text_structure.xml
25.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Jest już godzina 13.00. Witam panie i panów posłów oraz wszystkich zaproszonych gości. Witam pana ministra Andrzeja Bittela wraz ze współpracownikami z Departamentu Prawnego oraz Departamentu Kolejnictwa. Witam przedstawicieli ministra spraw wewnętrznych i administracji wraz z dyrektorem Biura Administracyjno-Finansowego i dyrektorem Biura Kadr, Szkolenia i Organizacji. Witam przedstawiciela Urzędu Transportu Kolejowego w osobie pana wiceprezesa Kamila Wilde, przedstawicieli NIK, Polskich Linii Kolejowych oraz PKP SA.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Informuję, że marszałek Sejmu skierowała do Komisji Infrastruktury do pierwszego czytania projekt zmiany ustawy o transporcie kolejowym – druk 3668.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Zanim przystąpimy do procedowania, chciałbym stwierdzić przyjęcie protokołów z posiedzeń Komisji o numerach od 283 do 285 oraz od 288 do 290, a także od 292 do 308 wobec niewniesienia do nich zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Czy zgłaszają państwo jakieś wnioski do porządku obrad? Jeśli nie, stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Przystępujemy do pierwszego czytania. Mam prośbę do pana ministra o krótkie przedstawienie projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym w przedmiotowym druku.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, projekt ustawy zawarty w druku sejmowym nr 3668 ma na celu wykonanie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej o numerze C-530/16. W tym wyroku Komisja Europejska zwróciła się o zagwarantowanie niezależności organizacyjnej i decyzyjnej organu dochodzeniowego, jakim jest Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych, w kontekście uniezależnienia go od zarządcy infrastruktury i organów go nadzorujących. Skutkiem decyzji Trybunału Sprawiedliwości należy Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych wyjąć ze struktury ministerstwa właściwego do spraw transportu i umieścić ją w innym miejscu. Temu służy ten projekt ustawy, który powoduje, że tę podległość organizacyjną i decyzyjną Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych dla ministra właściwego do spraw transportu eliminujemy. Będzie ona teraz działała przy ministrze spraw wewnętrznych. Będzie on z komisją współpracował na co dzień, w rozumieniu organizacyjno-budżetowym. Komisja, realizując swoje zadania w dalszym ciągu w sektorze kolejowym, będzie odgrywała niezwykle istotną rolę związaną z zapewnieniem bezpieczeństwa systemu kolejowego, prowadząc te wszystkie działania, które prowadziła do tej pory.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Wzmacniamy również niezależność Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych od podmiotów rynku kolejowego, przy tej okazji uzupełniając katalog wymagań dla członka komisji o generalny zakaz świadczenia pracy lub usług na rzecz zarządcy infrastruktury kolejowej, przewoźnika kolejowego lub użytkownika bocznicy kolejowej z jednoczesnym uchyleniem przepisów, które ustanawiały wyłączny zakaz zatrudniania u zarządcy i przewoźnika kolejowego, którego dotyczyło badane przez PKBWK zdarzenie. Doprecyzowujemy wymagania dotyczące kwalifikacji członków komisji. Rozszerzamy definicję specjalisty z danego zakresu. Wprowadzamy możliwość wydawania przez przewodniczącego komisji zaleceń w trakcie prowadzonego postępowania w związku z koniecznością podjęcia niezwłocznych działań dla poprawy bezpieczeństwa. Dodatkowo wprowadzane są również gwarancje niezależności od prowadzonych postępowań sądowych – na przykład zakaz występowania członka komisji przed sądem w roli świadka i zakaz wykonywania czynności biegłego w zakresie postępowań prowadzonych przez komisję kolejową.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyAndrzejBittel">Segment przepisów dotyczy elementów technicznych związanych ze zmianą urzędu obsługującego komisję – z właściwego do spraw transportu na właściwy do spraw wewnętrznych. Dodam jeszcze, że w większości państw europejskich komisja działa w ramach struktur ministerialnych. Przenosimy ją teraz do ministra spraw wewnętrznych i administracji w związku z wyrokiem, który zafunkcjonował w rzeczywistości prawnej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Dziękuję, panie ministrze, za zwięzłe przedstawienie projektu. Czy państwo posłowie mają jakieś pytania do przedstawicieli rządu? Jeśli nie ma, stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">W związku z obowiązywaniem ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa informuję państwa, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne. Czy ktoś z państwa posłów chciałby złożyć taki wniosek?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Jeśli nie, przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Proponuję rozpatrzyć projekt ustawy artykułami i zmianami w ramach artykułów. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że Komisja przyjmuje powyższy wniosek. Przystępujemy do prac.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Czy do tytułu ustawy są jakieś pytania lub uwagi? Nie ma. Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Czy są uwagi do zmiany pierwszej w art. 1? Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorMariuszPrzerwa">Panie przewodniczący, mamy kilka drobnych uwag. Prosimy o delegację, aby wszystkie kwestie związane z przecinkami mogły być poprawione przez Biuro Legislacyjne. Nie będę zgłaszał kolejnych takich uwag.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#LegislatorMariuszPrzerwa">Jeśli chodzi o lit. f, chcielibyśmy zwrócić uwagę, że lit. f, g oraz h dotyczą ust. 7, 8 i 9. Są one jeden po drugim, dlatego proponujemy aby w lit. f było napisane „ust. 7–9 otrzymują brzmienie”. Kolejne litery będą zmienione.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#LegislatorMariuszPrzerwa">Ostatnia kwestia związana z tą zmianą – w lit. i w ust. 9a mamy konstrukcję: „minister właściwy do spraw wewnętrznych może odwołać członka komisji z funkcji przewodniczącego komisji”. We wszystkich ustawach, z którymi się zapoznałem, w takich sytuacjach nie ma takiego dookreślenia, że może odwołać członka komisji z funkcji przewodniczącego, tylko po prostu może odwołać przewodniczącego z funkcji przewodniczącego komisji. Mam pytanie – czy to dookreślenie jest tu potrzebne? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">To pytanie do ministra. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMIAndrzejBittel">Już odpowiadam. Chcieliśmy rozróżnić odwołanie przewodniczącego komisji, bo odwołanie z funkcji przewodniczącego komisji nie oznacza odwołania z członkostwa w komisji – to subtelna różnica. Odwołanie przewodniczącego nie oznacza odwołania z funkcji członka komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Dziękuję bardzo za odpowiedź. Głos ma pan przewodniczący Żmijan.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełStanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam pytanie do pana ministra i projektodawców. W zmianie pierwszej, dotyczącej ust. 1, jest „stała, niezależna Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych”. Rozumiem cel tej ustawy. PKBWK nie może być w relacjach z jednostkami, których wypadki czy incydenty kolejowe mogą dotyczyć. W naszym kraju jest ewidentna kolizja, gdyż PKP PLK zarządza infrastrukturą kolejową. Podstawowym zadaniem komisji jest ustalenie przyczyn incydentu kolejowego, nie przesądzając o winie. Badanie tego, kto odpowiada za dane zdarzenie, prowadzą inne organy państwa. Mam pytanie – czy to celowy zapis: „stała, niezależna”? Przecież to jest oczywiste. Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych jest niezależną i stałą komisją. Czy ten przepis nie wychodzi przed szereg? To zbędny zapis. Wystarczyłoby napisać Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych, zwana komisją, prowadzi badania poważnych wypadków i incydentów. To wszystko. To, że ona jest stała i niezależna, wynika z tego, że został zakwestionowany stan prawny w naszym kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Dziękuję. Udzielę jeszcze głosu w tej sekwencji pytań panu posłowi Grabarczykowi, a następnie wypowie się pan poseł Suchoń.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełCezaryGrabarczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, kilka lat temu w Polsce gościł przedstawiciel Królestwa Niderlandów. Tam kwestia badania wszystkich wypadków komunikacyjnych prowadzona jest przez niezależny autorytet, niepodporządkowany w żaden sposób rządowi. Gwarancją tej niezależności jest fakt powoływania jednostki przez głowę państwa. Czy w toku prac nad tym projektem ustawy szukali państwo modelu powołania wspólnego podmiotu, złożonego z autorytetów naukowych, wybitnych ekspertów w różnych dziedzinach, tak aby docelowo stworzyć podobne rozwiązanie w systemie prawa Rzeczypospolitej? Chodzi o to, aby nigdy nie pojawiały się wątpliwości co do stronniczości końcowych raportów. To dobra okazja. Gdy rozpoczęli państwo prace nad tym projektem ustawy, pojawiła się dobra okazja, aby dokonać pewnych prac porównawczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Dziękuję bardzo. Pan poseł Suchoń. Później udzielimy głosu panu ministrowi i przejdziemy do dalszego procedowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełMirosławSuchoń">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, nasunęły mi się dwie sprawy w trakcie prezentacji. Przyłączę się do pytania pana ministra Grabarczyka. W podobnej sytuacji jest Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. Mogą zachodzić tam podobne przesłanki jak tu, ale jeśli tak nie jest, proszę wyprowadzić mnie z tego błędu. Moje pytanie dotyczy kompleksowego podejścia.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełMirosławSuchoń">Drugie pytanie jest bardzo konkretne. W zmianie pierwszej lit. d znajduje się upoważnienie dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych do powołania przewodniczącego komisji. To pytanie porządkowe – czy powołuje go spośród członków komisji, czy też może go powołać z innego grona i po powołaniu stanie się on członkiem komisji? Czy może należy to doprecyzować? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Dziękuję bardzo. Głos ma pan minister Bittel lub współpracownicy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMIAndrzejBittel">Punkt pierwszy, pytanie pierwsze – dotychczasowe brzmienie ustawy w zakresie tego, o co pytał pan poseł Żmijan: „przy ministrze właściwym do spraw transportu działa niezależna, państwowa, stała Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych, prowadząca badania poważnych wypadków i incydentów, zwana dalej komisją”. Oznacza to, że z tego przepisu, który obowiązuje w naszym porządku prawnym od dawna i nie budził nigdy żadnych uwag i kontrowersji, co do zasady usunięte zostało sformułowanie „przy ministrze właściwym do spraw transportu działa”. To formuła, którą mamy – i myślę, że to rozwieje tę wątpliwość.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#SekretarzstanuwMIAndrzejBittel">Pytanie nr 2 zadał pan poseł Grabarczyk i po części pan poseł Suchoń. Dokonaliśmy takich przemyśleń. Ze względu na konieczność szybkiego wdrożenia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej musimy zrobić porządek na naszym podwórku. Może to stanowić asumpt do przemyśleń związanych z pozostałymi komisjami – jest ich więcej niż wspominana jedna zajmujących się badaniem wypadków. Takie działania mogą być podjęte po tym, gdy wyrok Trybunału Sprawiedliwości zostanie wdrożony. Goni nas czas. Mamy zarzuty z tego tytułu i musimy zrealizować wyrok. Przynajmniej z mojej praktyki władza związana z obsługą i współpracą z PKBWK w żaden sposób nie miała wpływu na jej działania. Wszystkie raporty komisji były publikowane niezwłocznie. Wszystkie propozycje związane z powoływaniem członków do tej komisji, jeśli spełniali kryteria merytoryczne, były przyjmowane. W tym aspekcie byłem zdziwiony, że Trybunał Sprawiedliwości idzie w tym kierunku, ale ma do tego prawo.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#SekretarzstanuwMIAndrzejBittel">Jeśli mowa o przewodniczącym – może być powoływany z grona członków komisji i spoza jej składu, tylko że taka osoba musi spełniać wszystkie kryteria, jakie musi spełniać członek komisji. Nie można być przewodniczącym, nie spełniając kryteriów wymaganych dla członka komisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Panie i panowie posłowie, proponuję, abyśmy na początku upoważnili Biuro Legislacyjne do wprowadzenia wszelkich niezbędnych zmian redakcyjnych i interpunkcyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMIAndrzejBittel">Przychylam się do tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Można przyjąć to jako wspólne uzgodnienie. Czy w związku z dotychczasową dyskusją są jakieś propozycje poprawek do zmiany pierwszej – art. 1? Mam na myśli inne poprawki niż redakcyjne sygnalizowane przez Biuro Legislacyjne. Jeśli nie ma, proponuję, aby Wysoka Komisja przyjęła zmianę pierwszą i art. 1. Przechodzimy teraz do zmiany drugiej. Czy są do niej jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#LegislatorMariuszPrzerwa">Panie przewodniczący, to drobna uwaga językowa. Proponujemy, aby „nie przekracza 4 miesięcy” zmienić na „nie może przekraczać 4 miesięcy”.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">W którym to miejscu?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#LegislatorMariuszPrzerwa">Ustęp 2 – „Okres rozliczeniowy czasu pracy członków stałych komisji nie może przekraczać 4 miesięcy”.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Przechodzimy do zmiany trzeciej. Czy są jakieś uwagi? Została przyjęta. Jest tam jakaś poprawka redakcyjna?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorMariuszPrzerwa">Tak, panie przewodniczący. Jeśli chodzi o zmianę trzecią, chcielibyśmy zwrócić uwagę na konieczne zmiany językowe. Już w ust. 1 w linijce trzeciej „w tym w szczególności na wynagrodzenia jej członków, stałych członków, doraźnych, ekspertów, pracowników oraz pracowników obsługi oraz na wyposażenie techniczne, koszty szkolenia, tłumaczeń i prowadzenia strony internetowej” – dalej bez zmian. Jeśli chodzi o ust. 3, proponujemy brzmienie: „Minister właściwy do spraw wewnętrznych wydaje członkowi komisji legitymację” i w ust. 5 na samym końcu nie „mając na uwadze dane niezbędne” tylko „mając na uwadze konieczność umieszczenia danych niezbędnych do identyfikacji tych osób”. To uwagi językowe.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#LegislatorMariuszPrzerwa">Mamy jeszcze uwagę legislacyjną. Artykuł 28 w dotychczasowym brzmieniu miał cztery ustępy. Novum w zmienianym artykule są ust. 3 i 4, a ust. 1, 2, 5 i 6 to dotychczasowe. Ze względu na Zasady techniki prawodawczej i doktrynę Biuro proponuje trochę inną konstrukcję tej zmiany, aby brzmiała następująco: w art. 28d lit. a – ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie, lit. b – po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b (to dotychczasowe ust. 3 i 4) i lit. c – ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie (to dotychczasowe ust. 5 i 6). Konsekwencją tej zmiany będzie zmiana odwołania w art. 8 i 10 – co uwzględni Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Przyjmujemy te poprawki Biura Legislacyjnego. Jeśli nie ma uwag, przechodzimy do zmiany czwartej w art. 1. Nie ma uwag. Została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Zmiana piąta. Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Zmiana szósta. Proszę bardzo, Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#LegislatorMariuszPrzerwa">Biuro proponuje, aby zamiast „podjęcia działań w zakresie” – dwukrotnie użyty jest wyraz „w zakresie” – zmienić na „cel”.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Czy są uwagi do tej zmiany redakcyjnej, panie ministrze? Przyjmujemy zmianę wraz z poprawką Biura. Przyjmujemy zmianę szóstą w art. 1.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Zmiana siódma. Nie ma uwag. Przyjmujemy zmianę siódmą.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Przechodzimy do art. 2. Czy są do niego jakieś propozycje zmian? Nie słyszę. Artykuł 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Przechodzimy do art. 3 ustawy. Czy są do niego jakieś propozycje? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Przechodzimy do art. 4. Nie ma uwag. Przyjmujemy art. 4.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Przechodzimy do art. 5. Czy są jakieś uwagi? Nie słyszę. Przyjęliśmy art. 5.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Czy do art. 6 są jakieś wnioski? Nie słyszę. Przyjęliśmy art. 6.</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Przechodzimy do art. 7. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#LegislatorMariuszPrzerwa">Drobna uwaga: „postępowania w sprawach” – tu powinna być liczba mnoga. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Uwaga redakcyjna. Myślę, że Wysoka Komisja może zaakceptować tę zmianę. Stanowisko ministerstwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuwMIAndrzejBittel">Nie zgłaszamy przeciwskazań.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Artykuł 7 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Przechodzimy do art. 8. Jeśli państwo pozwolą, zaproponuję jedną poprawkę merytoryczną. W art. 8 projektu dotychczasową treść oznaczylibyśmy jako ust. 1 i dodali ust. 2 w następującym brzmieniu: „Do dnia wydania legitymacji zgodnych ze wzorem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 28d ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, członkowie doraźni Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych wyznaczani do udziału w postępowaniu od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy mogą wykonywać czynności, o których mowa w art. 28a ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, po okazaniu wyznaczenia do udziału w postępowaniu”.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Kilka zdań uzasadnienia. Zgodnie z obowiązującym brzmieniem ustawy o transporcie kolejowym członkowie stali oraz członkowie doraźni komisji są upoważnieni do wykonywania czynności po okazaniu legitymacji. W związku z tym, że dotychczasowe przepisy upoważniały ministra właściwego do spraw transportu do określenia wzoru i teraz ta kompetencja przechodzi do ministra właściwego do spraw wewnętrznych, który będzie musiał wydać taki akt wykonawczy, legitymacje dotychczasowe nie mają określonego terminu ważności i są ważne przez cały czas członkostwa. W przypadku członków doraźnych, którzy są wyznaczani do udziału w konkretnym postępowaniu, ta legitymacja jest ważna przez okres wyznaczenia. Przepis przejściowy art. 8 zachował ważność wydanych legitymacji na podstawie przepisów dotychczasowych. Do czasu wydania nowego aktu wykonawczego minister właściwy do spraw wewnętrznych nie będzie miał możliwości wydawania nowych. W związku z tym członkowie stali działający na podstawie przepisów dotychczasowych stają się z mocy prawa członkami stałymi Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, a ich legitymacje zachowują ważność. Biorąc pod uwagę to wszystko, konieczne jest wprowadzenie do projektu przepisu przejściowego, który od czasu wejścia w życie tej noweli do dnia wydania członkom doraźnym legitymacji zgodnych ze wzorem określonym w nowym rozporządzeniu MSWiA zagwarantuje im udział w postępowaniu od dnia wejścia w życie bez konieczności okazywania legitymacji, a jedynie na podstawie wyznaczenia do udziału w postępowaniu. To drobna, ale konieczna, merytoryczna poprawka.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Biuro Legislacyjne ma treść tej poprawki. Czy wnoszą państwo jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#LegislatorMariuszPrzerwa">Otrzymaliśmy to przed posiedzeniem Komisji. Proponujemy drobną korektę. W związku z przyjęciem zmiany do pkt 3 w art. 1 należy się odwoływać nie do art. 28d ust. 5, ale art. 28d ust. 3. To jest konsekwencja, Biuro wprowadzi tę zmianę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Ministerstwo akceptuje tę korektę?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzstanuwMIAndrzejBittel">Tak. Dziękuję za nią.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Czy do art. 8 są inne wnioski? Jeśli nie ma, uznaję, że art. 8 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Do art. 9 są jakieś propozycje? Jeśli nie ma, art. 9 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Czy do art. 10 są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Czy do art. 11 są jakieś wnioski? To ostatni artykuł. Nie słyszę. Artykuł 11 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">W związku z zakończeniem pracy nad treścią tej nowelizacji, poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie całego projektu zmiany ustawy o transporcie kolejowym zawartego w druku nr 3668. Czy ktoś jest przeciw? Jeśli nie ma, uznaję, iż projekt ustawy został przez Komisję przyjęty.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Komisja musi wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Komisji na posiedzeniu plenarnym. Jeśli państwo wyrażą zgodę, zgłaszam moją osobę. Czy są inne propozycje? Czy jest na to zgoda? Dziękuję bardzo. Posłem sprawozdawcą został pan poseł Jerzy Polaczek.</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Dziękuję państwu za uwagę. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#PrzewodniczącyposełJerzyPolaczek">Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym do niego pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>