text_structure.xml 53.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu i Łączności na którym mamy zapoznać się z informacją o aktualnej sytuacji w Polskich Kolejach Państwowych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJózefDąbrowski">Pragnę powitać przybyłych na posiedzenie: Witolda Chodakiewicza, podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Jana Janika, dyrektora generalnego, prezesa Zarządu PKP.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełJózefDąbrowski">W związku z brakiem sprzeciwu oraz innych wniosków porządek dzienny posiedzenia Komisji uważam za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełJózefDąbrowski">Przypominam, że Komisja została zwołana w trybie pilnym, na wniosek grupy ośmiu posłów, w związku z sytuacją w PKP, wywołaną strajkiem maszynistów kolejowych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełJózefDąbrowski">Proponuję, aby przedstawiciel resortu transportu oraz przedstawiciel Dyrekcji Generalnej PKP przedstawili informację na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodakiewicz">Proszę, aby aktualną sytuację w ruchu pasażerskim i towarowym przedstawił prezes Zarządu PKP Jan Janik. Następnie poinformuję członków Komisji o przedsięwzięciach resortu zmierzających do ograniczenia skutków strajku na kolei.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">W dniu dzisiejszym, w południe, ok. 50% pociągów pasażerskich i ponad 67% pociągów towarowych, stałych jest zawieszonych. Linie, na których został wstrzymany ruch pociągów to m. in.: Szczecin - Wysoka Kamieńska - Kamień Pomorski, Reda - Hel, Warszawska Kolej Dojazdowa, Olsztyn - Orneta, Olsztyn - Mrągowo, Olsztyn - Szczytno, Olsztyn - Biskupiec; Toruń - Sierpc, Brodnica - Sierpc, Linia Hutniczo-Siarkowa.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Braki w obsłudze lokomotyw manewrowych wynoszą ok. 30% , lecz nie stanowi to problemu, bowiem pozwala na przygotowywanie, w miarę potrzeb, uruchamianych pociągów do dalszej jazdy.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Oceniamy, na podstawie zebranych informacji, że w strajku bierze udział ok. 4600 maszynistów, z 20,5 tys. zatrudnionych w PKP. W strajku bierze udział 23 sekcje taboru tj. 20,5% ogółu sekcji.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">W znacznym zakresie został utrzymany ruch tzw. pociągów kwalifikowanych, gdyż na 14 planowanych pociągów międzynarodowych, EuroCity i InterCity pojechało 11. Można nawet powiedzieć, że w tym przypadku odnotowaliśmy pewien sukces.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Gorzej sytuacja wygląda w ruchu dalekobieżnym. Na trasy wyjechało ok. 50% pociągów tego typu. Największe problemy i straty odnotowaliśmy w ruchu podmiejskim, na terenie wielkich aglomeracji, gdzie zostało uruchomionych ok. 300 pociągów, na 703 planowane.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">PKP uruchamia na coraz szerszą skalę autobusową komunikację zastępczą. Obecnie w naszej dyspozycji jest 218 autobusów. W miarę rozwoju sytuacji i potrzeb ilość kursów i tras autobusowych jest zwiększana. W ciągu ostatniej doby uruchomionych zostało dodatkowo 430 autobusów, które wykonały 1540 kursy i przewiozły ok. 100 000 pasażerów.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">PKP zwróciła się z apelem do administracji państwowej, samorządów, firm państwowych i prywatnych o udostępnienie dalszych autobusów. Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu kursów w rejonach dużych miast.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Oceniamy, że w ciągu ostatniej doby, PKP w przewozach pasażerskich poniosła straty szacowane na ok. 1600 tys. zł, zaś w przewozach towarowych na ok. 5100 tys. zł. Koszty wynajmu autobusów oceniamy na ok. 250 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Przedsiębiorstwo przygotowuje nowy rozkład jazdy dostosowany do sytuacji. Realizujemy także przewozy towarów i ludzi na trasach okrężnych.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Pragnę poinformować, że w tej chwili nie występują zagrożenia w przewozach ładunków towarowych. Pozostajemy w stałym kontakcie z naszymi wszystkimi klientami i w miarę potrzeb wysyłamy na ich życzenie pociągi z niezbędnymi towarami. Należy przewidywać, że wraz z upływem czasu i utrzymywaniem się akcji strajkowej sytuacja w tym zakresie ulegnie pogorszeniu, gdyż praktycznie nie będzie można na dużą skalę realizować indywidualnych zamówień.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Muszę wyjaśnić, że jeszcze przed podjęciem strajku, gdy zostaliśmy poinformowani o jego groźbie, dokonaliśmy dokładnej analizy stanu zapasów u naszych najważniejszych klientów. Szacujemy, iż zapasy surowców i materiałów starczą w większości zakładów na minimum ok. tydzień.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Najpoważniejszy problem w ruchu towarowym dotyczy wywozu węgla ze Śląska. Chodzi o to, że wyczerpuje się pojemność hałd co może ostatecznie wpłynąć na konieczność ograniczenia, w ciągu najbliższych dni, wydobycia węgla przez kopalnie.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Pragnę także stwierdzić, że sytuację pogorszył, w początkowym okresie, fakt, iż nie byliśmy powiadomieni z wyprzedzeniem o zbliżającym się strajku. Również nie otrzymaliśmy, zgodnie z obowiązującą ustawą, regulaminu strajku. Naturalnie zdajemy sobie sprawę, że były to świadome działania Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych, który za wszelka cenę chciał osiągnąć powodzenie akcji strajkowej. Niestety to spowodowało, że nie byliśmy w stanie przewidzieć, które rejony kraju obejmie przede wszystkim akcja strajkowa i ile zespołów trakcyjnych do niej przystąpi. Mieliśmy jedynie sygnały z niektórych największych węzłów. Ostatecznie sytuacja jest niezwykle zmienna i bardzo trudno przewidzieć jej dalszy rozwój, ocenić gdzie wystąpią największe zagrożenia spowodowane falą strajków, a tym samym podjąć najskuteczniejsze działania.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Należy jednak zdać sobie sprawę, że transport kolejowy odgrywa w naszym kraju kluczową rolę i na dłuższą metę nie sposób go zastąpić transportem samochodowym. Po prostu nie jest możliwe, żeby samochody mogły przyjąć przewóz ładunków na tak ogromną skalę, zgodnie z oczekiwaniami odbiorców. Jeśli chodzi o przewozy osobowe to oceniamy, że należałoby uruchomić ok. 24000 autobusów, żeby przewieźć zgodną z potrzebami liczbę pasażerów. Niestety jak wspomniałem dysponujemy obecnie jedynie 400 autobusami i w najbliższym czasie możemy się spodziewać najwyżej 200–400 dodatkowych jednostek.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Pragnę podkreślić, że staramy się możliwie maksymalnie ograniczyć wszystkie nie-dogodności jakie spotykają naszych podróżnych. Postaraliśmy się uruchomić dodatkowe punkty informacyjne, które pomagają w znalezieniu połączeń i podają najnowsze dane o wprowadzonych zmianach w rozkładach jazdy.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Dyrekcja PKP stara się jednocześnie podejmować wszelkie możliwe działania służące ograniczeniu akcji strajkowej.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Pragnę poinformować, że biorąc pod uwagę, że dotychczasowe rozmowy i próby negocjacji ze strajkującymi nie przyniosły oczekiwanych rezultatów oraz, że dalszy rozwój może być bardzo niekorzystny, w dniu wczorajszym, oraz przez całą noc obradował Zarząd Przedsiębiorstwa i podjął niezbędne decyzje kadrowe. Odwołano dyrektora sektora trakcji i zaplecza warsztatowego i podporządkowano dyrekcję sektora prezesowi Zarządu PKP. Zawieszono także w czynnościach służbowych siedmiu kierowników okręgowych zakładów taboru, na terenie których akcja strajkowa przebiegała w ten sposób, że można stwierdzić, iż kierownicy ci utracili zdolność oddziaływania na lokalne środowisko nie są w stanie zapewnić zwiększenia liczby pracowników, którzy podejmą swe obowiązki w drużynach trakcyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodakiewicz">Pragnę również zapewnić, że podejmowane są przez resort różnorodne działania, które służą poprawie sytuacji. Chcemy, aby PKP w najbliższym czasie przygotowało zweryfikowany rozkład jazdy, który pozwoli skoncentrować posiadane środki na priorytetach. Jeśli chodzi o transport towarowy to zdecydowany priorytet ma wywóz węgla ze Śląska. Jak wspomniano jest to związane z koniecznością opróżniania coraz bardziej zapełnianych hałd kopalnianych. Jak na razie część, najważniejszych przewozów towarowych jest przez kolej realizowana i możemy mówić w tym przypadku o pozytywnych rezultatach.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodakiewicz">Udało się także zapewnić, jak na razie, wystarczającą do zgłaszanych potrzeb, ilość autobusów, którymi wożeni są pasażerowie. Mamy jeszcze stworzoną pewną rezerwę i planujemy wykorzystać pozostające w niej autobusy na najbardziej zagrożonych odcinkach. Trzeba się jednak liczyć z tym, że sytuacja będzie się rozwijać dynamicznie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodakiewicz">Podejmowane są także inne działania doraźne. Przykładowo, w przypadku WKD gdzie w praktyce wszyscy maszyniści strajkują i żadna kolejka nie jeździ rozważamy, czy nie skorzystać z ustawowych uprawnień ministra transportu i gospodarki morskiej i nie przekazać tej sieci prezydentowi Warszawy lub władzom samorządowym. Myślę, że w najbliższym czasie można się będzie spodziewać jeszcze kilku tego rodzaju decyzji.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodakiewicz">Pragnę także zapowiedzieć, że w oparciu o ustawę z ubiegłego roku o transporcie kolejowym resort szybko rozpatrzy 11 wniosków i wydanie koncesji niedużym prywatnym firmom na przewozy towarów kolejami. Prowadzone są także rozmowy z kolejami sąsiednich krajów, zarówno w sferze technicznej jak i politycznej, które mogą doprowadzić do tego, że będziemy mogli skorzystać z oferowanej nam pomocy zagranicznej.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodakiewicz">Zapewniam, że resort pragnie kontynuować zerwane rozmowy ze Związkiem Zawodowym Maszynistów, zwłaszcza że w pierwszym dniu doszło do bardzo istotnego zbliżenia stanowisk. Uważam jednak, że główną przeszkodę stanowią bardzo złe wzajemne stosunki pomiędzy centralami związkowymi działającymi na kolejach. Resort swojego czasu doprowadził do poufnych negocjacji dwóch największych kolejowych central związkowych z prezesem ZZMK Janem Zaborowskim. Okazało się jednak, że nie są oni w stanie prowadzić rozmów przy wspólnym stole. Chodzi o to, że ZZMK nie chce słyszeć, wbrew twierdzeniom jego przywódców w telewizji, o dogadaniu się z innymi centralami, natomiast inne związki nie palą się do rozmów z drugą stroną, pod przywództwem Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodakiewicz">Jest rzeczą niezwykle symptomatyczną, że spośród 16 central związkowych działających w PKP tylko ZZMK nie jest skłonne rozmawiać z administracją.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodakiewicz">Jeszcze raz podkreślam, że ze swej strony czynimy wszystko, aby przełamać impas w rozmowach i doprowadzić do przerwania strajku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Proponuję, aby po tych wyjaśnieniach przejść do serii pytań do przedstawicieli resortu i PKP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Muszę się przyznać, iż nigdy nie byłam osobą nastawioną prozwiązkowo i nie miałam nigdy do czynienia z żadnym związkiem zawodowym. Wszystkie dotychczasowe, wybuchające corocznie strajki na kolei wywoływały moją niechęć i dezaprobatę. Podobnie ma się sprawa i z obecną akcją strajkową. Dowiedzieliśmy się jednak, z ust prezesa J. Janika, że w wyniku tego strajku kilka osób utraciło już pracę. Interesuje mnie czy Zarząd PKP wykaże się podobną konsekwencja, gdy za kilka miesięcy inny związek zawodowy wywoła strajk na kolei?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełSewerynKaczmarek">Pragnę podziękować kierownictwu resortu i PKP, że pomimo niezwykle złożonej i trudnej sytuacji znaleźli czas i zechcieli przybyć na posiedzenie Komisji Transportu i Łączności.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełSewerynKaczmarek">Mamy w Sejmie świadomość, że sytuacja, która się wytworzyła jest bardzo niebezpieczna zarówno dla Przedsiębiorstwa PKP jak i całego kraju. Interesuje mnie w związku z tym, które z postulatów maszynistów, zawartych w liście otwartym do premiera J. Buzka są realne, które zaś są niemożliwe do spełnienia.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełSewerynKaczmarek">Muszę w tym miejscu stwierdzić, że gdy rozmawiałem ze strajkującymi to największe ich oburzenie wywołało oświadczenie rzecznika prasowego rządu J. Selina, zapowiadające zwolnienia pracowników. Świadczy o tym zresztą dzisiejsza wypowiedź prezesa J.Janika. Również sam premier J. Buzek powiedział, że rząd jest przygotowany do strajku i przekazał 50% dotacji do przewozów pasażerskich do ministra finansów na pokrycie kosztów transportu zastępczego.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełSewerynKaczmarek">Uważam, że nie należy iść dalej tą drogą, lecz starać się usilnie o kontynuowanie rozmów z przedstawicielami kolejarzy w tym z maszynistami, którzy wywołali strajk. Proszę pamiętać, że każdy dzień tego strajku przynosi ogromne straty.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełSewerynKaczmarek">Moim zdaniem maszyniści kolejowi - związkowcy są ludźmi poważnymi i ich postulaty są również poważne, dotyczące reformy i przekształceń PKP, które zasługują na uwagę.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PosełSewerynKaczmarek">Myślę, że rząd obrał złą drogę i chce reorganizację przeprowadzić w ten sposób, że odda przewozy w ręce prywatnych firm, pozostawiając kolej własnemu losowi. Artykuł w dzisiejszej „Rzeczpospolitej” pokazuje, iż wygląda na to, że zamiast zapowiadanych, rozłożonych na dwa - trzy lata przekształceń, został już wydany wyrok na PKP. Jeżeli na podjęcie tej decyzji wpłynął strajk maszynistów to stało się bardzo źle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełCezaryStryjak">Czy nie kursują także pociągi międzynarodowe, czy też są one uprzywilejowane? Jak wygląda sytuacja z pociągami InterCity?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJózefBłaszczyk">Dowiedzieliśmy się, że ostatniej nocy utraciło pracę kilka osób z kierownictwa PKP. W związku z tym rodzi się pytanie jakie zmiany kadrowe zostały w ostatnim czasie przeprowadzone w tym przedsiębiorstwie i ilu ludzi zostało w związku z tym zwolnionych. Zgodnie z moimi informacjami przyczyniło się to do osłabienia PKP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełZdzisławDenysiuk">Należę do tych osób, które organizowały strajki na kolei i mam świadomość, że postulaty wysuwane przez Związek Zawodowy Maszynistów dotyczą całego środowiska, a nawet odnoszą się do ogólnej polityki państwa. Osobiście uważam, iż mimo to należy doprowadzić do rozmów ze wszystkimi centralami związkowymi na kolei gdyż ZZMK reprezentuje tylko jedną grupę zatrudnionych w przedsiębiorstwie i na dodatek niecałą. Jeżeli więc tylko z tym jednym związkiem zostaną przyjęte uzgodnienia to spowoduje to natychmiastową reakcję innych central związkowych na kolei, a zwłaszcza zrzeszonych w NSZZ „Solidarność” i OPZZ.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełZdzisławDenysiuk">Mam świadomość, że obecnie drużyny, które nie podjęły strajku muszą zgodnie z przepisami odpoczywać i nie można ich ponownie skierować do pracy. Jak wpłynie to na kursowanie pociągów, jeżeli strajk potrwa jeszcze np. dwie doby? Interesuje mnie także czy ZZMK ogłaszając strajk zastosował się do ustawowych przepisów odnoszących się do rozwiązywania sporów zbiorowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">W związku z pytaniem poseł E. Pieli-Mielczarek muszę wyjaśnić, że Zarząd PKP będzie z całą stanowczością postępować wobec osób, które nie realizują swoich podstawowych obowiązków na powierzonych im stanowiskach służbowych. Będziemy konsekwentnie działali w tym kierunku niezależnie od tego jaki związek zawodowy wywoła strajk. Mamy bowiem świadomość, że strajk na kolei godzi nie tylko w pozostałych pracowników przedsiębiorstwa, lecz przede wszystkim w żywotne interesy całej gospodarki narodowej.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Przypominam, że praktycznie żaden z pracowników PKP nie został zwolniony z pracy, jedynie kilku kierowników, którzy utracili zdolność nadzoru nad powierzonymi im jednostkami, zostało zawieszonych w czynnościach służbowych. Uważamy, że nie ma sensu trzymać na stanowisku kierownika, który nie jest w stanie zarządzać swoimi odcinkami. Jeszcze raz stwierdzam, że ludzie ci nie zostali odwołani ze swych stanowisk, a decyzja o ich dalszych losach zostanie podjęta już po zakończeniu strajku, kiedy będzie można na spokojnie ocenić ich zaangażowanie w zdarzenia, które miały miejsca i ich zdolności kierownicze. W tej chwili moglibyśmy, podejmując ostateczne decyzje, jedynie skrzywdzić niektóre osoby, które być może ze względu na zaangażowanie dużych grup pracowników w akcję strajkowe, nie mogły rzeczywiście skutecznie działać. Zwracam jednak uwagę, że nie upoważniało to Zarządu PKP do dalszego utrzymywania tych osób na stanowiskach, gdyż nie zapewniało to poprawy sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Jeszcze raz zapewniam, że w chwili obecnej, nikt w przedsiębiorstwie PKP nie utracił pracy. Również nikt nie został zwolniony z powodu restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Były natomiast dokonywane pewne przeniesienia w ramach Dyrekcji Okręgowych PKP. Były one spowodowane tym, że znaczna część dyrektorów okręgów udaremniała próby reorganizacji przedsiębiorstwa, zgodnie z przyjętą nową strukturą. Ludzie ci próbowali zachować dotychczasowe kompetencje szefów okręgów i nie dążyli do restrukturyzacji, która musi być przeprowadzona, zgodnie z ustawami o transporcie kolejowymi i o Przedsiębiorstwie PKP, jeszcze w tym roku. Dodam, że działali oni przede wszystkim wbrew logice rynku i temu, że przedsiębiorstwo musi wreszcie sprostać konkurencji, która pojawi się na rynku przewozów towarowych i pasażerskich.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Jedyną osobą, która została odwołana ze stanowiska, zgodnie z wymogami prawnymi, był dyrektor sektora trakcji i zaplecza warsztatowego. Naszym zdaniem istnieje potrzeba dalszego istnienia tego sektora, lecz takiego, który wypełniałby nałożone zadania, zwłaszcza z zakresu utrzymania obsługi trakcyjnej, zaplecza warsztatowego realizującego naprawy wagonów pasażerskich i towarowych, a także lokomotyw trakcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Muszę przyznać, że Zarząd planował, aby w drugim półroczu br. na spokojnie, w oparciu o analizy ekonomiczne, rozważyć kwestie związane z własnością taboru i rozdzieleniem w przyszłości tego majątku na sektor przewozów pasażerskich, sektor przewozów towarowych oraz sektor trakcji. Warto w tym miejscu przypomnieć, że w Europie mamy do czynienia z kilkoma modelowymi rozwiązaniami w tej dziedzinie. W Wlk. Brytanii tabor dzierżawiony jest użytkownikom przez właściciela. W Niemczech i w innych krajach tabor znajduje się natomiast w rękach operatora. Każde z tych rozwiązań ma swoje dobre i złe strony, i każde z nich może być zastosowane w Polsce. Chodzi jedynie o to, aby przyjęty system był zgodny z interesem przedsiębiorstwa, a przede wszystkim z interesem klientów, czyli w maksymalnym stopniu obniżał koszty eksploatacyjne. Moim osobistym zdaniem najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie doprowadzenie do tego, aby tabor znalazł się u operatorów. Niestety wobec narastającej fali strajkowej coraz bardziej wydaje się niemożliwe przeprowadzenie na spokojnie tej reformy.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Jak już oświadczyłem, my nie chcemy jako Zarząd likwidować sektora trakcji i zaplecza warsztatowego jednak musimy brać pod uwagę różne alternatywne rozwiązania, które będą skuteczne i zapewnią ciągłości przewozów pasażerskich i towarowych, i które zabezpieczą państwo przed groźbą sparaliżowania gospodarki. Zapewniam, że wszystkie działania będą podejmowane z myślą o zabezpieczeniu interesów klientów i z myślą o dalszym rozwoju transportu kolejowego w Polsce. Będą się one także mieściły w ramach obowiązujących uregulowań prawnych, a zwłaszcza ustawy o transporcie kolejowym, która obliguje PKP do dokonania zmian strukturalnych zwłaszcza w obszarze przewozów towarowych i pasażerskich.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Jeszcze raz przypomnę, że pociągi międzynarodowe kursują bez większych przeszkód. Odnotowywane są jedynie krótkie przerwy na wymianę drużyn trakcyjnych. Również pociągi ekspresowe typu InterCity kursują praktycznie normalnie. Występuje tu regularność kursowania na poziomie 90%.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Niestety bardzo trudno jest odpowiedzieć precyzyjnie na pytanie kiedy może zakończyć się strajk. Myślę, że wszystko będzie zależeć, od rozwoju sytuacji, ale także od pewnej determinacji w działaniu wszystkich szefów w przedsiębiorstwie PKP. Sądzę, że można także liczyć na określone działania, które mogą być podjęte w ostatecznej sytuacji, o których poinformowałem ministra transportu i gospodarki morskiej. Dadzą one możliwość uruchomienia transportu kolejowego nawet w momencie bardzo poważnego zagrożenia funkcjonowania całego przedsiębiorstwa.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Jeśli chodzi o kontakty pracodawcy, w ostatnich miesiącach, ze Związkiem Zawodowym Maszynistów Kolejowych to muszę stwierdzić, że wszelkie próby negocjacji kończyły się zrywaniem rozmów przez Związek, natychmiast po ich rozpoczęciu. ZZMK nie uczestniczył także w negocjacjach, które były prowadzone z pozostałymi 15 centralami związkowymi. Muszę w tym miejscu przypomnieć, że ZZMK nie dopełnił procedury poinformowania pracodawcy o planowanym strajku. Formalnie dowiedzieliśmy się o nim już po jego rozpoczęciu, ze środków masowego przekazu, do których Związek wysłał informację o planowanej akcji. Zarząd PKP, nie otrzymał także do obecnej chwili regulaminu strajku. Przypomnę, że w myśl przepisów prawa obowiązek taki spoczywa na Związku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodkiewicz">Pragnę także uspokoić zebranych, że jak na razie nikt nikogo z pracy w PKP nie zwolnił. Naturalnie musieliśmy podjąć decyzje o zawieszeniu w czynnościach osób, które utraciły zdolność kierowania powierzonymi im zakładami. Przecież nie można tolerować sytuacji, gdy strajkujący zbierają się i podejmują decyzje u dyrektora w gabinecie i gdy mamy do czynienia ze 100% absencją. Niestety spotkaliśmy się z tego rodzaju przypadkami.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodkiewicz">Chciałbym także zapewnić, że czynimy wszystko, aby przedstawiciele ZZMK zasiedli do stołu rokowań. Jak na razie tylko z tym Związkiem utraciliśmy możliwość prowadzenia rozmów. Jednak resort, podobnie jak szef resortu pracy Longin Komołowski, jest w stałym kontakcie z przewodniczącym ZZMK Janem Zaborowskim. Trzeba jednak wyraźnie powiedzieć, że przede wszystkim centrale związkowe muszą się dogadać ze sobą gdyż to jest warunkiem powodzenia dalszych negocjacji z pracodawcą.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodkiewicz">Jeśli chodzi o postulaty strajkujących to warto wiedzieć, że niektóre z nich można uznać już za załatwione. Dotyczy to zwłaszcza kwestii mieszkań służbowych kolejarzy. Padła, ze strony resortu, propozycja zakupu ich po cenach preferencyjnych, a nie rynkowych, co jest zgodne z obowiązującymi przepisami. Przekonaliśmy jednak ministra finansów i innych decydentów, że taka operacja jest dla wszystkich opłacalna, a zwłaszcza dla PKP, które nie będzie musiało corocznie dopłacać do utrzymania substancji mieszkaniowej ok. 100 milionów zł.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodkiewicz">Drugi postulat, który został rozwiązany, choć w inny sposób niż domagali się tego strajkujący, dotyczył art. 47 ustawy o Przedsiębiorstwie PKP i utrzymania do 2005 r. możliwości przechodzenia maszynistów na wcześniejsze emerytury. Chodziło w tym przypadku o to, aby nabycie uprawnień następowało nie na skutek osiągnięcia określonego wieku lecz było wynikiem przepracowania określonej ilości lat w zawodzie. Resort w tym przypadku podjął zobowiązanie, że do czasu uchwalenia przez Sejm ustawy o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji Przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe, będzie obowiązywał art. 47 ustawy o Przedsiębiorstwie PKP. W trakcie dotychczasowych rozmów te dwa postulaty maszyniści uznali za załatwione.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodkiewicz">Pozostałe postulaty dotyczyły również zmiany zasad przechodzenia przez maszynistów na wcześniejszą emeryturę. Postulowano aby można było nabyć obligatoryjne uprawnienia emerytalne po przepracowaniu 30 lat i osiągnięciu wieku 55 lat lub prawo do wcześniejszych świadczeń przysługiwało po 25 latach pracy. Następny postulat dotyczył zastosowania wobec maszynistów takich samych uprawnień emerytalnych jakie mają górnicy. Trzeba jednak zaznaczyć, że w przypadku górników dotyczy to wyłącznie ludzi po pięćdziesiątce. Ten ostatni postulat musieliśmy odrzucić. Resort pracy zaproponował natomiast natychmiastowe rozmowy na temat wchodzenia w nowy system rent i emerytur przez młodych kolejarzy i kolejarzy w średnim wieku, których obejmie reforma ubezpieczeń społecznych. Warto dodać, że ta grupa w oparciu o ekspertyzy, mogła ubiegać się o przyznanie pewnych przywilejów. Zdumiewające jest, że nie było odpowiedzi na tego typu propozycję resortu pracy choć przecież wśród kolejarzy, w tym także maszynistów jest spora grupa ludzi pomiędzy 20 a 50 rokiem życia i powinni być oni żywo zainteresowani swoja przyszłością. Jednak nie można wykluczyć, że w przyszłości pojawi się zapotrzebowanie na tego rodzaju rozmowy.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodkiewicz">Niezwykle trudny do zrealizowania wydaje się postulat maszynistów dotyczący podwyższenia średniej płacy kolejarzy, tak aby wynosiła ona ok. 110% średniej krajowej płacy w przedsiębiorstwach. Przypomnę, że obecnie jest zatrudnionych w PKP ok. 216 tys. ludzi, którzy otrzymują wynagrodzenie na poziomie 89% średniej krajowej płacy w przedsiębiorstwach. Jeżeliby spełnić te oczekiwania to należałoby podnieść każdemu kolejarzowi przeciętne miesięczne uposażenie o 274 zł. Trzeba by więc na płace przeznaczyć dodatkowo miesięcznie ponad 60 milionów zł. Jeżeli do tego dodać składki na ZUS to kwota ta zwiększa się o ok. 50% czyli mamy już do czynienia z ok. 100 milionami złotych miesięcznie. Jeżeli pomnożyć tę sumę przez 12 miesięcy to okaże się, że na sam wzrost płac w PKP trzeba dołożyć ok. 1 miliarda zł. Trzeba wyraźnie powiedzieć, że o takich pieniądzach z budżetu państwa nie może być mowy.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodkiewicz">Myśmy na spotkaniu u prezesa Rady Ministrów zabiegali o dodatkowe środki ale powiedzieliśmy, że z własnych środków ewentualnie możliwa jest podwyżka w wysokości średnio ok. 19 zł tj. połowy podwyżki, która miała miejsce w maju br. Uważamy, że dla przedsiębiorstwa, które po pięciu miesiącach tego roku, ma ponad 600 milionów zł strat, byłby to ogromny wysiłek finansowy. Zresztą pozostałe centrale związkowe uznały, że jest to podwyżka na pograniczu możliwości firmy. Mamy jeszcze, jako przedsiębiorstwo, możliwość uzyskania pewnych dodatkowych kwot, które mogą zasilić fundusz płac co pozwoli wypłacić od października br. trochę większe podwyżki. Został o tym powiadomiony prezes ZZMK Jan Zaborowski. Zaręczam, że globalnie mamy i tak do czynienia z takimi sumami, których wiele branż mogłoby jedynie pozazdrościć PKP.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodkiewicz">Tymczasem w trakcie negocjacji padł także postulat aby na PKP przeznaczyć 1% wydatków budżetu państwa. Przypominam, że obecnie dotacja kształtuje się na poziomie ok. 0, 38% wydatków budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodkiewicz">Pragnę w tym miejscu poinformować, że minister finansów udzielił nam poważnego wsparcia wyrażając zgodę na sprzedaż zbędnych nieruchomości - gruntów i budynków. Ze strony rządu padła obietnica, że skieruje projekt ustawy w tej sprawie do Sejmu jako pilny. Ministerstwo Finansów ze swej strony obiecało, że PKP będzie mogło sprzedać corocznie tyle zbędnych gruntów, aby można było w efekcie móc przeznaczyć na dotację do przedsiębiorstwa wspomniane 1% wydatków budżetowych. Chcieliśmy o tych ustaleniach poinformować w dniu dzisiejszym, w godzinach porannych kierownictwo ZZMK, lecz przewodniczący J. Zaborowski po piętnastu minutach zerwał rozmowy.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodkiewicz">Jeszcze raz pragnę zapewnić, że czynimy wszystko co w naszej mocy, żeby rozmowy były kontynuowane, mając pełną świadomość, że strajk przede wszystkim uderza w przedsiębiorstwo i to ono poniesie ogromne straty, które będą nie do odrobienia i być może zaważą na przyszłości PKP.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodkiewicz">Dziś mamy świadomość, że swojego czasu popełniliśmy poważny błąd dopuszczając do koncentracji lokomotyw i maszynistów - najbardziej uprzywilejowanej i najlepiej zarabiającej grupy w przedsiębiorstwie. Dodam, że ta grupa zawodowa nie interesuje się losem firmy, ani swoich kolegów, w tym zrzeszonych w innych związkach zawodowych. Uważam jednak, że w ostatecznym efekcie maszyniści też uznają, że również w ich interesie leży przystąpienie do rozmów i wypracowanie porozumienia.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodkiewicz">Na zakończenie pragnę stwierdzić, że liczymy bardzo na pomoc i wsparcie posłów w doprowadzeniu do tych rozmów i porozumienia wszystkich stron konfliktu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełSewerynKaczmarek">Przypominam, że na pierwszym posiedzeniu Komisji minister transportu i gospodarki morskiej Eugeniusz Morawski zapewniał, że do czasu uchwalenia ustawy o restrukturyzacji PKP nie będą dokonywane w tym przedsiębiorstwie żadne zmiany. Uzgodniliśmy wtedy, że postaramy się zastosować w stosunku do tego projektu szybką ścieżkę legislacyjną. Niestety do dzisiaj ustalenia te nie są realizowane co powoduje poważne komplikacje w całym przedsiębiorstwie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełSewerynKaczmarek">Tymczasem wbrew zapewnieniom postępuje proces „dyrektoryzacji” PKP. Powstają nowe zakłady: przewozów pasażerskich, przewozów towarowych i infrastruktury i naturalnie powoływani są nowi dyrektorzy z uposażeniami sięgającymi 500% średniej płacy krajowej. Dodam, że zakłady te zatrudniają często po 300–400 osób.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełSewerynKaczmarek">Obserwujemy, że pomimo iż nie ma zapowiadanej ustawy już dochodzi do „wyrywania” sobie wagonów i lokomotyw.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PosełSewerynKaczmarek">Przecież tworzenie kilkuset nowych, wysoko płatnych miejsc pracy jest niezwykle kosztowne i wpływa na wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa, które i tak przeznacza aż 54% swojego budżetu na płace. Myślę, że nie jest to dobra droga.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PosełSewerynKaczmarek">Jeszcze raz upomnę się o jak najszybsze opracowanie, zgodnie z umową, projektu ustawy o restrukturyzacji PKP i przekazanie go do Sejmu. Jest to naszym zdaniem podstawowy warunek rozpoczęcia wszelkich przemian w tym przedsiębiorstwie zmierzających do jego uzdrowienia. Dodam, że uważam iż bardzo dobrze się stało, iż został zrealizowany postulat dotyczący sprzedaży mieszkań. Warto na ten temat powiedzieć jeszcze kilka słów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Muszę powiedzieć, że z ogromnym niepokojem wyczytałem w dzisiejszej „Rzeczpospolitej”, że w ubiegłym roku PKP przyniosła straty w wysokości 80 milionów zł. Teraz usłyszałem, że w ciągu pięciu miesięcy tego roku odnotowane już zostały straty w wysokości 600 milionów zł. Wynika z tego że w bieżącym roku straty, po doliczeniu kosztów strajku, znacznie przekroczą 1 miliard zł. Czy nie oznacza to utracenia płynności finansowej przez przedsiębiorstwo, a w konsekwencji groźby upadłości o czym wspomniał w telewizji wiceminister Witold Chodakiewicz. W związku z tym interesuje mnie jak ostatecznie może kształtować się tegoroczny wynik finansowy przedsiębiorstwa, bez strat wynikających ze strajku.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Mamy wszyscy świadomość, co stanie się jeżeli nie będzie kontynuowany wywóz węgla ze Śląska. Za tydzień zwałowiska zapełnią się i trzeba będzie zatrzymać wydobycie węgla w kopalniach. Co wtedy zamierza zrobić PKP.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Również w „Rzeczpospolitej” wyczytałem, że rozmowy ze związkowcami były prowadzone przez Zarząd PKP praktycznie od listopada ub. r. dlaczego więc nagle w czerwcu wybuchł strajk. Co do tego doprowadziło? Czy rząd i kierownictwo PKP uczyniły naprawdę wszystko, aby do tego nie dopuścić.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Mówiono już dzisiaj o polityce kadrowej na kolei. Odnosi się wrażenie, że nie mamy tu do czynienia z potrzebną przedsiębiorstwu reorganizacją lecz z decyzjami typowo politycznymi, a nawet pewnego rodzaju „podziałem łupów”.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Na stanowiska powołuje się, jak w przypadku dyrektora śląskiej DOKP, ludzi bez odpowiednich kwalifikacji, lecz zwalnia się ludzi tylko dlatego, że np. startowali w wyborach z list SLD. Przykładem niech będzie naczelnik stacji Jaworzno, którego zwolniono ze stanowiska, pomimo że miał bardzo dobre wyniki w pracy i nikt nie miał do niego merytorycznych zastrzeżeń. Na listach SLD występował jako bezpartyjny przedstawiciel Związku Zawodowego Kolejarzy. Tego rodzaju przykładów można podać znacznie więcej. Należy więc zadać pytanie, czemu ma służyć tego rodzaju polityka kadrowa? Być może chodzi o stworzenie przedsiębiorstwa całkowicie upolitycznionego. Zastanawiam się czy poważne perturbacje ekonomiczne PKP nie wynikają z zamieniania fachowców na dyletantów, ale o właściwych przekonaniach politycznych. Uważam, że tego typu polityka kadrowa nie może być prowadzona w newralgicznym dla funkcjonowania całego kraju przedsiębiorstwie.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Muszę także wskazać, że niezadowolenie części kolejarzy bierze się również stąd, że nie do końca orientują się oni w jakim kierunku oraz w jakim tempie będzie przeprowadzana reorganizacja przedsiębiorstwa. Projektu ustawy nadal nie ma, jednak już dziś daje się zauważyć pewne różnice zdań pomiędzy pracownikami a kierownictwem przedsiębiorstwa co do sposobów restrukturyzacji. Interesuje mnie w związku z tym co Zarząd PKP zamierza uczynić by przybliżyć załodze wizję przyszłości PKP i związanych z tym reform.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Chciałbym także dowiedzieć się czy kierownictwo PKP nie obawia się, że w momencie prowadzenia oddzielnych negocjacji z poszczególnymi związkami nie nastąpi eskalacja żądań. Może najlepszym rozwiązaniem byłoby doprowadzenie do tego, aby wszyscy zasiedli do stołu rokowań. Czy nie warto poszukać mediatorów, którzy do tego doprowadzą? Przecież widać, że u podłoża konfliktu leżą również względy ambicjonalne i dlatego tak trudno trafić do protestujących z racjonalnymi argumentami.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Na zakończenie chciałbym usłyszeć od przedstawiciela rządu odpowiedź na pytanie czy nie uważa, że nagłe przyśpieszenie w wydawaniu koncesji i szukanie pomocy u zagranicznych przewoźników nie spowoduje zaostrzenia się konfliktu miedzy kolejarzami, a Zarządem PKP oraz stroną rządową o ile nie usztywni stanowiska związków zawodowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodkiewicz">Jestem zaskoczony pytaniami i niektórymi ocenami posła A. Szarawarskiego. Najbardziej dziwne jest to, że przez ostatnie cztery lata nie były formułowane zarzuty pod adresem prezesa J. Janika i prowadzonej przez niego polityki kadrowej. Tymczasem dzisiaj nagle okazuje się, iż ocena prezesa jest diametralnie odmienna od dotychczasowej.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodkiewicz">Postuluję, aby dla lepszego zrozumienia wielu przemian zachodzących obecnie na kolei dokładnie zapoznać się jeszcze raz z tekstem ustawy o Przedsiębiorstwie PKP.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodkiewicz">Muszę oświadczyć, że przyjmuję krytykę dotyczącą opóźnienia prac nad projektem ustawy o restrukturyzacji PKP i czuję się za to osobiście odpowiedzialny. Nawet premier J. Buzek prosił, aby ten projekt przedstawić na najbliższym posiedzeniu rządu. Niestety w tak krótkim terminie nie da się tego zrobić. Myślę jednak, że już za tydzień będziemy gotowi wnieść projekt przedłożenia, o którym mowa, oraz inny dokument z tym związany pod obrady KERM i RM. Traktujemy te działania jako priorytetowe i pragnę oświadczyć, że zapewnienia ministra E. Morawskiego złożone posłom, że najpierw uch-walona zostanie ustawa, a potem przeprowadzona restrukturyzacja pozostają w mocy. Premier, na wczorajszym spotkaniu, zapowiedział, że projekt ustawy zostanie skierowany do Sejmu, w trybie pilnym.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodkiewicz">Muszę z całą mocą stwierdzić, że jeżeli mamy do czynienia z sytuacją nadzwyczajną w państwie to muszą być podejmowane niekiedy radykalne decyzje, a ci którzy ich nie podejmują mogą być oskarżeni o zaniechanie działań. W tych kategoriach należy patrzeć na ewentualna decyzję o przekazaniu sieci WKD w gestię samorządu stolicy, tym bardziej że wydaje się to logiczne i rozsądne. Przypominam, że Warszawska Kolej Dojazdowa została objęta strajkiem w 100%.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejWitoldChodkiewicz">Jeśli chodzi o sprawę preferencyjnego zakupu mieszkań służbowych dla kolejarzy t zgłosiliśmy propozycję, aby zostało to załatwione poprzez zmiany w przepisach ustawy o przedsiębiorstwie. Być może nie jest to najszybsza droga do załatwienia tej ważnej dla środowiska kolejarskiego sprawy, ale liczymy, że wszystko skończy się pomyślnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Muszę zwrócić uwagę, że Zarząd PKP jest w pełni zobligowany do przestrzegania przepisów obowiązujących ustaw: o Przedsiębiorstwie PKP, o transporcie oraz towarzyszących im aktów wykonawczych. Dlatego na prezesie Zarządu PKP ciąży ustawowy obowiązek, niezależnie czy zostanie uchwalona, czy też nie ustawa o restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych, dokonania do końca bieżącego roku wyodrębnienia w zakresie finansowym i organizacyjnym odpowiednich sektorów. My musimy ściśle trzymać się zaleceń zawartych przez Sejm w ustawach i nie wolno nam ich lekceważyć oraz bagatelizować. Dlatego wykonujemy to co jest w przepisach ustawowych.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Muszę także podkreślić, że w ciągu ostatnich dwóch lat, odbyłem osobiście ponad sto spotkań z pracownikami, we wszystkich zakładach pracy, informując ich o zakresie i przewidywanych formach restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Wskazywałem, że PKP w najbliższym czasie musi wpisać się w system transportu UE, ze wszystkimi tego konsekwencjami takimi jak udzielanie koncesji, zapewnienie dostępności do infrastruktury nowym operatorom itp. Jak widać nasi pracownicy byli szczegółowo informowani o niezbędnych zmianach i wykazywali dla nich poparcie. Można powiedzieć, że na kolei nie ma, poza jednym przypadkiem, żadnych sporów dotyczących przyszłych struktur organizacyjnych. Chodzi tu o Związek Zawodowy Automatyków i Telekomunikacji, który występuje przeciwko reformie dwóch pionów, w oparciu o które działa tj. systemu sterowania ruchem i zabezpieczenia ruchu oraz telekomunikacji. Mogę jedynie w tym przypadku stwierdzić, że absurdem byłoby przyjmować strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa tak aby była ona zgodna ze strukturą związku zawodowego.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Padł w trakcie dyskusji zarzut, że trwa „dyrektoryzacja” przedsiębiorstwa. Muszę przypomnieć, że nie tak dawno na kierowników jednostek organizacyjnych wyznaczano te osoby, które nie nadawały się do pełnienia innych funkcji. Teraz te czasy się skończyły. Należy także pamiętać o tym, że kierownicy jednostek organizacyjnych, którzy zarządzają ogromnym majątkiem, odpowiadają za bezpieczeństwo ruchu i którym podlegają tysiące ludzi zarabiali miesięcznie ok. 2500 zł. Jeżeli naprawdę chcemy zatrudniać ludzi kompetentnych, odpowiedzialnych o wysokich umiejętnościach to musimy zapewnić godziwe warunki pracy i system zachęt materialnych.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Dodam, że w ostatnim czasie udało się radykalnie ograniczyć administrację na kolei i ten kierunek będzie kontynuowany. Przyjmiemy jednak takie rozwiązania, które nie wywołają zamieszania i protestów. Mamy świadomość, że przedsiębiorstwo takie jak PKP jest szczególnie narażone na konflikty i w praktyce bezbronne wobec tych konfliktów. Udowodnił to ostatni strajk.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Potwierdzam, że PKP poniosło w ubiegłym roku ok. 80 milionów strat. Warto jednak wiedzieć, że ok. 65 milionów to były straty spowodowane przez powódź. Myśmy przyjęli w tamtym roku strategię zmierzająca do uzdrowienia w maksymalnym stopniu sytuacji finansowej przedsiębiorstwa i poprawy jego wizerunku. Myślimy więc o emisji obligacji, tak aby uzupełnić braki spowodowane obniżeniem poziomu dotacji z budżetu państwa dla przedsiębiorstwa.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Rzeczywiście w ciągu 5 miesięcy tego roku PKP poniosło straty w wysokości 600 milionów złotych, choć w związku z nie zakończonymi rozliczeniami z kolejami zagranicznymi, suma ta może się okazać niższa. Wpływ na poniesione straty miał spadek przewozów węgla wynoszący około 12 milionów ton. Będzie to nas kosztowało w skali roku około 400 milionów złotych. Mamy tu do czynienia z sytuacją niezawinioną przez PKP i spowodowaną spadkiem zapotrzebowania na węgiel u odbiorców, na co wpłynęła między innymi bardzo łagodna zima.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Jeżeli sytuacja się nie poprawi to przewidywana strata na rok bieżący może wynieść około 1 miliarda złotych.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Naturalnie przedsiębiorstwo takie jak PKP nie może ogłosić upadłości, ale może być zagrożone utratą płynności finansowej. Dlatego podejmujemy różnorodne działania aby zapobiec tej groźbie. Jak już wspominano podjęte zostały rozmowy z rządem na temat stworzenia możliwości sprzedaży przez PKP niektórych zbędnych terenów i nieruchomości. Powinno to w pewnym stopniu poprawić bieżącą sytuację finansową firmy, a równocześnie stworzyć warunki do dalszej modernizacji przedsiębiorstwa. Proszę jednak brać pod uwagę, że PKP w ostatnich latach w znacznym stopniu ograniczyło swoje wydatki, poprawiło wydajność pracy, a jednocześnie ograniczyło zatrudnienie. Towarzyszył temu radykalny spadek dotacji do przewozów pasażerskich i na inwestycje infrastrukturalne. Wydatki z budżetu państwa na PKP zmniejszyły się z 1% do 0,38% . Warto wiedzieć że PKP są chyba jedne z najmniej dotowanych kolei w Europie, jeśli wziąć pod uwagę poziom wydatków z budżetu państwa, oraz dofinansowanie na jednego pasażerokilometra. Mamy pewność, że jeśli chcemy zapewnić w przyszłości poprawę funkcjonowania transportu kolejowego to niezbędna jest zmiana całego systemu. Chodzi zwłaszcza o ustanowienie poprawnych relacji pomiędzy dofinansowaniem usług o charakterze publicznym a wykupem tego typu usług przez państwo i samorządy lokalne. Trzeba pamiętać, że reforma PKP musi być przeprowadzona jak najszybciej, gdyż za chwilę przedsiębiorstwo będzie musiało konkurować na międzynarodowym rynku transportowych usług kolejowych.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Istotnie zarząd PKP od dłuższego czasu prowadzi rozmowy z przedstawicielami wszystkich związków zawodowych, co wydaje się w pełni naturalne w momencie tak głębokich przemian w przedsiębiorstwie. Poszczególne grupy zawodowe zgłaszają w trakcie tych rozmów swoje postulaty i wiele z nich, które uznajemy za słuszne są realizowane, w ramach istniejących możliwości ekonomicznych przedsiębiorstwa. Jednak związek zawodowy maszynistów zarządu PKP. Dodam, że w praktyce Związek zrywał wszystkie rozmowy tuż po ich rozpoczęciu.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Jeśli chodzi o politykę kadrową w przedsiębiorstwie i powoływanie nowych dyrektorów okręgów to mieliśmy okazję mówić o tym w gronie zainteresowanych tą problematyką posłów. Wyjaśnialiśmy dokładnie przyczyny zmian i wskazywaliśmy, że nie mają one podłoża politycznego. Chodziło przede wszystkim o to, aby stanowiska kierownicze obsadzali ludzie sprzyjający procesom restrukturyzacji PKP, a nie ci, którzy w sposób oficjalny lub półoficjalny hamowali zmiany tylko po to, aby zachować dotychczasowe kompetencje.</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Zgadzamy się w pełni, ze stanowiskiem wyrażonym w trakcie dyskusji, że najgorszym rozwiązaniem byłoby podpisanie porozumienia tylko z jednym związkiem zawodowym i pominięcie postulatów innych central związkowych. Zdajemy sobie sprawę ze doprowadziłoby to do eskalacji żądań, a w konsekwencji do wejścia w nieustanny spór zbiorowy.</u>
          <u xml:id="u-16.11" who="#DyrektorgeneralnyprezesZarząduPKPJanJanik">Nie czuję się kompetentny do udzielania informacji na temat przyznawanych koncesji. Mogę jednak z punktu widzenia przedsiębiorstwa stwierdzić, że powstanie konkurencji wyjdzie jedynie PKP na zdrowie, przyczyni się do modernizacji całego systemu transportu kolejowego w Polsce. Uważam, że będzie to przede wszystkim działanie dla dobra społeczeństwa. Osobiście jestem za jak najszybszym doprowadzeniem do pełnej konkurencji w transporcie kolejowym w naszym kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Myślę, że uzyskaliśmy bardzo wyczerpującą informację na temat sytuacji na kolei i skutków podjętego strajku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Proponuję, aby na tym zakończyć dyskusję i przyjąć przedstawioną informację do wiadomości oraz zwrócić się do rządu z apelem żeby podjął wszelkie starania, aby ograniczyć negatywne skutki strajku zwłaszcza dla pasażerów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełZdzisławDenysiuk">Pragnę przypomnieć, że w sporze zbiorowym ze związkiem rząd nie może być partnerem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Nic nie mówiłam o stronach sporu lecz jedynie o tym aby zwrócić się do rządu z apelem o minimalizację skutków strajku zwłaszcza dla pasażerów, chodzi o rozbudowę komunikacji zastępczej, poprawę informacji itp.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełBogusławLiberadzki">Proponuję, żeby zakończyć spotkanie stwierdzeniem, iż Komisja wysłuchała informacji o aktualnej sytuacji w PKP i opowiada się za szybkim zakończeniem strajku i zminimalizowaniem jego skutków dla przedsiębiorstwa oraz całego społeczeństwa i gospodarki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Czy są jakieś inne uwagi i propozycje, do zaproponowanej przez posła B. Liberadzkiego formuły posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełJózefDąbrowski">Wobec braku innych propozycji przyjmujemy, że Komisja wysłuchała informacji o aktualnej sytuacji w PKP i opowiedziała się za szybkim zakończeniem strajku i zminimalizowaniem jego skutków dla przedsiębiorstwa oraz całego społeczeństwa i gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PosełJózefDąbrowski">Pragnę na zakończenie poinformować członków Komisji, że dzisiaj rano Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych poinformował NSZZ Solidarność oraz OPZZ, iż warunkiem podjęcia wspólnych rozmów, jest zaakceptowanie przez te centrale związkowe wszystkich postulatów jakie zgłosił ZZMK. Niestety świadczy to o intencjach ZZMK.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PosełJózefDąbrowski">Pragnę poinformować członków Komisji, iż otrzymałem od przewodniczącego Komisji Transportu Włoskiego zaproszenie do złożenia w dniach 23–25 bm. wizyty w Rzymie w celu nawiązania roboczych kontaktów i omówienia wspólnych działań dotyczących integracji europejskiej w sferze transportu. Wystąpiłem do marszałka Sejmu o wyrażenie zgody na wyjazd 3-osobowej delegacji Komisji do Rzymu. Proszę o ewentualne zgłoszenia do składu delegacji. Jeżeli nie będzie wystarczającej ilości zgłoszeń proszę o upoważnienie mnie do uzupełnienia składu delegacji. Wobec braku głosów przeciwnych stwierdzam, że takie upoważnienie otrzymałem.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PosełJózefDąbrowski">Zamykam posiedzenie Komisji Transportu i Łączności.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>