text_structure.xml
51.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełCzesławBielecki">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam państwa posłów oraz pana ministra Andrzeja Ananicza.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełCzesławBielecki">Otrzymali państwo porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia. Jeśli nie wniosą państwo uwag, uznam, że porządek został przyjęty. Proszę sekretarzy Komisji o sprawdzenie, czy jest kworum. Obecnych jest 16 osób, a więc możemy prowadzić obrady. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę pana ministra o przedstawienie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Chciałbym przeprosić Komisję w imieniu pana ministra spraw zagranicznych, który był przygotowany, żeby osobiście przedstawić państwu - naszym zdaniem - bardzo dobrych kandydatów na ambasadorów, ale z powodu wizyty prezydenta Helmuta Kohla spóźni się na posiedzenie Komisji. Trudno powiedzieć, w którym momencie pan minister przybędzie na obrady, ale zapowiedział swoją obecność.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Ministerstwo Spraw Zagranicznych przedstawia Komisji trzech dyplomatów młodszego pokolenia, którzy są bardzo dobrze przygotowani merytorycznie, doskonale wykształceni i mają doświadczenie w służbie dyplomatycznej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Pan Andrzej Braiter, który jest naszym kandydatem na ambasadora RP w Angoli ma wykształcenie iberystyczne. Uczył się w szkole średniej w Brazylii, a następnie przeszedł edukację ekonomiczną dzięki stypendium władz brazylijskich. Pracował jako nauczyciel w szkole brazylijskiej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Do Polski powrócił w 1984 r. Rozpoczął pracę na Uniwersytecie Warszawskim, w Katedrze Iberystyki.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">W latach 1987–1989 odbył aplikację w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. W latach 1989–1990 przebywał jako stażysta w ambasadzie RP w Lizbonie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Przed wyjazdem na placówkę odbył podyplomowe studia służby zagranicznej w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych. Odbywał kursy szkoleniowe uzupełniające jego wiedzę m.in. w Wielkiej Brytanii.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">W centrali Ministerstwa Spraw Zagranicznych pracował w Protokole Dyplomatycznym, w Departamencie Ameryki Północnej i Południowej w Departamencie Azji, Afryki, Australii i Oceanii.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Od 1992 r. do chwili obecnej pracuje w ambasadzie RP w Angoli. Przeszedł właściwie wszystkie szczeble kariery dyplomatycznej. Ministerstwo Spraw Zagranicznych uznało, że kwalifikacje pana Braitera są bardzo wysokie. Awanse następowały z pewną konsekwencją i dość szybko. Ponadto istnieje potrzeba podniesienia rangi stosunków dyplomatycznych między Polską i Angolą, tym bardziej że Angola pragnie odbudować swoje przedstawicielstwo w randze ambasadora w Warszawie. Bardzo gorąco rekomenduję Komisji tę kandydaturę.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Następny kandydat, pan Jarosław Lindenberg jest absolwentem Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1980–1986 pracował w filii Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku, początkowo jako asystent, następnie jako starszy asystent. W tym czasie podjął studia doktoranckie w Instytucie Filozofii UW. W 1985 r. obronił rozprawę doktorską poświęconą historiozofii Bolesława Limanowskiego.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">W latach 1986–1991 był zatrudniony na stanowisku adiunkta w Wyższej Szkole Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Po dość długich staraniach uzyskał stypendium naukowe w Paryżu, ale dał się nakłonić do pracy w MSZ.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Pracował w Gabinecie Ministra Spraw Zagranicznych, gdzie wykazał się świetnymi zdolnościami organizacyjnymi i bardzo dobrymi kontaktami w pracy zespołowej.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">W 1991 r. została mu powierzona pionierska misja zbudowania naszych placówek na Łotwie i w Estonii, z której to misji wywiązał się wzorowo. Pan Lindenberg był współtwórcą naszych stosunków dwustronnych z tymi dwoma państwami w nowej rzeczywistości politycznej.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Początkowo pracował tam jako charge d'affaires. Po pewnym czasie został mianowany ambasadorem.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Obecnie pracuje jako starszy radca ministra w Departamencie Promocji i Informacji. Zajmuje się stosunkami Polski z diasporą żydowską.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Pan Jarosław Lindenberg był bardzo aktywny społecznie, w życiu publicznym. Obecnie jest lojalnym, wzorowym pracownikiem naszej służby publicznej. Jest kandydatem ministra spraw zagranicznych na stanowisko ambasadora RP w Bułgarii.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Trzecim kandydatem jest pan Witold Waszczykowski. Studiował w Uniwersytecie Łódzkim. W 1980 r. uzyskał tytuł magistra historii.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">W latach 1981–1987 pracował jako asystent w Uniwersytecie Łódzkim. W roku 1987 podjął pracę jako nauczyciel w szkole podstawowej.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">W latach 1988–1991 przebywał w Stanach Zjednoczonych. W latach 1989–1991 studiował na Wydziale Stosunków Międzynarodowych w Uniwersytecie Oregońskim. Następnie odbył studia podyplomowe w dziedzinie bezpieczeństwa międzynarodowego i kontroli zbrojeń w Genewie w Graduate Institute of International Studies.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">W 1993 r., po powrocie do kraju, obronił na Uniwersytecie Łódzkim pracę doktorską z zakresu historii rokowań rozbrojeniowych. Od 1992 r. pracuje w MSZ, początkowo w Departamencie Systemu Narodów Zjednoczonych jako ekspert, następnie też jako ekspert w Departamencie Instytucji Europejskich. Jako radca został mianowany w 1994 r. naczelnikiem w wydziale sojuszy w Departamencie Instytucji Europejskich. W 1996 r. został mianowany na stanowisko wicedyrektora w Departamencie Instytucji Europejskich, a później w Departamencie Polityki Bezpieczeństwa MSZ.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Od września 1997 r. pracuje w Brukseli jako radca-minister pełnomocny początkowo w ambasadzie RP przy Królestwie Belgii, następnie w przedstawicielstwie RP przy Sojuszu Północnoatlantyckim.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychAndrzejAnanicz">Minister spraw zagranicznych zaproponował panu Waszczykowskiemu objęcie funkcji ambasadora RP w Iranie. Uznajemy, że wakujące od 4 lat stanowisko ambasadora w Teheranie i rozwój sytuacji w regionie wymagają pracownika doświadczonego, dynamicznego, a pan Waszczykowski, w naszym przekonaniu, jest najlepszym kandydatem na to stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełCzesławBielecki">Dziękuję panu ministrowi. Proszę, aby kandydaci kolejno przedstawili koncepcję swojej misji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">Mam zaszczyt kierować ambasadą RP w Luandzie w Angoli.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">Pokrótce chciałbym przedstawić sytuację w Angoli. Kraj ten znajduje się w stadium głębokich przeobrażeń. Zostały one zapoczątkowane w latach 90. wprowadzeniem zasad gospodarki wolnorynkowej, odejściem od systemu jednopartyjnego i dążeniem do demokracji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">Było to możliwe dzięki przeobrażeniom, jakie nastąpiły na arenie międzynarodowej. Wycofano wojska kubańskie z Angoli, wstrzymano zaangażowanie wojskowe ze strony RPA, zaniechano pomocy wojskowej ze strony byłego ZSRR.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">Rząd zapoczątkował dialog z opozycją UNITA, kierowaną przez charyzmatycznego lidera Jonasa Savimbiego. Doprowadziło to do rozpoczęcia bezpośrednich rokowań prowadzonych pod auspicjami USA, Portugalii i Rosji oraz ONZ.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">W 1991 r. zawarto w Bicesse porozumienie o przerwaniu działań zbrojnych. Pozwoliło to przeprowadzić pierwsze demokratyczne wybory w Angoli. Odbyły się one w 1992 r. i były monitorowane przez ONZ.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">Opozycyjna UNITA odmówiła uznania wyników wyborów, mimo że zostały one uznane przez ONZ. UNITA wybrała rozwiązanie zbrojne. Z końcem 1992 r. ponownie wybuchła wojna o niespotykanej skali. Trwała do końca 1994 r., kiedy to ponownie zawarto porozumienie pokojowe. Na skutek działań wojennych kraj został zniszczony, została zniszczona cała infrastruktura przemysłowa.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">W 1994 r. zawarto porozumienie między rządem MPLA a UNITA. Misja ONZ, w której biorą udział polscy przedstawiciele, działa aktywnie, doprowadzając do realizacji procesu pokojowego, który bazował na rozbrojeniu sił opozycyjnych, skoszarowaniu ich w obozach nadzorowanych przez ONZ oraz umożliwieniu UNITA wejścia jako partii politycznej na polityczną scenę Angoli.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">W 1997 r. utworzono rząd jedności i porozumienia, w skład którego weszła UNITA. Jest reprezentowana przez 4 ministrów i 7 wiceministrów. Posłowie UNITA, wybrani w demokratycznych wyborach w 1992 r., zasiedli w parlamencie. Wydawało się, że kraj ten będzie zmierzał do stabilizacji.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">W chwili obecnej trwa kryzys. W wyniku nie wywiązania się z zobowiązań przez UNITA, zostały nałożone na nią sankcje Rady Bezpieczeństwa ONZ. Są to sankcje dyplomatyczne. Działacze UNITA są objęci zakazem podróżowania. Ich konta zostały zablokowane. Nie wolno dostarczać UNITA żadnego uzbrojenia.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">Sytuacja w Angoli jest bardzo skomplikowana. Mimo to, Angola odgrywa pewną rolę na scenie politycznej w regionie. Staje się nowym mocarstwem wojskowo-politycznym. RokK temu Angola doprowadziła do zmiany systemu oraz rządów w sąsiednim kraju, wówczas w Zairze, a obecnie w Demokratycznej Republice Konga. Była to interwencja wojskowa na niewielką skalę, ale bardzo skutecznie wspierająca przywódcę partyzantów pana Kabilę, obecnie prezydenta RD Konga. Angola doprowadziła również do zmiany w drugim Kongu, przyczyniając się do zmiany szefa państwa.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">W tym roku, w wyniku zamachu w RD Konga rząd Angoli został zmuszony do udzielenia szeroko idącej pomocy wojskowej prezydentowi Kabili w celu stłumienia powstania przedstawicieli plemienia Tutsi.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">Angola stara się odgrywać znaczącą rolę w swoim regionie. Doprowadziła do pokojowego rozwiązania sytuacji w Republice Wysp Świętego Tomasza i Książęcej, gdzie kierowała negocjacjami pokojowymi.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">Stosunki polityczne polsko-angolskie układają się bardzo dobrze. Polska była jednym z pierwszych państw, które uznały niepodległość Angoli. W pierwszym okresie kontakty polityczne sprowadzały się do płaszczyzny ideologicznej. Obecnie rozwijane są według zasady wielopartyjności.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">W bieżącym roku gościliśmy ministra do spraw kombatantów. W zeszłym roku Polskę odwiedził wiceminister spraw zagranicznych S. Isata. W bieżącym roku nastąpiło oficjalne otwarcie ambasady Republiki Angoli w Warszawie. Będzie ona pełniła rolę ambasady regionalnej.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">Celem mojej pracy jest rozwój stosunków bilateralnych, utrzymanie ich na jak najwyższym poziomie, przy zachowaniu zasady równorzędnych kontaktów z partiami i odbudowy stosunków z obecną opozycją demokratyczną.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">Stosunki gospodarcze polsko-angolskie były słabo rozwinięte w końcu lat osiemdziesiątych i na początku lat dziewięćdziesiątych. Zaciążyła na nich kwestia długu zagranicznego. Angola jest winna Polsce ok. 125 mln USD. Jest to wynik kredytów rządowych na zakup ciężarówek „STAR”.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">Praca placówki zmierza do uregulowania tej kwestii. Osiągnęliśmy znaczący postęp. Sprawa trafiła pod obrady parlamentu angolańskiego. Odstąpiono od wcześniej uznanej koncepcji tych długów za pomoc wojskową dla poprzedniego rządu. Angola wyraziła gotowość uregulowania swojego zadłużenia wobec Polski.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">Nasze interesy gospodarcze wiążą się z koncesją na wydobywanie ropy naftowej. Otrzymaliśmy obietnicę takiej koncesji dla jednej z polskich firm. Jest to bardzo ważne, ponieważ Angola jest producentem ropy naftowej. Obecnie wydobywa ok. 850 tys. baryłek dziennie. Złoża, które już zostały odkryte, pozwalają na podniesienie wydobycia do 2000 roku do 1 mln baryłek, a w ciągu następnych 10 lat na podwojenie produkcji.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">Wszystkie państwa są zainteresowane nawiązaniem współpracy z Angolą, szczególnie Unia Europejska i Stany Zjednoczone, dla których import z Angoli stanowi 7 proc. całego importu.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">Staram się, aby polskie firmy znalazły miejsce w angolańskim przemyśle naftowym. W ubiegłym roku gościliśmy w Polsce delegację narodowego koncernu angolańskiego. Mamy obiecane koncesje na lądzie.</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">Równocześnie naszym partnerem gospodarczym jest rząd angolański, który nie jest objęty żadnymi sankcjami. Nasze obroty dzięki zamówieniom złożonym przez stronę rządową wynosiły w ubiegłym roku 16 mln USD, co było znaczącym wzrostem. W tym roku może nie uda nam się utrzymać aż tak wysokich zamówień, ale będą one znaczne.</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#KandydatnaambasadoraRPwAngoliAndrzejBraiter">Rynek angolański jest chłonny. Staramy się sprzedawać polskie towary o dużym wkładzie technologicznym, od komputerów poprzez samochody ciężarowe, do traktorów. Przedstawicielami polskich firm są członkowie partii, członkowie rządu. Rokuje to nadzieję, że polskie firmy na stałe zaznaczą swoją obecność w Angoli.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełCzesławBielecki">Wydaje mi się, że kandydat dał już dowody znajomości rzeczy i erudycji. Proponuję więc, aby zabrał głos następny kandydat.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KandydatnaambasadoraRPwBułgariiJarosławLindenberg">Mam wyjechać do Bułgarii w bardzo ciekawym dla tego kraju okresie. Bułgaria w latach 90. nie zrealizowała reform gospodarczych. Rządząca Bułgarska Partia Socjalistyczna zaniedbała przeprowadzenie prywatyzacji, reform finansowych, urynkowienia gospodarki, a także reformy administracyjnej, sądowniczej.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KandydatnaambasadoraRPwBułgariiJarosławLindenberg">Efektem była zapaść tego kraju, która ujawniła się w 1996 r. Nastąpiła „galopująca” inflacja, która osiągnęła na przełomie 1996 i 1997 r. kilkaset procent. Dramatycznie spadał dochód narodowy. Był to spadek rzędu 10 proc. Wzrastało zadłużenie wewnętrzne i zewnętrzne. Nastąpiło załamanie rolnictwa, które przez lata było podstawą gospodarki.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#KandydatnaambasadoraRPwBułgariiJarosławLindenberg">Temu towarzyszyły negatywne zjawiska społeczne, przede wszystkim znaczny spadek dochodów ludności i stopy życia. W rezultacie nastąpiła zmiana polityczna ekipy rządzącej. Jesienią 1996 r. został wybrany nowy prezydent Petyr Stojanow, który był jednym z przywódców Związku Sił Demokratycznych, czyli bloku prawicowego. W przedterminowych wyborach w marcu 1997 r., Związek Sił Demokratycznych uzyskał większość miejsc w parlamencie. W maju 1997 r. nowym premierem został przywódca Związku Iwan Kostow.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#KandydatnaambasadoraRPwBułgariiJarosławLindenberg">Wcześniej, rząd tymczasowy Stefana Sofijańskiego przedstawił pewne plany reform i zawarł porozumienie z Międzynarodowym Funduszem Walutowym. Rząd premiera Kostowa zaczął bardzo radykalnie przeprowadzać zmiany w gospodarce. Przede wszystkim ograniczono inflację z 600 proc. w roku 1997 do ok. 20 proc. w roku bieżącym, co jest ogromnym sukcesem. Powstrzymany został spadek dochodu narodowego. W tym roku planowany był wzrost rzędu 3 proc., choć Międzynarodowy Fundusz Walutowy ocenia, że będzie to wzrost dwuprocentowy.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#KandydatnaambasadoraRPwBułgariiJarosławLindenberg">Nastąpiła stabilizacja waluty. Lew ma stały przelicznik 1000 marek. Przyspieszono prywatyzację. Do połowy przyszłego roku 50 proc. przedsiębiorstw ma zostać sprywatyzowanych. Nastąpiło ożywienie, jeśli chodzi o inwestycje zagraniczne.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#KandydatnaambasadoraRPwBułgariiJarosławLindenberg">Nastąpiła zmiana kursu politycznego. Nowy rząd sformułował dwa zasadnicze priorytety: integrację z Unią Europejską i członkostwo w NATO.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#KandydatnaambasadoraRPwBułgariiJarosławLindenberg">Pod rządami Bułgarskiej Partii Socjalistycznej głównym sojusznikiem Bułgarii była Rosja. Bułgaria realizowała politykę prorosyjską, szczególnie w wymiarze bałkańskim. W tej chwili orientacja jest wyraźnie prozachodnia. Nastąpiło ochłodzenie stosunków z Rosją, nawet pewne zadrażnienia, choć nie mogą one być daleko idące, ponieważ Bułgaria jest uzależniona od dostaw surowców energetycznych z Rosji, przede wszystkim gazu.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#KandydatnaambasadoraRPwBułgariiJarosławLindenberg">W roku 1997 i w pierwszej połowie 1998 r. wyraźnie było widać przyspieszenie reform, poprawę wszystkich wskaźników ekonomicznych. Bułgaria uzyskała bardzo pozytywne oceny międzynarodowych instytucji finansowych, wiarygodność kredytową, dzięki czemu otrzymała obietnicę, częściowo zrealizowaną, prawie 2 mld USD z Międzynarodowego Funduszu Walutowego i z Banku Światowego.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#KandydatnaambasadoraRPwBułgariiJarosławLindenberg">Jednocześnie Bułgaria prowadzi bardzo aktywną politykę w regionie bałkańskim. Z uwagi na swoje położenie geopolityczne, a także geostrategiczne może w przyszłości odgrywać tam bardzo ważną rolę jako czynnik stabilizujący. Bułgaria ma dobre lub poprawne stosunki ze wszystkimi sąsiadami, mimo pewnych zadrażnień, które np. pojawiają się w stosunkach z Macedonią.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#KandydatnaambasadoraRPwBułgariiJarosławLindenberg">Bułgaria kwestionuje istnienie narodu macedońskiego, nie uznaje języka macedońskiego, ani nazwy kraju. Bułgaria jest zaangażowana w wiele inicjatyw regionalnych, zarówno o charakterze gospodarczym, jak i politycznym. Wśród tych ostatnich można wymienić inicjatywę stworzenia wspólnie z Grecją, Turcją i Rumunią międzynarodowych jednostek pokojowych.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#KandydatnaambasadoraRPwBułgariiJarosławLindenberg">W latach 90. nasze stosunki polityczne i gospodarcze z Bułgarią nie były zbyt rozwinięte. Bułgaria nigdy nie będzie dla Polski, głównym partnerem politycznym i gospodarczym. Jest dla nas ważnym partnerem z uwagi na swoje położenie i na stabilizację, rolę, jaką odgrywa w regionie.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#KandydatnaambasadoraRPwBułgariiJarosławLindenberg">Nasze obroty gospodarcze z Bułgarią nie są duże. W ubiegłym roku wyniosły 100 mln USD, z tego eksport polski stanowił 66 mln USD. Należy oczekiwać, że obroty wzrosną w przyszłym roku, ponieważ od 1 stycznia 1999 r. będą stosowane przepisy CEFTA w stosunku do Bułgarii, co zliberalizuje nasz handel i myślę, że ożywi nasze obroty.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#KandydatnaambasadoraRPwBułgariiJarosławLindenberg">Sytuacja w Bułgarii ciągle jest bardzo trudna z uwagi na zapóźnienia w reformowaniu, a także na pewne negatywne czynniki strukturalne, takie jak: niedorozwój sektora bankowego, łączność, transport, duża korupcja, bardzo silna przestępczość o charakterze mafijnym kontrolująca podstawowe dziedziny gospodarki, zwłaszcza sektor energetyczny. Stwarza to bardzo poważne problemy dla tego kraju, także wyzwania. Myślę, że będę świadkiem pokonywania tych przeszkód. Sądzę, że moją działalnością, w miarę możliwości, jakie to stanowisko daje, przyczynię się do tego, że stosunki polityczne i gospodarcze ożywią się.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#KandydatnaambasadoraRPwBułgariiJarosławLindenberg">Bułgaria jest krajem, gdzie Polska i Polacy są bardzo pozytywnie postrzegani. Kultura polska przez długie lata była namiastką Zachodu w Bułgarii. Można to wykorzystać. Jest tam duża sympatia do Polski, do Polaków, do naszej literatury, kina.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KandydatnaambasadoraRPwIranieWitoldWaszczykowski">Ministerstwo Spraw Zagranicznych doszło do wniosku, że nadszedł czas, aby po przerwie trwającej od 1994 r. w Iranie pojawił się polski ambasador.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KandydatnaambasadoraRPwIranieWitoldWaszczykowski">Chciałbym przedstawić 4 najważniejsze powody, dla których Polska powinna mieć w Teheranie swojego przedstawiciela w randze ambasadora.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#KandydatnaambasadoraRPwIranieWitoldWaszczykowski">Po pierwsze, Iran jest dla Polski ważnym państwem i na płaszczyźnie bilateralnej musimy utrzymywać kontakty wysokiego szczebla. Przypomnę, że jest to drugi producent ropy na świecie po Arabii Saudyjskiej. 15 proc. zasobów gazu ziemnego znajduje się w rękach Iranu. Jest to prawie 70-milionowe państwo, mocarstwo regionalne.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#KandydatnaambasadoraRPwIranieWitoldWaszczykowski">Drugi powód to potrzeba monitorowania sytuacji w regionie z perspektywy Teheranu. Jest to mocarstwo regionalne, które istotnie wpływa na konflikt pakistańsko-indyjski, na konflikt bliskowschodni, na Irak, na problem Zatoki Perskiej.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#KandydatnaambasadoraRPwIranieWitoldWaszczykowski">Po trzecie, są oczekiwania strony irańskiej. Strona irańska akredytowała swojego ambasadora w Polsce w 1996 r. Od dwóch lat mamy stosunki nie zrównoważone.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#KandydatnaambasadoraRPwIranieWitoldWaszczykowski">Po czwarte, Polska nie chciałaby być tylko konsumentem bezpieczeństwa. Nasze stosunki z Iranem, który jest szczególnie monitorowany przez struktury euroatlantyckie i europejskie, byłyby wkładem do bezpieczeństwa tych struktur.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#KandydatnaambasadoraRPwIranieWitoldWaszczykowski">Na pracę ambasadora RP w Iranie wpływać będą czynniki pozytywne i negatywne. Negatywne, to na płaszczyźnie ekonomicznej spadek cen ropy w regionie, kryzys finansowy w Azji, utrzymująca się izolacja Iranu, mała integracja gospodarcza tego regionu, wielka zależność gospodarek regionu od czynników zewnętrznych, takich jak: pogoda, woda, ropa, sankcje polityczne i gospodarcze, brak reform strukturalnych, niski stopień prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#KandydatnaambasadoraRPwIranieWitoldWaszczykowski">Problemy polityczne to stagnacja procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie, atomowy pojedynek Indie-Pakistan, wyścig zbrojeń między Irakiem i Iranem, postępy Talibów i ewentualna eskalacja konfliktu na Iran, terroryzm, fundamentalizm, rozszerzanie się broni masowego rażenia.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#KandydatnaambasadoraRPwIranieWitoldWaszczykowski">Im mniejszy będzie dochód Iranu ze względu na obniżanie się cen ropy naftowej, tym silniejsza będzie tendencja do zbrojenia się poprzez uzyskiwanie broni masowego rażenia, która jest tańsza od skomplikowanej broni konwencjonalnej.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#KandydatnaambasadoraRPwIranieWitoldWaszczykowski">Problemy etniczne i kulturowe to problem mniejszości Kurdów, Azerów. W Iranie żyje 20 mln Azerów, znacznie więcej niż w Azerbejdżanie. Mówią oni o stworzeniu wielkiego Azerbejdżanu. To grozi rozpadem Iranu.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#KandydatnaambasadoraRPwIranieWitoldWaszczykowski">Występują także pozytywne czynniki, które będą wpływały na pracę ambasadora w Iranie. Mamy do czynienia z liberalizacją gospodarki irańskiej. Iran zmierza do dywersyfikacji gospodarki, do tego, aby uniezależnić się od fluktuacji cen ropy, chce również rozwijać inne gałęzie przemysłu. Jest to wielka szansa dla Polski.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#KandydatnaambasadoraRPwIranieWitoldWaszczykowski">Mamy do czynienia z liberalizacją polityczną. W Iranie trwa dialog nad stworzeniem społeczeństwa obywatelskiego i rolą kobiet w tym państwie.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#KandydatnaambasadoraRPwIranieWitoldWaszczykowski">Współpraca bilateralna na płaszczyźnie politycznej jest od 1994 r. zamrożona. Mamy do czynienia z okazjonalnymi kontaktami, najczęściej w trakcie wizyt w ONZ.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#KandydatnaambasadoraRPwIranieWitoldWaszczykowski">Współpraca gospodarcza maleje. W ubiegłym roku wymiana handlowa osiągnęła wartość ponad 90 mln dolarów, a w pierwszym półroczu bieżącego roku spadła do 12 mln dolarów. W tym roku odwiedził Iran minister Dębski. Odbyła się również wizyta gospodarcza ministra Steinhoffa.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#KandydatnaambasadoraRPwIranieWitoldWaszczykowski">Wyzwania stojące przed polską ambasadą to próba ożywienia stosunków politycznych, monitorowanie sytuacji w regionie. Jest wiele ośrodków, które obawiają się, że dezintegracja w Rosji będzie pogłębiać się, a w związku z tym będziemy musieli obserwować rozwój sytuacji w tym regionie.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#KandydatnaambasadoraRPwIranieWitoldWaszczykowski">Będę dążył do ożywienia kontaktów gospodarczych. Problem polega na tym, że polscy przedsiębiorcy mają kłopoty z wejściem na irański rynek, jeśli nie są wspierane poprzez politykę kredytową państwa bądź instytucji kredytowych.</u>
<u xml:id="u-7.16" who="#KandydatnaambasadoraRPwIranieWitoldWaszczykowski">Z drugiej strony trzeba pamiętać, że polityka ekonomiczna w Iranie jest w dużej mierze uzależniona od polityki, w związku z tym dobre kontakty polityczne mogą spowodować ożywienie gospodarcze. Cały przemysł wydobywczy i przetwórczy ropy naftowej jest w rękach państwa. Wiele jest do zrobienia w dziedzinie promocji kulturalnej. Poważnym zadaniem jest odbudowa zdewastowanej placówki, która przez lata była zaniedbana.</u>
<u xml:id="u-7.17" who="#KandydatnaambasadoraRPwIranieWitoldWaszczykowski">Mam nadzieję, że wysiłek polskiej ambasady na rzecz poprawy stosunków politycznych z Iranem mógłby sprawić, że nie sprawdziłaby się przepowiednia, iż kiedyś dojdzie do wielkiego konfliktu cywilizacji islamskiej i judeochrześcijańskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełCzesławBielecki">Kto z państwa posłów chciałby zadać pytania kandydatom?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełMarianPiłka">Chciałbym zapytać pana ministra o problem Angoli. Otóż w Etiopii, która jest państwem wielokrotnie większym, także liczebnie, Polska nie ma swojej ambasady. Funkcjonuje natomiast ambasada RP w Angoli i to w sytuacji, gdy obroty handlowe z Angolą są niewielkie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełMarianPiłka">Czym kieruje się MSZ utrzymując ambasadę w państwie, które nie ma istotnego znaczenia ani gospodarczego, ani demograficznego, ani międzynarodowego?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Placówkę w Etiopii posiadaliśmy, ale została zlikwidowana. Prawdopodobnie została ona zamknięta ze względu na bezpieczeństwo. Nasze obroty z Etiopią nie są większe niż z Angolą. Angola jest państwem, które po okresie bardzo ostrych i długotrwałych wojen wewnętrznych, ma perspektywy dobrego rozwoju gospodarczego i nasze obroty z tym krajem powinny być podniesione zdecydowanie na wyższy poziom.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Polski nie stać na utrzymywanie placówek wszędzie tam, gdzie byśmy chcieli je mieć. Gdybyśmy chcieli odbudować placówkę w Etiopii, to musielibyśmy się zastanowić, czy w ramach przyszłorocznego budżetu to byłoby zadanie, jeśli chodzi o konstruowanie sieci naszych przedstawicielstw dyplomatycznych, pierwszoplanowe, czy nie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Uważam, że budżet MSZ musiałby być dużo większy, żebyśmy mogli odbudować placówkę w Etiopii.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełMarianPiłka">Dlaczego utrzymywana jest placówka w Angoli, kraju małym, a nie w Etiopii? Powinniśmy kierować się hierarchią ważności danego kraju w regionie. Etiopia jest znacznie ważniejszym krajem w Afryce niż Angola.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Ja bym nie hierarchizował państw afrykańskich pod względem ważności, tym bardziej że ich znaczenie i rola zmienia się co pewien czas. Powtarzam, że Polska ma placówkę w Angoli. To jest bardzo skromna placówka, jeżeli chodzi o obsadę personalną. Biorąc pod uwagę nakłady na utrzymanie placówki i wielkość obrotów gospodarczych między naszymi krajami, trzeba stwierdzić, że jest to bardzo efektywnie działająca placówka.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Przy bardzo skromnej obsadzie personalnej, przy małym nakładzie kosztów dzięki działaniom ambasady osiągamy istotne rezultaty, również gospodarcze.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">W przypadku Etiopii musielibyśmy zbudować placówkę, czy wyłożyć zupełnie nowe środki budżetowe i czekać na rezultaty. Niestety, w najbliższym czasie chyba nie będzie nas stać na uruchomienie placówki w Etiopii.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Przypomnę, że zlikwidowano także placówkę RP w Mongolii. Obroty między naszymi krajami nie były wysokie, ale biorąc pod uwagę korzyści polityczne z obserwacji sytuacji, w regionie w tym momencie historii układów globalnych, powinniśmy mieć placówkę w Mongolii.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Nie jestem pewny, czy budżet MSZ pozwoli na zbudowanie tej placówki. Przykłady można by mnożyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełCzesławBielecki">Pan wicepremier Leszek Balcerowicz raz już wymówił się ze spotkania w prezydium Komisji. W prezydium jest konsens co do tego, że w okresie wchodzenia do NATO i do Unii Europejskiej budżet MSZ musi pozwalać na prowadzenie innej polityki zagranicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełLonginPastusiak">Mam następujące pytanie do pana Andrzeja Braitera. Oświadczył pan, że w wyniku niedotrzymania zobowiązań doszło do kryzysu w Angoli. Czy mógłby pan wyjaśnić, kto nie dotrzymał zobowiązań i czego one dotyczyły?</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełLonginPastusiak">Jak przedstawiają się nasze interesy morskie w Angoli? Pan Witold Waszczykowski utrwalił się w naszej pamięci jako ekspert od spraw bezpieczeństwa europejskiego. Pamiętam pańskie briefingi dla delegacji polskiej do Zgromadzenia Północnoatlantyckiego, do Zgromadzenia Unii Zachodnioeuropejskiej. Bardzo ucieszyłem się, że pan wyjechał do miejsca, z którym pan się kojarzył, a więc do Brukseli.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełLonginPastusiak">Chciałbym zapytać pana ministra Andrzeja Ananicza, co spowodowało, że po tak krótkim pobycie na placówce w Brukseli, został pan przeniesiony wprawdzie na wyższy stopień w hierarchii dyplomatycznej, ale w rejon, którym się pan zajmował i w którym się pan specjalizował.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełLonginPastusiak">Pytanie do pana Witolda Waszczykowskiego. Jeżeli jako ambasador spotka się pan z przykładami nielojalności swojego personelu, który będzie panu utrudniać pracę, jak się pan zachowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełCzesławBielecki">Proszę pana ministra o odpowiedź. Następnie proszę kandydatów o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Po dokonaniu analizy sytuacji w całym regionie środkowoazjatyckim doszliśmy do głębokiego przekonania, że nasza placówka w Teheranie musi zyskać zupełnie nowy wymiar.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Pan Witold Waszczykowski wspomniał o tym, że jednym z jego zadań będzie rekonstrukcja fizyczna placówki, jako że przez ostatnich kilka lat degradacja infrastruktury naszej placówki jest tak posunięta, że nie będziemy mogli wysłać tam ambasadora natychmiast po jego nominacji. Najbardziej podstawowe warunki bytowe są tragiczne. Waga Iranu i ewolucja sytuacji politycznej w tym regionie jest na tyle ważna, że Polska, chcąc odgrywać istotną rolę, w ramach NAT0, w Unii Europejskiej, w dialogu politycznym o szerszym wymiarze, musi być przygotowana do tego, żeby mieć dobre informacje, dobre kanały komunikacyjne z państwem, które graniczy z całym obszarem Azji Środkowej, z tymi państwami, które powstały po rozpadzie Związku Radzieckiego, ale również graniczy z Turcją, będącą członkiem NATO, z Pakistanem i ma bardzo duży wpływ na sytuację w Zatoce Perskiej.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Do państwa o takiej wadze i w sytuacji, jaką mamy, szukaliśmy kandydata, który by spełniał kilka podstawowych cech, to znaczy byłby bardzo dobrze przygotowany merytorycznie, dynamiczny, byłby w stanie w stosunkowo małym składzie ambasady wykonywać ogromną liczbę zadań, czyli pracować bardzo intensywnie.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Doszliśmy do wniosku, że w dość skromnym zasobie naszych pracowników dyplomatycznych pan Waszczykowski spełnia wszystkie te wymagania i ze względu na wagę tego państwa mógłby tam doskonale funkcjonować. Dodam, że w 1994 r. przygotowywaliśmy kandydata do tej misji, notabene z wykształceniem iranistycznym. On wyjechał na tę placówkę, odbył tam staż, napisał niezmiernie ciekawe informacje, ale kiedy teraz wróciłem do ministerstwa, nie zastałem go. Trzeba było szukać specjalisty o znacznie szerszych horyzontach.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KandydatpanAndrzejBraiter">Odpowiadam na pierwsze pytanie. UNITA, która bez wątpienia jest niezbędna na angolańskiej scenie politycznej, niestety nie wywiązała się z podstawowych zobowiązań wynikających z porozumienia pokojowego. UNITA nie skierowała swoich prawdziwych żołnierzy do obozów ONZ. Kierowała tam osoby młode, niepełnoletnie, nieprzeszkolone. Byli to ludzie „porwani” z aglomeracji wiejskich.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#KandydatpanAndrzejBraiter">UNITA nie zdała uzbrojenia, które miała na swoim wyposażeniu. Są to informacje potwierdzone przez siły ONZ, w skład których wchodzą również wyżsi oficerowie Wojska Polskiego. Broń złożona do obozów ONZ nie przedstawiała większej wartości.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#KandydatpanAndrzejBraiter">Następnym wymogiem, z którego UNITA się nie wywiązała, było przekazanie administracji państwowej terenów przez się zajmowanych.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#KandydatpanAndrzejBraiter">W latach 1992–1994 UNITA odniosła ogromne sukcesy militarne, dzięki doskonałej organizacji wojskowej. Wojna przekształciła się wówczas z wojny partyzanckiej w konwencjonalną. UNITA zdobyła drugie co do wielkości miasto Angoli-nową Lizbonę. Dysponowała bronią pancerną. Niestety, broń ta nie została przekazana do obozów ONZ.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#KandydatpanAndrzejBraiter">Nieprzekazanie tych terenów administracji państwowej, w skład której wchodzą przedstawiciele UNITA na szczeblach ministrów, wiceministrów, wójtów, jest czynnikiem, który hamuje proces pokojowy.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#KandydatpanAndrzejBraiter">Na przebieg procesu pokojowego miała też wpływ śmierć specjalnego przedstawiciela Sekretarza Generalnego ONZ, który zginął w katastrofie lotniczej. Samolot ONZ spadł z niewyjaśnionych przyczyn. Prowadzone jest dochodzenie w tej sprawie. Po-nadto, wbrew wcześniejszym zobowiązaniom UNITA utrzymywała stację radiową.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#KandydatpanAndrzejBraiter">Czynniki te spowodowały wprowadzenie w październiku 1997 r. pierwszych sankcji oraz uznanie UNITA przez prezydenta Billa Clintona za niebezpieczną dla interesów Stanów Zjednoczonych.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#KandydatpanAndrzejBraiter">Sytuacja ta powoduje, że w samej UNITA następuje rozłam na dwa ugrupowania. Pierwsze to skrzydło demokratyczne, w skład którego wejdą posłowie, większość oficerów UNITA, która została włączona w skład armii ogólnonarodowej oraz wielu szefów resortów.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#KandydatpanAndrzejBraiter">Wyłączony z tej grupy zostaje sam przywódca, bezsprzecznie lider UNITA, prowadzący partię w sposób jednoosobowy. Problemem UNITA jest brak demokracji wewnętrznej.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#KandydatpanAndrzejBraiter">Odpowiadam na pytanie dotyczące polskich interesów morskich. Strona polska dokonywała połowów na wodach angolańskich, ale w wyniku wielu błędów popełnionych przez nas, co skomentowałem w stosownej notatce dla MSZ, było to wielkie fiasko. Doszło do tego, że połowa floty (firma państwowa) musiała być ewakuowana nocą z portu, uznana za firmę piracką, funkcjonującą w Angoli bez pozwolenia przez 6 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#KandydatpanAndrzejBraiter">Druga operacja zakończyła się tym, że nasza maleńka ambasada została zajęta na pół roku przez 15 marynarzy, którymi musiałem się opiekować.</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#KandydatpanAndrzejBraiter">Obecnie udało mi się doprowadzić do zawarcia tylko trzech kontraktów na trzy kutry rybackie. Gdańska Stocznia Remontowa ma pewne interesy w Luandzie. Uczestniczyła w targach przemysłowo-handlowych. Złożyliśmy projekt budowy miasteczka dla kombatantów.</u>
<u xml:id="u-17.12" who="#KandydatpanAndrzejBraiter">Wraz z Navimor planujemy zbudowanie placówki w Nigerii, ponieważ tam znajduje się, pływający dok firmy Navimor, w której akcje posiada Gdańska Stocznia Remontowa. Będziemy kierować tam zamówienia, jakie otrzymamy od strony angolańskiej. Oczywiście, złożyliśmy oferty sprzedaży kutrów rybackich. Do Polski zaproszona jest pani minister rybołówstwa Angoli.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KandydatpanWitoldWaszczykowski">Po pierwsze, zakładam, że zgodnie z porozumieniem z ministrem Geremkiem, moja misja w Teheranie rozpoczęłaby się dzień po zakończeniu mojej misji w Brukseli. Byłoby to na wiosnę przyszłego roku, po wejściu Polski do NATO.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#KandydatpanWitoldWaszczykowski">Po drugie, misja mogłaby się rozpocząć dopiero wtedy, ponieważ ambasada RP w Teheranie jest zdewastowana. Gdybym pojawił się tam dzisiaj, byłbym kierownikiem robót budowlanych, a do tego nie mam uprawnień. Muszę poczekać, żeby mieć gdzie rozpocząć urzędowanie.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#KandydatpanWitoldWaszczykowski">Odpowiadam na pytanie drugie. Nie znam zasadniczych przypadków nielegalności na placówkach polskich.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#KandydatpanWitoldWaszczykowski">Ambasador polski wyjeżdżając na placówkę ma możliwość przez wiele miesięcy przygotować tę placówkę. Wyjeżdżając czy do Teheranu, czy do Brukseli ma możliwość przygotować regulamin, dobrać sobie zespół do pracy, rozwiązać problemy kancelarii, łączności. Jeśli te sprawy rozwiąże, przygotuje się solidnie, to nie będzie miał żadnych problemów na placówce. Jeżeli te kwestie zaniedba, wyjedzie na placówkę nieprzygotowany i będzie miał problemy, zarówno w Teheranie, jak i w Brukseli.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełCzesławBielecki">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełMarianPiłka">Mam pytanie dotyczące polskiego przedstawicielstwa przy NATO. Ambasadorem RP jest pan Andrzej Towpik, człowiek, który ma określoną przeszłość, który nie był szczególnie entuzjastycznie nastawiony do NATO. Czy pan minister nie uważa, że pozostawienie pana Towpika na stanowisku ambasadora Polski przy NATO podważa prestiż naszego kraju, zwłaszcza w sytuacji wchodzenia Polski do Paktu Północnoatlantyckiego. Sądzę, że powinna nastąpić zmiana na tym stanowisku.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Osobiście znam pana Towpika. Poznałem go jako wicedyrektora, później dyrektora departamentu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, a teraz jako ambasadora przy NATO. Proszę mi uwierzyć, że pan Towpik bardzo konsekwentnie pracował nad tym, żeby nasza polityka członkostwa w NATO została zrealizowana. W związku z tym rozumiem, że druga część pytania nie ma podstawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełMarianPiłka">Dodam, że nowe sytuacje wymagają nowych ludzi. Myślę, że wiarygodność naszego kraju w NATO wymagałaby trochę innych decyzji personalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Dziękuję za tę opinię. Przyjmuję ją do wiadomości.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełWłodzimierzKonarski">Wolałbym, żeby pan minister nie zechciał przyjąć do wiadomości tej opinii. W interesie wszystkich nas, którzy działamy na rzecz autorytetu państwa polskiego, jest to, żeby utrzymywać wiarygodność jego przedstawicieli, którzy uzyskali aprobatę najwyższych władz państwowych i aprobatę parlamentarną, i sprawują swoje funkcje za granicą.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełWłodzimierzKonarski">We wszystkich wypowiedziach publicznych, nawet jeśli mielibyśmy uwagi krytyczne, powinniśmy unikać ich wypowiadania, aby pozycja naszych przedstawicieli nie była przez to naruszana. Jeśli mamy takie uwagi, to jest wiele możliwości, sposobności, aby w sposób niepubliczny te sprawy wyjaśnić. Myślę, że i MSZ powinno dbać o to, żeby nie dopuszczać do żadnych działań i wypowiedzi, które podważają autorytet polskich ambasadorów gdziekolwiek by nie byli i posłowie Rzeczypospolitej powinni unikać publicznych wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Tę wypowiedź pana posła też oczywiście przyjmuję do wiadomości. Cieszę się, że ma pan takie stanowisko. Ja przez szacunek dla posłów naszego parlamentu jako członek administracji publicznej muszę tego rodzaju stanowisko zajmować.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#SekretarzstanuAndrzejAnanicz">Jest rozdział między władzami państwowymi. Pamiętam nie tylko wypowiedzi o różnym charakterze pojawiające się w parlamencie, ale również publikacje, które co pewien czas naruszają nasz interes narodowy i podważają zaufanie do naszych dyplomatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełCzesławBielecki">Zanim pan poseł Piłka zada kolejne pytanie chciałbym zadać panu posłowi pytanie, czy najlepszym sposobem skomentowania tego nie jest milczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełMarianPiłka">Chcę zwrócić uwagę, że dobór ambasadorów powinien w większym stopniu uwzględniać wymogi polskiej racji stanu i wiarygodności naszego kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełCzesławBielecki">Jeżeli dobrze zrozumiałem dotychczasowy przebieg dyskusji, pan minister Ananicz liczy się z tym, że ambasadorów powołuje Prezydent Rzeczy-pospolitej na wniosek ministra spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PosełCzesławBielecki">Pan poseł Konarski wyraził opinię, że jakiekolwiek by nie były wątpliwości, to ostatnim miejscem, gdzie należy dawać im wyraz, jest debata publiczna. To jest jedyny aspekt sprawy, który był przedmiotem dywagacji, nie sądy, do których mamy prawo. Problemem jest to, gdzie te sądy i w jaki sposób są prezentowane. Polska racja stanu mówi nam, że nie jest dobrze dla kraju, gdy przedstawiciele naszych władz, legislatywy bądź egzekutywy, debatowali nad ludźmi, którzy pełnią funkcje ambasadorskie.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PosełCzesławBielecki">Proponuję zatem, żeby ten fragment dzisiejszej debaty zawiesić. Bardzo chciałbym podziękować kandydatom za prezentacje.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PosełCzesławBielecki">Ogłaszam krótką przerwę. Proszę kandydatów oraz przedstawicieli prasy o opuszczenie sali. O pozostanie proszę państwa posłów oraz pana ministra.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#komentarz">(Po przerwie.)</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#PosełCzesławBielecki">Szanowni kandydaci, mam przyjemność zakomunikowania, że wolą Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu RP pan Andrzej Braiter został zaopiniowany pozytywnie jako kandydat na ambasadora RP w Angoli, pan Jarosław Lindenberg został zaopiniowany pozytywnie jako kandydat na ambasadora RP w Bułgarii i pan Witold Waszczykowski został zaopiniowany pozytywnie jako kandydat na ambasadora RP w Iranie. Gratuluję panom tego werdyktu. Dziękuję bardzo panu ministrowi i kandydatom. Przystępujemy do drugiego punktu porządku dziennego, obejmującego przyjęcie odpowiedzi rządu na dezyderat nr 2 Komisji Spraw Zagranicznych w sprawie wschodniego pogranicza. Jest to o tyle istotne, że z przyczyn organizacyjnych musimy odwołać nasze wyjazdowe posiedzenie, którego celem było wizytowanie przejść granicznych.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#PosełCzesławBielecki">Kto z państwa posłów chciałby wypowiedzieć się w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełLonginPastusiak">Po pierwsze, odpowiedź rządu jest wyczerpująca i bardzo konkretna. Otrzymaliśmy pokaźny materiał faktograficzny. Nie sądzę jednak, żeby była to jasna odpowiedź na nasz bardzo krótki, ale treściwy dezyderat.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PosełLonginPastusiak">Wiele tez zawartych w materiale wydaje się dyskusyjnych. Nie rozumiem, dlaczego obwodnice w miastach mają zwiększyć przepustowość na przejściach granicznych. Obwodnice są oczywiście bardzo potrzebne, ale zwiększona liczba samochodów przemieszczających się po obwodnicach zwiększy spiętrzenie na przejściach granicznych.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PosełLonginPastusiak">Po drugie, w dokumencie mowa jest o funduszach PHARE. Chciałbym powiedzieć, że Unia Europejska udziela znacznej pomocy krajom leżącym na wschód od Polski, np. Białorusi i Litwie, przekazując znaczne środki na modernizację przejść granicznych. Miałem możliwość zobaczenia modernizowanego przejścia granicznego między Litwą a Białorusią.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PosełLonginPastusiak">Jest zadziwiające, że Polska, która bliska jest członkostwa w Unii Europejskiej nie korzysta z funduszy na modernizację przejść granicznych, podczas gdy te przejścia będą w przyszłości przejściami Unii Europejskiej. Rząd polski powinien zabiegać o to, żeby z funduszy PHARE w większym stopniu modernizowano polskie przejścia graniczne, aniżeli przejścia między Litwą a Białorusią.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#PosełLonginPastusiak">W materiale są bardzo optymistyczne prognozy dotyczące budowy autostrad. Niedawno odbyliśmy debatę na temat sytuacji budowy polskich autostrad i wiemy dobrze, że sytuacja jest bardzo niekorzystna. W dokumencie rządowym przedstawia się nierealistyczne plany budowy poszczególnych odcinków autostrad, podczas gdy my już dziś wiemy, że rządowe plany budowy autostrad nie będą wykonane.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#PosełLonginPastusiak">Wydaje mi się, że trzeba jednak przyjąć informację rządu, ponieważ zawiera ona wiele cennych danych. Czy są inne wnioski? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#PosełLonginPastusiak">Odpowiedź rządu jest szeroka, zasadnicza, ale pewnych kwestii nie przedstawia tak jak byśmy chcieli. Rozumiem, że nie ma głosów przeciwnych w przyjęciu odpowiedzi rządu. Uznaję, że Komisja przyjęła stanowisko rządu. Czy w sprawach różnych są jakieś uwagi? Nie widzę. Zamykam posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>