text_structure.xml
24.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">Dnia 27 kwietnia 1967 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Wiktora Obelewicza (PZPR), rozpatrzyła aktualną sytuację gospodarczą kraju na tle wykonania zadań planowych w I kwartale br.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z Przewodniczącym - Stefanem Jędrychowskim, Ministerstwa Finansów z Ministrem Jerzym Albrechtem i podsekretarzami stanu Julianem Kole i Józefem Trendotą oraz Prezes Najwyższej Izby Kontroli - Konstanty Dąbrowski.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">Informację o wykonaniu zadań planowych w I kwartale 1967 r. przedstawił Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Stefan Jędrychowski. Informację o sytuacji finansowej w I kwartale 1967 r. przedstawił Minister Finansów - Jerzy Albrecht.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z informacją rzymską)</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Dąb-Kocioł (ZSL), Józef Łastowski (PZPR), Ewa Trojanowska (bezp.), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Stanisław Kozioł (ZSL), Czesław Burski (ZSL), Zdzisław Siedlewski (SD), Igor Łopatyński (PZPR), Bolesław Bednarek (PZPR), Ryszard Reiff (bezp. „PAX”), Jan Dziemba (PZPR), Stanisław Cieślak (ZSL), Eugeniusz Witek (ZSL), Edward Graliński (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">W dyskusji pozytywnie oceniono wyniki realizacji planu w I kwartale br., wskazując równocześnie, że nie przesądzają one jeszcze wyników planu rocznego, uwarunkowanych dalszym poważnym wysiłkiem wszystkich ogniw gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Rezultatem dotychczasowych osiągnięć jest - wskazywali posłowie - pogłębienie w społeczeństwie poczucia stabilizacji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">Korzystne wyniki osiągnięte w I kwartale br. zawdzięczać należy w poważnej mierze wcielaniu w życie uchwał VII Plenum KC PZPR. Już w ubiegłym roku zahamowane zostały tendencje do nadmiernego przekraczania planów kosztem zużywania zapasów materiałów i surowców oraz produkcji w toku przeznaczonej na przyszły okres. Rytmiczność produkcji uległa poprawie w roku bieżącym. Niemniej jednak - jak wskazywano w dyskusji - nie wszędzie jeszcze podchodzi się z należytą uwagą do wniosków powołanych po VII Plenum KC zakładowych komisji usprawnień. Podkreślano, że usprawnienia organizacji pracy nie wolno traktować jak jednorazowej akcji, że musi to być proces stały, ciągle pogłębiany.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">Mimo krótkiego okresu obowiązywania, nowy system finansowania przedsiębiorstw i nowy system finansowania inwestycji zdają egzamin; pozwalają one lepiej i szybciej ujawniać powstające braki i niedociągnięcia, skuteczniej je eliminować. Z uznaniem posłów spotkała się operatywność Ministerstwa Finansów w reagowaniu na płynące z terenu sygnały i postulaty.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">W poważnej mierze dzięki usprawnieniom organizacji pracy zdołano osiągnąć poprawę proporcji między wzrostem produkcji, wzrostem wydajności pracy i stanem zatrudnienia. W tej dziedzinie nadal istnieją poważne rezerwy, które należy uruchamiać. Wydajność pracy mogłaby być zwiększona, gdyby pełniej wykorzystywany był w zakładach pracy fundusz postępu technicznego.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">Dzięki wzrostowi produkcji niektórych artykułów rynkowych, w wielu asortymentach rynek producenta przekształcił się w rynek konsumenta stawiającego coraz wyższe wymagania jakościowe. Rynek jest całkowicie nasycony w niektóre towary, jednakże nie wykorzystuje się w pełni możliwości ich sprzedaży. Towary te nie docierają w odpowiednim czasie i w odpowiedniej ilości do niektórych rejonów, a zwłaszcza na wieś. Postulowano aktywizację handlu takimi towarami, bardziej elastyczną politykę cen oraz zmianę profilu produkcji niektórych zakładów produkujących te towary.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">Wiele uwagi poświęcili posłowie prawidłowemu kształtowaniu się zapasów. Ich stan i struktura nie powinny ani na chwilę schodzić z pola widzenia działaczy gospodarczych. Ich prawidłowe kształtowanie jest funkcją przystosowania produkcji do potrzeb rynku.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">Omawiając zagadnienia handlu zagranicznego, zwrócono szczeciną uwagę na konieczność dalszej aktywizacji produkcji eksportowej; wskazano, że obowiązujący system bodźców nie we wszystkich przypadkach należycie preferuje najbardziej korzystny dla gospodarki narodowej eksport. System nagradzania w niedostatecznej mierze zabezpiecza interesy kooperantów, nie uwzględnia należycie rozwoju produkcji antyimportowej.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Stefan Jędrychowski oraz Minister Finansów - Jerzy Albrecht.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Przewodniczący obradom poseł Wiktor Obolewicz (PZPR) stwierdził:</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">Z przebiegu dyskusji wynika, że Komisja z zadowoleniem przyjęła pozytywne rezultaty osiągnięte przez naszą gospodarkę w I kwartale br. Te pozytywne rezultaty, to przede wszystkim wykonanie i przekroczenie zadań planowych, zwłaszcza przez przemysł, znaczna poprawa rytmiczności produkcji i jej efektywności ekonomicznej.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">Jak wynika z dyskusji, Komisja widzi w tych osiągnięciach rezultat działania nowego systemu planowania i zarządzania, stosowania nowych mierników produkcji oraz rezultaty realizacji uchwał VII Plenum KC PZPR. Komisja zwraca uwagę na konieczność utrwalenia tych pozytywnych wyników.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">Jednocześnie w toku dyskusji zwrócono uwagę na występujące jeszcze napięcia, trudności i zjawiska negatywne, w szczególności: w zakresie handlu zagranicznego, w zakresie przystosowania produkcji do potrzeb rynku, w zakresie zbyt niskiego jeszcze wzrostu wydajności pracy, przekroczenia planu zatrudnienia i nieprawidłowości w kształtowaniu się zapasów.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">Komisja postuluje skoncentrowanie uwagi czynników gospodarczych na tych odcinkach.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">O WYKONANIU ZASAD PLANOWYCH W I KWARTALE 1967 R.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">Informacja złożona przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Stefana Jedrychowskiego na posiedzeniu Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów w dniu 27 kwietnia 1967 r.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">Pierwszy kwartał br. cechowała wzmożona aktywność gospodarcza prawie we wszystkich dziedzinach.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">Produkcja przemysłowa wzrosła w porównaniu z I kwartałem roku ubiegłego o 8,5 proc., wobec założonego w plaśnie rocznym wzrostu o 6,2 proc. Najwydatniej wzrosła produkcja Ministerstwa Przemysłu Chemicznego - o 13,8 proc., Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego - o 11,6 proc. i Ministerstwa Przemysłu Lekkiego - o 7,3 proc.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#">Poprawiła się także rytmiczność realizacji planu produkcji, zwłaszcza w przemyśle maszynowym.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#">Wydajność pracy w przemyśle, mierzona wartością produkcji globalnej przypadającej na 1 zatrudnionego, wzrosła o 4,8 proc., wobec założonego w planie rocznym wzrostu o 3,6 proc.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#">Zatrudnienie wzrosło o 3,5 proc., a więc przekroczyło założenia planu rocznego, który przewiduje wzrost zatrudnienia o 2,9 proc., ale tempo wzrostu było niższe niż w roku ubiegłym.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#">Nadal trwa pomyślna sytuacja paliwowo-energetyczna w kraju, przy wysokim stanie zapasów węgla.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#">Produkcja hutnictwa wzrosła, o 8,7 proc., co pozwoliło na poprawę zaopatrzenia w wyroby hutnicze i na wzrost stanu zapasów.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#">Dzięki realizacji uchwał VII Plenum KC PZPR, poprawiła się rytmiczność produkcji w przemyśle maszynowym. Rysują się w związku z tym możliwości przekroczenia planu produkcji tej gałęzi przemysłu; chodzi obecnie o właściwe ukierunkowanie tego przekroczenia planu, tzn. żeby nastąpiło ono w tych asortymentach, które są najbardziej potrzebne na eksport i dla rynku.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#">W przemyśle chemicznym nastąpił znaczny wzrost produkcji niektórych wyrobów, jak np. amoniaku syntetycznego o 35 proc., co wiąże się przede wszystkim z uruchomieniem pierwszych trzech ciągów amoniaku w zakładach Puławy I. Nastąpił również znaczny wzrost produkcji tworzyw sztucznych - o 25 proc., włókien syntetycznych - o 21 proc. i chloru - o 11 proc., jednakże wzrost zapotrzebowania w gospodarce na niektóre artykuły chemiczne wyprzedza często wzrost produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#">Na uwagę zasługuje wykonanie planu produkcji wszystkich podstawowych asortymentów mineralnych materiałów budowlanych, z wyjątkiem szkła okiennego; w produkcji cegły osiągnięto pewne nadwyżki, co nie oznacza jednak pełnego pokrycia potrzeb rynku na wyroby ścienne.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#">W przemyśle lekkim znacznie, bo o 22 proc. wzrosła produkcja wyrobów pończoszniczych, dziewiarskich - o 13,5 proc., tkanin z jedwabiu sztucznego - o 12 proc., przędzy wełnianej - o 11 proc., tkanin lnianych i pakulanych - o 8 proc. Świadczy to o dość elastycznym dostosowywaniu się przemysłu lekkiego do potrzeb rynku, bo właśnie na te artykuły istnieje w tej chwili największe zapotrzebowanie, co oczywiście nie znaczy, że wszystkie potrzeby asortymentowe są już pokryte.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#">Udział wydajności pracy w przyroście produkcji wyniósł 58,9 proc. i był wyższy niż przewidziano w planie rocznym i wyższy niż w pierwszym kwartale 1966 roku.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#">W rolnictwie mamy na ogół sytuację korzystną, chociaż w rolnictwie trudno ocenić sytuację po I kwartale. Stan ozimin w większości rejonów kraju jest niezły, mamy natomiast pewne straty w zasiewach żyta w szeregu powiatów w województwach wschodnich.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#">Pomyślnie przebiega zaopatrzenie na kampanię siewną w nasiona roślin uprawnych, w sadzeniaki kwalifikowane, w środki ochrony roślin. Pomyślnie przebiegała również kontraktacja, w szczególności kontraktacja zbóż, przed którą zostały postawione znacznie większe zadania. Poprawiło się zaopatrzenie w nawozy mineralne, których dostawy wzrosły o 26,5 proc.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#">Wartość ciągników, maszyn i narzędzi rolniczych sprzedanych indywidualnym gospodarstwom i kółkom rolniczym była o 39 proc. wyższa aniżeli w roku ubiegłym. Sprzedaż pasz treściwych dla gospodarstw indywidualnych i spółdzielczych wzrosła o 21,5 proc.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#">Marcowy spis reprezentacyjny pogłowia nadal wyraża tendencje do wzrostu pogłowia. Według tego spisu pogłowie bydła wzrosło o 6,6 proc. w stosunku do stanu sprzed roku, pogłowie krów o 4,7 proc. pogłowie trzody chlewnej o 5,1%, pogłowie owiec o 3,3 proc. Mimo, że plan skupu żywca w I kwartale został wykonany w 99,5 proc., to jednak osiągnął największy dotychczasowy poziom. Wysoki jest także poziom kontraktacji na II kwartał br. Rekordowy był również poziom skupu mleka, który był wyższy o 7,3 proc. aniżeli w roku ubiegłym.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#">Sprawa inwestycji i budownictwa była omawiana szczegółowo na poprzednim posiedzeniu komisji. Stwierdzić można ogólnie, że w I kwartale nakłady inwestycyjne były o 13,3 proc, wyższe aniżeli w I kwartale roku ubiegłego. Stopień zaawansowania wykonania planu rocznego jest więc lepszy niż w roku ub. W ubiegłym roku ujawniła się tendencja do przekraczania planów inwestycji drobnych, pozalimitowych, szybko rentujących się, czynów społecznych, oraz inwestycji przedsiębiorstw i zjednoczeń, a także zakupów maszyn i urządzeń we wszystkich kategoriach inwestycji; równocześnie niepełna była realizacja podstawowych inwestycji planu centralnego i terenowego. Program działania zmierzający do poprawy sytuacji przedstawiony został Komisji na poprzednim posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#">W I kwartale br. oddano do użytku 22 tysiące mieszkań 61 tysięcy izb mieszkalnych i o 877,5 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni mieszkalnej. Oznacza to wzrost odpowiednio o 2 proc., 3,5 proc i 2,7 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Budownictwo spółdzielcze mierzone powierzchnią użytkową mieszkań wzrosło o 20 proc., nie osiągając jednak tempa założonego w planie rocznym.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#">Jak już wskazano na wstępie, wzrost zatrudnienia był wyższy aniżeli przewidywano w założeniach planu. Na rynku pracy nadal nie jest w pełni pokryte zapotrzebowanie szeregu przedsiębiorstw na robotników kwalifikowanych. Fundusz płac był w okresie 2 miesięcy tego roku wyższy o 9,5 proc. aniżeli w analogicznym okresie ubiegłego roku.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#">Dalszej poprawia uległo zaopatrzenie rynku, szczególnie w artykuły żywnościowe. Wzrost zaopatrzenia w mięso i drób wyniósł 8,2 proc. w stosunku do odpowiedniego okresu roku ubiegłego.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#">Nastąpiła wyraźna poprawa zaopatrzenia w tkaniny bawełniane i bawełnopodobne, obuwie, natomiast pewne trudności występują nadal w zaopatrzeniu w tkaniny wełniane, jedwabne, obuwie gumowe.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#">Na koniec roku ubiegłego stan zapasów w przemyśle uspołecznionym był o 10,8 proc. wyższy aniżeli na koniec 1965 r. Zapasy materiałów wzrosły o 11,6 proc, półfabrykatów i produkcji w toku - o 14,3 proc., wyrobów gotowych - o 9,5 proc. 81,2 proc. stanu zapasów stanowiły zapasy mieszczące się w granicach normatywu, 14,9 proc. - celowe zapasy sezonowe i rezerwy; zapasy zbędne stanowiły 1,6 proc. i zapasy nadmierne - 2,3 proc.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#">Z uwagi na to, że gospodarka nasza odczuwa trudności zaopatrzeniowe na poszczególnych odcinkach - ministerstwa zostały zobowiązane do przeanalizowania przyczyn nieprawidłowego kształtowania się wzrostu zapasów.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#">Eksport w I kwartale br. wzrósł o 14,5 proc., import natomiast osiągnął poziom 99,9 proc. odpowiedniego okresu ub. roku. O 23,4 proc. wzrósł eksport maszyn i urządzeń.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#">Saldo obrotów towarowych zarówno z krajami socjalistycznymi, jak i kapitalistycznymi było dodatnie. Te wyniki I kwartału oznaczają jednakże tylko złagodzenie trudności w zrównoważeniu bilansu handlowego i płatniczego, które zarysowały się w 1966 r.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#">Główne zadania polityki gospodarczej na ten rok to:</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#">- zapewnienie równowagi w handlu zagranicznym, w bilansie handlowym i płatniczym z zagranicą, co trzeba osiągnąć przez aktywizację eksportu i przez zachowanie dyscypliny importowej;</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#">- lepsze dostosowanie produkcji pod względem asortymentu i jakości do potrzeb rynku, - utrwalenie korzystnych zmian w proporcjach ekonomicznych, w szczególności utrwalenie osiągnięć w dziedzinie poprawy tempa wzrostu wydajności pracy i rytmiczności produkcji, osiągnięć, które wystąpiły w rezultacie realizacji uchwał VII Plenum Komitetu Centralnego PZPR, - usprawnienie budownictwa inwestycyjnego, przede wszystkim przez uzupełnienie rozwoju sieci przedsiębiorstw budowlano-montażowych, poprawę zaopatrzenia materiałowego, mechanizację robót budowlano-montażowych, a także uregulowanie sprawy zatrudnienia, - usprawnienie gospodarki zapasami, zbadanie przyczyn narastania zapasów zbędnych, poprawa w ogóle całego systemu organizacji i planowania zaopatrzenia, - poprawa rentowności i zwiększenie akumulacji przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#">O TENDENCJACH ROZWOJOWYCH SYTUACJI FINANSOWEJ W I KWARTALE 1967 R.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#">Informacja złożona przez Ministra Finansów - Jerzego Albrechta na posiedzeniu Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów w dniu 27 kwietnia 1967 r.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#">W roku 1966 wzrost dochodów budżetu państwa był o około 6 proc. wyższy niż planowany. Wydatki budżetu państwa były również o około 6 proc. wyższe niż planowano, co wynikało głównie z potrzeby wyposażenia przedsiębiorstw przemysłowych w fundusze i niezbędne dla sfinansowania części środków obrotowych oraz planowego przyrostu zapasów i inwestycji w pierwszym roku działania nowego systemu finansowego. Poza tym ponadplanowe wydatki objęły regulacje płac oraz zwiększenie inwestycji w gospodarce taranowej i w budownictwie, zwłaszcza w zakresie zwiększenia potencjału przerobowego.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#">W I kwartale 1967 r. tempo wzrostu dochodów budżetu państwa było nieco niższe niż założone w planie rocznym. Wykonanie rocznego planu dochodów wyniosło w I kwartale 23,8 proc. Nie na wszystkich odcinkach zadania w zakresie akumulacji finansowej realizowane były pomyślnie. Rada Ministrów w powziętej ostatnio uchwale zobowiązała ministrów i przewodniczących prezydiów WRN do dokonania analizy przyczyn osłabienia tempa wzrostu akumulacji finansowej.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#">Sytuację finansową przedsiębiorstw należy rozpatrywać w świetle działania nowego systemu finansowego, którego podstawowym założeniem jest powiązanie funduszów przedsiębiorstw i bodźców materialnego zainteresowania z kształtowaniem się rentowności. W ubiegłym roku ok. 60 proc. zjednoczeń objętych nowym systemem finansowym osiągnęło lub przekroczyło dyrektywne wskaźniki rentowności. W bieżącym roku system ten zaczyna działać w całej rozciągłości. Trudno jeszcze na podstawie wyników I kwartału ocenić w pełni jego funkcjonowanie, można jednak stwierdzić już obecnie, że nowy system sprawia, iż wyniki gospodarowania wyróżniaj odbijają się na sytuacji finansowej przedsiębiorstw i to jest jego niewątpliwą zaletą. Dalsze efekty zależeć będą w znacznej mierze od konsekwentnego, stosowania zasad nowego systemu.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#">Zgodnie z założeniami planu realizowane są dochody w postaci podatków i opłat od wiejskich gospodarstw indywidualnych. Wzrastają wpływy od rzemiosła, co wynika z jego dynamicznego rozwoju.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#">Przewidziane na rok bieżący wydatki budżetu państwa zrealizowano w I kwartale w 25,5 proc. Przyspieszenie realizacji wydatków nastąpiło zwłaszcza w dziale inwestycji, co miało na celu stworzenie warunków płynnego ich finansowania. Stopniowo w miarę podejmowania nowych przedsięwzięć inwestycyjnych, wdrażane są nowe zasady finansowania inwestycji, polegające na następowaniu środków budżetowych środkami własnymi przedsiębiorstw i zjednoczeń oraz kredytem bankowym. Wykorzystanie instytucji oprocentowania stwarza bodziec oddziałujący na obniżkę kosztów inwestycji i terminowe włączanie ich do eksploatacji. Nowe zasady wpłynęły już na lepsze przygotowanie inwestycji do realizacji, zwłaszcza od strony dokumentacyjnej, przyspieszają proces koncentracji nakładów. Te pozytywne efekty przemawiają za rozszerzeniem kredytowej formy finansowania inwestycji.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#">Zgodnie z założeniami realizowane są wydatki budżetowe na rolnictwo, na transport i łączność, na naukę.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#">Wydatki na finansowanie usług socjalnych i kulturalnych zrealizowano w I kwartale w ponad 25 proc. planu rocznego.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#">Realizacja budżetów terenowych kształtuje się na poziomie analogicznego okresu roku ubiegłego. Dąży się do dalszego usprawniania funkcjonowania budżetów terenowych, poprzez próby uproszczenia trybu finansowania jednostek budżetowych. Eksperyment taki wprowadzony został na terenie kilku województw.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#">Z funduszu aktywizacji małych miast obejmującego kredyty inwestycyjne uruchomiono dotychczas około 150 mln zł na ogólną sumę 200 mln kredytów przewidzianych na rok bieżący. Uwzględniono przede wszystkim te wnioski prezydiów WRN, które zapewniały możliwość rozpoczęcia planowanych inwestycji jeszcze w roku bieżącym. Wnioski te dotyczą w 72 proc. - rozbudowy, modernizacji i budowy zakładów przemysłowych w 27 proc. - zakładów usługowych.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#">Począwszy od bież. roku rady narodowe małych miast dysponują tzw. funduszem miejskim przeznaczonym na budowę, remont i konserwację urządzeń komunalnych, socjalnych itp.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#">Funduszem tym, objęto 545 miast liczących poniżej 10 tys. mieszkańców. Analiza opracowanych planów wykorzystania funduszu miejskiego w kilkunastu miejscowościach wykazała, iż najwięcej środków z tego tytułu przeznacza się na gospodarkę komunalną i mieszkaniową. Dalsze rozszerzenie zasięgu funduszu miejskiego na miasta liczące powyżej 10 tys. mieszkańców będzie mogło być rozpatrzone w latach następnych, w zależności od związanych z tym skutków finansowych i możliwości ich pokrycia z budżetu centralnego.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#">W I kwartale br. podobnie jak w roku ubiegłym, utrzymywała się tendencja wysokiego wzrostu zasobów pieniężnych ludności. Wpływa na to normalna skłonność do oszczędzania towarzysząca wzrostowi dochodu ludności z tytułu wynagrodzeń za pracę (o 8,5 proc. więcej w porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku), ale także częściowo występujące asortymentowe i jakościowe braki w zaopatrzeniu rynku.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#">Wzrostowi wkładów oszczędnościowych w I kwartale towarzyszył dalszy rozwój akcji kredytowej mającej na celu popieranie rozwoju rolnictwa i rzemiosła. Wypłaty kredytów obrotowych i inwestycyjnych dla gospodarki chłopskiej wyniosły w I kwartale 6,4 mld zł i były wyższa o ok. 21 proc. niż w I kwartale ub. roku.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#">Wzrosły zwłaszcza kredyty inwestycyjne, co wiązało się m.in. z możliwościami zwiększenia dostaw niektórych materiałów budowlanych. Wysoką dynamikę wykazują kredyty dla rzemiosła, które w porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku wzrosły o 30 proc.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#">Na nieco niższym poziomie kształtowały się kredyty na zakupy ratalne, co wynika z ograniczenia sprzedaży ratalnej przede wszystkim samochodów osobowych i lodówek. Rozważana już obecnie możliwość wprowadzenia dalszych udogodnień sprzedaży ratalnej tych towarów, których podaż na rynku jest duża.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#">Przedstawione tendencje rozwoju sytuacji finansowej można scharakteryzować w następujący sposób:</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#">- kształtowanie się wyników akumulacji finansowej przemysłu w I kwartale br. wskazuje na konieczność skoncentrowania uwagi w najbliższym czasie na wynikach finansowych gospodarki przedsiębiorstw, - wydatki budżetu państwa związane z finansowaniem potrzeb rozwoju gospodarki i usług socjalno-kulturalnych wykasują stosunkowo nieznaczne przekroczenie założeń planowych, możliwe do sfinansowania z przewidzianych w budżecie rezerw;. Tym niemniej pewne trudności w realizacji planu dochodów wskazują na potrzebę oszczędnego gospodarowania środkami budżetowymi.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#">Wzrost zasobów pieniężnych ludności i pewne osłabienie dynamiki obrotów w handlu wewnętrznym wskazują na potrzebę dalszej poprawy asortymentowej i jakościowej w zaopatrzeniu rynku.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>