text_structure.xml 50.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dzień dobry, witam państwa na posiedzeniu Komisji Spraw Wewnętrznych, bardzo dziękuję wszystkim za przybycie. Dzisiejsze posiedzenie przewiduje następujący porządek: rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych Sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 r., druk nr 3459, wraz z Analizą NIK, druk nr 3509, w zakresie części budżetowej 42 – Sprawy wewnętrzne; części budżetowej 83 – Rezerwy celowe w zakresie wymienionych pozycji; części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem; przychodów i wydatków państwowych funduszy celowych oraz planów finansowych instytucji gospodarki budżetowej z zał. nr 12. Punkt drugi to rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej Sprawozdania z działalności NIK w 2014 r., druk nr 3508, w zakresie działania Komisji. Jeszcze raz dziękuję wszystkim państwu za przybycie i bardzo proszę przedstawiciela strony rządowej o przedstawienie sprawozdania, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorgeneralnyMinisterstwaSprawWewnetrznychEdytaSzostak">Dzień dobry państwu, Edyta Szostak, dyrektor generalny MSW. Szanowna pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, szczegółowe dane na temat wykonania budżetu w części 42 – Sprawy wewnętrzne oraz w części 85 – Budżety wojewodów w zakresie Państwowej Straży Pożarnej i Obrony cywilnej zostały przedstawione Wysokiej Komisji w przesłanej informacji o wykonaniu budżetu za 2014 r., dlatego proszę pozwolić, że w swoim wystąpieniu przedstawię jedynie syntetyczne wielkości dotyczące wykonania ubiegłorocznego budżetu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorgeneralnyMinisterstwaSprawWewnetrznychEdytaSzostak">W 2014 r. uzyskano dochody na kwotę 83.573 tys. zł, co stanowi 110,8% kwoty planowanej, a kwota planowana wynosiła 75.413 tys. zł. Wydatki planowano w kwocie 19.374.604 tys. zł, w ciągu roku zostały per saldo zwiększone o 458.567 tys. zł i wynosiły 19.833.171 tys. zł. Faktycznie wydatkowano 98,4% tej kwoty, czyli 19.515.071 tys. zł. Najwyższe wydatki budżetu państwa poniesiono w działach 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, tj. 10.693.713 tys. zł, co stanowi 54,9% wydatków w części, oraz w dziale 753 – Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne, gdzie wydatkowano 41,6% wydatków zaplanowanych w części, tj. kwotę 8.099.433 tys. zł. Na uposażenia funkcjonariuszy i wynagrodzenia pracowników w części 42 planowano kwotę 7.401.612 tys. zł na zatrudnienie 152.002 osób, z tego 121.085 funkcjonariuszy, 30.911 pracowników i 6 kierowniczych stanowisk państwowych. Wydatkowano kwotę 7.125.834 tys. zł na faktyczne zatrudnienie 142.311 osób, co stanowiło 93,6% planu, w tym 113.896 funkcjonariuszy i 28.415 pracowników cywilnych. Przeciętne miesięczne uposażenie funkcjonariuszy wynosiło 4430 zł, natomiast pracowników cywilnych 3140 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorgeneralnyMinisterstwaSprawWewnetrznychEdytaSzostak">Wydatki poszczególnych formacji resortu przedstawiają się następująco. Planowane wydatki Policji wynosiły 8.867.474 tys. zł, a wydatkowano kwotę 8.816.008 tys. zł, tj. 99,4%. Zaplanowano 102.309 etatów funkcjonariuszy, natomiast faktyczne zatrudnienie wynosiło 97.325 osób, co stanowi 95% planu zatrudnienia. Natomiast przeciętne uposażenie funkcjonariuszy wynosiło 4400 zł. Jeśli chodzi o zatrudnienie pracowników cywilnych, to planowano 24.719 etatów, natomiast faktycznie zatrudnionych było 23.179 osób i stanowiło to 93,8% planu zatrudnienia. Przeciętne wynagrodzenie pracowników cywilnych wynosiło 2980 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorgeneralnyMinisterstwaSprawWewnetrznychEdytaSzostak">W 2014 r. kontynuowano realizację Programu standaryzacji komend i komisariatów Policji. Jest to program opracowany na lata 2013–2015, który zakłada systemową poprawę warunków obsługi obywateli oraz poprawę pracy funkcjonariuszy i pracowników Policji poprzez realizowane inwestycje i remonty obiektów policyjnych. W 2014 r. na ten cel przeznaczono 336.736 tys. zł, z czego 214.136 tys. zł z budżetu Policji oraz 122.600 tys. zł z rezerwy celowej. Wydatkowano wszystkie zaplanowane środki, zrealizowano 146 zadań, w tym 76 inwestycji budowlanych na kwotę 255.936 tys. zł oraz 70 remontów na kwotę 80.800 tys. zł. Do końca ubiegłego roku całkowicie ukończonych zostało 50 zadań, w tym 28 inwestycji budowlanych i 22 remonty. Wydatkowano na te 50 zadań łącznie 235.887 tys. zł. Na finansowanie zadań programu wykorzystano również środki narodowego i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz z jednostek samorządu terytorialnego, czyli z Funduszu Wsparcia Policji, w łącznej kwocie 59.923 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorgeneralnyMinisterstwaSprawWewnetrznychEdytaSzostak">Jeżeli chodzi o planowane wydatki PSP łącznie w części 42 i 85, to wynosiły one 2.488.956 tys. zł. Faktycznie wydatkowano kwotę 2.483.212 tys. zł, co stanowiło 99,8% kwoty planowanej. Planowano 30.488 etatów funkcjonariuszy PSP, natomiast faktycznie zatrudnionych było 29.997 strażaków i stanowiło to 98,4% planu. Przeciętne miesięczne uposażenie funkcjonariuszy wynosiło 4276 zł. Planowana wielkość zatrudnienia pracowników cywilnych to 1925 etatów, faktycznie zatrudnionych było 1829 osób i stanowiło to 95% planu. Przeciętne wynagrodzenie pracowników cywilnych wynosiło 3120 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorgeneralnyMinisterstwaSprawWewnetrznychEdytaSzostak">Jeżeli chodzi o plan wydatków Straży Granicznej, to z zaplanowanej kwoty 1.400.241 tys. zł wydatkowano 1.395.747 tys. zł, co stanowiło 99,7% planu. Planowano 16.190 etatów funkcjonariuszy, faktycznie zatrudnionych było 14.393 funkcjonariuszy i stanowiło to 88,9% planu. Przeciętne uposażenie funkcjonariusza wynosiło 4530 zł. Plan zatrudnienia pracowników cywilnych to 3655 etatów przy faktycznym zatrudnieniu 3271 osób, co stanowiło 89,5% planu. Przeciętne wynagrodzenie pracowników cywilnych wynosiło 3038 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorgeneralnyMinisterstwaSprawWewnetrznychEdytaSzostak">Zaplanowane wydatki Biura Ochrony Rządu wynosiły 206.708 tys. zł, wydatkowano 206.554 tys. zł, co stanowiło 99,9% kwoty zaplanowanej. Planowana liczba etatów funkcjonariuszy wynosiła 2245, a faktycznie zatrudnionych było 1827 funkcjonariuszy, co stanowiło 81,4% planu zatrudnienia. Przeciętne uposażenie funkcjonariuszy BOR wynosiło 4986 zł. Jeżeli chodzi o planowaną wielkość zatrudnienia pracowników cywilnych, to wynosiła ona 360 etatów, a faktycznie zatrudniono 277 osób, co stanowiło 76,9% planu, natomiast przeciętne wynagrodzenie pracowników cywilnych wyniosło 3526 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#DyrektorgeneralnyMinisterstwaSprawWewnetrznychEdytaSzostak">W ubiegłym roku w resorcie funkcjonowało pięć funduszy celowych i dwie instytucje gospodarki budżetowej. Szczegółowe omówienie znajduje się w informacji o wykonaniu budżetu za 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#DyrektorgeneralnyMinisterstwaSprawWewnetrznychEdytaSzostak">Szanowna pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, w imieniu ministra spraw wewnętrznych proszę o przyjęcie przez Wysoką Komisję informacji o wykonaniu budżetu za 2014 r. w częściach 42 – Sprawy wewnętrzne i części 85 – Budżety wojewodów w zakresie PSP i Obrony cywilnej. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję bardzo, pani dyrektor. Czy przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli, pan generał, chciałby uzupełnić? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorDepartamentuPorzadkuiBezpieczenstwaWewnetrznegoNajwyzszejIzbyKontroliMarekBienkowski">Jeśli pani przewodnicząca i Wysoka Komisja pozwoli, to chciałbym się odnieść do ustaleń kontroli w ujęciu bardzo syntetycznym. Najważniejsze jest to, że biorąc pod uwagę wagę ustaleń i kryteria, które przyjęliśmy jeszcze przed rozpoczęciem kontroli, liczba nieprawidłowości była na tyle nikła – stanowiła 0,02% budżetu części 42 – że nie miała wpływu na obniżenie oceny. Dlatego ocena części 42 jest jednoznacznie pozytywna. Istotne z punktu widzenia Wysokiej Komisji, jak sądzę, jest to, że sprawozdania budżetowe, które kontrolowaliśmy, są wiarygodne. W związku z tym, jeżeli mielibyście państwo jakieś szczegółowe pytania, to jesteśmy do dyspozycji. Ocena NIK dotycząca wykonania budżetu państwa w części 42 jest pozytywna. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję bardzo, panie generale. Bardzo proszę, pan poseł Siarka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselEdwardSiarka">Dziękuję bardzo. Rozpocznę w takim razie od tego, co powiedział przedstawiciel NIK, pan generał. Jeżeli chodzi o spostrzeżenia dotyczące kontroli NIK, to nie zostały sformułowane żadne ogólne uwagi w kwestii wykonania i dochodów budżetu. W raporcie pokontrolnym znalazło się jedynie siedem uwag szczegółowych, zupełnie małych, więc wynik jest rzeczywiście pozytywny.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselEdwardSiarka">Przechodząc do kwestii związanych z częścią 42 – Sprawy wewnętrzne, dochody w tej części tradycyjnie są realizowane w pięciu działach i były zaplanowane w kwocie 75.413 tys. zł, a zamknęły się kwotą 83.573 tys. zł. Jeżeli chodzi o kwestię planowania dochodów, to o tyle trudno precyzyjnie to określić, że w wielu wypadkach są to różnego rodzaju zwroty, kary, które różnie się kształtują w poszczególnych latach. W dziale 750 – Administracja publiczna plan dochodów w ustawie budżetowej był zapisany na poziomie 4113 tys. zł, a został zrealizowany w kwocie 7954 tys. zł. Są to dochody z różnych opłat, z grzywien, kar, dochody z najmu i dzierżawy. W dziale 753 – Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne dochody uzyskał Zakład Emerytalno-Rentowy MSW z tytułu zwrotów nienależnie pobranych świadczeń. Plan przewidywał dochody w wysokości 7500 tys. zł, ostatecznie z tytułu zwrotu do budżetu w roku 2014 wpłynęło 10.696 tys. zł. Ta kwota co roku jest podobna, mniej więcej w tych granicach się utrzymuje – plus minus 200 tys.–300 tys. zł, więc tutaj nie ma żadnych zastrzeżeń. Jeżeli chodzi o dział 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, to plan dochodów wynosił 48.786 tys. zł, a został zrealizowany w wysokości 49.891 tys. zł, czyli na takim poziomie jak w latach ubiegłych. Najważniejsze źródła dochodów w tym dziale to wpływy z różnych dochodów, dochody z najmu i dzierżawy, grzywny, kary, opłaty, sprzedaż składników majątkowych czy wpływy z usług. W sposób oczywisty najwyższy dochód w tym dziale osiągnęła największa formacja, czyli Policja. Dział 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek – zostały zaplanowane i zrealizowane w kwocie 15.000 tys. zł, a jest to dywidenda wpłacana przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych. W roku poprzednim kwota była podobna. Jeżeli chodzi o dział 851 – Ochrona zdrowia, to dochody zaplanowano w wysokości 14 tys. zł, a zrealizowano w kwocie 32 tys. zł i są to środki z rozliczeń dotacji z lat ubiegłych. Jeżeli chodzi o plan dochodów, to nie budzi on żadnych wątpliwości czy zastrzeżeń, wysokość kwot jest podobna jak w latach poprzednich.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselEdwardSiarka">Jeżeli chodzi o wydatki w części 42 – Sprawy wewnętrzne za 2014 r., to zaplanowano je w wysokości 19.261.673 tys. zł i w ciągu roku były one zwiększane o kwotę 453.546 tys. zł z dwóch źródeł – z rezerwy ogólnej i rezerwy celowej. Plan po zmianach wynosił 19.715.219 tys. zł, natomiast został wykonany w wysokości 19.469.670 tys. zł. Planowany średnioroczny poziom zatrudnienia, tak jak pani dyrektor powiedziała, wynosił 152.002 osoby, w tym 121.085 funkcjonariuszy i 15.565 członków korpusu służby cywilnej, 15.346 osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń i 6 osób zajmujących kierownicze stanowiska. Faktycznie zatrudnionych w 2014 r. było 142.311 osób, w tym 113.896 funkcjonariuszy Policji, SG i BOR i 28.415 pracowników cywilnych. Dane te pokazują, że planowane zatrudnienie zostało zrealizowane na poziomie 93,6%. Jeżeli porównamy te dane z danymi z lat poprzednich, porównamy zatrudnienie w poszczególnych formacjach, to niedobór, zwłaszcza jeżeli chodzi o Policję, utrzymuje się w granicach 5 tys. Analizuję te budżety od lat i mogę powiedzieć, że to jest stała liczba, która się nie zmienia. Można nad tym ubolewać lub nie, ale tak jest skonstruowany budżet w tej części.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselEdwardSiarka">Przeciętne wynagrodzenia w części 42 w 2014 r. kształtowały się w sposób następujący: kierownicze stanowiska – 11.647 zł, pracownicy cywilni – 3140 zł, funkcjonariusze – 4430 zł.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselEdwardSiarka">Budżet środków europejskich zaplanowano na 2014 r. w wysokości 112.931 tys. zł, ale w ciągu roku był on zwiększony o 5020 tys. zł do kwoty 117.941 tys. zł. Wydatki środków europejskich zrealizowano tylko w 38% w kwocie 45.401 tys. zł. Oczywiście jeżeli mówimy o budżecie, to bardzo bym prosił, żeby pani dyrektor czy pan dyrektor po moim wystąpieniu do tego wykonania się odnieśli, żeby powiedzieli o przyczynach, zresztą jeszcze później powiem kilka zdań na ten temat, bo jeżeli chodzi o wykorzystanie środków europejskich, to jest ono niskie.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PoselEdwardSiarka">Zatem ogólne wydatki w części 42 wraz z budżetem środków europejskich zamknęły się kwotą 19.515.071 tys. zł. Wykonanie poszczególnych grup wydatków części 42 pani minister pokrótce przedstawiła, ale jeszcze przypomnę te kwoty. Największą kwotę stanowią w tej grupie wydatki bieżące, tj. 10.032.781 tys. zł, w tym świadczenia dla osób fizycznych 8.428.043 tys. zł, wydatki majątkowe 671.048 tys. zł i dotacje 183.570 tys. zł. Współfinansowanie projektów z UE – 154.227 tys. zł, a budżet środków europejskich, o czym już mówiłem – 45.401 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PoselEdwardSiarka">Wydatki według działów. Dział 710 – Działalność usługowa – zaplanowano kwotę 10 tys. zł, wykonanie wyniosło 3 tys. zł; są to środki przekazywane Agencji Mienia Wojskowego na podstawie not na zagospodarowanie niewykorzystanego mienia Skarbu Państwa. Agencja nie przedstawiła not, więc w sposób oczywisty plan nie został wykonany w całości.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PoselEdwardSiarka">Dział 750 – Administracja publiczna. Plan wydatków budżetu dla tego działu został zapisany w kwocie 469.790 tys. zł, a następnie zwiększony o 32.218 tys. zł do kwoty 502.008 tys. zł. Zrealizowano wydatki w tym dziale w wysokości 467.494 tys. zł, tj. 93% kwoty zaplanowanej. Zwiększenie planu wydatków wobec niezrealizowania wydatków w wysokości zapisanej w budżecie na 2014 r. nie do końca jest zrozumiałe, więc prosiłbym o komentarz pani dyrektor w tej sprawie. Wydatki w tym dziale przeznaczono przede wszystkim na utrzymanie urzędów naczelnych i centralnych organów administracji rzadowej, czyli MSW w kwocie 175.536 tys. zł, Centrum Personalizacji Dokumentów 252.913 tys. zł. Jeżeli chodzi o prace Centrum, to wydało ono w 2014 r. 6.184.200 sztuk różnego rodzaju dowodów, paszportów, legitymacji oraz innych dokumentów, jest to więc duża liczba. Wydatki Urzędu do Spraw Cudzoziemców wyniosły 39.045 tys. zł. W dziale tym mamy niskie wykonanie wydatków majątkowych – wynosi 77% planu – a jest to związane z niskim wykonaniem budżetu środków europejskich. Z kwoty 50.177 tys. zł wydano zaledwie 7954 tys. zł, tj. 16%. Jak wynika ze sprawozdania, a jednocześnie znając problematykę informatyczną ministerstwa, przyczyną są problemy z realizacją, z uruchomieniem Systemu Rejestrów Państwowych, ale to wymaga, tak jak powiedziałem, ewentualnie szerszego omówienia i państwa pytań.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#PoselEdwardSiarka">W dziale 752 – Obrona narodowa plan wydatków został ustalony w wysokości 81 tys. zł, a wykonany w wysokości 76 tys. zł. Są to środki na ćwiczenia obronne Policji, które od kilku lat w budżecie się znajdują.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#PoselEdwardSiarka">W dziale 753 – Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne – to jest duży dział – plan wydatków był ustalony w wysokości 8.268.614 tys. zł, a zrealizowany w wysokości 8.099.433 tys. zł. Są to środki na utrzymanie ośrodka emerytalno-rentowego, który wypłacił w 2014 r. średniorocznie 205.042 świadczenia, w tym świadczenia emerytalne dla 148.509 osób w wysokości 6.120.641 tys. zł, renty rodzinne dla 39.389 osób w kwocie 1.188.791 tys. zł i renty inwalidzkie dla 17.200 osób na kwotę 564.625 tys. zł. W stosunku do 2013 r. przybyło osób pobierających świadczenia w granicach 1,5%, tj. nastąpił wzrost o 2999 osób, średniorocznie. Jeżeli porównamy to z latami poprzednimi, to ta liczba jest podobna, raczej utrzymuje się tendencja zniżkowa, natomiast w porównaniu do roku 2013 nastąpił wzrost wydatków o 5%, czyli były one wyższe o 381.002 tys. zł. W stosunku do 2013 r. wzrosła przeciętna wysokość świadczenia emerytalnego o kwotę 109,55zł, tj. 3,5%, więc można sobie to porównać chociażby z płacami funkcjonariuszy, zresztą podnosimy to od pewnego czasu. Zakład emerytalny zanotował nadwyżkę środków na koniec roku w wysokości 168.600 tys. zł i decyzją ministra spraw wewnętrznych środki te zostały zablokowane.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#PoselEdwardSiarka">Dział 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa to jest największy dział, jak już powiedziała pani dyrektor. Plan wydatków został ustalony w ustawie budżetowej na 10.333.357 tys. zł i został zwiększony w ciągu roku o 400.859 tys. zł. Po zmianach plan ten został wykonany w kwocie 10.693.713 tys. zł. W dziale tym zrealizowano dotacje w wysokości 83.230 tys. zł, w tym na Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy 27.253 tys. zł, na ochotnicze straże pożarne, czyli umowy ze Związkiem Ochotniczych Straży Pożarnych, 17.500 tys. zł, na ratownictwo górskie i wodne wydatkowano kwotę 17.888 tys. zł i dla Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji – 20.589 tys. zł. W dziale 754 na świadczenia na rzecz osób fizycznych przeznaczono 381.827 tys. zł na dopłaty do wypoczynku funkcjonariuszy, pomoc mieszkaniową, wypłatę równoważników za brak mieszkania w Policji, SG i BOR. Ta kwota utrzymuje się mniej więcej na takim poziomie jak w latach ubiegłych. Wydatki bieżące w dziale 754 stanowią największą pozycję i zamknęły się kwotą 9.502.823 tys. zł. Środki te przeznaczone są na wypłatę wynagrodzeń funkcjonariuszy, uposażeń wraz z pochodnymi w kwocie 7.735.586 tys. zł. Na pozostałe wydatki przeznaczono 1.767.236 tys. zł. Zwracam uwagę na tę kwotę, ponieważ wielokrotnie mówiliśmy o środkach na wydatki bieżące Policji – w tym wypadku nie ma jednostek straży, tylko komenda główna, czy też SG i BOR. W każdym razie to jest problem, z którym się borykamy, bo kwota tych środków, w porównaniu z potrzebami, zawsze jest niewystarczająca. Środki te są przeznaczone na zakup materiałów, wyposażenia, utrzymanie obiektów, usługi administracyjne, podróże, czyli na to wszystko, co jest związane z szeroko pojętym utrzymaniem bieżącym. Wydatki majątkowe w dziale 754 zrealizowano w wysokości 585.640 tys. zł i są to inwestycje w nowe obiekty w wysokości 384.087 tys. zł – pani dyrektor podawała tę kwotę – i zakupy inwestycyjne na kwotę 140.102 tys. zł. W ramach współfinansowania projektów z udziałem środków UE wydatkowano 140.195 tys. zł, co stanowi 85% planu, w tym SG – 62.183 tys. zł, Policja – 39.984 tys. zł. Centrum Obsługi Projektów Europejskich MSW wydało 37.399 tys. zł na realizację programu „Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi”. I tutaj chciałem zwrócić uwagę, że w obszarze imigrantów, uchodźców od pewnego czasu widać wzrastające zaangażowanie środków, a w świetle tego, co mówiliśmy chociażby przed południem w sprawie ustawy o cudzoziemcach, ta kwota może z czasem rosnąć. W ramach współfinansowania projektów z udziałem środków UE PSP wydatkowała 629 tys. zł. Jeżeli chodzi o wydatki poszczególnych formacji, to pani dyrektor o tym mówiła, więc nie będę się powtarzał, bo była to wypowiedź obszerna. Podsumowując ten dział, chcę zwrócić uwagę, że wydatkowanie środków europejskich w dziale 750 i 754 jest problemem; mam na myśli zwłaszcza projekt pl.ID, który nie został uruchomiony.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#PoselEdwardSiarka">W dziale 803 – Szkolnictwo wyższe zaplanowane wydatki w kwocie 94.768 tys. zł zwiększono w ciągu roku o 3638 tys. zł. Wydatki zrealizowano w 100%. Środki z tego działu zostały wykorzystane na utrzymanie Szkoły Głównej Służby Pożarniczej w Warszawie w kwocie 39.690 tys. zł i Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie – 58.334 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#PoselEdwardSiarka">W dziale 851 – Ochrona zdrowia zaplanowane wydatki w wysokości 52.211 tys. zł zwiększono w ciągu roku o 864 tys. zł. Środki te są przeznaczone na dotowanie wydatków majątkowych 33 szpitali podległych MSW. W ramach wydatków bieżących finansowano również płace Państwowej Inspekcji Sanitarnej, świadczenia opieki zdrowotnej osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz świadczenia zdrowotne udzielane obywatelom Ukrainy. W 2014 r. szpitale MSW otrzymały na ten cel 620 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#PoselEdwardSiarka">W dziale 852 – Pomoc społeczna wydatki realizuje Urząd do Spraw Cudzoziemców. Plan wydatków w tym dziale w wysokości 42.842 tys. zł został zwiększony o kwotę 15.967 tys. zł. Zrealizowano wydatki w wysokości 57.794 tys. zł. Środki te wypłacano jako świadczenia pieniężne na pokrycie we własnym zakresie kosztów pobytu cudzoziemców – na ten cel przeznaczono 15.788 tys. zł. Kwotę 40.705 tys. zł przeznaczono na zakwaterowanie uchodźców w obcych ośrodkach. Tak jak powiedziałem, wyraźnie widać, że wzrastają koszty związane z kwestią uchodźców.</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#PoselEdwardSiarka">Rezerwy celowe – pozycja 13, Pomoc dla repatriantów – kwota zaplanowana 14.000 tys. zł, wydatkowana właściwie w 100% na zapewnienie lokali dla repatriantów, kursy językowe, koszty przejazdów oraz koszty utrzymania cudzoziemców ubiegających się o status uchodźcy.</u>
          <u xml:id="u-6.15" who="#PoselEdwardSiarka">Pozycja 15 – Pomoc dla cudzoziemców – kwota zaplanowana 3010 tys. zł, wykorzystana zgodnie z ustawą o pomocy społecznej, m.in. na opłacenie składek zdrowotnych.</u>
          <u xml:id="u-6.16" who="#PoselEdwardSiarka">Pozycja 22 – Budowa, modernizacja i utrzymanie przejść granicznych – kwota w wysokości 55.000 tys. zł, podobna jak w latach poprzednich, została przeznaczona na wydatki majątkowe i bieżące związane z wewnętrznymi granicami strefy Schengen.</u>
          <u xml:id="u-6.17" who="#PoselEdwardSiarka">Pozycja 36 – na program „Razem bezpieczniej” rozdysponowano środki w wysokości 2994 tys. zł, w 100% na realizację programu ograniczania przestępczości.</u>
          <u xml:id="u-6.18" who="#PoselEdwardSiarka">Pozycja 56 – Zakup blankietów dowodów osobistych – podobnie jak w latach poprzednich wydano 20.000 tys. zł na zakup 1.040.317 blankietów dowodów osobistych.</u>
          <u xml:id="u-6.19" who="#PoselEdwardSiarka">Pozycja 69 – Środki na modernizację Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu. Wydatkowano 150.000 tys. zł, w tym na wydatki bieżące 50.000 tys. zł i na wydatki majątkowe 100.000 tys. zł z przeznaczeniem na kontynuację 25 zadań Programu standaryzacji komend i komisariatów Policji. Oczywiście w ramach tych środków finansowana była również budowa komend PSP i SG, ale na ten cel przeznaczono mniejsze kwoty.</u>
          <u xml:id="u-6.20" who="#PoselEdwardSiarka">Pozycja 74 – Środki na realizację przedsięwzięć związanych z przeciwdziałaniem i zwalczaniem korupcji – kwota 2000 tys. zł została wykorzystana na utrzymanie cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy.</u>
          <u xml:id="u-6.21" who="#PoselEdwardSiarka">Część budżetowa 85 – Budżety wojewodów, w zakresie działu 754 – ochrona przeciwpożarowa. Dochody są niewielkie, utrzymują się na poziomie lat ubiegłych, zrealizowane zostały w wysokości 7243 tys. zł. Są to dochody komend powiatowych i wojewódzkich PSP głównie z grzywien, kar, z najmu pomieszczeń i dzierżawy powierzchni dla telefonii komórkowej i należności z lat ubiegłych.</u>
          <u xml:id="u-6.22" who="#PoselEdwardSiarka">Już będę kończył, spokojnie. Wydatki w 2014 r. na PSP i Obronę cywilną zostały zaplanowane w wysokości 2.199.038 tys. zł. Natomiast realizacja wydatków po zmianach w PSP zamknęła się kwotą 2.245.641 tys. zł i na Obronę cywilną – 23.170 tys. zł. O poszczególnych pozycjach nie będą już mówił, ponieważ omówiła je pani dyrektor, natomiast chcę zwrócić uwagę, że jeżeli chodzi o liczbę pracowników cywilnych w straży, to obserwujemy zwiększenie zatrudnienia pracowników cywilnych o 75 osób – można powiedzieć, że realizuje się ucywilnienie tej służby – natomiast zatrudnienie funkcjonariuszy wzrosło tylko o jedną osobę.</u>
          <u xml:id="u-6.23" who="#PoselEdwardSiarka">Przechodzę do funduszy celowych, już króciutko. Fundusz Wsparcia Policji – przychody 75.518 tys. zł, wydatki 75.403 tys. zł. Są to środki na zakupy inwestycyjne, wspierane przez samorządy.</u>
          <u xml:id="u-6.24" who="#PoselEdwardSiarka">Fundusz Wsparcia Straży Granicznej – przychody 1336 tys. zł, wydatki 1238 tys. zł. Środki przeznaczone są na zakupy inwestycyjne, materiały i wyposażenie.</u>
          <u xml:id="u-6.25" who="#PoselEdwardSiarka">Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej – przychody 37.506 tys. zł, wydatki 38.000 tys. zł, ale stan środków jest dodatni, bo na koniec roku było na koncie 4614 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.26" who="#PoselEdwardSiarka">Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców – mamy tu taką sytuację, że przychody tego funduszu były na poziomie 121.148 tys. zł, wydatki na poziomie 105.308 tys. zł, a stan środków na koniec roku wyniósł 187.584 tys. zł. Kwota zgromadzonych środków w stosunku do roku poprzedniego jest wyższa, dlatego że nie udało się zmodernizować całego systemu CEPiK i zostało to odłożone na kolejne lata. Stąd ta kwota wzrosła już do 187.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.27" who="#PoselEdwardSiarka">Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego – przychód 4579 tys. zł, wydatki 6421 tys. zł. Stan środków funduszu na koniec roku wyniósł 12.638 tys. zł. Ze środków tych finansowane są wydatki inwestycyjne, modernizacja sprzętu, wyposażenie SG, Policji i BOR.</u>
          <u xml:id="u-6.28" who="#PoselEdwardSiarka">Przychód Centralnego Ośrodka Informatyki wyniósł 91.582 tys. zł, wydatki 85.697 tys. zł. COI zatrudnia 363 osoby i odnotował spadek liczby zleceń na dostawy sprzętu i oprogramowania w związku z aneksowaniem umowy na realizację projektu pl.ID.</u>
          <u xml:id="u-6.29" who="#PoselEdwardSiarka">Przychód Centrum Usług Logistycznych wyniósł 40.375 tys. zł, wydatkowano 38.040 tys. zł. CUL ma problemy, dlatego że się nie bilansuje, ale w stosunku do roku poprzedniego zobowiązania CUL spadły o 2000 tys. zł i w tej chwili, na koniec roku 2014, wynosiły 7500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-6.30" who="#PoselEdwardSiarka">Jak powiedziałem, ocena NIK dotycząca wykonania budżetu jest pozytywna. NIK nie sformułowała wniosków natury ogólnej, jedynie wnioski szczegółowe. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję panu posłowi za bardzo wnikliwą analizę. Pytanie chciał zadać pan przewodniczący Polaczek, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJerzyPolaczek">Mam tylko jedno drobne pytanie szczegółowe dotyczące oceny NIK. Prosiłbym pana gen. Bieńkowskiego czy przedstawiciela ministerstwa o kilka dodatkowych informacji w sprawie konkluzji dotyczącej bezprawnego użytkowania programu komputerowego System Zarządzania Bazą Danych JANTAR, czego skutkiem było zasądzenie od Skarbu Państwa kwoty 720 tys. zł. Nie wiem, czy pan dyrektor, czy przedstawiciel ministerstwa mógłby do tego się odnieść?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DyrektordepartamentuNIKMarekBienkowski">Jeśli można, pani przewodnicząca…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Jeszcze jedno pytanie uzupełniające, pan przewodniczący Zieliński, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselJaroslawZielinski">Będę prosił o odpowiedź na piśmie, ponieważ nie będę miał komu tych dwóch pytań zadać w związku z tym, że nie ma przedstawicieli kierownictwa MSW. Dlatego proszę panią dyrektor o przekazanie moich pytań pani minister. Jedno z pytań dotyczy BOR. Coś niedobrego w BOR chyba się dzieje, bo jeżeli mamy niewiele ponad 80% planowanego zatrudnienia, to wnioski są dwa: albo planowanych jest za dużo etatów i trzeba to zmienić, bo nie ma takiej potrzeby, albo jest jakiś istotny powód tego, że nie można przeprowadzić naboru, mimo że funkcjonariusze byliby potrzebni. Proszę o wyjaśnienie tego na piśmie, bo do mnie docierają najróżniejsze niepokojące informacje o sytuacji w BOR i chcę to zweryfikować, a liczba dzisiaj podana świadczy o tym, że istnieje jakiś problem. Proszę o wyjaśnienie tej sprawy.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselJaroslawZielinski">I druga kwestia dotyczy podwyższania wynagrodzeń pracowników cywilnych w poszczególnych formacjach mundurowych. O ile pamiętam, Komisja swego czasu przyjęła nawet w tej sprawie dezyderat – i słusznie, uważaliśmy, że tak trzeba – został sformułowany taki kierunek, potrzeba, żeby te wynagrodzenia podnosić, przeznaczać wszelkie możliwe środki na to, żeby średnia wynagrodzeń wzrosła. W związku z tym prosiłbym o informację, co zostało zrobione w tym czasie, jakie są tego efekty. Wiem, że w materiale są pewne wzmianki na ten temat, ale chciałbym, żeby ten problem został potraktowany kompleksowo i żeby na tę sprawę zwrócić osobną uwagę w odpowiedzi, którą proszę skierować do Komisji, bo będziemy tym zainteresowani po to, żeby zobaczyć, co z tym dalej robić. Po prostu jakie są efekty w poszczególnych formacjach, o jakie kwoty wzrosły wynagrodzenia, jak to procentowo wygląda, jakie wnioski z tego wynikają, co resort zamierza dalej robić, w kolejnych latach? Mamy rok wyborczy, ale trzeba planować na przyszłość, więc bardzo bym prosił o to, żeby te dwa zagadnienia pisemnie przedstawić Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję, panie przewodniczący. Bardzo proszę, pan gen. Bieńkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DyrektordepartamentuNIKMarekBienkowski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, w wyniku czynności prowadzonych w MSW stwierdziliśmy, że ministerstwo musi zrealizować prawomocne orzeczenie sądu – mamy powagę rzeczy osądzonej – i wypłacić odszkodowanie autorowi programu komputerowego, będącego jednym z podprogramów koniecznych do zapewnienia funkcjonowania systemu zarządzania bazą danych JANTAR, w związku z brakiem tytułu prawnego do posługiwania się tym oprogramowaniem. Zatem jeśli chodzi o kwotę 720 tys. zł, to mamy stwierdzoną powagę rzeczy osądzonej. Pani minister spraw wewnętrznych nie zgodziła się z naszą konkluzją i skierowała zastrzeżenia do kolegium, jednak kolegium odrzuciło te zastrzeżenia, dlatego że mamy do czynienia z dalszym ciągiem tej sprawy. Mianowicie, istnieje ryzyko – tak to traktujemy, nie przesądzając orzeczenia sądu – konieczności zapłaty kolejnych milionów złotych, dlatego że mamy złożony pozew do sądu. W tej sprawie, ze względu na skalę roszczenia, występuje Prokuratoria Generalna, ale istnieje ryzyko, że eksploatowanie tego programu w następnych latach, bez tytułu prawnego, może spotkać się z podobnym wyrokiem sądu. Oczywiście nie przesądzamy, ale takie ryzyko istnieje. W związku z tym sformułowaliśmy sugestię, czy nie byłoby zasadne, żeby spróbować domówić się z autorem tego programu. Przypominam, że w Polsce obowiązuje porządek prawny, który mówi, że za tego rodzaju korzystanie z oprogramowania zasądza się kwotę razy trzy, chyba że dojdzie się do porozumienia. W związku z tym jest o co walczyć, natomiast decyzję pozostawiamy władzy wykonawczej. Zaawizowaliśmy ten problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję bardzo. Pani dyrektor, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DyrektorgeneralnyMSWEdytaSzostak">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, chcielibyśmy dodać dwa słowa uzupełnienia do tego, co pan generał zechciał powiedzieć. Poprosiłabym o zabranie głosu panią dyrektor Trembecką z Departamentu Budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuBudzetuMSWMalgorzataTrembecka">Dnia 19 czerwca, czyli bardzo niedawno, otrzymaliśmy pismo z Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, w którym Prokuratoria Generalna podziela stanowisko, że przedmiot obu postępowań nie jest tożsamy, tzn. że podniesionych zostało przez Skarb Państwa szereg zarzutów merytorycznych, a także zarzut częściowego przedawnienia roszczeń. Mając na względzie etap, na jakim się znajduje postępowanie sądowe, rozkład ciężaru dowodów w sprawie, Prokuratoria Generalne nie stwierdza obecnie, że w przedmiotowej sprawie zachodzą przesłanki do uznania powództwa w całości bądź w części. Cały czas toczy się postępowanie przed sądem w Rzeszowie i mamy nadzieję, że zostanie ono rozstrzygnięte na naszą korzyść, tzn. że powództwo zostanie oddalone w całości albo przynajmniej częściowo. Wydaje się, że przynajmniej połowa kwoty roszczenia, o którą wystąpiła spółka, będzie przedawniona, a część niezasadna albo roszczenie będzie skierowane przeciwko wojewodom, a nie przeciwko ministerstwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękujemy za to uzupełnienie. Czy są jeszcze pytania do części pierwszej? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WiceprzewodniczacyZarzaduGlownegoNiezaleznegoSamorzadnegoZwiazkuZawodowegoPolicjantowTomaszKrzemienski">Tomasz Krzemieński, ZG NSZZ Policjantów. Proszę państwa, pani przewodnicząca, szanowni państwo, Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych, w skład której wchodzi też związek zawodowy policjantów, skierowała niedawno wniosek do przewodniczącego Komisji Spraw Wewnętrznych i Komisji Sprawiedliwości o zwołanie odrębnego, wspólnego posiedzenia tych Komisji poświęconego sytuacji materialnej funkcjonariuszy, ponieważ modernizacja w ostatnim okresie sprowadza się jedynie do standaryzacji. Nie jest uwzględniana kwestia płac, zarówno w roku 2014, jak i wcześniej płace były zamrożone, kwota bazowa nie była waloryzowana. Z punktu widzenia naszego związku i pozostałych związków reprezentujących służby mundurowe MSW nie można mówić o budżecie roku 2014 w oderwaniu od lat kolejnych, ponieważ np. w 2015 r., zgodnie z obietnicą złożoną w exposé w 2011 r. przez premiera Donalda Tuska, miała nastąpić kontynuacja regulacji uposażeń funkcjonariuszy, druga tura podwyżki. W tej chwili wiemy, że wojsko intensywnie zabiega o wzrost płac o 0,22%, czyli o kolejne 300 zł. Jako związki zawodowe nie widzimy możliwości, żeby ten postulat żołnierzy, skądinąd zapewne słuszny, został zrealizowany, a funkcjonariusze nie zostali w tym uwzględnieni. W związku z tym dostrzegamy konieczność wprowadzenia nowego programu modernizacji, nieograniczającego się do standaryzacji, lecz uwzględniającego kwestie płacowe, konieczność wzrostu płac, waloryzacji i podwyżki o te 0,22%, a także ujęcia środków na ten cel w budżecie na rok przyszły. Bylibyśmy radzi, aby obietnica złożona przez premiera w roku 2011 została dotrzymana. Tak jak pan przewodniczący Zieliński wspominał, oczywiście płace pracowników cywilnych Policji w najwyższym stopniu są niewystarczające, chyba najniższe w całym MSW, co też zasługuje na uwagę, ale sytuacja funkcjonariuszy również wymaga pilnej interwencji. Brak jakichś sensownych ustaleń w tej sprawie w najbliższym czasie grozi poważnymi protestami społecznymi. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję bardzo. Pani dyrektor chciałaby zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DyrektorgeneralnyMSWEdytaSzostak">Jedno zdanie, pan dyrektor Władysław Budzeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuMSWWladyslawBudzen">Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo, powiem tylko dwa zdania, niezależnie od tego, pani przewodnicząca, że udzielimy odpowiedzi pisemnej. Chciałem przypomnieć, że na posiedzeniu Komisji Administracji dnia 7 maja ub.r. ten dezyderat został przyjęty i go wdrożyliśmy od 1 stycznia 2015 r. Pracownicy cywilni formacji dostali po 145 zł, taka kwota została włączona do ich wynagrodzeń. Szczegółowe rozliczenie oczywiście przedstawimy zgodnie z sugestią pana przewodniczącego pisemnie. Jeżeli mogę, to powiem jeszcze jedno zdanie na temat tego co dalej. Jak państwo wiecie, w założeniach do projektu budżetu jest kwota 2.000.000 tys. zł z przeznaczeniem na podwyżki w sektorze finansów publicznych, natomiast kiedy pojawią się propozycje podziału, jakie to będą propozycje, to już my, pani przewodnicząca, nie jesteśmy w stanie powiedzieć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję bardzo. Jeśli nie ma pytań do punktu pierwszego posiedzenia, proponuję, by Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 r. wraz z uwagami NIK w częściach 42 – Sprawy wewnętrzne, 83 – Rezerwy celowe w zakresie pozycji 13, 15, 22, 36, 56, 69, 74 oraz części 85, dział 754, i wnosi o ich przyjęcie bez uwag. Komisja upoważnia posła Edwarda Siarkę do przedstawienia szczegółowego stanowiska na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Jeśli nie ma sprzeciwu, to możemy przyjąć tę opinię jednogłośnie. Nie ma sprzeciwu, nie widzę zgłoszeń, opinia została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Przechodzimy do punktu drugiego porządku dziennego. Bardzo proszę pana gen. Bieńkowskiego, przedstawiciela NIK, o przedstawienie sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DyrektordepartamentuNIKMarekBienkowski">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, jeśli pani przewodnicząca i Wysoka Komisja uzna to za zasadne, to w sposób syntetyczny przedstawiłbym sprawozdanie NIK w obszarze, który państwa interesuje. Jeśli będą jakieś szczegółowe pytania, to jest ze mną mój współpracownik…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Panie generale, przepraszam serdecznie, proszę o dosłownie 30 sekund przerwy technicznej, żeby osoby, których już nie dotyczy punkt drugi, mogły spokojnie opuścić nasze posiedzenie. Bardzo państwu dziękujemy za uczestnictwo, do zobaczenia na kolejnym posiedzeniu, dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#DyrektordepartamentuNIKMarekBienkowski">Będę bardzo krytycznie mówił o funkcjonowaniu tych, którzy wychodzą z sali, ale to na ich ryzyko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Pozostawiamy wolny wybór. Dziękuję, panie generale, proszę o kontynuowanie wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#DyrektordepartamentuNIKMarekBienkowski">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, bardzo syntetycznie chciałbym przedstawić państwu naszą aktywność w obszarze, który państwa interesował. W ubiegłym roku przeprowadziliśmy ogólnopolską kontrolę dotyczącą działania Policji na rzecz bezpieczeństwa obywateli w ruchu drogowym. Mimo wielu pozytywnych skutków, jakie widzimy na polskich drogach, cały czas przypominamy, że Polska wyprzedza jedynie Rumunię, jest na przedostatnim miejscu, jeśli chodzi o śmiertelność wypadków drogowych. Cały czas mówimy, że z jednej strony potrzebne są rozwiązania ewidentnie o charakterze systemowym, dające gwarancję tego, że będziemy mieli jeden ośrodek koordynujący i nadzorujący na podstawie ściśle określonych mierników szeregu procesów, które koniecznie trzeba uruchomić, aby poprawić stan bezpieczeństwa na polskich drogach. Z drugiej strony stwierdzamy, że rozproszone kompetencje nie sprzyjają skuteczności działań w tym zakresie. Po raz pierwszy od dziewięciu lat prezes Izby przedstawił tę problematykę na plenarnym posiedzeniu Sejmu, a wnioski z naszej kontroli zostały przez Wysoką Izbę w 100% zaakceptowane.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#DyrektordepartamentuNIKMarekBienkowski">Przeprowadziliśmy również kontrolę wdrażania i eksploatacji systemu dozoru elektronicznego. Przypominam państwu, że przez parę lat obowiązywała taka epizodyczna ustawa. Bardzo pozytywnie oceniliśmy pomysł stworzenia takiego systemu, dlatego że daje on gwarancję, iż osoby skazane na stosunkowo niewielkie kary pozbawienia wolności mogą te kary odbywać w miejscu swojego zamieszkania. Nasza pozytywna rekomendacja spotkała się z przychylnym przyjęciem Wysokiej Izby, dlatego że w miejsce tej ustawy epizodycznej powstała już ustawa, zgodnie z którą środek ten został na stałe przyjęty w polskim wymiarze sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#DyrektordepartamentuNIKMarekBienkowski">Parę tygodni temu mieliśmy okazję przedstawić na posiedzeniu Komisji wyniki kontroli „Poszukiwanie osób zaginionych”, które to zainteresowały wiele ośrodków. Wykazaliśmy, że co prawda w Polsce zbudowano system, który daje gwarancję poprawności działań, ale mimo to pewne elementy tego systemu wymagają korekty.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#DyrektordepartamentuNIKMarekBienkowski">Zwróciliśmy uwagę na nieprawidłowości w funkcjonowaniu straży miejskich i gminnych, jeśli chodzi o sposób wykorzystywania zwłaszcza mobilnych fotoradarów. Skontrolowaliśmy również Inspekcję Transportu Drogowego – wyniki tej kontroli też państwu przedstawialiśmy – i stwierdziliśmy, że co prawda inspekcja po wcześniejszej analizie montowała stacjonarne fotoradary zazwyczaj w miejscach optymalnych, ale system wymaga uzupełnienia. Przypominam bowiem, że 100% cudzoziemców zza wschodniej granicy nie płaci mandatów za przekroczenia prędkości ujawniane przez fotoradary, ponieważ system wyłącza ich z tego obowiązku. Zarekomendowaliśmy takie rozwiązanie, które naszym zdaniem jest stosunkowo proste od strony organizacyjnej i technicznej, i czekamy na realizację, czyli końcówkę komputera na przejściach SG, która mogłaby egzekwować od cudzoziemców zza wschodniej granicy obowiązek mandatowy.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#DyrektordepartamentuNIKMarekBienkowski">Praktycznie za parę tygodni zakończymy i myślę, że po wakacjach zapoznamy państwa z oczekiwaną przez wiele środowisk kontrolą funkcjonowania biegłych w polskim wymiarze sprawiedliwości, co nabiera szczególnego znaczenia w kontekście zapowiadanej reformy procesu karnego.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#DyrektordepartamentuNIKMarekBienkowski">Również w perspektywie kilku tygodni opublikujemy wyniki kontroli, którą przeprowadziliśmy w ubiegłym roku – chodzi o słynną sprawę pana pedofila T. i paru innych osób – dotyczącą readaptacji społecznej skazanych na wieloletnie kary pozbawienia wolności.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#DyrektordepartamentuNIKMarekBienkowski">W zeszłym roku przeprowadziliśmy kontrolę rozpoznawczą, w tej chwili prowadzimy kontrolę ogólnopolską dotyczącą wykorzystania broni przez wybrane służby i straże oraz nadzoru organów państwa nad jej reglamentacją.</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#DyrektordepartamentuNIKMarekBienkowski">Zakończyliśmy i w tej chwili opracowujemy końcowy rezultat kontroli – z tym że ma ona z natury rzeczy charakter niejawny – dotyczącej realizacji zadań przez Centralne Biuro Antykorupcyjne w zakresie przeciwdziałania i zwalczania korupcji. Przypominam państwu, że rząd przyjął na lata 2014–2019 program zwalczania tej plagi, a szefowi CBA, który jest wiceprzewodniczącym zespołu, powierzone zostały bardzo konkretne zadania z zakresu realizacji tego programu.</u>
          <u xml:id="u-27.8" who="#DyrektordepartamentuNIKMarekBienkowski">Skończyliśmy kontrolę, lada dzień zostaną opublikowane jej rezultaty – Realizacja przez podmioty państwowe zadań w zakresie ochrony cyberprzestrzeni Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-27.9" who="#DyrektordepartamentuNIKMarekBienkowski">Zakończyliśmy kontrolę, która była przeprowadzona w trybie niejawnym – wystąpienie pokontrolne jest zdeponowane w Kancelarii Sejmu – dotyczącą realizacji przez organy państwa nadzoru nad służbami prowadzącymi czynności operacyjno-rozpoznawcze.</u>
          <u xml:id="u-27.10" who="#DyrektordepartamentuNIKMarekBienkowski">Kończąc to krótkie sprawozdanie, chciałbym jeszcze zwrócić uwagę, bo warto to powtarzać, że obowiązujący porządek prawny, który oczywiście jako najwyższy organ kontrolny musimy respektować, powoduje, że z natury rzeczy ani państwu, ani Komisji do Spraw Służb Specjalnych nie dostarczamy najbardziej istotnych, a z drugiej strony atrakcyjnych informacji dotyczących chociażby skuteczności i poprawności działań operacyjno-rozpoznawczych prowadzonych przez służby: zarówno Policję, SG, CBA, jak i służby specjalne, ponieważ formy i metody pracy operacyjnej są niedostępne również dla NIK. Ale w oficjalnym komunikacie, który kilka miesięcy temu skierował do opinii publicznej prezes Izby, stwierdzamy, że formy i metody pracy operacyjnej, a więc realny, skuteczny nadzór ze strony premiera, który ustawowo jest zobowiązany do przeprowadzenia tego nadzoru, też są niedostępne. W związku z tym mamy system, który powoduje, że służby w jakiejś części są skazane na to, żeby kontrolować same siebie. To był głos w dyskusji, która w tej chwili jest zawieszona. Jak państwo pamiętacie, na wspólnym posiedzeniu Komisji Spraw Wewnętrznych z Komisją do Spraw Służb Specjalnych państwo zawiesiliście procedowanie nad projektem ustawy m.in. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu do czasu zapoznania się z wynikami naszej kontroli. Wydaje się nam, że ta konstatacja cały czas jest aktualna. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję, panie generale, za bardzo racjonalne sugestie i podsumowanie. Jeżeli nie ma więcej pytań, to proponuję jednogłośne przyjęcie opinii w sprawie sprawozdania z działalności w roku 2014 Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego NIK.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Opinia uchwalona na posiedzeniu w dniu 24 czerwca 2015 r. Prezydium Komisji Spraw Wewnętrznych uprzejmie informuje, że Komisja na posiedzeniu w dniu 24 czerwca 2015 r. przyjęła do wiadomości sprawozdanie z działalności w roku 2014 Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego NIK.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Pan generał, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#DyrektordepartamentuNIKMarekBienkowski">Chciałem w tym miejscu bardzo serdecznie podziękować za ten rok bardzo harmonijnej współpracy z Wysoką Komisją. Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję, panie generale. Bardzo cenimy sobie współpracę z NIK i jesteśmy pewni, że kolejne lata też będą przebiegały w duchu bardzo dobrej i owocnej współpracy. Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Jeśli nie ma więcej pytań, przyjmujemy opinię jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacaposelBeataBublewicz">Dziękuję państwu, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>