text_structure.xml 48.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanuszDobrosz">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam państwa posłów oraz zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJanuszDobrosz">Porządek dzienny został państwu przedstawiony. Najpierw poproszę o zabranie głosu pana ministra Andrzeja Ananicza, który przedstawi założenia projektu ustawy budżetowej na rok 1999 w zakresie obowiązującym Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Następnie wiceprzewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych, poseł Krzysztof Kamiński przedstawi stanowisko Komisji i odbędziemy debatę w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Komisja otrzymała materiały dotyczące budżetu resortu spraw zagranicznych na rok 1999, dlatego przedstawię generalne informacje na temat budżetu MSZ.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Wydatki budżetowe MSZ na 1999 rok ustalone zostały na poziomie 633.834 tys. zł i są wyższe od przewidywanego wykonania budżetu w roku 1998 o 15,58 proc.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">W 1999 roku dochody budżetowe MSZ będą utrzymane na poziomie roku 1998. Wysokość budżetu MSZ osiągnie wartość 0,45 proc. budżetu państwa. Proszę jednak wziąć pod uwagę fakt, że w budżecie resortu znalazły się również środki, które początkowo były planowane jako fundusz celowy na integrację z NATO. Jest to kwota 61.044 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Wzrost udziału procentowego wydatków MSZ w budżecie państwa jest widoczny. W latach 1994–1996 wskaźnik ten wynosił 0,26 proc., w 1997 r. - 0,31 proc., w 1998 r. - 0,33 proc. Chciałbym poinformować Komisję, jak tego rodzaju wydatki kształtują się w ministerstwach spraw zagranicznych państw naszego regionu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Na Węgrzech wskaźnik ten osiąga wartość 0,55 proc. budżetu państwa, w Republice Czeskiej - 0,8 proc., na Słowacji - 1,08 proc., w Rumunii - 0,54 proc. W przedwojennej Polsce budżet MSZ stanowił 1,38–1,68 proc. budżetu państwa. W państwach zachodnich, np. w RFN wskaźnik ten wynosi 0,81 proc.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Środki, które są planowane dla MSZ na 1999 rok pozwolą nam na utrzymanie 150 polskich placówek zagranicznych, w tym 88 ambasad, 37 konsulatów, 9 przedstawicielstw, 16 instytutów kultury oraz na utrzymanie centrali MSZ, w której zatrudnionych jest 728 osób. W ramach przyznanego budżetu będziemy mogli opłacić część składek do organizacji międzynarodowych. Przewidziana jest na to kwota 92.690 tys. zł. Zadłużenie na koniec 1999 r. nadal będzie istniało i będzie wynosiło ponad 41 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Planujemy sfinansowanie niektórych inwestycji i remontów kapitalnych na placówkach zagranicznych, m.in. budowy, nowych siedzib ambasad RP w Tokio, w Berlinie, Kuala Lumpur i w Rabacie. Budżet przewiduje zakupy inwestycyjne sprzętu łączności i komputerowego, co jest niezmiernie istotne z punktu widzenia realizacji programu integracji z Sojuszem Północnoatlantyckim oraz dla poprawy łączności z przedstawicielstwem RP przy Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Niestety, środki budżetowe nie wystarczą na przeprowadzenie inwestycji i remontów w takim zakresie, w jakim powinno to być wykonane. W związku z tym na niektórych placówkach pogarszają się warunki pracy naszego personelu. Dotyczy to szczególnie Algieru, Ałma-Aty, Bangkoku, Bejrutu, Damaszku, Dhaki, Istambułu, Lwowa, Phenianu, Sao Paulo, Seulu, Szanghaju, Taszkientu i Tbilisi.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Ministerstwo Spraw Zagranicznych administruje za granicą majątkiem skarbu państwa o wartości ponad 600 mln dolarów. Według normalnych założeń technicznych, aby inwestycje poczynione wcześniej przez państwo polskie były utrzymane w odpowiednim stanie, powinno się wydawać rocznie na eksploatację ok. 2,5 proc. wartości tych budynków, a więc potrzebne byłyby nakłady rzędu 15 mln dolarów rocznie.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">W 1999 r. planuje się przeprowadzenie zmian organizacyjnych oraz struktury wydatków resortu. Przewiduje się m.in. uchwalenie ustawy o służbie zagranicznej, która spowoduje wyłączenie MSZ spod działania ustawy o kształtowaniu środków na wynagrodzenia państwowej sfery budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">To umożliwi zmianę zasad wynagradzania pracowników na placówkach zagranicznych, etatowych i ryczałtowych krajowych, poprzez wprowadzenie uposażeń złotowych na poziomie stawek zasadniczych pracowników cywilnych centrali i nie opodatkowanych dodatków walutowych, jako równoważnika kosztów utrzymania za granicą, które dotychczas były wypłacane jako wynagrodzenia dewizowe dla pracowników placówek.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Chciałbym bardzo prosić Komisję o wsparcie naszych starań o to, żeby te regulacje zostały zaakceptowane przez parlament. Pozwoli nam to znacznie lepiej wykorzystywać środki, którymi dysponujemy. Ponadto tego rodzaju zmiana dopasowuje strukturę wydatkowania finansów przyznawanych MSZ do standardów stosowanych w całej Europie.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Niski poziom wynagrodzeń pracowników MSZ był i jest bardzo poważną barierą w pozyskiwaniu odpowiedniej kadry. W latach 1997–1998 z resortu odeszło 66 osób, w tym aż 25 poniżej 35 roku życia. W budżecie na rok 1999 przewiduje się pewną rezerwę celową. Jeśli udałoby się przeprowadzić zamierzenia kierownictwa MSZ, mielibyśmy po raz pierwszy od wielu lat możliwość istotnego zwiększenia płac pracowników, przede wszystkim centrali MSZ, oraz uregulowania kwestii płacowych na placówkach zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że o ile przewidziane zostały w budżecie MSZ odpowiednie środki na integrację z NATO i pod tym względem budżet resortu nie przedstawia żadnych zagrożeń, o tyle, jeśli chodzi o integrację z Unią Europejską, fundusze przyznane w projekcie budżetu państwowego w wysokości 9 mln zł, będą musiały być rozdystrybuowane. Do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia, jak poszczególne resorty będą mogły z tych funduszy skorzystać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanuszDobrosz">Dziękuję panu ministrowi i proszę pana posła Krzysztofa Kamińskiego o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełKrzysztofKamiński">9 lat temu budżet państwa wynosił ok. 30 mld dolarów. Co roku jest on zwiększany. Po ośmiu latach od rozpoczęcia procesu transformacji budżet państwa ma wartość 45 mld dolarów. W warunkach gospodarki rynkowej, przy obecnie funkcjonującym systemie podatkowym, tylko tyle pieniędzy można przyznać sferze budżetowej. Przeznaczenie na jeden z najważniejszych fundamentów suwerenności państwa, jakim jest polityka zagraniczna i dyplomacja, jedynie 0,45 proc. budżetu państwa wydaje się kwotą zbyt skromną.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełKrzysztofKamiński">Potrzebnych jest co najmniej 200 mln dolarów rocznie, żeby resort spraw zagranicznych mógł sprawnie funkcjonować. W roku 1999 stać będzie państwo polskie na przeznaczenie kwoty ok. 175 mln dolarów na funkcjonowanie resortu spraw zagranicznych. Jest to wzrost o prawie 16 proc. w stosunku do roku 1998. Budżet resortu obciążony jest wydatkiem stanowiącym co najmniej 5 proc. swojej wartości składką na rzecz NATO. Jest to kwota 30 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełKrzysztofKamiński">Trzeba wziąć pod uwagę, że dochody MSZ nie wzrosną w roku 1999, ponieważ zmniejsza się liczba wydawanych paszportów konsularnych, znosimy wizy i pobieramy coraz mniej opłat.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełKrzysztofKamiński">Musimy wyrazić uznanie pracownikom służby dyplomatycznej, że potrafią realizować ważne zadania państwa, mając do dyspozycji tak małe środki.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PosełKrzysztofKamiński">Na s. 16 materiału przygotowanego przez MSZ znajduje się informacja na temat przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia pracowników cywilnych centrali w ciągu ostatnich 4 lat. Przedstawiały się one następująco:</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PosełKrzysztofKamiński">- w roku 1995 - 1.243,68 zł,</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PosełKrzysztofKamiński">- w roku 1996 - 1.377,86 zł,</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PosełKrzysztofKamiński">- w roku 1997 - 1.586,18 zł,</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PosełKrzysztofKamiński">- w roku 1998 - 1.779,44 zł.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PosełKrzysztofKamiński">Nie chcę przytaczać demagogicznych przykładów, ale realia są takie, że kierowca zatrudniony w Sejmie dzięki nadgodzinom zarabia więcej niż dyrektor departamentu w MSZ. Płace w polskiej służbie zagranicznej są bardzo niskie. Szansą na zmianę tej sytuacji jest wprowadzenie w przyszłym roku ustawy o służbie zagranicznej oraz wyłączenie MSZ spod działania ustawy o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PosełKrzysztofKamiński">Moim zdaniem, Komisja powinna sformułować dezyderat, żeby następny budżet, który będziemy omawiać, można było uznać za budżet przełomu. Budżet, który rozpatrujemy obecnie, można uznać za dobry przy aktualnych możliwościach budżetu państwa. Proponuję sformułowanie pozytywnej opinii w sprawie planowanego budżetu resortu na rok 1999 dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#PosełKrzysztofKamiński">Chciałbym poruszyć problem wiarygodności państwa polskiego na arenie międzynarodowej w aspekcie płacenia obowiązkowych składek do organizacji międzynarodowych. W ubiegłym roku państwo polskie przeznaczyło kwotę ok. 50 mln zł na składki do organizacji międzynarodowych, natomiast nasz dług wynosi prawie 40 mln zł. Można powiedzieć, że płacimy 60 proc. swoich zobowiązań.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#PosełKrzysztofKamiński">W przyszłym roku planujemy z sumy 107 mln zł obowiązkowych składek plus 40 mln zł długu zapłacić 105 mln zł, więc zadłużenie na koniec 1999 r. wynosić będzie ok. 42 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#PosełKrzysztofKamiński">40 mln zł, czyli ponad 10 mln dolarów to koszt budowy kilku pięter jednego z wieżowców, których tak wiele powstaje w Warszawie. W skali budżetu państwa nie jest to duży wysiłek.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#PosełKrzysztofKamiński">Prezydium Komisji proponuje, aby zawrzeć w opinii Komisji skierowanej do Komisji Finansów Publicznych prośbę o rozważenie, czy można by zwiększyć budżet MSZ na rok 1999 o 40 mln zł, aby zlikwidować polskie zadłużenie wobec organizacji międzynarodowych. Jest to oczywiście sugestia. Jeśli Komisja nie zaakceptuje tej propozycji, przyjmiemy opinię aprobującą budżet bez wniosków o jego zwiększenie.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#PosełKrzysztofKamiński">Centrala Ministerstwa Spraw Zagranicznych stanowi wzór dla innych resortów, szczególnie po przeprowadzonej w br. restrukturyzacji. Na funkcjonowanie centrali przeznacza się mniej niż 10 proc. nakładów na polską dyplomację. Przypomnę, że pracownicy cywilni zatrudnieni są na 702 etatach, a dla kierownictwa resortu przyznanych jest 7 etatów. Na honoraria dla pracowników centrali przeznacza się 58 tys. zł. Wysiłek finansowy skierowany jest na funkcjonowanie 155 placówek zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#PosełKrzysztofKamiński">Resortowi spraw zagranicznych nie można zarzucić nadmiernej biurokratyzacji, a jest to krytyka często formułowana wobec innych ministerstw.</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#PosełKrzysztofKamiński">Wydatki w grupie „Zakupy towarów i usług” wzrosną jedynie o 5,72 proc. Jest to bardzo poważna oszczędność.</u>
          <u xml:id="u-4.18" who="#PosełKrzysztofKamiński">Ważną sprawą jest zgoda Komisji na tzw. fundusze celowe, rezerwy celowe. Służą one dostosowaniu pracy polskiej dyplomacji do faktu integracji z NATO oraz rozpoczęcia poważnych rozmów akcesyjnych z Unią Europejską. Struktura organizacyjna polskiej dyplomacji jest w trakcie dostosowywania się do standardów europejskich. To wymaga odpowiednich środków. Myślę, że Komisja uzna rezerwy celowe za zasadne.</u>
          <u xml:id="u-4.19" who="#PosełKrzysztofKamiński">Proponuję podjęcie debaty na co najmniej dwa tematy. Po pierwsze, czy przyjmiemy dezyderat w sprawie zwiększenia budżetu MSZ o kwotę 40 mln zł, którą przeznaczylibyśmy na opłacenie zadłużenia, czy też nie.</u>
          <u xml:id="u-4.20" who="#PosełKrzysztofKamiński">Po drugie, czy wystąpimy z wnioskiem o to, aby budżet, który będziemy omawiać w przyszłym roku, był przełomowy i wynosił co najmniej 200 mln dolarów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówKrzysztofNers">Staraliśmy się, aby budżet przyznany Ministerstwu Spraw Zagranicznych w jak największym stopniu zabezpieczał potrzeby tego resortu. W stosunku do przewidywanego wykonania budżetu w roku 1998 planowany jest wzrost o prawie 16 proc.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówKrzysztofNers">Chciałbym wyrazić zdziwienie faktem, że pan poseł Krzysztof Kamiński zaproponował zwiększenie budżetu o 40 mln zł, nie wskazując źródła pochodzenia tych środków. Nie tylko Polska ma zaległości w opłacaniu składek i nie należy podchodzić do tej sprawy w sposób emocjonalny. Stany Zjednoczone są niechlubnym liderem, jeśli chodzi o zadłużenie wobec organizacji międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówKrzysztofNers">Ważne jest, żeby Polska wywiązywała się ze swoich zobowiązań, ale w ramach budżetu przyznanego resortowi na rok 1999 nie jest możliwe opłacenie wszystkich długów. Należy zauważyć, że budżet na rok 1999 oznacza wyraźny postęp w stosunku do lat poprzednich. Rozpoczęto proces spłacania naszych zaległości. Proszę o to, aby dostrzec postęp w tej dziedzinie. Myślę, że w przyszłym roku będziemy kontynuować ten trend, żeby zmniejszyć nasze zadłużenie.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówKrzysztofNers">Podkreślam, że niemożliwe jest zwiększanie budżetu bez wskazania źródeł finansowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanuszDobrosz">Otwieram debatę. Kto z posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełMirosławStyczeń">Chciałbym zwrócić uwagę, że 16-procentowy wzrost budżetu resortu oznacza co najmniej 6-procentowe zwiększenie wydatków resortu powyżej stopy inflacji. Musimy brać pod uwagę, że w wielu innych dziedzinach życia nie ma tak znaczącego wzrostu. Sądzę, że powinniśmy ustosunkować się pozytywnie do zaproponowanego budżetu, biorąc pod uwagę wypowiedź pana ministra Krzysztofa Nersa, że zachowana będzie tendencja stopniowego spłacania zadłużenia.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełMirosławStyczeń">Sądzę, że realizacja starej kupieckiej zasady egzekwowania należności jak najszybciej i płacenia długów w terminie jak najpóźniejszym jest właściwą wskazówką.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełMirosławStyczeń">Podzielam opinię pana ministra Nersa i uważam, że nie powinniśmy występować o tę dodatkową kwotę 40 mln zł. W dezyderacie musielibyśmy wskazać źródło pochodzenia tych pieniędzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełLonginPastusiak">Po pierwsze, jaki jest stan rozmów z Ministerstwem Gospodarki w sprawie przejęcia biur radców handlowych w gestię Ministerstwa Spraw Zagranicznych? Jak wiadomo, placówki te są dochodowe. Prowadzono intensywne rozmowy z przedstawicielami Ministerstwa Gospodarki w sprawie zintegrowania biur radców handlowych z MSZ. Jaki jest stan tych rozmów? Jeśli sprawa jest bliska pomyślnego sfinalizowania, MSZ mogłoby liczyć na dodatkowe dochody w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełLonginPastusiak">Polskie zadłużenie wobec organizacji międzynarodowych jest znaczne. Pamiętajmy jednak o tym, że organizacje międzynarodowe mają długi wobec Polski. Największą pozycję, jeśli chodzi o zadłużenie Polski wobec organizacji międzynarodowych, stanowią operacje pokojowe. Wiadomo, że ONZ jest Polsce dłużna za nasz udział w organizacjach pokojowych i nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań wobec nas. Jak przedstawia się bilans wzajemnego zadłużenia?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełLonginPastusiak">Jaki procent dochodów pozostawiają konsulaty do własnej dyspozycji?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełLonginPastusiak">Kwestia wiz. Wszystkie państwa podnoszą opłaty wizowe. Czy MSZ rozważa możliwość podniesienia opłat wizowych?</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosełLonginPastusiak">Ostatnia sprawa dotyczy przelicznika dolarowego. Na końcu dokumentu, który otrzymaliśmy z MSZ, znajduje się informacja, że przelicznika dokonano według kursu 3,80 zł za 1 dolara. O ile się orientuję, jest to kurs według kalkulacji Narodowego Banku Polskiego i Ministerstwa Finansów na koniec 1999 roku. Oznacza to, że w ciągu całego 1999 roku będzie to kurs bardziej korzystny, a więc korzystniejszy będzie przelicznik.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PosełLonginPastusiak">Podzielam opinię pana posła Kamińskiego w sprawie polskiego zadłużenia wobec organizacji międzynarodowych. Nasz dług wynosi prawie 40 proc. rocznych zobowiązań Polski wobec organizacji międzynarodowych. Musimy wskazać obszar, z którego moglibyśmy pobrać te środki. Apeluję do posłów o wskazanie źródła sfinansowania zadłużenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełAntoniKobielusz">Pierwsze pytanie dotyczy kwoty przeznaczonej na pomoc dla organizatorów kolonii dla dzieci przyjeżdżających do Polski, głównie ze Wschodu. Suma 94 tys. zł wydaje się bardzo niska.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełAntoniKobielusz">Jestem członkiem Komisji Łączności z Polakami za Granicą i wiem, że duża grupa dzieci chciałaby przyjechać do Polski, a największym obciążeniem jest koszt transportu. Status materialny rodziców tych dzieci jest taki, że często jest to bariera nie do przezwyciężenia.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełAntoniKobielusz">Druga sprawa dotyczy dofinansowania Polskiego Radia i TV Polonia. Przeznaczono kwotę 6.576 tys. zł. na dofinansowanie programów radiowych i telewizyjnych. Wiadomo, że TV Polonia korzysta głównie ze środków Telewizji Polskiej SA. Cieszą informacje, że w jakimś kraju w ramach telewizji kablowej będą prezentowane programy w języku polskim. Dla nas ważne jest, żeby Polacy żyjący daleko na Wschodzie mogli korzystać z programów polskiej telewizji.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełAntoniKobielusz">Kwota przeznaczona przez MSZ na ten cel wydaje się zbyt niska. Ponadto nie wiadomo, jak jest ona dzielona na działalność radia i TV Polonia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełWaldemarPawłowski">W ostatnich latach budżet resortu spraw zagranicznych był niezadowalający. Nie zabezpieczał on potrzeb ministerstwa tak, by mogło ono sprawnie funkcjonować na arenie międzynarodowej. Trzeba stwierdzić jednak, że budżet proponowany na rok przyszły jest realny, uwzględnia bieżące zadania resortu i zapewnia spokojne funkcjonowanie MSZ oraz placówek zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełWaldemarPawłowski">Uważam, że jeśli nie ma negatywnych konsekwencji niepłacenia składek do organizacji międzynarodowych, to nie musimy poszukiwać dodatkowych środków na opłacenie zadłużenia. Jeśli już mielibyśmy poszukiwać dodatkowych pieniędzy, to proponowałbym, aby przeznaczyć je na działalność merytoryczną resortu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosłankaOlgaKrzyżanowska">Chciałabym poruszyć problem promocji kultury polskiej za granicą. Odnoszę wrażenie, że niekiedy przyjazd znanego artysty polskiego ma znacznie większe znaczenie niż częste wyjazdy zagraniczne polityków. To kształtuje obraz Polski za granicą. Na ile pieniądze, które MSZ przeznacza na ten cel, mogą zaspokoić potrzeby?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosłankaOlgaKrzyżanowska">W dziedzinie działalności społecznej umieszczono opiekę nad cmentarzami. Na ogół cmentarze na Zachodzie dotychczas były utrzymywane przez żołnierzy polskich z okresu II wojny światowej. Ci ludzie już odchodzą. Często cmentarze wymagają remontów, opieki i potrzebne są na ten cel pieniądze. Czy środki przeznaczone w ramach budżetu MSZ są w stanie zaspokoić te potrzeby?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosłankaOlgaKrzyżanowska">Czy rzeczywiście nie można wygospodarować pieniędzy na remont siedziby konsulatu RP we Lwowie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełGrzegorzPiechowiak">Czy w budżecie resortu przewidziane są pieniądze na skomputeryzowanie konsulatów i wydziałów konsularnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosłankaIrenaLipowicz">Kieruję pytanie do wiceministra finansów. Jak Ministerstwo Finansów oceniałoby zintegrowanie biur radców handlowych z MSZ z punktu widzenia efektywności i racjonalności wydatków?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełWłodzimierzKonarski">Chciałbym nawiązać do wypowiedzi pani posłanki Krzyżanowskiej i pana posła Kobielusza. Pragnę zwrócić uwagę na szczególne znaczenie przekazu radiowego i telewizyjnego w języku polskim dla interesów państwa polskiego.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełWłodzimierzKonarski">Niepodważalne jest, że nasza polityka w stosunku do emigracji polskiej objęła całą emigrację. Spotykam się z coraz większą liczbą sygnałów, że dla tych ludzi, którzy żyją i pracują za granicą, niezwykle ważna jest obecność Polski w ich własnych domach.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełWłodzimierzKonarski">Oprócz polskiej emigracji jest spora grupa ludzi na świecie, którzy dobrze znają język polski, interesują się Polską i chcą oglądać polskie programy. Myślę, że w interesie państwa polskiego leży to, żeby rozszerzać przekaz telewizyjny. Ciągle jeszcze jest on nieobecny na Wschodzie. Brak go w Australii i Ameryce Łacińskiej. Dzięki technice satelitarnej nie jest to problem nie do przezwyciężenia.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PosełWłodzimierzKonarski">Ostatnio dowiedzieliśmy się, że TV Polonia nadaje we Francji. Nie wiąże się to z wielkim wysiłkiem finansowym. Niezbędne jest natomiast zrozumienie roli telewizji polskiej.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PosełWłodzimierzKonarski">Inspiratorem działań powinien być rząd, a w jego imieniu Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Zdaję sobie sprawę, że finansowanie tych mediów odbywa się również z innych źródeł. Środki na funkcjonowanie TV Polonia przekazuje głównie Telewizja Polska SA. Rząd powinien mieć świadomość, że przekaz medialny to ważny instrument działania państwa polskiego, ważny instrument obecności polskiej kultury.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#PosełWłodzimierzKonarski">Nie formułuję wniosku, żeby MSZ przeznaczyło większe kwoty na działalność TV Polonia, bo musiałbym wskazać źródło finansowania, a do tego nie jestem przygotowany. Myślę, że wskazana byłaby sugestia, żeby MSZ w trakcie realizacji budżetu zechciało rozważać możliwość zwiększenia tej pozycji.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#PosełWłodzimierzKonarski">Proponuję, żeby w opinii sformułowanej dla Komisji Finansów Publicznych zaznaczyć, iż Komisja Spraw Zagranicznych dostrzega znaczenie przekazu medialnego dla kształtowania obrazu Polski za granicą.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#PosełWłodzimierzKonarski">Chciałbym zasugerować, aby MSZ w swoich kontaktach z Telewizją Polską SA i z innymi instytucjami, które finansują programy telewizyjne i radiowe w języku polskim, zechciało potraktować bardzo poważnie swoją rolę i żeby zachęcało do rozwoju jakościowego programów nadawanych za granicę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełJanuszDobrosz">Nie widzę zgłoszeń do dyskusji. Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi na pytania posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Proszę pozwolić mi nie ustosunkowywać się do propozycji dezyderatu prezydium Komisji. Ministerstwo Spraw Zagranicznych jest częścią rządu. Rząd zaproponował parlamentowi taki budżet, jaki jest. Doceniam intencje Komisji, ale nie będę ustosunkowywał się do możliwości realizacji propozycji zgłoszonych przez członków Komisji.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Poseł Mirosław Styczeń zwrócił uwagę na wzrost budżetu MSZ. W rzeczywistości jest on niższy niż się to wydaje, ponieważ ogromna część wydatków resortu realizowana jest w dewizach, a budżet MSZ konstruowany jest w złotych polskich. Musimy brać pod uwagę nie tylko inflację, ale także dewaluację złotówki. Niemniej jednak udało nam się w ramach rządu znaleźć możliwość realnego zwiększenia budżetu MSZ.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Pan poseł przytoczył również kupiecką zasadę, zgodnie z którą nie należy spieszyć się ze spłatą długów. Zgadzam się, że może ona mieć zastosowanie, ale tylko w sytuacji, gdy nie musimy spłacać odsetek, a my jesteśmy obłożeni odsetkami. Późniejsze płacenie powoduje większy dług.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Pan poseł Pastusiak pytał o stan rozmów z Ministerstwem Gospodarki w sprawie biur radców handlowych. Rozmowy ciągle trwają. Ustaliliśmy, że 26 przedstawicielstw biur radców handlowych, które Ministerstwo Gospodarki planowało zlikwidować, zostanie przejętych przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Proszę jednak pamiętać, że to są jednostki budżetowe, więc trudno mówić o jakichkolwiek dochodach Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Jeśli takie rozwiązanie zostanie wprowadzone w życie, Ministerstwo Spraw Zagranicznych poniesie w pierwszym okresie dodatkowe koszty. Nie uzyska natomiast żadnych pieniędzy, które można by skierować na inny kierunek działania dyplomacji.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Jeśli chodzi o udział Polski w operacjach pokojowych, to uzyskujemy w miarę regularnie pewne wpływy z organizacji międzynarodowych, przede wszystkim z Organizacji Narodów Zjednoczonych. Proszę jednak zwrócić uwagę na to, że o ile MSZ ma obowiązek w imieniu państwa polskiego płacenia składek, o tyle wpływy za udział w operacjach pokojowych nie trafiają do MSZ. Na ogół są one kierowane jako refundacja wysiłku do Ministerstwa Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Robimy wszystko co jest możliwe, żeby przyspieszyć skomplikowane procedury w organizacjach międzynarodowych wypłacania nam należności, ale Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie odnosi z tego bezpośrednio korzyści.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Co do wniosku dotyczącego podniesienia opłat wizowych, to uważam, że raczej powinniśmy starać się obniżać opłaty wizowe. Swego czasu odbyła się w Sejmie debata w związku z wprowadzeniem wiz w ruchu osobowym między Polską a Federacją Rosyjską. Zdecydowa-na większość parlamentarzystów opowiadała się za obniżeniem opłat, żeby nie wprowadzać barier dla osób, które chcą dla celów uczciwych przyjeżdżać do naszego kraju.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Trzeba mieć też na uwadze problem tej części Polonii, która nie potrafi wylegitymować się dokumentami potwierdzającymi polskie pochodzenie i związki z macierzą. Nie chcielibyśmy, żeby tego rodzaju bariery były stworzone.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Jaki procent z wpływów konsularnych pozostaje w konsulatach? Otóż tylko tyle, ile można przeznaczyć na tzw. koszty modernizacyjne, które są bardzo szczegółowo wyspecyfikowane. Możliwość wykorzystania tych wpływów w konsulatach jest minimalna. Nie wnosimy o to, aby te regulacje zmieniać. Wszystkie pozostałe dochody są kierowane do budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Jeśli chodzi o przelicznik dolarowy, który został określony na poziomie 3,8 zł za 1 dolara, to nie jest przelicznik na koniec 1999 r., lecz przelicznik średnioroczny. MSZ musi uwzględniać dane instytucji, które najlepiej wiedzą o tym, jak będzie postępować dewaluacja. Niekiedy bywa tak, że trochę zyskujemy, ale zdarza się, że tracimy. O ile w pierwszej części roku sytuacja będzie wydawać się lepsza, to w drugiej części roku koszty funkcjonowania naszych placówek za granicą będą wyraźnie rosły.</u>
          <u xml:id="u-16.11" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Pan poseł Antoni Kobielusz zwrócił uwagę na bardzo skromną sumę przeznaczoną na wspomaganie kolonii dla dzieci ze Wschodu. 94 tys. zł to kwota symboliczna, którą można przeznaczyć np. na skromny poczęstunek. W ogromnej większości tego rodzaju przedsięwzięcia są finansowane przez Wspólnotę Polską i inne organizacje pozarządowe. MSZ nie ma na to środków.</u>
          <u xml:id="u-16.12" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">MSZ wspomaga tego typu inicjatywy w minimalnym zakresie. Uważam, że jako część rządu nie powinniśmy podejmować takich inicjatyw.</u>
          <u xml:id="u-16.13" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Jeśli chodzi o dofinansowanie Polskiego Radia i TV Polonia, MSZ przeznacza na ten cel kwotę 6 mln zł. Jest to dotacja, która nie wynika z decyzji ministra spraw zagranicznych, ale jest regulowana przepisami prawnymi.</u>
          <u xml:id="u-16.14" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Zawieramy porozumienia zarówno z TV Polonia, jak i z V Programem Polskiego Radia. Kwota 6 mln zł w budżecie TV Polonia jest drobnym ułamkiem. Ta sama suma w przypadku V Programu Polskiego Radia stanowi znaczną część budżetu radiowego.</u>
          <u xml:id="u-16.15" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Chcemy utrzymać dotację na działalność TV Polonia po to, żeby mieć tytuł do rozmowy z władzami tej stacji, jeśli chodzi o pozycje programowe. Dzięki temu możemy formułować pewne sugestie. Zgadzam się z panem posłem Włodzimierzem Konarskim, że jest to bardzo istotne medium polityki zagranicznej.</u>
          <u xml:id="u-16.16" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Zamierzamy jednak zwiększyć nasze dotacje dla Polskiego Radia. Radio ma większy zasięg. Nie mamy możliwości rozszerzenia obecności TV Polonia w przekazie satelitarnym. Jest to także zależne od decyzji władz telewizji. Nasz zbyt intensywny nacisk na Telewizję Polską SA jest trudny, ponieważ telewizja stara się - i tak powinno być - zachować niezależność od nacisków politycznych. MSZ jest częścią rządu i obarczone jest tym, że pełni także funkcje polityczne.</u>
          <u xml:id="u-16.17" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Zgadzam się z opinią, że w ramach planowanego budżetu MSZ będzie spokojnie funkcjonować. Jest wiele wydatków, których nie uda się nam zrealizować, ale jest to sytuacja wszystkich resortów i wszystkich elementów państwa polskiego.</u>
          <u xml:id="u-16.18" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Jeśli chodzi o promocję kultury polskiej za granicą, ona jest niedoinwestowana i będzie niedoinwestowana w budżecie resortu spraw zagranicznych, aczkolwiek wzrost nakładów jest bardzo duży, bo wynosi 100 proc. Fundusze przeznaczone na promocję kulturalną są rozdystrybuowane w budżecie państwa między kilka instytucji, przede wszystkim Ministerstwo Kultury i Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Staramy się koordynować z Ministerstwem Kultury wydatkowanie funduszy po to, żeby osiągnąć jak najlepsze cele przy użyciu ograniczonych środków.</u>
          <u xml:id="u-16.19" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Jeśli chodzi o opiekę nad cmentarzami, MSZ nie zwiększy radykalnie środków na ten cel. Fundusze są bardzo ograniczone, ale będziemy robić wszystko co w naszej mocy, żeby dbać o miejsca pamięci i spoczynku naszych rodaków.</u>
          <u xml:id="u-16.20" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Czy można przeznaczyć więcej środków na remont konsulatu we Lwowie? Tak, ale kosztem innych naszych placówek. Bardzo poważnie potraktujemy ten postulat. Poproszę pana dyrektora generalnego w MSZ oraz dyrektora Departamentu Finansowego o to, żeby jeszcze raz przeanalizowali budżet resortu. Zgadzam się, że konsulat we Lwowie jest bardzo ważny.</u>
          <u xml:id="u-16.21" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Trzeba dokonać oceny stanu zagrożenia i pilności inwestycji. Niekiedy zdarza się, że budynek grozi zawaleniem. Tak było w przypadku ambasady w Tokio. Przebywanie w budynku ambasady było niebezpieczne dla zdrowia i życia pracowników placówki. W innych wypadkach potrzebne są gruntowne remonty po to, żeby lepsze były warunki funkcjonowania i żeby cele reprezentacyjne były właściwie spełniane. Diagnoza techniczna odgrywa pewną rolę w podejmowaniu przez nas decyzji o tym, gdzie skierować środki.</u>
          <u xml:id="u-16.22" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">W dziedzinie komputeryzacji placówek postęp będzie bardzo wyraźny. W projekcie budżetu planujemy 10 mln zł na komputeryzację, co będzie się wiązać z poprawą jakościową. Mam nadzieję, że pracownicy na placówkach zagranicznych będą mieli lepsze warunki pracy.</u>
          <u xml:id="u-16.23" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Nie wiem, czy pan poseł Konarski uznał moją wcześniejszą odpowiedź za wystarczającą? Wspomniałem o funkcji telewizji jako czynnika polityki zagranicznej. Dodam, że MSZ w ramach różnych obowiązków, które są rozdzielone między poszczególne resorty, jeśli chodzi o proces integracji z Unią Europejską, jest zobowiązane do wypracowania i realizacji programu promocji naszego kraju.</u>
          <u xml:id="u-16.24" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Kończymy przygotowywanie projektu całościowego kompleksowego programu promocyjnego. Będzie w nim również zawarta kwestia możliwości wykorzystania przekazu telewizyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofNers">Ministerstwo Finansów z uwagą i nadzieją obserwuje negocjacje między Ministerstwem Gospodarki i Ministerstwem Spraw Zagranicznych w kwestii zracjonalizowania naszych służb zagranicznych. Relatywnie wysokie wydatki, wynoszące ok. 100 mln zł, na placówki zagraniczne w budżecie Ministerstwa Gospodarki świadczą o tym, że jest to nieracjonalne wydatkowanie środków publicznych.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofNers">Przekazanie 26 placówek w gestię MSZ pozwoli zmniejszyć wydatki na ich funkcjonowanie. Służby techniczne będą mogły obsługiwać zarówno pracowników zajmujących się promocją ekonomiczną, jak i pracowników dyplomatycznych. Pozwoli to na zracjonalizowanie kosztów.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PodsekretarzstanuKrzysztofNers">Jest to kwestia przyszłości. Ministerstwo Gospodarki i Ministerstwo Spraw Zagranicznych muszą dojść do porozumienia. Negocjacje trwają już od pewnego czasu. Mam nadzieję, że niedługo ujrzymy rezultaty tych rozmów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełLonginPastusiak">W dziale 86 - „Opieka społeczna” przewiduje się 1 mln 100 tys. zł, m.in. na pomoc i pożyczki udzielone obywatelom polskim, którzy za granicą znajdują się w trudnych losowych sytuacjach. Jest to bardzo potrzebna pozycja.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełLonginPastusiak">Z drugiej strony są ludzie, którzy oszukują MSZ i zaciągają pożyczki, których potem nie zwracają. Stopień ściągalności długów jest bardzo niewielki.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PosełLonginPastusiak">Czy MSZ może stosować sankcje wobec osób stosujących oszustwa? Czy może korzystać z pomocy innych służb, które są w stanie wyegzekwować należności od dłużników?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełKrzysztofKamiński">Uznałem, że etap pytań kierowanych do pana ministra już się skończył i chciałem zaproponować przyjęcie opinii końcowej dla Komisji Finansów Publicznych. Widzę jednak, że kontynuujemy fazę pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełTadeuszIwiński">Pan minister Ananicz wydaje się być bardzo zadowolony z sytuacji budżetowej MSZ. Stwierdził pan, że realny jest wzrost budżetu resortu. Równocześnie na s. 22 dokumentu przedłożonego przez MSZ jest informacja, że niski poziom wynagrodzeń pracowników MSZ jest poważną barierą w pozyskiwaniu wysoko kwalifikowanej kadry.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełTadeuszIwiński">Minister spraw zagranicznych zwolnił wiceministra spraw zagranicznych, Macieja Kozłowskiego ze stanowiska wiceministra, dlatego że na posiedzeniu rządu wyraził on zgodę na zaniżony budżet MSZ. Takie informacje podała prasa.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PosełTadeuszIwiński">Dzisiaj rozpatrujemy projekt budżetu MSZ. Pan minister Ananicz wydaje się być z niego zadowolony. Czy mógłby pan udzielić informacji, co było powodem decyzji ministra Bronisława Geremka o wystąpieniu z wnioskiem do premiera o zwolnienie pana wiceministra Kozłowskiego? Prasa podała informację, że przyczyną decyzji ministra Geremka było zaaprobowanie przez pana Kozłowskiego bez konsultacji z ministrem zmniejszenia budżetu MSZ.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PosełTadeuszIwiński">Jak w tym kontekście mamy ustosunkować się do projektu budżetu, który dziś rozpatrujemy? Rozumiem, że budżet ten nie odzwierciedla intencji ministra Geremka.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PosełTadeuszIwiński">Czy pan minister Ananicz prezentuje punkt widzenia ministra Geremka?</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#PosełTadeuszIwiński">Chciałbym prosić o wyjaśnienie, jakie zadania resortu nie będą mogły być zrealizowane z powodu zmniejszenia budżetu MSZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosłankaOlgaKrzyżanowska">Chciałam zadać retoryczne pytanie dotyczące biur radców handlowych. Problem ten pozostaje nie rozstrzygnięty od prawie 10 lat. Nie mogę zrozumieć, dlaczego nie można pomyślnie sfinalizować tej sprawy. Jeżeli połączenie biur radców handlowych z polskimi ambasadami oznacza racjonalizację wydatków, to dlaczego nie możemy tego dokonać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Kwota 1 mln 100 tys. zł w Dziale 86 - „Opieka społeczna”, to pieniądze, które wydajemy dla kombatantów na świadczenia społeczne.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Jeśli chodzi o ściągalność sum, które są świadczone dla naszych obywateli znajdujących się w potrzebie, jest ona niewielka. Potwierdzam, że zdarza się, iż nasi rodacy „naciągają” Ministerstwo Spraw Zagranicznych i skarb państwa. Jest sporo takich przypadków.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Mamy możliwości egzekwowania należności przewidziane prawem polskim. Występujemy do sądu, który może zdecydować o uruchomieniu egzekucji poprzez nakaz dla komornika. W ostatnim okresie wydano 7 takich wyroków. Staramy się informować o tym, że MSZ będzie konsekwentnie domagało się zwrotu pożyczek, które świadczymy za granicą osobom w trudnych sytuacjach życiowych. Nie zawsze można sprawdzić, czy osoba, która zwraca się o pomoc, mówi prawdę. Pewna doza zaufania jest konieczna w pracy konsularnej.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Zwracam uwagę, że z jednej strony MSZ chce odzyskać pieniądze, a z drugiej strony droga do ich odzyskania jest obłożona pewnymi kosztami.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Ważne jest, żeby nie było obyczaju oszukiwania, żeby obywatele byli uczciwi.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">W wypowiedzi pana posła Iwińskiego znalazła się sugestia, że niepoważnie traktuję Komisję Spraw Zagranicznych. Jeśli miałbym nie reprezentować stanowiska ministra spraw zagranicznych, to nie powinienem przyjść na posiedzenie Komisji. Bardzo poważnie traktuję Komisję Spraw Zagranicznych i prosiłbym pana posła o poważne traktowanie mojej osoby.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Oczywiście, jest to budżet aprobowany przez ministra spraw zagranicznych. Minister spraw zagranicznych współtworzył ten budżet i jest współautorem przedłożonego Komisji projektu budżetu. Ja reprezentuję Ministerstwo Spraw Zagranicznych w zastępstwie ministra spraw zagranicznych, który w tej chwili przebywa w Rzymie i uczestniczy w spotkaniu UZE.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Jestem zadowolony, ponieważ dzisiaj mam okazję przedstawić Komisji projekt budżetu MSZ. Mam możliwość odbycia poważnej dyskusji z Komisją Spraw Zagranicznych w sprawach bardzo ważnych dla resortu, w którym pracuję.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Interesuje pana posła kwestia personalna. Chciałbym poinformować, że minister Kozłowski od 6 lat pracuje w centrali. Tryb rotacyjny przewiduje, że po 4 latach pracownik powinien zostać skierowany na placówkę. Nie było wystąpienia o zwolnienie pana Macieja Kozłowskiego. Minister Geremek wystąpił o odwołanie pana Kozłowskiego.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Jeśli pan poseł jest zainteresowany osobistym komentarzem ministra Geremka, to proszę poczekać na jego powrót i zwrócić się do niego z takim pytaniem.</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Normalny jest tryb, że pracownicy dyplomacji różnego szczebla pracują na przemian w centrali i na placówkach za granicą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełTadeuszIwiński">Nie uzyskałem odpowiedzi na pytanie, które zadałem. Prasa podała informację, że pan minister Maciej Kozłowski został odwołany, ponieważ wyraził zgodę na wersję budżetu zawężoną w stosunku do proponowanej przez MSZ.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełTadeuszIwiński">Ponawiam pytanie, o jakie wydatki został zmniejszony budżet MSZ? Nie występuję w sprawach polityki kadrowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Budżet Ministerstwa Spraw Zagranicznych nie został zmniejszony. Doniesienia prasowe są nieprawdziwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełKrzysztofKamiński">Chciałbym zaproponować tekst opinii Komisji Spraw Zagranicznych dla Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PosełKrzysztofKamiński">„Opinia Komisji Spraw Zagranicznych dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie rządowego projektu ustawy budżetowej na 1999 rok.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PosełKrzysztofKamiński">Komisja Spraw Zagranicznych na posiedzeniu w dniu dzisiejszym rozpatrzyła rządowy projekt ustawy budżetowej w części dotyczącej Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Po przeprowadzonej dyskusji Komisja postanowiła rekomendować przyjęcie przedłożonego projektu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełJanuszDobrosz">Musimy wybrać sprawozdawcę Komisji, który przedstawi stanowisko naszej Komisji na forum Komisji Finansów Publicznych. Proponuję kandydaturę pana posła Krzysztofa Kamińskiego. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam kandydaturę za przyjętą.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PosełJanuszDobrosz">Kto z posłów opowiada się za przyjęciem pozytywnej opinii Komisji?</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PosełJanuszDobrosz">W głosowaniu 11 posłów wypowiedziało się za, nikt nie był przeciwko, 5 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PosełJanuszDobrosz">Komisja większością głosów przyjęła pozytywną opinię w sprawie rządowego projektu budżetu na rok 1999, w części dotyczącej Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PosełJanuszDobrosz">Czy w sprawach różnych są jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełKrzysztofKamiński">Dwa dni temu w Edynburgu zakończyła się sesja Zgromadzenia Północnoatlantyckiego. Polska była reprezentowana przez 6 parlamentarzystów - 4 posłów i 2 senatorów.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PosełKrzysztofKamiński">Następna sesja odbędzie się w maju przyszłego roku w Warszawie, już po akcesji Polski do NATO. Polska będzie miała wówczas w Zgromadzeniu Północnoatlantyckim znacznie większą reprezentację. Kluby parlamentarne w ramach parytetu ustalonego przez Konwent Seniorów powinny przedstawić kandydatury osób, które od maja przyszłego roku będą pracowały w tej organizacji.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PosełKrzysztofKamiński">Po wejściu Polski do NATO status naszych parlamentarzystów w Zgromadzeniu Północnoatlantyckim zdecydowanie się zmienia.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PosełKrzysztofKamiński">Za kilka tygodni czeka nas debata nad kwestią rozszerzenia NATO na forum Komisji Spraw Zagranicznych. Czeka nas także debata nad doktryną polityczno-militarną państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełWłodzimierzKonarski">W nawiązaniu do wypowiedzi posła Krzysztofa Kamińskiego chciałbym poprosić, żeby członkowie Komisji mogli otrzymać dokumentację z ostatniego posiedzenia Zgromadzenia Północnoatlantyckiego w Edynburgu. Prosiłbym nie tylko o sprawozdanie, ale - jeśli to możliwe - o ważniejsze dokumenty z Edynburga, a także o tekst naszego głównego wystąpienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełJanuszDobrosz">Czy są jeszcze uwagi w sprawach różnych? Jeśli nie, to dziękuję za udział w obradach i zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>