text_structure.xml 13.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselBogdanBujak">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Serdecznie witam ministra Jacka Kluczkowskiego z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, szefa Służby Cywilnej Jana Pastwę oraz przedstawicielkę Rządowego Centrum Legislacji. Senat reprezentuje senator Aleksandra Koszada. Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie uchwały Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy o przeprowadzaniu konkursów na stanowiska kierowników centralnych urzędów administracji rządowej, prezesów agencji państwowych oraz prezesów zarządów państwowych funduszy celowych /druk nr 4184/. Mam propozycję, aby po kolei procedować każdą poprawkę. Jeśli będą jakieś kontrowersje, to poprosimy senator Aleksandrę Koszadę o objaśnienie wprowadzonych przez Senat zmian. Jeśli nie będzie głosu sprzeciwu, to przechodzimy do procedowania. Oczywiście witam również Biuro Legislacyjne, które służy pomocą w naszej pracy. Poprawka nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SenatorAleksandraKoszada">Zgodnie z art. 1 ustawy stanowisko kierownika obsadzane jest w drodze konkursu, jeżeli tak stanowią odrębne ustawy. Art. 1 nie ogranicza katalogu tych ustaw do podanych w nowelizacji od art. 13 do art. 46. Istnieją lub mogą być utworzone stanowiska określone w art. 1, na które też przeprowadza się konkurs, ale wedle odrębnych zasad np. na stanowisko Prezesa Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W związku z tym powstawała wątpliwość, które przepisy należy stosować przy przeprowadzaniu konkursu. Dlatego należy wyraźnie ograniczyć stosowanie przepisów ogólnych tej ustawy do kierowników działających na podstawie ustaw nowelizowanych od art. 13 do art. 46. Z tego powodu nastąpiło wyszczególnienie wszystkich tych kierowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselBogdanBujak">Proszę o stanowisko rządu w tej sprawie</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowJacekKluczkowski">Popieramy poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselBogdanBujak">Czy są inne propozycje? Nie słyszę zgłoszeń. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 1. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 1. Poprawka nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SenatorAleksandraKoszada">Poprawka nr 2 wprowadza wymóg opublikowania w Biuletynie Informacji Publicznej listy kandydatów na stanowiska kierownicze. Senat wzorował się na analogicznych rozwiązaniach zawartych w poprzednio uchwalonych ustawach: o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw oraz o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselBogdanBujak">Proszę o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuJacekKluczkowski">To jest jedyna poprawka o charakterze merytorycznym i rząd ją popiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselBogdanBujak">Czy są inne propozycje? Nie słyszę zgłoszeń. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 2. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 2. Poprawka nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SenatorAleksandraKoszada">W większości przepisów ustawy nowelizującej inne ustawy znajduje się sformułowanie, iż kierownik pełni obowiązki do dnia powołania swojego następcy. Z tego wynika, że to on powołuje swojego następcę, a nie Prezes Rady Ministrów lub właściwy minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselBogdanBujak">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuJacekKluczkowski">Rząd popiera poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselBogdanBujak">Czy są inne propozycje? Nie słyszę zgłoszeń. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 3. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 3. Poprawka nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SenatorAleksandraKoszada">Identyczne, jeśli chodzi o zasady, są poprawki nr 4, 5, 8, 11. W artykułach: 25, 26, 34, 43 brak jest wskazania, kto odwołuje odpowiednio Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, Prezesa Głównego Urzędu Miar oraz Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselBogdanBujak">Proszę rząd o stanowisko w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuJacekKluczkowski">Rząd popiera te poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselBogdanBujak">Pytanie do Biura Legislacyjnego, czy możemy łącznie głosować te poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuKrzysztofKarkowski">Tak. Proponowałbym później połączyć jeszcze kilka redakcyjnych poprawek w jeden blok.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselBogdanBujak">Czy do poprawek nr 4, 5, 8,11 są uwagi? Nie słyszę uwag. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawek nr 4, 5, 8,11. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackich poprawek nr 4, 5, 8 i 11. Poprawka nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SenatorAleksandraKoszada">Poprawka nr 6 ujednolica terminologię. Należy dodać wyraz "zakładu", zgodnie z terminologią stosowaną w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselBogdanBujak">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuJacekKluczkowski">Rząd popiera poprawkę nr 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselBogdanBujak">Czy są inne propozycje? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 6. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 6. Poprawka nr 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SenatorAleksandraKoszada">Poprawka nr 7 łączy się z poprawką nr 9. W art. 31 i w art. 40 brak jest wyraźnego wskazania kompetencji Prezesa Rady Ministrów do odwołania odpowiednio Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Przewodniczącego Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych. Kompetencja taka wynika pośrednio z przepisów wskazujących przyczyny odwołania przed upływem kadencji, podczas gdy w ustawie przyjęta została koncepcja wyraźnego wskazania podmiotu uprawnionego do odwołania kierownika. Ponadto w art. 31 i w art. 40 brak wskazania, że Prezes Urzędu i Przewodniczący Komisji pełnią obowiązki do dnia powołania ich następców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselBogdanBujak">Jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuJacekKluczkowski">Popieramy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselBogdanBujak">Czy są inne propozycje? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawek nr 7 i 9. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackich poprawek nr 7 i 9. Poprawka nr 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SenatorAleksandraKoszada">Poprawka nr 10 ma na celu zachowanie dotychczasowych przesłanek odwołania Rzecznika Ubezpieczonych i członka Rady Ubezpieczonych. Brak tej poprawki spowodowałby niezamierzone ograniczenie ich katalogu, gdyż uległ zmianie przepis, do którego odsyłają poprawiane normy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselBogdanBujak">Jakie jest stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuJacekKluczkowski">Popieramy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselBogdanBujak">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 10. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SenatorAleksandraKoszada">Poprawka nr 12 dotyczy art. 43. Nastąpiła zmiana art. 153 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych, który dotychczas przewidywał sześć warunków, jakie musi spełniać osoba prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Odesłanie w art. 155 ust. 2 tej ustawy, zgodnie z którym do wiceprezesa urzędu stosuje się art. 153 ust. 2, powoduje ograniczenie przesłanek powołania na to stanowisko jedynie do wymogu wyższego wykształcenia i wiedzy o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych, co nie było intencją ustawodawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselBogdanBujak">Proszę rząd o stanowisko w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuJacekKluczkowski">Rząd popiera poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselBogdanBujak">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 12. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 12. Poprawka nr 13.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SenatorAleksandraKoszada">Poprawka nr 13 poprzez usunięcie wyrazu "wyłącznie" ze zdania wstępnego przepisu określającego przesłanki odwołania kierownika, dostosowuje regulację do koncepcji przyjętej w ustawie, zgodnie z którą przesłanki przewidziane w przepisach odrębnych mają uzupełniać, a nie wykluczać przesłanki z części ogólnej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselBogdanBujak">Proszę rząd o stanowisko w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuJacekKluczkowski">Popieramy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselBogdanBujak">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 13. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 13. Poprawka nr 14.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#SenatorAleksandraKoszada">Poprawka nr 14 uchyla przepis przewidujący kadencję uzupełniającą Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty powołanego w przypadku wcześniejszego odwołania jego poprzednika, bowiem osoba wyłoniona w drodze konkursu powinna mieć możliwość pełnienia funkcji przez całą kadencję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselBogdanBujak">Proszę rząd o stanowisko w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PodsekretarzstanuJacekKluczkowski">Popieramy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselBogdanBujak">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 14. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki nr 14. Stanowisko Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej brzmi następująco: "Uprzejmie informuję, że treść przedłożonych poprawek nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej" Posłem sprawozdawcą tej ustawy był poseł Wiesław Woda. Proponuję, aby pozostał sprawozdawcą. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że tę propozycję Komisja przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję za obecność, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>