text_structure.xml
48 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełCzesławBielecki">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów i obecnego na dzisiejszym posiedzeniu ministra spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełCzesławBielecki">Porządek dzienny przewiduje wysłuchanie tez exposé ministra na temat polityki zagranicznej. Minister zapowiada, że przedstawi te tezy w sposób syntetyczny i posłowie będą mieli możliwość zadawania pytań.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełCzesławBielecki">Przewodniczący komisji spraw zagranicznych Dumy rosyjskiej jest zainteresowany spotkaniem z naszą Komisją. Wczoraj wysłałem mu zaproszenie z datą 24–25 maja br. Przed tym spotkaniem Komisja odbędzie posiedzenie, aby przeprowadzić krótką debatę w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełCzesławBielecki">Oddaję głos ministrowi spraw zagranicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Chciałbym w możliwie skrótowej formie przedstawić główne założenia exposé, które będę prezentował Sejmowi. Nie zmieniają się zasadnicze orientacje polityki zagranicznej Polski. Gdy po raz trzeci będę przedstawiać kierunki polityki zagranicznej, chcę zwrócić uwagę na tendencje i zjawiska niepokojące, jakie pojawiły się w otoczeniu międzynarodowym Polski.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Narastanie w krajach Unii Europejskiej postaw niechętnych rozszerzeniu, pojawianie głosów odkładających rozszerzenie na czas późniejszy, to jedne z tych zjawisk. Inne kwestie, które należy brać pod uwagę, to rozwój wydarzeń w Rosji. Można powiedzieć, że w Rosji zmienia się jedno - kierownictwo polityczne Rosji przed zmianą prezydencką było mało przewidywalne, można przypuszczać, że teraz będzie przewidywalne.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Modernizacja przewidziana przez prezydenta Putina dotyczy gospodarki, a nie dotyczy systemu politycznego. Bezwzględnia rozprawa z Czeczenią, zastój w reformowaniu państwa i raczej tendencja centralizacyjna nie zapowiadają postępów w procesie demokratyzacji. Można sądzić, że stabilizacja gospodarcza będzie skuteczna.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Na Ukrainie, którą uważamy za partnera strategicznego, nie dostrzegamy przełomu w procesie transformacji. Program przedstawiony przez nowego premiera Ukrainy - Juszczenkę po raz pierwszy określa nie tylko cele transformacji, ale także środki i kalendarz tego procesu. Jeżeli byłby realizowany - a tego oczekuje wspólnota międzynarodowa - wówczas sytuacja rozwinie się w dobrym kierunku.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Na Bałkanach utrzymuje się sytuacja kryzysowa.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską pojawił się stan napięcia, rywalizacji i także pewnej nieufności. W układzie solidarności transatlantyckiej Polska staje wobec trudnych wyborów.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Na tym tle, dostrzegając generalnie pozytywne uwarunkowania polskiej polityki zagranicznej, wyrażające się w stabilizacji gospodarczej kraju, w dobrym wizerunku Polski w świecie, utrzymujących się wysokich pozytywnych wskaźnikach makroekonomicznych za wyjątkiem dwóch - wskaźnika bezrobocia i niepokojącego stanu rachunku bieżącego i stanu bilansu płatniczego, a także biorąc pod uwagę pojawiające się zagrożenia, jako priorytety określamy: integrację z Unią Europejską, politykę bezpieczeństwa, umacnianie pozycji regionalnej i aktywną politykę gospodarczą.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Jeśli chodzi o integrację z Unią Europejską, sądzimy, że istnieje szansa, aby zostały zrealizowane plany negocjacyjne, które pod prezydencją szwedzką doprowadzą do zamknięcia wszystkich rozdziałów negocjacyjnych. Uczestniczymy w reformach instytucjonalnych. Stanowisko nasze określamy także w perspektywie portugalskich i potem francuskich prac nad przygotowaniem traktatu nicejskiego.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Pogłębiamy stosunki dwustronne z 15 krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Trzeba mieć świadomość, że decyzja o naszym wejściu do Unii Europejskiej będzie zależeć zarówno od decyzji Komisji Europejskiej, jak i od decyzji poszczególnych 15 krajów. Przede wszystkim będzie zależeć od Polski i tempa przystosowania.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Jeśli chodzi o współkształtowanie bezpieczeństwa europejskiego, chciałbym zwrócić uwagę na to, że niezależnie od kontynuacji naszego uczestnictwa we wszystkich strukturach, w których jesteśmy obecni, stajemy wobec trudnego wyzwania wytworzonego przez problem tzw. europejskiej obrony - ESDP i ESDI. W sprawie ESDP Polska nie chce stracić nic z tego, co ma w tej chwili, a co jest związane zwłaszcza z członkostwem w Unii Zachodnioeuropejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Domagamy się, aby w strukturach, które w tej chwili są tworzone w Unii Europejskiej, powstała współdecydująca struktura obejmująca 15 krajów Unii Europejskiej plus 6 krajów członkowskich NATO, nie będących członkami Unii Europejskiej. Obecnie prowadzone są konsultacje między 15 krajami członkowskimi a 13 krajami kandydującymi, a także między 15 krajami członkowskimi a 13 krajami kandydującymi i Rosją oraz Ukrainą. Obie te formuły traktujemy raczej jako formuły briefingu niż jako formuły współdecydowania.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">W polityce regionalnej zarówno nasze zaangażowanie atlantyckie, jak i nasze zaangażowanie europejskie wytwarza oczekiwania ze strony wszystkich naszych partnerów. Chciałbym podkreślić, że w ciągu I kwartału br. regionalna rola Polski bardzo dobrze była przyjmowana. Aktywność Polski doprowadziła do tego, że zostało określone wspólne stanowisko zarówno 6 krajów członkowskich NATO, jak i 6 krajów kandydujących do Unii Europejskiej. Polskie propozycje dotyczące konferencji międzyrządowej również spotkały się z poparciem pozostałych krajów.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Jeśli chodzi o zagraniczną politykę gospodarczą, uważamy, że stan handlu zagranicznego, bilansu płatniczego wskazuje na to, że kwestie gospodarcze powinny stać się rzeczywistym priorytetem w polityce zagranicznej. Doprowadziliśmy umową między ministrem gospodarki a ministrem spraw zagranicznych do tego, że wszystkie biura radcy handlowego zostały przekształcone w wydziały ekonomiczno-handlowe ambasad.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Staramy się doprowadzić do tego, żeby wszystkie polskie misje miały świadomość, iż podstawowym kryterium oceny pracy przedstawicielstwa jest skuteczność działania na rzecz promocji polskiej gospodarki i na rzecz promocji polskiego eksportu.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Wszystkie państwa, których reprezentanci znajdują się w Sejmie w trakcie exposé ministra spraw zagranicznych, oczekują, iż zostaną wymienione. To bardzo często prowadzi do długości wywodu. Będę się starał, aby w tym wystąpieniu zredukować tę listę do wyrażenia woli dobrych stosunków ze wszystkimi kontynentami i krajami, nie zapominając o żadnym. Mam nadzieję, że na tym tle określimy naszych wielkich partnerów w Europie i na innych kontynentach.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Przywiązując największe znaczenie do promocji Polski, chcemy, aby promocja kulturalna, która do tej pory była oddzielona od działalności dyplomatycznej i politycznej, została połączona z promocją gospodarczą. Przedmiotem promocji kulturalnej i gospodarczej jest przecież wizerunek Polski.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Na zakończenie chciałbym poruszyć problem, który pragnę przedstawić możliwie jasno również na forum Sejmu. Mam na myśli nasze stosunki z trzema wschodnimi sąsiadami - Rosją, Ukrainą i Białorusią.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Liczymy na transformacje na Ukrainie. Mamy nadzieję, że pogłębią się stosunki gospodarcze. Doceniamy znaczenie organizacji pozarządowych i organizacji gospodarczych. Jest takie oczekiwanie ze strony Ukrainy. Chcemy położyć nacisk na wymianę młodzieży. W odpowiedzi na moją propozycję wymiany młodzieży premier Juszczenko powiedział mi, że jest gotów przysłać tysiąc młodych rolników do Polski.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">My wysyłamy rolników do Luksemburga, Holandii i Francji. Myślę, że byłoby rzeczą bardzo piękną, abyśmy byli w stanie gościć w okresie letnim Ukraińców, którzy chcą pracować w Polsce i zobaczyć, co to jest gospodarstwo rolnicze. Premier Juszczenko powiedział, że rządowi zależy na tym, aby ukraińscy rolnicy zobaczyli farmy. Cieszę się, że premier Juszczenko chce przysłać tych ludzi do Polski, aby mogli przekonać się, jak wygląda nowoczesne gospodarstwo. Jest to ważny przykład stosunków polsko-ukraińskich.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">W odniesieniu do Białorusi można przewidywać w najbliższym czasie pewną zmianę w polityce białoruskiej, ale za bardzo na nią liczyć nie należy. Ostatnie wystąpienie prezydenta Łukaszenki było mało pozytywne. Natomiast ważne jest, że rozluźniły się stosunki między Rosją a Białorusią w związku z objęciem władzy przez prezydenta Putina. To oznacza możliwość nieco większej niezależności Białorusi.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Chcemy, aby tę niezależność Białorusi, ważną dla Polski wzmacniać stosunkami gospodarczymi. Należy rozwijać handel przygraniczny, stworzyć forum ludzi interesu po jednej i po drugiej stronie. Wzmacniamy także pomoc dla organizacji pozarządowych, zwłaszcza dla organizacji młodzieży, dla wolnych mediów.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Mamy nadzieję, że w 2000 r. nastąpi normalizacja stosunków z Rosją. Jakie są oznaki pozytywne? Po pierwsze - aktywność gospodarcza ze strony Rosji, podejmowanie rozmów, przysyłanie misji, rozpatrywanie sprawy tranzytu energii elektrycznej, ropy i gazu przez Polskę.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Po drugie - wszystkie próby inicjatyw polsko-rosyjskich, które przedstawiliśmy naszym rozmówcom, zostały pozytywnie przyjęte. Prowadzimy rozmowy międzyresortowe, także między ministerstwami spraw zagranicznych. Za pozytywny fakt należy uznać to, iż prezydent Putin z własnej inicjatywy zadzwonił do prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego, przekazując istotną wiadomość o nowo odnalezionych grobach w pobliżu znanych nam już grobów katyńskich.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">To wszystko pozwala sądzić, że mamy do czego nawiązać. Co przemawia przeciwko możliwości ułożenia dobrych stosunków z Rosją? We wszystkich dyskusjach politycznych Rosjanie nadal traktują Polskę nie jako NATO, ale jako agresywne NATO. Dotyczy to naszej roli w tzw. trójce kierowniczej NATO, w której Polska po raz pierwszy uczestniczy. Jest to trójka po stronie NATO prowadząca dialog z Rosją i określająca przedmiot rozmowy między NATO a Rosją. Zastrzeżenia ze strony Rosji nadal są uciążliwe.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Podobnie sytuacja przedstawia się w Komisji Praw Człowieka. Kiedy występują inni ministrowie spraw zagranicznych w sprawie Czeczenii, Rosja milczy. Gdy występuje minister spraw zagranicznych Polski, Rosja protestuje.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Czy to są fakty niepokojące? Uważam, że tak, ale proponowałbym, żeby nie przeceniać ich znaczenia. Trzeba uznać, że jest to przedłużenie pewnej retoryki politycznej, wytworzonej w okresie kampanii prezydenckiej.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#MinistersprawzagranicznychBronisławGeremek">Moja konkluzja jest następująca. Mamy możliwość i potrzebę normalizacji stosunków z Rosją. Sądzę, że słowa lubelskiego metropolity w sprawie Katynia mają znaczenie również dla budowania nowej polityki stosunków polsko-rosyjskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełCzesławBielecki">Rozpoczynamy debatę. Chciałbym podziękować panu ministrowi za jasność struktury jego exposé. Na tle poprzednich wystąpień ministrów spraw zagranicznych jest to kontrast bardzo czytelny.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAndrzejWielowieyski">Pan minister mówił o wyzwaniu, jakie stanowi nie tylko Komisja Europejska, ale również 15 krajów członkowskich Unii Europejskiej. Które kraje, pana zdaniem, będą mniej przychylne wejściu Polski do Unii Europejskiej, a które będą popierać nasze członkostwo? W jakich obszarach występują szczególne zagrożenia?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełAndrzejWielowieyski">Jakie czynniki mogą mieć znaczenie, żeby przekonać rządy i parlamenty 15 krajów członkowskich o możliwości i potrzebie rozszerzenia Unii Europejskich? Jakie czynniki mogą być ważne dla większości krajów członkowskich Unii Europejskiej? Czego nam brakuje, skoro pana zdaniem, grożą nam pewne opóźnienia w procesie integracji?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełAndrzejWielowieyski">Druga grupa pytań dotyczy polityki wschodniej, zwłaszcza stosunków polsko-rosyjskich. Czy nie byłoby słuszne podejmowanie szerszych inicjatyw na rzecz współpracy, również inicjatyw kulturalnych? Są środowiska w Rosji, które byłyby w stanie odpowiedzieć na nasze inicjatywy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełWaldemarPawłowski">Exposé pana ministra będzie wystąpieniem kończącym XX wiek. Moje pierwsze pytanie dotyczy metodologii pana exposé. Czy znajdzie się w nim próba podsumowania dotychczasowej polityki zagranicznej Polski, określenie stanu aktualnej polityki zagranicznej i próba spojrzenia w przyszłość?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełWaldemarPawłowski">Kolejne pytanie dotyczy polskiej polityki wschodniej. Czy w polskiej strategii integracyjnej widoczna będzie rola, miejsce i znaczenie Rosji w europejskim procesie integracyjnym? Czy Polska będzie dążyła do maksymalnego wykorzystania swego położenia geopolitycznego, nie jako wschodnia granica Unii Europejskiej, ale jako kraj leżący po środku integrującej się gospodarczo Europy od Portugalii po wschodnie granice Rosji?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełWaldemarPawłowski">Mam na myśli wspieranie rosyjskich aspiracji integracyjnych po to, by następnie wkomponować w porozumienie zawierane między Unią Europejską a Rosją polskie aspiracje gospodarcze.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełWaldemarPawłowski">Czy polska polityka wschodnia powinna opierać się na emocjach i wspomnieniach? Mam na myśli patrzenie na stosunki polsko-rosyjskie przez pryzmat polskiego męczeństwa narodowego, losów polskich zesłańców, więźniów carskich katorg i sowieckich łagrów. Czy polityka polska powinna być skierowana ku przyszłości, a przyszłość to badania naukowe, intensywne kontakty kulturalne, gospodarcze, prognozowanie komputerowe i przepływ idei?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełKrzysztofKamiński">Czy nie uważa pan, że jedną z części pana exposé powinno być przedstawienie nie tylko priorytetów, o których pan dzisiaj mówi, ale także zasadniczych dylematów, jakie w najbliższym czasie przyjdzie nam rozwiązać?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełKrzysztofKamiński">Jeśli chodzi o integrację z Unią Europejską, zasadniczych dylematów będzie co najmniej kilka. Moim zdaniem, nadrzędnym celem powinno być wstąpienie do ścisłego grona Unii Europejskiej, a to wymaga wielkich koncesji. Pojawia się dylemat, czy szybko - tak jak to uczyniły Czechy - wprowadzić wizy, czy też jak najpóźniej. Czy w przypadku wyboru drugiego wariantu nie pozbawiamy się bycia w gronie silnych państw Unii Europejskiej? Czesi realizują inną politykę niż Polska, która akcentuje otwarcie na Wschód.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełKrzysztofKamiński">Dylematem jest także poruszanie kwestii rozszerzenia NATO. Czy po wyborach w Stanach Zjednoczonych będziemy aktywni, czy też będziemy starali się dostosować swoją politykę do innych krajów członkowskich NATO?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełKrzysztofKamiński">Kolejnym problemem jest pozycja Polski w regionie. Węgrzy właściwie żegnają się z Polską i Czechami. Przygotowują się do tego, że będą w pierwszej grupie rozszerzenia Unii Europejskiej. Jeśli Polska znajdzie się w drugiej grupie, to albo w ogóle nie znajdziemy się w Unii Europejskiej, albo będziemy w tej gorszej części.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełKrzysztofKamiński">Przedstawienie tych dylematów polskiemu społeczeństwu i parlamentowi, to jest zaproszenie do wielkiej debaty, w jakich obszarach można pójść na kompromisy, a w jakich niemożliwe są ustępstwa ze względu na polską rację stanu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJózefOleksy">Z tego, co przedstawił pan minister, rysuje się charakter exposé spokojnego i bez dramaturgii, chyba słusznie sumującego stan rzeczy i określającego priorytety w nowym układzie. Rozumiem skrótowy charakter dzisiejszej prezentacji. Zważywszy na doroczny charakter debaty, sądzę, że pewne hasła powinny być rozwinięte.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełJózefOleksy">Pan minister stwierdził bardzo pozytywny stan gospodarki i wskaźniki ekonomiczne. Za niekorzystne uznał pan tylko bezrobocie i bilans handlowy. Ten skrót myślowy musi być szerzej rozumiany. Procesy, jakie zachodzą w polskiej gospodarce, mogą w przyszłości napotkać na znacznie więcej zagrożeń niż tylko kwestia bezrobocia i deficytu bilansu obrotów bieżących. Należy zwrócić uwagę, że choćby te dwa wskaźniki pokazują wielowątkowość problemów i zagrożeń dla polskiego wzrostu gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełJózefOleksy">Polski wizerunek w świecie jest pozytywny, ale to nie będzie trwać w nieskończoność. Czy prezentując kondycję gospodarczą Polski poprzestanie pan minister wyłącznie na pozytywnym stwierdzeniu, bez głębszej analizy?</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełJózefOleksy">Czy zechce pan przedstawić diagnozę i prognozę na przyszłość zjawisk i problemów światowych, które mogą w dłuższej perspektywie wpływać na szanse Polski i jej pozycję w świecie? Byłoby interesujące, gdyby w swoim wystąpieniu zawarł pan ocenę światowego systemu finansowego, który stoi przed koniecznością reformy, a brak jest konstruktywnych propozycji zmian.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PosełJózefOleksy">Jak jest oceniana przez nas jednobiegunowość świata i jakie mogą być jej skutki w przyszłości?</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PosełJózefOleksy">Jak - zdaniem resortu spraw zagranicznych - sprawowane jest przywództwo amerykańskie w świecie współczesnym i jak może ewoluować?</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PosełJózefOleksy">Jak w świetle kontaktów ze światem może się rozwijać i zmieniać polska kondycja gospodarcza, obecnie pogarszająca się?</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PosełJózefOleksy">Pan minister użył sformułowania, że Polska uczestniczy w reformach strukturalnych Unii Europejskiej. Niewiele na ten temat wiemy i nie znamy stanowiska polskiego rządu w kwestii reform strukturalnych. Zachęcałbym do rozszerzenia tej części pańskiego wystąpienia, w której znalazłby się zarys wizji Polski w stosunku do przyszłej zintegrowanej Europy. Jeśli uczestniczymy w reformach strukturalnych, to warto usłyszeć opinię polskiego rządu, w jakim kierunku ma przebiegać ewolucja w samej Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PosełJózefOleksy">Zadania gospodarcze służby zagranicznej, które określił pan jako ważny priorytet i kryterium oceny działania placówek zagranicznych, powinny być sprecyzowane. Dobrze byłoby przedstawić kilka wiodących zadań, które w dziedzinie promocji polskiego eksportu i wizerunku Polski będzie musiała podjąć służba zagraniczna. Na razie nie zidentyfikowana jest rola służby zagranicznej w promocji eksportu i wizerunku kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełCzesławBielecki">Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na tę serię pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MinisterBronisławGeremek">Poseł Andrzej Wielowieyski pytał, jakie są łatwe i trudne problemy w poszczególnych krajach Unii Europejskiej. Nie jest tak, że mamy przeciwników. Spotykamy się raczej z różnym stopniem wątpliwości w różnych sprawach.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MinisterBronisławGeremek">Kraje skandynawskie wysuwają istotne zastrzeżenia w kwestii ochrony środowiska i postulowanych przez nas okresów przejściowych. Francja formułuje zastrzeżenia w sprawie wspólnej polityki rolnej, Niemcy w sprawie swobodnego przepływu siły roboczej, Hiszpania w sprawie zwiększenia budżetowych środków zwłaszcza dla pomocy strukturalnej. Chodzi o przestrzeganie zasady, że rozszerzenie Unii Europejskiej nie może zmniejszyć pomocy, jaką otrzymuje Hiszpania.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MinisterBronisławGeremek">Trzeba się liczyć z tymi zastrzeżeniami i podejmować je w rozmowach bilateralnych. Próbujemy to czynić. Sądzę, że wiele z tych spraw wynika ze stereotypów, które trzeba podważać. Program promocji integracji europejskiej i wejścia Polski do Unii Europejskiej, realizowany poza granicami kraju, temu właśnie ma służyć.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MinisterBronisławGeremek">Wspieram rozwój stosunków polsko-rosyjskich w dziedzinie edukacji i kultury. Jeśli chodzi o edukację, rozwiązanie problemu jest w gestii Sejmu. Proszę zwrócić uwagę, jakie środki przeznacza się na stypendia. Wspierałbym wszelkie inicjatywy zwiększenia tych środków z wyraźnym określeniem celu, na jaki byłyby przeznaczone. Podjęliśmy inicjatywy kulturalne polsko-rosyjskie. Mam nadzieję, że już za kilka tygodni przyniosą one rezultaty. Spotkały się one z dobrym przyjęciem ze strony władz rosyjskich.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#MinisterBronisławGeremek">Poseł Waldemar Pawłowski namawia mnie do dokonania bilansu XX wieku. Nie sądzę, żebym zdołał to zrobić. Łatwiejsze wydaje się dokonanie bilansu tysiąclecia niż stulecia. W tysiącleciu można dostrzec pewną ciągłość - próbę wejścia do unii.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#MinisterBronisławGeremek">Rozumiem dobrze pytania pana posła dotyczące roli Rosji w procesie integracji europejskiej. To bardzo ważna sprawa i Unia Europejska tak ją traktuje. W dokumencie, który ma być opublikowany za kilka tygodni, ma być określone jako priorytet włączenie Rosji w proces integracyjny Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#MinisterBronisławGeremek">Czy powinniśmy to wspierać? Uważam, że tak. Możemy na tym zyskać. Trzeba to jednak czynić realistycznie i bez złudzeń. Nie sądzę, aby Rosja mogła stać się członkiem Unii Europejskiej, ponieważ istota Rosji jest euroazjatycka. Poza tym Rosja w pewnym sensie jest za duża, aby stać się członkiem Unii Europejskiej i obie strony są tego świadome.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#MinisterBronisławGeremek">Ważne jest, żeby Rosja uczestniczyła w realnych procesach tworzenia wspólnego rynku, przestrzeni ekonomicznej. Sądzę, że jest to w interesie Polski.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#MinisterBronisławGeremek">Czy Polska powinna starać się być krajem granicznym? Powinniśmy starać się, żeby granica była kontrolowana, ale nie zamknięta. Polska cywilizacyjnie jest otwarta na różne strony. Trzeba jednak mieć jasność - Polska należy do pewnych struktur, jest członkiem NATO i aspiruje do członkostwa w Unii Europejskiej. W naszym interesie, jako kraju granicznego jest, żeby żaden z sojuszów, w których uczestniczymy, nie tworzył murów i żelaznych kurtyn.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#MinisterBronisławGeremek">Pan poseł zapewne domyśla się, że nie zdradzę mojego zawodu i nie powiem, że nie warto pamiętać. Sądzę, że w stosunkach polsko-rosyjskich należy pamiętać o historii. Jest rzeczą bardzo piękną, że po stronie Rosji powstał memoriał o tym, czego dokonali złego. Jest to nie tylko problem obciążenia władzy czy systemu, ale także refleksji narodowej.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#MinisterBronisławGeremek">Polityka powinna być jednak nastawiona na przyszłość. W jaki sposób tego dokonamy, to zależy nie tylko od tego, co powiem, ale od tego, co zrobimy.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#MinisterBronisławGeremek">Odpowiadam na pytania posła Krzysztofa Kamińskiego. Jestem za tym, aby sformułować rzeczywiste dylematy, a nie tylko oczywiste konstatacje. Jeśli chodzi o integrację europejską, nie stoimy przed dylematem, czy będziemy w silnym jądrze Unii Europejskiej, czy nie, bo jest to dylemat sukcesu lub porażki. Jeżeli nie zdołamy uczestniczyć w tym, co stanowi mocną strukturę współpracy gospodarczej określoną przez euro, to będziemy na zewnątrz, będziemy peryferyjni. Polskę w jej historii zawsze prześladowała peryferyjność.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#MinisterBronisławGeremek">Problem układu z Schengen ma znaczenie kluczowe. Próbowaliśmy wpłynąć na naszych czeskich partnerów, żeby nie podejmowali tak radykalnych decyzji, jakie podjęli. Zdołaliśmy ich przekonać do pewnego złagodzenia tych decyzji. My też musimy powiedzieć jasno naszym rozmówcom europejskim, że jesteśmy gotowi przyjąć postanowienia układu z Schengen. Jeżeli tego nie powiemy, nie mamy szansy wejścia do Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#MinisterBronisławGeremek">Trzeba to robić wtedy, kiedy jest to konieczne, a nie spieszyć się. Należy także starać się nie tworzyć zamkniętych granic, murów. Uzyskaliśmy, po pewnym negatywnym traktowaniu nas przez Unię Europejską, zgodę na to, że będziemy przyznawać wizy długookresowe i wielokrotne i że będą one niskopłatne. Ruch przygraniczny nie będzie objęty wizami. Zaznaczam, że na początku odmawiano nam możliwości wprowadzenia tych rozwiązań. Może uda nam się uzyskać więcej.</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#MinisterBronisławGeremek">Rada Ministrów upoważniła ministra spraw zagranicznych do wprowadzenia wiz w stosunku do wszystkich krajów sąsiadujących z nami na Wschodzie. Zapewniam, że taką decyzję podejmę wówczas, gdy będzie to niezbędne, to znaczy w ostatnim możliwym momencie i kiedy wszystkie racje będą za tym przemawiały.</u>
<u xml:id="u-9.15" who="#MinisterBronisławGeremek">Jeśli chodzi o problem dalszego rozszerzenia NATO, uważam, że powinniśmy opowiadać się za rozszerzeniem NATO, za realizacją zasady otwartych drzwi, określonej na szczycie waszyngtońskim. Dylemat jest następujący - czy popierać wejście do NATO krajów najbardziej przygotowanych, czy powiedzieć, że z punktu widzenia polskich interesów w pierwszej kolejności powinny zostać przyjęte do NATO Litwa i Słowacja. Gdy my podkreślamy te dwa kraje, to nie znaczy, że występujemy przeciwko innym.</u>
<u xml:id="u-9.16" who="#MinisterBronisławGeremek">Ostatecznie zostanie podjęta decyzja albo o jednoczesnym przyjęciu wszystkich krajów kandydujących do NATO, albo o stopniowym ich przyjmowaniu. Osobiście jestem przekonany, że Senat Stanów Zjednoczonych nie podejmie decyzji o jednoczesnym przystąpieniu do NATO wszystkich krajów kandydujących.</u>
<u xml:id="u-9.17" who="#MinisterBronisławGeremek">Jeśli chodzi o współpracę w regionie - moim zdaniem - polepsza się układ stosunków między Węgrami, Czechami, Słowacją i Polską, zwłaszcza między Węgrami, Czechami i Polską. Słabną próby oddalenia się od Polski. Nasi partnerzy zrozumieli, że dla świata i Europy ważne jest, żeby Polska weszła do Unii Europejskiej, bo ma to znaczenie strategiczne i gospodarcze. Po drugie - nasz wspólny głos liczy się bardziej niż głos pojedynczy.</u>
<u xml:id="u-9.18" who="#MinisterBronisławGeremek">Wcześniej nasi partnerzy wysuwali argument wielkości naszego kraju i problemów polskiego rolnictwa. W tej chwili rozważa się sprawę rolnictwa jako wspólny problem naszych krajów i Unii Europejskiej. Konsultacje, jakie odbywają się, są bardzo skuteczne. Dzięki konsultacjom, które były prowadzone z polskiej inicjatywy i w których uczestniczyły Węgry, Czechy, Polska i Wielka Brytania, uzyskaliśmy określenie wspólnego stanowiska w sprawie bezpieczeństwa europejskiego. Nasi partnerzy przekonali się, że gdy się działa razem, można osiągnąć lepsze rezultaty.</u>
<u xml:id="u-9.19" who="#MinisterBronisławGeremek">Odpowiadam na pytania posła Józefa Oleksego. Nie jestem przekonany, czy analiza światowego systemu finansowego musi być zawarta w exposé ministra spraw zagranicznych, natomiast w samej debacie kwestia ta może być poruszona. Trzeba zdać sobie sprawę, czy w chwili obecnej procesy, które dokonują się w gospodarce światowej i europejskiej, są dla nas w większej mierze szansą, czy zagrożeniem. Nie potrafię na to pytanie odpowiedzieć inaczej, jak tylko, że oba scenariusze są możliwe i że to od nas zależy.</u>
<u xml:id="u-9.20" who="#MinisterBronisławGeremek">Istotne jest, że deficyt handlu zagranicznego pogłębia się i że polska marka nie ma swojego miejsca. To oznacza, że znalezienie miejsca w globalizującej się gospodarce powinno być traktowane jako problem narodowy. Będzie to miało wpływ na przyszłe miejsce Polski w świecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełCzesławBielecki">Kontynuujemy debatę. Proszę posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełLonginPastusiak">Na jednym z posiedzeń Komisji Spraw Zagranicznych pan minister mówił o tym, że resort pracuje nad strategią naszych stosunków z Rosją. Czy prace nad strategią zostały zakończone, a jeżeli tak, to jaka jest zawartość tego dokumentu?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełLonginPastusiak">Wśród negatywnych czynników kształtujących stosunki polsko-rosyjskie wymienił pan fakt, że Rosja traktuje Polskę jako przedłużenie agresywnego NATO. Stosunki między NATO a Rosją szybko się normalizują. Czy może to wpłynąć na normalizację stosunków polsko-rosyjskich?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełLonginPastusiak">W związku z mariażem Unii Zachodnioeuropejskiej z Unią Europejską powołano trzy nowe czasowe struktury w ramach Unii Europejskiej - sztab wojskowy, komitet wojskowy, komitet polityczny i bezpieczeństwa. Pan minister wspomniał o naszym stanowisku, iż dalsze rozmowy powinny być prowadzone w formule 15 krajów członkowskich Unii Europejskiej i 6 krajów członkowskich NATO.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełLonginPastusiak">Z mojej pracy w Zgromadzeniu Parlamentarnym Unii Zachodnioeuropejskiej wynika, że głównym oponentem jest Francja. Biorąc pod uwagę pańskie bardzo dobre stosunki z Francją, czy nie rozważał pan możliwości swojej misji do Paryża, żeby zmienić stanowisko Francji?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełMarianSołtysiewicz">Prosiłbym pana ministra o uwzględnienie roli polskiej diaspory i jej poparcia dla polskich aspiracji do członkostwa w Unii Europejskiej. Konieczny jest intensywny lobbing polskiej diaspory zamieszkałej w krajach Unii Europejskiej na rzecz polskiego członkostwa w Unii Europejskiej. Trzeba mieć na uwadze, że klimat w Europie Zachodniej nie jest zbyt przychylny koncepcji rozszerzenia Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełMarianSołtysiewicz">Druga kwestia dotyczy uwzględnianie roli polskiej mniejszości w kontaktach bilateralnych. Tak się składa, że wiele krajów, z którymi łączą nas więzi kulturalne, polityczne i gospodarcze, jest zamieszkanych przez Polonię. Byłoby wskazane, aby w wystąpieniu pana ministra znalazło się kilka słów na temat roli polskiej mniejszości w naszej polityce zagranicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełStefanNiesiołowski">Chciałbym odnieść się zarówno do tez pana ministra, jak i do niektórych wypowiedzi posłów. Nie sądzę, żeby rolą Ministerstwa Spraw Zagranicznych było ocenianie światowego systemu finansowego. To raczej minister finansów powinien się tym zająć. Nie podzielam również tęsknoty za dwubiegunowością świata. Dobrze, że mamy jednobiegunowy świat.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełStefanNiesiołowski">Polityka Polski wobec Rosji może być przedmiotem debaty i kontrowersji w Sejmie. Nie widzę możliwości sformułowania alternatywy poważnej politycznie wobec polityki, którą prowadzi polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Utwierdzam się w przekonaniu, że nie na Polsce spoczywa odpowiedzialność za wszystko, co się stało. Jeżeli będą takie głosy na sali, będą one wynikać ze złej wiary albo z nieuctwa.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełStefanNiesiołowski">Chciałbym prosić pana ministra o zaakcentowanie kwestii praw człowieka, roli Polski w obronie tych praw. Temu służą m.in. misje pokojowe, w których uczestniczymy. Kiedy Polska nie była wolnym krajem, inne demokratyczne kraje nie pozostawały obojętne wobec tego, co się działo w naszym kraju. Myślę, że warto spłacać ten dług. Mam na myśli Bałkany, ale także Tybet i Sudan. Jest wiele miejsc na świecie, gdzie prawa człowieka nie są przestrzegane.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełTadeuszMazowiecki">Nie będę mnożył oczekiwań w stosunku do exposé. Chciałbym ustosunkować się do niektórych wątków wypowiedzi pana ministra. Trudno mi się zgodzić z oceną, że obecna polityka rosyjska w stosunku do Polski jest przedłużeniem prezydenckiej kampanii wyborczej. Wydaje mi się, że ona jest trwalsza i wcześniejsza niż kampania prezydencka.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełTadeuszMazowiecki">Sądzę, że polityka rosyjska wobec Polski wynika przede wszystkim z naszego wejścia do NATO i z chęci wywarcia presji, żeby NATO nie było rozszerzane. Chodzi o to, żeby w Waszyngtonie słyszano protesty Rosji.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełTadeuszMazowiecki">Zgadzam się z posłem Stefanem Niesiołowskim w ocenie polityki prowadzonej przez polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Po polskiej stronie często bierze się preteksty za istotną przyczynę pogorszenia stosunków polsko-rosyjskich. To oczywiście nie znaczy, że należy dawać preteksty. Polska nie powinna dawać pretekstów do pogorszenia stosunków Rosji z naszym krajem. Nie powinniśmy jednak uwierzyć, że to one stały się przyczyną obecnego stanu stosunków. Często są to bardzo niemądre wystąpienia i nie popieram ich, natomiast to nie one są przyczyną.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełTadeuszMazowiecki">Co należy robić? Sądzę, że trzeba wykazywać cierpliwość i inicjatywę. Cierpliwość jest potrzebna, ponieważ polityka rosyjska zmieni się, gdy okaże się nieskuteczna wobec Polski i wobec naszych partnerów. Musimy wykazywać inicjatywę. Pan minister powiedział, że pewne inicjatywy polskie zostały dobrze przyjęte przez naszych partnerów rosyjskich, ale nie powiedział pan jakie. Prosiłbym o przybliżenie tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PosełTadeuszMazowiecki">Jeśli chodzi o kwestie Unii Europejskiej, zgadzam się, że było wiele wypowiedzi nie-korzystnych i niezręcznych. Przestrzegałbym jednak przed formułowaniem opinii, że w Unii Europejskiej nastąpiła jakościowa zmiana w poparciu dla idei rozszerzenia Unii Europejskiej. Moim zdaniem, ma to niekorzystny wpływ na naszą wewnętrzną sytuację i na stosunek do Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PosełTadeuszMazowiecki">Sugerowałbym, aby nie wyolbrzymiać tego problemu. Diagnoza powinna być oczywiście realistyczna, ale nie powinniśmy przyczyniać się do eksponowania tego problemu.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PosełTadeuszMazowiecki">Jeśli chodzi o udział Polski w debacie na temat zmian instytucjonalnych Unii Europejskiej, sądzę, że stanowisko Polski nie powinno zdecydowanie opowiadać się za żadną z pojawiających się tendencji. Myślę, że Polska z jednej strony wyraża obawy dotyczące stworzenia z Unii Europejskiej superpaństwa, a z drugiej strony jest zrozumienie dla faktu, że trzeba zapewnić skuteczność działania Unii Europejskiej po jej rozszerzeniu.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#PosełTadeuszMazowiecki">Sugerowałbym sprecyzowanie stanowiska zawartego w liście ministra spraw zagranicznych Bronisława Geremka do ministra spraw zagranicznych Portugalii.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#PosełTadeuszMazowiecki">Kolejne moje pytanie dotyczy procesu włączania biur radcy handlowego w strukturę ambasad. Jak ten proces przebiega? Z moich informacji wynika, że sytuacja nie jest dobra.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MinisterBronisławGeremek">Rozpocznę od sprawy reform strukturalnych w Unii Europejskiej. Musimy określić nasze stanowisko w kwestii liczby komisarzy. Formułowane są różne propozycje. Jedna z nich proponuje, aby Komisja Europejska była złożona z kilkudziesięciu członków. Komisja Europejska zaproponowała małą liczbę komisarzy, mniejszą niż liczba krajów członkowskich.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MinisterBronisławGeremek">Sądziliśmy, że jest rzeczą rozumną opowiedzenie się za zasadą, że każdy kraj ma jednego komisarza. Oznacza to, że Polska, która jest krajem średniej wielkości i miałaby prawo do dwóch komisarzy, zrezygnuje z jednego komisarza. Uważaliśmy, że w ten sposób podkreśla się, iż Unia Europejska nie nosi charakteru państwa ponadnarodowego, tylko każde państwo narodowe ma swojego przedstawiciela w Komisji Europejskiej. Ma znaczenie, że Polska jako duży kraj wśród kandydatów do Unii Europejskiej, występuje z obroną małych krajów.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MinisterBronisławGeremek">Jeśli chodzi o system głosowania, uznaliśmy, że powinno to być głosowanie ważone, co oznacza, że każdy głos ma wagę w zależności od elementów, które zostaną określone. Może to być produkt krajowy brutto, składka na Unię Europejską. My uważamy, że kryterium powinna stanowić liczba ludności, nie tylko dlatego, że jest to rozwiązanie korzystne dla nas, ale że jest najprostsze. Wówczas to obywatel jest odniesieniem dla podejmowanych decyzji.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MinisterBronisławGeremek">Pozostaje problem, czy ma być tylko jedna zasada ważenia, za czym się opowiadamy, czy też tzw. podwójna większość, za którym to rozwiązaniem opowiada się Francja. Chodzi o to, żeby to była większość państw, które uczestniczą w głosowaniu, a także większość obywateli. Jeśli jest 16 państw członkowskich, to 9 z nich musi głosować. Liczy się także, ilu obywateli jest w tej większości 9 państw.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#MinisterBronisławGeremek">W tej drugiej kwestii na razie nie wypowiedzieliśmy się. Uznaliśmy, że bezpieczne jest określenie stanowiska w pierwszej sprawie.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#MinisterBronisławGeremek">Istotny jest problem głosowania większościowego i konsensu. Uważamy, że jest to materia kluczowa, którą trudno przecenić. W naszym stanowisku upominamy się o to, aby ustalić raczej listę spraw, w których może być zastosowane głosowanie większościowe. Strona unijna chce, żeby to była raczej lista spraw, w których musi być konsens.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#MinisterBronisławGeremek">Do spraw wymagających konsensu zaliczamy wszystkie kwestie określane mianem konstytucyjnych, wszystkie traktaty, politykę zagraniczną i bezpieczeństwa. Sądzimy, że w ten sposób są zagwarantowane główne interesy.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#MinisterBronisławGeremek">Innych spraw prawdopodobnie konferencja międzyrządowa nie podejmie. Kwestia odpowiedzi na trzy wymienione na trzy wymienione przeze mnie pytania wiąże się z określeniem kształtu przyszłej Unii Europejskiej. Jesteśmy gotowi uczestniczyć w tej dyskusji, gdy tylko zostanie to nam umożliwione.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#MinisterBronisławGeremek">Poseł Longin Pastusiak pytał o sprawy strategicznych stosunków z Rosją. Chciałbym podkreślić, że w tej chwili w NATO uczestniczymy w sposób aktywny w przywróceniu stosunków między NATO a Rosją. Uważamy jednak, że punktem wyjścia tych stosunków powinny być założenia aktu fundacyjnego NATO-Rosja. Na jednym z najbliższych posiedzeń wspólnego komitetu NATO-Rosja Polska wystąpi o przedstawienie spraw zasadniczej wagi z punktu widzenia militarnego i strategii politycznej. Jednym z referentów będzie przedstawiciel Polski.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#MinisterBronisławGeremek">Jeśli chodzi o dokument „Strategia stosunków z Rosją”, chciałbym zaznaczyć, że strategia stosunków z tak ważnym partnerem jest ustalana co pewien czas i jest to kolejny dokument. Dokument został opracowany w Ministerstwie Spraw Zagranicznych i będzie przedstawiony Radzie Ministrów prawdopodobnie w kwietniu br. Określa on cel, przedmiot i metody naszych działań w stosunkach z Rosją.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#MinisterBronisławGeremek">Poseł Longin Pastusiak wzywał mnie do wyjazdu do Paryża. Chciałbym poinformować, że w sprawie naszego udziału w strukturach wojskowych udałem się do Francji i rozmawiałem z ministrem spraw zagranicznych. Uzyskałem poparcie ze strony pana ministra, ale na razie nie przybrało ono charakteru publicznego.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#MinisterBronisławGeremek">Poseł Marian Sołtysiewicz pytał o polską diasporę. W przypadku naszych starań o członkostwo w NATO, uzyskaliśmy poparcie Polonii. W przypadku naszego wejścia do Unii Europejskiej, jest to mniej oczywiste, ale trzeba podejmować starania. Autorytet polskich środowisk będzie służyć integracji Polski z Unią Europejską. Sprawa Polonii w polityce zagranicznej była przedmiotem uwagi w ub.r. i znajdzie swoje miejsce także w br.</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#MinisterBronisławGeremek">Poseł Stefan Niesiołowski upomina się o wyeksponowanie kwestii praw człowieka. Zgadzam się, że tak właśnie być powinno.</u>
<u xml:id="u-15.13" who="#MinisterBronisławGeremek">Poseł Tadeusz Mazowiecki mówił o pewnych wątpliwościach dotyczących oceny polityki rosyjskiej. Wiele spraw jest otwartych. Ja proponowałem hipotezę ostrożnie optymistyczną. Nie wiem, czy ona się sprawdzi. Jestem przekonany, że trzeba cnoty cierpliwości.</u>
<u xml:id="u-15.14" who="#MinisterBronisławGeremek">Pan poseł postulował, aby nie wyolbrzymiać oporów w Unii Europejskiej co do procesu rozszerzenia. Wyolbrzymiać nie warto, natomiast należy myśleć realistycznie, nie po to, żeby lamentować, lecz żeby przeciwdziałać pewnym tendencjom. Prawdą jest, że w miarę jak przybliża się data rozszerzenia Unii Europejskiej, pojawiają się po tamtej stronie obawy, niechęci i egoizm. Trzeba mieć tego świadomość.</u>
<u xml:id="u-15.15" who="#MinisterBronisławGeremek">Najtrudniejsze pytanie dotyczy biur radcy handlowego. Muszę powiedzieć, że w tej kwestii nie uzyskałem jeszcze konsensu w Radzie Ministrów. Mam nadzieję, że zostanie on osiągnięty do czasu mojego exposé na forum Sejmu. Uważam, że sytuacja, w której biura radcy handlowego zmieniły nazwę, podporządkowały się częściowo Ministerstwu Spraw Zagranicznych, ale nie zmieniły struktury, bo opłacane są przez inny resort, jest niekorzystna.</u>
<u xml:id="u-15.16" who="#MinisterBronisławGeremek">Sądzę, że budżet 2001 r. powinien zmienić tę sytuację. Ministerstwo Spraw Zagranicznych będzie miało wówczas obowiązek prowadzenia polityki promocji zagranicznej. Nie jest to już promocja sektora państwowego. Ministerstwo Spraw Zagranicznych powinno być za to odpowiedzialne i z tego rozliczane. Jednocześnie żaden z resortów nie straciłby swojej roli, bo wszystkie będą uczestniczyć w promocji. Musi być jednak jeden resort odpowiedzialny za prowadzenie polityki promocji zagranicznej. Uważam, że powinien być to resort spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-15.17" who="#MinisterBronisławGeremek">Gdybym nie zdołał uzyskać dobrego rozwiązania w tej kwestii, byłbym bardzo wdzięczny, żeby Komisja zechciała rozważyć modelowo, co zrobić, żeby promocja gospodarcza stała się materią polskiej dyplomacji i sensownego działania.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełCzesławBielecki">Chciałbym podziękować wszystkim członkom Komisji za udział w debacie. Pozwolę sobie zabrać głos w kilku kwestiach.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełCzesławBielecki">Pan minister przedstawił 4 priorytety polskiej polityki zagranicznej - integracji europejskiej, polityki bezpieczeństwa europejskiego, umacniania aktywności regionalnej i prowadzenia aktywnej polityki gospodarczej na forum międzynarodowym. Posłowie powinni się dowiedzieć, jak te cztery priorytety przekładają się na działania samego ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PosełCzesławBielecki">Jako w miarę pilny czytelnik depesz i rozmówca ambasadorów podległych panu ministrowi muszę powiedzieć, iż odnoszę wrażenie, że 95% ich aktywności nie skupia się na priorytetach, lecz rozprasza się na zbieraniu informacji i przetwarzaniu ich. Sądzę, że warto, aby posłowie otrzymali przynajmniej zarys zorientowanych na priorytety działań ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PosełCzesławBielecki">Druga kwestia dotyczy tego, jak w budżecie Ministerstwa Spraw Zagranicznych kształtuje się bilans środków, zwłaszcza jeśli chodzi o promocję Polski. Środki są rozproszone, często w sposób bezzasadny. Jeśli mamy dotrzymać terminu 2003 r., chcielibyśmy wiedzieć, jakie środki zostaną przeznaczone na promocję gospodarczą, polityczną i kulturalną naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PosełCzesławBielecki">Na zakończenie chciałbym podziękować panu ministrowi za współpracę z Komisją. Dziękuję posłom za udział w obradach.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PosełCzesławBielecki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>