text_structure.xml
68.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJózefŁochowski">Otwieram posiedzenie. Mamy do rozpatrzenia dwie informacje: pierwszą - o realizacji wniosków i uwag NIK, skierowanych w 1995 r. do ministra przemysłu i handlu, drugą - w sprawie budowy elektrowni gazowej w Żarnowcu. W związku z tą drugą informacją chciałbym przekazać pewien komentarz. Otóż prezydium Komisji podjęło inicjatywę, aby podczas naszych posiedzeń, poza rozpatrywaniem z góry zaplanowanych punktów dotyczących kwestii merytorycznych, wysłuchiwać informacji kierownictwa resortu przemysłu i handlu lub innych resortów w związku z bieżącymi tematami i wydarzeniami wynikającymi z życia. Jedną z takich spraw, która zbulwersowała kilku naszych posłów, była informacja prasowa na temat elektrowni gazowej w Żarnowcu. Chcemy w związku z tym, aby nam to wyjaśniano na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJózefŁochowski">Uważam, że powinniśmy również dowiedzieć się chociażby w skrócie o aktualnym przebiegu i stanie rozmów oraz sytuacji strajkowej w górnictwie węgla kamiennego. Taką informację zobowiązał się przekazać nam minister Markowski, jak tylko przedstawi ją Radzie Ministrów, a w tej chwili rozpoczęło się posiedzenie Rady.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełJózefŁochowski">Skoro obecny jest na naszym posiedzeniu minister Gabryś, proponuję, abyśmy wysłuchali krótkiej informacji związanej ze strajkami górników na temat ewentualnych zagrożeń dla systemu energetycznego. Chcemy wiedzieć, czy takie zagrożenie istnieje, czy też nie, bo w prasie już się o tym pisze.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełJózefŁochowski">Pytam państwa, czy akceptujecie propozycję prezydium Komisji, aby wprowadzać tego rodzaju bieżące sprawy do porządku obrad każdego kolejnego posiedzenia, jeżeli takie kwestie aktualne się pojawią? Czy ktoś chciałby się na ten temat wypowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełWładysławStępień">Popieram tę propozycję. Uważam, że bieżąca sytuacja w gospodarce powinna być tematem krótkich informacji na kolejnych posiedzeniach Komisji. Zgłaszam taki kolejny temat dotyczący strat polskiego przemysłu w eksporcie w 1995 r. Popieram omawianie takich spraw bieżących, które decydują o sytuacji w danej branży czy gałęzi przemysłu bądź w całym przemyśle.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJózefŁochowski">Czy jeszcze ktoś chciałby się wypowiedzieć na ten temat? Jeśli nie, to uznaję, że państwo akceptujecie taką propozycję. Czy możemy w związku z tym wprowadzić dzisiaj do porządku dziennego jako punkt trzeci informację ministra przemysłu i handlu o sytuacji w górnictwie oraz o zagrożeniach w systemie energetycznym państwa? Jeśli nie ma sprzeciwów, przyjmujemy taki porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJózefŁochowski">Proponuję, abyśmy rozpoczęli od wysłuchania informacji o budowie elektrowni gazowej w Żarnowcu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Elektrownia w Żarnowcu najpowszechniej kojarzy się z zamiarem budowy elektrowni jądrowej na północy Polski. Zanim przedstawię informację, o którą wystąpił pan przewodniczący, chciałbym wyjaśnić, dlaczego tam powstaje taki zamiar i jaki jest sens ekonomiczny tego rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Obiekty energetyki polskiej, jeżeli chodzi o źródła wytwarzania, zlokalizowane są nierównomiernie. Patrząc na mapę począwszy od północno-zachodniej granicy tuż pod Szczecinem, mam na myśli elektrownię Dolna Odra, a potem praktycznie elektrownie mamy w południowej Polsce, następnie są dwie wyspy energetyki oparte na węglu brunatnym, Zagłębie Konińskie i energetyka bełchatowska. Dodać do tego trzeba jeszcze elektrownie Kozienice i Połaniec. A więc w całej części północnej i północno-wschodniej kraju nie ma źródeł wytwarzania energii, czyli tzw. elektrowni systemowych. Stąd wynikła kiedyś koncepcja budowy takiej elektrowni w Żarnowcu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Znana jest państwu cała historia i powody, dla których nie zbudowano tam energetyki jądrowej. Roboty inwestycyjne przerwane zostały w tym momencie, kiedy praktycznie cała infrastruktura techniczna, otoczenie, media, a także bardzo istotna w tym miejscu budowa elektrowni szczytowo-pompowej były gotowe. Od tego momentu nic wielkiego tam się nie działo.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Wojewoda gdański, który jest właścicielem tego terenu w imieniu skarbu państwa, dla uporządkowania obszaru i wprowadzenia zasad racjonalizacji postępowania gospodarczego w okresie zawieszenia decyzji, a potem przerwania budowy elektrowni jądrowej powołał specjalną żarnowiecką strefę ekonomiczną.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Praktycznie w strefie tej miało nastąpić zabezpieczenie mienia i majątku, a to, co niepotrzebne, miało ulec likwidacji z możliwie jak najwyższym efektem. W rezultacie powstała Strefa Ekonomiczna Żarnowiec, Spółka z o.o. W 1994 r. ukazały się informacje, przekazane przez Petrobaltic, o możliwości wykorzystania gazu w tej części kraju dla potrzeb energetyki.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">W pierwszej połowie 1994 r. minister przemysłu i handlu powołał wspólnie z wojewodą gdańskim zespół roboczy ekspertów, którego zadaniem było udzielenie odpowiedzi na pytanie: czy owe złoża gazu mogą być wykorzystane dla produkcji energii elektrycznej, czy też mogą być wykorzystane i skonsumowane dla zasilania Trójmiasta w gaz w celu produkcji ciepła lokalnego?</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Zespół ten pracował przez pół roku i zakończył opracowane wnioski jednym generalnym stwierdzeniem, że w tym momencie racjonalnych podstaw do podjęcia decyzji o budowie jakiejkolwiek elektrowni gazowej nie było. Niemniej jednak wskazał bezwzględnie, że teren po przygotowanej inwestycji elektrowni jądrowej w Żarnowcu jest niezwykle atrakcyjny dla każdej przyszłej inwestycji energetycznej, dla budowy elektrowni systemowej.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">W drugiej połowie 1994 r., działając na podstawie listu intencyjnego podpisanego ze Strefą Ekonomiczną Żarnowiec, jedna z firm amerykańskich zwróciła się do Polskich Sieci Elektroenergetycznych o potwierdzenie możliwości zakupu energii elektrycznej. Z czego to wynikło? Przypomnę, że w 1994 r. minister przemysłu i handlu wprowadził tzw. zasadę rywalizacji o dostawy energii.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Wprowadziliśmy metodę, która zmusiła polskie elektrownie do przedstawienia oferty na produkcję i sprzedaż energii elektrycznej wraz z pewną wizją strategiczną rozwoju swojego obiektu. Zorganizowany w październiku 1994 r. otwarty konkurs ofert sprowokował także wspomnianą firmę amerykańską (Failure Analysis Associates Inc.) do złożenia tego rodzaju oferty. Konkurs ofert został praktycznie zamknięty w styczniu 1995 r. i do tego czasu z tamtego terenu wpłynęła tylko jedna oferta od firmy Żarnowiecka Elektrownia Gazowa SA, której udziałowcami są trzy firmy amerykańskie.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Atrakcyjność tego miejsca dla energetyki została potwierdzona także pismem ministra przemysłu i handlu do wojewody gdańskiego, w którym zwracaliśmy uwagę, że oddanie tego terenu dla innych celów niż energetyczne będzie ze stratą dla energetyki. Naszym zdaniem, owa istniejąca już infrastruktura, a także potrzeby zbudowania w tym miejscu elektrowni systemowej potwierdzają tę niezwykłą atrakcyjność.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Otwarty konkurs ofert ma nowe moce energetyczne, ogłoszony w 1994 r., wyczerpuje potrzeby energetyki, zarówno jeżeli chodzi o złożone oferty, jak i organizowanie takiego konkursu do 2010 r. Nie przewidujemy organizowania podobnego konkursu na moce podstawowe wcześniej niż w 2005 r. Kolejny konkurs, ogłoszony być może w końcu 1996 r., będzie dotyczył tylko mocy szczytowych - tych, których jeszcze trochę brakuje w kraju.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Lokalizacja budowy nowej elektrowni na terenie wstrzymanej budowy elektrowni jądrowej ma pełne uzasadnienie ekonomiczne, w tym również wynikające z potrzeb systemu energetycznego. Tak, taka elektrownia jest potrzebna. Podam państwu tylko taki fakt, że straty wynikające z doprowadzenia energii elektrycznej do elektrowni szczytowo-pompowej, która funkcjonuje na Jeziorze Żarnowieckim, stanowią ok. 35 megawatów na dobę. Elektrownia szczytowo-pompowa budowana była jako skojarzona z elektrownią jądrową po to, aby bez takich strat mogła w szczycie funkcjonować.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Zgodnie z przyjętą przez ministra przemysłu i handlu procedurą przetargową, do negocjacji długookresowego kontraktu na zakup mocy i energii mogła być dopuszczona do przetargu jedynie oferta Żarnowieckiej Elektrowni Gazowej pod warunkiem, że uzyska prawa własności do ziemi i majątku. Kontrakt z ewentualnym dostawcą energii z tego terenu zostanie podpisany jedynie pod warunkiem utrzymania konkurencyjnej ceny oferty.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Wojewoda gdański jako właściciel gruntu, majątku i całego tego terenu ogłosił w końcu 1995 r. konkurs na sprzedaż tego terenu. Do tego konkursu, poza wymienioną spółką - Strefa Ekonomiczna Żarnowiec, złożyła ofertę także znana niemiecka firma energetyczna Preussen Elektra. Decyzją wojewody gdańskiego wybrana została w konkursie jednak ta firma, która miała potwierdzoną gwarancję na sprzedaż energii elektrycznej.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Szerszy materiał na ten temat przekazałem panu przewodniczącemu i chciałbym państwa zachęcić do zapoznania się z tym materiałem.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Zainteresowanie i niepokój państwa tą sprawą, jak mi się wydaje, wynikł stąd, że w prasie ukazała się nieprawdziwa i nierzetelna informacja o tym, że moc tam zainstalowana wyniesie ok. 1000 MW. Nie znajduje to żadnego potwierdzenia. Kontrakt, a część kontraktu nie jest obwarowana tajemnicą handlową, wyraźnie wskazuje, że będzie to wielkość nie przekraczająca 235,2 MW docelowo. I o tej wielkości możemy tylko mówić.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Czy ta wielkość burzy w jakiś sposób porządek przyjęty w strategii rozwoju polskiej energetyki do 2010 r. i w bilansie paliwowo-energetycznym, który zakłada, że podstawowymi paliwami będzie węgiel kamienny i brunatny?</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Nie burzy tego porządku i założeń strategii ani ta moc, ani wielkość przedsięwzięcia, ani zmuszenie firmy do stosowania konkurencyjnych cen. Dla informacji państwa chcę dodać, że ta moc dyspozycyjna, deklarowana w kontrakcie, wprowadzona zostałaby od 2000 r. w wielkości 231,7 MW, a następnie docelowo do 2013 r. osiągnęłaby wielkość 230,3 MW, tzn. do wyczerpania dzisiaj potwierdzonych możliwości pozyskania gazu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJózefŁochowski">Dziękuję. Kto chciałby zadać pytania lub ma jakieś wątpliwości? Może ja pozwolę zadać sobie pytanie. Dlaczego w strategii rozwoju energetyki, którą przyjęliśmy kilka tygodni temu, nie ma ani słowa na ten temat, skoro w roku ubiegłym zostały zakończone negocjacje? Wygląda to na jakąś tajemną procedurę.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełJózefŁochowski">W informacji mowa jest o strefie ekonomicznej. Jaka jest ta strefa ekonomiczna w Żarnowcu? Nie bardzo wiem, o czym tu mówimy: czy o spółce, która się tak nazwała, czy też o faktycznie istniejącej strefie? Osobiście nie znam żadnych danych o tym, aby była jakaś strefa ekonomiczna w Polsce poza Mielcem, gdzie otwarto taką strefę kilka miesięcy temu.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełJózefŁochowski">I mam taką wątpliwość. Jeżeli dojdziemy po jakimś czasie do wniosku, że mamy już technologię jądrową, która nie zagraża człowiekowi i nie będzie budziła u ludzi takich emocji, jak dotychczas, czy wtedy w Żarnowcu, gdzie przygotowana jest mimo wszystko inwestycja do budowy elektrowni jądrowej, nie wykluczy to możliwości inwestowania w budowę elektrowni na bazie gazu?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełJózefŁochowski">Mówimy o gazie tak, jak gdyby ten gaz nie mógł być wykorzystany do niczego innego, a wyłącznie dla elektrowni i jak gdyby była to jedyna możliwość. Czy ten gaz może być wykorzystany także do celów komunalnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Zacznę od kwestii drugiej. Używałem określenia „strefa”, bo tak ona się nazywała i tak określone to jest w całej dokumentacji. Nie jest to specjalna strefa ekonomiczna, jakiej przykład podał pan przewodniczący mówiąc o Mielcu. Tak nazwała się spółka, która funkcjonuje i zapisana jest w rejestrze i dokumentach przetargowych, dokładnie: „Strefa Ekonomiczna Żarnowiec, Spółka z o.o.”. Spółka ta działa od czasu, kiedy o specjalnych strefach ekonomicznych jeszcze się u nas nie mówiło.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Dlaczego nie wspomina się o tym w strategii energetycznej? Strategia została przyjęta na jesieni ub.r. i nie piszemy w tym dokumencie szczegółowo o żadnych rozwiązaniach dotyczących przyszłych inwestycji w energetyce. W bilansie paliwowo-energetycznym wskazujemy natomiast na zwiększoną konsumpcję gazu i to znajduje odzwierciedlenie w tym bilansie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Jeżeli chodzi o ewentualność budowy na tym terenie elektrowni jądrowej, to dzisiaj opinie ekspertów są raczej jednoznaczne; to miejsce dla tego typu budowy jest dzisiaj negowane przez specjalistów.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">W ubiegłym tygodniu odbyłem spotkanie z zespołem do spraw energetyki jądrowej i ten temat jest teraz przedmiotem szczegółowego rozpatrywania. Jeśli okaże się, że taka możliwość istnieje, to sąsiedztwo obu elektrowni technologicznie nie przeszkadza, dlatego że w przypadku elektrowni gazowej budowany będzie tylko jeden blok.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Zespół powołany przez ministra i wojewodę gdańskiego wskazywał na możliwości wykorzystania gazu bądź w ujęciach komunalnych, bądź w produkcji lokalnej ciepła dla Trójmiasta, bądź w energetyce.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Jedno rozwiązanie nie wyklucza drugiego, ponieważ w bilansie gazu na tym terenie nie uwzględniono wszystkich możliwych źródeł pozyskania gazu. Jest Petrobaltic, są źródła lokalne w pobliżu Żarnowca, jest też możliwość pozyskania gazu nitką z projektowanego gazociągu. Należałoby mówić o całkowitym bilansie gazu i odpowiadających mu kierunkach wykorzystania.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Ryzyko inwestycyjne w ramach złożonej oferty budowy elektrowni jest podejmowane wyłącznie przez inwestora.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJózefŁochowski">Chciałbym jednak wiedzieć, czy ten gaz może być wykorzystany dla celów komunalnych, czy też nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Na ten temat szczegółowo odpowiedzą obecni tu gazownicy. Ja odpowiadam wprost, że gaz może być wykorzystany dla takich celów, jeżeli okaże się, że problem przemysłu, uzdatnienia, sprężenia tego gazu nie będzie powodował wyższych kosztów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrezesPolskiegoGórnictwaNaftyiGazuAleksanderFindziński">Jeżeli chodzi o złoża Petrobalticu, to pełnego rozeznania nie mamy. Wykorzystanie tego gazu do celów komunalnych w okolicach Gdańska zależałoby od konkretnego składu gazu, ilości zawartego w nim metanu. Obecnie Gdańsk i cały rejon nadmorski zasilany jest gazem wysokometanowym, a więc o zawartości 98% metanu. Zespół badający sprawy najlepszego wykorzystania tego gazu ustalił, że nadaje się on szczególnie dla potrzeb elektrowni. Elektrownia stosująca turbiny gazowe może mieć o wiele mniejsze wartości metanu w gazie. Nie znam składu gazu ze złoża Petrobaltic.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJózefŁochowski">Jest to co najmniej dziwne, że mówimy o kontrakcie, o wykorzystaniu gazu, a szef polskiego gazownictwa nie wie, jaki jest ten gaz. Nie stawiam panu zarzutu, ale nie wiem, jak może resort podejmować decyzje nie zasięgając pana opinii w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Chciałbym przedstawić zdanie prostujące to ostatnie stwierdzenie pana przewodniczącego. Minister przemysłu w tej sprawie nie podjął żadnej decyzji.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Właścicielem terenu i gruntu jest wojewoda w imieniu skarbu państwa i w wyniku konkursu wojewoda wybrał oferenta, który ze względu na racjonalność tego miejsca dla lokalizacji obiektu energetycznego gwarantował lub dawał gwarancję wybudowania tam takiego obiektu. I nic więcej. Cała reszta jest kwestią ryzyka inwestora. Jeżeli zainwestuje, pozyska gaz i zaproponuje cenę konkurencyjną w stosunku do oferowanej przez innych dostawców, to tę energię kupimy. I to wszystko. Nie jest to nasza decyzja.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełHansSzyc">Mam dodatkowe pytanie. Ostatnio bardzo często spotykamy się z inwestorami, którzy mają bardzo piękne nazwy. Tutaj też taka nazwa została wymieniona, a potem okazuje się, że jest to spółka założona u nas w kraju i na dodatek jest to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Chciałbym się dowiedzieć, kto naprawdę ma być tam inwestorem. Czy to jest kolejna spółka z o.o. i kapitałem 5 tys. zł, czy też jest to rzeczywiście poważny inwestor?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Jest to spółka założona przez trzy firmy amerykańskie znane na rynku energetycznym świata i posiadające ogromne doświadczenia zarówno inwestycyjne, jak i technologiczne - szczególnie w budowie obiektów energetycznych gazowych. Proponuję sięgnąć do materiałów dostarczonych Komisji, w których dość precyzyjnie to wyjaśniamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełHansSzyc">Nie jest tam to podane. Jest tylko stwierdzenie, że mamy do czynienia ze spółką, ale życie nauczyło mnie, że powołuje się ciągle jakieś spółki z kapitałem 5 tys. zł, a następnie odpowiedzialność takich spółek jest żadna.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Przekażę panu posłowi informację o wielkości kapitału tych trzech firm, które są udziałowcami owej spółki, jeżeli to pana interesuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansówZbigniewBoniuszko">Chciałbym dodać, że w skład tej spółki wchodzi Failure Analysis Associates, Applied Energy Services Electric, Teraco-Gaz. Teraco-Gaz jest na liście rankingowej giełdy nowojorskiej na 30 miejscu pod względem wielkości kapitału.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieFinansówZbigniewBoniuszko">Nie ma tu takiej sytuacji, że jest to spółka z minimalnym kapitałem. Nie ma żadnych podstaw, że tych 400 mln dolarów, a taki będzie koszt budowy elektrowni, nie będzie na wykonanie tego zamierzenia. Jest tu problem taki, aby wszedł tu także kapitał polski, przynajmniej jako konsorcjum bankowe w części finansujące budowę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełHansSzyc">Ja mam informację, że jest to spółka, która powstała w Gdańsku i jako spółka z o.o., ale sprawdzę to na miejscu.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Rozumiem zaniepokojenie pana posła, bo powstało bardzo dużo niedomówień, jeśli chodzi o spółki. Podtrzymuję propozycję, że przekażemy panu posłowi szczegółową informację o firmach, które stanowią owo porozumienie, i o ich kapitale. Są to bardzo znane światowe firmy energetyczne zajmujące bardzo wysokie miejsca na listach rankingowych w energetyce.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełHansSzyc">Chciałbym wyjaśnić, skąd wynika mój niepokój. Bardzo wiele mówiło się w swoim czasie o budowie Europortu, w czym miał być zaangażowany kapitał amerykański. W rzeczywistości jest to spółka z o.o. z niewielkim kapitałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełWładysławŻbikowski">Czy mamy informację o wielkości złoża gazu i na jak długo by nam tego gazu wystarczyło? Gdy np. po kilku latach zabraknie tego gazu, jaka będzie wówczas cena energii, jeżeli gaz będziemy musieli doprowadzać nitką z gazociągu? Czy wykonywano symulacje cenowe, jaka będzie cena jednego kilowata przy wykorzystywaniu gazu ze źródeł, a jaka będzie cena jednego kilowata z gazu pozyskanego z gazociągu, gdyby tego źródła zabrakło?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Okazuje się, że z informacji ogólnej wynikła duża dyskusja. Wynika to, jak sądzę, z niezrozumienia tego, co dzieje się w energetyce. Świadczy o tym ostatnia część pytań. Nas nie interesuje, jakie kłopoty będzie miał inwestor w przypadku kiedy jego znajomość możliwości zapewnienia sobie dostaw gazu okaże się mała i jego przewidywania będą nietrafione. To jest jego ryzyko.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">My tylko gwarantujemy kupno energii elektrycznej w kontrakcie po określonej cenie. Jeśli ta cena zostanie przekroczona, po prostu nie kupimy i to jest jego strata. On inwestuje, a nie minister przemysłu, nie skarb państwa i nie energetyka. Natomiast w bilansie energetycznym kraju w tym miejscu potrzebne jest niewielkie źródło energii od zaraz. Tam po prostu nie ma energetyki, a w kontekście zdarzeń w górnictwie węglowym tym bardziej próba dywersyfikacji paliwowej zdaje się być konieczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełWładysławŻbikowski">Nie zgadzam się do końca z wypowiedzią pana ministra. Problem jednak jest, bo zostanie wybudowana elektrownia, z którą nie będzie wiadomo co zrobić, gdy inwestycja okaże się nie trafiona. Mogą np. pozostać zaciągnięte kredyty, gwarantowane przez nasze banki czy skarb państwa, które ktoś będzie musiał spłacić.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">To nie jest polska inwestycja i nie ma tu żadnego ryzyka polskiego banku. Jest to inwestycja typowo komercyjna. My tylko gwarantujemy sobie prawo kupowania energii na zasadach rynkowej rywalizacji cenowej. I o to chodzi; kto zaoferuje taniej, ten sprzeda. I to wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełJózefŁochowski">Gwoli ścisłości, panie ministrze, to mamy kilka inwestycji zagranicznych gwarantowanych przez banki, przez rząd polski i przez firmy polskie, które teraz spłacane są przez polskich podatników. Nie wyprzedzajmy podpisania kontraktu i zakończenia tej sprawy. Robię tę uwagę tylko na marginesie.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełJózefŁochowski">Rozumiem, że resort jest przekonany o słuszności dokonania inwestycji w tym miejscu, że znajduje pełne uzasadnienie ekonomiczne dla tej inwestycji i w ramach strategii energetycznej podejmuje taką decyzję.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PosełJózefŁochowski">Nie mogę się jednak zgodzić z tym, że każdy, kto przyjeżdża do Polski i wyznaczył sobie kawałek pola, który kupił od wójta, wybuduje sobie tam elektrownię i będzie robił z tym co chce. Czy może być taka dowolność w energetyce, jak np. w przypadku fabryki butów czy firanek? Czy tak to mam rozumieć w świetle niedawno przyjętej przez Sejm strategii energetycznej państwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Oczywiście nie, panie przewodniczący. Mówiłem na wstępie, że w tym miejscu nie ma źródeł wytwarzania energii. Na ofertę zgłoszoną przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne odpowiedział jeden oferent. Ten oferent zobowiązuje się wybudować odpowiedni blok energetyczny, który jest nam potrzebny, ma swoje ryzyko, ma swoje pieniądze, bez gwarancji kredytowych państwa, bez tworzenia konsorcjum kredytowego polskich banków. My chcemy jedynie dopilnować, aby cena oferowanej energii była konkurencyjna. Jeśli będzie inaczej, to po prostu energii tej nie kupimy.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Odpowiadając wprost, oczywiście nie każdy może sobie w dowolnym miejscu Polski wybudować elektrownię. Po pierwsze, jest to inwestycja niezwykle kosztowna, a po drugie, takie zamierzenie musi być zbieżne z polityką energetyczną państwa, którą prezentowaliśmy ostatnio Sejmowi. Tam, w Żarnowcu obiekt energetyczny jest nam bardzo potrzebny. I trafił się klient.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełJózefŁochowski">Rozumiem, że to w niczym nie zachwieje projektów i planów, które swojego czasu analizowaliśmy na posiedzeniu Komisji, tzn. projektów dotyczących Bełchatowa i Opola.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Dokładnie tak jest. Mówiłem, że ta moc docelowo do roku 2013 jest uwzględniana w bilansie energetycznym. Nie jest to zagrożeniem dla Opola i nie jest zagrożeniem dla decyzji dotyczących Bełchatowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełJózefŁochowski">Pytam się więc członków Komisji: czy możemy przyjąć tę informację do wiadomości? Czy ktoś jest temu przeciwny? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PosełJózefŁochowski">Przyjmujemy tę informację. Na koniec chciałbym wyrazić taki komentarz: dobrze byłoby, aby po prostu nieco szerzej i z większą dokładnością informować społeczeństwo, również posłów, o tego typu inwestycjach, ponieważ niepotrzebnie powstają pewne niepokoje. Nikt nie dementował informacji prasowej o 1000 MW, nikt nie wyjaśnił tego tak, jak zrobił to pan, panie ministrze, dzisiaj na posiedzeniu Komisji. I taką mam uwagę na zakończenie rozpatrywania tego tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Chcę podzielić troskę pana przewodniczącego o to, aby te informacje były rzetelne i prawdziwe. Dla spełnienia oczekiwań Komisji i Sejmu jesteśmy gotowi w każdej sytuacji składać relacje ze zdarzeń, które dotyczą obszaru, jakim zawiaduje minister przemysłu i handlu. W tej sprawie notatka, jaka ukazała się, pochodziła z Gdańska, a nie od ministra przemysłu. W trzy dni po ukazaniu się tej notatki na konferencji prasowej wyjaśniliśmy ową różnicę mocy i ogłoszono to w „Rzeczpospolitej” w tydzień po wynikach konkursu i pierwszej notatce - z komentarzem takim, jak dzisiaj. Ubolewam nad tym, że takie informacje są w charakterze sensacji zauważane dokładniej niż to, co później jest ogłaszane jako sprostowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełJózefŁochowski">Zadaliśmy jeszcze panu ministrowi pytanie dotyczące zagrożenia systemu energetycznego w związku ze strajkami górniczymi. Proszę o przedstawienie nam krótkiej odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Podam raport z dnia wczorajszego z późnych godzin wieczornych. System energetyczny Polski praktycznie od grudnia ub.r. bije rekordy obciążenia mocy. Np. w ub. tygodniu w piątek, w wieczornym szczycie było prawie 23 tys. MW obciążenia. Takiej sytuacji nie było u nas już od bardzo dawna. To świadczy o wzroście konsumpcji energii w tej wysoko przetworzonej postaci.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Dzisiejsze obciążenie w szczycie rannym wynosiło prawie 21 tys. MW; na wieczór przewidujemy obciążenie w wysokości ok. 22 tys. MW, bo jest na dworze nieco cieplej. Dobowa produkcja energii wynosi prawie 500 gigawatogodzin.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Wielkość eksportu energii wynosi prawie 20 gigawatogodzin. Dostarczamy nieprzerwanie energię i realizujemy wszystkie umowy eksportowe: do Czech - 400 MW, do Szwajcarii - 200 MW, do Austrii - 400 MW i płacimy Czechom opłatę tranzytową za eksport energii do Austrii ok. 50 MW. Niemcy pytają nas o możliwość dostarczenia im dodatkowo ok. 200 MW. Rozważamy to i w zależności od sytuacji podejmiemy decyzję.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">System energetyki tzw. brunatnej obciążony jest w pełni i energetycy produkujący energię z węgla brunatnego są bardzo zadowoleni. W Bełchatowie pracują wszystkie bloki, czego dawno nie było. Turów, Pątnów, Adamów i Konin też pracują na pełnych obrotach. Robią dobre interesy, sprzedają energię.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełJózefŁochowski">A pozostałe elektrownie?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Pozostałe elektrownie pracują różnie, ale wszystkie są w ruchu. Żadna z elektrowni systemowych w przewidywanym horyzoncie czasu, a określam go na dwa do trzech tygodni, nie musi ograniczać swojej produkcji.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Zapasy węgla wynoszą 3,4 mln ton. Jest to mniej o ok. 1,5 mln ton niż w roku ubiegłym wskutek strajku kolejarzy i trudności w transporcie węgla dla energetyki. To zmniejszenie wynika również ze zdarzeń ostatniego tygodnia, kiedy dobowy spadek zapasów wyniósł 100 tys. ton. Mamy więc zapasy na 23–24 dni w zależności od temperatur - przy pełnym obciążeniu systemu.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">W energetyce węgla kamiennego dokonujemy pewnej dywersyfikacji obciążeń w zależności od wielkości zapasów w poszczególnych elektrowniach. Nie przewidujemy, aby w ciągu najbliższych dwudziestukilku dni miały nastąpić jakiekolwiek ograniczenia w dostawach energii. Gdyby jednak sytuacja w górnictwie nie ulegała normalizacji, to będziemy rozważali - ze złymi skutkami dla energetyki - zmniejszenie eksportu energii. Na razie takich decyzji się nie podejmuje, bo takiej potrzeby nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełJózefŁochowski">Sądzę, że byłoby dobrze, aby taka informacja została przekazana środkom masowego przekazu, żeby się ludzie nie bali, że jutro zmarzną. Za 23 dni będzie już prawie wiosna.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełWiesławWójcik">Czy resort ma rozeznanie co do wielkości zapasów węgla w ciepłownictwie? Do mnie docierają niepokojące sygnały, że szczególnie w małych ośrodkach zaczyna brakować węgla.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Potwierdzam te uwagi, chociaż nie jesteśmy za to bezpośrednio odpowiedzialni, ale to obserwujemy. Otrzymujemy wiele faksów z błagalnymi prośbami o dostarczenie węgla. Liczby, które podawałem, odnoszą się do energetyki systemowej bądź energetyki cieplnej pracującej w skojarzeniu z produkcją energii elektrycznej. Tam są takie zapasy, o jakich mówiłem. Kłopoty, jak sądzę, będą się nasilać w małych ciepłowniach lokalnych, osiedlowych, a także w niektórych szpitalach czy szkołach, tam, gdzie zapasy węgla są niewielkie i nie było środków, aby większe zapasy zgromadzić, lub gdzie logika gospodarcza nakazywała nie gromadzić zapasów, skoro są stałe dostawy paliwa. Tam taka dokuczliwość wynikająca z powstałej sytuacji będzie na pewno obserwowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełRyszardZając">Rzecznik prasowy rządu poinformowała, że w razie potrzeby istnieje możliwość interwencyjnego zakupu węgla i jako potencjalnego dostawcę wymieniono m.in. Ukrainę. Czy realna jest taka możliwość, czy też jest to taka zapowiedź w ramach walki propagandowej pomiędzy obiema stronami konfliktu strajkowego?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluHerbertGabryś">Systemowych rozwiązań dotyczących takich dostaw węgla i takich zamierzeń nie ma. Nie chciałbym komentować wypowiedzi pani rzecznik z uwagi na jej urok osobisty.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełJózefŁochowski">Przypominam, że tu jest Sejm i bez uroków rozpatrujemy pewne sprawy. Jednak to nam również daje coś do myślenia w związku z pracami nad projektem prawa energetycznego. Jest to kwestia jednego ośrodka sterowania energetyką i zawodową, i cieplną. Ciągle nie rozwiązany jest temat i zastanawiamy się nad tym, czy Polsce potrzebne są zapasy węgla w ramach naszego systemu strategii energetycznej, czy też nie. Gdybyśmy dzisiaj mieli w zapasie kilka milionów ton, moglibyśmy zupełnie inaczej rozmawiać o tych sprawach.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PosełJózefŁochowski">Dziękuję za informację panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PosełJózefŁochowski">Przechodzimy do punktu drugiego porządku dziennego - rozpatrzenie informacji o realizacji wniosków i uwag NIK skierowanych w 1995 r. do ministra przemysłu i handlu. Krótkie wprowadzenie do tego tematu przedstawi nam minister Woźniakowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">Przygotowaliśmy informację o realizacji wniosków i uwag Najwyższej Izby Kontroli kierowanych w 1995 r. do ministra przemysłu i handlu. W zasadzie po raz pierwszy zajmujemy się tak szeroką problematyką, bo każda z kontroli dotyczy określonego problemu, a materiały pokontrolne zawierają kilkadziesiąt, a często i więcej stron i są tam zawarte wnioski.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">W przedstawionym Komisji materiale staraliśmy się wybrać ze wszystkich kontroli prowadzonych w roku ubiegłym te sprawy, które, naszym zdaniem, mieszczą się w tym podtytule tematu - „ze szczególnym uwzględnieniem patologicznych zjawisk gospodarczych”. I chciałbym już na wstępie powiedzieć, że może poza handlem węglem, ze wszystkich kontroli wynika, iż takich zjawisk mogących świadczyć o patologiach w zasadzie nie ma.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">Ponieważ ta problematyka dotyczy różnych dziedzin działań prowadzonych przez Ministerstwo Przemysłu i Handlu, jeżeli będą pytania ze strony posłów, postaramy się na nie odpowiedzieć, niezależnie od przedłożonych materiałów.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">Ogólnie chciałbym stwierdzić, że w roku 1995 Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła 43 kontrole w resorcie przemysłu i handlu, dokonywane przez różne zespoły NIK. Po każdej z kontroli było kierowane pismo z zaleceniami pokontrolnymi do ministra przemysłu i handlu. Na wszystkie te wystąpienia udzieliliśmy odpowiedzi, a także przekazaliśmy informacje o realizacji wniosków i działaniach, jakie minister podjął w związku z sugestiami NIK. Było kilka opóźnień w terminach udzielenia odpowiedzi, ale wynikało to z konieczności dokładnego przeanalizowania wniosków i zebrania informacji z terenu.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">Głównymi problemami, jakimi zajmowała się Najwyższa Izba Kontroli, były: wykonanie budżetu resortu, restrukturyzacja kilku branż, np. górnictwa naftowego i gazownictwa, górnictwa węgla kamiennego i brunatnego, hutnictwa żelaza i stali. Te tematy były przedmiotem posiedzeń Komisji, często wyjazdowych i były szeroko omawiane w tym gronie. Kontrole badały tryb i przebieg procesów prywatyzacyjnych przedsiębiorstw państwowych i przekształceń własnościowych, sytuację w energetyce oraz sytuację ekonomiczno-finansową wybranych przedsiębiorstw państwowych.</u>
<u xml:id="u-40.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">We wnioskach Najwyższej Izby Kontroli zawartych w wystąpieniach pokontrolnych zwracano uwagę na konieczność konsekwentnego egzekwowania należności budżetowych od podmiotów gospodarczych korzystających z mienia skarbu państwa. Stwierdzano występujące często opóźnienia w wywiązywaniu się z tych obowiązków, a są to konkretne dochody budżetowe.</u>
<u xml:id="u-40.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">Uwagi Najwyższej Izby Kontroli dotyczyły spowodowania wszczęcia przez resortową komisję orzekającą realizacji postanowień dotyczących naruszenia dyscypliny budżetowej. Kilka posiedzeń tej komisji odbyło się i wyciągnięto odpowiednie wnioski.</u>
<u xml:id="u-40.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">W uwagach NIK podkreślano problemy i negatywne ich skutki związane z niepełnym wykorzystaniem potencjału górnictwa węglowego w obszarze restrukturyzacji finansowej kopalń. Uznano, że pogarszający się ich stan ekonomiczny zagraża realizacji celów określonych w rządowym programie restrukturyzacji górnictwa.</u>
<u xml:id="u-40.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">Chciałbym poinformować, że kolejna wersja restrukturyzacji górnictwa jest już przygotowana i ma być w najbliższych dniach dyskutowana na posiedzeniu Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów. Zostały tam wyspecyfikowane wszystkie sprawy związane z aktualnym stanem górnictwa węgla kamiennego i określone działania, jakie minister przemysłu i handlu ma zamiar podjąć, aby pogarszająca się sytuacja ekonomiczna kopalń mogła zostać zmieniona i aby górnictwo mogło funkcjonować prawidłowo.</u>
<u xml:id="u-40.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">Stwierdzono nieprawidłowości w handlu węglem kamiennym. Ten temat był omawiany przy okazji rozpatrywania budżetu resortu na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-40.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">Zwrócono uwagę na potrzebę szybkiego zakończenia prac legislacyjnych nad projektem ustawy - Prawo energetyczne wraz z aktami wykonawczymi oraz sfinalizowania prac nad projektem docelowej restrukturyzacji przedsiębiorstwa Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Problemy związane z energetyką były nie tak dawno szczegółowo dyskutowane na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-40.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">Zwracano uwagę na potrzebę wczesnego reagowania przez organy założycielskie przedsiębiorstw państwowych na pogarszającą się sytuację ekonomiczno-finansową kontrolowanych przedsiębiorstw. Wskazano na konieczność możliwie wczesnego podejmowania decyzji naprawczych, likwidacyjnych czy ewentualnie upadłościowych, kiedy zadłużenia przedsiębiorstw nie są jeszcze tak duże.</u>
<u xml:id="u-40.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">Dla zilustrowania działań podejmowanych przez Ministerstwo Przemysłu i Handlu w celu realizacji i wykorzystania wniosków pokontrolnych chciałbym wymienić kilka przykładów.</u>
<u xml:id="u-40.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">W związku z wnioskiem NIK, wynikającym z przeprowadzonej kontroli wykonania budżetu, podjęte zostały stosowne decyzje w stosunku do Stacji Ratownictwa Górniczego i określonych kopalń, które przekroczyły przepisy prawa budżetowego. Wnioski o zwrot niesłusznie wydanych pieniędzy z dotacji zostały wykonane i obecnie kopalnie w porozumieniu z izbami skarbowymi je realizują. Ministerstwo przyspieszyło proces opracowania projektu ustawy - Prawo energetyczne i projekt jest obecnie rozpatrywany w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-40.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">Program restrukturyzacji organizacyjnej państwowego przedsiębiorstwa „Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo” został we wrześniu przyjęty kierunkowo i zaakceptowany przez KERM. Podjęto już jego wstępną realizację.</u>
<u xml:id="u-40.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">W 1995 r. opracowany został w Ministerstwie Przemysłu i Handlu projekt nowelizacji ustawy o przedsiębiorstwie państwowym, który ma eliminować istniejące w dzisiejszym ustawodawstwie luki prawne dotyczące możliwości zakończenia procesów likwidacyjnych i naprawczych. Problemy te zostały przejęte przez pełnomocnika Rządu ds. Reformy Centrum Gospodarczego. W aktach zmieniających określone przepisy znajdują się projekty takich rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-40.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">W celu wyeliminowania nieprawidłowości stwierdzonych w handlu węglem podjęte zostały przez ministra przemysłu określone decyzje zarówno co do zasad obrotu węglem, jak i ściągania należności. Przyjęto generalną zasadę, że w handlu węglem płatność faktur powinna następować w okresie nie dłuższym niż 30 dni.</u>
<u xml:id="u-40.17" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">Wszystkie wnioski pokontrolne, zawarte w dostarczonym państwu materiale, w określonych dziedzinach zostały starannie rozpatrzone i są realizowane. W bieżących kontaktach z NIK staramy się wszystkie wnioski wykorzystać i wdrożyć.</u>
<u xml:id="u-40.18" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">Wyciągnięto też określone sankcje w stosunku do kierownictw przedsiębiorstw, w których stwierdzono nieprawidłowości. W 1995 r. odwołano ze stanowisk 84 dyrektorów z różnych przyczyn, ale w 10 przypadkach odwołania te wynikały ze stwierdzenia nieprawidłowości w wyniku kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosełJózefŁochowski">Do pewnych szczegółów podanych w informacji odnosiliśmy się przy okazji rozpatrywania różnych spraw, np. dotacji do węgla czy realizacji budżetu. Dzisiaj chcemy potraktować to spotkanie jako ogólne zweryfikowanie pewnych zjawisk i stwierdzenie, czy występują patologie, o których tu kiedyś mówiliśmy, czy one się utrzymują i czy są groźne dla naszej gospodarki oraz czy są one eliminowane. Chciałbym zapytać pana prezesa Uczkiewicza czy dyr. Jadeckiego, czy podzielacie panowie optymizm wyrażony przez pana ministra Woźniakowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#DyrektorDepartamentuPaństwowegoPrzemysłuiHandluNajwyższejIzbyKontroliWojciechJadecki">Osobiście podzielam optymizm wyrażony przez pana ministra Woźniakowskiego. Ministerstwo rzeczywiście dużo zrobiło zarówno jeżeli chodzi o wywiązywanie się z funkcji regulacyjnej, jak i z funkcji właściciela. Współpraca resortu z NIK układa się bardzo dobrze.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#DyrektorDepartamentuPaństwowegoPrzemysłuiHandluNajwyższejIzbyKontroliWojciechJadecki">Otrzymujemy odpowiedzi na nasze wystąpienia. Zazwyczaj mają one charakter szczegółowy, a gdy są bardziej ogólne, prosimy o przedstawienie pewnych szczegółów. Jeżeli w odpowiedziach zawarte są propozycje rozwiązań czy plany działań w przyszłości, wówczas proponuję nadzorującemu prezesowi NIK zwrócenie się do ministerstwa po upływie kwartału czy dwóch o przedstawienie rzeczywistych działań z wyników realizacji zamierzeń czy założonych planów.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#DyrektorDepartamentuPaństwowegoPrzemysłuiHandluNajwyższejIzbyKontroliWojciechJadecki">Pan minister podał liczbę przeprowadzonych kontroli w resorcie, ale nie chodzi o działalność samego ministerstwa, tylko różne problemy wynikające z jego funkcji regulacyjnej i właścicielskiej. Staramy się wybierać do kontroli tematy, które są najbardziej nośne gospodarczo i społecznie. Poza kontrolami w podmiotach gospodarczych musimy prowadzić także kontrolę w resorcie. Stąd wynika tak duża liczba kontroli w tym ministerstwie.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#DyrektorDepartamentuPaństwowegoPrzemysłuiHandluNajwyższejIzbyKontroliWojciechJadecki">Nasze wnioski nie mają charakteru obligatoryjnego, a tylko fakultatywny, tzn. adresat naszych wniosków nie jest zobowiązany do ich realizacji. Jest zobowiązany jedynie do przedstawienia swojego stanowiska, czy zgadza się z takim wnioskiem, czy nie, czy podejmuje się jego realizacji, czy też nie podejmuje realizacji wniosków. Oczywiście wtedy jest zobowiązany do podania powodów, dla których nie zamierza realizować przedstawionych wniosków.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#DyrektorDepartamentuPaństwowegoPrzemysłuiHandluNajwyższejIzbyKontroliWojciechJadecki">Jesteśmy zadowoleni, że wszystkie nasze wnioski kierowane do podmiotów gospodarczych, a także te, które kierujemy bezpośrednio do Ministerstwa Przemysłu i Handlu, są realizowane. Nie mogą one być zrealizowane w krótkim okresie czasu, bo np. wniosek o opracowanie programu restrukturyzacji czy to branży węgla kamiennego, czy sektora gazowniczego, o opracowanie projektów ustaw o przedsiębiorstwie państwowym, o prawie energetycznym - wymaga czasu, aby go wykonać.</u>
<u xml:id="u-42.5" who="#DyrektorDepartamentuPaństwowegoPrzemysłuiHandluNajwyższejIzbyKontroliWojciechJadecki">Uważam, że w ostatnim okresie nastąpiło duże przyspieszenie realizacji przez ministerstwo zarówno funkcji regulacyjnych w zakresie opracowania nowych ustaw, jak i funkcji właścicielskich wobec przedsiębiorstw.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełJózefŁochowski">Cieszy nas optymizm Najwyższej Izby Kontroli, aczkolwiek określenie „pewne” czy „duże” nie bardzo jest dla mnie wymierne. Proszę teraz o pytania i wypowiedzi posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełWładysławStępień">Chciałbym zastanowić się nad tymi zjawiskami, które miały miejsce w roku 1993, a następnie w roku 1994. Chodzi mi o kwestię prywatyzacji przedsiębiorstw i wchodzenia kapitału zagranicznego. W informacji resortu jest takie stwierdzenie dotyczące Huty Szkła Okiennego w Sandomierzu, że zaniżono wartość tego przedsiębiorstwa z kwoty 430 mld zł do 223 mld zł. Mowa jest tu i o innych niekorzystnych warunkach umowy prywatyzacyjnej.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PosełWładysławStępień">Takich zjawisk do roku 1993 było wiele i NIK wykazywała to bardzo skrupulatnie. Obecnie zarzuca się publicznie koalicji rządzącej, że ten proceder jest nadal stosowany. Chciałbym zapytać przedstawicieli NIK i pana ministra Woźniakowskiego, czy takie zjawiska występują oraz czy są jakieś możliwości wyciągnięcia konsekwencji wobec osób winnych tego zaniżenia wartości przedsiębiorstw.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełRyszardZając">Mam zastrzeżenia do przedstawionego Komisji materiału w związku z jego ogólnikowością. Rozumiem, że obszar tematyczny omawiany w informacji jest bardzo rozległy, ale dobrze byłoby, aby w tego typu materiałach unikać takich określeń, jak „Ministerstwo Przemysłu i Handlu podjęło stosowne decyzje” albo „określone decyzje”. Z tego nic nie wynika, bo niczego nie można się dowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PosełRyszardZając">Na szczęście większość posłów zna materiały dotyczące poszczególnych kontroli NIK i wie, co kryje się za tymi sformułowaniami, ale dobrze byłoby, aby w zbiorczym materiale również pisać konkretnie, w jaki sposób resort zareagował na konkretne zalecenia NIK. Ta ogólnikowość odbiera nam możliwość dokonania oceny, czy te decyzje były „stosowne”, skoro nie wiemy, jakie to były decyzje.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PosełRyszardZając">Wydaje mi się mimo wszystko, że poziom optymizmu zawarty w tym materiale jest nadmiernie wysoki. W istocie w działaniach Ministerstwa Przemysłu i Handlu, zwłaszcza w ostatnim okresie, jest wiele nieporadności, szczególnie jeśli chodzi o stosowanie instrumentów polityki przemysłowej właściwych dla gospodarki wolnorynkowej.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#PosełRyszardZając">Ministerstwo ma niestety skłonności do ręcznego sterowania gospodarką i są one widoczne prawie na każdym kroku. Stąd wynikają także błędy, a resort angażuje się nie w te sprawy, w które powinien, albo też angażuje się nie w takiej formie, w jakiej powinien. Jest to propozycja dla NIK, aby podjąć ten temat, ponieważ brak precyzyjnego zdefiniowania instrumentów polityki przemysłowej, jakie resort ma zamiar stosować w procesach dostosowania polskiej gospodarki do realiów, jakie są w Unii Europejskiej, wykazuje raport przyjęty ostatnio przez Radę Ministrów.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#PosełRyszardZając">Zgłaszam pytania dotyczące dwóch kwestii. Pierwsza dotyczy programu restrukturyzacji kopalń węgla kamiennego. W informacji stwierdza się, że „wszystkie elementy wynikające z kontroli NIK zostały w nim uwzględnione”. Według mnie jest to nieprawda, chyba że nie wiem wszystkiego.</u>
<u xml:id="u-45.5" who="#PosełRyszardZając">Dwa czy trzy lata temu było zalecenie NIK, aby resort podjął działania zmierzające do odbudowy krajowego systemu handlu węglem. Żadnych działań w tej sprawie resort nie podjął, a można było wypracować jakąś politykę zachęt, żeby ten system dystrybucji węgla został w kraju odbudowany. System ten nie został odbudowany i mamy taką sytuację, jaką mamy; dwudniowy strajk w kopalniach powoduje, że na wsiach nie można kupić węgla, ponieważ składy opałowe nie gromadzą zapasów, bo im się to nie opłaca.</u>
<u xml:id="u-45.6" who="#PosełRyszardZając">System dystrybucji węgla nie gwarantuje dostarczania węgla odbiorcom. Jeżeli panowie z NIK mają informacje o tym, jakie działania podjął resort w tej sprawie, to prosiłbym o informację.</u>
<u xml:id="u-45.7" who="#PosełRyszardZając">Druga kwestia, bardzo istotna w procesie restrukturyzacji kopalń, to bardzo powolne wydzielanie z majątku kopalń całej olbrzymiej sfery nieprodukcyjnej. Chodzi o 160 tys. mieszkań i innych obiektów. W materiałach NIK były zalecenia związane z tą kwestią i, jak mi wiadomo, resort nie podjął w tej sprawie prawie żadnych działań, a w materiale tutaj cytowanym „Górnictwo węgla kamiennego, polityka państwa i sektora na lata 1996–2000” - a widziałem już piątą jego wersję - też nie ma na ten temat ani słowa. Stwierdza się tylko, że wydzielenie tego majątku jest powolne. Jeżeli od 3 lat to wydzielanie jest powolne, to dobrze byłoby ustalić, jakie są tego przyczyny i co zrobić, aby to przyspieszyć.</u>
<u xml:id="u-45.8" who="#PosełRyszardZając">We fragmencie informacji dotyczącym prywatyzacji przedsiębiorstw czytamy, że w związku z zastrzeżeniami NIK resort „podjął stosowne decyzje zapewniające należyte zabezpieczenie interesów i praw skarbu państwa już w fazie negocjacji poprzedzających zawarcie umowy oraz w samej umowie”.</u>
<u xml:id="u-45.9" who="#PosełRyszardZając">Jest to oczywiście istota sprawy i kluczowy element prywatyzacji. Byłbym wdzięczny, gdyby przedstawiciel NIK zechciał rozwinąć sens tego stwierdzenia, tzn. powiedzieć, jakie decyzje zostały podjęte i w jaki sposób interesy skarbu państwa mają być w przyszłości zagwarantowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluZenonBrakowski">W związku ze sprawą Huty Szkła Okiennego „Sandomierz” przeprowadzono kilka kontroli i uzyskano wiele wyjaśnień. Odpowiadając na pytanie pana posła mogę powiedzieć, że wyceny wartości huty w Sandomierzu dokonały na zasadzie wyboru trzy firmy. Rozbieżność tych wycen jest od 125 mln zł do 431 mln zł.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluZenonBrakowski">Udzielaliśmy wielu odpowiedzi na ten temat instytucjom kontrolnym i podawaliśmy, że w momencie wyceny wartość księgowa przedsiębiorstwa według bilansu likwidacyjnego wynosiła 274 mln zł, wartość aportu rzeczowego wynosiła ok. 19 mln dolarów. Ostatecznie uzgodniono wartość huty na kwotę 321 mln zł. Biorąc pod uwagę te rozbieżności wyceny oraz wartość aportu uzyskanego w trakcie negocjacji trzeba uwzględnić także inne okoliczności, które zmierzały do wynegocjowania najkorzystniejszych warunków, jak m.in. stworzenie miejsc pracy, odtworzenie technologii szkła „flot” jedynej dzisiaj w kraju.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluZenonBrakowski">Wydaje się, bazując na wycenach autorytatywnych firm, że jeżeli Ministerstwo Przemysłu i Handlu wynegocjowało cenę o 30% powyżej wartości majątku księgowego i jeżeli wynegocjowało cenę w granicach 80% maksymalnej ceny odtworzeniowej - to należałoby sobie życzyć, aby takie inwestycje były nadal podejmowane w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PosełWiesławStępień">Nie stawiam zarzutu, ale czytam informacje NIK. Oceniam tę inwestycję pozytywnie. Jeżeli jednak oceniały to przedsiębiorstwo państwowe trzy firmy w granicach od 125 mln zł do 430 mln zł, to albo stosowano różne metody obliczeń, albo wchodziły w grę różne interesy. Znam przypadek przedsiębiorstwa, którego wartość ktoś ocenił na plus-minus zero, a ono dzisiaj pracuje bardzo dobrze i przyjęło 1500 pracowników.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PosełWiesławStępień">Mnie interesuje ta filozofia wyceny i jej skutki. NIK stwierdza wyraźnie, że nastąpiło zaniżenie wartości przedsiębiorstwa, i dlatego podnoszę ten temat. Chodzi mi też o to, że dzisiaj stawia się obecnemu rządowi, obecnej koalicji zarzut, że są złe wyceny, że doprowadza się przedsiębiorstwa do upadku i że następuje niszczenie majątku narodowego. Pytam więc, czy to zjawisko nadal trwa, czy też nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluZenonBrakowski">Z miłą chęcią przyjmę do naszych procedur prywatyzacyjnych - które są zatwierdzone i przynoszą, jak sądzę, pozytywne efekty - filozofię czy propozycje pana posła dotyczące metody wyceny majątku. My przyjmujemy wszelkiego rodzaju propozycje, aby uzyskać dla skarbu państwa najwyższy efekt w tym całym procesie. Natomiast prosiłbym uwzględnić dwie kwestie: że jest kupujący i sprzedający. Można stosować różne metody, ale jak się nie sprzeda majątku, to straci się miejsca pracy, nie uzyska się określonego efektu ekonomicznego dla regionu itd.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluZenonBrakowski">Nasze procedury chętnie skorygujemy o to, co pan poseł zaproponuje w zakresie osiągania najwyższych efektów wartościowych w ramach procesów restrukturyzacyjnych i prywatyzacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PosełWładysławStępień">Sądzę, że pan dyrektor niepotrzebnie sięga po moją pomoc w kwestiach wyceny majątku przedsiębiorstw, bo nie czuję się osobą kompetentną. Podaję tylko pewien przykład jako modelowy. W ramach stosowania tej filozofii wyceny w WSK-Kurzyce zwolniono 1,5 tys. ludzi na skutek głupoty i niekompetencji, a w hucie w Sandomierzu tego nie zrobiono, a więc ktoś mądrze pomyślał. Na ratunek WSK-Kurzyce przyszli ludzie z Ministerstwa Przemysłu i Handlu i uratowali tę firmę i ona, dysponując polskim kapitałem, przyjmuje teraz ludzi do pracy. I nadal jest to firma państwowa.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PosełWładysławStępień">Czy proceder zaniżania wycen trwa, czy też się zakończył po roku 1993?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliJacekUczkiewicz">Kwestia oceny wycen przedsiębiorstw jest jednym z głównych problemów Najwyższej Izby Kontroli. Jeżeli mamy różne wyceny, a one są czasami dużo bardziej rozbieżne niż tylko jak jeden do trzech i są wyrażane autorytatywnie, po czym dokonuje się sprzedaży przedsiębiorstwa po cenie niższej, niż wynosi jedna z wycen, to stwierdzamy tylko, że jest tak, jak jest.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliJacekUczkiewicz">Inna sprawa to ustalenie, czy to było uzasadnione i racjonalne gospodarczo, czy nie. W końcu tę cenę trzeba ustalić, a nie ma jednego miernika dla dokonywania wycen. Jeżeli są wiarygodne wyceny, dokonane według różnych metod, ale różniące się między sobą, to mamy obowiązek zgłosić, że jest zaniżenie ceny.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliJacekUczkiewicz">Zawsze przed czytaniem książki patrzę, kto jest jej autorem. Materiał omawiany dzisiaj w Komisji nie jest raportem NIK. To jest informacja Ministerstwa Przemysłu i Handlu, do której mamy swój stosunek, i on jest taki, jak przedstawił pan dyrektor Jadecki. Stwierdzamy, że współpraca NIK i Ministerstwa Przemysłu i Handlu w 1995 r. przebiegała prawidłowo.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliJacekUczkiewicz">Mogę dodać od siebie, że może są między nami pewne różnice, ale są wystąpienia NIK, otrzymujemy odpowiedzi, realizuje się to, co się da, a to, czego nie można zrobić, czeka na realizację, bo nie wszystko można zrobić szybko i od razu. Osobiście jestem zadowolony z tego stanu rzeczy.</u>
<u xml:id="u-50.4" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliJacekUczkiewicz">Jeżeli chodzi o zjawiska patologiczne, to naszym zadaniem jest zwracanie uwagi na takie niebezpieczeństwa. W tym opracowaniu nie zostały jeszcze uwzględnione do końca wyniki naszych ostatnich badań kontrolnych dotyczących współpracy gospodarczej ze Wschodem, a konkretnie chodzi o sprawę dostaw gazu. Będziemy występowali z postulatami przyspieszenia tych prac, bo wyniki badań rzucają jak gdyby nowe światło na problem restrukturyzacji Polskiego Górnictwa Nafty i Gazu. Jest tu problem wprowadzania trzeciej strony do dystrybucji gazu w Polsce, czyli pewnych przedsiębiorstw strategicznych. Nie można twierdzić, że występują tu jakieś patologie, ale możemy powiedzieć, iż może do czegoś takiego dojść, jeżeli nie zostaną szybko podjęte pewne decyzje.</u>
<u xml:id="u-50.5" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliJacekUczkiewicz">Można przytoczyć przykład PEWEX. Stwierdzenia zawarte w raporcie, że NIK podziela stanowisko resortu dotyczące PEWEX jest błędne. Z tego powodu, że odstąpiliśmy na prośbę ministerstwa od wniosku personalnego, nie wynika, że zmieniamy ocenę sytuacji. Daliśmy temu wyraz w stosownym piśmie skierowanym do ministerstwa. To nie przekreśla jednak tego, że współpraca nasza z resortem jest poprawna.</u>
<u xml:id="u-50.6" who="#WiceprezesNajwyższejIzbyKontroliJacekUczkiewicz">Chciałbym podziękować panu przewodniczącemu za inicjatywę tego uogólniającego spotkania na temat problemów realizacji i wniosków NIK. Takie generalne spojrzenie daje też pewien obraz naszej rzeczywistości i pewnych reakcji na stwierdzone nieprawidłowości.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">Sprawa wycen majątku przedsiębiorstw jest na pewno problemem i on pozostaje. Może w drodze kapitałowej nie prywatyzujemy tak dużo przedsiębiorstw, ale staramy się cenę wypośrodkować tak, aby była możliwa do przyjęcia przez tego, który chce kupić, i ratowania danego przedsiębiorstwa. Wiadomo, że ten, kto chce kupić, proponuje jak najmniej, a my chcemy uzyskać jak najwięcej. Jest to problem szerszy, który musi być w centrum uwagi przy zawieraniu tego typu transakcji.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">Zgadzam się z tym, że wydzielanie majątku nieprodukcyjnego w górnictwie nie przebiega w taki sposób, jak to pierwotnie zakładano. Napotykamy tu może nie na trudności, ale kłopoty z uzgodnieniami ze związkami zawodowymi.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">Jest to temat bardzo interesujący wszystkie związki zawodowe działające w górnictwie i sprawa ta jest poruszana na każdym spotkaniu poświęconym prywatyzacji. Powołany jest zespół z udziałem przedstawicieli wszystkich związków zawodowych, wiceprezesów do spraw restrukturyzacji poszczególnych spółek węglowych i tam rozważane są rozmaite działania, aby wypracować odpowiedni mechanizm ułatwiający wydzielanie majątku nieprodukcyjnego w odrębne podmioty. Staramy się to robić, ale przebiega to istotnie dość wolno. Opór związków zawodowych jest tutaj bardzo silny.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">Organizując system dystrybucji i sprzedaży węgla mieliśmy na uwadze dużych odbiorców węgla. Dystrybucja węgla do regionów odległych i zaopatrzenie drobnych odbiorców jest problemem, który pozostaje do uregulowania. Nie dotyczy to tylko ministra przemysłu i handlu, a w każdym razie ten minister nie może sam podejmować decyzji w tej kwestii. Obecnie drobne zakłócenia w dostawach powodują kłopoty w zaopatrzeniu w węgiel, bo zapasy w składach opału są za małe.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PosełRyszardZając">Pan prezes Uczkiewicz słusznie wytknął mi, że materiał resortu uznałem za materiał NIK.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PosełRyszardZając">Wydaje mi się jednak, że powinny być dwa materiały: jeden z NIK, a drugi z resortu. Mam jeszcze pytanie: jakie to stosowne decyzje podjął minister przemysłu i handlu, które zapewniają należyte zabezpieczenie interesów i praw skarbu państwa już w fazie negocjacji poprzedzających zawarcie umowy prywatyzacyjnej i w samej umowie?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluZenonBrakowski">Pierwsza decyzja polega na tym, że każdorazowo w poszczególnym przypadku prywatyzacji jest wydawane zarządzenie ministra przemysłu i handlu dotyczące powołania zespołu negocjacyjnego. Druga decyzja wynika z szerszego spojrzenia na sprawę. Wydawane są wytyczne co do zakresu negocjacji i ustalania cen. Wyceny mają być co najmniej dwie, przy czym musi być uwzględniona wartość księgowa przedsiębiorstwa, oraz sytuacja socjalna i otoczenie przedsiębiorstwa. Takie są decyzje, które według mnie dokładnie normują sprawę. W związku z tym poddawani jesteśmy bieżącej kontroli każdego indywidualnego procesu prywatyzacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzemysłuiHandluMirosławWoźniakowski">Chciałbym dodać, że w ostatnim czasie do zespołów przygotowujących proces prywatyzacji dokooptowujemy przedstawiciela izby skarbowej, który ma obraz całego przedsiębiorstwa, oraz przedstawiciela finansującego, który jest dokładnie zorientowany w stanie zadłużenia przedsiębiorstwa. Chodzi o to, aby decyzja co do ostatecznej wartości majątku przedsiębiorstwa była podejmowana przez szerszy krąg osób, a nie tylko przez samych pracowników ministerstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PosełJózefŁochowski">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PosełJózefŁochowski">Uzyskaliśmy pewien obraz stanu realizacji wniosków NIK przez Ministerstwo Przemysłu i Handlu, chociaż być może byłby on pełniejszy, gdybyśmy otrzymali materiał informacyjny także z NIK. Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-55.2" who="#PosełJózefŁochowski">Kończymy więc ten punkt obrad i przyjmujemy złożoną nam informację resortu do wiadomości. Wyrażamy opinię, że występuje - aczkolwiek nie wiem, czy duża, ale pewna - poprawa w sprawie wykonywania wniosków i uwag NIK.</u>
<u xml:id="u-55.3" who="#PosełJózefŁochowski">Ponieważ nie dotarł jeszcze do nas z posiedzenia Rady Ministrów pan minister Markowski, przełożymy punkt dotyczący sytuacji w górnictwie na następne posiedzenie, może nawet zwołane w trybie pilnym.</u>
<u xml:id="u-55.4" who="#PosełJózefŁochowski">Kończymy obrady, zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>