text_structure.xml 80.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełTadeuszBiliński">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej poświęcone budżetowi na rok 1994. Serdecznie witam wszystkich przybyłych - posłanki i posłów, a także minister Barbarę Blidę wraz z towarzyszącymi jej osobami, przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Centralnego Urzędu Planowania, Urzędu Rady Ministrów, Banku PKO, Krajowego Ruchu Mieszkaniowego a także prasy.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełTadeuszBiliński">Mamy w planie posiedzenia dwa punkty - jeden dotyczy projektu budżetu, drugi spraw organizacyjnych. Punkt pierwszy - to omówienie i przedyskutowanie projektu budżetu państwa na rok 1994 w części 18 dotyczącej Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa wraz z planem finansowym Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Proszę, aby w tym punkcie przewodnictwo obrad objął poseł Józef Kalisz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJózefKalisz">Dziękuję panu przewodniczącemu i proszę o zabranie głosu panią minister Barbarę Blidę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MinisterGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaBarbaraBlida">Omówienie projektu budżetu państwa na rok 1994 w części 18 dotyczącej Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa otrzymali Państwo na piśmie. Pozwolę sobie przedstawić, w uzupełnieniu tej informacji, pozycje najbardziej ważące i dotyczące problematyki inwestycyjnej w resorcie. W ujęciu globalnym z budżetu państwa w roku 1994 wydatki na cele budowlano-mieszkaniowe mają wynieść około 30 bilionów złotych licząc łącznie z wydatkami wojewodów na cele komunalne. Największą pozycję - około 60% - stanowią wydatki na rozliczenia z bankami kredytującymi budownictwo mieszkaniowe. Podstawowe tytuły tych wydatków, to wykup niespłaconych przez kredytobiorców odsetek od kredytów mieszkaniowych oraz refundacja premii gwarancyjnych od wkładów mieszkaniowych na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych. Wykup odsetek od kredytów mieszkaniowych jest analogiczny, jak w roku ubiegłym. Naszym zdaniem jest to kwota wystarczająca nie tylko na zaspokojenie zobowiązań wobec banków z tego tytułu ale również na planowane złagodzenie tych spłat.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MinisterGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaBarbaraBlida">W wyniku przeprowadzonych w ostatnich dniach uzgodnień z Ministerstwem Finansów oraz z bankiem PKO przewidujemy zmiany zasad spłaty odsetek. Polegają te zmiany na odstąpieniu od zasady spłaty odsetek w zależności od aktualnej wartości mieszkania do czasu ujednolicenia warunków spłaty kredytu do połowy 1994 r. Druga zmiana polega na oddłużeniu przez BP PKO oprocentowania kredytów znajdujących się w okresie realizacji do 110% stopy kredytu refinansowego a także zaliczkowym przekazaniem temu bankowi w roku ubiegłym części należności przypadającej do wypłaty w roku 1994.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MinisterGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaBarbaraBlida">Obok tych czynników powodujących zmniejszenie zapotrzebowania na środki z budżetu państwa przekazane na wykup odsetek, w kalkulacji uwzględniliśmy także czynniki zwiększające to zapotrzebowanie. Chodzi tu o złagodzenie warunków spłaty kredytów zaciągniętych głównie przez spółdzielnie mieszkaniowe przez obniżenie obowiązujących spłat z 20 do 15% dochodów gospodarstwa domowego rodziny oraz przedłużenie z 6 do 12 miesięcy okresu zawieszenia spłat w razie znacznego spadku tych dochodów.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#MinisterGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaBarbaraBlida">Czynnikiem zwiększającym zapotrzebowanie na środki z budżetu państwa jest również jednorazowe wykupienie ze środków budżetowych odsetek naliczonych za okres tak zwanego pustostanu w odniesieniu do kredytów zaciągniętych do końca 1989 roku a także objęcie przejściowym wykupem dotychczas niespłaconych odsetek od kredytów znajdujących się w okresie spłaty. Wprowadzenie wyżej przedstawionych zmian nastąpi po ich ostatecznym zaakceptowaniu w trybie zarządzenia Rady Ministrów na podstawie ustawy budżetowej na rok 1994. Niezależnie od tego prowadzone będą dalsze prace nad ulepszeniem obecnego systemu udzielania i spłaty kredytów mieszkaniowych. W tym celu powołany zostanie międzyresortowy zespół. W jego skład wejdą przedstawiciele ministerstwa budownictwa, finansów, spółdzielczości mieszkaniowej oraz banku PKO.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#MinisterGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaBarbaraBlida">Podobną rolę wspomagającą będzie spełniać również w tym roku Fundusz Hipoteczny. Jest to nowo utworzone źródło emitowania kredytów na cele mieszkaniowe, wykorzystujące kapitał zagraniczny. Przewidujemy uruchomienie linii kredytowej Banku Światowego. Umowy z tym bankiem zostały podpisane już znacznie wcześniej. Pozwoli to nam na uruchomienie systemu refinansującego banki zajmujące się kredytowaniem budownictwa mieszkaniowego. Powinno to umożliwić sukcesywne wycofywanie się budżetu państwa z bezpośredniej pomocy w spłacie już zaciągniętych kredytów i przeznaczenie uwolnionych w ten sposób środków na inne cele, np. wspomaganie taniego budownictwa czynszowego.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#MinisterGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaBarbaraBlida">W zakresie wydatków na refundację, premii gwarancyjnych, zaplanowanych na rok 1994 w wysokości 7.043 mld zł, na podkreślenie zasługuje systemowa zmiana przyznawania tych premii. W tej pozycji notujemy największy wzrost środków w resortowym projekcie budżetu, bo aż o ponad 4 bln zł.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#MinisterGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaBarbaraBlida">Dotacje do spółdzielni mieszkaniowych utrzymane zostały na poziomie roku ubiegłego. Przewidywany wzrost cen urzędowych na centralne ogrzewanie i ciepłą wodę nie zaskakuje adekwatnym obniżeniem dotacji w stosunku do ubiegłego roku. Utrzymanie ubiegłorocznego poziomu dotacji na te cele oznacza, że w większym stopniu dofinansowane będą z budżetu kosztem przedsięwzięć służących racjonalizacji zużycia energii cieplnej w budownictwie mieszkaniowym, ocieplaniu budynków i instalowaniu urządzeń dla opomiarowania zużycia ciepłej wody i centralnego ogrzewania.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#MinisterGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaBarbaraBlida">W art. 17 projektu ustawy budżetowej jest zapis mówiący o tym, ile wynoszą dotacje dla spółdzielni mieszkaniowych na cele związane z utrzymaniem spółdzielczych zasobów - jest to kwota ponad 5,6 biliona zł. Artykuł zawiera też delegację dla ministra gospodarki przestrzennej i budownictwa, aby w porozumieniu z ministrem finansów określił w drodze rozporządzenia zasady podziału i udzielania dotacji wspomnianej kwoty 5,6 bln zł. Są to środki i na dopłaty na centralne ogrzewanie i na gorącą wodą a także na urządzenia służące do opomiarowania zużycia energii i termorenowację.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#MinisterGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaBarbaraBlida">Wydaje się, że należałoby jeszcze ewentualnie - takie jest przynajmniej moje zdanie, a decyzja należy do państwa - więc należałoby powiedzieć wyraźnie w projekcie budżetu, jaka kwota z tej sumy 5,6 bln zł ma być przeznaczona na dopłaty do c.o i ciepłej wody, a jaka przeznaczona na urządzenia pomiarowania i termorenowację. W rozporządzeniu, do którego dała mi delegację ustawa, zamierzam preferować działania systemowe. Mam nadzieję, że środków na urządzenia pomiarowania zużycia energii i na termorenowację nie będzie mniej, niż w granicach półtora biliona złotych.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#MinisterGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaBarbaraBlida">Wiadomo jednak, że będzie tych środków za mało. Zamierzam je pomnożyć. Chcę tak sformułować zapis wspomnianego rozporządzenia, aby środki były przeznaczane do tych spółdzielni mieszkaniowych, które będą jednocześnie wykonywały termorenowację i instalowanie urządzeń opomiarowania zużycia energii. Chcę ponadto zaproponować spółdzielniom, aby pomnożyły otrzymane dotacje działając w sposób aktywny. Co to oznacza? Zaproponuję spółdzielniom 50% albo 70% wkładu budżetu państwa, oczekując, że resztę one same pokryją przy pomocy środków własnych.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#MinisterGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaBarbaraBlida">Jeśli chodzi o spłatę kredytów przeznaczonych na infrastrukturę w wydatkach budżetu państwa na gospodarkę mieszkaniową, znaczącą pozycję 3,5 bln zł stanowi spłata kredytów zaciągniętych do 1990 r. przez spółdzielnie mieszkaniowe na sfinansowanie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Były one objęte gwarancjami terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego. Zobowiązania te przejął budżet państwa - większość z nich została już uregulowana. Dlatego też w budżecie na rok 1994 zaplanowano kwotę niższą w ubiegłym roku, ale umożliwiającą jednak pełne sfinansowanie zobowiązań pozostałych do uregulowania.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#MinisterGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaBarbaraBlida">Jedyną pozycję w projekcie budżetu naszego resortu realnie zmniejszoną w stosunku do roku ubiegłego stanowią wydatki celowe dla gmin na sfinansowanie części kosztów przygotowania terenów pod budownictwo mieszkaniowe. Chodzi o wydatki związane z uchwaleniem przez Sejm tak zwanej specustawy. Dotacje te mogą być udzielane z budżetu państwa. W obecnej sytuacji budżetu, przy planowanym deficycie budżetowym jak również wobec dodatkowych wydatków związanych z dodatkami mieszkaniowymi dla rodzin niezamożnych oraz wypłatami premii gwarancyjnych, musieliśmy dokonać pewnej korekty wydatków związanych z realizacją specustawy. W poprzednim budżecie przeznaczono na nią jeden bilion 250 miliardów w tegorocznym projekcie zapisana została kwota ponad 900 mld zł. Jak wcześniej już to powiedziałem, uważam, że kwota ta powinna być wystarczająca. Ustawa mówi o tym, że środki te mogą być wydatkowane na realizację specustawy, a nie że muszą być. Nie ma zapisu obligatoryjnego.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#MinisterGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaBarbaraBlida">Mogę jedynie zadeklarować, iż podejmiemy działania, aby pomniejszona kwota środków była wykorzystana możliwie najbardziej efektywnie. Polegać to będzie na łączeniu środków z różnych źródeł, a więc z budżetu państwa, funduszu pracy, ochrony środowiska i gospodarki wodnej, a także z funduszu rehabilitacji, środków gmin oraz środków własnych zainteresowanych podmiotów gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#MinisterGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaBarbaraBlida">Sądzę, że omówiłam najważniejsze pozycje projektowanego budżetu naszego resortu na rok 1994 w części tzw. wydatków inwestycyjnych, co zapewne najbardziej interesuje posłów, mnie zresztą również. W porównaniu do środków przyznanych na te cele w ubiegłorocznym budżecie do tegorocznego wzrost wynosi około 27,6% bez wydatków innych na cele komunalne. Gdyby je uwzględnić, wzrost byłby jeszcze wyższy.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#MinisterGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaBarbaraBlida">Pragnę jeszcze zwrócić uwagę państwa na udział wydatków na sferę mieszkaniową w budżecie państwa na 1994 r. W wydatkach budżetu państwa, jak również w dochodach, ta kwota jest tylko trochę niższa, właściwie można przyjąć, że utrzymuje się na poziomie roku 1993. Tyle moich uwag do projektu - rozumiem, że posłowie będą mieli uwagi własne i zapytania. Na wszystkie postaramy się odpowiedzieć w trakcie dalszych obrad Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJózefKalisz">Dziękuję pani minister za wystąpienie i proszę o zabranie głosu, w charakterze koreferenta, posła Tadeusza Bilińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełTadeuszBiliński">Panie przewodniczący, szanowni Państwo. Projekt budżetu na rok 1994, jak wiemy, jest niezwykle napięty. Z jednej strony mamy rosnące oczekiwania, z drugiej ograniczone możliwości dochodów. Stąd też moja uwaga została przede wszystkim skierowana na relacje, uwarunkowania i uzasadnienia wydatkowania środków budżetowych. W mniejszym stopniu poświęcę uwagę zwiększeniu planowanych wydatków. Uważałem, że w obecnej sytuacji budżetu nie byłoby celowe postulowanie zwiększenia wydatków na cele mieszkaniowe.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełTadeuszBiliński">Ze względu na ograniczenia czasowe nie byłem w stanie odnieść się do wszystkich pozycji budżetu ministerstwa i pragnę się skoncentrować na dwóch zasadniczych działach. Pierwszy, to rozliczenia z bankami z tytułu kredytowania budownictwa, oraz drugi - dotacje celowe.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełTadeuszBiliński">W dziale dotyczącym rozliczeń z bankami pragnę zwrócić uwagę na trzy problemy: pomoc państwa przy wykupie odsetek, dotacje na premie gwarancyjne od wkładów na książeczkach mieszkaniowych oraz zasilanie Funduszu Hipotecznego przez Bank Rozwoju Budownictwa Mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełTadeuszBiliński">Sprawa pierwsza - wykup odsetek. W projekcie ustawy przewidziano na ten cel kwotę 9 bln 750 mld zł, a więc tyle samo co w roku poprzednim. Powstaje pytanie czy jest to kwota wystarczająca? Trzeba tu uwzględnić efekty budownictwa. Ostatnie dane statystyczne świadczą doprawdy o kompromitujących wynikach budownictwa w roku 1993. Ale mimo to trzeba przeznaczyć na cele mieszkaniowe poważne środki na wykup odsetek.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełTadeuszBiliński">Nasuwa się tu bardzo wiele pytań, w tym trzy podstawowe:</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełTadeuszBiliński">- na jaką kwotę ocenia resort zobowiązania wynikające z rozporządzenia z czerwca ubiegłego roku?</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PosełTadeuszBiliński">- jakie są zaległości względem PKO z tytułu wykupu odsetek? Była dziś mowa o nadpłacie ze strony resortu wobec PKO. Rozporządzenie z dnia 22 czerwca umożliwia zmniejszenie wysokości spłaty od 1 października. Obecnie pozostałe osoby, które nie zdążyły spłacić, płacą znacznie większe kwoty. Prowadzi to do sytuacji, że część osób nie chce spłacać kredytów do momentu aż nastąpi wykup odsetek przez państwo. Sądzę, że sprawa ta jest bardzo dobrze znana posłom, jak również w resorcie budownictwa. Dlatego przedstawiam ją tylko skrótowo.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Rozporządzenie z 22 czerwca dotyczy innej sprawy i innej grupy osób...)</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#PosełTadeuszBiliński">Widzę poruszenie na sali, zdaje się pani dyrektor E. Dubczyk z banku PKO ma odmienne zdanie. Także, jak słychać, posłowie nie bardzo wiedzą, o co mi chodzi. Wobec tego omówię problem bardziej dokładnie.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#PosełTadeuszBiliński">Na podstawie rozporządzenia z dnia 16 lipca 1992 roku wszystkie osoby zaciągające kredyty mieszkaniowe płaciły tylko 20% kosztów budowy mieszkania. To nie uległo zmianie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#DyrektordepartamentukredytówmieszkaniowychBPPKOElżbietaDubczyk">Chciałabym podkreślić, że odnosi się to do tzw. pierwszej wpłaty na poczet mieszkania spółdzielczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełTadeuszBiliński">Przepraszam, jeśli niezbyt dokładnie zreferowałem problem. Sądzę, że nie będziemy teraz rozstrzygać, jak sprawa wygląda w istocie, może uczynimy to podczas przerwy w obradach. Odnoszę wrażenie, że nie bardzo się rozumiemy.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełTadeuszBiliński">Zajmę się teraz dotacjami państwa na premie gwarancyjne. W projekcie budżetu państwa na rok 1994 przewidziano na ten cel kwotę 7 bln 43 mld zł. W roku ubiegłym kwota ta wyniosła 2.615 mld zł. Tak więc wzrost wydatków na refundację premii gwarancyjnych ma ulec 2,5-krotnemu zwiększeniu. Nowe rozporządzenie w tej sprawie nie tylko zwiększyło grono ludzi uprawnionych do premii gwarancyjnych ale także nastąpiła zmiana stawek tych premii. Zmiany są w obu wypadkach istotne. Oczywiście, wpłynęło to zasadniczo na zwiększenie zapotrzebowania na dotacje państwa dla osób ubiegających się o premie.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełTadeuszBiliński">Wydawało się, że kwota przyznana w budżecie będzie wystarczająca - praktyka okazała się odmienna. W związku z tym chciałbym postawić następujące pytanie - po pierwsze - jakie jest wykonanie budżetu w tej kwestii i o ile kwota w nim zapisana na premie gwarancyjne - chodzi przypominam o 2 bln 615 mld zł - była niewystarczająca? Jak szacowane są autentyczne potrzeby z tego tytułu?</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełTadeuszBiliński">Następna sprawa, którą chciałbym się zająć w swym wystąpieniu, to zasilanie Funduszu Hipotecznego. W roku 1993 na fundusz ten zostały przekazane - jako wymagany umowami początkowo depozyt - środki budżetowe w wysokości 121.077 mln zł. W roku bieżącym natomiast przewiduje się przekazanie na fundusz z budżetu kwoty 780 mld zł, stanowiącej równowartość około 31 mln USD i obejmującej udział strony polskiej.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełTadeuszBiliński">Wydawałoby się, że środki te są przeznaczone na popieranie budownictwa mieszkaniowego, tymczasem na podstawie informacji nieoficjalnych można się zorientować, że część z nich w ogóle nie idzie na ten cel. Sporadyczne są tylko przypadki udzielania kredytów z tego funduszu na budownictwo mieszkaniowe. Próbowałem uzyskać bliższe informacje na ten temat, nie udało mi się. W związku z tym bardzo bym prosił o informację nt. działalności Budbank i udzielania kredytów z Funduszu Hipotecznego na cele mieszkaniowe. A zatem pytanie konkretne dotyczy działalności Budbank i wysokości kredytów hipotecznych udzielanych na cele budownictwa mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PosełTadeuszBiliński">Druga grupa problemów, na które chciałbym zwrócić uwagę państwa, dotyczy dotacji celowych związanych z realizacją tzw. specustawy; mówiła o tym częściowo dzisiaj pani minister B. Blida. Chodzi także o dotacje związane z dostawą energii cieplnej, na ciepłą wodę, na usuwanie wad technologicznych, termorenowację, jak również instalowanie urządzeń opomiarowania zużycia energii.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#PosełTadeuszBiliński">Na dotacje celowe dla wojewodów dla pokrycia zobowiązań wynikających z tak zwanej specustawy wynoszą 900 mld zł. W roku ubiegłym dotacje te były wyższe i wyniosły ok. 1 bln 250 mld zł. W chwili obecnej brakuje informacji o wykorzystaniu tych środków. Jakie jest zatem faktyczne zapotrzebowanie wojewodów z tego tytułu na rok bieżący? Jak wygląda przygotowanie terenów pod budownictwo mieszkaniowe realizowane w wyniku specustawy?</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#PosełTadeuszBiliński">Według mojego rozeznania realizacja zobowiązań z tytułu tzw. specustawy jest niedostateczna. Ustawa ta przewidywała m.in. likwidację kolejki spółdzielców oczekujących na mieszkania, jak również wypłacenie ekwiwalentu pieniężnego z tego tytułu. Wiemy wszyscy o bardzo niskim zaawansowaniu budownictwa mieszkaniowego, a więc o zawężeniu grupy osób korzystających z dobrodziejstw specustawy.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#PosełTadeuszBiliński">W związku z powyższym nasuwają się następujące pytania: jakie jest naprawdę zapotrzebowanie na dotacje wynikające z zobowiązań wojewodów z tytułu specustawy? Jakie jest dotychczasowe wykorzystanie środków przyznanych na ten cel? Informacje resortu nie są pod tym względem wystarczające. Kolejna grupa pytań wiąże się z dotacjami na dofinansowanie kosztów realizowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe robót związanych z termorenowacją, z dopłatami do dostawy ciepłej wody, do centralnego ogrzewania i usuwania wad technologicznych. Przeznaczone na ten cel środki w projekcie budżetu państwa w wysokości ponad 5 bln 400 mld są znaczne. Kwota ta została przyjęta na podstawie ocen i kalkulacji dokonanych przez wojewodów. Brakuje symulacji pokazującej, czy będą to środki wystarczające na pokrycie faktycznych potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#PosełTadeuszBiliński">W związku z tym chciałbym prosić o odpowiedź na następujące pytania: czy resort budownictwa dysponuje pełną analizą zobowiązań budżetu wynikających z powyżej przedstawionych tytułów? Czy przyjęte w projekcie ustawy wydatki budżetowe okażą się wystarczające na pokrycie wypłat na dodatki mieszkaniowe - jest to jedna z bardziej niepokojących kwestii, interesujących ogół społeczeństwa. Chciałbym także uzyskać informacje na temat minimum socjalnego, co wiąże się bezpośrednio z przyznaniem dodatków mieszkaniowych dla osób o niskich dochodach, mało zamożnych jeśli wręcz nie biednych. Problem wymaga dogłębnego wyjaśnienia i rozeznania.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#PosełTadeuszBiliński">I ostatnia sprawa wiąże się z podstawowymi wydatkami z budżetu państwa na dotacje dla spółdzielni na częściowe pokrycie kosztów instalowania urządzeń opomiarowania zużycia energii cieplnej, termorenowację oraz dostaw gorącej wody i centralne ogrzewanie mieszkań. Wchodzi w to również kwota przeznaczona na dofinansowanie kosztów usuwania wad technologicznych. Łącznie jest na to przewidziane w projekcie budżetu kwota ponad 5,4 bln zł. Nie został dokonany w projekcie ustawy podział tej kwoty na poszczególne tytuły. Doświadczenia roku minionego, kiedy nie wszystkie środki zostały wykorzystane, wskazuje na potrzebę dokonania takiego podziału środków. Należałoby zwłaszcza określić dokładnie wielkość środków na termorenowację i instalowanie urządzeń opomiarowania zużycia energii cieplnej.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#PosełTadeuszBiliński">Zachodzi również pytanie - czy kwoty przeznaczone w projekcie budżetu na dopłaty dostaw energii cieplnej na potrzeby centralnego ogrzewania i dostaw ciepłej wody są wystarczające? Znane były przypadki województw, które dysponowały w ubiegłym roku nadmiernymi dotacjami na ten cel, podczas gdy innym środków tych zabrakło.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#PosełTadeuszBiliński">Podsumowując to co powiedziałem - wnoszę wniosek o ustawowe wydzielenie środków w budżecie państwa na rok 1994 na poszczególne dotacje celowe związane z termorenowacją i instalowaniem urządzeń opomiarowania zużycia energii cieplnej oraz na usuwanie wszystkich wad technologicznych, które jeszcze występują i zapewne będą nadal występować w budownictwie wielkopłytowym.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#PosełTadeuszBiliński">Należałoby jeszcze omówić problemy związane z finansowaniem gospodarki komunalnej. Są one bardzo ważne, ale nie ważące w sposób zasadniczy na budżecie resortu gospodarki przestrzennej i budownictwa w roku 1994.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełJózefKalisz">Zanim przejdziemy do dyskusji mam serdeczną prośbę do wszystkich zabierających w niej głos, aby przedstawiali się. Jest to potrzebne w celach protokularnych. Proszę o wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełSergiejPlewa">W ostatnich dniach miałem okazję uczestniczenia w spotkaniach z wyborcami, na których padały bardzo konkretne pytania i zarzuty pod adresem banku PKO, chodziło m.in. o wysokość środków związanych z obsługą kredytowania budownictwa mieszkaniowego. Zdaniem ludzi korzystających z pomocy kredytowej banku PKO, pobiera on nadmierne środki z tego tytułu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełSergiejPlewa">Druga kwestia wiąże się z kredytem hipotecznym. Wcale się nie dziwię, że Budbank udzielił jedynie siedmiu pożyczek, ponieważ w roku 1993 kredyty te były udzielane za pośrednictwem banku PKO. Proszę państwa, nie rozumiem dlaczego u nas tak się traktuje kredyt hipoteczny. Na całym świecie hipoteka stanowi rodzaj zabezpieczenia majątkowego. Jeśli chodzi o inne pozycje projektu budżetu - jedyna pozycja, która mnie zadowala dotyczy wzrostu kwoty na premie gwarancyjne na książeczki mieszkaniowe. Wnoszę, aby zobowiązania z tego tytułu podjęte w roku 1993 zostały jak najszybciej zrealizowane.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełSergiejPlewa">Jeśli chodzi o dopłaty do centralnego ogrzewania, ciepłej wody, a także na tak zwaną termorenowację i inne działania spółdzielni. Spółdzielnie mieszkaniowe nie mają wpływu na ceny, a monopoliści mają z tego pokaźne zyski. Najwięcej zarabiają pośrednicy. Posłużę się tu przykładem: w Białymstoku powołano przedsiębiorstwo energetyki cieplnej. Przed powołaniem tego przedsiębiorstwa koszt ogrzewania jednego metra kwadratowego powierzchni mieszkalnej wynosił 3 zł 11 groszy. Po powołaniu tego przedsiębiorstwa cena wzrosła do 10 zł. Różnicę tę pokrywało państwo z budżetu. Ale to państwo spowodowało powołanie tego przedsiębiorstwa.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PosełSergiejPlewa">Trzeba wreszcie skończyć z obecnym systemem pomiarów zużycia energii cieplnej. mamy bowiem do czynienia z sytuacją, że jakby osoba wchodząca do sklepu musi przynieść ze sobą wagę. Dlaczego nie zobowiązać energetyki cieplnej, gazowników do instalowania urządzeń pomiarowania i nie obciążanie tymi wydatkami budżetu państwa. Przecież to oni sprzedają nam swój towar, za który jeszcze płaci budżet.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PosełSergiejPlewa">Parę słów o naszym budownictwie. Jak słusznie zauważył przewodniczący Komisji wyniki uzyskane w ubiegłym roku są dramatycznie niskie, może być tylko około 80 tys. mieszkań oddanych do użytku. Wiąże się to m.in. z realizacją zobowiązań z tytułu tzw. specustawy. Nastąpił w jej wyniku podział na członków i kandydatów spółdzielni, ustawa pogłębiła te sprzeczność. Nie wiem, jaka jest doprawdy różnica między członkiem spółdzielni a oczekującym na mieszkanie kandydatem. Moim zdaniem sprawą bardzo pilną jest uchwalenie ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych. niestety, o dodatkach mieszkaniowych nikt dzisiaj nie mówił, jedynie przewodniczący komisji zamarkował sprawę. Kwota proponowana w projekcie budżetu na dodatki w wysokości półtora biliona złotych na pewno będzie niewystarczająca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJózefKalisz">Dziękuję za wypowiedź. Proszę posła J. Jankowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJerzyJankowski">Jak zrozumiałem wypowiedź pani minister w ciągu najbliższych kilku dni ministerstwo wspólnie z ministerstwem finansów wypracuje system wydatkowania pieniędzy na dopłaty różnego typu, m.in. na centralne ogrzewanie, ciepłą wodę i usuwanie wad technologicznych. Dokonany zostanie tym samym wstępny podział tej kwoty dotacji. Wiadomo, że w styczniu br. pan wiceminister Mazurkiewicz, jeśli nie mylę nazwiska, na taką propozycję odpowiedział mi, że ja ograniczam swobodę wojewodów i że wobec tego taki podział środków na poszczególne cele jest niemożliwy. Zresztą w materiale nam przedstawionym mówi się, że podstawą sporządzenia propozycji wydatków na usuwanie wad technologicznych, pokrycie kosztów dostaw energii cieplnej w postaci ciepłej i gorącej wody, sporządzone zostało przez resort na podstawie własnych kalkulacji i ocen dokonanych przez samych wojewodów. I sprawą każdego wojewody będzie, jak te dotacje rozdysponować w/g własnego rozeznania potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełJerzyJankowski">I taki zapis został dokonany w projekcie ustawy budżetowej, nie mówi się natomiast ile środków przeznaczonych zostanie na poszczególne zadania celowe, jaki będzie ich udział procentowy w wydatkach. Jeśli tego nie będzie, to moim zdaniem będzie znowu tak, jak w roku ubiegłym, kiedy to spółdzielnie mieszkaniowe zaangażowały własne środki w program pilotażowy związany z termorenowacją, a pan minister Pazura powiedział, żeby minister A. Bratkowski dał środki bo on ich nie da.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełJerzyJankowski">Inna uwaga generalna dotyczy ogółu nakładów na inwestycje budowlane, na całość budownictwa mieszkaniowego w budżecie. Minister mówiła o tendencji wzrostowej, ale nie uwzględni się w tym wzrostu inflacji.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PosełJerzyJankowski">Jeśli chodzi o kredyty udzielane przez Budbank - z tego co wiem nie ma w udzielaniu tych kredytów pośrednictwa banku PKO. Nigdy takiej umowy między tymi bankami nie było. Jeśli to rzeczywiście jest tani kredyt w Budbanku, to ja jako prezes spółdzielni powinienem o tym wiedzieć i szybko z niego skorzystać, ale o ile wiem - to są drogie kredyty. jeśli jednak mamy wątpliwości, dlaczego nie korzysta się z kredytów hipotecznych, to wynika to z obowiązującego rozporządzenia. Zastanawia mnie jedna rzecz w materiałach przedłożonych przez Ministerstwo Budownictwa na str.16 znajduje się następujący zapis - cytuję: „Wyraźnie rosnący trend ma również średni stan zadłużenia wobec banków z tytułu kredytów podmiotowych, tzw. hipotecznych, udzielanych kredytobiorcom indywidualnym. Udział zadłużenia z tego tytułu w zadłużeniu kredytobiorców wobec banków ogółem kształtuje się w III kwartale 1993 r na poziomie 11%”.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PosełJerzyJankowski">To nie jest tak dużo. Musimy pamiętać, że system kredytów hipotecznych w Polsce jednak jest, funkcjonuje on fatalnie, ale systemy mamy.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PosełJerzyJankowski">Mam jedno pytanie złośliwe, za co przepraszam. Na str. 13 dowiedziałem się o kłopotach ministerstwa z 19-piętrowym budynkiem, że z tytułu utrzymania tego budynku resort będzie musiał ponieść w roku bieżącym wydatki sięgające około 2 mld zł. Mówię o tym, gdyż poprzednia ekipa ministerialna wiele nam mówiła o różnych formach przekształceń własnościowych, np. o kondominium. Może te 176 mieszkań ministerialnych zamienić właśnie na kondominia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełWładysławŚwięs">Budżet na rok 1994 jest jaki jest w poszczególnych pozycjach wydatków jest za mało na budownictwo. Nie ma natomiast pozycji budżetowych, z których można by coś zabrać w trakcie roku. Dotyczy to działu przez nas omawianego, ale również innych działów budżetu, takich jak rolnictwo. W tej sytuacji należałoby szukać rozwiązań innych, alternatywnych, a takim rozwiązaniem mógłby być Fundusz Hipoteczny. Jako człowiek blisko stojący tych spraw nie znalazłem w projekcie budżetu wystarczających informacji na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełWładysławŚwięs">Na str.18 omówienia resortowego mowa jest o przekazaniu środków na Fundusz Hipoteczny w roku ubiegłym, ale stwierdza się również, że nie dokonywano ciągnięcia środków zagranicznych ze względu na koszty obsługi finansowej. Jak rozumiem oznacza to, że po prostu nie było na ten cel pieniędzy i dlatego nie wykorzystano środków zagranicznych. Można to określić tylko i wyłącznie jako głupotę, bo przecież w kalkulacji banków zagranicznych nie uwzględnia się nigdy żadnej straty.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PosełWładysławŚwięs">Przecież z naszej strony budżet państwa przekazał środki na Fundusz i chciałbym wiedzieć jak one były wykorzystane, gdzie zostały ulokowane by przynosić procenty? Czy to jest kolejna afera czy coś w tym rodzaju? Cały czas mówi się o kredycie hipotecznym, a hipoteka, to jest zabezpieczenie kredytu. Jak rozlicza się klientów banku, to istotne jest to ile na rynku wart jest kredyt. To nie chodzi o to, że klienci nie chcieli skorzystać z kredytu hipotecznego. Może po prostu nie mogli. Dotyczy to także banku PKO, który też musi pewne środki pozyskać, a w kredytowaniu hipotecznym ich uzyskanie jest trudne i w dłuższym czasie. Myślę, że ta sprawa wymagałaby szerszego naświetlenia, jest po prostu dla wielu osób interesująca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełMaciejZawiła">Pragnę zwrócić uwagę na kilka elementów omawianego projektu budżetu a zwłaszcza na element, który w całości ma bardzo istotny wpływ na rozwój budownictwa mieszkaniowego. Czeka nas w perspektywie czasu kilka operacji, np. operacja wypłacania dodatków mieszkaniowych. Pan przewodniczący Komisji zapytał i ja powtórzę to pytanie: jak kalkulowano skalę wydatków związanych z wypłatą dodatków mieszkaniowych? Czy jest to kwota wynegocjowana z ministrem finansów, czy były prowadzone jakiekolwiek analizy potrzeb?</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełMaciejZawiła">Wiem, że w swych budżetach gminy nie przewidziały takich pozycji wydatków na dopłaty mieszkaniowe. Dlatego operacja dodatków, ich wprowadzenie do połowy roku 1994, może okazać się kompletnym fiaskiem. Zakładając jednak, że te dodatki będą przyznawane i są potraktowane jako wydatki własne gmin - pomoc resortu budownictwa będzie możliwa tylko dla niektórych gmin. może to odbyć się kosztem zmniejszenia dotacji na uzbrojenie terenów pod budownictwo mieszkaniowe. Nie wiem, jak dotacje te były wykorzystane w ubiegłym roku w całym kraju, ale wiem, że była to jedna z nielicznych dotacji na rozwój infrastruktury komunalnej, bez której nie może rozwijać się budownictwo mieszkaniowe. Funkcjonowały te dotacje pierwszy rok i byłoby dobrze, aby nadal to utrzymać, co przy zmniejszeniu dotacji może być bardzo trudne.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełMaciejZawiła">Proszę więc o zwrócenie uwagi na dwie rzeczy: czy nie zarżniemy gmin, dodatkiem mieszkaniowym, na który nie znajdą środków w swych budżetach? Czy nie zmniejszymy podaży terenów przez zmniejszenie dotacji na ich uzbrojenie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DoradcawUrzędzieRadyMinistrówWładysławDominiak">Chciałbym sformułować generalne pytanie, nie mające charakteru pretensji do pani minister. Pani minister referując poszczególne pozycje wydatków na cele mieszkaniowe użyła sformułowania, że są to środki w zasadzie wystarczające. Natomiast koreferent prof. T.Biliński powiedział, zresztą zupełnie słusznie, że wyniki budownictwa mieszkaniowego w ostatnich latach są kompromitujące. Wiele danych wskazuje, że w najbliższych latach utrzyma się spadkowa tendencja budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#DoradcawUrzędzieRadyMinistrówWładysławDominiak">Próbowałem scalić poszczególne pozycje wydatków budżetu na rok 1994, co nie jest takie łatwe i porównać je z rokiem ubiegłym, a także z innymi wydatkami w innych dziedzinach działalności, nie tylko gospodarczej. W cenach obecnych wydatki są zbliżone do ubiegłorocznych. W ujęciu realnym wydatki te będą jednak o jedną trzecią niższe, mam na myśli mieszkalnictwo. Nie wiem, czy moje rozumowanie jest prawidłowe i dlatego prosiłbym o wyjaśnienie, jak się mają przewidywane wydatki budżetu na mieszkalnictwo w 1994 r. w stosunku do roku ubiegłego. Chodzi o generalne pozycje tych wydatków. I drugie pytanie - i jak się ma dynamika wzrostu wydatków na mieszkalnictwo w stosunku do innych działów gospodarki? Dopiero później można określić miejsce wydatków na mieszkalnictwo w ogólnych wydatkach w budżecie państwa na rok 1994.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełKazimierzSzczygielski">Przepraszam, że przedłużyłam posiedzenie, a chciałbym zabrać głos jeszcze przed przerwą. Do tej pory skupiano uwagę na pytaniach raczej szczegółowych, ja tymczasem chciałbym uzyskać od pani minister odpowiedź na pytanie ogólne, związane z pewną strategią. Zarówno pani minister B. Blida, jak i wicepremier M. Borowski twierdzą, że budżet jest napięty i jest to oczywiste. Ale co będzie, kiedy okaże się w połowie roku, że dochody budżetu będą większe od planowanych - czy na tę okoliczność ministerstwo posiada alternatywne propozycje skierowanie dodatkowych środków?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełKazimierzSzczygielski">Jest także wariant drugi, pesymistyczny. Co się będzie działo, jeśli wpływy będą niższe od zaplanowanych? Wiem, że to trzeba odstukać w niemalowane drzewo, ale trzeba taki wariant również przewidywać. Czy zrobiona została symulacja, w którym kierunku odbywać się będzie cięcie wydatków, na czym trzeba będzie oszczędzić? Są to w zasadzie pytania o elastyczność omawianego działu budżetu państwa, pytania strategiczne. Proszę o ustosunkowanie się, choćby ogólnie, do tych pytań.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PosełKazimierzSzczygielski">Chciałbym uzyskać informację dotyczącą tak zwanych wydatków ciągłych, planowanych nie tylko na jeden rok ale na dłuższą perspektywę. Czy można przyjąć założenie, że struktura wydatków zaprojektowana w poszczególnych działach realizuje cele cząstkowe, w pewnym sensie doraźne, tegoroczne? Czy zaplanowane na bieżący rok kwoty wydatków stanowią optimum tego, co należałoby wydać w związku z realizacją celów dalekosiężnych, wieloletnich?</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PosełKazimierzSzczygielski">Trzecia refleksja. Zostały zaplanowane określone wydatki, podobnie jak w innych działach gospodarki. Czy można powiedzieć, że zostały one ze sobą ściśle zsynchronizowane i nie będzie np: dublowania wydatków? Chodzi o wydatki zapisane w budżetach poszczególnych ministerstw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielBiuraStudiówiEkspertyzKancelariiSejmuJolantaSupińska">Projekt budżetu był przygotowywany od kilku miesięcy i jak rozumiem, miał wspierać kierunki działań podejmowanych przez resort budownictwa. Chodzi tu o wszystkim znany ład mieszkaniowy i założenia polityki mieszkaniowej. Chciałabym się dowiedzieć, w jakim stopniu resort przygotował się do jakiś istotnych zmian strategicznych, modelowych, które mogą być zdecydowane w ciągu bieżącego roku budżetowego?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzedstawicielBiuraStudiówiEkspertyzKancelariiSejmuJolantaSupińska">Czy już w obrębie obecnego projektu budżetu, zaproponowanego przez ministra finansów, rozpatrywano jakieś możliwości manewru? Chodzi o przerzucanie środków z jednej pozycji do drugiej np. w przypadku przyjęcia przez Sejm ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych, czy wprowadzenia nowych zasad spłaty kredytów mieszkaniowych.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PrzedstawicielBiuraStudiówiEkspertyzKancelariiSejmuJolantaSupińska">Mam pytanie dotyczące kwoty rozliczeń z bankami: chciałabym dowiedzieć się czy są już jakieś kwoty na nowe kredyty kontraktowe, proponowane przez resort? Jak łatwo zauważyć środki w budżecie zmniejszają się nawet nominalnie na te cele. Zmierzam do wniosku, że jeśli się przyjrzeć projektowanym wydatkom budżetowym w kontekście zmian proponowanym przez ministerstwo, a dotyczących dosyć istotnych kwestii z zakresu polityki mieszkaniowej, to tych zmian w projekcie budżetu na rok 1994 nie widać. Pojawia się co prawda kwota 1,2 bln zł na dodatki mieszkaniowe, ale jak może ona wystarczyć, skoro w roku ubiegłym wydatki na pomoc mieszkaniową przekraczały lekko licząc 2 bln zł. W tym czasie wzrosły ceny energii i innych opłat mieszkaniowych i z całą pewnością zwiększył się krąg osób wymagających pomocy na cele mieszkaniowe. Rozumiem więc, że jest to tylko dopłata z budżetu do wydatków na cele pomocy mieszkaniowej, które to środki mają przeznaczać gminy. Nie wydaje mi się, by było realne liczenie na taki wysiłek ze strony gmin. Trzeba poza tym pamiętać o planowanej podwyżce opłat czynszowych w lokalach komunalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełJerzyJankowski">Mam pytanie do minister B. Blidy - jeśli nie nastąpi podwyżka opłat czynszowych w mieszkaniach kwaterunkowych, to przyznane środki w budżecie nie zabezpieczą potrzeb gmin. Czy brana jest pod uwagę taka ewentualność?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJózefKalisz">Czy ktoś ma jeszcze jakieś pytania do pani minister? Nie widzę chętnych, wobec tego proszę o zabranie głosu panią minister B. Blidę. Przedtem pozwolę sobie udzielić głosu i zadać pytania. W dokumencie resortowym przewidziane są wydatki związane z nowym podziałem administracyjnym kraju? O jaki to nowy podział administracyjny chodzi?</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełJózefKalisz">Drugie pytanie wiąże się z wydatkami na wdrożenie pilotowe systemu informacji o terenie na obszarze województwa łódzkiego. Przewidziana jest na to kwota 37.300 mln zł. Chciałbym się dowiedzieć, jaką kwotę partycypuje pan prezydent miasta Łodzi i wojewoda łódzki. Poza tym jakie są efekty tego pilotowego wdrożenia, bo jak dotychczas nic o tym mi nie wiadomo.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PosełJózefKalisz">Poza pytaniami jedna refleksja na tle lektury materiału ministerialnego: wszyscy dążymy do zmniejszenia zatrudnienia w administracji rządowej. Rozumiem, że przy szczupłości kadry w ministerstwie trudno jest na bieżąco realizować wszystkie zadania. Jest to raczej uwaga pod adresem szefa Urzędu Rady Ministrów a nie pani minister B. Blidy - czy liczba pracowników resortu jest wystarczająca do zadań?</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PosełJózefKalisz">I jeszcze jedno pytanie wiąże się z planem finansowym Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Istnieje rozbieżność między wielkością kwoty planowanych wydatków na dotacje na zasilanie wojewódzkich funduszy. W załączniku do materiału ministerialnego wymienia się kwotę 5 mld zł, natomiast w tekście figuruje kwota 8 mld łącznie z zakupami inwestycyjnymi. Wydaje się, że wówczas cała kwota 8 mld zł powinna być potraktowana jako dotacja na szczeblu wojewódzkim, a wówczas wojewoda w ramach wydatków własnych mógłby przeznaczyć środki na zakupy inwestycyjne. Chyba, że resort przewiduje inne rozwiązanie i to chyba sygnalizuje w przedłożonym materiale.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PosełJózefKalisz">Oddzielny temat stanowi centralny ośrodek dokumentacji i jego wyposażenia, ale nie będę się teraz rozwodził nad tym.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PosełJózefKalisz">Czy są chętni do dyskusji czy do zadawania pytań? Nie ma, wobec tego proszę panią minister o wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MinisterBarbaraBlida">Zacznę od tego, co powiedział prof. T. Biliński na temat spadku rozmiarów budownictwa mieszkaniowego. Według wstępnych danych za rok 1993 oddanych zostało 85782 mieszkań, tj. 64,5% tego, co w roku 1992. Z liczby tej ponad 45 tys. mieszkań, czyli 53% oddanych w budownictwie wielorodzinnym w roku 1993, a w indywidualnym ponad 32 tys. mieszkań, czyli 88,1% mieszkań oddanych w ubiegłym roku. Jak widać spadek jest bardzo wyraźny.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MinisterBarbaraBlida">Przechodzę do odpowiedzi na zadane pytania, wspomoże mnie w tym dyrektor J. Fedorowicz oraz dyrektor L. Jerczyński a także pani E. Dubczyk z banku PKO i A. Grzyb z Ministerstwa Finansów. Postaram się najpierw odpowiedzieć na pytania skierowane do mnie, jeśli chodzi o Fundusz Hipoteczny i Budbank. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to zaproponowałabym takie rozwiązanie, żeby Komisja Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej zorganizowała osobne spotkanie z kierownictwem Budbanku. Byłoby ono w całości poświęcone działalności tego banku oraz Funduszowi Hipotecznemu. Będziemy wtedy w stanie odpowiedzieć na wszystkie, nawet najbardziej szczegółowe pytania. Między innymi można będzie dokładnie wyjaśnić, ile i jakich kredytów Budbank dotychczas udzielił, jaka jest jego rola, jako banku odpożyczającego środki finansowe, kredytowe innym bankom, jaka część tych kredytów była przeznaczona na cele związane z budownictwem mieszkaniowym, a jakie nie miały z nim nic wspólnego.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MinisterBarbaraBlida">Zgodnie ze statutem banku nie otrzymaliśmy takich informacji, a zwłaszcza nazwisk osób, które otrzymały kredyty hipoteczne za pośrednictwem Budbanku. Jeszcze raz pragnę przypomnieć, że w założeniu Banku Światowego znalazło się takie rozwiązanie, że Budbank jest jedynie bankiem odpożyczającym i nie udzielającym kredytu hipotecznego bezpośrednio kredytobiorcom. Bank Światowy daje 200 mln dolarów na kredyty hipoteczne i równowartość tej kwoty musi przeznaczyć na Fundusz Hipoteczny budżet państwa. W umowie zostało zapisane, że środki te powinny być oddane do naszej dyspozycji do roku 1998.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#MinisterBarbaraBlida">Aby znaleźć tę część środków, która nam przypada, rząd wszedł w porozumienie z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju, który zadeklarował udzielenie nam pomocy. Budbank jest obecnie przygotowany do przejęcia tych środków Banku Światowego, natomiast nie są przygotowane i zawarte umowy z bankami odpożyczającymi, tymi, które przejmą środki od banku hurtowego. Jest nim Budbank. Dopiero te drugie banki będą bezpośrednio udzielały kredytów hipotecznych. Według obecnych szacunków Bank Światowy ma nam pożyczyć 10 mln dolarów, jesteśmy przygotowani do uruchomienia takiej transzy kredytowej, tyle samo ma nam pożyczyć EBOR oraz dodatkowa kwota 10 mln USD. W oparciu o te kwoty prowadzone są obecnie rozmowy z krajowymi bankami odpożyczającymi. W pierwszych dniach lutego powinien zacząć działać system kredytów hipotecznych Banku Światowego.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#MinisterBarbaraBlida">Tyle z mojej strony na ten temat. Proponuję jednak zaprosić do Sejmu kierownictwo Budbanku, aby szczegółowo zapoznało posłów z funkcjonowaniem banku i Funduszem Hipotecznym.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#MinisterBarbaraBlida">Tu pozwolę sobie na mały komentarz: zdaję sobie sprawę z tego, że Państwo chcieliby więcej wiedzieć o kredycie hipotecznym. Jest to kredyt dla ludzi zamożnych. Czy wobec tego budżet powinien go wspomagać i partycypować w tworzeniu Funduszu Hipotecznego? Wydaje mi się, że skoro już zostały podpisane umowy międzynarodowe, skoro środki Banku Światowego i EBOR są już postawione do naszej dyspozycji, nie bardzo możemy powiedzieć teraz, że my z tych środków nie skorzystamy. Nawet mały ruch w budownictwie mieszkaniowym realizowanym przez ludzi zamożnych nie powinien być lekceważony. Powinniśmy mieć na to wpływ, jest to bowiem pewien element koniunktury budowlanej w naszym kraju.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#MinisterBarbaraBlida">Jeśli chodzi o dodatki mieszkaniowe, to planowaliśmy na nie kwotę 2,5 bln zł i w oparciu o tę wielkość środków przeprowadzaliśmy rachunki symulacyjne. Braliśmy pod uwagę fakt, że projekt ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych zostanie przyjęty w Sejmie i ustawa wejdzie w życie z dniem 1 lipca br. Przewidywaliśmy także, że posłowie Komisji Budownictwa akceptują nasz projekt w obecnej wersji i będzie on przyjęty do końca I kwartału br. Byłby wówczas czas na przygotowanie się do wdrożenia uchwały w życie.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#MinisterBarbaraBlida">Faktycznie środków na dodatki znalazło się w projekcie budżetu o połowę mniej od planowanych przez nas początkowo. Na rozdysponowanie tych środków posiadamy również rachunki symulacyjne. Chciałabym powiedzieć, że na podstawie opinii i uwag zgłaszanych przez różne środowiska do Urzędu Rady Ministrów, a dotyczących projektu ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych, także biorąc pod uwagę opinie zgłaszane w Sejmie, chciałabym coś Komisji zaproponować. Chodzi o tryb przyjęcia zmian, o wprowadzenie dodatków mieszkaniowych.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#MinisterBarbaraBlida">Po pierwsze nie ulega wątpliwości, że proponowane zmiany w ustawie są potrzebne i że trzeba je przeprowadzić konsekwentnie. Ale to musi być dłuższy proces, krótko mówiąc zmiany trzeba rozłożyć na raty, na kilka lat. To właśnie chciałabym Komisji zaproponować, aby dojście do czynszu ekonomicznego, który zakłada ustawa o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych, odbywało się w okresie trzyletnim.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#MinisterBarbaraBlida">Wyobrażamy sobie to w następujący sposób: w roku 1994 po uchwaleniu ustawy nastąpiłoby wprowadzenie w 20% czynszu ekonomicznego, w roku następnym 50% i w roku 1996 - 30%. Byłoby to możliwe do udźwignięcia przez budżet państwa i budżety gmin. Kwota 1.250 mld zł zaproponowana w budżecie na rok 1994 na dodatki mieszkaniowe - tak uważamy - byłaby wystarczająca - w kontekście mojej propozycji rozłożenie podwyżek czynszów na raty.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#MinisterBarbaraBlida">W tym miejscu chciałabym odpowiedzieć pani J. Supińskiej na jej pytanie dotyczące projektu ustawy, czy w ogóle sprawy budownictwa czynszowego. Czy są w projekcie budżetu środki na tego rodzaju budownictwo? Skierowaliśmy do konsultacji społecznej projekt ustawy o popieraniu budownictwa mieszkaniowego. W projekcie tym proponujemy kredyt kontraktowy, jak również utworzenie Agencji mającej obsługiwać tanie budownictwo czynszowe. Budownictwo tego typu mogłoby rozwinąć się w roku przyszłym, na początek około 10 tys. mieszkań. Projekt ustawy o popieraniu budownictwa mieszkaniowego nie znalazł się jeszcze w Sejmie, nie wyszedł z Urzędu Rady Ministrów. Dlatego Ministerstwo Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa nie miało żadnego tytułu do ubiegania się o środki na rozwój taniego budownictwa czynszowego i na realizację wspomnianej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#MinisterBarbaraBlida">Może przy tej okazji wytłumaczę się państwu dlaczego tak upierałam się przy tym, aby projekt ustawy o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych został skierowany przez Sejm do Komisji. Gdyby tak się nie stało, nie miałabym żadnego tytułu do wystąpienia o wydzielenie poważnej kwoty na dodatki mieszkaniowe. Kwota 1.250 mld zł pozwoli rozpocząć wdrażanie systemu dodatków mieszkaniowych w trybie, o którym mówiłam i który posłom zaproponowałam.</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#MinisterBarbaraBlida">Padło pytanie o środki na realizację specustawy. Otóż w gminach czasem dzieje się tak, że środki budżetów gmin są kierowane na różne cele, np. na położenie chodników na ulicach, ale bardziej potrzebne są środki na dokończenie budowy domów mieszkalnych. A tych pieniędzy brakuje, brakuje także środków w budżetach gminnych na uzbrojenie terenów.</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#MinisterBarbaraBlida">Jestem za przydzieleniem środków gminom na infrastrukturę i uzbrojenie terenów pod budownictwo mieszkaniowe, ale doświadczenie roku ubiegłego każe nam kontrolować wydatkowanie tych środków. musimy gminy sprawdzać i rozliczać z tego, czy przyznane środki faktycznie zostały wydatkowane na właściwe cele. W grudniu ubiegłego roku otrzymałam plik wniosków wojewodów o przeniesienie środków im przyznanych z działu budownictwo na inne działy. Chodzi właśnie o środki przyznane z tytułu tzw. specustawy.</u>
          <u xml:id="u-19.14" who="#MinisterBarbaraBlida">Można je przenieść na inne cele, tylko ja się pytam, czy nie spowoduje to zmniejszenie rozmiarów budownictwa? Państwo mnie rozliczacie z wykonania budżetu za rok ubiegły. Uważam, że nie można dopuścić do marnotrawienia środków przyznanych na budownictwo w budżecie. Mówił o tym prof. T. Biliński na początku swego wystąpienia; że ważniejsza jest celowość wydatkowania środków budżetowych. chodzi o to, by tak je wykorzystać, by nastąpiło pomnożenie środków a w konsekwencji także efektów budownictwa. I takie działania podejmujemy w resorcie budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-19.15" who="#MinisterBarbaraBlida">Wracając jeszcze do specustawy: zapotrzebowanie na środki związane z jej realizacją wyniosło 3,2 bln zł, w budżecie planujemy 1,55 bln zł. Padło pytanie, jak przebiegała realizacja specustawy w roku ubiegłym? Nie wiem, nie mamy jeszcze pełnych danych. W ciągu trzech kwartałów ubiegłego roku wykorzystano 386,4 mld zł. Jaka będzie pełna realizacja ustawy i jakie będzie faktyczne wykorzystanie przyznanych środków trudno przewidzieć. W każdym razie wojewodowie deklarują pełne wykorzystanie środków będących w ich dyspozycji. Ale jak już wspomniałam, wiemy, że część tych środków w rożnych województwach kierowana jest na inne cele, stawia się mnie często w sytuacji przymusowej.</u>
          <u xml:id="u-19.16" who="#MinisterBarbaraBlida">Jeśli chodzi o propozycję w sprawie dopłat do ciepłej wody, jeśli Komisja zgłosi propozycję innego wydatkowania środków na ten cel, nie będę protestowała. Na temat termorenowacji nie chciałabym się szerzej wypowiadać. Stwierdzę jedynie że naprawdę resort chciałby prowadzić w tej dziedzinie swoją politykę. Rada Ministrów przychyliła się do mojego wniosku i został zniesiony zapis, który znajdował się w ustawie na rok 1993, a mówiący o wyższości czy prymacie dopłat do c.o. i ciepłej wody nad termorenowacją. W budżecie na rok 1993 było powiedziane, ze kwota 3,6 bln zł ma być przeznaczone na dopłaty do centralnego ogrzewania, a 2 bln zł na instalowania urządzeń opomiarowania zużycia energii dla spółdzielni. Napisano także w ustawie, że przede wszystkim muszą być uruchomione środki budżetowe na dopłaty do c.o. i ciepłej wody.</u>
          <u xml:id="u-19.17" who="#MinisterBarbaraBlida">Spowodowało to, że kwota 2 bln zł nie została wydatkowana na bardzo pilne potrzeby spółdzielni związane z termorenowacją i instalowaniem urządzeń opomiarowania zużycia energii cieplnej.</u>
          <u xml:id="u-19.18" who="#MinisterBarbaraBlida">Poseł K. Szczygielski zapytał dobrze, ale co będzie, jeśli środków budżetowych będzie mniej. Ja w ogóle nie dopuszczam takiej myśli. Myślę, że będzie ich jednak więcej.</u>
          <u xml:id="u-19.19" who="#MinisterBarbaraBlida">Myślę także, że można będzie pomnożyć przyznane środki wchodząc np. we wspólne układy finansowe z innymi resortami czy funduszami, np. z funduszem ochrony środowiska czy funduszem przeznaczonym na zmniejszenie skutków bezrobocia. W ten sposób można by przyznane środki pomnażać, działając jednocześnie aktywnie na rzecz zmniejszenia bezrobocia.</u>
          <u xml:id="u-19.20" who="#MinisterBarbaraBlida">Proszę, aby na niektóre pytania odpowiedziała pani dyrektor J. Fedorowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DyrektordepartamentubudżetowegowMinisterstwieGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaJadwigaFedorowicz">Było pytanie o stan rozliczeń między ministerstwem a bankiem PKO, chodzi o zobowiązania z tytułu udzielania kredytów. Nie mamy żadnych zaległości, przeciwnie, zaliczkowo, jak to już powiedziała pani minister, przekazaliśmy bankowi PKO w grudniu ubiegłego roku duże pieniądze.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#DyrektordepartamentubudżetowegowMinisterstwieGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaJadwigaFedorowicz">Natomiast mamy zaległości z wypłatami premii gwarancyjnych. Wydaje się, że zawarta w projekcie budżetu kwota środków na ten cel jest wystarczająca. Ale trudno to do końca powiedzieć. Np. w roku ubiegłym po wejściu w życie nowego rozporządzenia Rady Ministrów o zmianie warunków udzielania premii gwarancyjnych, wypłaty z tego tytułu znacznie wzrosły. Zapotrzebowanie banku PKO na IV kwartał 1993 r. wyniosło nie mniej niż 2,2 bln zł., a więc jest znaczne. Dlatego sądzę, że kwota przez nas planowana nie jest z pewnością zawyżona, a może raczej okazać się niewystarczająca, choć jak powiedziałam, trudno to jest dzisiaj dokładnie przewidzieć.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#DyrektordepartamentubudżetowegowMinisterstwieGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaJadwigaFedorowicz">Jeśli chodzi o pytanie posła J. Jankowskiego o nasz budynek i o planowaną w budżecie kwotę około 2 mld na remont, to sprawa jest dosyć prosta. Od wielu lat odkładaliśmy remont, chociaż planowaliśmy na ten cel środki. W tegorocznym budżecie też to zaplanowaliśmy. Czy uda się nam dokonać remontu - nie wiem.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#DyrektordepartamentubudżetowegowMinisterstwieGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaJadwigaFedorowicz">Przeniesienie środków z działu do działu w budżecie: ministerstwo ma prawo dokonywać przeniesienia środków w ramach jednego działu. Jeśli jednak ustawa budżetowa zawiera delegację do wydania środków na ściśle określone cele - to tego nie można dowolnie zmieniać, wymaga to ustawowej zmiany ustawy budżetowej. To samo dotyczy przeniesień środków z działu do działu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DyrektordepartamentupolitykimieszkaniowejwMGPiBLechJerczyński">Chciałbym wyjaśnić pewne kwestie związane z odbiorem premii gwarancyjnych w kontekście rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 czerwca ubiegłego roku. Rozszerzyło ono znacznie krąg osób uprawnionych do uzyskania premii. Jednocześnie pragnę poinformować, że do ministerstwa wpłynęło sporo wniosków od spółdzielców. Dotyczą one możliwości uzyskania premii przez osoby zaczynające budowę. Osoby budujące domy jednorodzinne mogą te premie uzyskać już po zaawansowaniu budowy w 20% , natomiast osoby budujące mieszkania spółdzielcze bez kredytu, a takich jest coraz więcej, mogą uzyskać premie dopiero w momencie zasiedlenia mieszkania. Tymczasem osoby te chciałyby uzyskać premie na sfinansowanie kolejnych faz budowy.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#DyrektordepartamentupolitykimieszkaniowejwMGPiBLechJerczyński">Pragnę poinformować posłów, że przygotowujemy w ministerstwie projekt nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów dotyczącego premii gwarancyjnych dla osób oszczędzających na książeczkach mieszkaniowych. Są z tym jednak pewne trudności polegające na tym, że nie ma pewności, czy osoba budująca mieszkanie czy dom rzeczywiście ubiega się o premię gwarancyjną na sfinansowanie budowy. Co się stanie, jeśli np. taka osoba zrezygnuje z dalszej budowy domu po otrzymaniu premii? Co innego z osobami zasiedlającymi spółdzielcze mieszkanie. jeśli nie zrobią tego po uzyskaniu premii, wtedy spółdzielnia może wystąpić do innego banku o cofnięcie premii.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#DyrektordepartamentupolitykimieszkaniowejwMGPiBLechJerczyński">Rozpatrujemy kilka wariantów rozwiązań tej kwestii. W jednym proponuje się, aby uzależnić uzyskanie premii przez osoby budujące bezkredytowo do zaawansowania budowy w 50%. Można domniemywać, że jeśli ktoś tak daleko zaawansuje budowę domu, to od dalszej jego realizacji nie odstąpi.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#DyrektordepartamentupolitykimieszkaniowejwMGPiBLechJerczyński">Podałem tylko przykład jednego rozwiązania, które proponujemy w noweli rozporządzenia Rady Ministrów. Mamy nadzieję, że uzyskamy aprobatę Ministerstwa Finansów. Uważamy, że zgłoszone wnioski są na ogół słuszne.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#DyrektordepartamentupolitykimieszkaniowejwMGPiBLechJerczyński">W dyskusji podnoszona była również sprawa odpowiedzialności przedsiębiorstw wodociągowych i kanalizacyjnych za instalowanie liczników ciepła i wodomierzy. Zachodzi pytanie, czy ta odpowiedzialność powinna obejmować węzły cieplne, czy też również mieszkania. W tej sprawie odbyliśmy w ubiegłym roku wiele spotkań, m.in. organizowanych przez Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej. Doszliśmy do wniosku, że przedsiębiorstwa ciepłownicze powinny instalować takie liczniki w węzłach cieplnych, które są ich własnością. Natomiast to co się dzieje w mieszkaniach - to już inna sprawa, dotyczy bowiem własności spółdzielczej czy innego podmiotu.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#DyrektordepartamentupolitykimieszkaniowejwMGPiBLechJerczyński">To samo dotyczy instalacji wodociągowej. Za to co się dzieje w budynku odpowiada jego właściciel. Ktoś mógłby zapytać - dlaczego z licznikami energii elektrycznej i gazu jest inaczej a odpowiedzialność zakładu energetycznego i gazowni sięga mieszkań. Są to jednak zupełnie inne instalacje, o znacznie dłuższej trwałości. natomiast instalacje ciepłej wody, a także zimnej wody, dosyć szybko korodują i wymagają wymiany i nie można odpowiedzialnością za to obarczać zakładów wodociągowych i ciepłowniczych.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#DyrektordepartamentupolitykimieszkaniowejwMGPiBLechJerczyński">Pragnę poinformować, że przyjęte ustalenia oparte są nie tylko o nasze rozeznanie, ale o doświadczenia innych krajów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DyrektordepartamentukredytówmieszkaniowychwBPPKOElżbietaDubczyk">Trybunał Konstytucyjny wydał w październiku ubiegłego roku korzystny werdykt dla zaskarżenia przez Związek Miast Polskich kredytów udzielanych spółdzielniom na tak zwaną infrastrukturę. Niektóre z tych kredytów były gwarantowane przez gminy, niektóre przez wojewodów. Może się tak zdarzyć, że budżet przejmie dług i zostanie on objęty wykupem państwa. Wykup może być przejęty tylko wtedy, jeśli jest wyraźna gwarancja wojewody.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#DyrektordepartamentukredytówmieszkaniowychwBPPKOElżbietaDubczyk">Oprócz tych inwestycji, które zostały zgłoszone do wykupu w 1992 r. pozostała kwota długu szacowana jest przez nas na około 2 bln zł. Dług ten ciąży na spółdzielniach, nie jest objęty gwarancjami wojewodów. Długi te powinny być przejęte również w roku 1994 przez państwo. Pozostaje pytanie, czy Sejm zgodzi się ze wspomnianym werdyktem Trybunału Konstytucyjnego?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#DyrektordepartamentukredytówmieszkaniowychwBPPKOElżbietaDubczyk">Dwie uwagi do tego, o czym mówiła pani minister B. Blida o dyskutowanych obecnie intensywnie zasadach pomocy państwa przy wykupie odsetek od kredytów na rok 1994. W roku ubiegłym wykupem objęte były również kredyty spłacane w sławetnym systemie 1–2, natomiast od lipca 1993 r. już nie mamy wykupu od tych kredytów. Dlatego środki na ten cel nie zostały przewidziane w budżecie tak jak to było w roku 1993. Być może należałoby te odsetki kapitalizować.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#DyrektordepartamentukredytówmieszkaniowychwBPPKOElżbietaDubczyk">Druga uwaga dotyczy ustalania stopy procentowej dla kredytów, Wynosi ona 38,5. Natomiast przy kredytach realizacyjnych trzeba uwzględnić 3,5 punkta marży. Dzisiaj rano dyskutowaliśmy na temat obniżenia tej marży, ze swojej strony przedstawiamy rachunek do jutra. Chodzi o ustalenie stopy kredytu na 115 a nie 110 proc. kredytu refinansowego.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#DyrektordepartamentukredytówmieszkaniowychwBPPKOElżbietaDubczyk">Na temat Funduszu Hipotecznego mogę powiedzieć tylko tyle, że kredyty Budbanku, podobnie jak kredytu Banku Światowego, są tanimi kredytami. One są tanie w wyrazie dewizowym, ale jak policzy się różnicę kursów, to wychodzi, że wcale nie są takie tanie, wręcz przeciwnie. Jednym z podstawowych warunków, jakie postawił Bank Światowy, od początku wszystkim poprzednim ekipom rządowym, które zabiegały o kredyty, że nie mogą one być dotowane przez państwo. Że muszą być kredytami komercyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#DyrektordepartamentukredytówmieszkaniowychwBPPKOElżbietaDubczyk">Budbank pożyczając bankom odpożyczającym, nie może jednocześnie pożyczać ostatecznym kredytobiorcom. Taka została przyjęta zasada i Budbank jej przestrzega. Bank PKO zawarł tytułem próby dwie umowy z Budbankiem - jedną umowę na kredyt budowlany i jedną na hipoteczny. Zobaczymy, jak to będzie działało.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#DyrektordepartamentukredytówmieszkaniowychwBPPKOElżbietaDubczyk">Jeśli posłowie mieliby jeszcze jakieś pytanie, jestem gotowa na nie odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełJózefKalisz">Dziękuję pani dyrektor za wyjaśnienia i proszę o wypowiedź Głównego Geodetę Kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#GłównyGeodetaKrajudyrektordepartamentuwMinisterstwieGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaRemigiuszPiotrowski">Odpowiem na konkretne pytanie posła J. Kalisza. Pierwsze dotyczyło pewnego dziwolągu związanego z zapowiedzianym przez ministra M. Kuleszę nowym podziałem administracyjnym Polski - chodzi o różnice między tekstem a danymi zawartymi w tabeli. Wyjaśniam - tekst powstał wcześniej i aktualne są dane tabelaryczne. Jeśli chodzi o prace przy tworzeniu topograficznej mapy Polski, to nie są one dotowane. Mapa jest w skali 1:500 tys.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#GłównyGeodetaKrajudyrektordepartamentuwMinisterstwieGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaRemigiuszPiotrowski">Problemem samym w sobie jest finansowanie pilotowego projektu wdrożeniowego pod nazwą System Informacji o Terenie na terenie województwa łódzkiego. Pomysł wziął się stąd, że nie jesteśmy w stanie wdrażać ten system w całym kraju, nie stać nas na to. Dlatego próbujemy system sprawdzić najpierw na terenie woj. łódzkiego. W kosztach partycypować mają Ministerstwo Budownictwa, wojewoda łódzki i prezydent miasta Łodzi. Wyniki zaprezentujemy 17 stycznia na naradzie z udziałem m.in. wszystkich wojewodów. Zorganizowana zostanie specjalna wystawa, do której obejrzenia wszystkich bardzo zachęcam. Służę wszystkimi materiałami na temat łódzkiej próby, łącznie z raportami o wydatkowaniu środków finansowych. Podstawowe wydatki skierowane są na uporządkowanie sytuacji terenowej, na prace polowe.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#GłównyGeodetaKrajudyrektordepartamentuwMinisterstwieGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaRemigiuszPiotrowski">Jeśli chodzi o współpracę między administracją rządową a samorządową w realizacji projektu pilotażowego, to układa się on różnie. Między organami administracji rządowej na ogół dobrze, jest to po prostu łatwiejsze. Natomiast administracja terenowa zajmuje pozycję wyczekującą, czeka na przekazanie środków. Jak powiedziałem - jesteśmy przygotowani na udostępnienie wszelkich informacji na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#GłównyGeodetaKrajudyrektordepartamentuwMinisterstwieGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaRemigiuszPiotrowski">Parę słów o tworzeniu Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym - powstaje z funduszu Centralnego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej oraz z 20% odpisów z budżetów wojewódzkich. Finansujemy wspólne przedsięwzięcia przy znacznym zaangażowaniu środków z funduszy wojewódzkich. Zdarzają się również dotacje gotówkowe, wydatkowane jedynie w sytuacjach awaryjnych. Pomoc taka średnio sięga około 300 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#GłównyGeodetaKrajudyrektordepartamentuwMinisterstwieGospodarkiPrzestrzennejiBudownictwaRemigiuszPiotrowski">Jeśli chodzi o sam Centralny Ośrodek Dokumentacji - to w zasadzie sam się utrzymuje. Serdecznie zapraszam pana posła J. Kalisza do odwiedzenia ośrodka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełJózefKalisz">Dziękuję za wypowiedź, ale nadal nie otrzymałem konkretnej odpowiedzi - czy samorządy dają pieniądze na program pilotażowy czy nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#GłównyGeodetaKrajuRemigiuszPiotrowski">Część środków dają, np. miasto Zgierz wykonało już na własną rękę pewne prace. Miasto Łódź natomiast na prace, które ja prowadzę, nie przekazało środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełSergiejPlewa">Mam pytanie do pani dyrektor E. Dubczyk: mam w swojej spółdzielni mieszkaniowej ludzi, którzy po roku 1985 wyłożyli pieniądze w wysokości 10% wartości mieszkania. chcemy dzisiaj wybudować 400 mieszkań za swoje pieniądze. Czy mam uzyskaną w pani banku wymaganą kwotę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DyrektorElżbietaDubczyk">Nie bardzo rozumiem pytania. Oczywiście, możecie skorzystać z kredytu na normalnych zasadach, a ile macie środków u nas - to trzeba dokładnie wyliczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełJerzyJankowski">Spółdzielnie mieszkaniowe nie mają żadnego wpływu na wysokość opłat za ciepłą wodę i centralne ogrzewanie. Sprawa ta wymaga regulacji - stawiam to jako wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełTadeuszBiliński">Dzisiejsza dyskusja dotyczyła wielu kwestii, ale koncentrowała się głównie wokół kilku spraw najważniejszych. Jeśli chodzi o wykup odsetek, to oświadczenie pani minister, że została dokonana nadpłata dla banku PKO wiele wyjaśnia. Miejmy nadzieję, że będą to kwoty wystarczające. Chciałbym przeprosić państwa za swoją wstępną wypowiedź. Może była ona niepełna i niewystarczająca, najważniejsze, że wszyscy wiemy o co chodzi.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PosełTadeuszBiliński">Kolejna sprawa wiąże się z dotacjami na premie gwarancyjne. Jest to problem najbardziej kontrowersyjny. Wiele wyjaśniły nam przedstawione dzisiaj informacje. Chciałbym jednak podkreślić, że przewidziane kwoty mogą nie wystarczyć na zaspokojenie potrzeb wszystkich osób występujących o udzielenie premii w roku 1994. Jeśli mamy w tej kwestii wątpliwości, to lepiej je wyjaśnić przed posiedzeniem Komisji Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PosełTadeuszBiliński">Fundusz Hipoteczny i wszelkie związane z nim pytania mają związek z działalnością Budbanku. Pamiętamy historię jego tworzenia - to miał być prawdziwy bank rozwoju budownictwa mieszkaniowego, prawdziwe antidotum na kryzys mieszkaniowy. Stanowczo za mało wiemy o tym co robi Budbank - i to wymaga wyjaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PosełTadeuszBiliński">Jeśli chodzi o środki przeznaczone na dotacje celowe związane z realizacją ustawy antykryzysowej, to zachodzi pytanie, czy planowane środki są wystarczające? Z pewnością pozostaje problem zdyscyplinowania wojewodów i właściwego wykorzystania tych środków i rozeznania, jakie są faktyczne potrzeby związane z realizacją ustawy antykryzysowej.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#PosełTadeuszBiliński">Ostatnia sprawa, wielce kontrowersyjna, dotyczy podziału dotacji planowanych na dopłaty do spółdzielni mieszkaniowych na pokrycie kosztów ciepłej wody i centralnego ogrzewania, a także na usuwanie wad technologicznych i termorenowację. Ponawiam wniosek o dokonanie rozdziału tej kwoty dotacji na poszczególne pozycje - powinien to być zapis ustawy budżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełJózefKalisz">Dziękuję panu przewodniczącemu. Czy są jeszcze jakieś pytania i uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełMaciejZawiła">Chciałbym prosić o wyjaśnienie jednego problemu. Czy jest prawdą, że pieniądze na realizację tak zwanej specustawy, zostały uruchomione dopiero w II połowie roku? Jeśli tak było, to wyniki podawane w ciągu trzech kwartałów są niemiarodajne i nijak się mają do całego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#DyrektorJadwigaFedorowicz">Tak, jest prawdą to, co powiedział pan poseł M. Zawiła, ale były po temu powody, cała procedura uruchomienia środków, a raczej dotacji w związku z realizacją specustawy, jest skomplikowana. i to musiało potrwać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełJózefKalisz">Dziękuję. Czy są inne głosy? Zgłasza się poseł S. Plewa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełSergiejPlewa">Jeśli to ma być już koniec naszej dyskusji nad projektem budżetu resortu budownictwa, to ja odczuwam poważny niedosyt. Wygląda na to, że spotkaliśmy się po to, aby wymienić poglądy. uważam, że nie można nadal problemów budownictwa rozmydlać. Jeżeli mamy działać w sposób poważny, jeżeli mamy wesprzeć w działaniach resort budownictwa, to nasza Komisja powinna stawiać jasne wnioski. A my dzisiaj tylko rozmydliliśmy problem.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PosełSergiejPlewa">Być może jest to tylko nasze pierwsze spotkanie na temat tegorocznego budżetu państwa i później sformułujemy nasze stanowisko w najważniejszych sprawach, o których poparcie apelowała pani minister B. Blida. Jeśli tak nie będzie, to wielka szkoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełJózefKalisz">Czy mam tak rozumieć wniosek posła S. Plewy, że proponuje dalszy ciąg dyskusji na następnym posiedzeniu Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełSergiejPlewa">Tak proszę rozumieć moje wystąpienie, z tym, że powinniśmy sformułować konkretne wnioski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełJózefKalisz">W związku z propozycją zgłoszoną przez pana posła S. Plewę musimy przeprowadzić głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PosełJózefKalisz">Kto z posłów jest za wnioskiem posła S. Plewy, aby na najbliższym posiedzeniu Komisji kontynuować dyskusję nad projektem budżetu państwa na rok 1994 w części dotyczącej Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa?</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PosełJózefKalisz">Za wnioskiem głosowało 10 posłów, jedna osoba wstrzymała się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PosełJózefKalisz">A więc wniosek został niemal jednomyślnie przyjęty. Rozumiem, że będziemy dyskutować nad projektem budżetu i nad projektem uchwały naszej Komisji dla Komisji Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#PosełJózefKalisz">Proponuję powołanie podkomisji dla przygotowania projektu uchwały Komisji w sprawie projektu budżetu państwa na rok 1994. Proszę o zgłaszanie kandydatów.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#PosełJózefKalisz">Ja ze swojej strony proponuję prof. Tadeusza Bilińskiego, jako przewodniczącego podkomisji. Proszę o inne kandydatury. Poseł J. Jankowski i S. Plewa - jeśli dobrze słyszę. Czy są inne kandydatury? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#PosełJózefKalisz">W takim razie głosujemy. Kto z posłów jest za przyjęciem kandydatur posłów T. Bilińskiego, J.Jankowskiego i S. Plewy na członków podkomisji mającej przygotować tekst projektu uchwały Komisji wraz z odpowiednimi wnioskami?</u>
          <u xml:id="u-38.7" who="#PosełJózefKalisz">Za kandydaturami głosowało 9 posłów.</u>
          <u xml:id="u-38.8" who="#PosełJózefKalisz">Mamy więc powołaną podkomisję w składzie: T. Biliński, J. Jankowski oraz S. Plewa, proszę teraz o przewodniczenie obradom posła Tadeusza Bilińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełTadeuszBiliński">Dziękuję. Pozostał nam jeszcze jeden punkt obrad - informacje o pracach Komisji, a właściwie podkomisji do poszczególnych projektów ustaw. W opracowaniu są trzy ustawy: prawo budowlane, o zagospodarowaniu przestrzennym oraz ustawa o własności lokali. Bardzo proszę przewodniczących podkomisji o kilkuzdaniową informację o zaawansowaniu prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełKazimierzSzczygielski">Projekt ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym jest projektem rządowy. Znajdujemy się mniej więcej w połowie tekstu, dokonane zostały pewne niewielkie zmiany. W związku z pojawieniem się pewnego novum w postaci wprowadzenia zadań rządowych przeprowadziliśmy konieczną konsultację z przedstawicielami województw północno-wschodnich. Sądzę, że na przełomie stycznia i lutego uda się nam przedstawić sprawozdanie podkomisji o zakończeniu prac nad projektem ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełJózefKalisz">Podkomisja do opracowania projektu ustawy o własności lokali dopiero jutro odbędzie pierwsze posiedzenie. Uważam, że powinniśmy się przy dobrym tempie prac, uporać z projektem do końca lutego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełTadeuszBiliński">Podkomisja pracująca nad projektem ustawy prawo budowlane odbyła jedno posiedzenie organizacyjne i siedem merytorycznych. Jesteśmy daleko zaawansowani w pracach i przypuszczam, że zakończymy je do końca stycznia. Około 15 lutego Komisja będzie mogła rozpatrzyć, jak sądzę, sprawozdanie mojej podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PosełTadeuszBiliński">W najbliższym czasie powołane zostaną dwie kolejne podkomisje do rozpatrzenia dwóch kolejnych ustaw: prawo spółdzielcze oraz ustawy o wyłączeniu z mienia przedsiębiorstw państwowych mieszkań zakładowych. Proszę posłów aby zadeklarowali swój udział w pracach poszczególnych podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PosełTadeuszBiliński">Kolejna sprawa - to tematy kolejnych posiedzeń Komisji. Posłowie zdecydowali, iż trzy tematy zasługują na przedyskutowanie w pierwszej kolejności. Pierwszy dotyczy kredytowania i finansowania budownictwa mieszkaniowego, drugi - spółdzielczość mieszkaniowa i trzeci - założenia polityki mieszkaniowej państwa. Pierwsze posiedzenie odbędzie się prawdopodobnie pod koniec stycznia lub na początku lutego. Być może zajdzie potrzeba odjęcia uchwały Komisji i przedłożenia odpowiednich wniosków do Prezydium Sejmu. Zapewne uwzględnione zostaną uwagi dziś zgłaszane w dyskusji nad projektem budżetu.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PosełTadeuszBiliński">Kolejna sprawa - to informacja o spotkaniu przewodniczących komisji z marszałkiem Józefem Oleksym. Proszę o wypowiedź posła K. Szczygielskiego, który reprezentował naszą Komisję pod moją nieobecność związaną z chorobą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełKazimierzSzczygielski">Ponieważ jest już późna pora - kilka informacji w skrócie. Wśród dwunastu omówionych przez pana marszałka problemów znalazł się m.in. tryb odbywania posiedzeń Sejmu i komisji, dyscyplina posiedzeń, obecność na nich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełTadeuszBiliński">Dziękuję posłowi K. Szczygielskiemu, dziękuję wszystkim za obecność na posiedzeniu. Raz jeszcze przypominam o zgłaszaniu swych kandydatur do prac w poszczególnych podkomisjach. Proszę wypełnić przygotowaną ankietę.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PosełTadeuszBiliński">Na tym kończymy dzisiejsze posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>