text_structure.xml
29.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełCzesławBielecki">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Na dzisiejszym posiedzeniu spotykamy się z delegacją Komisji Spraw Zagranicznych parlamentu Finlandii. W drugiej części posiedzenia, w punkcie sprawy różne, rozpatrzymy dezyderat i opinię, które państwo dzisiaj otrzymaliście. Zadecydowaliśmy wczoraj, że wprowadzimy to do porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełCzesławBielecki">Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Uważam porządek dzienny za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełCzesławBielecki">Chciałbym uroczyście powitać pana przewodniczącego Markusa Aaltonena oraz członków delegacji. Proszę pana przewodniczącego o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Panie przewodniczący, drodzy koledzy, jest mi szalenie miło powitać państwa na dzisiejszym spotkaniu. Chciałbym wyrazić zadowolenie z mojego pobytu w polskim parlamencie. Jest to nasze pierwsze spotkanie. Nasze kontakty są bardzo dobre, ale po każdych wyborach pojawiają się nowi posłowie - istnieje zatem potrzeba ciągłych kontaktów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Miałem okazję poznać wcześniej przewodniczącego Komisji, pana Czesława Bieleckiego i pana ministra Geremka przy okazji różnych spotkań przedstawicieli Komisji Spraw Zagranicznych członków Unii Europejskiej. Ostatnio w tych spotkaniach biorą udział członkowie komisji spraw zagranicznych krajów kandydujących do Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Obecnie przygotowujemy się do objęcia przewodnictwa Unii Europejskiej - Finlandia obejmie funkcję przewodniczenia Unii w przyszłym roku. Oznacza to, że parlamentarzyści, a zwłaszcza członkowie naszej Komisji Spraw Zagranicznych będą się musieli do tego dobrze przygotować. Wiadomo, że państwo sprawujące tę funkcję przewodniczy obradom Unii Europejskiej, które w znacznej mierze będą poświęcone rozszerzeniu Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Jako kraje należące do grupy państw nadbałtyckich mamy do spełnienia bardzo ważną rolę. Chodzi o zapewnienie stabilizacji w tej części Europy, bezpieczeństwa i pomyślności.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Nasza delegacja nie jest zbyt liczna. Przedstawię teraz jej członków.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Delegacji przewodniczy pan Esko Helle, który jest członkiem Left-Wing Alliance. Jest również wiceprzewodniczącym Unii Międzyparlamentarnej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Pani Kaarina Dromberg jest z Coalition Party i reprezentuje nasz parlament w Radzie Europy.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Pan Jorma Kukkonen jest członkiem Social Democratic Party. Podczas dzisiejszej wizyty u przewodniczącego senackiej Komisji Spraw Zagranicznych, pana senatora Bartoszewskiego mówiono o „wyższych” sprawach, ponieważ pan Kukkonen jest pastorem.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Pani Jukka Huopaniemi jest sekretarzem naszej delegacji.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Chciałbym również przedstawić naszego ambasadora, jest nim J.E. Seppo Kauppila.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Dziękuję bardzo za tę możliwość spotkania z parlamentarzystami Polski w budynku Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełCzesławBielecki">Chciałbym jeszcze raz państwa serdecznie przywitać i odpowiedzieć na przesłanie zawarte w przemówieniu pana przewodniczącego. Jesteśmy bardzo zainteresowani rozwojem współpracy Polsko-Fińskiej i ze szczególną wdzięcznością przyjmujemy stanowisko Finlandii w kwestii integracji europejskiej i pomoc w tej dziedzinie. Cenimy sobie również współpracę wojskową szczególnie, że Polska aspiruje do członkostwa w NATO.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełCzesławBielecki">Kwestie integracji europejskiej leżą w kompetencji innej komisji, którą kieruje były premier Tadeusz Mazowiecki, pierwszy nie komunistyczny premier Rzeczypospolitej Polskiej. Uwaga naszej Komisji skupia się na koordynacji polityki zagranicznej i wysiłków na rzecz integracji. Nasza Komisja jest pluralistyczna. Nie ośmielę się przedstawić wszystkich jej członków, ale wiceprzewodniczącą Komisji jest pani Olga Krzyżanowska reprezentująca Unię Wolności, ja reprezentuję Akcję Wyborczą Solidarność, natomiast pan poseł Longin Pastusiak reprezentuje Sojusz Lewicy Demokratycznej.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełCzesławBielecki">Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy w brygadzie nordycko-polskiej SFOR-u. Dziękujemy za możliwość poznania sił zbrojnych Finlandii, a w szczególności działań i obsługi samolotu wielozadaniowego F-18. Otwartość strony fińskiej podczas tej współpracy nastraja nas bardzo optymistycznie.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełCzesławBielecki">Myślę, że kwestie, które będziemy dyskutować z delegacją fińską na tym spotkaniu, wiążą się z naszym położeniem w regionie. Mamy za sąsiada Federację Rosyjską i zarówno Finlandia, jak i Polska jest zainteresowana budową pomostu współpracy ponad podziałami ustrojowymi i ponad przeszłością.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełCzesławBielecki">Nasza Komisja skupia się w tej chwili na tym, aby zaktywizować politykę wschodnią. Chcemy, aby infrastruktura na wschodnich granicach spełniała postanowienia traktatu z Schengen i umożliwiła jednocześnie swobodny ruch ludzi i towarów - na szczęście idee przemieszczają się już swobodnie.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełCzesławBielecki">Chcę podkreślić, że współpraca wokół basenu Morza Bałtyckiego i inicjatywa fińsko-szwedzka są to fakty, które witamy z radością i jesteśmy bardzo skupieni na tym w jaki sposób możemy zwiększyć dwustronne kontakty i naszą pozytywną, konstruktywną, polityczną obecność w tym regionie.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PosełCzesławBielecki">Ponieważ Polska przewodniczy Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy Europejskiej, dodam, że widzimy istotną rolę tej organizacji w rozwijaniu bezpieczeństwa europejskiego, ale przy całej wadze tej organizacji nie uważamy, aby mogła ona zastąpić NATO, jako tę strukturę polityczno-obronną, która wykazała się trwałością i może zajmować się nie tylko crisis management, ale też peace management. Dlatego podkreślamy jak ważne jest, aby polityka otwartych drzwi w NATO dalej obowiązywała. W jaki sposób NATO otworzy się i na ile na południe, a na ile na północ, tego jeszcze nie wiadomo. My, jako kraj aspirujący do NATO, możemy mieć zdanie i rolę mniejszościową, ale uważamy, że bezpieczeństwo państw bałtyckich Litwy, Łotwy i Estonii jest kluczowe w tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PosełCzesławBielecki">Myślę, że pora zamienić te dwa monologi przewodniczących w dialog delegacji. A zatem zapraszam do zadawania pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełIrenaLipowicz">Chciałabym wyrazić szczególną radość, jak sądzę wszystkich członków Komisji, z naszego spotkania. Podobieństwo doświadczeń i wartości podzielanych przez nasze narody, a szczególnie wysokie poszanowanie wolności, pokazuje jak bardzo wstąpienie do NATO stanowi udział we wspólnocie wartości, a nie tylko w organizacji militarnej. Nawet jeśli nie jesteśmy członkami tych samych organizacji, to poczucie tej wspólnoty pozostaje bardzo głębokie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełIrenaLipowicz">W jakim zakresie pan przewodniczący dostrzega możliwości rozszerzenia naszej współpracy, przede wszystkim gospodarczej?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełIrenaLipowicz">Jakie ewentualne bariery legislacyjne oba parlamenty mogłyby usunąć w tym zakresie?</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełIrenaLipowicz">Ponieważ wspomniano tu o Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy Europejskiej, chciałabym powiedzieć, że wczorajsze spotkanie w Petersburgu wskazuje na to, że Wspólnota Niepodległych Państw chce pewne elementy monitoringu kryzysowego przejąć od OBWE i zamierza brać z tego przykład. Natomiast nie ma już tak silnego nacisku na zastępowanie NATO.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Chciałbym się odnieść do sprawy współpracy gospodarczej. Jak już wspominałem wcześniej, w przyszłym roku Finlandia przejmie funkcję przewodnictwa w Unii Europejskiej i w ramach naszych prac będziemy się starali zacieśnić i stworzyć bardziej spójną współpracę w rejonie Europy Północnej. Tę współpracę chcemy też rozszerzyć na Polskę. Jak państwo wiedzą, w ramach Unii Europejskiej funkcjonuje bardzo ścisła współpraca regionalna w obszarze Morza Śródziemnego.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Nie będziemy tworzyć żadnych nowych bloków, ale chcemy zacieśnić współpracę w rejonie państw Europy Północnej. Chcemy również zaangażować do tej współpracy Rosję, żeby zostały wykorzystane jej surowce naturalne. Kiedy Finlandia mówi o tak zwanym wymiarze północnym, to nie podkreśla spraw bezpieczeństwa. Natomiast my parlamentarzyści z Finlandii mówimy o tym aspekcie. Jest to bardzo ważny aspekt, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że wschodnia granica Finlandii z Rosją przebiega na odcinku 1300 kilometrów i po obu stronach granicy są bardzo duże różnice w poziomie życia. Prowadzi to do dużych napięć, które chcielibyśmy usunąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełLonginPastusiak">Ja również chciałbym wyrazić zadowolenie z faktu, że Finlandia udziela tak aktywnego poparcia członkostwu Polski w Unii Europejskiej. Jest to szczególnie ważne, dlatego że na okres objęcia przez Finlandię przewodnictwa w Unii Europejskiej przypada kluczowa część negocjacji. W związku z tym bardzo ważne jest to, co powiedział pan przewodniczący o roli Północnej Europy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełLonginPastusiak">Chciałbym zapytać w jaki sposób osiągnięto w Finlandii tak wysoki stopień poparcia dla integracji europejskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. To prawda, że poparcie dla Unii Europejskiej jest wyższe w Finlandii, niż w innych krajach, które przystąpiły do Unii, czyli w Szwecji i w Austrii. Myślę, że możemy do tego pytania podejść z różnych perspektyw, ale jedną z tych, która zawiera odpowiedź, jest ta dotycząca doświadczenia historycznego naszego kraju oraz nasza lokalizacja. Dużą rolę jeśli chodzi o nastawienie Finów do Unii Europejskiej odgrywa bezpieczeństwo - poczucie bezpieczeństwa po przystąpieniu do Unii Europejskiej znacznie wzrosło. Inna sytuacja jest w Szwecji, która od 100 lat jest krajem neutralnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełWaldemarPawłowski">Chciałbym nawiązać do inicjatywy północnego wymiaru Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełWaldemarPawłowski">Jaki jest stosunek pozostałych państw do tej inicjatywy?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełWaldemarPawłowski">Czy ma być to nie tylko lokalny ośrodek gospodarczy, ale i polityczny?</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełWaldemarPawłowski">Czy nie jest to alternatywa dla próby budowania osi Paryż - Berlin - Moskwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">W zasadzie wszystkie państwa zainteresowane są chętne do tej współpracy. Oczywiście trwają drobne dyskusje na temat poszczególnych elementów tego procesu. Jest to inicjatywa Finlandii. Wiemy, że chętnie przyłączy się Norwegia, jednak nie jest ona członkiem Unii Europejskiej. Norwegia jest silnie zaangażowana we współpracę w rejonie Morza Arktycznego - posiada dużą wiedzę w zakresie wydobycia ropy naftowej i gazu z dna morskiego. Unia Europejska potrzebuje tej wiedzy i z całą pewnością by ją wykorzystała.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Inicjatywa współpracy północnej jest założeniem całkowicie gospodarczym. Interesuje nas współpraca w zakresie przemysłu energetycznego, bezpieczeństwa, transportu i całego szeregu innych aspektów.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Chciałbym podkreślić znaczenie sektora energetycznego, ponieważ zapasy ropy i gazu ziemnego Wielkiej Brytanii i Norwegii w Morzu Północnym są obliczone na około 20 lat, natomiast w Morzu Arktycznym na 100 lat, dlatego jest to dziedzina, która ma ogromne znaczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełCzesławBielecki">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#CzłonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiJormaKukkonen">Chciałbym zapytać o funkcjonowanie organizacji CEFTA. Jak to się sprawdza w praktyce?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełCzesławBielecki">Proszę, aby ktoś inny odpowiedział na to pytanie, ponieważ moją wysoką kompetencją jest zrozumienie mojej niekompetencji w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełWłodzimierzCimoszewicz">Rozwój organizacji CEFTA wynika z faktu, że gospodarka i system, który panował w państwach tego regionu, w pewnym momencie się załamał i zaistniała konieczność liberalizacji handlu na tym terenie. CEFTA spowodowała rozwój państw tego regionu i zrównoważenie bilansu naszych stosunków gospodarczych, dlatego uważamy, że CEFTA okazała się bardzo dobrym rozwiązaniem, tak że mówi się teraz o jej rozwinięciu nie tylko w kierunku pogłębienia współpracy, ale także rozszerzenia o następne państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#CzłonekKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiKaarinaDromberg">Chciałam zapytać o kontrolę granic w Polsce. Bardzo dużo w tej chwili dyskutujemy w Finlandii na ten temat w świetle nielegalnej emigracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełCzesławBielecki">Od momentu wejścia w życie układu z Schengen mieliśmy do czynienia ze swojego rodzaju małym kryzysem społeczno-ekonomicznym zarówno w ramach naszego kraju, jak i poza nim. A zatem wiemy dzisiaj, że są potrzebne pewne rozwiązania techniczne, które pozwolą to zorganizować tak, abyśmy mogli mówić o rzeczywiście otwartych granicach. Jest to wyzwanie i jest to edukacja w sferze demokracji i wolego rynku dla naszych wschodnich sąsiadów. Nie zapominamy o tym, że co roku naszą wschodnią granicę przekracza 5 mln obywateli Ukrainy i że dla nich jest to możliwość poznania wolnego rynku w praktyce. Wiemy, że jest to także wyzwanie polityczne. W niedługim czasie Komisja opracuje postulat, który przyczyni się do rozwoju inwestycji na obszarze przygranicznym i poza granicami kraju. Myślę, że jest to dobry początek dyskusji, którą możemy kontynuować podczas lunchu i kolacji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełCzesławBielecki">Proszę pana przewodniczącego o końcową konkluzję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Na zakończenie chciałbym powiedzieć kilka słów na temat roli parlamentu w procesie przyjmowania nowych członków do Unii Europejskiej. Integracja z Europą rozpoczęła się już w latach 50-tych, kiedy Finlandia przystępowała do OBWE, EFTA i wspólnego obszaru gospodarczego. Przyjęcie Finlandii do Unii Europejskiej w 1995 roku było odczuwalne przez wszystkie grupy społeczne i gospodarkę - przez ten fakt zmieniło się całe nasze życie. Dlatego tak ważne jest, aby przyjrzeć się wszystkim szczegółom procesu dochodzenia do członkostwa, abyśmy mogli zagwarantować poparcie społeczeństwa dla tego wysiłku.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Przygotowując Finów do wstąpienia do Unii prowadziliśmy różnego rodzaju kampanie dążąc do poszerzenia informacji obywateli. W tym procesie parlament odegrał decydującą rolę. Komisja Spraw Zagranicznych była odpowiedzialna za przygotowanie do członkostwa. Natomiast wszystkie pozostałe komisje, na przykład: finansów, transportu i kultury, zlecały opracowania, by dowiedzieć się w jaki sposób obszary, którymi się one zajmują będą musiały ulec zmianie po przystąpieniu Finlandii do Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiSprawZagranicznychparlamentuFinlandiiMarkusAaltonen">Wszystkie opracowania trafiły potem do Komisji Spraw Zagranicznych, która na pod-stawie tych materiałów stworzyła zwięzły raport będący podstawą debaty na ten temat. Finowie widząc jak bardzo szczegółową pracę wykonaliśmy doszli do wniosku, że parlamentarzyści są dobrze poinformowani, wobec czego oni również mogą wyrazić to samo zdanie i zgodzić się na przystąpienie do Unii.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełCzesławBielecki">Dziękuję bardzo delegacji fińskiej. Proszę, aby członkowie Komisji pozostali do rozpatrzenia drugiego punktu posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełCzesławBielecki">Stwierdzam z przykrością, że nie ma quorum. Proponuję w takim razie, aby państwo wnieśli swoje uwagi do tych dwóch opinii.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PosełCzesławBielecki">Rozważaliśmy w prezydium różne możliwości konkludowania dyskusji, w której są bardzo rozbieżne zdania. Nie można przedłużać tego tekstu, ponieważ im dłuższy tekst, tym większe będzie budził kontrowersje. Uznaliśmy w prezydium, że oba teksty - zarówno opinia, jak i dezyderat - są istotne, ponieważ w opinii wyraźnie skłaniamy resort do zaktywizowania polityki wschodniej i pokazujemy, jak ta aktywizacja ma się do naszych aspiracji do NATO. Ze strony Amerykanów padają przecież pytania jak ma się nasze przyszłe członkostwo w NATO do dialogu z Rosją i ze wschodem. Musimy znaleźć na to jakąś odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PosełCzesławBielecki">W kwestii infrastruktury przygranicznej dodaliśmy, skłonieni głosami krytyki, ostatnie zdanie w brzmieniu: „Komisja Spraw Zagranicznych oczekuje od Rządu przygotowania do końca bieżącego roku oceny sytuacji i programu realizacji powyższych postulatów”. Chcemy zobaczyć jakie rzeczy zostały zrobione. Na przykład jest oddawany właśnie suchy port dla TIR-ów. Chcemy się dowiedzieć co wykonano i jak to wygląda w skali dwuletniej.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PosełCzesławBielecki">Wnoszę autopoprawkę prezydium - w tekście pięciokrotnie pojawia się słowo „wschodni”. Moim zdaniem można tu powiedzieć: „Komisja Spraw Zagranicznych stwierdza, że istnieje potrzeba prowadzenia aktywniejszej polityki wschodniej także zwiększenia naszych inwestycji na tych rynkach”. Można też skreślić w drugim akapicie słowo wschodni i zapisać to tak: „W długofalowym interesie narodowym Polski leży integracja europejska i włączanie naszych sąsiadów w ten proces”.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PosełCzesławBielecki">Prezydium sądzi, że te postulaty są do przyjęcia. Jeśli są jakieś uwagi panów posłów, to proszę o ich wnoszenie. Podkreślam, że wszelkie opinie i dezyderaty redaguje pluralistyczne prezydium, a zatem wydaje się, że można wnosić propozycje bardziej konsyliacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełLonginPastusiak">Mam uwagę do tekstu opinii. Figuruje tam zapis: „Zacieśniając wszechstronne więzi między Polską i jej wschodnimi sąsiadami poszerzamy strefę stabilności i zaufania, która jest celem” itd. Nie powinno się używać słowa „która” ponieważ to nie strefa jest celem, tylko stabilność i zaufanie. Jeśli zostawimy to słowo, to wtedy trzeba użyć sformułowania „która jest częścią nowej architektury”. Lepsze jednak będzie użycie poprzedniego wariantu.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełLonginPastusiak">Jeśli chodzi o dezyderat, to podzielam opinię, że powinien być krótki. Są tu zawarte trzy rzeczy: domagamy się inwestycji, otwartości, szczelności i zmodernizowania infrastruktury.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełWłodzimierzKonarski">Rozumiem, że prezydium zechce się zająć propozycjami poprawek, które dzisiaj zostaną wniesione.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełWłodzimierzKonarski">Jeżeli chodzi o dezyderat, to wydaje mi się, że ten tekst jest do przyjęcia. Kierujemy go do Rady Ministrów. W ostatnim zdaniu jest zawarty ogólny postulat, aby rząd zechciał przygotować ocenę sytuacji, która będzie bardziej szczegółowa. Wtedy będziemy mogli na forum Komisji zająć się sprawą bardziej konkretnej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PosełWłodzimierzKonarski">Proszę o zwrócenie uwagi na pierwsze zdanie, gdzie mówimy o stosunkach polsko-rosyjskich i polsko-litewskich.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PosełWłodzimierzKonarski">Jeśli chodzi o opinię to pragnę przypomnieć, że posłowie wypowiadali się za tym, aby w tekście opinii nie mówić jednym głosem o sprawach polsko-rosyjskich i polsko-litewskich - to są sprawy różnej jakości. Proponuję zostawić opinię jako dotyczącą stosunków polsko-rosyjskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełCzesławBielecki">Czy jest zgoda na taką poprawkę? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełWłodzimierzKonarski">Uważam, że ta zmiana nie jest kontrowersyjna. Następne dwie poprawki też nie są kontrowersyjne, a znacznie poprawią treść.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełWłodzimierzKonarski">Proponuję, aby pierwsze zdanie brzmiało następująco: „Komisja Spraw Zagranicznych stwierdza, że istnieje pilna potrzeba...” i zamiast słowa „aktywniejszej” proponuję użyć sformułowania „bardziej aktywnej”. Potem dodajmy przecinek i umieśćmy słowa „szczególnie w stosunkach z Rosją” - bo tego sprawa przede wszystkim dotyczy. Ostatnio w tych stosunkach nie dzieje się zbyt wiele interesujących rzeczy. Następnie dodajmy słowo „a”: „a także zwiększenia naszej obecności” itd.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PosełWłodzimierzKonarski">Następna uwaga dotyczy ostatniego zdania. Jeżeli my tę opinię adresujemy do Rady Ministrów i mówimy o stosunkach międzypaństwowych, to wydaje mi się rzeczą właściwą, aby ostatnie zdanie brzmiało tak: „Zadanie aktywizacji polskiej polityki wschodniej stanowi wyzwanie” i tu proponuję dodać „dla rządu, instytucji państwowych, organizacji pozarządowych i samorządów”. Zmieniamy kolejność w związku z adresatem tej opinii i dodajemy słowo „rządu” - myślę, że to nie jest uwaga kontrowersyjna.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełCzesławBielecki">Podzielam ten pogląd. Chcę tylko zwrócić uwagę na to, że próbowaliśmy poprzednio uwzględnić wszystkich wschodnich sąsiadów i stąd ta formuła się wzięła. Na Białorusi mamy więcej kontaktów na szczeblu pozarządowym. Zgadzam się z panem posłem, że trzeba wyraźnie nastawić się tutaj na sprawy administracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełLonginPastusiak">Dyskutowaliśmy już nad tym, czy rząd postawić na pierwszym miejscu - to była moja sugestia. Postanowiliśmy, żeby to zawrzeć w pojęciu instytucji państwowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełWłodzimierzCimoszewicz">Uważam, że dezyderat nr 2 jest znacznie lepiej zredagowany, niż we wczorajszej wersji. Zastanawiam się nad terminem w jakim możemy oczekiwać odpowiedzi rządu. Wydaje mi się, że bez większego kłopotu, ta informacja mogłaby zostać przedstawiona znacznie szybciej, co by pozwoliło nam to wcześniej przedyskutować. Jeśli chodzi o infrastrukturę przejść granicznych, to wszystko jest do przedstawienia wręcz a vista - ktoś kto za to odpowiada, może przedstawić taką informację od razu. Być może rząd potrzebuje trochę więcej czasu jeśli chodzi o walkę ze zorganizowaną przestępczością i przemytem. Być może byłoby lepiej rozdzielić te rzeczy, przynajmniej z mojego punktu widzenia, interesujące byłoby podyskutowanie o zasadach przekraczania granic i kontroli granicznych.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełWłodzimierzCimoszewicz">Pytamy o modernizację i rozwój infrastruktury, służące współpracy przygranicznej. Jak rozumiem chodzi o coś, co jest zlokalizowane na samej granicy. We współpracy gospodarczej jest istotne jakie są plany rozbudowy infrastruktury energetycznej - być może warto wrócić do tematu, który był kontrowersyjny, a mianowicie do budowy gazociągu. Może warto porozmawiać o budowie naftociągu z Ukrainy. Są to rzeczy, co do których powinniśmy być poinformowani - wiedzielibyśmy wówczas jak się te stosunki układają.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełCzesławBielecki">Wydaje mi się, że pana sugestia, żeby ustalić termin odpowiedzi przed końcem roku, jest słuszna. Zmobilizuje to rząd do tego, aby zgrać to z budżetem. Jeżeli przyjmiemy, że są to trzy miesiące, to odpowiedź powinna nastąpić do 1 października.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PosełCzesławBielecki">Jeżeli chodzi o drugą pana sugestię, która zaczyna wkraczać w cienką materię szczególnie w związku z reformą ustroju, co nie powinno być przeszkodą, ale w sensie czystego zbierania informacji okaże się, że będzie, że jest jakaś reorganizacja. To zaczyna dotykać planowania regionalnego itd. Proponuję zawęzić zakres, natomiast wymóc w miarę konkretną informację. Wydaje mi się, że jest to bezpieczniejsze.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PosełCzesławBielecki">Istnieje problem wewnątrz parlamentu - problem komunikacji poziomej. Spotkałem się z deputowanymi Dumy i przedsięwziąłem pewien projekt związany z polityką rosyjską. Rozmawialiśmy o zorganizowaniu wielkiej wystawy o obecności Polaków w Rosji i Rosjan w Polsce. Padła też propozycja wydawania wysiłkami obu stron pisma Polska - Rosja. Nie ma sensu postulować takich rzeczy dopóki nie znajdzie się manager takiego pomysłu i jakaś organizacja pozarządowa, która to pociągnie.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PosełCzesławBielecki">Sytuacja nie wygląda tak pesymistycznie, jak wynikałoby to z naszego tekstu. Problem polega na tym, abyśmy pozwolili się temu rozwijać. Dlatego bronię tego teksu i uważam, że powinien być krótki i konkretny.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełLonginPastusiak">Proponuję, żeby w ostatnim zdaniu dezyderatu nr 2 dodać słowo „szczegółowego”: „Komisja Spraw Zagranicznych oczekuje od Rządu przygotowania do 1 października 1998 roku oceny sytuacji i szczegółowego programu realizacji powyższych postulatów”.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełCzesławBielecki">Zamiast słowa „szczegółowego” proponuję raczej użycie sformułowania „programu bilansującego zadania i finansowanie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełLonginPastusiak">Chodzi nam o konkretną odpowiedź. Jeżeli są zastrzeżenia do słowa „szczegółowego”, to może należy użyć słowa „konkretnego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełCzesławBielecki">Rozumiem, że więcej kontrowersji i uwag nie ma. Dziękuję bardzo. Posiedzenie Komisji uważam za zamknięte.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>