text_structure.xml 23.7 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Przedmiotem obrad jest pierwsze czytanie pilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Z upoważnienia prezesa Rady Ministrów mam zaszczyt przedstawić Komisji rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej, będący konsekwencją regulacji wprowadzonych Konstytucją Rzeczypospolitej. Pozostaje on w ścisłym związku i w zależności z systemem źródeł prawa, ustanowionym konstytucyjnie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">W związku z przyjętymi na mocy konstytucji normami, zaistniała konieczność dostosowania przepisów ustawy o statystyce publicznej i nadania aktom wykonawczym do tej ustawy wymaganej konstytucyjnie formy, szczególnie w odniesieniu do aktów prawa powszechnie obowiązującego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Z konstytucji wynika, iż nowy system źródeł prawa sankcjonuje podział prawa na powszechnie obowiązujące i wewnętrzne. Źródłami prawa powszechnie obowiązującymi są: konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia wydawane na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Uprawnienia do wydawania rozporządzeń, stanowiących źródła powszechnie obowiązującego prawa na obszarze całego państwa, przypisane zostały Radzie Ministrów, prezesowi Rady Ministrów, ministrom kierującym określonymi działami administracji rządowej oraz przewodniczącym komitetów powołanych w skład Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">W świetle konstytucji, uprawnień do wydawania rozporządzeń stanowiących źródła powszechnie obowiązującego prawa, nie posiadają centralne organy administracji rządowej. Dotyczy to również prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Wraz z wejściem w życie Konstytucji RP, kierownicy urzędów centralnych utracili również uprawnienia do wydawania zarządzeń o charakterze normatywnym. Mogą oni nadal wydawać jedynie zarządzenia nie zawierające norm powszechnie obowiązujących, w szczególności zarządzenia o charakterze zarządzenia wewnętrznego, skierowane do podległego urzędu lub innych podległych mu jednostek.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Zarządzeniami nie mogą być regulowane uprawnienia i obowiązki obywateli oraz innych podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Konstytucja RP nałożyła obowiązek dokonania zmian wszystkich upoważnień ustawowych do wydawania aktów normatywnych poprzez:</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">- zmianę formy aktu na rozporządzenie,</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">- przyznanie kompetencji do wydania aktu organowi upoważnionemu zgodnie z Konstytucją RP,</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">- sformułowanie upoważnień stosownie do wymogów wynikających z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">W tym ostatnim przypadku chodzi w szczególności o to, że rozporządzenia mogą być wydawane w celu wykonania ustawy, na podstawie szczegółowego upoważnienia, w zakresie spraw przekazanych do uregulowania, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi treści aktu, zawartymi w tym porozumieniu i tylko przez organ wyraźnie wskazany w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">W omawianym stanie prawnym, jedną z ustaw, które muszą ulec zmianie, jest ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, zawierająca szereg delegacji do wydania aktów wykonawczych, od których zależy funkcjonowanie systemu statystyki publicznej. Ustawa ta zawiera m.in. delegację do wprowadzania programu badań statystycznych, wprawdzie w formie rozporządzenia Rady Ministrów, ale bez określenia, co ma ono zawierać, a także delegację upoważniającą prezesa GUS do regulowania, w drodze zarządzeń, sposobu prowadzenia badań statystycznych i określania szczegółowo obowiązków prawnych i innych podmiotów na rzecz statystyki. Dotychczas zarządzenia prezesa GUS określają podmioty zobowiązane i sposób realizacji obowiązków statystycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Konstytucyjny system źródeł prawa, wymagający odpowiedniej rangi aktu normatywnego dla nałożenia obowiązków na osoby prawne i inne podmioty, w zasadniczy sposób zmienia podejście do ustalania podstawowego aktu wydawanego na podstawie tej ustawy, tj. rozporządzenia Rady Ministrów wprowadzającego program badań statystycznych statystyki publicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Zgodnie z przedłożeniem rządowym, projektowana nowelizacja art. 18 zmierza do ustalenia, że Rada Ministrów będzie rozstrzygać wszystkie kwestie dotyczące badań i obowiązków statystycznych w jednym akcie prawnym. Nowy art. 18 określa - stosownie do wymagań Konstytucji RP - co powinno być treścią rozporządzenia Rady Ministrów wprowadzającego program badań statystycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Z tego aktu wprost ma wynikać, kto i jakie badania prowadzi oraz jakie obowiązki na rzecz statystyki dotyczą poszczególnych podmiotów - przedsiębiorstw, jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej i osób fizycznych nie będących podmiotami gospodarki narodowej. Chodzi o wskazanie w tym rozporządzeniu, kto, jakie dane, w jakiej formie, komu i w jakich terminach przekazuje oraz czy dane są zbierane na zasadzie obowiązku, czy dobrowolnego udziału w badaniach.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Zgodnie z przedłożeniem rządowym, program badań statystycznych statystyki publicznej będzie określał dla każdego badania:</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">- temat i organ prowadzący badanie,</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">- rodzaj badania, to jest określenie, czy badanie jest prowadzone jako pełne, czy jako reprezentacyjne na określonej grupie zbiorowości, czy jest dobrowolne, czy obowiązkowe, stałe czy jednorazowe,</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">- zakres podmiotowy i przedmiotowy badania,</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">- źródła danych statystycznych zbieranych w badaniu,</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">- formy, częstotliwość, terminy i miejsce przekazania danych statystycznych,</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">- obowiązek udzielania i przekazywania informacji,</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">- rodzaje wynikowych informacji statystycznych oraz formy i terminy ich udostępnienia,</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">- koszty i sposób finansowania.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Program ten jest ustalany corocznie, na każdy następny rok. Przygotowuje go prezes Głównego Urzędu Statystycznego i przedkłada Radzie Statystyki, a ta - w ściśle zakreślonym terminie do 30 czerwca - rządowi. Jest on ustalany ze stosownym wyprzedzeniem tak, by od dnia 1 stycznia następnego roku mógł być realizowany.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Stąd projektowi nowelizacji ustawy nadano klauzulę pilności. Projekt programu jest aktualnie przedmiotem prac rządu, został on także przedstawiony w dniu dzisiejszym Komisji, jako materiał informacyjny.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Konsekwencją przyjęcia projektowanego kształtu programu badań statystycznych, regulującego wszystkie sprawy związane z badaniami, jest ustalenie wzorów formularzy, kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych przy zbieraniu i przekazywaniu danych statystycznych. W przedłożeniu rządowym proponuje się, aby wzory formularzy, kwestionariuszy i ankiet statystycznych oraz objaśnienia ich wypełniania, były określane jednolicie przez prezesa Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, niezależnie od tego czy badanie jest prowadzone przez prezesa GUS czy inny organ. Dlatego art. 31 proponuje się nadać nowe brzmienie.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Propozycje dalszych zmian uzasadnione są podanymi na wstępie przesłankami. Nowe brzmienie art. 38 pozostałe w związku z przeniesieniem uprawnień do regulowania zasad, publikowania i udostępniania wynikowych informacji statystycznych przez organ nadzorujący prezesa GUS, tj. prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Rząd proponuje, by w art. 40 skreślić ust. 4–6. Przez okres 3 lat obowiązywania ustawy te przepisy nie były wykorzystywane, gdyż wszystkie podstawowe klasyfikacje i nomenklatury były i są wprowadzane w trybie art. 40 ust. 2, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Taka praktyka jest stosowana na przestrzeni ostatnich lat, zwłaszcza że standardami klasyfikacyjnymi, takimi jak Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług oraz Polska Klasyfikacja Działalności, jednakowo posługują się organy administracji publicznej i wszystkie podmioty gospodarki narodowej, prowadzące dokumentację i ewidencję własnej działalności.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Od 1995 r. zmieniło się też pierwotne założenie, że ustawa o statystyce publicznej ma regulować tryb wprowadzania klasyfikacji. Ustawy wydane później przyznały to prawo ministrom i np. klasyfikację odpadów ustala minister ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Rząd proponuje także nadać nowe brzmienie art. 46. Chodzi o to, aby sprawy prowadzenia krajowego rejestru rządowego podmiotów gospodarki narodowej REGON zostały uregulowane w rozporządzeniu Rady Ministrów. Delegacja zawarta w art. 46 dotyczy upoważnienia do określenia sposobu i metodologii prowadzenia rejestru, wzorów wniosków i zaświadczeń oraz ankiet aktualizacyjnych, warunków i trybów współdziałania tego rejestru z innymi rejestrami.</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Propozycja zmiany art. 45 ust. 1 ustawy wykracza poza zasadniczą treść projektu dostosowującego ustawę do systemu źródeł prawa według nowej Konstytucji RP, ale pozostaje w ścisłym związku z rozwiązaniami tej konstytucji dotyczącymi ochrony danych osobowych. Chodzi o wprowadzenie zakazu udostępniania z rejestru REGON osobom trzecim adresu miejsca zamieszkania osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Pozostałe upoważnienia zawarte w ustawie o statystyce publicznej do wydania zarządzeń prezesa GUS, podane w art. 25–29 ustawy o statystyce publicznej, dotyczą spraw zarządzania wewnętrznego i rząd proponuje pozostawić je bez zmian.</u>
          <u xml:id="u-2.34" who="#PrezesGłównegoUrzęduStatystycznegoTadeuszToczyński">Wyrażam przekonanie, że projekt ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej zyska aprobatę członków Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">Czy ktoś z państwa ma pytania do pana prezesa w związku z prezentowaną nowelizacją ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełHenrykWujec">W końcowej fazie wystąpienia wspomniał pan, że zmiana art. 45 ust. 1 została podyktowana wprowadzeniem zakazu udostępniania z rejestru REGON danych osobowych. Interesuje mnie, czy ta nowelizacja jest zgodna z ustawą o ochronie danych osobowych? Czy Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych przedstawił swoją opinię?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w dyskusji? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełMirosławPietrewicz">Proszę, aby pan prezes odpowiedział na pytania pana posła Wujca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrezesTadeuszToczyński">W tym czasie, gdy projekt nowelizacji ustawy był przedmiotem uzgodnień, nie został jeszcze powołany Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrezesTadeuszToczyński">Chcę zaznaczyć, że przepisy ustawy o statystyce publicznej nakładały nie mniejszy obowiązek ochrony danych osobowych na Główny Urząd Statystyczny i jednostki prowadzące badania statystyczne, niż określa to ustawa o ochronie danych osobowych. Sądzę, że opinia generalnego inspektora byłaby na pewno pozytywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">Niemniej jednak nie dysponuje pan taką opinią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełHenrykWujec">Nalegam na to, aby Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych albo został poproszony na posiedzenie Komisji, albo wyraził na piśmie swoją opinię. Nam jest trudno ocenić, czy proponowane brzmienie art. 45 ust. 1 jest zgodne z ustawą o ochronie danych osobowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrezesTadeuszToczyński">Wyłączenie adresu osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest dodatkowym zaostrzeniem możliwości udostępniania jakichkolwiek danych przez organy prowadzące badania statystyczne, a także przez wszystkie jednostki, które będą korzystały z rejestru administracyjnego REGON.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">Przypominam, że rząd nadał temu projektowi klauzulę projektu pilnego. Wniosek pana posła Wujca prowadzi do tego, że dzisiaj nie będziemy mogli odbyć pierwszego czytania tego projektu, bowiem będziemy musieli zwrócić się do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z prośbą o wyrażenie opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełMarekOlewiński">Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy tę opinię otrzymali przed drugim czytaniem projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">Czy pan poseł Wujec wyraża na to zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełHenrykWujec">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">Możemy więc przystąpić do rozpatrywania poszczególnych zmian do ustawy o statystyce publicznej.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełMirosławPietrewicz">Zmiana nr 1 dotyczy art. 7 ust. 1. W tym ustępie wyrazy „w trybie art. 31 i 32” zastępuje się wyrazami „w tym programie”.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PosełMirosławPietrewicz">Czy pan prezes mógłby nas poinformować, na czym polega istota tej zmiany? Czy zmiana ma charakter merytoryczny, czy formalny i polega na dostosowaniu przepisu ustawy do wymogów konstytucyjnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrezesTadeuszToczyński">Zmiana ma charakter porządkowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełHelenaGóralska">Przed chwilą konsultowałam się z członkami Komisji i wszyscy uznaliśmy, że nie mamy zastrzeżeń do tego projektu. Proponuję więc, aby pan przewodniczący odstąpił od rozpatrywania poszczególnych zmian. Być może ktoś chciałby zgłosić uwagi do którejś ze zmian, więc mógłby to uczynić, a następnie przystąpilibyśmy do głosowania nad całym projektem ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">Rozumiem, że propozycja pani poseł zmierza do usprawnienia pracy Komisji i nie mam nic przeciwko temu.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełMirosławPietrewicz">Czy ktoś chciałby zgłosić uwagi do art. 1 pkt. 1–12 oraz do art. 2 i art. 3?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Mam tylko jedną uwagę do zmiany nr 11. Błędnie odwołano się do pkt. 8 w art. 42 ust. 1. Tego punktu już nie ma, bowiem został on uchylony ustawą o Krajowym Rejestrze Sądowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrezesTadeuszToczyński">Przepraszam, popełniliśmy błąd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">Rozumiem, że Komisja przyjęła poprawkę do zmiany nr 11, która polega na skreśleniu wyrazów „i 8”.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełMirosławPietrewicz">Czy są jeszcze inne uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DyrektordepartamentuwNarodowymBankuPolskimJózefSobota">Chodzi mi o interpretację art. 31, który stanowi, że prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, wzory formularzy sprawozdawczych i objaśnia, co do sposobu ich wypełnienia oraz wzory kwestionariuszy i ankiet statystycznych stosowanych w badaniach statystycznych ustalonych w programie badań statystycznych statystyki publicznej.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#DyrektordepartamentuwNarodowymBankuPolskimJózefSobota">W uzasadnieniu jest powiedziane, że proponuje się, aby wzory formularzy, kwestionariuszy itd. były określane jednolicie przez prezesa Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, niezależnie od tego czy badanie jest prowadzone przez prezesa GUS, czy wskazanego w programie badań ministra.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#DyrektordepartamentuwNarodowymBankuPolskimJózefSobota">Ustawa o Narodowym Banku Polskim daje prawo prezesowi banku centralnego, by w ramach zbierania danych statystycznych, określał wzory i formularze.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#DyrektordepartamentuwNarodowymBankuPolskimJózefSobota">W związku z tym chcę zapytać, czy jeśli część z tych danych statystycznych jest uwzględniona przy programie badań statystyki publicznej, to wzory i formularze będzie nadal ustalał prezes Narodowego Banku Polskiego?</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#DyrektordepartamentuwNarodowymBankuPolskimJózefSobota">Czy mam rozumieć, że nie ma kolizji pomiędzy art. 23 ustawy o Narodowym Banku Polskim a art. 31 ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrezesTadeuszToczyński">W trakcie uzgodnień międzyresortowych i na posiedzeniu Rady Ministrów określone zostało wszystko to, co mieści się w programie badań statystyki publicznej. Dlaczego ministrowie, którzy mogą mieć konstytucyjne uprawnienia do wydawania aktów prawnych w sprawie prowadzenia sprawozdawczości i określania wzorów formularzy, mają być tej możliwości pozbawieni według propozycji rządu?</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrezesTadeuszToczyński">Chodzi o zapewnienie jednolitości i spójności metodologii badań w obszarze statystyki publicznej. Natomiast to, co może prowadzić Narodowy Bank Polski na podstawie ustawy o Narodowym Banku Polskim jest nadal w gestii prezesa tego banku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełHenrykWujec">Na posiedzeniu Sejmu odbyło się pierwsze i drugie czytanie nowelizacji ustawy o podatku rolnym. Chodzi o to, aby ustalić, że średni dochód na jedno gospodarstwo rolne nieuspołecznione jest obliczany na podstawie 1 ha przeliczeniowego, a nie na podstawie 1 ha fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełHenrykWujec">Mówię o tym dlatego, ażeby pan prezes wziął pod uwagę tę zmianę, bowiem nie dostrzegam jej w projekcie rozporządzenia. Sądzę, że należy w nim zamieścić, że 1 ha przeliczeniowy jest podstawą obliczania dochodu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrezesTadeuszToczyński">W ustawie o statystyce publicznej nie ma odniesienia do tego tematu. Nie ma jednak żadnych przeszkód, aby publikowane były dane dotyczące 1 ha przeliczeniowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełHenrykWujec">Z nowelizowanej obecnie ustawy wynika, że te dane powinny być publikowane na początku grudnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrezesTadeuszToczyński">Jeżeli dojdzie do jakichś kolizji terminów, to w programie badań statystyki publicznej zostaną odpowiednio dostosowane terminy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">Czy mogę już przystąpić do głosowania? Nikt się nie sprzeciwia.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PosełMirosławPietrewicz">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy o statystyce publicznej?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PosełMirosławPietrewicz">Stwierdzam, że projekt ustawy został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PosełMirosławPietrewicz">Pozostaje nam jeszcze wybrać posła sprawozdawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełMarekOlewiński">Proponuję, aby wybrać pana posła Wujca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">Czy są inne kandydatury? Nikt nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PosełMirosławPietrewicz">Czy pan poseł Wujec wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełHenrykWujec">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełMirosławPietrewicz">Czy ktoś się sprzeciwia, by panu posłowi Wujcowi powierzyć funkcję posła sprawozdawcy? Nikt nie wyraża sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PosełMirosławPietrewicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>