text_structure.xml 7.46 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełBogdanPęk">Otwieram posiedzenie Komisji Etyki Poselskiej. Zgodnie z zasadą kadencyjności władz Komisji proponuję, abyśmy dzisiaj dokonali zmian na stanowisku przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełBogdanPęk">Proponuję, aby pani posłanka Olga Krzyżanowska przyjęła funkcję przewodniczącej Komisji Etyki Poselskiej na okres trzech miesięcy, a wiceprzewodniczącym został poseł Kazimierz Działocha. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem tych kandydatur?</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełBogdanPęk">W głosowaniu posłowie jednogłośnie opowiedzieli się za wyborem posłanki Olgi Krzyżanowskiej na przewodniczącą Komisji i posła Kazimierza Działochy na wiceprzewodniczącego Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosłankaOlgaKrzyżanowska">Jak państwo zapewne wiedzą, otrzymaliśmy pismo od pana marszałka Sejmu Macieja Płażyńskiego z prośbą o wyrażenie opinii, w jaki sposób ma być udostępniany Rejestr Korzyści.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosłankaOlgaKrzyżanowska">W piśmie, o którym mówiłam, pan marszałek przypomina nam, że Rejestr Korzyści jest jawny, ale trzeba znaleźć sposób na wyłożenie tego Rejestru na koniec roku. Jakie są państwa sugestie w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełGrzegorzSchreiber">Pamiętam, że kiedy udostępniono ten Rejestr, to stwierdzono, że komputerowa baza danych spełnia wszelkie wymogi art. 35 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Dlatego według mnie taki system, jaki obowiązuje dzisiaj, całkowicie wystarczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosłankaOlgaKrzyżanowska">Jeżeli dobrze zrozumiałam pismo pana marszałka, chodzi o to, żeby udostępnić jeden wydrukowany egzemplarz Rejestru.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosłankaOlgaKrzyżanowska">Kiedy byłam w parlamencie brytyjskim, pokazano nam taki rejestr, który został wydrukowany w formie książki.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosłankaOlgaKrzyżanowska">Proponuję, żeby przychylić się do stanowiska pana marszałka, aby wyłożyć jeden wydrukowany w całości Rejestr Korzyści, który zostanie udostępniony wszystkim za-interesowanym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełKazimierzDziałocha">Za rozwiązaniem, które pani proponuje, przemawia to, że dostęp do komputerowych baz danych jest ciągle ograniczony.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełKazimierzDziałocha">Trzeba ułatwić dostęp do tego dokumentu. Dlatego opowiadam się za tym, aby, oprócz publikowania tego Rejestru przez Internet, wydrukować go w całości i udostępnić wszystkim zainteresowanym.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełKazimierzDziałocha">Musimy się tylko zastanowić, gdzie ten Rejestr powinien zostać wyłożony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosłankaOlgaKrzyżanowska">O tym powinien zadecydować pan marszałek Maciej Płażyński. Komisja może się nie wypowiadać w tej sprawie - to jest kwestia techniczna. Proponuję, żeby Komisja wyraziła pozytywną opinię o wydrukowaniu Rejestru Korzyści i wyłożeniu go w odpowiednim miejscu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełBogdanPęk">Czy wystarczy wydrukować jeden egzemplarz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosłankaOlgaKrzyżanowska">Myślę, że tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SekretarzKomisjiEtykiPoselskiej">Uważam, że taki Rejestr można wyłożyć w czytelni - tam istnieje możliwość kopiowania interesujących fragmentów, a nawet całości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosłankaOlgaKrzyżanowska">Moim zdaniem trzeba wydrukować cały Rejestr Korzyści i udostępnić go w takiej postaci zainteresowanym - nie może być takiej sytuacji, że będą się z nim mogły zapoznać tylko osoby korzystające z Internetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełGrzegorzSchreiber">W jaki sposób można się zapoznać z Rejestrem Korzyści obecnie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzKomisjiEtykiPoselskiej">Są dwa sposoby. Można zapoznać się z tym dokumentem poprzez Internet lub przyjść do Biura Informacyjnego Kancelarii Sejmu i poprosić o wgląd - można przejrzeć ten dokument w komputerze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełGrzegorzSchreiber">W takim razie, nie widzę żadnej różnicy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełBogdanPęk">Proponuję, żeby udostępniano wydruk, a nie komputer.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełGrzegorzSchreiber">To jest drugorzędna sprawa. Taka osoba i tak musi przyjść do Biura Informacyjnego Kancelarii Sejmu, musi poprosić o udostępnienie i musi wiedzieć, gdzie ten Rejestr się znajduje.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełGrzegorzSchreiber">Według mnie procedura się nie zmienia, a stopień trudności jest identyczny. To nie jest kwestia trudności w posługiwaniu się komputerem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosłankaOlgaKrzyżanowska">Dlaczego pan nie chce, żeby to zostało w całości wydrukowane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełGrzegorzSchreiber">Można to wydrukować - dla mnie jest to obojętne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełKazimierzDziałocha">W ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora jest powiedziane, że: „prowadzący rejestr raz w roku w odrębnej publikacji podaje do wiadomości zawarte w nim dane”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełGrzegorzSchreiber">Pamiętam argumentację, która pojawiła się rok temu. Ustawa mówi, że raz w roku zostanie wydana taka publikacja, natomiast proponowano, żeby ten Rejestr był wyłożony do wglądu przez cały rok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosłankaOlgaKrzyżanowska">Ustawa mówi wyraźnie - raz w roku wydaje się Rejestr w odrębnej publikacji.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosłankaOlgaKrzyżanowska">Jeżeli państwo wyrazicie zgodę, to odpowiemy w ten sposób, że zgodnie z ustawą Rejestr należy wydać raz w roku w zbiorczej formie, natomiast udostępnienie i miejsce tego udostępnienia leży w gestii Kancelarii Sejmu. Komisja nie wypowie się w kwestii, gdzie i jak ma to zostać udostępnione, ponieważ to jest szczegół techniczny. Czy państwo zgadzacie się na takie sformułowanie? Dziękuję. Zamykam otwartą część posiedzenia Komisji Etyki Poselskiej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>