text_structure.xml
25.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Otwieram posiedzenie Komisji Obrony Narodowej. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2018 rok. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z 56. posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Witam dyrektora Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej, pana Krzysztofa Szulca oraz pana Ryszarda Nojszewskiego wicedyrektora Departamentu Obrony Narodowej Najwyższej Izby Kontroli. Witam pana generała, szefa Departamentu Nadzoru nad Siłami Zbrojnymi. Witamy też nową panią poseł, panią Małgorzatę Golińską. Zwiększają się nam parytety. Dobrze to rokuje.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Proszę państwa, propozycje tematów zostały państwu przedstawione. Do sekretariatu wpłynęły trzy następujące propozycje tematów kontroli na przyszły rok. Pierwsza, to „Wdrożenie na potrzeby sił zbrojnych samolotów wielozadaniowych F16 – kompleksowa ocena”; następne – „Planowanie obronne w państwie” i „Szkolenie żołnierzy w szkołach podoficerskich, centrach i ośrodkach szklenia”.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Jeżeli są jakieś uwagi, to będziemy… Widzę, że już są. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełCzesławMroczek">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Proszę państwa, tematy, które zgłaszamy, nie wyczerpią całego zakresu kontroli, które będą podejmowane przez Izbę. W związku z tym myślę, że zanim tę sprawę rozstrzygniemy, dobrze byłoby, w świetle tej wyjątkowo trudnej sytuacji w obszarze obrony narodowej, żeby pan dyrektor zechciał nam przekazać, jakie tematy z naszej dziedziny Izba podejmuje we własnym zakresie, jakich tematów możemy spodziewać się w tym roku w ramach kontroli, jakie Izba będzie wykonywać. Ponieważ są inne organy uprawnione do wyznaczania tematów kontroli dla NIK – prezes Rady Ministrów może wskazać Izbie określony obszar, w którym musi przeprowadzić kontrolę – dobrze by było, gdybyśmy mogli usłyszeć, jakie tematy będą podjęte (już jest to przesądzone, że znajdą się w planie pracy Komisji) i dopiero wtedy zdecydowalibyśmy, jakie tematy będziemy wnosić. Zastrzegam sobie jeszcze prawo głosu w zakresie zgłoszenia propozycji, ale po wysłuchaniu pana dyrektora. Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący na chwilę wyszedł.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełWaldemarAndzel">Pan przewodniczący przekazał mi prowadzenie obrad. Proszę bardzo, pan dyrektor Departamentu Kontroli MON, Krzysztof Szulc… Pan Ryszard Nojszewski, dyrektor Departamentu Obrony Narodowej NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">Dziękuję bardzo. W tej chwili Departament Obrony Narodowej Najwyższej Izby Kontroli kończy opracowywanie wyników kontroli pt. „Pomoc państwa dla żołnierzy poszkodowanych w trakcie służby poza granicami kraju”. Dotyczy to, mówiąc hasłowo, weteranów. Opracowanie wyników kontroli powinno być ukończone na pewno w drugiej połowie roku. Myślę, że w trzecim kwartale. Kończymy również kontrolę, która nam się rozbudowuje poprzez pojawianie się nowych kwestii. To jest kontrola przygotowania i realizacji „Programu mobilizacji gospodarki na lata 2013–2022”. Jest to kontrola bardzo złożona i skomplikowana, w związku z tym terminy były przekładane.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">Kończymy obecnie opracowywanie wyników kontroli wykonania budżetu państwa w 2016 r. w części 29 – Obrona narodowa oraz wykonania planów finansowych Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych i Agencji Mienia Wojskowego. Wyniki tej kontroli, jak co roku, zaprezentujemy państwu posłom w czerwcu, zgodnie z planem pracy Komisji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#DepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">W tym roku już rozpoczęliśmy dwie kontrole. To są kontrole pt. „Realizacja prac rozwojowych na rzecz resortu obrony narodowej” i „Utrzymanie zakładanych zdolności przez jednostki pancerne sił zbrojnych”. W czerwcu rozpoczniemy trzecią kontrolę pt. „Współpraca Ministra Obrony Narodowej z organizacjami proobronnymi”. To są kontrole, które będą rozpoczęte.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#DepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">W tym roku przeprowadziliśmy również kontrole doraźne. Pierwsza z nich dotyczyła sprawowania nadzoru nad programami i projektami realizowanymi na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Ten temat służył opracowaniu programu kontroli właściwej, o której wspomniałem na wstępie. Druga kontrola doraźna dotyczyła systemu doboru żołnierzy na stanowiska instruktorów w centrach szkolenia, ośrodkach szkolenia i w szkołach podoficerskich. Ta kontrola również dała nam asumpt do kontroli dotyczącej szkolenia, którą widzimy w perspektywie. Trwa również kontrola doraźna pt. „Podejmowanie przez Radę Ministrów zadań związanych z »Programem mobilizacji gospodarki na lata 2013–2022«”. Jest to kontrola komplementarna wobec kontroli, o której wspomniałem, czyli właściwej – mówiąc innymi słowy – dotyczącej przygotowania realizacji „Programu mobilizacji gospodarki na lata 2013–2022”. Rozszerzyliśmy tę kontrolę o Radę Ministrów, w związku z licznymi aspektami, których należało dotknąć w tej kontroli.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#DepartamentuObronyNarodowejNajwyższejIzbyKontroliRyszardNojszewski">W ubiegłym roku – na przełomie roku – kończyliśmy dwie kontrole koordynowane. Pierwsza dotyczyła wyceny i windykacji należności budżetowych. Wykonywaliśmy tę kontrolę w Inspektoracie Uzbrojenia, a była ona realizowana na rzecz Departamentu Budżetu i Finansów. Druga kontrola koordynowana dotyczyła Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Tę kontrolę koordynował Departament Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełWaldemarAndzel">Dziękuję bardzo. Pan poseł Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełPawełSuski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zgłosiłem się w ramach składania propozycji do planu kontroli Najwyższej Izby Kontroli na 2018 r. Chciałbym złożyć dwie propozycje. Pierwszą, jest skontrolowanie wydatkowanych środków finansowych spółek Skarbu Państwa podległych ministrowi obrony narodowej, ze szczególnym uwzględnieniem Polskiej Grupy Zbrojeniowej, wydatkowanych jako promocja, sponsoring i wszelkiego rodzaju wsparcie finansowe.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełPawełSuski">Drugi wniosek dotyczy bulwersującej ostatnio kwestii związanej z wyłonieniem oferenta na dostawę samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Chciałbym, aby w ramach tego wniosku i tej kontroli NIK skontrolowała całą procedurę wokół unieważnienia przetargu – zasadności podjęcia decyzji o unieważnieniu przetargu, w ramach którego można było wyłonić oferenta w sposób przejrzysty. Jak wiemy, w ramach tej procedury zgłosiło się czterech oferentów, przetarg został unieważniony, po czym podjęto decyzję o zakupie samolotów z wolnej ręki, i to jest sedno tej kontroli. Jakie były podstawy prawne, które legły u podstaw tego, czy może jakieś pozamerytoryczne powody? Jakie było uzasadnienie podjęcia decyzji o wyłonieniu oferenta na dostawę średnich samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie z tzw. wolnej ręki? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełWaldemarAndzel">Dziękuję. Pan poseł Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełCzesławMroczek">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, uważam, że Izba nie może nie odnieść się do tych wszystkich bulwersujących kwestii, z którymi mamy do czynienia na przestrzeni wielu ostatnich miesięcy. Musi odnieść się do głównych zadań Ministerstwa Obrony Narodowej realizowanych przez ministra obrony narodowej, to jest do procesu zakupu sprzętu i uzbrojenia. Chcę przypomnieć, że MON dysponuje największym budżetem na wydatki majątkowe spośród wszystkich instytucji publicznych w Polsce. Trzeba powiedzieć, że blisko połowa czy nawet połowa środków inwestycyjnych państwa polskiego pozostaje w dyspozycji ministra obrony narodowej. W świetle tego, co przed chwilą mówił pan poseł Suski, udawanie przez Izbę, że nie ma wątpliwości odnośnie do bulwersujących faktów w tej sprawie, byłoby co najmniej dziwne. Proszę państwa, największy kontrakt bez przetargu po 1989 r. to jest właśnie przypadek opisany przez pana posła Suskiego. Największe środki publiczne wydane bez przetargu – ponad 2 mld zł – to jest właśnie ten przypadek. Jeżeli Izba nie będzie kontrolować celowości i gospodarności takich wydatków, to jakie będzie kontrolować?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełCzesławMroczek">Ja natomiast chcę zgłosić kwestię niezwykle bulwersującą, którą żyje opinia publiczna. Ta kwestia jest podobnie ważna, jak ta zakupowa. Jest to polityka kadrowa, a w szczególności fala odejść z wojska. Opinia publiczna i Polacy chcą wiedzieć, co się wydarzyło, że 90% oficerów w sztabie generalnym musiało odejść ze stanowisk dowódczych. W zasadzie, od 16 listopada 2015 r. nie ma w polskich siłach zbrojnych stanowiska dowódczego, na którym nie byłoby zmian. Mamy do czynienia wręcz z wielką czystką – tak można powiedzieć – na stanowiskach dowódczych w polskich siłach zbrojnych, podczas gdy minister obrony narodowej mówi, że Polska znajduje się w sytuacji podwyższonego zagrożenia. W związku z tym Najwyższa Izba Kontroli, która została powołana do tego, by w ważnych procesach dotyczących funkcjonowania państwa przedstawiać parlamentowi rzetelne raporty i na ich podstawie wyjaśniać opinii publicznej stan państwa, musi działać. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełWaldemarAndzel">Dziękuję. Pani poseł Kluzik-Rostkowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJoannaKluzikRostkowska">Dzień dobry. Ja mam dwie propozycje. Dochodzą nas ostatnio słuchy o przesuwaniu oficerów zawodowych z Wojsk Specjalnych do Wojsk Obrony Terytorialnej. Bardzo bym chciała, żeby Najwyższa Izba Kontroli zajęła się skalą tego drenażu. Wiemy, że ten drenaż ma miejsce, ale chciałabym, żeby NIK dokładnie zbadała, jaka jest tego skala, ze szczególnym uwzględnieniem jednostki „GROM”, ponieważ mamy informacje, że ponad 70 żołnierzy odeszło z tej elitarnej jednostki. Myślę więc, że to jest dobry powód do tego, żeby zbadać przyczyny tych odejść i jak to wpływa na kondycję zarówno Wojsk Specjalnych, jak i jednostki „GROM” w szczególności.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełJoannaKluzikRostkowska">I drugi postulat. Dowiedzieliśmy się ostatnio, że Wojska Obrony Terytorialnej będą testować nową broń. Wydaje się to zagadnieniem dość kuriozalnym, biorąc pod uwagę, że to będą żołnierze po krótkim przeszkoleniu. Myślę, że w roku 2018 będzie już można zobaczyć, w jaki sposób i z jakim efektem ta nowa broń ma być testowana, bo przecież taką broń testuje się w bardzo różnych warunkach, nie tylko w ciągu dnia. Testuje się tę broń nocy, testuje się ją w ruchu. Naprawdę jestem ciekawa, w jaki sposób ci całkiem świeży żołnierze z Wojsk Obrony Terytorialnej będą sobie radzić z testowaniem nowej broni. Tak naprawdę, powstaje pytanie: Czy to w ogóle ma sens? To są moje propozycje. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełWaldemarAndzel">Dziękuję bardzo. W kwestii formalne, przewodniczący Skurkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełWojciechSkurkiewicz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowni państwo, ja nie powiem, że jestem troszeczkę zaskoczony, ale przyznam się szczerze, że ta dyskusja pokazuje, że państwo wewnętrznie – kieruję to do państwa z Platformy Obywatelskiej – nie do końca są przygotowani do dzisiejszej dyskusji. Oczekiwalibyśmy bowiem, że jeżeli państwo mają określone propozycje, to nie będą one szły w takim kierunku, że pan przewodniczący Mroczek mówi o decyzjach kadrowych w ministerstwie czy w ogóle w wojsku, a pani poseł Kluzik mówi o decyzjach kadrowych w wojsku, a do tego jeszcze o przepływach do Wojsk Obrony Terytorialnej.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełWojciechSkurkiewicz">Szanowni państwo, ja wiem, że tych tematów, które chcielibyście zaprezentować, jest wiele i każdy poseł ma do tego prawo, ale też każdy poseł mógł w określonym terminie złożyć te propozycje w sekretariacie Komisji, a dotąd wpłynęły tylko trzy propozycje. Tak więc, państwo wewnętrznie dogadajcie się – apeluję do posłów Platformy – jakie kluczowe kwestie chcecie poruszyć i zgłosić jako tematy wiodące jako plan działań kontrolnych NIK w roku 2018 i oczywiście Komisja będzie to brać pod uwagę. Jeżeli jednak w tej chwili urządzamy swoisty festiwal życzeń, to ja, panie przewodniczący, wnoszę, żeby te propozycje, które są zgłaszane przez poszczególnych posłów, zostały przedstawione w formie pisemnej i żebyśmy głosowali nad każdą z przedstawionych propozycji, czy Komisja wyraża wolę i zgodę na to, żeby je wpisać do harmonogramu, który będzie dalej procedowany i przedstawiony stosownej komisji sejmowej, a później Najwyższej Izbie Kontroli, lub nie. Dlatego mam propozycję, a wręcz wniosek, żeby taki tryb procedowania dzisiaj przyjąć. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełWaldemarAndzel">Ja oczywiście zgadzam się… Pomału, zaraz. Jednak wszystkie tego typu wnioski powinny być złożone na piśmie, a nie ustnie. Proszę bardzo, pan poseł Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełCzesławMroczek">Proszę państwa, jest czymś wyjątkowo zaskakującym, że przewodniczący Komisji próbuje pouczać posłów, jak powinien przebiegać tryb zgłaszania tych wniosków w sytuacji, kiedy, zgodnie z regulaminem, to prezydium powinno przygotować to posiedzenie Komisji. Prezydium w tej sprawie się nie zebrało. Informuję państwa po raz kolejny, że pan przewodniczący Jach – nie wiem, czy panowie obaj też w tym uczestniczą, czy nie – nie zwołuje posiedzeń prezydium Komisji, mimo że regulamin Sejmu mówi wprost, że to prezydium wyznacza porządek i termin posiedzenia. Prezydium nie zmieniło ani pierwszego dzisiejszego posiedzenia w sprawie rozpatrzenia wniosku nieufności wobec ministra, ani nie zmieniło tego posiedzenia, przenosząc je z dnia jutrzejszego na dzisiejszy. To wszystko są działania niezgodne z prawem. Prezydium nie zajmowało się trybem zgłaszania wniosków do planu pracy Izby. W związku z tym wypowiedź pana wiceprzewodniczącego Skurkiewicza jest kuriozalna, bo nie ma żadnego ustalenia prezydium w zakresie trybu pracy dotyczącego zgłaszania tych wniosków.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełCzesławMroczek">Proszę też nie grupować wniosków według zgłoszeń, że posłowie Platformy mają uzgodnić stanowisko w tej sprawie. Każdy poseł, wykonując mandat poselski, ma prawo zgłosić swoją propozycję. Ja liczę na to, że Komisja zajmie się tym poważnie, że będzie głosowanie nad każdym wnioskiem i będziemy mogli zobaczyć, jak większość parlamentarna (posłowie Prawa i Sprawiedliwości) chce wyjaśniać ważne kwestie z zakresu obrony terytorialnej. Jednak jeszcze raz wyraźnie powiem, że jest nawet pewnego rodzaju bezczelnością podnoszenie zarzutów w stosunku do pracy, trybu postępowania tej Komisji, w sytuacji, kiedy prezydium się nie zebrało i nie wyznaczyło trybu pracy tego posiedzenia, które realizujemy w tej chwili.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełWaldemarAndzel">Dziękuję. Przewodniczący Skurkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełWojciechSkurkiewicz">Szanowni państwo, panie przewodniczący, bezczelnością są pana wypowiedzi na posiedzeniach Komisji, które pan bardzo często artykułuje w stosunku do prezydium Komisji i posłów Prawa i Sprawiedliwości. To jest rzeczywiście bezczelność. Ja złożyłem wniosek o to, żeby był określony tryb pracy Komisji w tym zakresie i żeby uniknąć waszej kompromitacji na forum parlamentarnym, kiedy będą… Mam do tego prawo. Zgłaszam taki wniosek i proszę o jego przegłosowanie. Jeśli państwo chcą uskuteczniać tak zwaną radosną twórczość, nikt wam tego nie odmawia, ale róbcie to w swoim gabinecie cieni i w innej strukturze, jaką sobie powołacie, a tutaj pracujmy tak, jak nakazuje regulamin, tak jak oczekuje tego społeczeństwo i tak, jak również oczekuje parlament. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Głos przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełWaldemarAndzel">Głos przeciw. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Tak. Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wobec wniosku pana przewodniczącego Skurkiewicza głos przeciw. Regulamin przewiduje, iż poprawki powinny być zgłaszane w formie pisemnej, natomiast w przypadku, jaki mamy dzisiaj na posiedzeniu, że ustalamy listę proponowanych działań kontrolnych NIK, regulamin takiego wymogu nie formułuje.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Rzeczywiście to prezydium powoduje, że członkowie Komisji Obrony Narodowej działają w warunkach partyzanckich. Po pierwsze, posiedzenie Komisji poświęcone tej tematyce miało termin na jutro. Dzisiaj dowiedzieliśmy się, że o godzinie 16.00 w ogóle nie będzie posiedzenia Komisji, a następnie, poprzez sms-y zostaliśmy powiadomieni, że posiedzenie Komisji odbędzie się na nowy temat. W związku z tym ja także chciałbym zgłosić propozycję kontroli NIK, która powinna objąć przestrzeganie procedur ochrony informacji niejawnych w Ministerstwie Obrony Narodowej. Ostatnio mieliśmy do czynienia z sytuacją wielce bulwersującą, gdy ujawniliśmy fakt, iż pan Wacław Berczyński, nie mając jeszcze certyfikatu upoważniającego do dostępu do informacji niejawnej, przez 8 miesięcy w swoim gabinecie przetrzymywał ponad 10 tys. stron skopiowanych informacji niejawnych dotyczących postępowania przetargowego. To uzasadnia pogłębioną kontrolę w tym zakresie. Dlatego wnoszę o objęcie kontrolą przestrzeganie procedur ochrony informacji niejawnych w MON.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Był jednak wniosek formalny, a wniosek przeciwny – jaki?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Żeby uwzględniać propozycje, jakie są zgłaszane w dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Proszę państwa, żeby była jasność. Jest wniosek formalny i ten wniosek, jak każdy wniosek formalny przegłosujemy, wniosek o rozpatrywanie tylko tematów złożonych na piśmie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Proszę państwa, przypomnę, że nikt nie jest zaskoczony posiedzeniem Komisji, którego tematem jest rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli. Możemy oczywiście zgłaszać i przyjąć 20 wniosków, tylko NIK jest w stanie zrealizować określoną liczbę tematów. Dlatego był na to czas. Przez miesiąc można było zgłaszać. Nikt się nie zgłosił. Ja rozumiem, że są propozycje, ale był wniosek… Słucham? Jakiś wniosek formalny? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełCzesławMroczek">Panie przewodniczący – bo pana przewodniczącego chyba nie było w trakcie całego mojego wystąpienia – ponieważ porządek posiedzenia określa prezydium, a posiedzenie prezydium w tej sprawie się nie odbyło, to w tej chwili panowie nie wymyślajcie historii na siłę, jeżeli jesteście winni tego, że prezydium nie wykonało swojego obowiązku. Jeżeli przegłosujecie, że ma to być na piśmie, to proszę o czas umożliwiający sformułowanie tych wniosków na piśmie, i te wnioski będą…</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Dobrze, panie przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełCzesławMroczek">Dokończę, panie przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Ogłaszam 10 minut przerwy. Proszę sformułować wnioski na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełCzesławMroczek">Najpierw zajmijmy się wnioskiem formalnym. Jeżeli wprowadzicie to utrudnienie czy tę barierę, to dopiero wtedy poprosimy o 10 minut przerwy. Ja nie widzę powodu, żeby wprowadzać wymóg, którego – jak słusznie zauważył pan poseł Grabarczyk – nie wprowadził regulamin Sejmu. To wszystko o was świadczy – i ta kwestia wniosku formalnego i to, jak będziecie później głosować nad wnioskami formalnymi. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Możemy przekomarzać się. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem wniosku pana przewodniczącego Skurkiewicza o rozpatrywanie tylko wniosków złożonych na piśmie? Proszę podnieść rękę. (14) Dziękuję. Kto jest przeciwny? (9) Dziękuję. Kto się wstrzymał? (2)</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Stwierdzam, że wniosek uzyskał większość. Wobec powyższego, ogłaszam 10 minut przerwy na złożenie wniosków na piśmie.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Wznawiam obrady. Proszę państwa, do tych trzech tematów wpłynęły jeszcze dwa. Przeczytam: „Kontrola przestrzegania procedur ochrony informacji niejawnych MON”. I tak tu jest napisane: „Niniejszym wnioskuję o kontrolę zasadności negatywnego rozstrzygnięcia przetargu na zakup samolotów średnich do przewozu najważniejszych osób w Polsce oraz prawidłowości, zgodności z przepisami prawa, decyzji podjętej przez MON w wyborze konkretnego oferenta na dostawy tych samolotów w trybie bezprzetargowym”. Czy nie można by tego uprościć? Czy nie można by napisać „kontrolę przetargu na zakup samolotów…”? „Kontrolę pozyskania samolotów średnich do przewozu najważniejszych osób w państwie”… Dobrze.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Proszę państwa, zgodnie z powyższym, kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tego wniosku – to proszę go poprawić – jak widzę, pana ministra Grabarczyka, „Kontrola przestrzegania procedur ochrony informacji niejawnych MON”? Proszę podnieść rękę. (16) Kto jest przeciw? (6) Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem propozycji tematu kontroli pt. „Kontrola procesu pozyskania samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie”? Proszę podnieść rękę. (18) A kto jest przeciw? (1) Kto się wstrzymał? Dobrze, dziękuję. Wniosek przeszedł.</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">I kto jest za przyjęciem trzech tematów, które otrzymali państwo z porządkiem dziennym, czyli: „Wdrożenie na potrzeby sił zbrojnych systemu samolotów wielozadaniowych F-16”, drugi – „Planowanie obronne w państwie” i trzeci – „Szkolenie żołnierzy w szkołach podoficerskich, centrach i ośrodkach szkolenia”? Proszę podnieść rękę. (21) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0) Jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-28.8" who="#PrzewodniczącyposełMichałJach">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>