text_structure.xml 13.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości, w tym pana ministra. Chcę powitać także pana Łukasz Czucharskiego przedstawiciela Komitetu Podatkowego Pracodawców RP, pana Jacka Dubińskiego przewodniczącego Federacji Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków, pana Bartosza Dziurlę naczelnika w Departamencie Edukacji Morskiej MGMiŻŚ, pana Tomasza Emiljana dyrektora Departamentu Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli, pana Piotra Jasinę dyrektora Biura Prasowego MGMiŻŚ, pana Janusza Karpa dyrektora Departamentu Edukacji Morskiej MGMiŻŚ, pana Mariusza Korzeba eksperta ds. podatkowych Pracodawców RP, pana Pawła Kowalskiego przewodniczącego Komisji Międzyzakładowej NSZZ Solidarność Polskiej Żeglugi Morskiej, panią Monikę Niemiec-Butryn dyrektora Departamentu Żeglugi Śródlądowej MGMiŻŚ, panią Renatę Pal głównego specjalistę w Departamencie Edukacji Morskiej MGMiŻŚ, pana Henryka Piątkowskiego przewodniczącego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Oficerów i Marynarzy, pana Kamila Wojnara zastępcę dyrektora Departamentu Rybołówstwa MGMiŻŚ i pana Wojciecha Zdanowicza zastępcę dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej MGMiŻŚ.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">W porządku dziennym mamy rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 30 czerwca br. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, otrzymaliście propozycję planu pracy w formie tabelarycznej. Tabela uwzględnia tematy, które nie zostały zrealizowane w II półroczu ubiegłego roku oraz te, które są wynikiem decyzji podjętych na posiedzeniach. Propozycje do planu pracy nadesłał także pan poseł Piotr Misiło. Zwracałam się do państwa z prośbą, aby to nie były jedynie hasła, lecz zwięzłe propozycje tematów, które będziemy w stanie wpisać do planu pracy. Rozmawiałam z panem posłem w tej sprawie i uzgodniliśmy, że przeredaguje zgłoszone propozycje. Ja również mam propozycje do planu pracy. Zgłoszę je za chwilę. Musimy pamiętać, że są tematy, które mogą być zgłoszone do planu pracy przez marszałka Sejmu oraz wynikać z potrzeb bieżących. Zawsze jestem otwarta na państwa propozycje.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Chciałabym, żeby pan minister i państwo posłowie ustosunkowali się do planu pracy. Być może uzupełnimy go o dodatkowe sugestie. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MinistergospodarkimorskiejiżeglugiśródlądowejMarekGróbarczyk">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Państwo posłowie, szanowni państwo, dziękuję bardzo za zaproszenie. Jeśli chodzi o plan pracy Komisji na bieżące półrocze, generalnie nie mam uwag poza pilną sprawą, którą chciałbym zgłosić, dotyczącą przystani rybackiej w Rewalu. Docierają do nas dramatyczne sygnały rybaków o obecnej sytuacji i wieloletnim konflikcie z władzami samorządowymi. W kontekście zniszczeń, jakie dokonały się na Morzu Bałtyckim, musimy podjąć zdecydowane działania, aby pomóc rybakom. Ponieważ nie ma porozumienia pomiędzy władzami samorządowymi a społecznością rybacką, zwracam się z prośbą, aby zorganizować wizytę w tej osadzie, której aktywność datuje się od końca drugiej wojny światowej. Nie jest naszym celem, aby ona zniknęła z wybrzeża.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MinistergospodarkimorskiejiżeglugiśródlądowejMarekGróbarczyk">To jeden zasadniczy temat, drugi to żeglarstwo.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MinistergospodarkimorskiejiżeglugiśródlądowejMarekGróbarczyk">Panie ministrze, znam ten problem na podstawie rozmów z panem. W lutym Komisja mogłaby odbyć wyjazdowe posiedzenie. Musimy zastanowić się kiedy. Bardzo państwa proszę o uczestnictwo w posiedzeniach wyjazdowych. W niektórych przypadkach tylko naocznie można przekonać się, jaka jest sytuacja. Myślę, że wyjazdowe posiedzenia dotyczące portów morskich były bardzo owocne. Ostatnio mieliśmy odbyć posiedzenie wyjazdowe wspólnie z Komisją Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa dotyczące żeglugi śródlądowej, regulowania rzek. Niestety, nikt z państwa, oprócz mnie, nie zgłosił się na wyjazd, choć propozycja tematu była zgłoszona przez parlamentarzystów. Bardzo proszę o uwzględnienie obecności na posiedzeniu wyjazdowym. Kumuluje się wiele spraw. Pan minister pozwoli, ze przedyskutujemy kwestię terminu w ramach prezydium.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MinistergospodarkimorskiejiżeglugiśródlądowejMarekGróbarczyk">Są również inne tematy, o których rozmawiałam z panem ministrem: informacja na temat strategii rozwoju rybołówstwa, ze szczególnym uwzględnieniem drastycznego zmniejszenia przez Komisję Europejską kwot połowowych dorsza, złej kondycji stad oraz pogarszającego się stanu środowiska morskiego. Ten temat proponujemy na marzec. Inna propozycja, to informacja na temat strat powodowanych w rybactwie przez ptaki i ssaki chronione. To jest problem spędzający sen z powiek.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MinistergospodarkimorskiejiżeglugiśródlądowejMarekGróbarczyk">Żeglarstwo to również ważny element rodziny morskiej. Zwrócili się do mnie żeglarze ze Stowarzyszenia Armatorów Jachtowych, którzy przekazali mi projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim i niektórych innych ustaw, ze swoim komentarzem. Rekomenduję państwu zajęcie się tą tematyką. Żeglarstwo jest ważnym elementem gospodarki narodowej, przyciąga turystów. Chcielibyśmy utrzymać je na wysokim poziomie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MinistergospodarkimorskiejiżeglugiśródlądowejMarekGróbarczyk">Tyle z mojej strony. Jeśli ze strony państwa posłów są jakieś uwagi, to bardzo proszę. Jeśli posłowie nie mają uwag, to proszę naszych gości o przedstawienie sugestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyOgólnopolskiegoZwiązkuZawodowegoOficerówiMarynarzyHenrykPiontkowski">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Henryk Piontkowski – Ogólnopolski Związek Zawodowy Oficerów i Marynarzy. Chciałbym zaproponować państwu trzy tematy. Po pierwsze, w propozycji planu pracy macie państwo zapisaną na marzec kontrolę realizacji ustawy o pracy na morzu. Przyznam, że sprawa jest pilna. Dobrze byłoby jak najszybciej przyjąć rozwiązania oczekiwane przez środowisko. Może udałoby się podjąć ten temat w nieco bliższym terminie. Mam świadomość, że jest wiele ważnych spraw. Dla każdej liszki jej ogon jest najważniejszy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyOgólnopolskiegoZwiązkuZawodowegoOficerówiMarynarzyHenrykPiontkowski">Najbardziej istotna w tym kontekście jest kwestia ubezpieczeń społecznych. Rozwiązanie tej sprawy w odniesieniu do wszystkich polskich marynarzy jest pilną potrzebą. Jeśli dysponowalibyście państwo czasem, chcielibyśmy zaproponować krótką debatę na forum Komisji w tej sprawie. Może dałoby do asumpt do pójścia naprzód.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyOgólnopolskiegoZwiązkuZawodowegoOficerówiMarynarzyHenrykPiontkowski">Kolejna kwestia. Jesienią 2017 r. mija wyznaczony przez Komisję Europejską termin implementacji tzw. dyrektyw pracowniczych, do których marynarze zostali włączeni. Dyrektywy dotyczą zwolnień grupowych, przejęcia przedsiębiorstwa, informowania i konsultowania pracowników oraz rad zakładowych. Mam świadomość, że pewne rozwiązania w polskim prawie już istnieją, ale warto byłoby dokonać przeglądu tych spraw. Do jesieni pozostało niewiele czasu.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyOgólnopolskiegoZwiązkuZawodowegoOficerówiMarynarzyHenrykPiontkowski">Ostatnia sprawa istotna dla ludzi, którzy pracują na statkach rybackich. Chodzi o przepisy ustawy emerytalnej i postulowany powrót do stanu sprzed wprowadzenia zmian. Problem dotyczy uprawnień do świadczeń emerytury pomostowej dla członków załóg statków rybackich.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczącyOgólnopolskiegoZwiązkuZawodowegoOficerówiMarynarzyHenrykPiontkowski">Oczywiście tematów jest znacznie więcej, ale postaramy się je rozwiązywać we współpracy z panem ministrem, żeby już państwu głowy nie zawracać. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyFederacjiZwiązkówZawodowychMarynarzyiRybakówJacekDubiński">Jacek Dubiński – przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków, starszy mechanik – Polska Żegluga Morska.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyFederacjiZwiązkówZawodowychMarynarzyiRybakówJacekDubiński">Mam uwagę dotyczącą pkt 8, przewidzianego na maj, obejmującego informację na temat funkcjonowania terminalu LNG w Świnoujściu. Może warto uzupełnić ten temat o informację ministra infrastruktury na temat rozbudowy drogi S-3. Mamy terminal LNG, promowy, w planie terminal kontenerowy. Tymczasem droga S-3 jest tak obłożona, że latem po raz kolejny trasę 100 km będziemy pokonywać 4 godziny. Istotna jest informacja ministra infrastruktury, jakie są plany wywozu tych wszystkich towarów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję za te uwagi. Słusznie pan zauważył, że temat należy ująć w kontekście infrastrukturalnym.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Panie ministrze, bardzo proszę. Wyłaniają nam się 3–4 ważne kwestie. Chyba musimy od nich zacząć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MinisterMarekGróbarczyk">Nie widzę większych problemów, żebyśmy omówili sprawy związane z konwencjami pracowniczymi i transpozycją naszego prawa do unijnego. Jesteśmy zobligowani to przeprowadzić. Kwestia jest bezdyskusyjna. Na najbliższym posiedzeniu zespołu chcielibyśmy przedstawić naszą koncepcję ustawy o pracy na morzu. Prace Komisji będą stanowiły podsumowanie tych prac. Dyskusje będziemy odbywać w ramach zespołu trójstronnego. Na forum Komisji dokonalibyśmy jej podsumowania i oceny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Strona społeczna przedstawiła swoje propozycje w postaci wariantów. Dyskutowałam na ten temat z panią dyrektor. Trzeba dokonać jakiegoś wyboru i pójść naprzód, bo czas nas goni.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Warto zaprosić na posiedzenie Komisji przedstawiciela Ministerstwa Finansów. Pożądane byłoby zebranie w całość spraw morskich. Przedstawiciel MF powinien ustosunkować się do konkretnych decyzji odmownych, do nietransparentności przepisów bądź nierespektowania prawa. Należałoby przeszkolić urzędników skarbowych w zakresie definicji pojęć armator czarterujący, właściciel itd. Rozumienie tych pojęć jest różne. Interpretacja jest bardzo krzywdząca dla marynarzy, a przecież chcemy, żeby nasi marynarze mieli godne warunki pracy i nie byli dyskryminowani. Bardzo proszę o interwencję u ministra finansów.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, część tematów przesunęliśmy na bieżące półrocze. Wiele spraw rozpoczęliśmy, a teraz będziemy powracać do konkretów. Najważniejsze kwestie to praca na morzu. Mamy sztormy i na ten temat również musi odbyć się dyskusja. Co do Rewala, argumenty pana ministra przemawiają za tym, żeby przyjrzeć się tej sprawie. Zgodnie z pana sugestią będziemy także monitorować stan implementacji dyrektyw. Czas nas goni. Inny obszar zagadnień to rybołówstwo. Decyzje UE wpływają na poziom zarobków naszych rybaków. To są najważniejsze kwestie. Żegluga śródlądowa i bezpieczeństwo to zagadnienia, którymi zajmiemy się w następnej kolejności. Nie chciałabym, żeby wszystkie te obszary tematyczne przypadły na jeden miesiąc. To jest po prostu niemożliwe. Na pewno w najbliższych trzech miesiącach poruszymy te kwestie.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Jeśli nie ma więcej uwag z państwa strony, rozumiem, że moje i państwa propozycje zostały przyjęte do planu pracy Komisji. Chciałabym, żebyście upoważnili państwo prezydium Komisji do sformułowania ostatecznej wersji planu pracy. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że państwo wyrażacie zgodę na dokonanie korekt i nadanie ostatecznego kształtu planu pracy przez prezydium Komisji.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Stwierdzam, że porządek dzienny został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>