text_structure.xml 20.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu i Łączności poświęcone omówieniu poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJózefDąbrowski">Witam przybyłych przedstawicieli Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej oraz posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełJózefDąbrowski">Drugie czytanie poselskiego projektu zmiany ustawy o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego odbyło się w dniu wczorajszym, tj. 17 lutego 1999 r. i wówczas to zgłoszona została jedna poprawka dotycząca art. 10 ust. 1 pkt 3. Do projektowanych zmian wynikających z prac Komisji, proponowana jest dalsza zmiana polegająca na skreśleniu końcowej części zdania zawartego w art. 10 ust. 1 pkt 3, czyli słów: „oraz pojazdów lub pojazdu objętych koncesjami”. Po dokonaniu tego skreślenia punkt ten będzie brzmiał następująco:</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełJózefDąbrowski">„Przejęcia przez innego przedsiębiorcę w całości lub części działalności w zakresie międzynarodowego transportu drogowego”.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełJózefDąbrowski">Czy są uwagi do tej propozycji? Chcę jednocześnie poinformować, że marszałek Sejmu skierował do naszej Komisji stanowisko rządu wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego, w którym rząd pozytywnie ocenia poselski projekt nowelizacji, popierając proponowane zmiany. W stanowisku tym czytamy:</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełJózefDąbrowski">„Poselski projekt nowelizacji ustawy z dnia 2 sierpnia 1997 r. należy ocenić pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PosełJózefDąbrowski">Proponowane rozwiązania będą korzystniejsze dla przedsiębiorców (przewoźników) i wynikają z konieczności uelastycznienia dotychczasowych rozwiązań prawnych dotyczących możliwości przejmowania uprawnień wynikających z koncesji przez spadkobierców zmarłego przedsiębiorcy (prze-woźnika), jak również także w części działalności w zakresie międzynarodowego tran-sportu drogowego - oraz pojedynczych pojazdów objętych koncesją - przez innych przedsiębiorców.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PosełJózefDąbrowski">Także pozostałe, proponowane zmiany dotyczące m.in. poszerzenia katalogu opłat za zezwolenia zagraniczne na przewóz osób należy uznać za uzasadnione.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PosełJózefDąbrowski">W związku z powyższym rząd popiera zaproponowane zmiany”.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PosełJózefDąbrowski">Nie ma więc wątpliwości co do zgodności współdziałania parlamentu i rządu.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PosełJózefDąbrowski">Proszę autorkę wniesionej wczoraj poprawki o jej uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosłankaGrażynaLangowska">Już podczas wczorajszych obrad uzasadniałam swoją poprawkę. Dodam więc tylko, że po konsultacji z licznymi przedstawicielami zrzeszeń polskich przewoźników zajmujących się transportem międzynarodowym zaproponowałam wykreślenie końcowych wyrazów we wskazanym punkcie art. 10 po to, aby jeszcze bardziej uelastycznić istniejące przepisy, umożliwiając przenoszenie koncesji z prze-woźnika na przewoźnika, jeżeli tylko wyrażą oni taką wolę.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosłankaGrażynaLangowska">W dyskusji padały argumenty, że spowoduje to handel koncesjami, ale przecież kontrola ze strony ministerstwa tego, co będzie się na tym rynku działo, jest zapewniona nadal. W tym art. 10 ust. 1 brzmi:</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosłankaGrażynaLangowska">„Minister transportu i gospodarki morskiej, na wniosek przedsiębiorcy (przewoźnika) może przenieść uprawnienia wynikające z koncesji, o ile dojdzie do porozumienia między przedsiębiorcami”.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosłankaGrażynaLangowska">Zanim zgłosiłam tę poprawkę rozmawiałam nie tylko z przedstawicielami prze-woźników, ale również zasięgałam opinii w ministerstwie, gdzie utwierdzono mnie, iż nie budzi ona żadnej kontrowersji. Uprzejmie proszę więc, aby Komisja zechciała przychylić się do mojego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Pragnę również poinformować, że do naszej Komisji skierowane zostało wystąpienie prezydium Sekcji Krajowej Państwowych Przedsiębiorstw Komunikacji Samochodowej, w którym zawarty jest wniosek o wykreślenie w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej samej, końcowej części zdania, czyli wyrazów: „oraz pojazdów lub pojazdu objętych koncesjami”. Mamy więc wyraźne poparcie dla wniosku pani posłanki Grażyny Langowskiej również ze strony przewoźników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejKrzysztofTchórzewski">Stanowisko resortu w odniesieniu do tej poprawki jest pozytywne. Ponieważ sytuacja w całej gospodarce, jak i w transporcie międzynarodowym ciągle się zmienia, wiemy, że jest wyraźne oczekiwanie ze strony przewoźników na pewną liberalizację przepisów dotyczących funkcjonowania koncesji. Tak jak wspomniała pani posłanka Grażyna Langowska, kontrola nad tym, kto dostaje te koncesje, nadal pozostaje w ministerstwie. Nie ulegają też zmianie wpływy z przydzielonych koncesji, bowiem ci, którzy je będą przejmowali, muszą za nie zapłacić jak za otrzymane nowe.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejKrzysztofTchórzewski">Nawiązując do wczorajszej dyskusji chciałbym przedstawić państwu informację o tym, ile aktów wykonawczych wydanych zostało w resorcie w roku ubiegłym i jakie pozostały jeszcze do wydania.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejKrzysztofTchórzewski">Samych rozporządzeń resortowych mieliśmy w roku ubiegłym 64 i nadal istnieją tu pewne zaległości, zwłaszcza związane z zadaniami kolei. Jeśli chodzi i transport drogowy, to były w ubiegłym roku cztery ustawy - dwie nowele dotyczące prawa o ruchu drogowym i dwie krajowego przewozu osób - i 21 rozporządzeń.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejKrzysztofTchórzewski">W roku bieżącym resort przedstawi 3 ustawy - dwie nowele i ustawę o inspekcji drogowej - oraz 43 rozporządzenia.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejKrzysztofTchórzewski">Ponieważ były także w dniu wczorajszym pytania dotyczące zezwoleń, poinformuję, iż w ubiegłym roku wysłaliśmy do państwa szczegółowy materiał obejmujący te właśnie zagadnienia. Jest tam również mowa o podjętych działaniach dotyczących swobodnego dostępu naszych przewoźników do krajów Unii Europejskiej. Jest to w chwili obecnej Finlandia i Luksemburg, a więc bardzo niewiele, ale dotyczy to przewozów własnych, co jest dla nas dość istotne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Materiały, o których wspomniał pan minister, otrzymacie państwo razem z zawiadomieniem o kolejnym posiedzeniu Komisji w dniu 2 marca. Będzie ono poświęcone właśnie problematyce transportu międzynarodowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJózefBłaszczyk">Chciałbym wiedzieć, czy razem z tymi materiałami otrzymamy również wykaz tych rozporządzeń, które powinny się już ukazać, ale nie ukazały się jeszcze? Jest to dla nas bardzo ważne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosłankaGrażynaLangowska">Pragnę przy tej okazji zasygnalizować brak ogromnie ważnego rozporządzenia, które powinno być wydane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, a dotyczy ono kontroli drogowej przeprowadzanej przez polską Policję w odniesieniu do przewoźników obcych.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosłankaGrażynaLangowska">Obecnie jest tak, że przewoźnicy obcy bezkarnie naruszają polskie prawo, a Policja jest wobec nich bezradna, mimo że jest ustawa o transporcie międzynarodowym.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosłankaGrażynaLangowska">Brak jednak przepisu wykonawczego powoduje, iż staje się ona ustawą martwą. Jednocześnie wiemy, że nasi przewoźnicy traktowani są na drogach innych krajów z całą surowością prawa tam obowiązującego. Nie chodzi - rzecz jasna - o działania odwetowe, ale o to, aby nasza Policja rzeczywiście wiedziała, jak ma postępować w konkretnych przypadkach. Obecnie jest tak, że w każdym regionie kraju robi się to inaczej, a prawo jest martwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMirosławStyczeń">Proponuję, abyśmy jednak zakończyli temat zasadniczy naszego dzisiejszego spotkania, czyli sprawę poprawki do projektu ustawy. To, o czym zaczynamy mówić, dotyczy już tematu następnego spotkania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Ponieważ pani posłanka Grażyna Langowska nie jest członkiem naszej Komisji, zapraszamy panią na posiedzenie w dniu 2 marca i będziemy wówczas dyskutować na tematy dotyczące transportu międzynarodowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełSewerynKaczmarek">Chciałbym - korzystając z okazji - zaproponować, aby na posiedzenie w dniu 2 marca wprowadzić także temat autostrad, a zwłaszcza autostrady A-1 i A-2...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Przepraszam, ale jednak skończmy ten „koncert życzeń” i wróćmy do tematu zasadniczego. W wolnych wnioskach zbierzemy ewentualne prośby i postulaty dotyczące tematów kolejnych spotkań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełBogusławLiberadzki">Wracając do zgłoszonej poprawki rozumiem, że zmierza ona do uwolnienia handlu koncesjami. Zawsze istniały obawy, że koncesja jest decyzją administracyjną, adresowaną do konkretnego odbiorcy. Może się więc okazać, że proponowane rozwiązanie jest niezgodne z konstytucją, bo przecież nie handluje się aktami prawnymi jako decyzjami administracyjnymi wydawanymi ad personam. Czy dokładnie zbadano, że nie natrafimy na podobną barierę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełMirosławStyczeń">Zwracam uwagę, że w tekście proponowanych w ustawie zmian nie ma słowa o handlu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełMirosławStyczeń">Rozumiem, że pan poseł Bogusław Liberadzki suponuje, iż może on nastąpić jako efekt tej ustawy. Ja uważam, że aczkolwiek rzeczywiście jako efekt uboczny może wystąpić handel koncesjami, to jednak zasadniczym zadaniem nowelizacji jest zlikwidowanie tej sytuacji, jaka ma miejsce obecnie. Chodzi o zjawisko, gdy pod koniec roku marnują się dziesiątki, a może nawet setki nie wykorzystanych koncesji, podczas gdy wiele firm oczekuje na nie bezskutecznie.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełMirosławStyczeń">Dlatego też wydaje mi się, iż proponowana nowelizacja jest zasadna. Zjawisko ewentualnego handlu koncesjami musi być natomiast likwidowane innymi metodami, nie ustawowymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Przypomnę, jak będzie brzmiał art. 10 ust. 1 po nowelizacji: „Minister Transportu i Gospodarki Morskiej może na wniosek przedsiębiorcy przenieść uprawnienia wynikające z koncesji, w razie przejęcia w całości lub w części działalności w zakresie międzynarodowego transportu drogowego”.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełJózefDąbrowski">Jest to więc nadal decyzja administracyjna, podlegająca ścisłej kontroli ministra tran-sportu i gospodarki morskiej, który może, ale nie musi przenosić tej koncesji na innego przedsiębiorcę. Ja to tak właśnie rozumiem i podobnie wynikało z wypowiedzi autora poprawki. Nie otwiera się więc drogi do żadnego handlu, choć znane są przecież anonsy prasowe o sprzedaży koncesji (z wymienieniem ceny). Jest to więc już praktyka dnia dzisiejszego, choć nie wiem, jak się ona ma do obowiązującego prawa.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełJózefDąbrowski">Wprowadzenie proponowanej poprawki uelastyczni możliwość wykorzystywania pojazdów i wykonywania przewozów koncesjonowanych.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PosełJózefDąbrowski">Skoro nie ma już uwag dotyczących projektu poprawki, przystąpimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PosełJózefDąbrowski">Kto z państwa jest za przyjęciem zgłoszonej w czasie drugiego czytania poprawki do projektu ustawy o zmianie ustawy o warunkach wykonywania międzynarodowego tran-sportu drogowego?</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PosełJózefDąbrowski">W głosowaniu za przyjęciem poprawki opowiedziało się 11 posłów, 1 poseł był przeciwny, 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PosełJózefDąbrowski">Stwierdzam, że poprawka zgłoszona przez panią posłankę Grażynę Langowską zyskała poparcie Komisji Transportu i Łączności.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#PosełJózefDąbrowski">Ponieważ jest to dodatkowa poprawka do zgłoszonego już sprawozdania Komisji, sprawozdawcą pozostanie ten sam poseł - Józef Dąbrowski (AWS).</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#PosełJózefDąbrowski">Korzystając z okazji, chciałbym poinformować państwa, że w dniach 10–12 marca będzie miała miejsce rewizyta w komisji transportu parlamentu holenderskiego. Uzgodniliśmy z przewodniczącym tej komisji, że wyjechać może 7 osób.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#PosełJózefDąbrowski">Proponuję więc następujące osoby: Dorota Arciszewska-Mielewczyk (AWS), Tadeusz Lewandowski (AWS), Tadeusz Jarmuziewicz (UW), Elżbieta Piela-Mielczarek (SLD) - wymiennie z panem posłem Andrzejem Szarawarskim (SLD), z którym obecnie nie mamy kontaktu ze względu na jego sytuację rodzinną - Seweryn Kaczmarek (SLD), Zdzisław Denysiuk (AWS) i przewodniczący Komisji Józef Dąbrowski (AWS).</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#PosełJózefDąbrowski">Czy są inne propozycje lub czy wymienione osoby nie będą mogły w ustalonym terminie wyjechać? Nie słyszę sprzeciwu, co oznacza, że skład delegacji został przyjęty. Na najbliższym posiedzeniu Komisji radca z ambasady holenderskiej przedstawi szczegółowy plan pobytu w parlamencie Holandii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełSewerynKaczmarek">Bardzo proszę o przygotowanie przez resort trans-portu szczegółowej informacji, która byłaby odpowiedzią na wczorajszy artykuł w „Rzeczpospolitej”, z którego wynikało, że budżet nie będzie dawał gwarancji na budowę autostrady wielkopolskiej. Chcielibyśmy też wiedzieć, co się dzieje z autostradą A-1, bowiem na posiedzeniu wyjazdowym w Gdańsku nie uzyskaliśmy od pana ministra jednoznacznej odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełSewerynKaczmarek">Istnieje obawa, że powtórzy się tu sytuacja taka sama jak z autostradą A-2. Koncesja została wydana w roku 1997 i po pół roku powinna być podpisana umowa koncesyjna, a do dnia dzisiejszego nic się w tej sprawie nie dzieje. Z artykułu wynika, że sprawa może być aktualna dopiero za kolejne 5 lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Temat infrastruktury transportowej przewidziany jest na 16 marca. Czy proponuje pan, aby sprawą zająć się wcześniej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełSewerynKaczmarek">Jeśli wcześniej nie będą gotowe konkretne materiały, to nie ma sensu zbierać się, tyle tylko, że 10 marca mija termin koncesji na budowę autostrady wielkopolskiej, więc jest to sprawa niezwykle pilna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Zwrócimy się więc do ministra, aby przedstawił nam informacje związane z pana wnioskiem na posiedzeniu w dniu 2 marca. Proszę o precyzyjne sformułowanie pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełSewerynKaczmarek">Jaka jest aktualna sytuacja w świetle wygaśnięcia w dniu 10 marca koncesji na budowę autostrady A-2 i dlaczego ślimaczy się wydanie umowy koncesyjnej w sprawie autostrady A-1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełBogusławLiberadzki">Panie pośle, 10 marca nie wygasa koncesja na budowę autostrady A-2. W umowie koncesyjnej był to określony najpóźniejszy termin rozpoczęcia budowy. Koncesja wygasłaby w przypadku, gdyby nie została podpisana umowa koncesyjna. Jeśli więc źle sformułujemy pytanie, to minister przyśle nam wyjaśnienie, że nie dotyczy ono danej sprawy, a na posiedzeniu w dniu 2 marca zapyta, o co nam naprawdę chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Proszę więc jeszcze raz o precyzyjne sformułowanie pytania, aby nie było nieporozumień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełSewerynKaczmarek">Pan poseł Bogusław Liberadzki ma rację. Tu nie chodzi o wygaśnięcie koncesji. Moje pytanie zmierza do tego, aby pan minister odpowiedział, czy rozpocznie się budowa autostrady A-2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełJózefDąbrowski">W dniu 2 marca przewidujemy tematykę związaną z transportem międzynarodowym. Mamy jeszcze zaległe pierwsze czytanie noweli ustawy o ruchu drogowym w zakresie badań technicznych i dlatego proponuję to również na dzień 2 marca. Trzecim zaś tematem byłaby informacja wynikająca z pytania zgłoszonego przez pana posła Seweryna Kaczmarka. Będzie też krótka informacja o planie pobytu naszej delegacji w Holandii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełEdwardManiura">Pragnę poinformować, że uczestniczyłem w seminarium poświęconemu polityce transportowej Czech. Wolą parlamentarzystów tamtejszej komisji gospodarki - nie ma tam komisji transportu - byłoby spotkanie z naszą Komisją. Pozwoliłem więc sobie zaprosić przedstawicieli tej komisji do Warszawy w dniach 19–20 kwietnia, aby odbyć wspólne posiedzenie. Uzgodniliśmy też, aby we wrześniu br. odbyła się rewizyta naszych posłów w Pradze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełJózefBłaszczyk">Może by w związku z tym ktoś przygotował informację o budowie autostrady A-1 od strony południowej. Po stronie czeskiej do Gorzyczki ma być ona wybudowana do roku 2005, podczas gdy u nas rozpoczęcie projektuje się dopiero na rok 2010.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełEdwardManiura">Przygotowując program pobytu delegacji czeskiej trzeba zastanowić się, jakie tematy chcemy wspólnie poruszyć. Wydaje się, że budowa autostrady A-1 powinna się tu znaleźć, podobnie jak sprawa transportu kolejowego.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PosełEdwardManiura">Czesi przyjęli już program modernizacji ich połączeń międzynarodowych, więc są zainteresowani tym tematem. W ostatnim czasie zrobili też duży postęp, jeśli chodzi o realizację autostrad, a więc będą niewątpliwie zainteresowani naszymi planami w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Proponuję, aby pan poseł Edward Maniura był koordynatorem tej wizyty. Przypomnę, że w dniu 16 marca będziemy mówić o infrastrukturze transportowej, a więc wiele tematów będzie już automatycznie przygotowane. Inne trzeba będzie przygotować oddzielnie.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PosełJózefDąbrowski">Ponieważ wyczerpaliśmy porządek dzisiejszych obrad, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>