text_structure.xml
10.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełMirosławSekuła">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Gospodarki, witam wszystkich przybyłych posłów oraz zaproszonych gości. Mamy dziś tylko jeden punkt porządku dziennego, a mianowicie rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych (druk nr 1895).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełMirosławSekuła">Sprawozdawcą jest przewodniczący podkomisji pan poseł Zbigniew Kaniewski. Bardzo proszę o przedstawienie sprawozdania podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">Jest to trzecia z ustaw tak zwanych okołocelnych, które chronią rynek wewnętrzny. W tym przypadku dotyczy to praktyk dumpingowych. Jak wiadomo, jest to praktyka naganna i polega na sprzedaży towarów za granicę po cenie niższej niż stosowana w zwykłym obrocie handlowym na rynku wewnętrznym. Czasami zdarza się, że nawet po cenie niższej niż koszty wytworzenia i ewentualnego zysku z tak prowadzonej działalności.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełZbigniewKaniewski">Obecnie w Polsce obowiązuje ustawa antydumpingowa, ale praktyka jej stosowania powoduje, że konieczne jest wprowadzenie korekt. Są one związane zarówno z koniecznością dostosowania ustawy do wymogów konstytucji, jak i z potrzeby wprowadzenia bardziej czytelnych rozwiązań i dostosowania wymogów tej ustawy do standardów Światowej Organizacji Handlu (WTO), której Polska jest członkiem.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełZbigniewKaniewski">Otóż z trzech wspomnianych już ustaw okołocelnych jest to ustawa najtrudniejsza. Podkomisja pracowała nad nią dość długo. W przypadku tej ustawy, gdzie jakiekolwiek interpretacje wynikające z niejasności przepisów mogłyby spowodować szkody gospodarcze, pracowaliśmy nad tą ustawą w pełnej zgodzie i siedzieliśmy dość długo nad każdym przepisem - zarówno prawnicy, jak i posłowie, a także przedstawiciele rządu i przedstawiciele przemysłu, którzy również cały czas brali udział w pracach podkomisji. W końcu wszyscy zgodziliśmy się na zapisy w tym zakresie. W efekcie, w stosunku do projektu rządowego, sprawozdanie podkomisji zawiera kilkadziesiąt różnego rodzaju poprawek. Najczęściej zmierzają one do udoskonalenia zapisów, poprawy ich czytelności, jasności i przejrzystości.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełZbigniewKaniewski">Często zapisy są obecnie w innym kształcie, niż były w pierwotnej wersji rządowej, często ujęte w różnego rodzaju podpunkty, aby ten, kto będzie czytał bardzo skomplikowaną i złożoną ustawę, zwłaszcza związane ze skomplikowaną procedurą dochodzenia swoich racji, miał przed oczami w miarę czytelny tekst.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełZbigniewKaniewski">Trzeba powiedzieć, że język WTO jest bardzo specyficzny i nie wszystko udaje się przetłumaczyć w sposób precyzyjny na język polski. Tłumacze i prawnicy mieli sporo różnego rodzaju kłopotów i problemów. Często szukaliśmy takich sformułowań, aby ten, do kogo ta ustawa jest adresowana, mógł z niej skutecznie korzystać.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełZbigniewKaniewski">W sprawozdaniu podkomisji nie ma żadnych wniosków mniejszości ani też żadnych innych propozycji oprócz tych, na które zgodzili się wszyscy członkowie podkomisji, przedstawiciele rządu, izb gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełZbigniewKaniewski">Tekst jest także w pełni zgodny z wymogami Światowej Organizacji Handlu. Jakiekolwiek odstępstwa w tym tekście nie są możliwe, ponieważ w tym przypadku ustawa nie byłaby notyfikowana w ramach Światowej Organizacji Handlu, a w przypadku spraw proceduralnych na gruncie WTO, gdyby którykolwiek z tych przepisów nie odpowiadał wymogom WTO, Polska natychmiast traci ogromne środki finansowe. Oczywiście, ustawa jest wtedy nieskuteczna i nie możemy walczyć o ochronę polskiego rynku.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełZbigniewKaniewski">W imieniu podkomisji proszę o przyjęcie w całości tekstu tej ustawy przedłożonej w sprawozdaniu przez podkomisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełMirosławSekuła">Ponieważ podkomisja przedłożyła spójny tekst, bez wariantów, wniosków mniejszości i bez wątpliwości, proponuję procedowanie nad całym tekstem sprawozdania podkomisji. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły propozycję. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisje zaakceptowały propozycję procedowania nad całym tekstem ustawy przedstawionym przez podkomisję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę przedstawiciela rządu - na dzisiejszym posiedzeniu rząd reprezentuje pan minister Bernard Błaszczyk - o opinię do treści ustawy, która jest zawarta w sprawozdaniu podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiBernardBłaszczyk">Jestem w dość trudnej sytuacji, ponieważ wszystkie kwestie dotyczące zmian do projektu ustawy o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych podczas prac podkomisji nadzwyczajnej przedstawił już pan poseł Zbigniew Kaniewski, przewodniczący tej podkomisji. Mamy pełną zgodność w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełMirosławSekuła">Takie oświadczenie o zgodności rządu z propozycjami podkomisji jest dla nas w zasadzie najbardziej istotne i najważniejsze. Rozumiem, że pan minister wyraża tę zgodność oraz poparcie rządu dla tego przedłożenia. A zatem przystępujemy do procedowania. Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi lub propozycje zmian do poszczególnych artykułów ustawy?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełMirosławSekuła">Jeżeli nie ma uwag, stawiam wniosek o przyjęcie sprawozdania podkomisji i poddaję ten wniosek pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełMirosławSekuła">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem sprawozdania podkomisji? Kto przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że Komisje 14 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i braku głosów wstrzymujących się, przyjęły sprawozdanie podkomisji.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PosełMirosławSekuła">Dotychczas mieliśmy zwyczaj, że przewodniczący podkomisji był posłem sprawozdawcą. W związku z tym pytam, czy są inne propozycje kandydatur na sprawozdawcę naszych połączonych Komisji, niż pan poseł Zbigniew Kaniewski? Nie ma innych propozycji. Czy ktoś jest przeciwny kandydaturze pana posła Zbigniewa Kaniewskiego?</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PosełMirosławSekuła">Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że połączone Komisje powierzyły panu posłowi Zbigniewowi Kaniewskiemu funkcję posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PosełMirosławSekuła">Pozostało jeszcze ustalenie terminu dla Komitetu Integracji Europejskiej. Sądzę, że termin jednego tygodnia jest zupełnie wystarczający. W ten sposób na następnym posiedzeniu Sejmu to sprawozdanie będzie mogło być rozpatrzone.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PosełMirosławSekuła">W związku z tym określam tygodniowy termin dla Komitetu Integracji Europejskiej. W zasadzie są to wszystkie sprawy, które przewidywał porządek dzisiejszego posiedzenia. Dziękuję panu posłowi Zbigniewowi Kaniewskiemu za sprawne poprowadzenie prac podkomisji nadzwyczajnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełZbigniewKaniewski">W pracach podkomisji nadzwyczajnej cały czas uczestniczył przedstawiciel Komitetu Integracji Europejskiej, któremu chciałem bardzo serdecznie podziękować. Naprawdę rzadko się zdarza, aby w przypadku tak trudnej ustawy na każdym posiedzeniu podkomisji był przedstawiciel KIE. W związku z tym, jak sądzę, nie będzie żadnych wątpliwości co do zgodności zapisów tej ustawy z prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełMirosławSekuła">W takim razie, mam pytanie, czy jest na sali przedstawiciel Komitetu Integracji Europejskiej i czy może złożyć oświadczenie w sprawie tej ustawy? Wtedy nie byłby już potrzebny termin dla KIE i oczywiście dodatkowa opinia. Takie żądanie byłoby bezpodstawne i bezzasadne.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielKomitetuIntegracjiEuropejskiejMaciejMarkiewicz">Zgodnie z regulaminem Sejmu jestem upoważniony do złożenia oświadczenia o zgodności rządowego projektu ustawy o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych - z prawem Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzedstawicielKomitetuIntegracjiEuropejskiejMaciejMarkiewicz">W tekście opinii załączonej do projektu rządowego były sformułowane pewne zastrzeżenia. Chcę poinformować, że wszystkie te zastrzeżenia są obecnie nieaktualne. Podczas prac podkomisji wszystkie wątpliwe kwestie zostały wyjaśnione. Dlatego mogę oświadczyć, że projektowana ustawa o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych jest w pełni zgodna z prawem Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełMirosławSekuła">Dziękuję, ponieważ pan Maciej Markiewicz, przedstawiciel Komitetu Integracji Europejskiej złożył oświadczenie o zgodności przedstawionego sprawozdania podkomisji z prawem Unii Europejskiej, stwierdzam, że wyznaczanie terminu jest bezpodstawne. Oświadczenie zostało złożone. W ten sposób został wyczerpany dzisiejszy porządek dzienny wspólnego posiedzenia połączonych Komisji: Finansów Publicznych oraz Gospodarki. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>