text_structure.xml 41.8 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Witam państwa, rozpoczynamy posiedzenie wspólne Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Zdrowia. Witam przybyłych posłów obu Komisji, witam przedstawicieli rządu, a także gości zaproszonych na dzisiejsze posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Porządek dzisiejszego posiedzenia połączonych Komisji przewiduje, zgodnie ze skierowaniem pana marszałka Sejmu, rozpatrzenie w pierwszym czytaniu rządowego projektu ustawy o uzdrowiskach, gminach uzdrowiskowych i lecznictwie uzdrowiskowym, zawartym w druku 2520.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Po porozumieniu się z prezydium Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, proponuję, abyśmy procedowali dzisiaj w pierwszym czytaniu następująco: po przedstawieniu przez rząd tego projektu, poproszę na temat tego projektu o krótkie oświadczenia klubów, następnie będzie czas na zadanie pytań przedstawicielom rządu oraz uwagi i wnioski.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W zależności od zgłoszonych wniosków połączone Komisje będą podejmowały decyzje. Czy są uwagi do porządku obrad i do zaproponowanego trybu procedowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Po wystąpieniach przedstawicieli rządu i posłów proponujemy powołanie podkomisji i przesłanie do niej tego projektu. Proponujemy, aby powołana na nowo podkomisja zechciała się odnieść do tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Sądzę, że w trakcie debaty, jeżeli takie wnioski zostaną postawione, Komisje rozstrzygną je w głosowaniu, bo, jak sądzę, w tym trybie powinniśmy rozstrzygać wszystkie kwestie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Przechodzimy do pierwszego czytania. Czy jest przedstawiciel rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaZdrowia">Na terenie Sejmu jest już pani dyrektor Janina Kowalak, która ma upoważnienie do reprezentowania ministra zdrowia. Powinna zaraz tu być.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">To niedobrze, że przedstawiciel rządu nie przybył punktualnie na posiedzenie Komisji, bez niego nie możemy rozpocząć pracy. Bardzo proszę panią o znalezienie pani dyrektor, bo nie będziemy długo czekali. Zanim ogłoszę krótką przerwę, jeszcze pani posłanka Janik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosłankaEwaJanik">Wysłuchałam uważnie propozycji pani przewodniczącej Imiołczyk, ale jeżeli jest już powołana podkomisja do rozpatrzenia poselskiego projektu o gminach uzdrowiskowych, po co powoływać następną? Wystarczy przecież skierować do niej również ten projekt, aby podkomisja zajęła się jednym i drugim projektem jednocześnie. Potem, na posiedzeniu obu Komisji, będziemy dyskutować nad sprawozdaniem podkomisji. Nie rozumiem, dlaczego mielibyśmy powoływać drugą podkomisję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Z punktu widzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, skład podkomisji jest już w tej chwili nieaktualny. Uważam, że w tej sytuacji należy powołać podkomisję w nowym składzie. I o to właśnie do państwa apeluję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosłankaBarbaraImiołczyk">Jest na to zgoda prezydium zarówno Komisji Samorządu Terytorialnego jak i prezydium Komisji Zdrowia. Jest to uzgodniona propozycja obu prezydiów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Sądzę, że pani posłanka uzasadniła, dlaczego powinna być powołana nowa podkomisja. W momencie, kiedy zostanie zakończone pierwsze czytanie i będą wnioski o powołanie podkomisji w takim czy innym składzie, skierujemy ten projekt do podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W tej chwili rozpoczynamy pierwsze czytanie. Jest już przedstawiciel rządu. Reprezentuje go pani dyrektor Janina Sobczak-Kowalak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełTadeuszZieliński">Chciałbym wrócić do regulaminu Sejmu, w którym jest powiedziane, jakiej rangi funkcjonariusz administracji rządowej może reprezentować rząd na posiedzeniu komisji sejmowej. O ile wiem, nie powinien być niższy rangą niż podsekretarz stanu. Przypomnę też, że według pisma pana premiera do marszałka Sejmu, do reprezentowania stanowiska rządu w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Pan poseł Zieliński ma rację. Zaraz udzielę głosu przedstawicielowi ministra zdrowia, który przybył na posiedzenie Komisji, aby powiedział, czy może reprezentować rząd w imieniu ministra zdrowia, na dzisiejszym posiedzeniu Komisji? Czy ma pani stosowne upoważnienie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DoradcaministrawMinisterstwieZdrowiaJaninaSobczakKowalak">Nie mam przy sobie. Otrzymałam polecenie reprezentowania resortu na posiedzeniu Komisji i chciałam być punktualnie. Jest możliwość wyjaśnienia tej sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Są to kwestie formalne, czy pani ma odpowiednie upoważnienie w zakresie prezentacji tego projektu przed Sejmem. Jeżeli takie zapewnienie pani złoży, a będzie wolą Komisji, to rozpoczniemy obrady. Jeżeli nie - to nie widzą możliwości dalszego procedowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełTadeuszZieliński">Pani dyrektor nie może reprezentować rządu, jeśli nie ma odpowiedniego upoważnienia na piśmie. Jest to kwestia poważnego traktowania Komisji. To jest Sejm, a nie stowarzyszenie. Tu chodzi o decyzje polityczne. Powinien być obecny minister zdrowia lub jego przedstawiciel w randze, co najmniej, podsekretarza stanu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Ponieważ są wątpliwości, co do upoważnienia przedstawiciela rządu, zarządzam przerwę w obradach i sprawdzę bezpośrednio u ministra zdrowia, kto jest upoważniony do reprezentowania rządu. Ogłaszam przerwę do godziny 11.30.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#StanisławGrzonkowski">Po ustaleniu kwestii proceduralnych, jest obecny na posiedzeniu sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia pan Tomasz Grottel. Proszę pana ministra o przedstawienie projektu rządowego ustawy o uzdrowiskach, gminach uzdrowiskowych i lecznictwie uzdrowiskowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaTomaszGrottel">Funkcjonowanie uzdrowisk i gmin uzdrowiskowych jest uregulowane ustawą z dnia 17 czerwca 1966 roku.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaTomaszGrottel">Jest oczywiste, że ustawa ta, w dobie zmiany funkcjonowania państwa od 1 stycznia 1999 roku i zmiany funkcjonowania systemu ubezpieczeń zdrowotnych oraz sposobów leczenia odbiega znacznie od unormowań, które powinny regulować funkcjonowanie tego typu sposobu leczenia oraz funkcjonowanie i zasoby funkcjonowania gmin uzdrowiskowych jako takich.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaTomaszGrottel">Po pierwsze, ze względu na to, że zdefiniowanie, co to jest uzdrowisko i co to jest gmina uzdrowiskowa, wymagało nowelizacji ustawy.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaTomaszGrottel">Po drugie - sposób prowadzenia gminy, sposób finansowania gminy, sposób kwalifikacji i uznawania gminy jako gminy uzdrowiskowej, również wymagał nowelizacji ustawy.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaTomaszGrottel">Po trzecie - zmieniły się również stosunki panujące między gminą uzdrowiskową a uzdrowiskiem, czyli zakładem opieki zdrowotnej świadczącym tego typu specyficzne usługi.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaTomaszGrottel">Przedstawiony projekt ustawy, w sposób konstytucyjny, reguluje wymienione przeze mnie podstawowe elementy. Reguluje nie tylko stosunki pomiędzy gminą a uzdrowiskowym zakładem opieki zdrowotnej, ale również stosunki między gminą uzdrowiskową, bądź gminą, która pretenduje do tej roli, a odpowiednimi organami władzy państwowej, które to uznają wraz z konsekwencjami, które ostatecznie ponoszą.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaTomaszGrottel">Proszę panią dyrektor, która zajmowała się i jest odpowiedzialna w Ministerstwie Zdrowia za kształt proponowanej ustawy, o przedstawienie szczegółów dotyczących tej regulacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Jeżeli państwo zapoznali się z uzasadnieniem tej ustawy, a jest ono dość obszerne, nie ma potrzeby omawiania całego projektu. Zwrócę więc tylko uwagę na kilka najważniejszych spraw.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Przede wszystkim - to, co powiedział już pan minister - a więc definicja uzdrowiska, która w projekcie jest zupełnie inna niż w obowiązującej ustawie.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Obecnie jest to miejscowość - miasto, osiedle, gromada, itd., jako całość, które spełniają odpowiednie warunki.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Projekt ustawy przygotowanej w Ministerstwie Zdrowia definiuje uzdrowisko jedynie do pewnego obszaru, który spełnia warunki określone w ustawie. Ścisłe warunki określone w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Ograniczenie obszaru uzdrowiska do pewnego obszaru spowoduje w efekcie możliwość lepszego rozwoju miast i miejscowości uzdrowiskowych. Sprawi, że nie będzie tych ograniczeń, które są dzisiaj.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">W największym mieście uzdrowiskowym w krajach naszych sąsiadów, są strzałki wskazujące drogę do obszaru uzdrowiskowego. Tak jest na przykład w Niemczech. I na tym obszarze obowiązują ścisłe ograniczenia. Poza tym obszarem natomiast, miasto ma szanse jakiegoś rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Druga sprawa to gminy uzdrowiskowe. Termin gminy uzdrowiskowe występuje tylko w art.38 ustawy o samorządzie gminnym i dawnej ustawy o samorządzie terytorialnym. Nigdzie więcej. W żadnych nowych przepisach nie występuje termin gmina uzdrowiskowa. Wydawało się nam, że jest to szalenie ważna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Dotychczas problematyka leczenia uzdrowiskowego była określona w rozporządzeniach do ustawy. W rozporządzeniu ministra zdrowia były określone typowe zakłady lecznictwa uzdrowiskowego - notabene, kasy chorych zupełnie się do tego nie stosują.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Na dodatek, Ministerstwo Zdrowia w 1993 roku wydało pismo, że do lecznictwa uzdrowiskowego nie stosuje się ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Wielkim wysiłkiem udało się nam w 1998 roku, jeszcze przed wejściem w życie kas chorych, anulować tamto pismo i powiadomić wszystkich, w tym lekarzy wojewódzkich, że zakłady lecznictwa uzdrowiskowego zostały wpisane do rejestru zakładów opieki zdrowotnej. Stało się to dopiero w trzecim i czwartym kwartale 1998 roku.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Inna sprawa - mamy dziś ogromne ograniczenia w inwestowaniu w uzdrowiskach. Dziś droga inwestora, to jest droga przez mękę. Przepisy ustawy z 1966 roku i stare przepisy jeszcze obecnie obowiązującej ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym odsyłały - na mocy tej ustawy - uzgodnienie każdych warunków zabudowy do decyzji ministra.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Ustalenia warunków zabudowy, z mocy tej ustawy, poprzedzają, jak wiadomo, wydanie zezwolenia budowlanego w powiecie. W związku z tym, oczekiwanie na decyzje ministra w sprawie - dosłownie - budki telefonicznej w parku zdrojowym, zadaszenia werandy, stawało się typowym, zupełnie niepotrzebnym trybem biurokratycznym.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">W tej sytuacji, minister zdrowia, w 1999 roku wydał 239 decyzji o warunkach zabudowy, z czego 80% dotyczyło na przykład wymiany dachu płaskiego na bardziej spadzisty.</u>
          <u xml:id="u-17.12" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Najważniejsza sprawa: w starej ustawie są określone organy, które dzisiaj nie przekładają się na Polskę samorządową, a przede wszystkim nie przekładają się na ustawę o samorządzie gminnym.</u>
          <u xml:id="u-17.13" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Otóż instytucja lekarza naczelnego uzdrowiska w ustawie z 1966 roku była organem nawet do wydawania niektórych decyzji. Dziś nie ma żadnych przepisów, które obligowałyby samorząd gminny do utrzymania instytucji naczelnego lekarza uzdrowiska.</u>
          <u xml:id="u-17.14" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">W efekcie, w roku 2000, na 41 miejscowości uzdrowiskowych, nawet w połowie nie ma lekarzy naczelnych uzdrowiska. Instytucja ta została przypisana do ustawy z 1966 roku jeszcze z tradycji przedwojennych. Jak państwo wiecie, wtedy nie było jeszcze odpowiednich warunków sanitarnych, do uzdrowisk jechały często osoby bardzo schorowane, w tym także chore na gruźlicę.</u>
          <u xml:id="u-17.15" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Wtedy instytucja lekarza naczelnego była rzeczywiście potrzebna, żeby zapewnić dobre warunki sanitarne. Natomiast dzisiaj mamy tyle ustaw regulujących funkcjonowanie zakładów opieki zdrowotnej, mamy ustawę o stacjach sanitarno-epidemiologicznych, o wyposażeniu, itd.</u>
          <u xml:id="u-17.16" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Chciałam przypomnieć, że w starej ustawie jest zapisane, że lekarz naczelny uzdrowiska rejestrował zakłady lecznictwa uzdrowiskowego. Proszę popatrzeć na sprzeczność tego przepisu z ustawą o zakładach opieki zdrowotnej. Najgorzej jest tam, gdzie nakładają się kompetencje. I taka sytuacja nie może dłużej trwać.</u>
          <u xml:id="u-17.17" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">To są najważniejsze czynniki. Chciałam państwa zapewnić, że świętej pamięci pani minister Franciszka Cegielska podjęła decyzję, aby połączyć projekt poselski ustawy dotyczącej gmin uzdrowiskowych z projektem ustawy o uzdrowiskach, gminach uzdrowiskowych i lecznictwie uzdrowiskowym i stworzyć jeden kompatybilny projekt.</u>
          <u xml:id="u-17.18" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">To prawda, że ze strony środowisk, powiedzmy medycznych, spotykam się z opinią, że jest to projekt prosamorządowy i w ogóle nie do przyjęcia, ponieważ oni cały czas pamiętają, że byli wyłączeni z ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-17.19" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Natomiast ze strony środowisk samorządowych, spotykamy się z zarzutami, że projekt ten nie uwzględnia tych życzeń, które były zawarte w projekcie poselskim.</u>
          <u xml:id="u-17.20" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Pragnę państwa zapewnić, że Ministerstwo Zdrowia dokonało wszelkich starań. Dwukrotnie przedstawiało argumenty za wprowadzeniem dodatkowych źródeł finansowania gmin uzdrowiskowych. Są na sali przedstawiciele związku gmin uzdrowiskowych, którzy wiedzą, że Ministerstwo Zdrowia rozesłało nawet ankiety, aby mieć argument dodatkowych wydatków tych gmin. Argumenty te zostały zbite, ponieważ udział w podatkach od osób fizycznych w dochodach gmin - jeśli porównamy gminy uzdrowiskowe i nieuzdrowiskowej - jest nieporównywalnie większy. W ustawie jest wpisana możliwość zwiększenia stawki opłaty miejscowej pobieranej z obszaru uzdrowiska.</u>
          <u xml:id="u-17.21" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Ministerstwo Zdrowia próbowało wprowadzić tę część uzdrowiskową subwencji ogólnej, ale napotkało tu na absolutny sprzeciw ze strony Ministerstwa Finansów. Opóźniło to prace nad tą ustawą o dobrych kilka miesięcy. Jednocześnie zapisy, które dotyczyły ochrony środowiska, wprowadzenia większego udziału gmin uzdrowiskowych w opłacie eksploatacyjnej, również spotkały się z absolutnym sprzeciwem ministra ochrony środowiska, ponieważ uważał on, że to burzy politykę ministra ochrony środowiska w tym względzie.</u>
          <u xml:id="u-17.22" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">W międzyczasie, weszła w życie - moim zdaniem - ogromnie przyszłościowa ustawa o zasadach wspierania rozwoju regionalnego. Obowiązuje ona od 15 lipca 2000 roku.</u>
          <u xml:id="u-17.23" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Ustawa ta będzie miała zupełnie inne przełożenie. Nieaktualne stały się przepisy starej ustawy o uzdrowiskach w przełożeniu na przepisy ustaw samorządowych. Wkrótce to samo stanie się z tą ustawą, ponieważ zupełnie inaczej będzie budowana strategia rozwoju gmin uzdrowiskowych. Z tego powodu ustawa ta powinna się znaleźć w strategii rozwoju regionalnego. Są już dziś województwa, które nawiązały kontakt z Ministerstwem Zdrowia i ujęły strategię rozwoju uzdrowisk, jako strategię rozwoju województwa. Do takich należy na przykład województwo podkarpackie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Dziękuję przedstawicielom rządu za przedstawienie projektu ustawy. Przechodzimy do dyskusji poselskiej, zgodnie z wcześniej ustalonym porządkiem. Poproszę teraz o przedstawienie - w imieniu klubów - krótkich oświadczeń w sprawie tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełZbigniewSzymański">Przedstawiony projekt ustawy jest oczekiwany przez nasze dwie Komisje, ponieważ prace w podkomisji nad projektem ustawy o gminie uzdrowiskowej zostały wstrzymane, aby uzyskać projekt ustawy o uzdrowiskach i lecznictwie uzdrowiskowym.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PosełZbigniewSzymański">Rząd poszedł nawet dalej i włączył do tego projektu zagadnienia, które były przedmiotem pracy podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PosełZbigniewSzymański">Projekt ustawy kompleksowo rozstrzyga sprawy uzdrowisk, gmin uzdrowiskowych, lecznictwa uzdrowiskowego, porządkuje sprawy nazewnictwa wprowadzając między innymi definicje. Jest też zaopatrzony w projekty rozporządzeń. Jest zgodny z prawodawstwem Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PosełZbigniewSzymański">Nie wnikając w szczegółowe zapisy i nie komentując ich, sądzę, że stanowi dobrą podstawę do dalszych prac. Stawiam wniosek o przekazanie tego projektu do dalszych prac w podkomisji, która dotychczas zajmowała się tymi zagadnieniami, ewentualnie w nowo powołanym składzie, zgodnie z sugestiami prezydiów Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W imieniu Klubu SLD głos zabierze pani posłanka Krystyna Herman.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosłankaKrystynaHerman">Wyrażam przekonanie, że ten projekt ustawy zostanie rozpatrzony i przyjęty szybciej niż ten, który rozpoczęliśmy na początku kadencji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosłankaKrystynaHerman">Czy on jest dobry, czy nie - okażę się w toku prac w podkomisji, o której powołanie wnioskuję w imieniu Klubu SLD.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy jeszcze ktoś z posłów w imieniu pozostałych klubów lub niezrzeszonych chciałby zabrać głos na tym etapie dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy ktoś z posłów ma jakieś pytania do rządu, dotyczące przedstawionego projektu?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Jeżeli nie, pozwolę sobie zadać trzy pytania. Sądzę, że jest ważna informacja dotycząca pytania, czy były jakieś konsultacje społeczne odnośnie tego projektu?</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Wiemy, że już nad projektem poselskim były długie dyskusje, jak to zauważyła pani posłanka Herman. Projekt ten ostatecznie utknął w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Chciałem zapytać, jakie są opinie związków zawodowych w tej sprawie, samych uzdrowisk i organizacji gospodarczych oraz organizacji reprezentujących samorządy, zwłaszcza gminy? Czy w tej sprawie były konsultacje w tych środowiskach i jakie są ich wyniki?</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Chciałem też zapytać, czy ten projekt nie koliduje z programem prywatyzacji uzdrowisk, który jest prowadzony aktualnie przez ministra Skarbu Państwa?</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Trzecie pytanie może nie jest związane bezpośrednio z projektem, ale także może być w projekcie uwzględnione, a mianowicie, otrzymujemy sygnały, że gminy, na których terenie są uzdrowiska, podniosły istotnie podatek od nieruchomości, płacony przez zakłady uzdrowiskowe, co powoduje istotne zmiany warunków ich pracy, dodatkowe obciążenie kosztami, co jest na niekorzyść chyba także gminy. Czy nie ma potrzeby zweryfikowania tych przepisów, które sprawiają, że w sumie zakłady uzdrowiskowe zalicza się do prowadzących działalność gospodarczą. Podlegają zresztą Prawu działalności gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W moim przekonaniu zakłady lecznictwa uzdrowiskowego nie prowadzą działalności gospodarczej w takim sensie, jak inne zakłady usługowe, produkcyjne, które wymienia ustawa o działalności gospodarczej. Uważam, że należałoby ten problem rozważyć w podkomisji. Czy nie należałoby tych zakładów zaliczyć do jakiejś jeszcze inne grupy, na przykład grupy zakładów o znaczeniu publicznym, podobnie ja zakłady publicznej służby zdrowia?</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Wydaje mi się, że jest to w interesie zarówno lecznictwa uzdrowiskowego, jak i pośrednio, także gmin.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy są jeszcze jakieś pytania do rządu? Nie widzę, proszę o odpowiedź pana ministra, ewentualnie panią dyrektor, jeżeli pan minister tak postanowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzstanuTomaszGrottel">Poproszę panią dyrektor o odpowiedź, sądzę, że zwłaszcza na pierwsze pytanie, będzie bardziej kompetentna, ponieważ sama prowadziła konsultacje z poszczególnymi organami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Jeśli chodzi o konsultacje to Komisja Wspólna Rządu i Samorządu nie zgłaszała uwag. Ze Stowarzyszeniem Gmin Uzdrowiskowych, które jak najbardziej reprezentuje właśnie te gminy, na obszarze, których znajdują się uzdrowiska.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Gminy były i są świadome wykreślenia pewnych części dodatkowego finansowania gmin, ponieważ dokładnie informowaliśmy o przebiegu prac. Praktycznie musieliśmy to uzgodnić ze wszystkimi stronami.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Jeżeli istniały zarzuty, to dotyczyły one wyłącznie tego, że w projekcie jest zbyt mało o lecznictwie.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Pragnę podkreślić, że to jest właśnie ten milowy krok. W tej chwili lecznictwo uzdrowiskowe już jest określone w przepisach ustaw dotyczących leczenia. My od dwudziestu lat mówimy, że lecznictwo uzdrowiskowe jest integralną częścią lecznictwa. Nie może być tak, że my to mówimy, a jednocześnie tworzymy inne ustawy odnośnie tego lecznictwa.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Druga sprawa to prywatyzacja. Jest 26 jednoosobowych spółek Skarbu Państwa - dawnych państwowych przedsiębiorstw uzdrowiskowych. Ta ustawa w ogóle nie reguluje tej sprawy, nie przeszkadza ani też w ogóle nie ma żadnego wpływu, ponieważ te sprawy reguluje ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Jeśli chodzi o sprawy podatkowe, trzeba sięgnąć do początku lat dziewięćdziesiątych. Kiedy weszła w życie ustawa Prawo działalności gospodarczej, funkcjonowanie uzdrowisk stało się problemem i uregulowanie tych spraw było pierwszym wnioskiem związków zawodowych, które wtedy prowadziły działalność gospodarczą w postaci sanatoriów.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Wtedy też zostało rozesłane pismo do izb skarbowych, podpisane o ile pamiętam, przez pana ministra Ciemniewskiego, że działalność gospodarcza związków zawodowych nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy Prawo działalności gospodarczej. Nawet ci, którzy wtedy płacili podatki, otrzymali zwroty nadpłaconych kwot.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Ta sprawa była właściwie nieokreślona. Sprawa obłożenia podatkiem zakładów ochrony zdrowia dotyczy nie tylko zakładów lecznictwa uzdrowiskowego, - o czym chciałam powiadomić pana posła Grzonkowskiego. Dotyczy wszystkich zakładów opieki zdrowotnej, podobnie jak i uchwały, które zapadają.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Gminy mają ustawowo i konstytucyjnie zagwarantowane prawo do wolności ustalania tych podatków, oczywiście, w określonych granicach.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Uzdrowiskowe spółki płaciły dwa rodzaje podatków. Płaciły normalny, wysoki podatek, od tej działalności, która jest opodatkowana, a więc od hoteli, parkingów, restauracji itd., będąc jednocześnie, na najniższych stawkach, płatnikami podatku od gruntów i powierzchni tam, gdzie prowadziły leczenie w zakładach opieki zdrowotnej. Zmiana tej sytuacji była postulatem niemal wszystkich gmin uzdrowiskowych.</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Pragnę zwrócić uwagę na jeszcze jedną sprawę. W art.15 tej ustawy jest zapis, że właściciel urządzenia, a w słowniczku jest określone, co należy rozumieć pod terminem „urządzenie”, może przekazać gminie to urządzenie.</u>
          <u xml:id="u-24.11" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Jest to wyjście naprzeciw przede wszystkim uzdrowiskowym, jednoosobowym spółkom Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-24.12" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">W myśl obecnie obowiązujących przepisów, spółki Skarbu Państwa nie mogą nic przekazywać. Mogą to tylko sprzedać na przetargu. Chodziło o ustawowo zagwarantowane uproszczenie procedury.</u>
          <u xml:id="u-24.13" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Ponadto mamy taką sytuację, że to, co dziś posiadają spółki uzdrowiskowe, to jest spadek po wyposażeniu tych przedsiębiorstw w latach pięćdziesiątych. Niektóre posiadają ogromne powierzchnie parków, których nie są w stanie dziś utrzymać. I gminy odmawiają przejęcia tego parku. Chcemy, żeby to było uregulowane.</u>
          <u xml:id="u-24.14" who="#DoradcaministraJaninaSobczakKowalak">Tak więc sprawa podatkowa nie jest jednoznaczna i ma swój początek w latach dziewięćdziesiątych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W kwestii dotyczącej podatków, chciałbym dodatkowo zapytać pana ministra, czy wobec dwuznaczności tych przepisów, o której słyszeliśmy dzisiaj, minister zdrowia wystąpi o ewentualną zmianę w tym zakresie, która uwzględniałaby oczekiwania gmin, a zwłaszcza samych uzdrowisk, w świetle tego, co pani dyrektor powiedziała przed chwilą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuTomaszGrottel">W myśl nowych przepisów prawa gospodarczego, od 1 stycznia, zakłady opieki zdrowotnej świadczące usługi uzdrowiskowe są tak samo traktowane jak inne zakłady opieki zdrowotnej. Inicjatywa ministra będzie dotyczyła wszystkich zakładów opieki zdrowotnej w odniesieniu do płaconych podatków przez te zakłady, świadczące usługi jako takie, bez wyróżnienia usług uzdrowiskowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy inicjatywa będzie jeszcze w tej ustawie, czy w innej i kiedy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuTomaszGrottel">W tej chwili jest przygotowany wstępny projekt zmian zapisów ustawowych. Będzie on w najbliższym czasie konsultowany w odpowiednim trybie administracyjnym, w jak najszybszym terminie możliwym w sensie postępowania administracyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Dziękuję bardzo, czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełPawełBryłowskiUW">Mam uwagę do zapowiedzianej inicjatywy rządowej dotyczącej podatków. Rzecz może się okazać dość kłopotliwa w wykonaniu, bo jeżeli ma to dotyczyć wszystkich jednostek, ogólnie nazwijmy to służby zdrowia, czyli i samorządowych, i państwowych, i rządowych i prywatnych, to państwo otworzą taką lukę dotyczącą podatków, być może także podatków od nieruchomości i jeszcze jakichś, że wpadniemy w bardzo poważne kłopoty.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PosełPawełBryłowskiUW">Mówimy tu o uzdrowiskach, o sytuacji nadzwyczajnej tych obiektów i nie możemy tego tak sobie lekką ręką rozciągać na całość funkcjonowania służby zdrowia. Utrzymywanie służby zdrowia, chociażby tylko w tej części państwowej, jest dokonywane ze środków publicznych. Inne podmioty takich zwolnień nie mają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełKazimierzSas">Mam prośbę do pana przewodniczącego, aby umożliwić zabranie głosu przedstawicielom Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PosełKazimierzSas">Przyjechali do nas zaproszeni, mają w tej sprawie coś do powiedzenia, nad poprzednim projektem debatowaliśmy z ich wydatnym udziałem i chciałbym się przynajmniej dowiedzieć, jaki jest ich stosunek do tego projektu, jaki był wynik konsultacji. Z materiałów, które otrzymałem, dowiedziałem się, że w końcowej fazie, ich sugestie i propozycje zostały zupełnie oddalone.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PosełKazimierzSas">Uważam, że byłoby dobrze, aby nasi goście, którzy naprawdę się na tym znają, którzy pracują w swoich gminach, są burmistrzami w gminach uzdrowiskowych, wyrazili swoją opinię, przynajmniej wstępną, co do wartości merytorycznej tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Oczywiście, na forum Komisji jest jak najbardziej miejsce na przedstawienie opinii przez organizacje, których interes jest tą ustawą regulowany, ale spodziewałem się, że raczej na pierwszym posiedzeniu podkomisji będzie czas i miejsce na prezentowanie szczegółowe. Jeżeli jednak dzisiaj są goście i jest taki wniosek, bardzo proszę, kto z zaproszonych gości chciałby dzisiaj zabrać głos i przedstawić opinię swojej organizacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrezesStowarzyszeniaGminUzdrowiskowychJanGolba">Jestem burmistrzem Krynicy. Z uznaniem przyjęliśmy projekt, który został przedstawiony przez rząd. Z uznaniem, dlatego że dokładnie 26 września 2000 roku minęło 10 lat od momentu, kiedy powstał pierwszy projekt tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrezesStowarzyszeniaGminUzdrowiskowychJanGolba">Z uznaniem, dlatego że zawiera on rzeczywiście treści merytoryczne odnoszące się do uzdrowiska i lecznictwa uzdrowiskowego, a także do kwestii związanych z funkcjonowaniem gmin uzdrowiskowych takie, które pozwalają mieć nadzieję, że nareszcie prace nad ustawą o gminach uzdrowiskowych i lecznictwie uzdrowiskowym zostaną zakończone.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrezesStowarzyszeniaGminUzdrowiskowychJanGolba">Takie jest zdanie, w tym momencie, Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych, że projekt ustawy w części dotyczącej uznania obszaru gminy za uzdrowisko, w części dotyczącej lecznictwa uzdrowiskowego, a także uporządkowania przepisów odnoszących się do tej sfery działalności gminy, jest sporządzony prawidłowo.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PrezesStowarzyszeniaGminUzdrowiskowychJanGolba">Projekt upraszcza niektóre procedury postępowania, szczególnie w zakresie postępowania administracyjnego, w tym między innymi spraw budowlanych, o których tu była mowa, jak również jasno wreszcie określa kompetencje gminy w zakresie odnoszącym się do lecznictwa uzdrowiskowego i uzdrowisk.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#PrezesStowarzyszeniaGminUzdrowiskowychJanGolba">Projekt liberalizuje także niektóre przepisy, podobnie jak to się dzieje w państwach europejskich, jeżeli chodzi o kwestie związane z funkcjonowaniem uzdrowisk na terenie gminy uzdrowiskowej.</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#PrezesStowarzyszeniaGminUzdrowiskowychJanGolba">Mimo to uważamy, że projekt załatwia sprawy gminy uzdrowiskowej połowicznie, ponieważ obejmuje tylko jedną część funkcjonowania gminy uzdrowiskowej, odnosząc się tylko i wyłącznie do sfery organizacyjnej dotyczącej uzdrowiska i lecznictwa uzdrowiskowego, natomiast pomija kwestie ustrojowe, typowe kwestie prawne i finansowe odnoszące się do gmin uzdrowiskowych, które były wymienione w pierwotnych projektach rządowych, które były z gminami uzdrowiskowymi uzgodnione, a które w końcowym etapie uzgodnień międzyresortowych nie znalazły uznania w oczach poszczególnych resortów. W związku z tym, uważam, że jeżeli będą prowadzone dalsze prace w podkomisji, zgłosimy swoje uwagi, bardzo szczegółowe, odnoszące się do uzupełnienia - podkreślam - uzupełnienia, bo uważamy, że ten projekt jest w swojej pierwszej części opracowany dobrze, natomiast powinien zostać uzupełniony i wtedy środowiska samorządowe byłyby z tego projektu absolutnie zadowolone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">W ten sposób wysłuchaliśmy dyskusji poselskiej, widzę, że jeszcze pan poseł Bryłowski prosi o głos. Proszę, ale tylko jedno krótkie pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełPawełBryłowski">Z uwagą wysłuchałem tego, co mówił pan burmistrz o opiniodawczej działalności części gmin, natomiast nic nie było dotąd mówione, chyba że przeoczyłem, na temat czy organizacje samorządowe wypowiedziały się w tej sprawie. Jeśli nie, bardzo proszę, aby w ramach prac w podkomisji, co zresztą przewiduje ustawa, zainteresowano tym tematem także organizacje samorządowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Dziękuję, panie pośle, jest to oczywiste. Prezydia już na ten temat rozmawiały i na pierwszym posiedzeniu podkomisji zaprosimy przedstawicieli organizacji zainteresowanych tą ustawą, aby przedstawili oficjalne stanowisko w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Nie ma wątpliwości, że chcemy rozszerzyć dyskusję i mieć pewność, że ustawa nie będzie naruszała jakichś istotnych interesów zarówno uzdrowisk, gmin uzdrowiskowych jak i ewentualnie także związków zawodowych, które również w tej sprawie chcą się wyraźnie wypowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Zatem kończymy dyskusję w pierwszym czytaniu i przechodzimy do decyzji. Jest wniosek pana posła Zbigniewa Szymańskiego, poparty przez panią poseł Krystynę Herman, aby procedować dalej nad ustawą w podkomisji. Poddaję tę sprawę pod decyzję Komisji. Wstępna propozycja pani posłanki Barbary Imiołczyk, aby na nowo powołać skład już wybranej podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Przypomnę, że liczyła ona 14 osób, ale wskutek rezygnacji niektórych posłów skład tej podkomisji jest już nieaktualny. Dlatego prezydia połączonych Komisji proponują, aby w skład podkomisji wchodziło 8 posłów - po 4 posłów z Komisji Zdrowia i Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Jeśli chodzi o skład podkomisji, wstępne propozycje przedstawiają się następująco: pan poseł Zbigniew Szymański, pan poseł Tadeusz Zieliński, pani posłanka Krystyna Herman, pan poseł Stanisław Grzonkowski z Komisji Zdrowia oraz pan poseł Zbigniew Leraczyk, pan poseł Wiesław Woda, pan poseł Krzysztof Cenkowski i pan poseł Kazimierz Sas.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy są zastrzeżenia do tego składu lub propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełPawełBryłowski">Mam pytanie, a zarazem propozycję czy nie można by było rozszerzyć tego składu o jedną osobę? Mam na myśli pana posła Jana Cyconia, który jest zainteresowany tą tematyką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Oczywiście, przedstawiłem uzgodnienie prezydiów obu Komisji, ale jeśli jest jeszcze inna propozycja, to poddam pod głosowanie wniosek prezydiów dotyczący ośmioosobowej podkomisji, a następnie drugie pytanie odnośnie jej składu.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Kto jest za przyjęciem ośmioosobowej podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisje 10 głosami, przy 1 przeciwnym i 2 wstrzymujących się przyjęły wniosek.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Tak, więc podkomisja będzie liczyła osiem osób. Co do składu podkomisji, zgodnie z wnioskiem prezydium, skład został przedstawiony. Obecnie poddam go pod głosowanie. Kto jest za przyjęciem składu podkomisji w kształcie przedstawionym przez prezydia?</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Stwierdzam, że Komisje 12 głosami, przy braku głosów przeciwnych i 1 wstrzymującym się przyjęły wniosek. Podkomisja została wybrana w składzie zaproponowanym przez prezydia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy są sugestie, co do trybu pracy podkomisji ewentualnie terminu ich zakończenia?</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Proponuję, aby pierwsze posiedzenie było poświęcone wysłuchaniu opinii zainteresowanych ustawą organizacji. Co do terminu, sądzę, że powinniśmy go również wskazać podkomisji, powinien być stosunkowo krótki? Czy termin półtora miesiąca nie będzie za krótki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosłankaKrystynaHerman">Proponuję, abyśmy nie wyznaczali sobie terminu tylko wzięli do serca, że tę pracę trzeba zakończyć jak najszybciej.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PosłankaKrystynaHerman">To będzie przecież uzależnione również od tego, w jakim terminie wystąpimy o opinie do zainteresowanych środowisk, jak również o ekspertyzy. Sądzę, że za dwa tygodnie spotkamy się na pierwszym posiedzeniu podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Sądzę, że w kwestii wyznaczania terminu nie będziemy się spierać. Jest sugestia dla podkomisji, aby pracowała bardzo aktywnie i w jak najkrótszym czasie ukończyła prace, bez wyznaczania specjalnego terminu.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Czy są jeszcze jakieś propozycje odnośnie trybu pracy podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PosełStanisławGrzonkowski">Nie wiedzę, a zatem, proszę podkomisję o zebranie się i ukonstytuowanie. Na tym kończę posiedzenie połączonych Komisji Zdrowia oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Dziękuję wszystkim obecnym, zamykam obrady.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>