest większość, który przystąpił w wyniku wielkiego rozszerzenia do UE, zachęcałbym do tego, żeby broniła kompetencji Rady. Żeby przewodnicząc Radzie, broniła jej kompetencji i tym samym broniła charakteru UE zdefiniowanego w traktatach jako związku państw, i kompetencji Rady, której Słowacja będzie przewodniczyć i ma ten charakter gwarantować. To jest bardzo ważna rola i życzę państwu jak najwięcej osiągnięć w jej realizacji. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan poseł Szynkowski vel Sęk.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełSzymonSzynkowskivelSęk">Dziękuję pani przewodniczącej. Ekscelencjo, panie ambasadorze Królestwa Niderlandów, serdecznie dziękujemy za tę udaną, jak sądzę, mimo tego, co się stało na jej końcu, rzeczy przykrej dla Europy, czyli decyzji referendalnej Wielkiej Brytanii, prezydencję. Dziękujemy za nią.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełSzymonSzynkowskivelSęk">Ekscelencjo, panie ambasadorze, z otwartością i nadziejami witamy prezydencję słowacką. Do tej prezydencji mam pewne pytania. Dziękujemy za prezentację. Była tu mowa o czterech kamieniach milowych, które mają wyznaczać rytm słowackiej prezydencji. Część z nich jest dość oczywista. Należy się tylko cieszyć, że Słowacja chce się zaangażować w intensyfikację i prawdziwą budowę unii energetycznej. Podzielam pogląd pana ambasadora, że wspólny rynek jest niewątpliwym osiągnięciem UE. Należy myśleć również o jego usprawnianiu i pewnie też w jakiejś mierze intensyfikacji.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełSzymonSzynkowskivelSęk">Natomiast w tej prezentacji pojawiły się również wątki dotyczące intensywnej współpracy gospodarczej, dość ogólnie zarysowanej, i generalnego przyspieszenia UE – być może nie do końca precyzyjnie to odczytałem – jeśli chodzi o proces integracji. Tutaj pewne pytanie i pewna wątpliwość, ponieważ wydaje mi się, że kraje grupy V4, czyli Grupy Wyszehradzkiej, tak się też szczęśliwie składa, że mamy prezydencję słowacka w Radzie UE, a prezydencję Polski w V4, w związku z tym pytanie, czy nie warto wykorzystać tego momentu do mówienia wspólnym głosem, w jakimś sensie również w ramach prezydencji Grupy V4. Ta grupa ma pewien pogląd, jak sądzę, który ma wspólny mianownik na to, co się dzieje w Europie. Odczytuję wspólny mianownik tego spojrzenia jako pewne zdystansowanie do przyspieszonej integracji w różnych obszarach. To oczywiście ma swoje cienie w różnych krajach, ale mam takie poczucie, że wspólnie myślimy o tym, że UE powinna w niektórych obszarach wyhamować. Pytanie, gdzie prezydencja widzi właśnie te obszary do tego, by Unię nieco zwolnić, żeby po decyzji referendalnej Wielkiej Brytanii nieco skończyć z tym rozlewaniem się kompetencyjnym UE. Skończyć z tym wszystkim, o czym mówił pan marszałek Marek Jurek, z wydarzeniami dotyczącymi nadużywania kompetencji UE, choćby przez Komisję Europejską. Warto poznać odpowiedź na pytanie, czy Słowacja widzi szansę na to, by przymierzać się do nowych rozwiązań traktatowych, a jeżeli tak, to czy one powinny ściślej zdefiniować kompetencje unijne i ukrócić zjawiska ich nieustannego nadużywania, czy to przez Komisję Europejską, czy przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełSzymonSzynkowskivelSęk">Podsumowując, wiemy mniej więcej, jak sądzę, gdzie Unia, zgodnie z państwa spojrzeniem, ma przyspieszyć, z częścią się zgadzam, natomiast chciałbym zapytać, gdzie Unia powinna, zdaniem Słowaków, wyhamować. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Dziękuję. Widzę jeszcze dwa zgłoszenia. Bardzo proszę, pan poseł Wojtkiewicz i potem pan poseł Mosiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełMichałWojtkiewicz">Dziękuję bardzo. Cieszymy się bardzo, że Słowacja będzie przejmowała prezydencję w UE. Chcę poruszyć temat wrażliwości odnośnie do bezpieczeństwa energetycznego. Do tej pory przez Niemcy przepływa w zasadzie 70% gazu, który jest energetycznie rozprowadzony po całej Europie, i Niemcy nim zarządzają. To jest przede wszystkim Nord Stream I. Agenda rosyjska, Gasprom, i w tej agendzie rządowej zasiada były kanclerz Niemiec. Dzisiaj Nord Stream II. Chciałbym poznać stosunek do tego pana ambasadora, bo to w jakimś stopniu zamiast wzmacniać bezpieczeństwo energetyczne Europy Środkowej, w zasadzie w jakimś stopniu, moim zdaniem, jest naruszone. Z drugiej strony od południa miał być rurociąg Nabucco. Zostało to przerwane. Jaka będzie działalność czy zamiary odnośnie do wzmocnienia energetycznego Europy, by przez jeden kraj nie przepływała znaczna ilość tej energii na całą Europę? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Dziękuję. Bardzo proszę, ostatnie pytanie pan poseł Mosiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełJanMosiński">Dziękuję, panie przewodnicząca, ekscelencje, panowie ambasadorowie, dziękuję również panu ambasadorowi Królestwa Niderlandów za informację z prezydencji holenderskiej, bardzo bogatej w wydarzenia. Dziękuję również panu ambasadorowi Słowacji za perspektywę najbliższego półrocza prezydencji słowackiej. Pan ambasador był uprzejmy wspomnieć również o transatlantyckim partnerstwie w dziedzinie handlu i inwestycji TTIP. I tu moje pytanie do pana ambasadora, jak ocenia tę umowę, która najprawdopodobniej będzie finalizowana w trakcie prezydencji słowackiej. Ta umowa, im bliżej końca, im bliżej finalizowania, budzi jednak wiele kontrowersji i obaw wśród nie tylko parlamentarzystów polskich, ale również wśród mieszkańców naszego kraju. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Dziękuję bardzo za te pytania i bardzo proszę pana ambasadora o odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Ambasador Republiki Słowackiej w Polsce Dušan Krištofík:</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Jeśli chodzi o ramy finansowe na okres 2014–2020, jest faktem, że Słowacja nie tylko jako prezydenckie państwo, ale w ogóle jako państwo członkowskie, odczuwa presję, żeby te ramy finansowe były powtórnie zbadane. Chodzi o zapewnienie równowagi pomiędzy nowymi zjawiskami w UE, jak na przykład migracja, a tradycyjna polityka UE. Mam tu na myśli szczególnie politykę koherencji. Słowacja jako kraj prezydencki w Radzie w tej dziedzinie będzie się starać o stworzenie warunków dla dostatecznej elastyczności budżetu i większą wartość dodaną inwestycji poprzez ułatwienie warunków w obszarze głównych polityk budżetu UE, włącznie z polityką koherencji.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na to, że polityki koherencji nie rozumiemy tylko z punktu widzenia solidarności, ale myślimy, że jej kluczowym celem jest wyrównywanie różnic regionalnych, tak żeby wszystkie regiony UE mogły w pełni wykorzystywać potencjał wspólnego europejskiego rynku.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Jeżeli chodzi o drugie pytanie, czyli dialog między państwami członkowskimi UE, wsparcie tego dialogu, ochrona państwa prawa, to wydaje mi się, że to pytanie padło ze strony kilku panów posłów. Chciałbym powiedzieć, że po raz pierwszy powstał mechanizm dotrzymywania zasad państwa prawa ze strony Komisji. To właściwie trwa od roku 2015 – dialog dotyczący wsparcia i ochrony państwa prawa na poziomie Rady. Słowacja, jako kraj przewodniczący, na podstawie uchwały Rady z grudnia 2014 r. ma ocenić doświadczenia płynące z tego dialogu. Ambicją naszej prezydencji jest ocena na poziomie Rady dwóch poprzednich etapów dialogu, ale tylko od strony procedur. Naszym celem nie jest ocena rzeczowa dotycząca przestrzegania państwa prawa w poszczególnych krajach członkowskich.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Jeżeli chodzi o trzecie pytanie, czyli Brexit i następstwa interwencji dotyczące możliwych zmian umów oraz kompetencji Rady kontra kompetencje Komisji Europejskiej, to chodzi o bardzo szeroki i bardzo poważny zespół pytań. Słowacja, jako kraj prezydencji nie wstępuje w tę prezydencję z jasnym wyobrażeniem i z jasnymi priorytetami, ale w tej trudnej, skomplikowanej sytuacji, w jakiej się znajdujemy, wspiera zadanie Rady, żeby była honorowym pośrednikiem. Naszym celem jest, żebyśmy wspólnie poszukiwali odpowiedzi na te pytania i właśnie dlatego zwołujemy nadzwyczajne spotkanie liderów, które odbędzie się w Bratysławie we wrześniu. I tak jak państwa poinformowałem, następne spotkanie będzie w październiku, i to będzie spotkanie przewodniczących parlamentów. Ze strony polskiej, wczoraj właśnie doręczyliśmy zaproszenie dla pana marszałka Sejmu oraz dla pana marszałka Senatu na październikowe spotkanie parlamentów w Bratysławie, gdzie znowu będziemy dyskutować, jak dalej w tej dziedzinie możemy postępować.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Słowacja, jako kraj, który objął prezydencję w Radzie UE, podczas wykonywania prezydencji będzie bronić wszystkich swoich kompetencji, które ma w Radzie, i kompetencji państwa prezydenckiego, i będzie je wykorzystywać.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące energetyki, to w dziedzinie zewnętrznych relacji w energetyce i polityce energetycznej priorytetem naszej prezydencji jest przede wszystkim zachowanie stabilności krajów tranzytowych i wsparcie reformy wspólnoty energetycznej. Pomimo masywnej legislatywy, którą Komisja Europejska w tej dziedzinie częściowo rozpoczęła w pierwszej połowie roku i w drugiej połowie będziemy to kontynuować, za bardzo ważną uważamy dyskusję polityczną dotyczącą projektów, gdzie państwa członkowskie niestety, również obecnie, de facto konkurują między sobą o nowe trasy transportowe, czego przykładem jest gazociąg Nord Stream II. Taka konkurencja pokazuje, że jest nadal priorytet interesów narodowych, i to zarówno z punktu widzenia całej UE, jak i państw członkowskich. Z punktu widzenia Słowacji uważamy za konieczne, żeby przy każdym nowym projekcie w dziedzinie energetyki powinno się brać pod uwagę rzeczywistą dywersyfikację źródeł, tras transportowych i dostawców, i żeby była zabezpieczona pełna zgodność z prawem UE. To jest nasza pozycja wyjściowa, która dotyczy projektu Nord Stream II. Nie mamy powodu, by cokolwiek zmieniać w tym stanowisku, dlatego mamy nadzieję, że ten projekt będzie dokładnie zbadany, tak żeby był w zgodzie z celami unii energetycznej.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące TTIP, to chciałbym zwrócić uwagę, że w sprawie tej umowy handlowej kompetentna jest Komisja Europejska, która działa na podstawie mandatu Rady. Prezydencja nie jest uczestnikiem obrad dotyczących tej umowy. Naszym zadaniem w tej dziedzinie jest utworzenie warunków do wewnętrznej dyskusji pomiędzy Radą a Komisją Europejską o stanie negocjacji i o perspektywie ich ukończenia. Naszym priorytetem w tej dziedzinie jest osiągnięcie kompleksowej, ambitnej i zrównoważonej umowy. Staraniem naszej prezydencji będzie również utrzymanie jedności politycznej UE i nieuleganie presji dotyczącej przeforsowania tej umowy za każdą cenę. Słowacja w ramach swoich możliwości będzie wpływać na pozostałe państwa członkowskie, żeby ewentualna presja ze strony Stanów Zjednoczonych była zminimalizowana. Naszym celem jest to, żebyśmy dotrwali do końca prezydencji Baraka Obamy. Nie chodzi o to, żeby dotrwać do końca tej prezydencji bez względu na to, czy ta umowa będzie naruszała priorytety UE dotyczące jakości produktów spożywczych czy też standardy ekologiczne. Myślę, że chyba nie zapomniałem o niczym.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#PrzewodniczącaposełIzabelaKloc">Dziękuję za odpowiedzi, dziękuję za dyskusję. Czy są jeszcze jakieś głosy? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie dziękuję przedstawicielom ambasad Republiki Słowackiej oraz Królestwa Niderlandów za przybycie na to posiedzenie Komisji. Informuję, że na tym porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>