text_structure.xml 38.3 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełTadeuszWrona">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Proponowany porządek dzienny obejmuje:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełTadeuszWrona">- podjęcie inicjatywy ustawodawczej w zakresie nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełTadeuszWrona">- pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym (druk nr 1041),</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełTadeuszWrona">- uchwalenie dezyderatu w sprawie wdrażania reformy samorządowej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełTadeuszWrona">Proponuję, aby zmienić kolejność rozpatrywanych punktów i rozpocząć posiedzenie od uchwalenia dezyderatu w sprawie wdrażania reformy samorządowej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełTadeuszWrona">W związku z brakiem głosów przeciwnych porządek posiedzenia uważam za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy więc do rozpatrzenia punktu pierwszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PosełTadeuszWrona">Pragnę przypomnieć, że zespół w składzie: poseł Barbara Imiołczyk, poseł Jerzy Barzowski, poseł Stanisław Pawlak, przy współudziale posła Włodzimierza Puzyny, posła Mirosława Sekuły oraz posła Tadeusza Wrony przygotował projekt treści dezyderatu nr 4 do prezesa Rady Ministrów w sprawie wdrażania reformy administracji publicznej. Projekt został członkom Komisji dostarczony przed posiedzeniem.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PosełTadeuszWrona">Proszę posła Jerzego Barzowskiego o omówienie treści projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJerzyBarzowski">Pragnę przypomnieć, że projekt dezyderatu powstał na podstawie licznych wniosków zgłoszonych podczas dwóch posiedzeń Komisji, które odbyły się 22 kwietnia oraz 6 maja br. i były poświęcone ocenie wdrażania reformy administracji publicznej. W posiedzeniach tych uczestniczyli przedstawiciele samorządów, w tym reprezentanci powiatów, sejmików, skarbnicy województw.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełJerzyBarzowski">Uważam, że staraliśmy się zawrzeć w projekcie wszystkie najważniejsze problemy wynikające z wielowątkowej, pogłębionej dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełJerzyBarzowski">Proponuję, aby w dyskusji nad projektem ograniczyć się do konkretnych uwag do treści dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełJerzyBarzowski">Zespół uważa, że dezyderat powinien być jak najszybciej przyjęty i skierowany do adresata, gdyż są w nim zapisane pewne postulaty, których zrealizowanie powinno ułatwić dalsze wdrażanie reformy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełTadeuszWrona">Moim zdaniem spotkania Komisji z przedstawicielami samorządów, zwłaszcza ze skarbnikami samorządów wojewódzkich, pozwoliły sformułować w dezyderacie bardzo precyzyjne wnioski. Chciałbym jednocześnie podziękować zespołowi za trud włożony w przygotowanie projektu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełTadeuszWrona">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełWitoldGintowtDziewałtowski">Można powiedzieć, że projekt dezyderatu jest zbyt maksymalistyczny, gdyż praktycznie zawarto w nim wszystkie najbardziej istotne problemy, które pojawiły się w trakcie wdrażania reformy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełWitoldGintowtDziewałtowski">Nie wnoszę jednak w związku z tym zastrzeżeń i ograniczę się do dwóch uwag szczegółowych. Proponuję, aby w pkt. 1, gdzie mowa jest o uregulowaniu przekazywania mienia nowo powstałym jednostkom samorządu oraz stworzeniu warunków lokalowych do funkcjonowania sejmików i powiatów, dopisać, że chodzi nam o to, iż ma to się odbywać na zasadach nieodpłatnych. Powinniśmy o tym rządowi zdecydowanie przypomnieć.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełWitoldGintowtDziewałtowski">W pkt. 5 proponuję zapisać, że chodzi o refundację wypłat „trzynastek” i odpraw byłych pracowników administracji rządowej nie przejętych przez samorządy, a nie o uregulowanie wypłat.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełWitoldGintowtDziewałtowski">Wnoszę także, aby w pkt. 7 dopisać, iż chodzi o szybkie przekazanie kontynuowanych inwestycji jednostkom samorządu terytorialnego wraz z odpowiednimi środkami finansowymi na ich realizację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełTadeuszWrona">Uwagę posła Witolda Gintowta-Dziewałtowskiego o tym, że wnioski płynące z dyskusji zostały ujęte w dezyderacie bardzo szeroko i wnikliwie, traktuję jako komplement pod adresem zespołu redakcyjnego.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełTadeuszWrona">Nie widzę dalszych zgłoszeń do dyskusji. Mamy więc do rozpatrzenia trzy poprawki zgłoszone przez posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego. Proszę, aby wnioskodawca zaproponował ostateczną redakcję pierwszej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełWitoldGintowtDziewałtowski">Proponuję aby pkt. 1 brzmiał: „Pilnego i zdecydowanego uregulowania przekazywania mienia nowo powstałym jednostkom samorządu oraz stworzenia warunków lokalowych na zasadach nieodpłatnych do funkcjonowania sejmików i powiatów, zgodnych z duchem ustawy wprowadzającej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy są uwagi do tej propozycji ze strony Biura Legislacyjnego KS i zespołu redakcyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJerzyBarzowski">Uważam, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby w treści dezyderatu uwzględnić poprawkę posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego do pkt. 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Proponuję, aby uprościć redakcję pkt. 1 i zapisać: „Pilnego i zdecydowanego uregulowania przekazywania mienia nowo powstałym jednostkom samorządu oraz nieodpłatnego przekazania lokali niezbędnych do funkcjonowania sejmików i powiatów”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski zgadza się na zaproponowaną przez przedmówcę redakcję pkt. 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJerzyBarzowski">Nie zgłaszam zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełTadeuszWrona">Proponuję, aby głosować nad poprawką zgłoszoną przez posła W. Puzynę. Kto jest za przyjęciem pkt. 1 dezyderatu w brzmieniu: „Pilnego i zdecydowanego uregulowania przekazywania mienia nowo powstałym jednostkom samorządu oraz nieodpłatnego przekazania lokali niezbędnych do funkcjonowania sejmików i powiatów”.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła zaproponowaną poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełTadeuszWrona">Kolejna poprawka dotyczy pkt. 5. Proszę posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego o przedstawienie ostatecznej redakcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełWitoldGintowtDziewałtowski">Proponuję, aby pkt. 5 nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełWitoldGintowtDziewałtowski">„Zapewnienie refundacji „trzynastek” i odpraw byłych pracowników administracji rządowej nie przejętych przez samorządy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy są uwagi do tej propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Uważam, że pkt. 5 powinien brzmieć:</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">„Refundacji „trzynastek” i odpraw byłych pracowników administracji rządowej nie przejętych przez samorządy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełTadeuszWrona">Proponuję, aby głosować nad poprawką zgłoszoną przez posła W. Puzynę. Kto jest za przyjęciem pkt. 5 dezyderatu w proponowanym brzmieniu?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła zaproponowaną poprawkę do pkt. 5.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełTadeuszWrona">Kolejna poprawka dotyczy pkt. 7.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PosełTadeuszWrona">Proszę posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego o przedstawienie ostatecznej redakcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełWitoldGintowtDziewałtowski">Proponuję, aby pkt. 7 brzmiał:</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełWitoldGintowtDziewałtowski">„Szybkiego przekazania kontynuowanych inwestycji jednostkom samorządu terytorialnego wraz z odpowiednimi środkami finansowymi na ich realizację”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełTadeuszWrona">Czy są uwagi do tej propozycji? W związku z brakiem uwag przechodzimy do głosowania nad pkt. 7 w brzmieniu zaproponowanym przez posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego. Kto jest za?</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła zaproponowaną poprawkę do pkt. 7.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PosełTadeuszWrona">W związku z tym że przegłosowaliśmy wszystkie zgłoszone poprawki przechodzimy do głosowania nad całością dezyderatu nr 4. Przypominam jego treść:</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PosełTadeuszWrona">„Od początku bieżącego roku powstałe w wyniku wprowadzenia reformy jednostki samorządu terytorialnego sygnalizują liczne niedostatki i problemy związane z jej wdrożeniem. Komisja po zapoznaniu się z przedłożonym sprawozdaniem z przebiegu wdrażania reformy administracji publicznej oraz przeprowadzoną debatą w dniach 22 kwietnia 1999 r. i 6 maja 1999 r. stwierdza, że zgłoszone uwagi są w większości zasadne.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PosełTadeuszWrona">Dlatego też Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej wzywa rząd do:</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PosełTadeuszWrona">1. Pilnego i zdecydowanego uregulowania przekazywania mienia nowo powstałym jednostkom samorządu oraz stworzenia warunków lokalowych na zasadach nieodpłatnych, do funkcjonowania sejmików i powiatów zgodnych z duchem ustawy wprowadzającej.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#PosełTadeuszWrona">2. Przekazania dodatkowych środków z budżetu państwa na podstawowe zadania samorządu zwłaszcza w zakresie pomocy społecznej i oświaty.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#PosełTadeuszWrona">3. Szybkiego dokonania podziału rezerwy na wdrożenie reformy i innych rezerw celowych według czytelnych zasad skonsultowanych ze środowiskiem samorządowym.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#PosełTadeuszWrona">4. Przekazywania dotacji zgodnie z zasadami ustawy o finansach publicznych i terminami realizacji zadań, na które dotacje są przeznaczone.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#PosełTadeuszWrona">5. Refundację wypłat „trzynastek” i odpraw byłych pracowników administracji rządowej nie przejętych przez samorządy.</u>
          <u xml:id="u-18.10" who="#PosełTadeuszWrona">6. Pokrycia zadłużeń jednostek przejętych przez samorządy terytorialne w tym samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-18.11" who="#PosełTadeuszWrona">7. Szybkiego przekazania kontynuowanych kontroli inwestycji jednostkom samorządu terytorialnego wraz z odpowiednimi środkami finansowymi na ich realizację.</u>
          <u xml:id="u-18.12" who="#PosełTadeuszWrona">8. Monitorowania finansów jednostek samorządu terytorialnego i informowania na bieżąco o jego wynikach Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz organizacji samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-18.13" who="#PosełTadeuszWrona">9. Przekazania samorządom udziałów Skarbu Państwa w agencjach rozwoju regionalnego i lokalnego oraz w innych spółkach służących rozwojowi regionalnemu.</u>
          <u xml:id="u-18.14" who="#PosełTadeuszWrona">10. Bezwzględnego przestrzegania terminów zgodnych z k.p.a. przy udzielaniu odpowiedzi jednostkom samorządu terytorialnego oraz przestrzegania tej zasady przy zwracaniu się o przekazywanie istotnych informacji do tych jednostek.</u>
          <u xml:id="u-18.15" who="#PosełTadeuszWrona">11. Edukacji urzędników poszczególnych resortów w zakresie znajomości przepisów ustaw wprowadzanych reform, tak aby nie dochodziło do przekazywania nieprawdziwych informacji jednostkom samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-18.16" who="#PosełTadeuszWrona">Równocześnie Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej apeluje do rządu o rzetelną analizę funkcjonowania finansów publicznych, tak aby doprowadzić do opracowania docelowego systemu finansowania gmin, powiatów i województw.</u>
          <u xml:id="u-18.17" who="#PosełTadeuszWrona">Komisja stwierdza, że potrzebne jest dalsze przekazywanie kompetencji samorządom, szczególnie w dziedzinie rolnictwa, pomocy społecznej oraz rozwiązywania problemów bezrobocia”.</u>
          <u xml:id="u-18.18" who="#PosełTadeuszWrona">Kto jest za przyjęciem dezyderatu nr.4?</u>
          <u xml:id="u-18.19" who="#PosełTadeuszWrona">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła dezyderat nr. 4.</u>
          <u xml:id="u-18.20" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt. 2 porządku obrad Komisji. Mamy rozpocząć pracę nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym (druk nr 1041). Proszę przedstawiciela wnioskodawców posła Jerzego Jankowskiego o przedstawienie projektu. Niestety poseł Jerzy Jankowski nie jest obecny na posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-18.21" who="#PosełTadeuszWrona">Czy jest może na sali któryś z posłów wnioskodawców upoważniony do zaprezentowania projektu? Okazuje się, że żadnego z posłów wnioskodawców nie ma na sali. W związku z tym nie widzę możliwości rozpatrzenia tego przedłożenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełJanKochanowski">Czy posłowie wnioskodawcy zostali poinformowani o tym, że na dzisiejszym posiedzeniu Komisji będzie rozpatrywany w pierwszym czytaniu ich projekt ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełTadeuszWrona">Mam informację, że sekretariat Komisji powiadomił zainteresowanych, że w dniu dzisiejszym będzie rozpatrywany ich projekt ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełJerzyCzepułkowski">Proponuję, aby do stwierdzenia, iż projekt nie może być rozpatrzony, dodać, że dotyczy to dzisiejszego posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełTadeuszWrona">Naturalnie projekt z druku nr 1041 nie może być rozpatrzony na dzisiejszej Komisji z powodu braku przedstawiciela wnioskodawców.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PosełTadeuszWrona">Przechodzimy do pkt. 3 porządku obrad, który obejmuje podjęcie przez Komisję inicjatywy ustawodawczej dotyczącej nowelizacji ustawy z dnia 8 marca 1990 r.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PosełTadeuszWrona">Pragnę przypomnieć, że podkomisja zakończyła pracę nad projektem nowelizacji w dniu wczorajszym. Udało się jednak przygotować tekst ujednolicony ustawy z naniesionymi wszystkimi propozycjami zmian, który przed posiedzeniem został dostarczony Komisji. Naturalnie nie jest to jeszcze projekt ustawy, ale materiał roboczy, który może nam pomóc w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PosełTadeuszWrona">Proponuję, aby przejść do omawiania po kolei wszystkich zaproponowanych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Uważam, że najpierw powinniśmy wysłuchać omówienia projektu przez autorów, którzy zapoznaliby nas z ogólną koncepcją zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełTadeuszWronaAWS">W zastępstwie przewodniczącego zespołu redakcyjnego, posła Józefa Lassoty, który jest chwilowo nieobecny, pragnę przedstawić tryb pracy nad nowelizacją. Zespół odbył kilka posiedzeń, na których zarówno posłowie, jak i eksperci mogli wnosić bez ograniczeń poprawki do ustawy.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PosełTadeuszWronaAWS">Do propozycji nowelizacji zostały włączone także złożone na piśmie przez posłów spoza zespołu uwagi i wnioski. W ostatecznej redakcji tekstu pomogło nam Biuro Legislacyjne KS.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PosełTadeuszWronaAWS">Pragnę zauważyć, że trudno mówić o jakiejś generalnej koncepcji zmiany ustawy.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PosełTadeuszWronaAWS">Uważam, że nie wprowadzono do niej także zasadniczych, rewolucyjnych zmian.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PosełTadeuszWronaAWS">Przede wszystkim proponowane rozwiązania zmierzają do uściślenia obowiązujących przepisów i dostosowana ich do nowej Konstytucji RP oraz ustaw dotyczących reformy ustrojowo-administracyjnej kraju.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PosełTadeuszWronaAWS">Chodzi przede wszystkim o takie ustawy jak: o samorządzie powiatowym i samorządzie wojewódzkim. Jednocześnie w projekcie uwzględniono wszystkie wnioski płynące z dotychczasowej praktyki działania samorządu gminnego.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#PosełTadeuszWronaAWS">Wiele z tych wniosków przekazały nam organizacje samorządowe, między innymi Związek Gmin Śląska Opolskiego, Związek Komunalny ds. Wodociągów i Kanalizacji, Krajowe Stowarzyszenie Sołtysów. Ta ostatnia organizacja wniosła wiele istotnych uwag, które poszerzyły zakres nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełWitoldGintowtDziewałtowski">Czy projekt jest znany organizacjom samorządowym, a zwłaszcza Związkowi Miast Polskich, który jest najbardziej zainteresowany kierunkiem proponowanych zmian. Interesuje mnie także opinia strony rządowej o projekcie. Na gorąco mogę jedynie stwierdzić, że większość proponowanych zmian ma znaczenie praktyczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełTadeuszWrona">Nastąpiło pewne nieporozumienie. Komisja jest obecnie na etapie prac nad materiałem roboczym, który dopiero może stać się punktem wyjścia do podjęcia przez nas inicjatywy legislacyjnej. Dopiero wtedy, gdy zaaprobujemy projekt nowelizacji i skierujemy go do laski marszałkowskiej, może być on przedmiotem oceny strony rządowej, a także organizacji samorządowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełMaciejPoręba">Większość członków Komisji otrzymała projekt roboczy dopiero dzisiaj, tuż przed posiedzeniem. Znamy, co prawda, bardzo dobrze ustawę o samorządzie gminnym, ale biorąc pod uwagę, że praktycznie nie mieliśmy czasu przeanalizować wszystkich wprowadzonych zmian, z których część ma charakter merytoryczny. Uważam, że w chwili obecnej nie jest możliwe rozpatrywanie ich po kolei, tak jak zaproponował to przewodniczący poseł Tadeusz Wrona.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PosełMaciejPoręba">Moim zdaniem w dniu dzisiejszym możemy odbyć jedynie ogólną dyskusję nad propozycjami zawartymi w projekcie nowelizacji. Podejmowanie teraz inicjatywy ustawodawczej, bez wnikliwego przyjrzenia się propozycjom zespołu byłoby przedwczesne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełIrenaLipowicz">Pragnę wyrazić opinię, że roboczy projekt nowelizacji został dobrze przygotowany i będzie stanowił dobrą podstawę do podjęcia przez Komisję inicjatywy ustawodawczej. Nie zawiera on propozycji zmian, które mogłyby sprowokować ideologiczne spory. Mamy przede wszystkim do czynienia z usprawnieniem dotychczas obowiązującej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PosełIrenaLipowicz">Myśmy już na jednym z posiedzeń dyskutowali nad zmianami w ustawie, ale nikt nie powiedział, że już teraz, na tym posiedzeniu musimy zakończyć dyskusję i podjąć inicjatywę ustawodawczą. Może powinniśmy jeszcze wysłuchać opinii ekspertów i przeprowadzić ogólną dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełMaciejPoręba">Mój wniosek nie miał na celu zamykania dyskusji nad projektem roboczym. Być może istnieje nawet szansa na zaakceptowanie projektu w dniu dzisiejszym. Jednak uważam, że na tym etapie nie powinniśmy w sposób mechaniczny rozpatrywać kolejno propozycji wszystkich zmian. Najpierw poznajmy szerzej intencje, którymi kierowali się autorzy nowelizacji. Na następnym posiedzeniu przeszlibyśmy do konkretnych ustaleń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełBarbaraImiołczyk">Ułatwiłoby nam dalsze procedowanie gdyby któryś z członków zespołu, który opracował projekt roboczy, przedstawił założenia nowelizacji. Uważam, że bez zreferowania i dokładnego przeczytania projektu będzie nam bardzo trudno przejść do przeglądu poszczególnych artykułów i podejmowania decyzji dotyczących poszczególnych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełTadeuszWrona">Proponuję, aby wprowadzenia do dyskusji dokonał ekspert Komisji dr Janusz Maćkowiak, który od początku brał udział w pracach zespołu przygotowującego projekt roboczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#EkspertKomisjiJanuszMaćkowiak">W pracy nad projektem przyświecały nam dwa założenia. Po pierwsze, chcieliśmy doprowadzić do ujednolicenia rozwiązań zawartych w trzech ustawach ustrojowych dotyczących samorządu terytorialnego. Przede wszystkim jednak chodziło o zharmonizowanie regulacji dotyczących samorządów gminnych z regulacjami dotyczącymi samorządu powiatowego.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#EkspertKomisjiJanuszMaćkowiak">Po drugie, naszym celem było dostosowanie ustawy do rozwiązań zawartych w nowej Konstytucji RP. Mamy świadomość, że niektóre przepis mogą budzić nadal wątpliwości, ale nam zależało na tym, aby jak najszybciej dostosować ustawę do aktualnego stanu prawnego, a zwłaszcza do nowej struktury administracyjnej, która została wprowadzona w wyniku reformy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełJerzyBarzowski">Być może lepiej by było, gdyby dzisiaj przyjąć projekt roboczy, gdyż może się okazać, że niektóre propozycje mogą doprowadzić do sporów, a to tylko wydłuży cały proces. Przecież po podjęciu inicjatywy ustawodawczej możemy spokojnie pracować nad przedłożeniem i dopracowywać poszczególne przepisy. Będziemy wtedy w lepszej sytuacji, gdyż Komisja dysponować będzie wtedy opiniami organizacji samorządowych, co tylko ułatwi prace.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PosełJerzyBarzowski">Moim zdaniem nie ma sensu rozpoczynać dzisiaj dyskusji, do której i tak będziemy zmuszeni powrócić. Proszę także zauważyć, że większość zmian ma wyłącznie charakter dostosowawczy, a w zespole pracowali posłowie reprezentujący wszystkie ugrupowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełTadeuszWrona">Możemy naturalnie przyjąć taki tryb postępowania. Czy są w tej sprawie inne opinie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełIrenaLipowicz">Pragnę zauważyć, że w dwóch obszarach projekt wykracza poza zmiany czysto dostosowawcze. Po pierwsze, wprowadzono do niego przepisy umacniające pozycję jednostek pomocniczych. Po drugie, nadano większą rangę zadaniom własnym, gdyż, jak wiemy, są one ostatnio coraz częściej wypierane przez zadania zlecone.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PosełIrenaLipowicz">Mimo że jestem takiego samego zdania jak poseł Jerzy Barzowski to jednak uważam, że głosowania nad zmianami powinno się przeprowadzić na kolejnym posiedzeniu. Chodzi o to, żeby nikt z członków Komisji nie miał poczucia, że pewne rozwiązania, z którymi on się nie zgadza, zostały wprowadzone do projektu bez możliwości przedstawienia racji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełTadeuszWrona">W praktyce oznaczałoby to zwołanie w dniu jutrzejszym kolejnego posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełBarbaraImiołczyk">Jeszcze raz zwracam się z prośbą, aby przed podjęciem decyzji umożliwić członkom Komisji dokładne zapoznanie się z tekstem projektu roboczego. Nie sądzę, abym miała większe zastrzeżenia do zaproponowanych w nim rozwiązań, ale uważam, że musimy je najpierw przeanalizować, na co nie mieliśmy w ogóle czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełJózefLassota">Jako przewodniczący zespołu, który opracował projekt roboczy nowelizacji, pragnę dodać, że w przedłożeniu mamy do czynienia ze zmianami, które w praktyce mogłyby obowiązywać od zaraz, oraz z takimi, które powinny wejść w życie dopiero w następnej kadencji samorządów. Jeżeli będzie takie życzenie, to omówię kolejno proponowane zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełTadeuszWrona">W tej chwili dyskutujemy ogólnie o założeniach projektu, a nie o poszczególnych artykułach. Proponuję, aby kontynuować tę dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełJózefLassota">Zespół chciał przede wszystkim doprowadzić do tego, aby ustawa o samorządzie gminnym była spójna z ustawami o samorządzie powiatowym i wojewódzkim. Naszym celem było też skorygowanie, na podstawie dotychczasowej praktyki wyniesionej z funkcjonowania ustawy, niedoskonałych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PosełJózefLassota">Staraliśmy się również skorelować ustawę z obowiązującymi normami konstytucyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PosełJózefLassota">Jeżeli Komisja wyrazi zgodę, to w drugim etapie zespół będzie kontynuował prace nad kompleksową nowelizacją ustaw dotyczących samorządu. Ostatecznie chcielibyśmy stworzyć pewnego rodzaju kodeks samorządowy, w którym zawarte byłyby nie tylko rozwiązania ustrojowe, ale także kwestie dotyczące wyborów i finansów, mienia itp.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PosełJózefLassota">Proponuję, aby w głosowaniu odnieść się do wniosku posła Jerzego Barzowskiego, aby podjąć inicjatywę legislacyjną. Jeżeli nie zostanie on przyjęty, to proponuję, aby inicjatywę ustawodawczą podjąć w dniu jutrzejszym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełRyszardBrejza">Wydaje mi się, że wszyscy doskonale znamy ustawę o samorządzie gminnym i dlatego decyzje dotyczące poszczególnych poprawek nie powinny być bardzo trudne. Dlatego uważam, że powinniśmy teraz ogłosić przerwę w posiedzeniu na zapoznanie się z projektem nowelizacji, a następnie przystąpić do omawiania poszczególnych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełJerzyBarzowski">Ponawiam swój wniosek, aby generalnie przyjąć projekt ustawy, gdyż i tak po uruchomieniu procesu legislacyjnego będziemy musieli odbyć dyskusję nad poszczególnymi zmianami. Przecież mamy świadomość, że wtedy każdy argument i każdy wniosek będzie wzięty pod uwagę i przesądzony w głosowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełTadeuszWrona">Zrealizowanie wniosku posła Jerzego Barzowskiego będzie trudne, gdyż w roboczym projekcie niektóre przepisy zapisane są w wersjach alternatywnych. Dlatego trzeba było by najpierw zdecydować się, za którą wersją opowiadamy się jako Komisja.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PosełTadeuszWrona">Najpierw poddam pod głosowanie wniosek posła Jerzego Barzowskiego, aby po rozstrzygnięciu propozycji alternatywnych przyjąć projekt, a tym samym podjąć inicjatywę ustawodawczą w zakresie nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PosełTadeuszWrona">Kto jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#PosełTadeuszWrona">Za wnioskiem posła Jerzego Barzowskiego opowiedziało się 11 posłów.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#PosełTadeuszWrona">Kto jest za przyjęciem wniosku poseł Barbary Imiołczyk, aby przyjąć inicjatywę ustawodawczą na następnym posiedzeniu, tak aby dać czas posłom na zapoznanie się z propozycjami zmian?</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#PosełTadeuszWrona">Za wnioskiem poseł Barbary Imiołczyk opowiedziało się 11 posłów.</u>
          <u xml:id="u-43.6" who="#PosełTadeuszWrona">W jednym i drugim głosowaniu 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-43.7" who="#PosełTadeuszWrona">Sprawa więc nie została rozstrzygnięta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Proszę, aby zostało sprecyzowane, kiedy odbędzie się kolejne posiedzenie Komisji, na którym zapadłaby decyzja o podjęciu inicjatywy ustawodawczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełTadeuszWrona">Prezydium Komisji proponuje, aby posiedzenie zwołać na dzień jutrzejszy, na godzinę 20.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełBarbaraImiołczyk">Moim zdaniem możemy teraz kontynuować posiedzenie i rozstrzygnąć rozwiązania wariantowe. Jeżeli uda nam się dzisiaj skończyć pracę i zdecydować o podjęciu inicjatywy ustawodawczej, to nie trzeba będzie jutro ponownie się zbierać. Jeżeli nie będziemy w stanie zakończyć prac, to naturalnie trzeba będzie je kontynuować w zaproponowanym przez prezydium Komisji terminie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełMaciejPoręba">Nadal uważam, że najpierw powinniśmy mieć możliwość zapoznania się z projektem, a dopiero potem będziemy mogli świadomie decydować się na poparcie tych czy innych wariantów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosełTadeuszWrona">Mamy więc nowy wniosek poseł Barbary Imiołczyk, aby kontynuować posiedzenie i przystąpić do rozstrzygania rozwiązań wariantowych.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PosełTadeuszWrona">Poseł Maciej Poręba podtrzymał natomiast swój wniosek, aby przystąpić do rozpatrywania zmian na następnym posiedzeniu Komisji. Poddam te wnioski pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PosełTadeuszWrona">Kto jest za wnioskiem poseł Barbary Imiołczyk?</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#PosełTadeuszWrona">Za tym wnioskiem opowiedziało się 6 posłów.</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#PosełTadeuszWrona">Kto jest za wnioskiem posła Macieja Poręby?</u>
          <u xml:id="u-48.5" who="#PosełTadeuszWrona">Za tym wnioskiem opowiedziało się 14 posłów.</u>
          <u xml:id="u-48.6" who="#PosełTadeuszWrona">Został przyjęty wniosek posła Macieja Poręby i dzisiaj nie będziemy pracować nad tekstem nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełIrenaLipowicz">Jestem zdania, że kolejne posiedzenie Komisji powinno odbyć się w dniu jutrzejszym. W terminie późniejszym bardzo trudno będzie zwołać posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PosełIrenaLipowicz">Proponuję, aby wykorzystać obecność na sali eksperta Komisji dra Janusza Maćkowiaka i omówić rozwiązania wariantowe, gdyż wtedy łatwiej nam będzie podejmować decyzje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Być może część posłów nie będzie mogła przyjść jutro na posiedzenie. Może lepszym rozwiązaniem byłoby zwołanie go na piątek, po głosowaniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełTadeuszWrona">Przypominam, że głosowania nie odbędą się z samego rana, lecz są planowane na godz. 11.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełJerzyCzepułkowski">Uważam, że pośpiech nie jest uzasadniony, gdyż i tak część przepisów nowelizowanej ustawy ma wejść w życie dopiero w następnej kadencji samorządów. Może więc podjąć inicjatywę ustawodawczą na najbliższym posiedzeniu wyjazdowym Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełJózefLassota">Tylko część przepisów przewidzianych w nowelizacji powinna wejść w życie dopiero w nowej kadencji. Jednak pewne zmiany mogą obowiązywać praktycznie od zaraz. Odkładanie więc terminu podjęcia przez Komisję inicjatywy ustawodawczej nie powinno mieć miejsca. Przykładowo, w nowelizacji zaproponowaliśmy pewne rozwiązania dotyczące wysokości uposażeń samorządowców w gminach, analogiczne do rozwiązań, które są zapisane w ustawie o samorządzie powiatowym. Sprawa, jak wiemy, jest bardzo...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Uważam, że posłowie są zbyt często zaskakiwani decyzjami marszałka Sejmu o zmianach w porządku obrad i przesuwaniem posiedzeń na soboty. To dezorganizuje nam pracę.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Moim zdaniem nic nie stoi na przeszkodzie, aby zakończyć pracę nad nowelizacją na dodatkowo zwołanych w czerwcu posiedzeniach Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełTadeuszWrona">Proszę mieć na uwadze, że zespół roboczy wraz z ekspertami, ciężko pracując, przygotował w ciągu krótkiego czasu projekt roboczy. Teraz nie powinniśmy, odkładając termin podjęcia inicjatywy, zmarnować tego wysiłku.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PosełTadeuszWrona">Przecież nowelizacja nie prowadzi do głębokiego zreformowania działania samorządu gminnego, ale może usprawnić jego funkcjonowanie i dlatego nie powinniśmy opóźniać nad nią prac. Tym bardziej, że żaden z klubów nie wnosi istotnych zastrzeżeń do zaproponowanych zmian. Wszyscy posłowie mieli ponadto możliwość zapoznania się z nimi, podczas omawiania poprzedniej wersji projektu roboczego.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PosełTadeuszWrona">Moim zdaniem rozpatrywanie nowelizacji na posiedzeniu wyjazdowym nie jest najlepszym pomysłem, gdyż mamy tam omawiać inny, bardzo ważny temat dotyczący sytuacji ośrodków, które utraciły status miast wojewódzkich.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#PosełTadeuszWrona">Dobrym rozwiązaniem byłoby kontynuować prace nad projektem w dniu jutrzejszym i zakończyć je podjęciem inicjatywy ustawodawczej. Dodam, że jest to zgodne z przyjętym przez nas wnioskiem posła Macieja Poręby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PosełIrenaLipowicz">Popieram stanowisko posła Tadeusza Wrony. Jeżeli jutro nie podejmiemy inicjatywy, to w praktyce będziemy to mogli to zrobić, ze względów organizacyjnych, dopiero w końcu czerwca lub we wrześniu. Nie chciałabym znowu usłyszeć, tak jak to miało miejsce przy kierowaniu do Komisji Nadzwyczajnej projektów ustaw dotyczących wynagrodzeń w samorządach, że nasza Komisja bardzo długo pracuje nad przedłożeniami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełJózefLassota">Znamy bardzo dobrze wszystkie problemy, jakie wiążą się z nowelizacją ustawy o samorządzie gminnym, i uważam, że powinniśmy jak najszybciej, już jutro podjąć decyzję o przyjęciu projektu. Przecież każdy członek Komisji, zgodnie z prośbą zespołu redakcyjnego, miał możność wnoszenia do projektu swoich propozycji i zgłaszania uwag.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PosełJózefLassota">Moim zdaniem, oprócz kilku zmian, które mogą okazać się sporne, pozostałe rozwiązania powinny być zaaprobowane dość szybko, na jednym, ewentualnie dwóch posiedzeniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PosełLechSzymańczyk">Może jednak rozpocząć prace Komisji w piątek rano, gdyż praktycznie nie mamy wtedy zajęć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PosełJerzyBarzowski">Pragnę zauważyć, że ostatnie pół godzimy spędziliśmy na roztrząsaniu, kiedy zwołać kolejne posiedzenie Komisji. Sądzę, że w tym czasie rozstrzygnęlibyśmy, za którymi wariantami opowiadamy się i podjęlibyśmy inicjatywę ustawodawczą. Jeszcze raz zwracam uwagę, że przecież po wprowadzeniu projektu na drogę legislacyjną i tak będzie nas czekała intensywna praca nad przedłożeniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełEugeniuszKłopotek">Czy na posiedzeniu w dniu jutrzejszym mamy rozstrzygać jedynie o wyborze wariantów, czy też decydować o poparciu dla wszystkich zmian zawartych w projekcie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełTadeuszWrona">Będziemy omawiać całą ustawę i ostatecznie podejmiemy inicjatywę ustawodawczą. Dzisiaj, jak widać, nie ma woli dalszej pracy nad projektem.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PosełTadeuszWrona">Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>