text_structure.xml 62.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Witam serdecznie panie i panów posłów. Witam panią minister Elżbietę Bieńkowską, pana ministra Adama Zdziebło, panią dyrektor Monikę Pałasz i wszystkich pracowników Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Witam panią Marzenę Rajczewską z NIK, przedstawicieli Ministerstwa Finansów oraz wszystkich gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje: informację o wykorzystaniu środków Funduszu Spójności, środków NPR 2004-2006 oraz środków NSRO 2007-2013 w IV kwartale 2008 r. oraz plan wydatkowania środków NSRO na 2009 r. Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Nie słyszę, a więc rozumiem, że przyjęliśmy porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">O przedstawienie tematu proszę panią minister Elżbietę Bieńkowską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Dzień dobry. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Komisja zażyczyła sobie od nas informacji dotyczącej perspektywy 2004-2006 oraz na IV kwartał 2008 r. Przed salą widziałam materiały z danymi na listopad-grudzień 2008 roku i styczeń 2009 roku. Chciałam państwu powiedzieć, że są to dane historyczne. Te dane zmieniają się z tygodnia na tydzień. Jeszcze dzisiaj dostali państwo jedną kartkę dotyczącą lat 2007-2013, ale jesteśmy w stanie generować państwu informacje jakby na dzień wcześniej. Jeżeli życzą sobie państwo danych, które nie są danymi historycznymi, lecz danymi najbardziej aktualnymi, to lepiej byłoby przedstawić właśnie takie informacje. To, co było w grudniu, było już prawie 3 miesiące temu i w tej chwili rzeczywiście są to już dane historyczne.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Najpierw przedstawię państwu perspektywę 2004-2006 i Fundusz Spójności, potem 2007-2013. Być może, będą jeszcze jakieś uzupełnienia ze strony moich kolegów, a potem będziemy czekać na pytania.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jeśli chodzi o perspektywę 2004-2006, to, podobnie, jak wszystkie kraje europejskie, mamy przedłużoną kwalifikowalność, czyli przedłużoną możliwość podpisywania umów do końca czerwca br. W przypadku Polski jest to spowodowane wyłącznie kursem euro. Mogę państwu przekazać niedawno zrobioną tabelkę, pokazującą, jak wzrosła nam alokacja od października ub. roku do lutego br. Płatności od października do lutego br. to 2 mld 800 mln zł, natomiast w tym samym czasie alokacja wzrosła nam o 1 mld 800 mln, czyli praktycznie wydaliśmy tylko 1 mld zł, ponieważ zyskaliśmy 1 mld 800 mln zł w związku z kursem euro. Dla beneficjentów jest to bardzo dobra informacja, ponieważ np. w SPO wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw znajdzie dofinansowanie większości projektów z list rezerwowych, które były bardzo długie i było bardzo dużo projektów jakby zostawionych „pod kreską”. Większość tych projektów znajdzie dofinansowanie, o ile oczywiście były robione z zachowaniem wszelkich reguł, dotyczących wdrażania tych programów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jednak, z drugiej strony, trzeba powiedzieć, że ten procent wykorzystania alokacji właściwie cały czas nam nie wzrasta – pomiędzy październikiem a lutym br. W tej chwili jest tam ponad 93%, ale pomiędzy listopadem a lutym cały czas było 92,4%.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Kwestia płatności. Podaję ostatnie dane z Komisji Europejskiej. Jeśli chodzi o Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, to Komisja Europejska już jakby nam wypłaciła 95% środków, rolniczy fundusz – również 95%. Jeśli chodzi o fundusz Rybołówstwa, to jest kontraktacja na poziomie 94%. Co to oznacza? Oznacza to, że w perspektywie 2004-2006 już nie dostaniemy więcej pieniędzy z Komisji Europejskiej, ponieważ Komisja płaci do poziomu 95% środków. 5% jest zarezerwowane na tzw. płatność końcową, która jest wypłacana 16 miesięcy po zakończeniu programu, czyli 16 miesięcy od czerwca br. Na tę płatność końcową – 5% czekamy do końca 2010 roku.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">W tej chwili właściwie mamy wypłaconą większość środków we wszystkich funduszach, z wyjątkiem funduszu rybołówstwa. Jak państwo pamiętają, ten fundusz w ogóle był zagrożony ogromnym niewykorzystaniem. Wydaje nam się, że te dodatkowe miesiące do czerwca sprawiły, że, być może, będzie wykorzystany w 97%. Chciałam podkreślić, że cała reszta to będzie wykorzystanie na poziomie maksymalnym.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Chciałabym jeszcze powiedzieć, że musimy być bardzo ostrożni, ponieważ we wszystkich programach, poza rybołówstwem, mamy sporą nadkontraktację, czyli mamy zakontraktowanych więcej pieniędzy – ponad 100%. Oczywiście, jest to związane z kwalifikowalnością, z rozliczaniem potem projektów, ale trzeba być bardzo ostrożnym. Kurs euro sprawia, że możemy kontraktować dodatkowe projekty – w tych dodatkowych pieniądzach przychodzących. Jednak trzeba być bardzo ostrożnym, bo jeżeli kurs euro np. by spadł, to nagle się okaże, że nie mamy pokrycia na pewną ilość pieniędzy. Dlatego robimy to dość często, jakby w częstych partiach. Mamy zgodę MF na to nadkontraktowanie i podpisywanie umów z nowymi beneficjentami. Robimy to dość często, ale w mniejszych ilościach pieniędzy. Mam nadzieję, że wytłumaczyłam to jasno, chociaż nie da się tego wytłumaczyć bardzo prosto. W ogóle nie mówimy o żadnym niebezpieczeństwie, lecz liczymy na pełne wykorzystanie w programach 2004-2006 – poza programem rybołówczym. Tego nie możemy powiedzieć na 100%. W tej chwili mamy maksymalne wykorzystanie i liczymy na pełne wykorzystanie. W Rybołówstwie będzie to pewnie 97% – tak to oceniamy w tej chwili.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jeśli chodzi o Fundusz Spójności, to, zgodnie z państwa życzeniem, mają państwo informację na koniec ostatniego kwartału. Jeśli chodzi o postęp między grudniem a końcem lutego br., to jest to postęp 4-procentowy. Jeśli chodzi o procent wnioskowania od początku realizacji w stosunku do alokacji, to jest to 58%. Jeśli chodzi o poziom refundacji, to jest to 54,5%. Państwo mają dane mówiące o 50%, czyli przez 2 miesiące wzrost wyniósł 4,5%. Zakończenie tego Funduszu jest planowane na koniec 2010 roku. Poziom kontraktacji Funduszu Spójności to 118%, czyli również ponad 100% programu.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jeśli chodzi o perspektywę 2007-2013, to bardzo proszę o spojrzenie na kartkę z danymi według stanu na 18 marca br. To są informacje, które są na stronie Funduszu Europejskiego. Tam co tydzień znajduje się taka informacja. Jeszcze raz powtórzę, że mamy możliwość generowania tych danych z dnia poprzedniego. Jak państwo sobie tego zażyczą, to takie dane mogą być generowane z dnia poprzedniego.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Według stanu na 18 marca br., liczba wniosków zatwierdzonych do realizacji wynosi 17837 na kwotę 29,3 mld zł. Są to wnioski zatwierdzone do realizacji, w tym podpisane są umowy na kwotę 14 mld 239 mln zł. Reszta wniosków to wnioski np. z sektora środowiska, które mają robioną pierwszą kontrolę przed podpisaniem umowy i lada moment te umowy będą podpisane. Kwota 29 mld zł to kwota po całej ścieżce wyboru projektów.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Kwestia poziomu wydatkowania środków. Jako zorientowani w temacie, państwo doskonale wiedzą o tym, że ten zapisany poziom wydatkowania to jest poziom, gdzie mówimy o zwrocie środków z Komisji Europejskiej. Na ten moment ten poziom wynosi 1,5 mld zł. Według naszych szacunków (w systemie informatycznym będziemy dodawać taką funkcję, by móc generować taką informację), w tej chwili pieniędzy „pracujących” w gospodarce, pieniędzy, które będą zwrócone, jest około 20 mld zł – w tych projektach, które już „pracują”. Są one na różnych etapach: na etapie realizacji albo na etapie złożenia wniosku płatniczego albo na etapie złożenia błędnego wniosku płatniczego, który wrócił do poprawy. Są na różnych etapach – nie na etapie zwrotu czy wysłania do  Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Chciałabym powiedzieć o jeszcze jednej, być może drobnej rzeczy, ale która zwiększy poziom zwrotu pieniędzy z Komisji Europejskiej. Przypomnę państwu, że jesteśmy jednym z 6 krajów, który dostał jakiekolwiek zwroty. Przez pewien czas Komisja, a nie my, miała pewien problem z PO Pomoc Techniczna. Komisja nie mogła się zdecydować co do tego, jak finansować końcówkę starych programów z nowego PO Pomoc Techniczna. Tę decyzję mamy chyba od miesiąca. Wszystkie wnioski związane z Pomocą Techniczną (a jest to bardzo duża kwota środków) są już w certyfikacji w Komisji Europejskiej. Średni czas sprawdzania wniosków w Komisji Europejskiej to 40 dni.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jeśli chodzi o Regionalne Programy Operacyjne, to poziom wykorzystania jest trochę niższy niż w programach krajowych. Chciałam zwrócić uwagę, że np. są takie programy krajowe, jak Pomoc Techniczna, która ma ponad 100% tego, co planowaliśmy na I kwartał. PO Kapitał Ludzki również ma ponad 100%. PO Innowacyjna Gospodarka będzie miał na I kwartał około 90% zwrotów tego, co planowaliśmy. PO Rozwój Polski Wschodniej nie planował nic i ma chyba około 5 mln zł. Nie jest to wielka kwota, ale jednak pojawiły się tam pieniądze dosyć „przyspieszone” w stosunku do tego, co planował program.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jeśli chodzi o RPO, to powiem państwu, jak wygląda poziom realizacji ich prognozy. Może to będzie brzydkie, ale powiem, które województwa radzą sobie najsłabiej. Są to województwa łódzkie i lubuskie. Te dwa województwa radzą sobie słabo, jeśli chodzi o wykorzystanie ich prognozy. Wszystkie inne województwa albo utrzymują się na poziomie prognozy, jaką planowały, albo nawet na znacznie wyższym.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jak państwo się orientują, w tym roku poziom wydatków skierowanych do komisji certyfikowanych planujemy na wysokość 16,8 mld zł. Do końca I kwartału pozostało niecałe dwa tygodnie czy 10 dni. Oczywiście, wydatki w tym kwartale to nie były wydatki najmniejsze. Wystarczy zajrzeć do gazet. W tej chwili na każdej stronie w każdej gazecie są informacje o konkursach. Jeśli chodzi o poziom płatności, to w I kwartale był najmniejszy, ale patrząc na to, co dzieje się w tej chwili, wydaje się, że poziom 16,8 mld zł nie jest zagrożony.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jeszcze raz przypomnę, że w tej chwili 20 mld zł mamy już u ludzi, u projektodawców. Największego wypływu spodziewamy się w kwietniu i maju br. Jeśli chodzi o duże projekty, które skierowaliśmy do Komisji Europejskiej, to będzie to III kwartał i początek IV kwartału, ale na poziomie polskim staramy się zmieścić w tych wydatkach do końca października, jak wymaga tego Komisja Europejska.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Bardzo intensywnie pracujemy nad zmianą definicji dużych projektów. Być może, państwo się orientują, że w ramach pakietu jednym punktem jest przedłużenie do czerwca, drugim – możliwość składania wniosków o płatność w momencie przedłożenia w Komisji Europejskiej dużego projektu. Mówiąc o zmianie definicji, mówię o wielkości, by 25 mln euro i 50 mln euro, 25 mln euro Środowisko i 50 mln euro wszystko inne, było zmienione na 50-100. Komisja jest taką „czarną dziurą”, w którą projekty wpadają i bardzo długo z niej nie wracają. Jest to bardzo duży problem. Jeśli będzie ich tam setki, a tyle będzie z Polski, to możemy czekać. Oczywiście, jest to jakieś ułatwienie, że składamy wniosek płatniczy w momencie wysyłania projektu do Komisji, jednak najlepiej jest mieć tę decyzję zatwierdzającą już u siebie. To na pewno będzie problem, bo już w tej chwili staje się problemem w Komisji. Polska ma bardzo dużą ilość dużych projektów i jeśli pójdzie ta „fala”, to na pewno będzie duży problem, bo tam to się w  jakiś sposób blokuje.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">W tej chwili mamy wysłanych do Komisji 14 dużych projektów i po zawarciu umów będą na nie pierwsze wnioski płatnicze. Mamy zrobioną ścieżkę tego, jak zawierać umowy w wypadku projektów niezatwierdzonych. To już jest zrobione. Dzisiaj jest podpisywana pierwsza umowa na duży projekt drogowy. Lada moment będzie podpisywana druga umowa i będzie można składać wnioski o płatność na duże projekty drogowe. Jak państwo wiedzą, to znowu bardzo skokowo podwyższy nam współczynnik kontraktowania, a potem dopiero wypłacania, bo wypłacanie jest ostatnim etapem.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Czy państwo chcą coś usłyszeć o zaliczkach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Bardzo prosimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jest trochę zamieszania, jeśli chodzi o poziom tych zaliczek. Mamy zaliczki zarówno dla beneficjentów, jak i dla wykonawców. Beneficjenci mogą uzyskiwać zaliczki do pełnego wkładu unijnego, tj. 20%, ale po rozliczeniu 70% – kolejne 20% i kolejne 20% aż do uzyskania pełnego wkładu unijnego. Jeśli chodzi o wykonawców, to na ten moment (ale będziemy się zastanawiać nad tym, czy tego nie zwiększyć) w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego jest zapis, że wykonawcy mogą dostać zaliczki tylko do wysokości 20%. Beneficjenci – do pełnego wkładu unijnego, wykonawcy – do 20%, jeśli jednak mówimy o programach dla przedsiębiorców, to ten beneficjent jest jednocześnie tym, który inwestuje. W tej chwili to tyle z mojej strony, czekam na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że ze strony rządowej to wszystko. Pani poseł Jazłowiecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselDanutaJazlowiecka">Dziękuję, panie przewodniczący. Analizowałam materiały wraz z informacją według stanu na 18 marca br. i zaskakuje mnie sytuacja, jaka ma miejsce w RPO woj. mazowieckiego, ponieważ zostało tam ocenionych ponad 1600 wniosków, a umowy o dofinansowanie są podpisane zaledwie z 8 beneficjentami i od grudnia praktycznie nic się nie zmieniło. W innych województwach jest tak, że jednak te zmiany następują w okresie tych dwóch miesięcy. Czy to znaczy, że w woj. mazowieckim są jakieś problemy? Jeśli są, to w jaki sposób można je usunąć? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">To jest moje zaniechanie, bo rzeczywiście woj. mazowieckie zawsze jest w „ogonie” programów regionalnych. Niestety, taka jest jego specyfika od wielu lat. Powołano tam nową jednostkę – Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów i prawdopodobnie w związku z tym jest taka sytuacja, jaka jest. MRR absolutnie „trzyma rękę na pulsie”. Jeśli państwo spojrzą na poziomy wydatkowania czy wykorzystywania alokacji w odniesieniu do poszczególnych województw, to woj. mazowieckie rzeczywiście jest na końcu. Wspomniałam o woj. łódzkim, ale mówiłam raczej o kwotach, które się składają do owych 17 mld zł. W woj. mazowieckim można coś zrobić, ale powinien to robić samorząd województwa. My nie siedzimy z założonymi rękami. Jeżeli będzie taka konieczność, to w 2010 roku będziemy nawet sięgać do przesuwania środków pomiędzy województwami.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Dwa słowa o rezerwie wykonania, chociaż o tym mówiłam już na posiedzeniu plenarnym. Mamy rezerwę wykonania, w której prawie 40% jest przeznaczone na regiony. Regiony, które osiągną pewien poziom wydatkowania w bieżącym i przyszłym roku, mogą liczyć na 5 „marchewek” nagród z rezerwy wykonania – od 200 mln euro do 30 mln euro. Dostaną je województwa, które najlepiej będą sobie radzić.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">W tej chwili nie powiem nic więcej na temat woj. mazowieckiego. Znamy sytuację w woj. mazowieckim. Przekornie powiem, że, niestety, tak jest, że jest to największa alokacja i zawsze tam były pewne problemy, jeśli chodzi o wdrażanie. Państwo pamiętają, że we wrześniu ub. roku zabraliśmy pieniądze z woj. mazowieckiego – z Priorytetu II ZPORR, z Funduszu Spójności. Zostały one podzielone pomiędzy 3 lub 4 inne województwa. W zeszłym roku woj. mazowieckie straciło część alokacji ZPORR-owskiej. Jeśli taka sytuacja będzie się utrzymywać w przyszłym roku, to zrobimy to samo. Jeśli chodzi o wydatkowanie tych środków na poziomie kraju, dla bezpieczeństwa tych środków, to nie jest to nic niebezpiecznego. Jeśli chodzi o województwo, to owszem – jest, ponieważ się spóźnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Rozumiem, że w ten sposób wyczerpiemy ten temat. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselDanutaJazlowiecka">Pani minister, powiedziała pani o nagrodach, o tych „marchewkach”. Chodzi mi o województwa, które idą „jak burza”, jak np. moje województwo. Wprawdzie dostało ono małą alokację, ale jest dosyć aktywne w jej wykorzystywaniu. Czy w związku z tym, że dostało małą alokację, może liczyć na koniec programu na jakąś dodatkową rezerwę, czy tylko na tę, jaką państwo mają i rozdzielają na te nagrody? Czy będą jeszcze jakieś dodatkowe środki dla tych województw, które przed terminem wykorzystają całą swoją alokację? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Chciałabym powiedzieć, że nie ma znaczenia to, jaką alokację ma województwo. Dość zawiły algorytm określa poziom procentowy i według tego będziemy to liczyć.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">To nie są małe pieniądze. Jest to rezerwa wykonania, która będzie decydowana w 2010 roku, a będziemy ją uruchamiać z początkiem 2011 roku. Pierwsza nagroda to 230 mln euro, czyli 1 mld zł. Nie wydaje mi się, by to były małe pieniądze. W woj. opolskim są to 2 alokacje na program. Większych nagród nie przewidujemy i wydaje mi się, że te nagrody są dostatecznie wysokie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Głos zabierze pani przewodnicząca Grażyna Gęsicka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselGrazynaGesicka">Dziękuję bardzo. Ja oczywiście należę do tych osób, które na bieżąco zapoznają się z wynikami pracy wszystkich instytucji zarządzających i absorpcją. Myślę, że większość tu siedzących należy do takich osób.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselGrazynaGesicka">Słuchając pani minister przyszło mi do głowy, że, być może, mniej byśmy narzekali i wypowiadali się w mniej alarmistycznym tonie, gdyby na stronie internetowej czy gdziekolwiek było troszkę więcej informacji. Pani minister powiedziała o tym, ile miliardów jest w projektach, czyli u ludzi, a tych informacji po prostu nigdy nie ma. Powiedziała pani o tym, jakie są prognozy tych instytucji. Z ich punktu widzenia wcale nie jest tak źle, bo mają swoje prognozy, z których większa część, jak twierdzi pani minister, jest analizowana. Pozostaje nam to przyjmować „na wiarę”, ponieważ nigdzie tego nie mamy.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselGrazynaGesicka">Strony internetowe zarówno Ministerstwa, jak i poszczególnych województw, przypominają – przepraszam za określenie – kubeł z informacjami o konkursach. Nie ma natomiast zbiorczych informacji o tym, jaka w ogóle część alokacji jest udostępniona w konkursach. Myślę, że to też jest ważne. Jeżeli w tej chwili rzeczywiście zawartych jest ponad 4% (prawie 5%) umów, a w konkursach jest np. 20%, to dla szerokiej opinii publicznej ważna jest jakaś wiadomość, która na pewno mogłaby być informacją o tym, jak po prostu pracują poszczególne instytucje zarządzające.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselGrazynaGesicka">Również bardzo mało informacji jest o dużych projektach. Początkowo pojawiały się w informacjach miesięcznych, a w pewnym momencie zniknęły. To, że 14 projektów jest wysłanych do Brukseli, słyszę po raz pierwszy. Fakt, że codziennie 1,5 godziny nie siedzę przy doniesieniach PAP-owskich i innych. Może to było, ale nie mam takich informacji.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselGrazynaGesicka">To jest moja sugestia, aby publikować takie informacje, bo to trochę obniży temperaturę debaty i na pewno wielu ludziom pomoże zrozumieć, co się w ogóle dzieje.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#PoselGrazynaGesicka">Chciałabym zapytać, jak w ogóle wygląda sytuacja RPO? W odróżnieniu od Narodowego Planu Rozwoju w trakcie tej nowej perspektywy RPO idą znacznie gorzej. W związku z tym mam następujące pytania szczegółowe. Co się robi, żeby nie było zadrażnień, konfliktów, napięć pomiędzy instytucjami pośredniczącymi w certyfikacji, czyli wojewodami a marszałkami? Z tego, co wiem, to ma to miejsce na porządku dziennym. Tylko nieliczne województwa są w sytuacji, w której nie ma żadnych konfliktów, a obie instytucje współpracują a nie rywalizują.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#PoselGrazynaGesicka">Ile jeszcze brakuje rozporządzeń dotyczących pomocy publicznej, takich, które po prostu wpływają na realizację RPO? Kiedy można się spodziewać ich realizacji?</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#PoselGrazynaGesicka">Czy środki dla województw na realizację RPO planuje się włączyć do budżetów województw? Czy nadal będzie obowiązywała dość skomplikowana, a przede wszystkim czasochłonna, procedura starania się o środki rezerwy budżetowej? Po prostu jest to długa procedura.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#PoselGrazynaGesicka">Kończąc, chciałabym zapytać: co robi Ministerstwo, by w jakiś sposób usprawnić realizację programów regionalnych? Wczoraj weszłam na stronę internetową łódzkiego urzędu marszałkowskiego. W odróżnieniu od pani minister, ja nie uważam, że jest to jakiś najgorszy program. Biorę tu pod uwagę nie tyle wydatkowanie, co umowy, bo, moim zdaniem, to są istotne rzeczy. Jak już się ma umowy, to kiedyś będzie to wydatkowanie. Jest kilka województw znacznie gorszych od łódzkiego pod względem wydatkowania. Faktycznie, wydatkowanie było zerowe na koniec roku. Popatrzmy na to, co przez 2008 rok działo się w woj. łódzkim w instytucji zarządzającej. Podam państwu kilka informacji. Na przykład, jest dokument o nazwie: „Szczegółowy opis osi priorytetowych RPO woj. łódzkiego”. W ciągu 9 miesięcy, między kwietniem 2008 r. a styczniem 2009 roku, ten dokument miał 7 wersji. Najpierw powstał, a potem 6 razy był zmieniany. Kolejny dokument: „Wniosek o dofinansowanie projektów w ramach RPO” był zmieniany 3 razy w ciągu 8 miesięcy. Zwracam uwagę na to, że wówczas nie podpisano żadnej umowy, albo podpisano nieliczne umowy. W 2008 roku w całym woj. łódzkim podpisano 17 umów. Nic nie realizowano. Przypuszczam, że wnioski nie napływały, a mimo tego te dokumenty bez przerwy się zmieniały. Powstaje pytanie: czy Ministerstwo jakoś reaguje na takie rzeczy, jak pracuje gdzieś biurokracja wojewódzka, która po prostu cyzeluje, ciągle poprawia te dokumenty, pomimo tego, że nic się nie dzieje, że w praktyce nie wpływają wnioski o dofinansowanie projektów? Inny dokument: „Umowa o dofinansowanie projektu”, czyli wzór umowy, został zmieniony dwa razy w ciągu czterech miesięcy. „Instrukcja wypełnienia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO” była zmieniana trzy razy w ciągu ośmiu miesięcy itd. Do tego dochodzi jeszcze mnóstwo innych dokumentów. Szkoda było mi czasu na to, by sprawdzać, ile razy były zmieniane.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#PoselGrazynaGesicka">Chcę zwrócić uwagę na to, że część zarządów województw po prostu zatwierdza te dokumenty i duża część pracy samorządu województwa polega na zatwierdzaniu zmieniających się dokumentów przy braku podpisanych umów i realizacji projektu. Można powiedzieć, że administracja pracuje sama dla siebie. Oczywiście, takie rzeczy mogą się zdarzać, natomiast pojawia się pytanie: jakie środki są podejmowane przez MRR, by ta sytuacja się nie wydarzała? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Pan poseł Radosław Witkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselRadoslawWitkowski">Wysoka Komisjo, pani minister, ja mam dwa krótkie pytania. Chciałbym wrócić do sytuacji woj. mazowieckiego. Czy ze słów pani minister wynika, że może się zdarzyć taka sytuacja, w której RPO woj. mazowieckiego zostanie „odchudzony” i środki bezpowrotnie zostaną przetransferowane do innego obszaru, do innego RPO?</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselRadoslawWitkowski">Druga kwestia. Pani minister powiedziała, że lada moment pójdą do realizacji dwa duże projekty infrastrukturalne. Czy jest to właśnie ta „jaskółka”, która uczyni wiosnę i te wielkie projekty infrastrukturalne zawarte w PO Infrastruktura i Środowisko w bieżącym roku wreszcie ruszą pełną parą? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Pani poseł Nowak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselMariaNowak">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Pani minister, moje pytanie dotyczy tych dwóch pierwszych programów operacyjnych, tzn. PO Innowacyjna Gospodarka i PO Infrastruktura i Środowisko.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselMariaNowak">Wykorzystanie tych programów jest bardzo niskie. W przypadku PO Infrastruktura i Środowisko poziom wykorzystania alokacji wynosi 0%, a 0,11% to w ogóle poziom wykorzystania w umowach o dofinansowanie. W dużej mierze oba te programy są wykorzystywane dla badań naukowych, dla rozwoju polskiej nauki, zwłaszcza dla badań wdrożeniowych. W tym roku w ramach oszczędności dokonano dosyć pokaźnych cięć w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zapewniano nas, że te cięcia nie będą miały żadnego wpływu, ponieważ jest dużo środków na badania naukowe w ramach tych dwóch programów. Czy pani minister nie jest tutaj zaniepokojona? O 1 mld zł ograniczyliśmy na ten rok środki przeznaczone na badania, a tutaj widzę, że nie są wykorzystane środki w tych programach. Dla mnie jest to jakaś niepokojąca sytuacja. Z czego ona wynika? Bardzo proszę jakoś szerzej powiedzieć coś na ten temat. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Jeszcze pani poseł Izabela Kloc. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselIzabelaKloc">Na początek 2 pytania. Po pierwsze – chciałabym, aby pani minister dość precyzyjnie i dokładnie powiedziała, co rozumie pod pojęciem, że w tej chwili „pracuje” ponad 20 mld zł, że są u ludzi, u wykonawców. Na czym to konkretnie polega? Dla mnie wykorzystanie 20 mld zł jest w tym momencie, gdy je mamy z UE, one leżą na koncie, a wykorzystanie to przekazanie tym, którzy po prostu składają wnioski o pieniądze. Czy ja to mogę tak rozumieć? W moim przekonaniu, w dobie kryzysu dopiero wtedy możemy powiedzieć, że środki unijne „pracują”, jeżeli są wypłacone, że faktycznie są „wpuszczone” do gospodarki – a nie w tedy, gdy są zaciągnięte kredyty czy różne inne historie, które są robione po to, żeby rzeczywiście realizować inwestycję.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselIzabelaKloc">Kolejna sprawa to kwestia prognozowania. Co stanowiło podstawę przygotowania prognoz na 2009 rok? Można popatrzeć na cyfry. W tej chwili np. województwo opolskie ma tutaj dość dobre wykonanie, natomiast w prognozie okazuje się, że ono nie ma szans na tę rezerwę wykonania, ponieważ na koniec 2009 roku ma zaprogramowane tylko 6,82%, jeśli chodzi o wnioski o płatność. Chciałabym wiedzieć, na czym opierały się województwa prognozując to wykonanie.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselIzabelaKloc">Kolejna rzecz. Rzeczywiście, można się cieszyć, że już jest owe 14 mld zł, ale, by na koniec 2008 roku wykonać 16 mld zł, to ile, według pani minister, trzeba podpisać umów, by to po prostu wykonać? Wiadomo, że umowy są 2-letnie, 3-letnie, a nawet 4-letnie. Skąd bierze się ta prognoza? Na czym zostało oparte jej wykonanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Nie słyszę więcej pytań. Pani minister – bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jeśli państwo pozwolą, to najpierw odpowiem ja, a potem moi koledzy, bo nie wiem, czy o czymś nie zapomnę.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Podzielam pogląd pani poseł Gęsickiej o stronie internetowej MRR. Rzeczywiście, jest ona dla nas niesatysfakcjonująca. Podjęliśmy już działania w tej sprawie. Prawdopodobnie do końca maja br. ta strona będzie już zmieniona, natomiast bardzo dobrze jest opracowana strona Funduszy Europejskich. Jest tam informacja o wszystkich konkursach. Jest bardzo dobrze oceniana przez beneficjentów, ma bardzo dużą liczbę wejść. Strona MRR rzeczywiście jest „workiem” i przyjmuję tę krytykę, bo to również nam się nie podoba. Jednak musi tak być jeszcze przez 2 miesiące, ponieważ musimy przeprowadzić całą procedurę. Strona będzie zmieniona, będzie bardziej czytelna.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Od razu nawiążę do kwestii owych 20 mld zł, bo o tym mówiła również pani poseł Gęsicka. To jest to, o czym mówiłam, czyli o tej dodatkowej funkcji sytemu informatycznego. My pracujemy wyłącznie na danych z systemu informatycznego. Różne instytucje pośredniczące mają jakieś swoje dane – papierowe czy swoje podsystemy, natomiast my po prostu byśmy się w tym nie „połapali”, gdybyśmy nie pracowali na bazie jednego systemu KSI – Krajowego Systemu Informatycznego i tylko z niego wybieramy dane. Nie bierzemy ich z innych źródeł. Owe 20 mld zł to informacja zebrana od instytucji pośredniczących. W najbliższym czasie postaramy się wygenerować w systemie KSI taką dodatkową funkcję, by była informacja o tym, gdzie te pieniądze są wcześniej. Podstawową cechą funduszy europejskich jest to, że najpierw trzeba wydać pieniądze, by mieć je refundowane z Komisji Europejskiej. Tutaj odpowiadam pani poseł Kloc. To nie jest tak, że bierzemy te pieniądze nie wiadomo skąd. Oczywiście, część z nich jest w zaliczce. Jak się zaliczka skończy, to one będą brane z budżetu państwa, z budżetów samorządów i dopiero potem będą refundowane. Mówię, że te pieniądze już „pracują” w gospodarce. Oczywiście, one wrócą do budżetu. Już w tej chwili korzystamy z zaliczki w wysokości 6 mld. Z zaliczki robimy wszystkie płatności na rzecz beneficjentów – na przykład, na rzecz MNiSW, MPiPS, MEN. Jeśli chodzi o poziom krajowy, to są pieniądze brane z zaliczki. Podstawową cechą funduszy europejskich jest to, że najpierw trzeba wypłacić własne pieniądze i dostać zwrot. Jeśli mówimy o dawaniu zaliczki, to ta zaliczka też jest z własnych pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jeszcze dzisiaj prowadziliśmy dyskusję na temat KSI. Prawdopodobnie będziemy dodawać do KSI jeszcze jedne element, ponieważ będziemy certyfikować zaliczki – zarówno wydawane beneficjentom, jak i wykonawcom. Jest taka możliwość i będziemy te zaliczki certyfikować, natomiast musimy mieć je zarejestrowane w systemie informatycznym, a to nie jest takie proste.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Kwestia informacji o dużych projektach. Za chwilę pan dyrektor Siwek powie dwa słowa o projektach kluczowych. Rzeczywiście, jeśli chodzi o stronę internetową MRR, to te informacje są w szczątkowej formie. Jeszcze raz powtarzam, że zmienimy to do końca maja.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jeśli chodzi o kontakty między IPC a IZ to, rzeczywiście, są one bardzo złe. Do niedawna była jedna IZ, która nie skarżyła się na IPC. Mamy „powtórkę z rozrywki” ze ZPORR. Co robimy? Regularnie, co miesiąc są spotkania z wojewodami w MSWiA. Najbliższe spotkanie jest w przyszłym tygodniu i ja się spotykam z wojewodami. Regularnie co 2-3 miesiące odbywają się spotkania wszystkich IPC i IZ – z naszym uczestnictwem, czyli z uczestnictwem instytucji koordynującej RPO i ministra Hetmana oraz instytucji certyfikującej i ministra Kubika. Na tych spotkaniach wyjaśniamy sobie tematy horyzontalne, które sprawiają kłopot. Bardzo duża część pracowników przeszła do IPC, czyli do instytucji pośredniczących w certyfikacji i mam wrażenie, że one nie „wyszły z butów” instytucji pośredniczących w zarządzaniu. Rolą instytucji pośredniczących w certyfikacji nie jest sprawdzanie wszystkich „jak leci” dokumentów, a to w tej chwili robią IPC i urzędy wojewódzkie. Postaramy się im to „wybić z głowy”, ale jest to naprawdę dość ciężkie. Odbywa się „dręczenie” instytucji zarządzających. To, co możemy zrobić, to regularne spotkania pomiędzy tymi instytucjami.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jeśli chodzi o pomoc publiczną, to w tej chwili mamy 13 programów w Komisji Europejskiej. Jeszcze raz podkreślam, że w Komisji Europejskiej są wszystkie programy pomocowe, na podstawie których wydawane są rozporządzenia różnych ministrów – nie tylko Ministra Rozwoju Regionalnego, a także Ministra Gospodarki, Ministra Infrastruktury, Ministra Sportu. Mamy tutaj mówiącą o tym tabelkę. Co tydzień mamy monitoring tego, jak to przebiega w Komisji Europejskiej. Czas weryfikacji czy notyfikacji tych programów w Komisji Europejskiej jest „zabójczy” – 6, 7, 11 miesięcy. Tyle to trwa. Niedawno ukazały się nawet doniesienia prasowe na ten temat. Jednak nie powinniśmy panikować. W niektórych miejscach rzeczywiście są dotkliwe tematy dla beneficjentów, którzy czekają na te notyfikacje. We wszystkich programach jest 67 mld euro, czyli około 260 mld zł. W przypadku pomocy publicznej wstrzymane jest 17 mld zł. W przypadku PO Infrastruktura i Środowisko, gdzie jest 28 mld euro, z powodu pomocy publicznej nie można ruszyć 600 mln zł. Jest to niewielka kwota.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Kwestia RPO. Mamy wstrzymane rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego, które ma być wydane na podstawie notyfikacji w Komisji Europejskiej, w zakresie energetyki, infrastruktury telekomunikacyjnej, infrastruktury sfery badawczo-rozwojowej i lecznictwa uzdrowiskowego. Bardzo dotkliwe są rewitalizacje. Jeśli chodzi o porty lotnicze, to regiony same sobie są winne, ponieważ Komisja Europejska zadała pytania. Termin odpowiedzi był do 15 marca, a większość regionów nie przysłała odpowiedzi na te pytania. Znowu chciałam się „czepić” woj. łódzkiego, ale tego nie powiem. Akurat woj. łódzkie jest najbardziej dotkliwe, jeśli chodzi o pretensje, natomiast nie przysłało całego zestawu informacji, których Komisja Europejska właśnie wymagała od tego  województwa.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Od niedawna, od koło miesiąca, mamy notyfikowane lotniska krajowe w PO Infrastruktura i Środowisko, czyli główne lotniska krajowe. Lotniska regionalne jeszcze „leżą” i poprosiliśmy Komisję Europejską o 2 tygodnie zwłoki w wysyłaniu odpowiedzi na jej pytania, ponieważ nie dostaliśmy potrzebnego nam pakietu informacji. Jeszcze raz powiem, że jeśli chodzi o programy regionalne, to te 3 rozporządzenia wstrzymują (jest to różnie w różnych programach) od 2 do 12% programów. Można więc realizować 90-98%, można robić wszystko inne, a nie mówić o tym, że rewitalizacja wstrzymuje cały program, bo to nie jest prawda.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jeśli chodzi o woj. mazowieckie, to ja nie powiedziałam, że teraz będziemy odbierać. Mówiłam o połowie 2010 roku. Oczywiście, jest to najostrzejsza sankcja, ale jeśli woj. mazowieckie miałoby stracić jakieś pieniądze, to absolutnie będziemy to robić. W ogóle nie będziemy się tutaj litować.</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jeśli chodzi o PO Innowacyjna Gospodarka i PO Infrastruktura i Środowisko, to pani poseł Nowak mówiła tutaj o badaniach i rozwoju, a to jest w PO Innowacyjna Gospodarka, bo w PO Infrastruktura i Środowisko nie ma działań związanych z badaniami i rozwojem – z wyjątkiem infrastruktury wyższych uczelni.</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jeśli spojrzymy na tabelę, na 10,5% w PO Innowacyjna Gospodarka przy kwocie 21 mld zł po ocenie wniosków, to chyba nie są dane, które mogą wzbudzać jakiś niepokój. Patrząc z zewnątrz można mówić, że jest to 0,11% w PO Infrastruktura i Środowisko. Jednak trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że PO Infrastruktura i Środowisko to są duże projekty, które długo się „rozpędzają”, za chwilę pan minister Zdziebło powie dwa słowa o tym, jak w tej chwili wyglądają te duże projekty.</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jak była robiona prognoza? Jesteśmy przekonani, że była robiona skrupulatnie, ponieważ była robiona na podstawie harmonogramów konkursów, projektów kluczowych, które już mają podpisane preumowy, w których są szczegółowe harmonogramy przygotowania i potem realizacji projektów. Najpierw ta prognoza była przez nas zrobiona większa, a potem od lipca do końca października zeszłego roku dyskutowaliśmy ją z programami regionalnymi i z programami krajowymi. Ta prognoza była robiona na zasadzie: program po programie, priorytet po priorytecie i działanie po działaniu. Nie we wszystkich momentach jesteśmy usatysfakcjonowani z tego, jak ona wygląda. Jednak byliśmy realistami – np. w odniesieniu do projektów energetycznych. Bardzo byśmy chcieli, by w tym roku te projekty przyniosły już jakieś płatności, ale nie przyniosą, bo nie robiliśmy tego na siłę. Kwota 17 mld zł absolutnie powinna nas satysfakcjonować.</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Pani poseł pytała o to, ile musimy mieć zakontraktowane, by uzyskać owe 16,8 mld. Kwota jaką mamy na ten moment, czyli 29 mld zł, to jest nawet więcej niż powinniśmy mieć. Oczywiście, nie można tutaj mówić o dokładności co do każdego miliona, ale w budżecie (w częściach i rezerwie) mamy 23 mld zł. Teraz mamy 29 mld zł w budżecie.</u>
          <u xml:id="u-20.14" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">W tej chwili poproszę pana dyrektora Departamentu Ekonomiczno-Finansowego o przedstawienie środków budżetowych kierowanych do regionów, a potem poproszę o przedstawienie dużych projektów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMRRMarcinSobczynski">Dziękuję bardzo. Pani poseł Gęsicka pytała o kwestię przekazywania środków na RPO samorządom województw i ubieganie się o rezerwę celową.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuEkonomicznoFinansowegoMRRMarcinSobczynski">Zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych, środki na programy regionalne są przekazywane z części budżetowej Ministra Rozwoju Regionalnego. W tym roku w tej części mamy ujęte prawie 3 mld zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselGrazynaGesicka">Przepraszam, ale pytałam o to, czy będą przekazane do części wojewodów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMRRMarcinSobczynski">Będą przekazywane do samorządów. Z tegorocznego budżetu przekazaliśmy do tej pory 200 mln zł. My te środki przekazujemy na bieżąco – w miarę tego, jak samorządy występują o zapotrzebowanie. Środki są przekazywane w formie zaliczki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Może doprecyzujmy pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselGrazynaGesicka">Przepraszam bardzo, ale ja nie pytałam o to, jak te środki „chodzą” i jak są przekazywane. Pytałam o to, czy system nadal będzie przewidywał jakąś część w samorządzie województwa i znaczną część w rezerwie budżetowej. Wydaje mi się, że byłoby dużo lepiej, gdyby województwa dostały te środki w pełni i nie musiały wnioskować o nie do rezerwy, bo to po prostu jest czasochłonne, skomplikowane i o to pytałam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Pani minister – proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Nasze zdanie było dokładnie takie samo, ale stanowisko MF było zdecydowanie inne. Dla MF znacznie wygodniej jest mieć luźne środki w rezerwie. Jeżeli w tym roku wykonalibyśmy tę naszą prognozę, to będziemy mieli w ręku bardzo poważny argument na przyszły rok, by mieć to w częściach i znowu będziemy o to walczyć. Absolutnie zdaję sobie sprawę z tego, że jest to uciążliwe dla województw. Robimy, co możemy, by te pieniądze płynnie przekazywać województwom. Było tylko jedno, niewielkie „zacięcie” w lutym – dla 2 czy 3 województw. Na razie jest to płynnie robione, ale zgadzam się, że znacznie wygodniej byłoby mieć to w częściach. Niestety, tutaj blokada była zdecydowana.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jeszcze nie odpowiedziałam na pytanie o to, co robimy, jeśli chodzi o województwa, o procedury. Po pierwsze – na podstawie ankiety wykonanej przez wszystkie instytucje opracowaliśmy standardy dotyczące długości każdego z procesów: długości konkursu, długości oceny w konkursie, długości oceny wniosku o płatność, długości czasu oczekiwania na pieniądze. Te standardy będziemy przekazywać również województwom. Wszystkie rekomendacje z akcji „Proste Fundusze” również przekazujemy województwom. Trzeba powiedzieć, że w tym zakresie województwa są jakby najbardziej oporne. Jestem przekonana, że to minie w ciągu tego roku, ponieważ jest to dla nich nowy program. Województwa nigdy nie zarządzały programem i teraz zabezpieczają się na wszystkie sposoby.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Pani poseł mówiła o tym, że to wykonanie jest o wiele gorsze. Jeśli spojrzymy na stan na 18 marca br., to w lutym, w styczniu była znacznie większa różnica między programami krajowymi a regionalnymi. Jeśli chodzi o regiony, to w tej chwili jest to 3,86% w kontraktacji. Trzy województwa: małopolskie, podlaskie i opolskie mają tę kontraktację na znacznie wyższym poziomie. Chociaż województwa tego nie chcą, to również te dane będziemy publikować na naszej stronie internetowej. Myślę, że zaczniemy od II kwartału. Jeśli chodzi o warunki działania, to są one takie same (oczywiście z różnicami w programach) dla wszystkich województw, a jak państwo widzą, różnice są jednak dość spore i w związku z tym na naszych stronach będziemy publikować dane pokazujące różnice pomiędzy województwami, by wszyscy je widzieli. Województwa rzeczywiście niechętnie pokazują swoje dane.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Bardzo proszę – duże projekty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMRRAdamZdzieblo">Dziękuję, panie przewodniczący. Odnośnie do pytania pana posła, dotyczącego owych „jaskółek”, chciałbym powiedzieć, że faktycznie są to dwa duże projekty drogowe. Dzisiaj powinna zostać podpisana umowa na dofinansowanie drogi ekspresowej S7, odcinek Grójec – Białobrzegi. Wartość dofinansowania europejskiego wynosi 470 mln zł. Wkrótce spodziewamy się podpisania kolejnej umowy, także na projekt transportowy, na drogę ekspresową S3 Szczecin – Gorzów o wyższej kwocie dofinansowania – 1 mld 700 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PodsekretarzstanuwMRRAdamZdzieblo">W ramach Funduszu Spójności dokończyliśmy negocjacje z Komisją Europejską i wkrótce będziemy mieli odblokowane środki z dwóch istotnych dla budżetu państwa projektów, tzn. z obwodnicy Wyszkowa, czyli drogi ekspresowej S8, oraz z autostrady A4 odcinek: Zgorzelec – Krzyżowa. Będzie to dofinansowanie w wysokości 1 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PodsekretarzstanuwMRRAdamZdzieblo">W tym roku planujemy przesłanie do Komisji Europejskiej 62 dużych projektów, w tym 38 projektów będzie dotyczyło właśnie spraw transportowych, po prostu sektora transportowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselRadoslawWitkowski">Chodzi mi o wartość…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Pan minister sprawdzi wartość, a ja tylko proszę o odniesienie tego, co było mówione o tych 2 projektach, do kwoty 16,8 mld zł. Te 2 projekty dadzą prawie 2 mld zł – 1 mld 700 mln zł i 470 mln zł. Mówię o oczywistości, ale jeden duży projekt transportowy momentalnie nam „winduje” płatności i kontraktacje. Taka jest specyfika dużych projektów, niestety, także dużych projektów w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Jeszcze pan minister chciałby coś uzupełnić. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMRRAdamZdzieblo">Doślemy szczegółową informację w rozbiciu na kwoty, a dotyczącą tych 62 projektów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze są jakieś pytania? Czy ktoś chciałby coś dodać? Kobieta – pani poseł Izabela Kloc. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselIzabelaKloc">Kobiety przodem, no…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselDanutaJazlowiecka">Czy w kwietniu też tak będzie, bo rozumiem, że marzec jest miesiącem kobiet?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Po prostu pan i pani poseł jednocześnie podnieśli ręce. Miałem dylemat i musiałem  jakoś wybrać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselIzabelaKloc">Pytanie dodatkowe do tego, co pani minister odpowiedziała na moje pytania o to, jak „pracuje” owe 20 mld zł. Będzie dzielona rezerwa wykonania. Czy w tym układzie będzie brane pod uwagę 20 mld zł, które już „pracują”, czy będą brane pod uwagę wnioski o płatność? Chodzi mi o tę nagrodę. To jedna rzecz.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PoselIzabelaKloc">Jak państwo chcą wykonać taki zabieg? Według stanu na 18 marca br., w PO Infrastruktura i Środowisko mamy 11 podpisanych umów na 138 mln zł, zaś w prognozie państwo podają wartość certyfikowanych wydatków w wysokości 3 mld zł. Jak to się stanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Mówiliśmy o tym przed sekundą. Jeżeli dzisiaj jest (mam nadzieję, że tak) podpisany projekt na S7 na 400 mln zł, to będzie 12 projektów. Jeden i drugi projekt to są wydane pieniądze. Projekt S7 i S3 to są projekty, które mają wydane pieniądze w zeszłym roku. Oczekują tylko umowy i refinansowania z Komisji Europejskiej. Mam nadzieję, że już dzisiaj będzie 12 projektów i 600 mln zł. Jak będzie podpisany projekt S3, to będzie 13 projektów i będzie 2 mld zł. 1 mld zł i 2 mld zł to w tej prognozie kwota, którą w tym roku zadeklarowało Ministerstwo Infrastruktury. 1 mld zł w PO Infrastruktura i Środowisko to są inne ministerstwa, czyli kultura, środowisko, nauka.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jeżeli mówimy o nagrodzie dla województw, to mówimy o pieniądzach we wnioskach płatniczych do Komisji Europejskiej – nie o pieniądzach w tych „pracujących”. W tym głowa województw, by to zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Pan poseł Witkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselRadoslawWitkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Zgłaszam się z wnioskiem. Nie wiem, czy mogę go nazwać wnioskiem formalnym, gdyż właściwie jest to propozycja. Jako Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej ze szczególną troską powinniśmy pochylić się nad RPO. Stąd moja propozycja, byśmy zaprosili przedstawicieli jednostek zarządzających – szczególnie tych programów, które sobie radzą średnio. Chodzi o to, byśmy tutaj wysłuchali ich propozycji i ewentualnie jakichś problemów, które moglibyśmy rozwiązać we współpracy z Ministerstwem. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. To bardzo dobry pomysł. Jeszcze pani poseł Gęsicka – proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselGrazynaGesicka">Niezupełnie zrozumiałam. Dlaczego państwo nie podpisali tej umowy wcześniej, tylko dopiero wtedy, gdy ten projekt czy dwa projekty są zrealizowane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#DyrektorDepartamentuKoordynacjiProgramowInfrastrukturalnychMRRMonikaPalasz">Może to wyjaśnię. Główny problem leżał w tym, że dotychczasowy system działał w ten sposób, że projekty były wysyłane do Komisji Europejskiej. Dopiero po zatwierdzeniu projektów przez Komisję Europejską były podpisywane umowy o dofinansowanie. Powiedziałabym, że jest to w miarę logiczny i dosyć bezpieczny system realizacji projektów. Jednak, mając na uwadze zmiany rozporządzenia ogólnego, pozwalające nam na certyfikację wydatków w ramach projektów, które zostały wysłane do Komisji Europejskiej, a jeszcze nie są zatwierdzone i jednocześnie mając na uwadze fakt, o którym na samym początku mówiła pani minister Bieńkowska, że, niestety, w Komisji Europejskiej projekty leżą dosyć długo, zdecydowaliśmy się wysłać projekty do Komisji Europejskiej i podpisywać umowy na dofinansowanie nie czekając na decyzję Komisji Europejskiej. W zasadzie działamy równolegle – przygotowujemy umowę o dofinansowanie, wniosek idzie do Komisji Europejskiej, a następnie relatywnie szybko przygotowywane są wnioski o płatność, które obejmują wydatki ponoszone z budżetu państwa w momencie, gdy były przekazywane zaliczki z Komisji Europejskiej na te dwie inwestycje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselIzabelaKloc">Chciałam prosić o informację, bo nie za bardzo umiem to znaleźć na stronie internetowej. Jakie to są owe 11 projektów? Które umowy zostały podpisane, które zostały skierowane do Komisji Europejskiej i na które jest już decyzja? Moglibyśmy otrzymywać taką informację w miarę na bieżąco – przynajmniej raz na 2-3 miesiące.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PoselIzabelaKloc">Rzeczywiście, teraz województwa wymyślają różne „cuda”, żeby zwiększyć wydatkowanie, co jest zrozumiałe, bo każdy chciałby otrzymać tę nagrodę. Jak pani minister ustosunkuje się do pomysłu, który funkcjonuje w woj. śląskim, gdzie marszałek ogłosił przyspieszony tryb realizacji pięciu działań na projekty, które już są zrealizowane albo będą zrealizowane do końca I połowy 2009 roku? Chcę nadmienić, że jednak są to pieniądze na politykę spójności. Dokładnie znamy zasady, jakimi powinniśmy się kierować. Czy tutaj będzie osiągnięta jakaś wartość dodana? Czy rzeczywiście te projekty zrealizowane powinny być sfinansowane z tych środków, skoro samorządy same sobie poradziły w realizacji tych projektów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">14 projektów przesłanych do Komisji Europejskiej to nie to samo co podpisane umowy. Jest ich 11, mówiła o tym Monika Pałasz. To dwie inne kwoty. Deklaruję przekazanie informacji o tym, jakie to są projekty. Jeśli chodzi o tytuły podpisanych projektów, to one co chwilę będą się zwiększać dramatycznie. Nie ma problemu, by przekazywać państwu takie informacje.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Jeżeli chodzi o uwagę dotyczącą tego, czy marszałek słusznie zrobił, że zawarł kryterium dotyczące realizacji projektu – już zrealizowany albo będzie zrealizowany w I połowie tego roku, to, po pierwsze – mógł to zrobić, po drugie – wszystkie projekty powinny być sprawdzone zgodnie z uszczegółowieniem programu i spełniać wszystkie kryteria uszczegółowienia, a po trzecie – trochę złośliwie powiem, że przecież opozycja cały czas mówi, że nie wydajemy pieniędzy. Mówi o tym, że będziemy zaczynać projekty w 2010 roku, w 2011 roku. Trzeba coś wybrać – albo będziemy wydawać te pieniądze, albo będziemy czekać na słuszne projekty do 2010, 2011 roku i będziemy na takim etapie, na jakim jesteśmy. Tych dwóch rzeczy nie da się pogodzić. Marszałek śląski (nie wiem, czy także jakiś inny) widocznie chciał przyspieszyć. Zupełnie nie znam tej sytuacji, bo już nie wchodzę w poszczególne programy. Widocznie chciał przyspieszyć realizację i w niektórych priorytetach wybrał sobie takie kryterium. Takie było jego święte prawo. Jeśli chce dostać nagrodę, to wydaje mi się, że mógł to osiągnąć tylko tym sposobem, ponieważ w inny sposób tego by nie osiągnął.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Znamy inne województwa, które rzeczywiście poogłaszały konkursy i 90% projektów ma rozpoczęcie w 2010 roku i w połowie 2011 roku. Jeżeli się „wdepnie” w coś takiego, to już koniec, umowa jest podpisana, wydatkowanie jest za 3 lata i trzeba czekać. Coś za coś, tak? Nie mówię o jakości projektów, ponieważ wszystkie projekty muszą spełniać kryteria uszczegółowienia i wszystkie zasady, które były zapisane w programie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, mamy kilka wniosków.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Niewątpliwie jest wniosek o to, by tytuły zadań wypływających do Komisji Europejskiej były jakoś dostępne dla Komisji. Nie wiem, czy będzie to rozwiązanie, polegające na przysyłaniu do Komisji, czy też będzie to gdzieś widoczne. Jeśli jest to zamieszczane na stronie internetowej, to nie ma specjalnej potrzeby przysyłać tego do sekretariatu Komisji. Każdy może wejść na stronę internetową i to znajdzie. Czy jest to realne? Nie chciałbym, byśmy formułowali nierealne oczekiwania.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Wniosek pana posła Witkowskiego dotyczył zaproszenia jednostek zarządzających. Za chwilę prezydium zastanowi się nad terminem, natomiast będziemy prosili Ministerstwo o informację o tym, jakie są problemy, byśmy dyskutując z jednostkami zarządzającymi mogli wypracować jakieś rozwiązania, które przyspieszą tę całą pracę.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Jeśli chodzi o tytuły projektów, to bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Dla nas absolutnie to nie jest problem. Będziemy to zamieszczać na stronie internetowej. Jeśli chodzi o aktualne wykorzystanie, to na stronie funduszy europejskich jest to podawane na każdą niedzielę, czyli w poniedziałek 23 marca mamy informację na 22 marca. Możemy państwu przesyłać taki wydrukowany, dwustronicowy egzemplarz informacji. Słyszę, że państwo tego nie chcą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselIzabelaKloc">Bardziej nas interesują regiony, takie świeże informacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Tak, jak deklarowałam, regiony będziemy umieszczać od II kwartału. Ci, co mają dobre wyniki, bardzo chętnie chcą to umieszczać, a ci co mają złe, bardzo oponują. Również na naszej stronie od II kwartału będziemy umieszczać informacje o regionach. Zastanowimy się nad przekazywaniem zbiorczej informacji dla Komisji, by państwo jednak mieli jakieś „papiery”. Drukowanie informacji z listopada w momencie skoku, jaki mamy w tej chwili, nie spełnia zadania. W PO Innowacyjna Gospodarka w ciągu tygodnia mieliśmy skok kontraktacji o 100% – z 5 do 10%. W listopadzie czy w grudniu był tam pewnie niecały 1%. W tej chwili nie ma sensu pokazywanie informacji historycznych. Można jedynie porównywać, jak to szybko idzie. Zaproponujemy panu przewodniczącemu, jaką informację państwu przekazywać odnośnie do projektów. Panie ministrze Ździebło, być może, informację o projektach kluczowych, o tym, na jakim są etapie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Poczekamy na propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Coś zaproponujemy. Chodzi o to, by nie była to informacja zamydlająca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Wiemy, jak ma być na stronie internetowej. Jak będzie źle, to będziemy interweniować. Czekamy na propozycję dla Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Tak, dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy dane o wykorzystaniu środków da się robić na bieżąco? Zdaje się, że pani minister powiedziała, że może to być robione na co dzień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Na pewno co tydzień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">My nie chcemy, by to robić częściej. Chodzi o to, by informacja za marzec nie wpływała w czerwcu, lecz jak najszybciej po danym miesiącu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#MinisterRozwojuRegionalnegoElzbietaBienkowska">Państwo mogą to mieć na bieżąco na stronie internetowej, będziemy to także przekazywać do sekretariatu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Bardzo dziękujemy. W związku z wyczerpaniem porządku obrad zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję wszystkim za udział.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>