text_structure.xml
62.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełPawełArndt">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Marszałek Sejmu skierował do Komisji Finansów Publicznych projekt ustawy o zmianie ustawy budżetowej na 2001 r. Rozpatrzenie tego projektu jest tematem dzisiejszego posiedzenia. Rząd reprezentuje pani minister Halina Wasilewska-Trenkner.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełPawełArndt">Informuję członków Komisji, że według wstępnych planów Prezydium Sejmu, drugie czytanie tego projektu ustawy ma się odbyć w najbliższy wtorek, natomiast projekt rezolucji został skierowany do trzeciego czytania i najprawdopodobniej jutro będzie poddany pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełPawełArndt">Czy są uwagi do porządku obrad?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławStec">Wnoszę o zawieszenie obrad Komisji do najbliższego wtorku. Wniosek ten ma związek z projektem rezolucji wzywającej rząd do przedstawienia informacji o zamierzonych cięciach wydatków budżetowych. Uważam, że bez tej informacji nie jest możliwe rozpatrywanie projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej, gdyż jest to połowiczna nowelizacja, umożliwiająca przedłużenie budżetowi państwa bytu do końca września br. W tej sytuacji bardzo trudno jest dokonać rozstrzygnięcia w sprawie treści tego projektu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełStanisławStec">Zwracam się z prośbą do pana przewodniczącego, aby na wznowione posiedzenie Komisji w najbliższy wtorek - jeśli mój wniosek zostanie przyjęty - zaprosił przedstawicieli Rady Polityki Pieniężnej, której decyzje w sprawie wysokości stóp procentowych mają duży wpływ na wysokość kosztów obsługi zadłużenia krajowego. Chcielibyśmy się dowiedzieć, jakimi przesłankami kieruje się Rada Polityki Pieniężnej utrzymując drastycznie wysokie stopy procentowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełPawełArndt">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie tego wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAndrzejWoźnicki">Zgłaszam wniosek przeciwny do wniosku pana posła Stanisława Steca. Nie ma powodów, dla których mielibyśmy nie przystąpić do rozpatrzenia zaproponowanej przez rząd nowelizacji ustawy budżetowej. Pan poseł powołał się na projekt rezolucji, ale nie jest ona jeszcze wyrazem woli Sejmu. Ponadto do zgłoszenia tego wniosku skłoniła mnie informacja, którą w trakcie obrad plenarnych Sejmu uzyskałem od pani minister Haliny Wasilewskiej-Trenkner. Otóż jest duże prawdopodobieństwo tego, że cięcia wydatków budżetowych mogą okazać się niepotrzebne.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełAndrzejWielowieyski">Opowiadam się przeciwko propozycji pana posła Stanisława Steca, aby na posiedzenie Komisji zostali zaproszeni przedstawiciele Rady Polityki Pieniężnej. Rozmawiałem z niektórymi członkami Rady oraz z różnymi ekspertami, w tym z kandydatami do zajęcia czołowych stanowisk w przyszłym rządzie. Potwierdzili oni, że decyzje Rady Polityki Pieniężnej dopiero po kilku miesiącach oddziaływują na czynniki wzrostu gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełAndrzejWielowieyski">Wiemy dobrze, bo to już zostało powiedziane, chyba że ktoś chce otrzymać informacje u źródeł, iż Rada Polityki Pieniężnej nie obniży w najbliższym czasie stóp procentowych, właśnie ze względu na wyższy od zakładanego deficyt budżetowy. Dlatego nie mielibyśmy o czym rozmawiać z członkami Rady na temat tegorocznego budżetu. Możemy dyskutować o rozwiązaniach modelowych, ale nie jest to teraz nasze najważniejsze zadanie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełAndrzejWielowieyski">Powtórzę stanowisko, które zajął Klub Parlamentarny Unii Wolności podczas debaty nad nowelizacją ustawy budżetowej. Jesteśmy przekonani, że decyzję o podwyższeniu deficytu budżetowego należy podjąć wówczas, gdy będziemy posiadać możliwe pełne, na jakie nas stać w danym momencie, rozpoznanie w zakresie perspektyw budżetu do końca tego roku. Tę informacje powinniśmy otrzymać od rządu.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełAndrzejWielowieyski">Twierdzi on, że po 30 czerwca jeszcze nie wyklaruje się czytelna tendencja w zakresie dochodów budżetowych i ja to rozumiem, ale decyzję w sprawie nowelizacji ustawy budżetowej musimy podjąć przed wyborami parlamentarnymi. W związku z tym złożyłem na ręce marszałka Sejmu wniosek - niestety po debacie i nie wiem czy zostanie on uwzględniony - aby przesunąć datę zawartą w projekcie rezolucji o dwa lub trzy tygodnie. Rząd dysponowałby już wynikami osiągniętymi w lipcu i na jednym z ostatnich posiedzeń Sejmu w tej kadencji mógłby przedstawić opinii publicznej i międzynarodowej przewidywaną sytuację budżetu w II półroczu br. Klub Parlamentarny Unii Wolności uważa tę sprawę za niezmiernie istotną.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">W związku z wypowiedzią pana posła Andrzeja Woźnickiego chcę przypomnieć, że pani minister Halina Wasilewska-Trenkner, przemawiając w imieniu rządu podczas pierwszego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na 2001 r., powiedziała, iż minister finansów przekazał dysponentom części budżetowych informację, że nie będą mogli wydatkować pełnych kwot środków finansowych przewidzianych w harmonogramie wydatków. Nie wiem czy wszyscy dysponenci zostali o tym powiadomieni i na jaką skalę zostały ograniczone wydatki, bo informacja na ten temat jest enigmatyczna, niemniej jednak można przypuszczać, że już dokonane zostały cięcia wydatków budżetowych, więc nie będą one konieczne w niedalekiej przyszłości.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełMirosławPietrewicz">W każdym razie chcielibyśmy wiedzieć - powiedział to przedstawiciel Klubu Parlamentarnego PSL podczas debaty sejmowej - które wydatki budżetowe rząd zmniejsza lub zmniejszy i w jakim wymiarze.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełMirosławPietrewicz">Nie mogę przyjąć wyjaśnienia, że na podstawie danych za I półrocze br. nie jest możliwa ekstrapolacja wskaźników makroekonomicznych, a co za tym idzie wielkości dochodów w II półroczu, skoro każdy rząd mniej więcej w tym samym czasie przygotowuje założenia do ustawy budżetowej na przyszły rok. Uważam, że w tym przypadku wystarczający jest ten sam stopień precyzji, z jaką rząd prognozuje wysokość przyszłorocznych dochodów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełPawełArndt">Przypominam, że dyskutujemy nad wnioskiem formalnym, zgłoszonym przez pana posła Stanisława Steca, o odroczenie obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełFranciszekPotulski">To, co powiedział pan poseł Andrzej Woźnicki, nie do końca jest logiczne, dlatego że decyzja Komisji może kolidować z jutrzejszą decyzją Sejmu. Z wystąpień klubowych wynikało, że nie wnoszą one zastrzeżeń do zaproponowanej przez rząd wielkości zwiększenia deficytu, natomiast prawie wszystkie kluby domagały się informacji o przewidywanych cięciach wydatków budżetowych lub przynajmniej o kierunkowych założeniach w tym zakresie. Na razie niedobór środków budżetowych został znacznie złagodzony wpłatą zysku Narodowego Banku Polskiego, ale w drugim półroczu budżet nie może liczyć na takie wsparcie, więc warto porozmawiać o tym, jak będzie się przedstawiała sytuacja finansowa państwa.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełFranciszekPotulski">Posłowie, którzy swoje wystąpienia na plenarnym posiedzeniu Sejmu nie potraktowali jako wystąpienie przedwyborczych, apelowali o poważne potraktowanie obecnego stanu finansów publicznych. Uważam, że nie można tego zrobić bez planu zmniejszenia wydatków w poszczególnych częściach budżetowych. Nawiasem mówiąc, dla większości ich dysponentów wiedza o tym, ile nie pieniędzy otrzymają, jest lepsza od niepewności.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełFranciszekPotulski">Spodziewam się, że rząd jednak przedstawi informację na ten temat i w związku z tym zawracam się do pani minister Haliny Wasilewskiej-Trenkner, aby rząd w pierwszej kolejności wziął pod uwagę „wyborcze” ustawy, których projekty powstały z inicjatywy posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełPawełArndt">Korzystając z przywileju przewodniczącego chcę powiedzieć, że wskazane jest, abyśmy dzisiaj odbyli dyskusję nad projektem nowelizacji ustawy budżetowej. Nie musimy zakończyć jej podjęciem decyzji, natomiast mogą pojawić się takie wątki, które będą wskazywały na potrzebę przygotowania dodatkowych materiałów.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełMarekWagner">Uważam, że w sprawie niedoboru środków finansowych, Ministerstwo Finansów zachowuje się profesjonalnie, bo wiadomo jest, że minister finansów 5 lipca przekazał członkom Rady Ministrów propozycję kierunkowej nowelizacji budżetu. Dzisiaj pani minister w końcowej fazie swojego wystąpienia podczas plenarnych obrad Sejmu, powiedziała, że są różne scenariusze cięcia wydatków budżetowych. Niestety, to rząd w tej sprawie zaczyna „uprawiać” politykę, tzn. nie chce pokazać, w których częściach budżetu zostaną zmniejszone wydatki. Nie wiem, czy obawia się, że posłowie zachowają się nieodpowiedzialnie, obstając przy zachowaniu limitu wydatków na te dziedziny, którymi są osobiście zainteresowani i każdy będzie mówił: cięcia wydatków tak, ale w innych częściach budżetu, a nie np. wydatków na zdrowie czy edukację itd.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełMarekWagner">Uważam, że tak się nie zachowamy. Możemy określić 2–3 dziedziny, nad którymi powinien być rozciągnięty „parasol”, natomiast w odniesieniu do pozostałych części budżetu dopuścimy zmniejszenie wydatków, gdyż każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że jest to nieodzowne. W notatce, którą Ministerstwo Finansów przekazało rządowi, są podane granice dopuszczalnego zwiększenia deficytu od 6,2 mld zł do 8,6 mld zł. Rząd wybrał górną granicę oraz ograniczenie wydatków w granicach 8,6–11,4 mld zł.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełMarekWagner">Uważam, że alternatywą dla wniosku pana posła Stanisława Steca o odroczenie tego posiedzenia jest zgoda Komisji jedynie na przeprowadzenie dyskusji nad projektem ustawy. Jutro zostanie rozstrzygnięta sprawa rezolucji i jeśli zostanie ona zaakceptowana, tzn. Sejm wezwie rząd do przekazania informacji o planowanych cięciach wydatków, to nie ma innej możliwości, niż odbycie jeszcze jednego posiedzenia Komisji, które powinno się zakończyć głosowaniem nad rządowym projektem nowelizacji budżetu.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełMarekWagner">Nie wiem, czy pan poseł Stanisław Stec wycofa swój wniosek, ale jeśli podejmie taką decyzję, to ja zgłoszę wniosek o przełożenie głosowania na następne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełPawełArndt">Jeszcze raz apeluję, aby do dyskusji nad wnioskiem pana posła Stanisława Steca nie były wprowadzane wątki merytoryczne oceny sytuacji finansów publicznych i nowelizacji ustawy budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełKazimierzKapera">Zostały zgłoszone dwa wnioski, więc rozstrzygnijmy, który z nich uzyska akceptację Komisji, a jeśli zdecydujemy się na kontynuowanie obrad, to wówczas zastanowimy się czym powinny się one zakończyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełStanisławStec">Chcę tylko powiedzieć, że w odróżnieniu od pana posła Andrzeja Wielowieyskiego, mamy o czym rozmawiać z członkami Rady Polityki Pieniężnej. Dlatego nie rezygnuję z wniosku o zaproszenie jej przedstawicieli na posiedzenie Komisji poświęcone rządowemu projektowi nowelizacji budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełPawełArndt">Praca nad nowelizacją budżetu nie kończy się na tym etapie, więc można będzie próbować podjąć także takie działania.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełMieczysławCzerniawski">Sądzę, że zasługuje na rozważenie alternatywna propozycja pana posła Marka Wagnera. Decyzja należy do wnioskodawcy, ale gdyby został wycofany wniosek o odroczenie obrad, to powinniśmy zachować się konsekwentnie wobec faktu, że jutro odbędzie się trzecie czytanie projektu rezolucji. Jeżeli rezolucja zostanie odrzucona, to w tym samym dniu Komisja może odbyć głosowanie nad projektem ustawy, bo do tego będzie się sprowadzał porządek obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełPawełArndt">Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem o odroczenie posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełStanisławStec">Wycofam ten wniosek, jeżeli pan przewodniczący zapowie, że dzisiaj nie podda pod głosowanie wniosku o przyjęcie rządowego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełPawełArndt">Mam inną propozycję. Przeprowadzimy dyskusję, a potem ocenimy, czy jesteśmy gotowi do zajęcia stanowiska wobec tego projektu, czy nie jesteśmy i przekładamy głosowanie na następne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełStanisławKracik">Jestem przekonany, po wysłuchaniu debaty sejmowej, że niewielu posłów uważa, iż nie jest potrzebna nowelizacja ustawy budżetowej mająca na celu zwiększenie deficytu budżetowego, natomiast większość posłów chciałaby wiedzieć, jaki jest zamysł ograniczenia wydatków. Jednak sądzę, że termin przedstawienia takiej informacji do 24 lipca, podany w projekcie rezolucji, ma tę wadę, że jeśli rząd go dotrzyma, to nie będzie on w stanie przygotować rzetelnie tej informacji. Pan poseł Andrzej Wielowieyski już powiedział, że Klub Parlamentarny Unii Wolności jest zdania, że termin powinien być dłuższy o 2 tygodnie, choćby ze względu na to, że uzgodnienia z poszczególnymi resortami ograniczeń wydatków napotykają na trudności. Wprawdzie dowiaduję się o tym z doniesień prasowych, ale sądzę, że potwierdzą je posłowie, którzy czerpią wiedzę u źródeł.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełStanisławKracik">Projekt nowelizacji budżetu jest połowiczny, gdyż dotyczy tylko uzupełnienia w pewnej mierze strony dochodowej budżetu, przy założeniu, że zostaną obniżone wydatki. W związku z tym projekt powinien być uzupełniony informacją o tym, gdzie dokonane zostaną cięcia wydatków, albo w których częściach budżetu zostanie zachowany poziom wydatków. Nie jest wykluczone, iż rząd powie, że przewiduje ożywienie gospodarki i w związku z tym nie może teraz z większą dokładnością oszacować dochodów, a tym samym określić, ile trzeba zaoszczędzić na wydatkach.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PosełStanisławKracik">Uważam, że wszyscy powinniśmy przyjąć za punkt honoru posiadanie kompletnej wiedzy przed oddaniem głosu za lub przeciw nowelizacji budżetu w kształcie zaproponowanym przez rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełMarekWagner">Obstaję przy tym, że rząd jest w stanie przedłożyć informację o niezbędnych cięciach wydatków budżetowych do 24 lipca br. Prosimy o pewien element wiedzy, którą rząd powinien już posiadać pracując równocześnie nad projektem ustawy budżetowej na 2001 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełPawełArndt">Czy pan poseł Stanisław Stec podtrzymuje swój wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełStanisławStec">Podtrzymuję, ponieważ propozycja pana przewodniczącego prowadzi do nieprzewidywalnego skutku.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełPawełArndt">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku o zawieszenie rozpatrywania projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2000 i ponowne podjęcie tego tematu w najbliższy wtorek?</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PosełPawełArndt">Stwierdzam, że Komisja przy 8 głosach za, 18 przeciwnych i 3 wstrzymujących się odrzuciła wniosek.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PosełPawełArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2001. Zwracam się do posłów z prośbą, aby nie przenosili na forum Komisji dyskusji, która odbyła się podczas pierwszego czytania tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełMieczysławCzerniawski">Zgłaszam wniosek, aby projekt ustawy nie był przedmiotem głosowania przed rozstrzygnięciem sprawy rezolucji. Jutro może się odbyć głosowanie nad tym projektem, jeżeli projekt rezolucji zostanie przyjęty, to odbędziemy dyskusję nad informacją rządu oraz głosowanie 24 lipca.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełPawełArndt">Proponuję, aby głosowanie nad tym wnioskiem nie było poprzedzone dyskusją.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełMarekWagner">Zwracam się do posłów AWS, aby poparli ten wniosek. Oczekują oni od posłów z opozycji, że zachowają się oni rozsądnie podczas prac nad nowelizacją ustawy budżetowej. Dzisiaj, podczas II czytania projektu rządowego odbyła się spokojna i merytoryczna dyskusja.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełMarekWagner">Wiadomo, że po uchwaleniu zwiększenia deficytu budżetowego wydatki nie przestaną być ograniczane z dniem 23 września br. Ktoś następny po tym rządzie będzie musiał podejmować takie same decyzje. Chcę podkreślić, że podczas debaty plenarnej nikt nie postawił wniosku o odrzucenie projektu rezolucji. Jutro odbędzie się trzecie czytanie tego projektu i w związku z tym apeluję do posłów AWS, aby do tego czasu wstrzymali się od głosowania nad projektem rządowym, bo w przeciwnym razie tylko sami opowiecie się za nowelizacją ustawy budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełPawełArndt">Poddaję pod głosowanie wniosek pana posła Mieczysława Czerniawskiego o odłożenie głosowania nad projektem ustawy o zmianie ustawy budżetowej na 2001 r. do czasu rozstrzygnięcia przez Sejm sprawy rezolucji. Kto jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PosełPawełArndt">Stwierdzam, że Komisja przy 19 głosach za, 15 przeciwnych i 3 wstrzymujących się odrzuciła wniosek w sprawie odroczenia głosowania nad projektem nowelizacji ustawy budżetowej. Wynik głosowania nie oznacza, że dzisiaj ten projekt musi zostać poddany pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PosełPawełArndt">Otwieram dyskusję i jeszcze raz apeluję o niepowtarzanie wątków debaty sejmowej, natomiast jeżeli ktoś z posłów chce zadać pani minister Halinie Wasilewskiej-Trenkner dodatkowe pytania, to może to zrobić teraz.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełStanisławStec">Moje pytania mają związek z dochodową stroną budżetu. Wiemy, że dochody za pierwsze półrocze zostały wykonane w 41,5 proc.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PosełStanisławStec">Jaki wpływ na ubytek w dochodach ma decyzja ministra finansów o zwolnieniu z podatku od towarów i usług i podatku akcyzowego zakupów, które dokonuje Korpus NATO stacjonujący w Szczecinie? Trzy miesiące temu interpelowałem w tej sprawie i zostałem powiadomiony, że odpowiedź otrzymam po zebraniu niezbędnych danych. Chciałbym się dowiedzieć, czy Ministerstwo Finansów dysponuje już danymi, na podstawie których może udzielić odpowiedzi na moje pytanie. Jeśli pani minister nie posiada na ten temat informacji, to proszę je przedstawić podczas drugiego czytania projektu ustawy nowelizującej ustawę budżetową.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PosełStanisławStec">Jakie skutki dla wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych ma decyzja ministra finansów o zwolnienie z opodatkowania niektórych dochodów pracowników służb dyplomatycznych, wykonujących swoje funkcje za granicą w latach 1992–2000?</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PosełStanisławStec">Dlaczego minister finansów podjął 23 czerwca br. decyzję o zwrocie podatku VAT firmom zagranicznym nie mającym siedziby na terenie naszego kraju, w przypadku świadczenia przez nie niektórych rodzajów usług? Musi budzić zdziwienie taka hojność w sytuacji głębokiego niedoboru środków budżetowych. Ktoś może powiedzieć, że na zasadzie wzajemności ten podatek będzie zwracany także polskim firmom świadczącym za granicą te same usługi, ale liczba takich firm jest niewspółmierna do liczby firm zagranicznych świadczących usługi na naszym rynku.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełAndrzejWoźnicki">Proszę panią minister o wyjaśnienie, jak należy traktować informacje, które minister przekazał na początku lipca br. dysponentom części budżetowych o ograniczeniu wydatków. Czy sumaryczna kwota poczynionych oszczędności mieści się w kwocie 8,7 mld zł, a w takiej wysokości zostały oszacowane wydatki, które należy zablokować do końca br.? Czy może poczyniono oszczędności z obawy, że zostanie przekroczony deficyt budżetowy zanim zostanie znowelizowana ustawa budżetowa?</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PosełAndrzejWoźnicki">Jakie jest prawdopodobieństwo, że niedobór środków budżetowych sięgnie górnej granicy podanej w uzasadnieniu projektu ustawy, czyli 17,2 mld zł?</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PosełAndrzejWoźnicki">Jaka jest szansa na to, że podwyższenie deficytu o 8,6 mld zł zaspokoi do końca roku wszelkie zobowiązania po stronie wydatków?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">W uzasadnieniu dołączonym do projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2001 nie znalazłem informacji o możliwych skutkach przekroczenia przewidzianych w budżecie środków na obsługę zadłużenia krajowego. Wydatki w tej pozycji, poniesione w pierwszym półroczu, były wyższe niż wynika to z upływu czasu. Biorąc pod uwagę dotychczasowe decyzje Rady Polityki Pieniężnej dotyczące stóp procentowych, można oczekiwać, że koszty obsługi zadłużenia krajowego przekroczą kwotę przewidzianą w ustawie budżetowej.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełMirosławPietrewicz">W uzasadnieniu nie została skomentowana dokonana przez Narodowy Bank Polski wpłata kwoty zysku na rzecz budżetu państwa. W pierwszym półroczu wpływy z tego tytułu zostały zrealizowane w 100 proc. W związku z tym chciałbym uzyskać informacje, czy Ministerstwo Finansów przewiduje, że Narodowy Bank Polski wpłaci jakąś kwotę także w II półroczu br.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PosełMirosławPietrewicz">Dotacja do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych została wykonana na niskim poziomie w stosunku do planu. Sądzę, że zostanie ona uzupełniona tak, aby do końca roku Fundusz otrzymał dotację w pełnej wysokości, przewidzianą w ustawie budżetowej. Jeśli mam rację, i takich przypadków jest więcej, to nie tylko są potrzebne oszczędności z powodu ubytków w dochodach budżetowych, ale także dlatego, że w II półroczu powinny być zwiększone wydatki w niektórych pozycjach budżetu. Proszę o poinformowanie Komisji, jaka jest kwota wydatków?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełStanisławKracik">Niedawno zostały podpisane kontrakty regionalne, obciążające budżet państwa kwotą około 1,5 mld złotych. Do tej kwoty trzeba dodać około 500 mld zł na realizacje inwestycji wieloletnich. Proszę panią minister o szczerą odpowiedź, czy Ministerstwo zakłada, że lokalne samorządy nie będą w stanie wydatkować części z kwoty około 2 mld zł, czy uważa, że skoro umowy zostały podpisane, to pacta servanda sunt?</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PosełStanisławKracik">Drugie pytanie ma związek z podniesioną przez pana posła Mirosława Pietrewicza kwestią prawdopodobnego przekroczenia poziomu kosztów obsługi zadłużenia krajowego, założonego w ustawie budżetowej. Jeśli zostanie zwiększony deficyt budżetowy, to będą musiały zostać wyemitowane dodatkowe skarbowe papiery wartościowe, głównie o krótkim terminie zapadalności. Chciałbym się dowiedzieć, jaki jest przewidywany koszt pozyskania na rynku finansowym dodatkowych środków finansowych w związku z podwyższeniem deficytu?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełJanKulas">Jest taka wola Rady Ministrów, aby w ramach polityki regionalnej państwa w sposób pryncypialny były traktowane kontrakty wojewódzkie. Być może nie uda się uniknąć cięć pewnych wydatków, ale ze względu na to, że jest to nowe rozwiązanie, dość oryginalne, należałoby powiedzieć, iż jest to chroniony obszar wydatków, gdyż nie może być narażone na szwank zaufanie samorządów lokalnych do rządu.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PosełJanKulas">Wczoraj, w obecności marszałka Sejmu część posłów zadeklarowała, iż podejmie trud przekonania Rady Ministrów do rozszerzenia nowelizacji ustawy budżetowej po to, aby zostały zagwarantowane środki na sfinansowanie istotnego zadania o zasadniczym znaczeniu społecznym i gospodarczym. Chodzi o utworzenie w części 83 nowej rezerwy celowej na usuwanie skutków powodzi w województwie pomorskim. Przyznaję, że nie jestem w stanie określić, jaka kwota powinna być ujęta w tej rezerwie, ale sądzę, że zostanie ona zgłoszona podczas drugiego czytanie projektu ustawy, natomiast teraz chcę zapytać panią minister, czy rząd jest gotów poprzeć tę inicjatywę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełMarekOlewiński">Planowane przychody z prywatyzacji wynoszą 18 mld zł. Po 6 miesiącach br. uzyskano nieco powyżej 10 proc. tej kwoty. Sprawdzają się nasze przewidywania, o których mówiliśmy podczas prac nad projektem budżetu na 2001 r., że uzyskanie przychodów z prywatyzacji w tej wysokości jest pobożnym życzeniem. Mogę podać wiele przykładów wskazujących na to, że w II półroczu sytuacja nie ulegnie zmianie w takim stopniu, aby minister skarbu państwa mógł pozyskać przewidzianą w budżecie kwotę przychodów z prywatyzacji. Wobec tego trzeba będzie z innego źródła sfinansować wydatki, które miały być pokryte przychodami z prywatyzacji, co spowoduje obniżenie finansowania innych zadań.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PosełMarekOlewiński">W związku z tym proszę panią minister o szczegółową specyfikację, które spółki minister skarbu państwa zamierza sprywatyzować, kiedy i jakie są przewidywane przychody ze sprzedaży akcji tych spółek. Jeżeli pani minister nie jest w stanie dzisiaj udzielić tej informacji, to chciałbym ją otrzymać w formie pisemnej jutro do godz. 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełAndrzejWielowieyski">Niedobór środków budżetowych do końca br. został oszacowany w granicach w wysokości 17,2 mld zł. Rząd wystąpił z propozycją zwiększenia deficytu budżetowego o 8,6 mld zł i w uzasadnieniu napisał, że ubytek dochodów w tej wysokości pociągnie za sobą konieczność zablokowania 8,7 mld zł. Bez powodzenia próbuję sobie odpowiedzieć na pytanie skąd się wzięła ta druga kwota. Uważam, że powinniśmy otrzymać nie tylko informację dotyczącą strony wydatkowej budżetu, ale także zostać poinformowani, gdzie są słabe punkty tzn., które źródła podatków będą mniej wydajne, niż to zostało założone w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełAndrzejUmiński">Czy pani minister byłaby w stanie określić, jaki wpływ na obecny poziom dochodów budżetu ma rozporządzenie ministra finansów nr 1259 z 22 grudnia 2000 r., które dotyczy zwolnienia z podatku akcyzowego PKN Orlen SA i Rafinerię Jedlicze SA. Rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw nr 119 z 28 grudnia 2000 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełPawełArndt">Na pytaniu pana posła kończymy pierwszą turę pytań. Oddaje teraz głos pani minister Halinie Wasilewskiej-Trenkner.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Rozpocznę od ostatniego pytania, które zadał pan poseł Andrzej Umiński. Zasadą jest, że w Dzienniku Ustaw nie są ogłaszane rozporządzenia, ale także błędny okazał się podany przez pana poseł numer rozporządzenia. Zatem, albo pan poseł się pomylił, albo jest tak, jak wyjaśniałam podczas plenarnego posiedzenia Sejmu, po zasiągnięciu informacji w służbach podatkowych, że przedmiotem decyzji ministra finansów nie było umorzenie PKN Orlen SA należności podatkowej.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Odpowiem teraz na pozostałe pytania w takiej kolejności, w jakiej zostały one zadane. Zwolnienie zakupów dokonanych przez Korpus NATO, który stacjonuje w Szczecinie, z podatku od towarów i usług i podatku akcyzowego wynika z porozumienia międzynarodowego. Żołnierze tego korpusu korzystają z immunitetu dyplomatycznego, tak samo jak nasi żołnierze wykonujący misje za granicą. Prosiliśmy pana posła Stanisława Steca o zwłokę w udzieleniu odpowiedzi na pytanie, jaki jest ubytek w dochodach budżetu z tytułu tych zwolnień podatkowych. Korpus ten przebywa na terenie Polski od niedawna i po to, aby móc dokładnie odpowiedzieć na wnikliwe pytanie pana posła, trzeba było w szczecińskim Urzędzie Skarbowym uzyskać informacje, jakie kwoty VAT i akcyzy zostały naliczone przy dokonanych zakupach.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Pan poseł pytał, jakie są skutki budżetowe zwolnienia części wynagrodzeń pracowników służb zagranicznych z podatku dochodowego od osób fizycznych. Chcę podkreślić, że od wielu lat stosowana jest formuła wynagradzania tych pracowników, według której podatek jest naliczany od złotowej części miesięcznego wynagrodzenia, wypłacanej w kraju, natomiast zwolniona od podatku jest druga część wynagrodzenia, wypłacana za granicą odpowiadająca 30 dietom dewizowym, o zróżnicowanej wysokości ze względu na kraj, w którym przebywa dany pracownik służby dyplomatycznej.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Zwolnienie z podatku dochodowego tej część wynagrodzenia jest dokonywane na mocy rozporządzenia, które minister finansów wydaje każdego roku. W 2000 r. skutek budżetowy rozporządzenia najprawdopodobniej wyniósł 17 mln zł. Użyłam słowa „najprawdopodobniej”, ponieważ z dokładnej analizy, wykonanej 2 lata temu wynika, że wartościowo część złotowa wynagrodzenia jest mniej więcej równa części stanowiącej 30 diet. Trzeba także powiedzieć, że ponieważ obie części wynagrodzenia nie kumulują się, jako podstawa do podatkowania, dyplomaci płacą relatywnie niższy podatek, niż inni pracownicy państwowej sfery budżetowej. Jest to swoista pomoc finansowa dla pracowników służby dyplomatycznej.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">W Komisji Spraw Zagranicznych trwają prace nad projektem ustawy o służbie dyplomatycznej, wzorowanej na ustawie o służbie cywilnej, w którym znajdują się nowe propozycje dotyczące wynagrodzeń pracowników.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Rozporządzenie ministra finansów, dotyczące zwrotu VAT firmom zagranicznym, stwarza polskim eksporterom możliwość, na zasadzie wzajemności, uzyskania zwrotu tego podatku we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Chcę zwrócić uwagę państwa na to, że ci eksporterzy uzyskują podwójną swego rodzaju premię, ponieważ w kraju korzystają z zerowej stawki VAT, a ponadto za granicą w niektórych sytuacjach mogą skorzystać ze zwrotu VAT.</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">To rozporządzenie wcześniej czy później musiało został wydane w związku z dostosowaniem naszych regulacji prawnych do prawa Unii Europejskiej. Prawdą jest, że jego wejście w życie zbiegło się z trudną sytuacją budżetu, ale też prawdą jest, iż przez 5 miesięcy tego roku eksport rozwijał się bardzo dynamicznie i dopiero w czerwcu nieco zmniejszyło się tempo wzrostu eksportu. Chodzi o to, aby eksporterom stworzyć dalsze zachęty i ułatwienia i to temu celowi służy to rozporządzenie ministra finansów.</u>
<u xml:id="u-37.7" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Przypomniałam sobie, że podczas obrad plenarnych Sejmu nie odpowiedziałam na jedno pytanie dotyczące podatku VAT. Został sformułowany zarzut, że proponujemy ustawowe wydłużenie okresu zwrotu tego podatku. Taka regulacja dotyczyłaby tylko tych podatników, którzy dopuścili się wykroczeń we wcześniejszych rozliczeniach z urzędami skarbowymi. Chodzi o dokładne weryfikowanie celowości i zasadności zwrotu VAT tym podatnikom.</u>
<u xml:id="u-37.8" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Pan poseł Mirosław Pietrewicz w swojej wypowiedzi nawiązał do informacji dotyczącej ograniczenia wydatków, którą otrzymali dysponenci od ministra finansów, natomiast pan poseł Andrzej Woźnicki pytał, jak należy rozumieć tę informację. Pozwolą państwo, że tym razem sięgnę do genezy tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-37.9" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Ustawa o finansach publicznych nakłada na ministra finansów obowiązek, aby po wejściu w życie ustawy budżetowej, w porozumieniu z dysponentami części budżetowych, ustanowił harmonogram wydatków. Dla dysponentów jest on informacją, jakich w danym miesiącu spodziewamy się dochodów i jakiej mogą oczekiwać kwoty środków finansowych na realizacje swoich zadań. Gdyby nie było takiego harmonogramu, to budżet przestałby działać w listopadzie, gdyż zazwyczaj dysponenci występują w pierwszych kilku miesiącach roku z wnioskami o uruchomienie znaczącej części przyznanych im środków finansowych. W pozostałych miesiącach są zainteresowani tylko sfinansowaniem kosztów stałych. Nie muszę wyjaśniać, że odwrotna tendencja występuje w dochodach budżetowych.</u>
<u xml:id="u-37.10" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">W tym roku długo trwały prace nad opracowaniem harmonogramu, ponieważ było to trudne zadanie z kilku powodów. W lutym i marcu mieliśmy do czynienia ze spiętrzeniem się wydatków, które zostało wywołane koniecznością wypłacenia emerytom i rencistom rekompensaty w związku z wysoką inflacją w 1999 r. i koniecznością wypłacenia pracownikom 13 wynagrodzenia. Ponadto, po raz pierwszy w tym roku podwyżki dla wszystkich pracowników państwowej sfery budżetowej, funkcjonariuszy, sędziów i prokuratorów, były realizowane od 1 stycznia i musiały być wypłacone - zgodnie z ustawą o kształtowaniu środków na wynagrodzenia - do 30 kwietnia, bez względu na to, kiedy zostanie uchwalona ustawa budżetowa.</u>
<u xml:id="u-37.11" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Wydatki te trzeba było odpowiednio rozłożyć w czasie, uwzględniając nie najlepsze prognozy dochodów w maju i czerwcu. W związku z tym przekazaliśmy 122 jednostkom, bo tylu jest dysponentów głównych, informację, że w poszczególnych miesiącach, od czerwca do grudnia, gwarantujemy im przekazanie kwot w wysokości określonej w tej informacji, ponieważ ze względu na niższy poziom dochodów, wyasygnowanie większych kwot doprowadziłoby do przekroczenia deficytu w jednym lub dwóch kolejnych miesiącach.</u>
<u xml:id="u-37.12" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">W sumie środki dla wszystkich dysponentów wynoszą 4980 mln zł, ponieważ oprócz jednostek, do których minister finansów nie może skierować takiej informacji, gdyż ich wydatki muszą być realizowane w zaplanowanej wysokości, są tzw. wydatki sztywne i obligatoryjne, do których należą obsługa długu publicznego, dopłaty do funduszy emerytalno-rentowych oraz do Funduszu Pracy. Ponadto nie podlegają ograniczeniom subwencje dla jednostek samorządu terytorialnego. Tak przedstawia się sprawa harmonogramu wydatkowania środków i informacji ministra finansów, że na razie jesteśmy w stanie przekazać dysponentom określoną ilość środków. Chcę zaznaczyć, że zawsze harmonogramy nie miały charakteru obligatoryjnego i były korygowane, jeśli się okazało, że jakaś jednostka w danym momencie potrzebowała więcej pieniędzy, a inna mogła z nich zrezygnować.</u>
<u xml:id="u-37.13" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">W ciągu roku są uruchamiane środki z rezerw celowych. Do 30 czerwca br. wydane zostały decyzje ministra finansów, na wniosek odpowiednich dysponentów, o przekazaniu tym dysponentom 4,5 mld zł. Pozostała część rezerw w wysokości 4,7 mld zł zostanie rozdzielona wówczas, jeśli będą środki finansowe. Wydanie decyzji, że może być realizowane zadanie finansowane z rezerwy celowej w określonej wysokości, bez przekazania pieniędzy na to zadanie, to dopiero połowa drogi do uruchomienia rezerwy. Nie mając pewności, czy zostanie utrzymana płynność finansowa budżetu, nie chcieliśmy uruchamiać rezerw, w tym na zadania dotyczące kontraktów regionalnych.</u>
<u xml:id="u-37.14" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Pan poseł Andrzej Wielowieyski powołał się na uzasadnienie projektu ustawy budżetowe, w którym podana została kwota 17,2 mld zł prognozowanego ubytku dochodów budżetowych. Starałam się wyjaśnić na plenarnym posiedzeniu Sejmu, cały kontekst tej kwoty ale widocznie zrobiłam to niezbyt dokładnie.</u>
<u xml:id="u-37.15" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Braliśmy pod uwagę różne warianty uwarunkowań realizacji dochodów w II półroczu br. i na tej podstawie oszacowaliśmy, jaka może być skala ubytku dochodów budżetu państwa. Wariant, który skutkuje ubytkiem dochodów w kwocie 17,2 mld zł, jest najbardziej pesymistyczny. Nie jest możliwe zaciągnięcie w tej wysokości długu publicznego, zarówno z punktu widzenia gospodarki, a zwłaszcza krajowego rynku pieniężnego, jak i ze względu na duże z tego powodu obciążenie następnych budżetów. Uzupełnienie takiej luki pieniędzmi pozyskanymi na rynku finansowym, mogłoby spowodować wzrost rynkowych stóp procentowych i zaburzyć relacje złotego do walut obcych. Budżet państwa stałby się głównym kredytobiorcą banków i instytucji finansowych, powodując tym samym znaczne ograniczenie przepływu strumieni pieniężnych do podmiotów gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-37.16" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Wspólnie z Narodowym Bankiem Polskim poszukiwaliśmy takiego poziomu emisji skarbowych papierów wartościowych, który nie wywołałby tych negatywnych zjawisk na rynku finansowym i w gospodarce, natomiast nie do uniknięcia jest obciążenie budżetów przyszłych okresów dodatkowym kosztem obsługi zadłużenia krajowego. Jeśli deficyt zostanie zwiększony o 8,6 mld zł, to w tym roku zapłacimy tylko za emisję skarbowych papierów wartościowych w granicach 30–35 mln złotych, natomiast zupełnie inną sprawą jest koszt odsetek, który szacujemy na kwotę około 1,3 mld zł w skali roku.</u>
<u xml:id="u-37.17" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Jaka jest szansa na to, że tak zwiększony deficyt może wystarczyć na zrealizowanie ustawy budżetowej?</u>
<u xml:id="u-37.18" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Najprawdopodobniej po 7 miesiącach dochody zostaną zrealizowane w wysokości około 77 mld złotych, co stanowi 48 proc. dochodów przewidzianych w pierwotnej ustawie budżetowej. Wydatki sięgną poziomu 99 mld zł. Różnica między oczekiwanymi dochodami budżetowymi, a dochodami zrealizowanymi po 7 miesiącach wyniesie około 8,2 mld zł.</u>
<u xml:id="u-37.19" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Moim zdaniem, na stan gospodarki i na stan rynków pieniężnych rzutują w dużej mierze także zjawiska subiektywne. W naszej gospodarce wytrącone zostały pewne elementy napędzające jej rozwój. Takim elementem jest popyt na rynku krajowym, którego poziom obniżył się w porównaniu z poprzednimi latami. Cięcie wydatków budżetowych powoduje zmniejszenie roli na tym rynku dużej grupy konsumentów. Nie chcielibyśmy zatem przyczynić się do jeszcze większego osłabienia jednego z czynników wzrostu gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-37.20" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Wiemy, że w ciągu najbliższych tygodni wpłyną na rynek znaczne kwoty reparacji dla tych osób, które w czasie drugiej wojny światowej były wywiezione do pracy w Niemczech. W tym miesiącu emerytom i rencistom jest wypłacana kolejna transza waloryzacji świadczeń. Z tych powodów można się spodziewać wzrostu popytu na rynku krajowym. Trzeba także wziąć pod uwagę, że jesienią rolnicy spieniężają większość swoich produktów.</u>
<u xml:id="u-37.21" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Istnieje więc szansa na zrealizowanie budżetu przy podwyższeniu deficytu o 6,8 mld zł, ale też istnieje zagrożenie dalszego spadku dochodów budżetowych i tę tendencję uprawdopodobniły wskaźniki, opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny, charakteryzujące stan gospodarki po czerwcu. To zagrożenie spowoduje, że trzeba będzie zrobić następny krok, czyli ograniczyć wydatki budżetowe.</u>
<u xml:id="u-37.22" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Obecnie rząd przyjął zasadę, że przy realizacji budżetu będzie zachowywana równowaga między kwotą pozyskanych dochodów i kwotą wydatków. Mówiąc wprost, wydajemy tylko tyle, ile możemy zebrać pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-37.23" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Proszę pana przewodniczącego, aby zwolnił mnie z udzielenia pisemnej odpowiedzi na pytania pana posła Marka Olewińskiego w wyznaczonym terminie, ponieważ materiały źródłowe są w Ministerstwie Skarbu Państwa. Muszę więc zwrócić się do ministra skarbu państwa o ich udostępnienie oraz o zezwolenie na wykorzystanie informacji, które mają charakter poufny, gdyż dotyczą prowadzonych negocjacji z potencjalnymi inwestorami. Możemy ujawnić bez narażenia się na zarzut naruszenia tajemnicy handlowej, że mniej więcej 5 mld zł wpłynie na konto budżetu państwa do końca września, a reszta z kwoty 18 mld zł wpłynie w listopadzie i grudniu. Jeśli nie powiodą się wszystkie zamierzenia prywatyzacyjne, to minister finansów, korzystając z ustawowego upoważnienia, będzie mógł wyemitować stosowną ilość skarbowych papierów wartościowych.</u>
<u xml:id="u-37.24" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Kolejne pytanie dotyczyło wpływów z zysku Narodowego Banku Polskiego. Niestety, wpływy z tego tytułu są tylko raz w roku, po upływie 30 dni od przyjęcia przez Radę Ministrów sprawozdania z działalności NBP i bilansu rocznego.</u>
<u xml:id="u-37.25" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Pan poseł Mirosław Pietrewicz zwrócił uwagę na niskie, w stosunku do upływu czasu, wykonanie dotacji dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Ogólna kwota dotacji nie jest podzielona na 12 miesięcy w tym sensie, że każdego miesiąca jest uruchamiana jej 1/12 część. Fundusz otrzymuje dotację w takiej wysokości, jaka jest mu potrzebna do uzupełnienia środków finansowych pochodzących ze składek. W pierwszej połowie roku, dzięki wyższej ściągalności swoich należności, niż miało to miejsce w poprzednich latach i bardzo operatywnemu zarządzaniu środkami, nie potrzebował dotacji w takiej wysokości, w jakiej mógł otrzymać. Niebawem Fundusz będzie potrzebował wyższego dotowania, a mianowicie wtedy, gdy nastąpi ograniczenie 30-krotności przeciętnego wynagrodzenia i część osób, mieszczących się wyższych pułapach wynagrodzeń, przestanie płacić składkę na rzecz FUS. Równocześnie zwiększą się wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych.</u>
<u xml:id="u-37.26" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Sprawa finansowania kontraktów regionalnych przedstawia się w sposób następujący. Na realizacje tego zadania zostały przewidziane w ustawie budżetowej stosowne środki finansowe. Część tych środków, przeznaczonych na wsparcie inwestycji wieloletnich, została uruchomiona przed podpisaniem kontraktów, czyli w pierwszej połowie roku. Powiedziałam poprzednio, że starając się zachować płynność finansową budżetu uruchamiamy tylko niektóre pozycje rezerwy celowej. Chodzi o środki na usuwanie skutków powodzi i pewne rezerwy wynikające z rozliczenia wydatków na wynagrodzenia bądź świadczenia związane z wynagrodzeniami, natomiast w mniejszej skali uruchamiamy środki na wydatki inwestycyjne, na restrukturyzację służby zdrowia i na realizację kontraktów regionalnych. Proponujemy, aby ewentualne cięcia wydatków nie dotyczyły kontraktów regionalnych, ale nie mogę zapewnić, że tak będzie można postąpić.</u>
<u xml:id="u-37.27" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Pan poseł Jan Kulas przypomniał o rezolucji posłów z województwa pomorskiego w sprawie utworzenia rezerwy celowej na usuwanie skutków powodzi w tym województwie. Taką rezerwę można utworzyć zmniejszając odpowiednio przewidziane w budżecie kwoty wydatków, albo podwyższając deficyt budżetowy. Nie miałam jeszcze możliwości zasięgnięcia opinii Rady Ministrów w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-37.28" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Przed chwilą otrzymałam od moich współpracowników odpowiedź na pytanie pana posła Andrzeja Umińskiego o skutki finansowe rozporządzenia ministra finansów w sprawie zwolnienia z podatku akcyzowego PKN Orlen SA i Rafinerii Jedlicze SA. Firmy te korzystały ze zwolnienia z tego podatku w celu pokrycia dodatkowych kosztów dolewek do paliwa odwodnionego spirytusu. Chciały się one wycofać z tej technologii, gdyż mieszanka paliw ze spirytusem jest szkodliwa dla silników dostosowanych do wysokooktanowych benzyn bezołowiowych. Nowa technologia polega na dodawaniu do benzyny eteru wyprodukowanego z odwodnionego spirytusu.</u>
<u xml:id="u-37.29" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Rozporządzenie to nie spowodowało dodatkowych ubytków w dochodach z akcyzy. Jego zaletą jest to, że stwarza warunki do wykorzystania nadwyżek spirytusu, a pośrednio rozwiązuje problem rolników uprawiających ziemniaki i żyto.</u>
<u xml:id="u-37.30" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Udzielając odpowiedzi na pytania nadmieniłam, jakimi będziemy kierowali się kryteriami przy ewentualnych cięciach wydatków budżetowych. Nie powinny ulec ograniczeniu wydatki na:</u>
<u xml:id="u-37.31" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">- wynagrodzenia i uposażenia wraz z pochodnymi, m.in. dlatego, że poczynione w II półroczu oszczędności będą niższe od kosztów odpraw dla zwalnianych pracowników,</u>
<u xml:id="u-37.32" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">- emerytury i renty dla żołnierzy i funkcjonariuszy oraz dla sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku,</u>
<u xml:id="u-37.33" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">- świadczenia społeczne wypłacane przez KRUS i ZUS,</u>
<u xml:id="u-37.34" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">- dotacje do Funduszu Pracy,</u>
<u xml:id="u-37.35" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">- obsługę zadłużenia krajowego i długu zagranicznego,</u>
<u xml:id="u-37.36" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">- subwencję dla jednostek samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-37.37" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Na mocy decyzji Rady Ministrów nie mogą ulec zmniejszeniu wydatki urzędów naczelnych organów władzy i sądownictwa. Chcę poinformować, że minister finansów zwrócił się do wszystkich tych jednostek z prośbą, aby zważywszy na trudną sytuację budżetu zechciały dokonać oszczędności. Na razie część jednostek zadeklarowała, że zmniejszy wydatki o 7,5 mln zł.</u>
<u xml:id="u-37.38" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Wydatki, które powinny być zrealizowane w wysokości określonej w budżecie na 2001 r., stanowią 76,2 proc. ogółu wydatków budżetu. Zatem „pole manewru” jest relatywnie niewielkie, bowiem obejmuje tylko 23,8 proc. wydatków budżetu. Przygotowane zostały różne warianty, ale żaden z nich nie uzyskał akceptacji wszystkich dysponentów. Prezes Rady Ministrów zobowiązał ministrów, aby określili w jakiej mierze mogą przyczynić się do powstania takiego zasobu, który będzie stanowił bufor przy realizacji budżetu. Gdy otrzymamy te informacje, to wówczas rząd przekaże je Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełPawełArndt">Czy posłowie otrzymali odpowiedzi na wszystkie zadane pytania, lub czy wyjaśnienia pani minister wymagają dodatkowych pytań?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełJanKulas">Ponawiam swoją prośbę o rozważenie możliwości utworzenia rezerwy celowej na likwidację skutków powodzi w województwie pomorskim. Możliwe są różne rozwiązania, które swój początek miałyby w zbadaniu wykorzystania poszczególnych rezerw celowych, aby można było przesunąć część środków do nowej rezerwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełAndrzejWielowieyski">Zgadzam się że zdaniem pana posła Marka Wagnera na temat tego, że sporządzenie prognozy obejmującej kilka miesięcy, jest łatwiejsze, niż przygotowanie z półrocznym wyprzedzeniem projektu ustawy budżetowej na następne 12 miesięcy. Oczekuję więc szczegółowych danych dotyczących wydatkowania 4971 mln zł i wyjaśnienia, jakie są przesłanki, dla których uważa się, że prawdopodobne jest niebezpieczeństwo niedoboru środków budżetowych w wysokości 8,7 mld zł ponad kwotę zwiększonego deficytu. Bez takiej informacji trudno jest ocenić rzeczywistą sytuację budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Mamy w tej chwili 4980 mln zł środków, których możliwość wydatkowania jest przewidziana w ustawie budżetowej. Nie wskazaliśmy dysponentom, w jakim czasie będą mogli skorzystać z tych środków. Ponadto nie zostały rozdysponowane środki w wysokości 4,7 mld zł, które są ujęte w rezerwach celowych. Suma tych dwu pozycji nierozdysponowanych środków jest wyższa od kwoty, o którą proponujemy zwiększyć deficyt. Jeżeli nie ziści się czarny scenariusz to zwiększenie deficytu budżetowego o 8,6 mld zł umożliwi nam realizację ustawy budżetowej bez cięć wydatków, aczkolwiek mogą okazać się konieczne niewielkie korekty w zależności od tego, na jakim poziomie będą realizowane dochody.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Jeśli utrzyma się tendencja spadkowa dochodów budżetu państwa, to ograniczone zostaną wydatki w ramach kwoty 4980 mln zł i rezerw celowych. Minister finansów opowiada się za tym, aby w większym stopniu ograniczone zostały wydatki przewidziane w rezerwach celowych, aniżeli wydatki dysponentów części budżetowych. Uważamy, że rezerwy celowe są tworzone że względu na zadania, które nie koniecznie muszą być zrealizowane w danym roku budżetowym. Już dzisiaj wiemy, jakie są oszczędności w niektórych pozycjach rezerw celowych i np. nie wydamy 13,8 mln zł na Inspekcję Drogową, gdyż nie została uchwalona stosowna ustawa, a także środki, które powinna wnieść strona polska w związku z pozyskaniem środków pomocowych SAPARD itd. Grono połów PSL oraz minister rolnictwa i rozwoju wsi wnoszą o przebudowanie wydatków na rolnictwo, co oznacza bardzo duże zmiany w budżecie, w tym w rezerwach celowych.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Zbieramy „ziarnko do ziarnka”, ale w ten sposób będziemy mieli całkiem dużą kwotę oszczędności.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełMarekWagner">Jeszcze niedawno nikt nie mówił, że w budżecie jest „dziura”. Potem robiła się ona coraz większa. Teraz okazuje się, że „dziura” się zasklepiła, więc dlaczego ministrowie podnoszą larum.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Do tych, którzy głośno protestują należy np. minister obrony narodowej, który nie zdołał wydać 89 mln zł z zeszłego roku, ponieważ nie zdążył uruchomić zakupów do 30 czerwca br. W bardzo trudnej sytuacji jest minister sprawiedliwości, ponieważ liczba pensjonariuszy, których utrzymuje ten resort, jest zdecydowanie dużo wyższa od branej pod uwagę przy planowaniu wydatków. Należałoby chronić budżet ministra sprawiedliwości przed cięciem wydatków, gdyż więziennictwu może zabraknąć środków finansowych.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">W odniesieniu do budżetu ministra edukacji narodowej chcemy wykorzystać wyniki kontroli z wykonania tej części budżetu w 2000 r., którą przeprowadziła Najwyższa Izba Kontroli i przed uruchomieniem następnej dotacji będziemy sprawdzali, jakie są faktyczne potrzeby i czy poprzednia dotacja została prawidłowo wykorzystana. Najprawdopodobniej takie działania przyniosą oszczędności i to nie tylko w tym roku, ale także w następnych, gdyż w przypadku źle wykorzystanej dotacji, traci się do niej prawo przez 3 lata.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełMarekWagner">Skoro tak wiele można poprawić i zaoszczędzić, to może także nie trzeba zwiększać deficytu o 8,6 mld zł lecz np. o 6,6 mld zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Jest to możliwe, ale pod warunkiem, że pan poseł przekona np. rektorów szkół wyższych, że nie są im już potrzebne środki finansowe z budżetu państwa. To samo powie pan poseł ministrom zdrowia, sprawiedliwości itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełAndrzejWoźnicki">Ile czasu mają ministrowie na przedstawienie danych, będących przesłanką do określenia przez Radę Ministrów tych wydatków, które zostaną zredukowane? Przedstawienia takiej informacji do 24 lipca br. domagają się autorzy projektu rezolucji, a z wypowiedzi pani minister wynika, że dla wykonania tego zadania najistotniejszy jest czynnik czasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Tak, ponieważ w miarę upływu czasu jest coraz większa szansa na sporządzenie poprawnej prognozy i na podjęcie trafnych decyzji. Byłoby lepiej zarówno dla sprawy, o której dzisiaj dyskutujemy, jak i dla całości układu budżetu, a także dla dysponentów, gdyby można było informacje o ewentualnych cięciach wydatków budżetowych podać wówczas, gdy będziemy znali poziom dochodów zebranych w lipcu br. Pełne wyniki za dany miesiąc otrzymujemy po ósmym dniu roboczym licząc od ostatniego dnia danego miesiąca.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełPawełArndt">Dyskusja dobiegła końca i chciałbym zapytać posłów, czy dzisiaj jesteśmy gotowi do podjęcia decyzji. Chcę zauważyć, że dzisiaj nie dysponujemy kompletnymi danymi, ale też sytuacja pod tym względem nie zmieni się do 24 lipca br., choć niewątpliwie rząd przedstawi nam jakieś dane, jeśli Sejm przyjmie rezolucję. Nawet jeśli w tym dniu odbylibyśmy posiedzenie, to na tym nie kończy się praca nad projektem nowelizacji ustawy budżetowej i będzie jeszcze możliwe wprowadzenie zmian do tego projektu.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PosełPawełArndt">Czy ktoś z posłów chciałby się wypowiedzieć na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PosełAndrzejWoźnicki">Gdy wymusi się na rządzie przygotowanie informacji do 24 lipca br., to ją otrzymamy, lecz jeśli ma ona stanowić podstawę do podejmowania decyzji w sposób odpowiedzialny, to właściwy jest proponowany przez pana posła Andrzeja Wielowieyskiego termin po 8 sierpnia br.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosełPawełArndt">Sugeruję, abyśmy jednak z pełną rozwagą przystąpili do podejmowania decyzji. Przeprowadzenie dzisiaj głosowania nad projektem ustawy nie jest konieczne i możemy to zrobić w najbliższy wtorek po otrzymaniu informacji. Proponuję zatem przerwać posiedzenie Komisji i podjąć decyzję 24 lipca br. Czy są inne propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PosłankaEwaMańkowska">Wnoszę, abyśmy dzisiaj podjęli decyzję.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PosełMarekWagner">Czy pani posłanka sama doszła do takiego wniosku, czy ktoś panią do tego namówił?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PosełPawełArndt">Jest to pytanie retoryczne, więc proszę na nie odpowiadać. Zgłoszone zostały dwa wnioski. Pierwszy o to, aby poczekać z rozstrzygnięciem sprawy projektu ustawy do 24 lipca br., natomiast pani posłanka wnosi o to, aby dzisiaj odbyło się głosowanie nad tym projektem.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PosełJanKulas">Czy pan przewodniczący nie uważa, że w tej sytuacji należałoby zarządzić krótką przerwę?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PosełMieczysławCzerniawski">Na sali jest większość posłów AWS, a my nie prosimy o przerwę.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PosełJanKulas">Każdą propozycję można w jakiś sposób skomentować, ale czasami warto się zastanowić, czy jest ona zasadna.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PosełKazimierzKapera">Uważam, że nie ma potrzeby odraczać głosowania, gdyż jeśli nie wszyscy, to zdecydowana większość członków Komisji opowiada się za nowelizacją ustawy budżetowej. Jeśli zostanie nam przedstawiona informacja o ewentualnych cięciach wydatków budżetowych, to będzie ona przedmiotem odrębnego posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PosełJanKulas">Dla mnie ważne jest stanowisko ministra finansów w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PosełPawełArndt">Nie rozumiem, w jakiej sprawie - zdaniem pana posła - minister finansów miałby zająć stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PosełJanKulas">Chodzi mi o to, czy ze względu na zadawane pytania i różne wątki wypowiedzi posłów, pani minister uważa, że możemy przystąpić do podjęcia decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PodsekretarzstanuHalinaWasilewskaTrenkner">Bardzo ważne jest zachowanie płynności finansowej budżetu. Im szybciej będziemy mogli rozpocząć gromadzenie środków na sfinansowanie dodatkowego deficytu, tym łatwiej nam będzie pozyskać je na rynku finansowym, wybierając klientów, a nie czekając, aż oni zechcą kupić skarbowe papiery wartościowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PosełPawełArndt">Podjęcie decyzji we wtorek, jeśli odbylibyśmy posiedzenie w godzinach przedpołudniowych, nie opóźni prac nad projektem ustawy budżetowej, gdyż drugie czytanie tego projektu jest przewidziane po południu.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#PosełPawełArndt">Poddam pod głosowanie wniosek o przerwanie prac Komisji i podjęcie ich we wtorek. Kto jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#PosełPawełArndt">Stwierdzam, że przy 7 głosach za, 7 przeciwnych i 2 wstrzymujących się od głosu, wniosek nie uzyskał większości.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Wniosek dotyczył sprawy proceduralnej i w sytuacji gdy wynik głosowania nie jest rozstrzygający, decyzję podejmuje przewodniczący Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PosełPawełArndt">Podczas głosowania wstrzymałem się od głosu, więc mam także moralne prawo do przerwania posiedzenia Komisji. Zawieszam posiedzenie Komisji do 24 lipca br.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>