text_structure.xml
34.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełTomaszWójcik">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji oraz Transportu i Łączności. Zgodnie z obyczajem, oddają głos pani minister Kornasiewicz z prośbą, by poinformowała nas o przebiegu prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAlicjaKornasiewicz">Ponieważ dostarczyliśmy państwu materiał zawierający szczegółowe informacje, tylko w zarysie przedstawię jak wygląda prywatyzacja Telekomunikacji Polskiej SA.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAlicjaKornasiewicz">9 września 1997 r. Rada Ministrów wydała zgodę na pierwszą część prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA poprzez sprzedaż części akcji należących do skarbu państwa i akcji nowej emisji podwyższającej kapitał akcyjny spółki. Celem takiego projektu jest pozyskanie środków finansowych dla budżetu państwa oraz dla przedsiębiorstwa, by mogło ono realizować swoje plany inwestycyjne i zwiększyć wartość przed drugim etapem prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAlicjaKornasiewicz">Dwustopniowy przetarg na doradcę prywatyzacyjnego został już rozstrzygnięty. Dzisiaj ma być podpisana ostateczna umowa, zaś jutro doradca zacznie pracę.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAlicjaKornasiewicz">W pierwszym etapie prywatyzacji zostanie udostępnionych 20 proc. akcji, w tym 10 proc. akcji nowej emisji w ofercie publicznej. Akcje będą oferowane na rynku krajowym i międzynarodowym. Trudno dzisiaj jest przewidzieć, jaka będzie struktura oferty, gdyż zadecyduje o tym sytuacja na obu rynkach. Zakładamy, że jedna trzecia puli akcji zostanie skierowana na rynek polski, a dwie trzecie - na rynek międzynarodowy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPaństwaAlicjaKornasiewicz">Dzisiaj mogłam przedstawić państwu tylko tyle informacji. Proces prywatyzacji już się rozpoczął. Harmonogram przebiegu prac został uzgodniony z doradcą. Zakładamy, że prospekt emisyjny zostanie złożony w Komisji Papierów Wartościowych i Giełdy do czerwca 1998 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełTomaszWójcik">Proszę o zabranie głosu pana ministra Zdrojewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MinisterłącznościMarekZdrojewski">Rola ministra łączności w tym procesie prywatyzacyjnym nie jest wiodąca, nasze zadanie polega na przygotowaniu otoczenia dla tego procesu. Przede wszystkim celem naszych działań jest stworzenie podstaw funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce, na którym Telekomunikacja Polska SA będzie jeszcze przez długi czas działała jako podmiot dominujący. Jednocześnie będzie miała charakter operatora narodowego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MinisterłącznościMarekZdrojewski">W zakresie prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA zajmujemy się dwoma zagadnieniami. Zacznę od prostszej sprawy, jaką jest umowa pomiędzy ministrem łączności a spółką. Umowa w swoim kształcie zbliżona jest do koncesji, jakie wydajemy operatorom niezależnym, udostępniając im na razie rynki lokalne.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MinisterłącznościMarekZdrojewski">Telekomunikacja Polska SA działa obecnie wyłącznie na podstawie ustawy. Nie wszystkie jej przepisy stwarzają warunki temu przedsiębiorstwu, jako spółce, do funkcjonowania na rynku.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MinisterłącznościMarekZdrojewski">Umowa powinna być zawarta do końca marca br. Muszę powiedzieć, że obecny zarząd spółki wykazuje znacznie większą wolę negocjowania umowy niż poprzedni zarząd.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#MinisterłącznościMarekZdrojewski">Druga sprawa jest o wiele poważniejsza, gdyż ma znaczenie systemowe. Chodzi o stworzenie nowego ładu w telekomunikacji poprzez nową ustawę telekomunikacyjną. Sejm w 1995 r. zobowiązał rząd, by do końca 1997 r. przedłożył projekt takiej ustawy. Gdy objąłem funkcję ministra zastałem fragmenty projektu i do tego dyskusyjne.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#MinisterłącznościMarekZdrojewski">Podjęliśmy intensywną pracę i wczoraj kierownictwo resortu przyjęło projekt ustawy. Zostanie on poddany konsultacji społecznej, która trwać będzie ok. jednego miesiąca. Po tym okresie projekt zostanie poddany procedurze właściwej dla projektu rządowego, czyli zostanie skierowany do uzgodnień międzyresortowych, następnie do Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów i pod obrady Rady Ministrów. Jeśli na tej drodze legislacyjnej nic się nie wydarzy nadzwyczajnego, to projekt ustawy trafi do Sejmu najpóźniej pod koniec III kwartału br. Mówię uczciwie, że jest to jedyny termin, który możemy dotrzymać.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#MinisterłącznościMarekZdrojewski">Na tworzenie prawa telekomunikacyjnego nakłada się inny proces. 1 kwietnia br. Polska rozpoczyna negocjacje akcesyjne do Unii Europejskiej i w projekcie ustawy muszą znaleźć się rozwiązania stosowane w Unii, gdzie ta branża jest regulowana ok. dwustoma aktami prawnymi w postaci dyrektyw i dodatkowych orzeczeń. Mamy możliwość negocjowania terminów wprowadzenia pewnych rozwiązań ze względu na obronę charakteru narodowego polskiego operatora. Nie chciałbym omawiać szczegółowo projektu ustawy, ponieważ na tym forum powinno się prezentować projekty zaakceptowane przez Radę Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełKarolDziałoszyński">Najważniejsza jest dla nas informacja, iż jutro doradca prywatyzacyjny przystępuje do pracy. Rzeczywiście, poprzedni rząd nie zrealizował rezolucji Sejmu, bowiem nie złożył w przewidzianym terminie projektu ustawy telekomunikacyjnej. Nowelizując ustawę - Prawo Telekomunikacyjne mieliśmy świadomość, że nowa ustawa, wprowadzająca jednakowe reguły dla wszystkich operatorów na rynku, będzie miała wpływ na wartość Telekomunikacji Polskiej SA, co ma ogromne znaczenie dla prywatyzacji tej spółki.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełKarolDziałoszyński">Można powiedzieć, że wraz z podpisaniem umowy z doradcą prywatyzacyjnym rozpoczyna się pierwszy etap prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA. Odzew w prasie na dyskusję o prywatyzacji PLL LOT SA, która odbyła się w ubiegłym tygodniu, powinien nas skłonić do ostrożności. Jeśli będziemy wnikać w szczegółowe kwestie prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA i oceniać je, to może mieć to wpływ na cenę akcji tej spółki skierowanych do publicznego obrotu.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełKarolDziałoszyński">Z tego względu składam formalny wniosek o powołanie podkomisji, która - nie narażając na szwank interesu skarbu państwa - uzyska potrzebne informacje i oceni aspekty prywatyzacji spółki. Z wypowiedzi pani minister Kornasiewicz wynika, że dyskusję merytoryczną będziemy mogli odbyć na przełomie maja i czerwca br. Wówczas podkomisja złoży połączonym Komisjom sprawozdanie, które będzie mogło być podstawą do rzetelnej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełKarolDziałoszyński">Dzisiaj będziemy jedynie gubili się w domysłach, gdyż pani minister, mając na uwadze interes skarbu państwa, nie będzie mogła przekazać nam wszystkich informacji. Moim zdaniem, nie uzyskamy pełnej wiedzy na temat programu prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełTomaszWójcik">Ponieważ pan poseł złożył wniosek o powołanie podkomisji i zamknięcie obrad, chciałbym, aby ci posłowie, którzy wyrażają chęć zabrania głosu, odnieśli się wyłącznie do wniosku i nie wszczynali dyskusji merytorycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJózefDąbrowski">Doświadczenie z ubiegłotygodniowego posiedzenia połączonych Komisji w sprawie prywatyzacji PLL LOT SA dowodzi, że dowolność interpretacji prezentowanych wówczas faktów jest ogromna. Trudno przewidzieć, jakie będą skutki artykułów, które pojawiły się w prasie na temat PLL LOT SA.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełJózefDąbrowski">Ze względu na wagę sprawy w kontekście tego doświadczenia uważam, że podkomisja powinna składać się wyłącznie z przedstawicieli prezydiów obu Komisji. Proponuję, aby w jej skład weszli: pan poseł Działoszyński, który w ramach Komisji Transportu i Łączności jest odpowiedzialny za sprawy łączności, pan poseł Wójcik, pan poseł Lewandowski, który niestety nie jest obecny na dzisiejszym posiedzeniu, a także zgłaszam swoją kandydaturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełBogdanPęk">Odnoszę wrażenie, że w tej kadencji Sejmu zaczyna się tworzyć zwyczaj niedobry, bowiem gdy na wokandzie jest prywatyzacja kluczowych przedsiębiorstw - Telekomunikacja Polska SA jest przedsiębiorstwem polskim o największej potencjalnej wartości - powołujemy podkomisję. Jeśli na otwartym posiedzeniu komisji sejmowej nie można ujawnić wszystkich faktów, to minister skarbu państwa lub inny właściwy minister powinien zgłosić, że całe lub część posiedzenia należy zamknąć dla osób trzecich. Na tej części posiedzenia posłowie powinni uzyskać informacje, które ich interesują.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełBogdanPęk">Ustawa o tajemnicy państwowej i służbowej obowiązuje wszystkich. Na poprzednim posiedzeniu połączonych Komisji stworzyliśmy precedens, ale nie powinniśmy go przekształcać w regułę. Jest cały obszar spraw, nad którymi możemy dyskutować dzisiaj jawnie i publicznie, a prywatyzacja tego przedsiębiorstwa dotyczy praktycznie całego polskiego społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełBogdanPęk">Stawiam wniosek przeciwny, by na razie nie powoływać podkomisji, tym bardziej że nie wiadomo czemu by miała ona służyć. Nie zastąpi ona ministra skarbu państwa, który będzie nadzorował cały proces prywatyzacji wraz z wyceną spółki. Nie zastąpi też innych organów.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełBogdanPęk">Naszą sprawą jest uzyskać pewną ogólną wiedzę na temat prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA, a następnie przyjąć lub nie przyjąć informacji o strategicznych założeniach tej prywatyzacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełWiesławKaczmarek">Mam nadzieję, że opacznie zrozumiałem wypowiedź pana posła Dąbrowskiego, że w prasie ukazały się sensacje na temat prywatyzacji PLL LOT SA, gdyż podkomisja składała się ze zwykłych członków połączonych Komisji, więc aby sytuacja się nie powtórzyła, to należy utworzyć podkomisję z reprezentacji prezydiów połączonych Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełWiesławKaczmarek">Na poprzednim posiedzeniu zabiegałem o utworzenie podkomisji, gdyż zaczęliśmy mówić o faktach w wymiarze liczbowym i o pewnych projekcjach finansowych. Są to ważne elementy w grze przetargowej, a następnie, gdy negocjowana jest oferta i nie należy o nich mówić przy otwartej kurtynie.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełWiesławKaczmarek">Natomiast w przypadku prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA bardzo ważne jest jej tło, sama koncepcja obranej strategii prywatyzacyjnej itd. Aby zobrazować co mam na myśli, zadam kilka pytań. Czy chodzi o dochód prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA, czyli o jak największą wartość tej spółki?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełWiesławKaczmarek">Czy rząd zamierza kontynuować politykę monopolisty, to znaczy monopolistę państwowego zastąpi, wskutek prywatyzacji, monopolistą częściowo sprywatyzowanym i nie dopuści do tego rynku w najbliższym czasie innego operatora? Czy rząd zakłada faktyczną demonopolizację i dopiero później, kiedy zostaną stworzone warunki do działania innego operatora, przeprowadzona zostanie prywatyzacja Telekomunikacji Polskiej SA?</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełWiesławKaczmarek">Demonopolizacja usług komunikacyjnych poprzedzająca prywatyzację Telekomunikacji Polskiej SA, odbije się negatywnie na wynikach sprzedaży akcji tej spółki. Ale ta kolejność spowoduje utworzenie rynku konkurencyjnego, co z kolei korzystnie oddziaływać będzie na jakość i cenę usług telekomunikacyjnych.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PosełWiesławKaczmarek">Już tylko te pytania wskazują na dwa różne podejścia do prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA, które wyznaczają dwa różniące się od siebie skutki. Można też zapytać czy w drugim etapie prywatyzacji pojawi się inwestor strategiczny, czy nie.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PosełWiesławKaczmarek">Uważam, że odpowiedzi na te pytania mogą być udzielone na posiedzeniu Komisji. Powołanie podkomisji ma wówczas sens, gdy Sejm podejmuje się oceny projekcji finansowej, przyszłych zobowiązań inwestora, standingu firmy itp. Znając strategię prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA, na tej podstawie podkomisja może spróbować zorientować się, jaka jest wartość firmy.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PosełWiesławKaczmarek">Dyskusja nad obraną przez rząd strategią prywatyzacji powinna odbywać się publicznie po to, aby można było ocenić, który scenariusz prywatyzacyjny jest odpowiedni ze względu na określone warunki albo priorytety. Dlatego uważam, że za wcześnie został postawiony wniosek, który zmierza do nie podejmowania dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Chcę zapytać wnioskodawców, czy ich propozycja oznacza, że obrady podkomisji będą zamknięte dla posłów, co nie jest zgodne z regulaminem Sejmu? Zwracam uwagę na to, że posłowie z mocy prawa mają dostęp do tajemnicy państwowej. Czy mam rozumieć, że podkomisja nie przedstawi sprawozdania na posiedzeniu połączonych Komisji? Jeśli odpowiedzi będą przeczące, to nie sprzeciwię się powołaniu podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełTomaszWójcik">Odpowiedź jest jednoznaczna. Podkomisja, jeżeli została powołana przez komisję sejmową, musi złożyć ze swojej pracy sprawozdanie. Posłowie mają dostęp do pracy Komisji z mocy swoich kompetencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Uważam, że na posiedzeniu połączonych Komisji, a w szczególności na dalszych posiedzeniach Komisji Transportu i Łączności trzeba przede wszystkim porozmawiać o tym, jaki ma być model rynku telekomunikacyjnego w Polsce. Prywatyzacja Telekomunikacji Polskiej SA, w oderwaniu od modelu tego rynku jest bardzo ryzykowna. Już dzisiaj mamy do czynienia z bardzo ostrym konfliktem na tle rozliczeń między Telekomunikacją Polską SA a operatorami telefonii cyfrowej. Telekomunikacja Polska SA zajmuje pozycję monopolistyczną w stosunku do innych operatorów tradycyjnej telefonii. Przez minione lata dostęp do rynku innych operatorów był utrudniony ze względu na obowiązujące prawo telekomunikacyjne.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Przede wszystkim powinniśmy zdopingować rząd do przyspieszenia prac nad nową ustawą o telekomunikacji i ustawą o gospodarce widmami częstotliwości. Bez wprowadzenia odpowiednich regulacji, prywatyzacja Telekomunikacji Polskiej SA może spowodować wzrost dominacji tej firmy na polskim rynku komunikacyjnym. Wówczas państwo będzie miało mniejszy wpływ na prywatnego operatora, jakim stanie się Telekomunikacja Polska SA, niż dzisiaj, gdy jest on jeszcze w zasadzie pod kontrolą państwa.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Omówienia wymaga czym ma być Telekomunikacja Polska SA i jak się ma zachowywać w stosunku do klientów. Dzisiaj tej firmie stawiany jest zarzut, że obciąża klientów kosztami inwestycji. Faktycznie finansuje ona inwestycje przede wszystkim z własnych zysków, tylko w niewielkim stopniu - w relacji do kosztu inwestycji - korzysta z kredytów.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Usługi telekomunikacyjne w Polsce są drogie. Czy przed prywatyzacją Telekomunikacji Polskiej SA nie należałoby się zastanowić nad uporządkowaniem takich elementów, jak: koszty funkcjonowania spółki, zakres inwestycji, zatrudnienie itp., aby firma po prywatyzacji, zachowując nadal pozycję monopolisty nie pokrywała wyłącznie swoich kosztów podnoszeniem ceny usług.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Jest wiele innych kwestii, które należałoby rozstrzygnąć zanim zostanie postawiona „kropka nad i”. Powołanie podkomisji jest przedwczesne ze względu na to, że nie ma jeszcze prospektu emisyjnego, nie została dokonana wycena spółki. W zasadzie nie ma jeszcze takich spraw, które mogłyby stanowić tajemnicę handlową. Natomiast aktualne są kwestie dotyczące regulacji rynku telekomunikacyjnego.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Jeśli dojdzie do powołania podkomisji, to - moim zdaniem - powinien w niej być zachowany parytet klubowy. Prywatyzacja tej firmy ma duże znaczenie dla całej gospodarki i aby uniknąć jakichkolwiek podejrzeń, w podkomisji powinni znaleźć się przedstawiciele rządzącej koalicji, jak i opozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJanWyrowiński">W pewnym sensie „kropka nad i” została już postawiona, ponieważ Rada Ministrów podjęła decyzję. Pani minister Kornasiewicz przedstawiła nam scenariusz pierwszego etapu prywatyzacji i doradca prywatyzacyjny będzie odnosił się do postanowień składających się na ten etap.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełJanWyrowiński">Sądzę, że powinniśmy poznać przesłanki jakimi kierowała się Rada Ministrów podejmując decyzję o prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA. Domyślam się, że za tą decyzją kryje się też jakieś doradztwo prywatyzacyjne i podkomisja powinna posiąść tę wiedzę.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełJanWyrowiński">Zgadzam się z uwagami panów posłów Kaczmarka i Szarawarskiego. Sektor energetyczny prywatyzujemy w sytuacji, gdy mamy dobre prawo energetyczne, czyli precyzyjne i nowoczesne reguły gry. Natomiast nie mamy takiej sytuacji na rynku telekomunikacyjnym. Decyzja o prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA została podjęta w warunkach wyznaczonych m.in. przez prawo na bardzo niskim poziomie - na poziomie późnego PRL. Podkomisja powinna odnieść się do tej kwestii. Popieram ideę powołania podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełFranciszekSzelewicki">Popieram wniosek o powołanie podkomisji i proponuję, aby w swojej pracy uwzględniła ona społeczne komitety, które zostały pominięte w materiale opracowanym przez Ministerstwo Skarbu Państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełKarolDziałoszyński">Trudno byłoby się nie zgodzić z uwagami pana posła Szarawarskiego, skoro w planie pracy podkomisji, powołanej w ramach Komisji Transportu i Łączności, zamieściliśmy zagadnienia wiążące się z tymi uwagami. Jestem zdania, że nie możemy przechodzić do prywatyzacji, nie wiedząc kto będzie regulatorem rynku.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełKarolDziałoszyński">Przez cztery ubiegłe lata mówiliśmy o sektorze komunikacyjnym. W tej kadencji Sejmu wreszcie mówimy o rynku telekomunikacyjnym. Tamten rząd nie zrealizował uchwały Sejmu. Problemy te nakładają się na prywatyzację Telekomunikacji Polskiej SA. Pewne sprawy trzeba usystematyzować, abyśmy wiedzieli o czym rozmawiamy i dlatego zaproponowałem powołanie podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełAdamBiela">Telekomunikacja należy do strategicznych branż naszej gospodarki, których prywatyzacja musi być skorelowana z ogólnymi strategiami przekształceń własnościowych i celami tych przekształceń. Powołanie podkomisji służyć będzie głębszemu zbadaniu tych związków.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełAdamBiela">Chciałbym zapytać panią minister, w jakim stopniu został uwzględniony projekt złożony przez Sekcję Krajową Telekomunikacji NSZZ „Solidarność”? Byłem kiedyś doradcą przy konstruowaniu tego projektu.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełAdamBiela">Telekomunikacja Polska SA jest jedną z najbogatszych firm przeznaczonych do prywatyzacji. Dlatego zasadne jest pytanie, jaka część dochodów z prywatyzacji przeznaczona zostanie na fundusz emerytalny? W projekcie przygotowanym przez NSZZ „Solidarność” jest mowa także o Funduszu Nauki i Techniki. Dla tego funduszu miało być zarezerwowanych 5 proc. zasobu tego bogatego przedsiębiorstwa. Jeśli przy prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA nie zostanie uwzględnione zabezpieczenie finansowe dla realizacji celów społecznych, to z czego będziemy później tworzyć fundusze celowe, stanowiące element zapowiadanych reform społecznych? Chciałbym otrzymać odpowiedzi na te pytania i zachęcam członków obu Komisji, aby dopiero po wyjaśnieniu tych kwestii podjęli decyzję o powołaniu podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełTomaszWójcik">Ponieważ powtarzane są argumenty w sprawie wniosku, uważam, że nadszedł już czas na podjęcie decyzji. Rozstrzygniemy w drodze głosowania czy powołamy dzisiaj podkomisję i na tym zakończymy debatę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełBogdanPęk">Proponuję podzielić ten wniosek na dwie części. Najpierw rozstrzygniemy czy powołujemy dzisiaj podkomisję, zaś drugi wniosek będzie dotyczył zakończenia debaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełTomaszWójcik">Zgadzam się z propozycją pana posła. Poddam pod głosowanie oddzielnie dwa wnioski. Kto jest za powołaniem podkomisji w sprawie prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA?</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełTomaszWójcik">Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 20 - za, nikt nie głosował przeciw, 11 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PosełTomaszWójcik">Kto jest za tym, aby zakończyć obrady na powołaniu podkomisji? Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 18 - za, 12 przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PosełTomaszWójcik">W sprawie składu podkomisji zostały zgłoszone dwa wnioski. Pan poseł Dąbrowski zaproponował, aby liczyła ona 4 członków.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJózefNowicki">Proponuję 5-osobowy skład podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełTomaszWójcik">Pan poseł Szarawarski zgłosił wniosek w sprawie parytetu klubowego, ale nie podał liczby członków podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Powinna być taka liczebność członków, aby każdy z klubów miał swojego przedstawiciela.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Proponuję ustalić, że podkomisja najdalej za miesiąc złoży sprawozdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełTomaszWójcik">Najpierw rozstrzygniemy skład podkomisji. Czy w tej sprawie są jeszcze inne wnioski? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełTomaszWójcik">Pan poseł Dąbrowski zgodził się, aby podkomisja liczyła pięciu członków, a wobec tego jest jeden wniosek. W tej sytuacji możemy podać kandydatury na członków podkomisji.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PosełTomaszWójcik">Zgłoszeni zostali panowie posłowie: Działoszyński, Wójcik i Dąbrowski. Czy ktoś zgłasza innych kandydatów?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Zgłaszam kandydaturę pana posła Szarawarskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełTomaszWójcik">Zgłosił się także pan poseł Pęk. A więc mamy już pięciu kandydatów i możemy przystąpić do głosowania. Kto jest za przyjęciem tego składu podkomisji?</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełTomaszWójcik">Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 22 - za, 1 przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełBogdanPęk">Nie doszło do debaty nad strategią prywatyzacyjną Telekomunikacji Polskiej SA, a nie sądzę, żeby podkomisja była odpowiednim forum do przeprowadzenia dyskusji w tej sprawie. Proponuję więc zobowiązać rząd, aby w ciągu 2 miesięcy przedstawił połączonym Komisjom strategię przekształceń własnościowych w sektorze telekomunikacyjnym. Nie chodzi tylko o prywatyzację Telekomunikacji Polskiej SA, a nawet o rynek usług telekomunikacyjnych, ale także o reformy zabezpieczeń społecznych takich, jak emerytalna i zdrowotna, w odniesieniu do prywatyzacji tej spółki. Stawiam taki wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuAlicjaKornasiewicz">Informacje takie moglibyśmy przedstawić najwcześniej za 2 miesiące, ale lepszy byłby termin trzymiesięczny, gdyż mielibyśmy już pełne analizy wykonane przez doradcę prywatyzacyjnego. Prywatyzacja Telekomunikacji Polskiej SA ma dwa aspekty. Jeden jest bezpośrednio związany z tym procesem, a drugi aspekt to strategia i oprzyrządowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełAntoniMacierewicz">Skoro Ministerstwo Skarbu Państwa będzie dysponowało pełnymi informacjami za trzy miesiące, to kiedy podkomisja przedstawi nam sprawozdanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełTomaszWójcik">Podkomisja najpierw musi się zebrać i dopiero po jakimś czasie może odpowiedzieć na pytanie pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełHenrykDługosz">Odnoszę wrażenie, że Komisja Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji obraduje zbyt często, ponieważ Ministerstwo Skarbu Państwa nie nadąża z przygotowaniem materiałów na odpowiednim poziomie. Po raz kolejny zwracam uwagę na marną jakość tych materiałów i protestuję przeciwko takiej praktyce.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PosełHenrykDługosz">Pozwolę sobie zacytować zdanie na s. 3: „Telekomunikacja Polska SA działa na terenie całego kraju. Ma rozgałęziona struktura wielozakładowa...”. Podkreśliłem wiele takich błędów.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PosełHenrykDługosz">Bulwersujące jest to, co przed chwilą powiedziała pani minister. Gdybym, jako przedsiębiorca, chciał coś zrobić, to najpierw wyznaczyłbym cel i koncepcję jego realizacji. Potem zatrudniłbym doradcę, który ten schemat wypełniłby konkretnymi rozwiązaniami, najkorzystniejszymi z punktu widzenia celu. Czy Ministerstwo Skarbu Państwa ma określoną strategię i cel prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA, czy porusza się po omacku.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełKarolDziałoszyński">Sądzę, że powtórne posiedzenie połączonych Komisji w sprawie prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA, może odbyć się na przełomie maja i czerwca br. Gdyby od 1995 r. był konsekwentnie realizowany harmonogram, to już teraz moglibyśmy dyskutować o konkretnych sprawach.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełBogdanPęk">Nie spierajmy się o to, kto i kiedy powinien był podjąć decyzję, gdyż w tej samej sprawie można podjąć różne decyzje i osiągnąć różne rezultaty.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PosełBogdanPęk">Doradca prywatyzacyjny został powołany, a pani minister zapowiedziała, że parlament musi poczekać kilka miesięcy, aby usłyszeć jaka jest strategia prywatyzacyjna Telekomunikacji Polskiej SA. Nie ma więc wątpliwości, że nie ma tej strategii. W szkole średniej mój profesor mówił o niektórych uczniach w ten sposób: „praktyki, mimo teorii nie zno”.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PosełBogdanPęk">Nie sądzę, żeby rząd przygotowywał jakąś „tajną broń”, więc w ciągu 2 miesięcy parlament powinien się dowiedzieć, jaka jest strategia prywatyzacyjna.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełWiesławKaczmarek">Możemy długo prowadzić polemikę, czy coś zostało zrobione w sektorze łączności i na czym polegał proces demonopolizacji oraz czy wówczas był właściwy moment dla prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA. Faktem jest, że dziś mówimy o ostatnim etapie programu, czyli o prywatyzacji tej firmy.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PosełWiesławKaczmarek">W 1995 r. nie byliśmy gotowi do podjęcia tego procesu i namawiam do szermowania bardziej wyważonymi hasłami. Nie mogę zrozumieć argumentacji pani minister Kornasiewicz. Z pani wyjaśnień wynika, że zostanie nam przedstawiona koncepcja prywatyzacji, gdy doradca skończy pracę, czyli dzisiaj Ministerstwo Skarbu Państwa nie wie dokładnie, na czym ma polegać prywatyzacja Telekomunikacji Polskiej SA.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PosełWiesławKaczmarek">Można spróbować całą kwestię prywatyzacji tej spółki sprowadzić do jednego pytania, jakie zadałby inwestor pani minister. Pytanie to jest proste i brzmi: czy pani sprzedaje mi monopolistę, czy mam się liczyć z rynkiem konkurencyjnym?</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PosełWiesławKaczmarek">Jak dzisiaj odpowiedziałaby pani minister na to pytanie? Jeżeli Ministerstwo Skarbu Państwa polega na doradcy, iż on odpowie na to pytanie, to praca podkomisji nie przyniesie żadnych rezultatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełJanWyrowiński">Jeszcze raz wracam do tego, co się stało w 1997 roku. Rząd ówczesnej koalicji wydał zgodę na prywatyzację Telekomunikacji Polskiej SA poprzez sprzedaż części akcji, połączoną z podwyższeniem kapitału. Na tym polega strategia prywatyzacyjna w pierwszym etapie.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PosełJanWyrowiński">Mam nadzieję, że decyzja została podjęta na podstawie jakichś analiz przedprywatyzacyjnych. Mam także nadzieję, że te analizy znajdują się albo w Ministerstwie Skarbu Państwa, albo w Ministerstwie Łączności lub w Kancelarii Premiera. Proszę więc podkomisję, by rozpoczęła inwentaryzację tych dokumentów.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MinisterMarekZdrojewski">Część pytań powinna być zaadresowana do Ministerstwa Łączności, zwłaszcza te, które dotyczą przyszłego rynku telekomunikacyjnego i pozycji Telekomunikacji Polskiej SA.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#MinisterMarekZdrojewski">Chcę podkreślić, że tworzenie rynku, liberalizacja przepisów oraz prywatyzacja, to są procesy, które rozpoczęły się w 1990 r., kiedy powstały dwa podmioty: Telekomunikacja Polska SA i Poczta Polska. Następnie kolejne rządy dysponowały dokumentami określającymi strategię i rozwój rynku telekomunikacyjnego, a od 1996 r. dokumentami dotyczącymi prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#MinisterMarekZdrojewski">Opracowane zostały dwa odrębne dokumenty: koncepcja prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA, który to dokument Rada Ministrów przyjęła 13 maja 1997 r., zaś Ministerstwo Skarbu Państwa przygotowało program prywatyzacji tej firmy. Program ten został przyjęty przez KERM 8 września 1997 r. Są to obszerne dokumenty, stanowiące syntezę wielu analiz, które zostały przygotowane przez renomowane firmy konsultacyjne i kancelarie prawnicze.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#MinisterMarekZdrojewski">Podobnie przedstawia się strategia rozwoju sektora komunikacyjnego. Też dysponuje dokumentami rządowymi, które określają strategię do 2005 r.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#MinisterMarekZdrojewski">Wiele elementów tej strategii już jest przesądzonych, ponieważ na Polsce ciążą pewne zobowiązania, wynikające z postanowień WTO w sprawie liberalizacji rynku. Podam kilka dat:</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#MinisterMarekZdrojewski">- 1998 r. - udostępnienie rynków lokalnych dla konkurencji,</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#MinisterMarekZdrojewski">- 1999 r. - musimy wyłonić operatora alternatywnego w zakresie połączeń między-miastowych,</u>
<u xml:id="u-36.7" who="#MinisterMarekZdrojewski">- 2003 r. - musimy wyłonić jeszcze jednego operatora w zakresie usług międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-36.8" who="#MinisterMarekZdrojewski">Te daty wyznaczają pewien rytm, niezależnie od tego czy Telekomunikacja Polska SA zostanie sprywatyzowana, czy nie i w jaki sposób zamierza się ją sprywatyzować. Nie można więc powiedzieć, że nie znana jest strategia rozwoju sektora telekomunikacyjnego czy strategia prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA. Poprzedni rząd przyjął dokumenty, które uwzględniają postanowienia zawarte w umowach międzynarodowych i pewne rozwiązania unijne, które będziemy musieli zastosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełTomaszWójcik">Komisje podjęły decyzję, że dzisiaj nie będziemy prowadzić dyskusji. Tymczasem nie tylko emocja, ale także troska o jak najlepsze efekty prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA podgrzewają temperaturę wypowiedzi końcowych. Aby jednak nie dopuścić do złamania naszej decyzji w sprawie odroczenia dyskusji, zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>