text_structure.xml 54.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanLitynski">W imieniu prezydium Komisji proponuję dopisanie do porządku dziennego trzeciego punktu, dotyczącego przyjęcia opinii w sprawie nakładów na stypendia i pomoc materialną dla młodzieży uczącej się i studiującej. Czy są jakieś głosy w sprawie porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanLitynski">Poseł Helmut Paździor /M.Niem./: W najbliższym czasie przyjeżdża Komisja ds. Pracy i Spraw Socjalnych Bundestagu. Koło parlamentarne Mniejszości Niemieckiej od dłuższego czasu stara się o to, ażeby rząd polski zaakceptował albo nie uprawnienia emerytalne dla byłych żołnierzy Wehrmachtu. Czy nie byłoby wskazane, ażebyśmy dzisiaj przedyskutowali ten temat, gdyż na pewno wyjdzie on na spotkaniu z przedstawicielami wspomnianej Komisji?</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJanLitynski">Rozumiem, że jest to wniosek o rozszerzenie 2 punktu porządku dziennego. Czy w tej sprawie chciałby ktoś zabrać głos? Czy ktoś wyraża sprzeciw w sprawie wniosku o rozszerzenie porządku dziennego o wniosek H. Paździora?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselJanuszJurek">Ja nie w formie sprzeciwu, ale czy jesteśmy przygotowani do przeprowadzenia merytorycznej dyskusji na ten temat? Czy pan poseł H. Paździor jest przygotowany, ażeby nam przedstawić tę kwestię? Jeżeli jest, to nie widzę powodu, ażebyśmy dzisiaj tego nie omówili.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanLitynski">Rozumiem, że nie ma sprzeciwu, a pan poseł H. Paździor jest przygotowany do zreferowania tego tematu i rozszerzamy wobec tego pkt 2 o informacje posła H. Paździora.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselJanLitynski">W pkt. 1 mamy rozpatrywać informacje zespołu do zbadania działalności Państwowej Inspekcji Pracy w okręgu dolnośląskim. Ponieważ nie ma Głównego Inspektora Pracy, gdyż jest na zjeździe "Solidarności". Obecny jest tylko jego zastępca. Czy mógłby pan przedstawić informację w imieniu Państwowej Inspekcji Pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcaGlownegoInspektoraPracyKrzysztofDudkiewicz">Zostałem dopiero wczoraj zaproszony na to posiedzenie, dziś jestem jedyną osobą z kierownictwa PIP, gdyż Główny Inspektor Pracy jest na posiedzeniu krajowego zjazdu "Solidarności", a jego zastępca ds. organizacyjnych uczestniczy w posiedzeniu głównych inspektorów pracy krajów europejskich w Stuttgarcie, przyszedłem jednak - zgodnie z zaproszeniem Komisji. Sprawy Wrocławia i te wszystkie sprawy, które miały tam miejsce zostały zlecone zastępcy ds. organizacyjnych, panu R. Celedzie i on jest w te sprawy wprowadzony. Natomiast ja nie mógłbym tu służyć szczegółowymi informacjami i chciałbym zaproponować, ażeby przełożono ten temat na najbliższe posiedzenie, na którym mógłby się pojawić pan R. Celeda i udzielić odpowiednich wyjaśnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanLitynski">Co na to przewodniczący zespołu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJozefGrabek">Z uwagi na to, że terminy upływają, a sprawa jest bardzo ważna i ma charakter nabrzmiewający, nie wyrażam zadowolenia z propozycji przesunięcia tej sprawy na późniejszy termin. W każdym terminie jestem do dyspozycji, jak również cały zespół.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselMarekDyduch">Jako członek grupy, która była zaangażowana w tę kontrolę, prosiłbym, ażeby przychylić się do wniosku przedstawiciela Państwowej Inspekcji Pracy, ponieważ we wnioskach zespołu są sprawy związane z polityką personalną i w zasadzie przewodniczący Państwowej Inspekcji Pracy powinien wypowiedzieć się w tych sprawach.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselMarekDyduch">Prosiłbym również przewodniczącego zespołu o zaakceptowanie tego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanRulewski">Kiedy będzie możliwość włączenia tego tematu do porządku obrad naszej Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanLitynski">Myślę, że na najbliższym posiedzeniu, na którym będą mogli  być obecni przedstawiciele kierownictwa Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanRulewski">Pytałem o decyzję prezydium Komisji w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselAnnaBankowska">Myślę, że jedynym możliwym do przyjęcia terminem będzie kolejne posiedzenie Sejmu, a zatem albo 21, albo 22 czerwca w przerwie obiadowej. Rozumiem, że akceptujemy termin 21 i na to posiedzenie zapraszamy Głównego Inspektora Pracy. To jest termin najbliższy i optymalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanLitynski">Jak widzę, przewodniczący zespołu nie jest zadowolony z tego, ale nie wyraża sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselAnnaBankowska">Jestem po krótkiej rozmowie z posłem J. Grabkiem i myślę, że to posiedzenie Komisji zakończy się naszymi konkretnymi wnioskami, do których powinno nastąpić ustosunkowanie się Głównego Inspektora Pracy. Jak już mówiono, mogą to być również wnioski personalne i byłoby niedobrze, gdyby to odbywało się bez obecności pracodawcy.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselAnnaBankowska">Niedobrze się złożyło, że zapomnieliśmy, iż trzeba poprosić na to posiedzenie Głównego Inspektora Pracy. To jest wprawdzie nasza wewnętrzna sprawa, ale biorąc pod uwagę przedmiot sprawy, powinien on zmusić nas do zaproszenia przedstawicieli kierownictwa Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJanLitynski">W związku z tym, że nie widzę sprzeciwu, zamykam dyskusję nad punktem 1 i przekładamy rozpatrzenie informacji zespołu na 21 czerwca br.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselJanLitynski">Przechodzimy teraz do rozpatrzenia pkt. 2 porządku dziennego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselAnnaBankowska">Informuję, że dokładnie w czwartek, w dniu 22 czerwca mamy przyjąć delegację Komisji ds. Pracy i Spraw Socjalnych Bundestagu.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselAnnaBankowska">Wszyscy otrzymali program tego pobytu i na poprzednim posiedzeniu zachęcałam posłów do wspierania prezydium Komisji i współuczestniczenia w tym spotkaniu. Na razie zgłosił się tylko poseł S. Wiśniewski.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselAnnaBankowska">12 czerwca główną osobą, w imieniu prezydium, zajmującą się tą delegacją będzie poseł Krystyna Sienkiewicz i mam nadzieję, że będzie przewodniczyć temu spotkaniu przynajmniej jeden z wiceprzewodniczących Komisji. Zaproszony został poseł Józef Mioduszewski.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PoselAnnaBankowska">Na spotkanie z przedstawicielami OPZZ i Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej - poseł Bogdan Krysiewicz.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PoselAnnaBankowska">Poseł S. Wiśniewski wyrazi jeszcze w dniu jutrzejszym chęć uczestnictwa w innych spotkaniach.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PoselAnnaBankowska">Ja, niestety, nie mogę być obecna 12 czerwca i mam nadzieję, że w ambasadzie spotka się całe prezydium Komisji, o co bardzo proszę. Te sprawy omówimy jeszcze szczegółowo w dniu jutrzejszym.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#PoselAnnaBankowska">13 czerwca nasi goście, tak jak sobie tego życzyli, mają spotkanie z Konfederacją Pracodawców Polskich i z odpowiednią komisją NSZZ "Solidarność". Przewiduje się również spotkanie z Fundacją Eberta.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PoselAnnaBankowska">W tym dniu nasi goście będą uczestniczyć we własnym gronie w spektaklu w Teatrze Wielkim. Tego dnia poświęcamy im czas razem z panem przewodniczącym J. Lityńskim.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#PoselAnnaBankowska">14 czerwca jest najważniejszy dzień, jeśli chodzi o udział naszej Komisji w spotkaniu z tą delegacją. Od godz. 11 do 13 mamy wspólne posiedzenie Komisji. Przewidujemy w czasie tego wspólnego posiedzenia omówienieproblematyki osób niepełnosprawnych, pomocy społecznej, bezrobocia oraz temat, o który prosili Niemcy - to jest o dopisanie tematu rynku pracy i zatrudnienia na "czarno".</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#PoselAnnaBankowska">Podzieliliśmy się tą tematyką w prezydium Komisji, ale chciałam zapytać - kto z państwa mógłby mieć 5 do 10 minut wystąpienia na ten temat?</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#PoselAnnaBankowska">Szkoda, że nie ma poseł J. Staręgi-Piasek, bo mogłaby się podjąć przedstawienia tematyki pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#PoselAnnaBankowska">Problematykę osób niepełnosprawnych na pewno przedstawi poseł K. Sienkiewicz, a sprawy rynku pracy i bezrobocia - poseł J. Lityński.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#PoselAnnaBankowska">Czy ktoś z posłów chciałby podjąć tę tematykę zamiast prezydium?</u>
          <u xml:id="u-15.13" who="#PoselAnnaBankowska">Czy poseł C. Miżejewski mógłby omówić sytuację na rynku pracy albo może podjąłby się tego poseł M. Dyduch?</u>
          <u xml:id="u-15.14" who="#PoselAnnaBankowska">Kto z posłów podjąłby się przedstawić sprawy zatrudnienia na "czarno" i bezrobocia? Chodzi przede wszystkim o to, ażeby przedstawić sprawy bezrobocia, m.in. ilu mamy bezrobotnych, jaka jest ich struktura, co jest dla nas problemem otwartym. Ja natomiast dorzuciłabym te problemy, które zostały podjęte na dzisiejszym posiedzeniu. To byłaby wtedy dyskusja przygotowana w kilku punktach.</u>
          <u xml:id="u-15.15" who="#PoselAnnaBankowska">Na zakończenie pobytu delegacji Bundestagu, jako przewodnicząca Komisji, zostałam upoważniona do wydania obiadu pożegnalnego. Prosiłabym, ażebyśmy to spotkanie odbyli w większym gronie. Rozumiem, że w tym obiedzie uczestniczyć będzie przynajmniej 10 posłów z naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.16" who="#PoselAnnaBankowska">Proponowałam, ażeby uczestniczyło 2 posłów z SLD, 2 z PSL  i po jednym z pozostałych partii. Czy możemy się umówić, że poszczególni posłowie czy kluby przedstawią swoje propozycje?</u>
          <u xml:id="u-15.17" who="#PoselAnnaBankowska">Rozumiem, że z Unii Wolności uczestniczyć będzie poseł J. Rulewski, z Mniejszości Narodowych - poseł H.Paździor, z Unii Pracy - poseł M. Kowalczyk, z PSL - poseł G. Kotowicz i poseł B. Machnio. Z SLD uczestniczyć będzie jeszcze J. Jurek i poseł M. Dyduch oraz poseł C. Miżejewski z PPS. Wytypowano 8 osób i myślę, że wszyscy przyjmują moje zaproszenie na ten obiad.</u>
          <u xml:id="u-15.18" who="#PoselAnnaBankowska">Ten obiad będzie w restauracji wnowym Domu Poselskim.</u>
          <u xml:id="u-15.19" who="#PoselAnnaBankowska">W tym momencie proszę o niezawodny udział w pracach Komisji, jak i w pozostałych uroczystościach i o zwięzłą i racjonalną dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-15.20" who="#PoselAnnaBankowska">Na tym kończymy ten punkt porządku dziennego i przechodzimy do rozpatrzenia punktu dodatkowego, zgłoszonego przez posła H. Paździora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselJanRulewski">Czy ktoś z Prezydium Sejmu weźmie udział w pracach Komisji podczas wizyty Komisji ds. Pracy i Spraw Socjalnych  Bundestagu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselAnnaBankowska">Wczoraj rozmawiałam z marszałkiem J. Zychem, który zapisał sobie termin i zapowiedział, że chciałby wziąć udział w posiedzeniu Komisji i tylko jakieś nadzwyczajne obowiązki mogłyby mu przeszkodzić, wtedy w posiedzeniu weźmie udział któryś z wicemarszałków.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselAnnaBankowska">Ponadto przesłałam dzisiaj marszałkowi cały program tej wizyty z prośbą o to, by w miarę możliwości Prezydium Sejmu włączyło się i wzięło udział w programie związanym z wizytą posłów Bundestagu.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselAnnaBankowska">Wracając do trzeciego punktu porządku dziennego myślę, że na pewno wypłynie sprawa Wehrmachtu. Jeżeli państwo pamiętają, to w czasie wizyty komisji Bundestagu w Polsce, dwa czy też trzy lata temu, sprawa ta była poruszana.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoselAnnaBankowska">Prosiłabym, ażeby poseł H. Paździor poinformował nas krótko, na jakim etapie są uzgodnienia między rządami polskim i niemieckim w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PoselAnnaBankowska">Wpłynęło pismo Klubu Mniejszości Niemieckiej do Prezydium Sejmu, ażebyśmy sprawie tej nadali priorytet.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PoselAnnaBankowska">Poseł Helmut Paździor /M. Niem./: Po kilku latach dyskusji między dwoma komisjami, polską i niemiecką, ostatnie postanowienia zapadły w październiku. Ustalono wówczas, że strona polska, na zasadzie wzajemnością, będzie zaliczała -  pod pewnymi warunkami - okres służby wojskowej i niewoli w jednostkach Wehrmachtu.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PoselAnnaBankowska">O tych warunkach toczy się jeszcze dyskusja. Sprawa jest więc otwarta.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#PoselAnnaBankowska">Strona polska zobowiązała się, a może i z własnej woli chciała, ażeby zostały przedstawione opinie Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Sprawiedliwości, Kancelarii Sejmu, Urzędu Rady Ministrów, Kancelarii Prezydenta i Komisji Polityki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#PoselAnnaBankowska">Z tego, co wiemy, to projekt takiej ustawy zaopiniowało pozytywnie Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Nie ma oporów w Ministerstwie Sprawiedliwości. Brak jest jednak decyzji o koordynacji, to jest, kto ma spełniać wiodącą rolę w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#PoselAnnaBankowska">Kilkakrotnie spotkaliśmy się z ministrem L. Millerem i dyrektorem Gozdkiem, który był dość często przewodniczącym Komisji ze strony naszego kraju. Powiedział on nam, że w zasadzie odpowiedzialny jest za to wicepremier G. Kołodko.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#PoselAnnaBankowska">Z wicepremierem G. Kołodko rozmawialiśmy i prowadziliśmy korespondencję. Nie mamy jednak pełnej orientacji, w którym miejscu tok prac "zaciął się". Trzeba jednak brać pod uwagę, że dotyczy to osób starszych, które wymierają. Jeden cieszy się, drugi zaś martwi z tego tytułu. Tak to przynajmniej jest przez nas przyjmowane.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#PoselAnnaBankowska">W roku 1975 rząd polski zawarł z rządem niemieckim umowę, na podstawie której rząd niemiecki zobowiązał się przekazać 300 mln DM z tytułu roszczeń do rent i emerytur. Kwota ta została przekazana w trzech transzach i nie chcielibyśmy oficjalnie występować z pytaniem o to, jak pieniądze te zostały rozdysponowane. Właściwie to oficjalnie nikt nie wie, na jakie cele użyto tych pieniądzy.</u>
          <u xml:id="u-17.12" who="#PoselAnnaBankowska">Problem ten dotyczy niewielkiej liczby osób, ale sprawa ta ma wymiar moralny. Mieszkają na terenie Polski byli żołnierze, którzy kiedyś byli przeciwnikami, lecz dziś są już sąsiadami i zaczynamy rozumieć się moralnie. Rząd polski powinien sprawę tę potraktować poważnie i dać ostateczną odpowiedź, czy ludziom tym przyznajemy wspomniane uprawnienia, czy też nie i z jakich powodów. Taki obowiązek moralny ciąży również na stronie niemieckiej, ale do tej pory ani jedna, ani druga strona nie potrafiła się ostatecznie zdeklarować.</u>
          <u xml:id="u-17.13" who="#PoselAnnaBankowska">My, posłowie ze strony niemieckiej, mamy takie zdanie, że porozumienie zostało podpisane, pieniądze zostały przekazane i cały ciężar odpowiedzialności obarcza stronę polską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselAlicjaMurynowicz">Rozumiejąc wagę zagadnienia, okazuje się, że problem nie jest taki prosty.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselAlicjaMurynowicz">Jak informuje nas pan poseł H. Paździor, zostały uruchomione pewne nakłady i rozdysponowano je. Przykro mi, lecz jeśli wdamy się w tej chwili w jakąkolwiek dyskusję, to będziemy opierali się tylko i wyłącznie na informacjach przedstawionych nam przez posła H. Paździora. Moim zdaniem, jest to za mało. Czy byłaby, wobec tego, możliwość byśmy powrócili do tego tematu po otrzymaniu szerszej informacji, bo w tej chwili mamy zbyt mało danych, by ustosunkować się merytorycznie do całego problemu?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselAlicjaMurynowicz">Poseł Helmut Paździor /M.Niem./: Stanowisko poseł A. Murynowicz jest słuszne. Zwróciłem się do Komisji z prośbą o interwencje i przyspieszenie działań ze strony rządu w tej sprawie. Jest to zrozumiałe, że Komisja powinna otrzymywać też informacje ze strony rządu i przedstawicieli tego resortu, który jest najbliżej tych spraw. Jak już mówiłem, rozmawiałem w tej sprawie z przedstawicielami Ministerstwa Pracy Polityki Socjalnej. Były to jednak rozmowy nieoficjalne. Teraz wszystko zależy od decyzji wicepremiera G. Kołodki, który obiecał dać nam odpowiedź. W tej chwili problem nie nadaje się do szerszej dyskusji na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselAnnaBankowska">Chodziło mi o to, byśmy mieli jakieś stanowisko przed wizytą u nas delegacji Bundestagu. Wiemy teraz, na jakim etapie prowadzi się prace. Uzgodnienia z Ministerstwem Pracy i  Polityki Socjalnej - jak rozumiem - są daleko zaawansowane. Potrzebne jest obopólne poszukiwanie tych rozwiązań. Niemcy mają uznać uprawnienia emerytalne naszym obywatelom, my zaś obywatelom niemieckim.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselAnnaBankowska">Prosiłabym - jeśli nie będzie sprzeciwu - ażeby wystąpić do poszczególnych ministrów o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie, by nie było to zaskoczeniem, że prezydium Komisji podejmuje ten dość dyskusyjny  problem. Rozumiem, że prezydium Komisji ma takie przyzwolenie, gdyż nie słyszałam głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PoselAnnaBankowska">W ostatnim punkcie porządku dziennego mamy ustosunkować się do projektu opinii, który został opracowany w wyniku wspólnego posiedzenia Komisji: Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego; Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu oraz Polityki Społecznej na temat opieki socjalnej nad dziećmi i młodzieżą akademicką. W wyniku dyskusji zobowiązaliśmy się do opracowania projektu opinii, który każda z tych Komisji rozpatrzy na oddzielnym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PoselAnnaBankowska">Do opracowania projektu tej opinii została zobowiązana Komisja Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego. W zasadzie wszyscy otrzymali projekt tej opinii. Może jednak przypomnę jej treść. Jest ona następująca:</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PoselAnnaBankowska">Komisje: Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego; Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu oraz Polityki Społecznej na posiedzeniu w dniu 18 maja 1995 r. zapoznały się z informacją Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli stanu opieki socjalnej nad młodzieżą szkolną i akademicką w latach 1992-1994.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PoselAnnaBankowska">Po wysłuchaniu informacji i wyjaśnień przedstawicieli ministra edukacji narodowej oraz przeprowadzonej dyskusji Komisje stwierdzają, że:</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#PoselAnnaBankowska">1. Drastycznie obniżane w ostatnich latach - w stosunku do potrzeb - środki budżetowe, przeznaczone na oświatę i wychowanie, negatywnie zaważyła na realizacji zadań opiekuńczych szkół, powodując szczególne zaniedbanie w zakresie ustawowego obowiązku świadczenia pomocy materialnej dla dzieci i młodzieży szkolnej, we wszystkich jej formach.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#PoselAnnaBankowska">Ustalenia kontroli NIK wskazują, że z powodu niedostatecznych środków finansowych w latach szkolnych 1990-1991 - 1993-1994:</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#PoselAnnaBankowska">- obniżył się odsetek uczniów pobierających stypendia - aż 15-krotnie w liceach ogólnokształcących i 13 krotnie w szkołach zawodowych - przy równoczesnym spadku wartości realnej stypendium socjalnego, którego wysokość zależna była od niezmiennego od 1992 r. zasiłku rodzinnego.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#PoselAnnaBankowska">- zmalała liczba młodzieży szkolnej /dot. zwłaszcza młodzieży wiejskiej/, korzystającej z internatów i burs, co było wynikiem ograniczeń w świadczeniach stypendialnych jak i wprowadzeniem odpłatności za zakwaterowanie i wzrostem odpłatności za wyżywienie.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#PoselAnnaBankowska">Należy podkreślić, że w ponad 40% placówek, objętych kontrolą NIK, w ogóle nie podjęto działań zmierzających do rozpoznania warunków i potrzeb materialnych uczniów, uzasadniając zaniechanie tej aktywności brakiem możliwości udzielenia pomocy finansowej potrzebującym.</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#PoselAnnaBankowska">2. Zdaniem Komisji, fakt niedostatecznych gwarancji finansowych dl urzeczywistnienia prawa każdego ucznia do pomocy materialnej ze środków publicznych:</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#PoselAnnaBankowska">- po pierwsze - stoi w rażącej sprzeczności z przedstawionym przez rząd w roku 1994 programem doskonalenia systemu edukacji, w tym i jego immanentnej części, jaką jest opieka nad dzieckiem, a której to cel określa się m.in. jako wspomaganie i tworzenie właściwych dla prawidłowego rozwoju dziecka warunków materialnych i usuwanie zagrożeń socjalizacyjnych;</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#PoselAnnaBankowska">- po drugie - budzi szczególny niepokój w sytuacji zwiększonego zapotrzebowania na pomoc materialną dla uczniów, wywołanego w latach pogorszeniem się sytuacji bytowej znacznej części rodzin, zwłaszcza w regionach dotkniętych, bądź zagrożonych bezrobociem, w większości małych miast i wsi.</u>
          <u xml:id="u-19.14" who="#PoselAnnaBankowska">Ustalenia pokontrolne NIK wskazują, że liczba uczniów znajdujących się w trudnych warunkach materialnych wymagających pomocy pomiędzy rokiem szkolnym 1992-1993 a 1994-1995 wzrosła o 3%, stanowiąc obecnie 16,3% /tj. 1.2 mln/ ogółu dzieci i młodzieży. Można domniemywać, że liczba uczniów kwalifikujących się do objęcia świadczeniami materialnymi jest faktycznie wyższa, ponieważ dane NIK dotyczą tylko szkół resortu edukacji narodowej.</u>
          <u xml:id="u-19.15" who="#PoselAnnaBankowska">3. Komisje zwracają uwagę, że z brakiem bezpieczeństwa socjalnego dzieci i młodzieży współpracują często inne zagrożenia społeczne /rozbicie rodzin, połowiczne bądź całkowite sieroctwo, demoralizacja, które w wielu przypadkach przybierają formy skrajnej patologii społecznej. Zespół tych czynników powoduje obniżenie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, a przez to stanowi poważną barierę w urzeczywistnianiu ich niezbywalnych praw do wyboru własnego, godnego życia.</u>
          <u xml:id="u-19.16" who="#PoselAnnaBankowska">Niwelowanie różnic i dysproporcji w warunkach materialnych dzieci i młodzieży jest zatem zadaniem fundamentalnym w polityce społecznej. Doceniając rolę, jaką pełnią w tym zakresie różne organizacje i instytucje lokalne oraz indywidualni sponsorzy, Komisje wyrażają pogląd, że udział państwa w formie dostatecznego zaangażowania środków publicznych, w celu zapewnienia minimum bezpieczeństwa socjalnego dzieci i młodzieży jest niezbędny. Ciężar odpowiedzialności w tym wypadku nie może być przerzucany na inne podmioty.</u>
          <u xml:id="u-19.17" who="#PoselAnnaBankowska">4. W związku z powyższym Komisje uznają, że radykalna poprawa sytuacji w zakresie pomocy materialnej dla uczniów jest uzależniona od znacznego zwiększenia w budżecie państwa środków przeznaczonych na finansowanie oświaty.</u>
          <u xml:id="u-19.18" who="#PoselAnnaBankowska">Ponadto Komisje, opierając się na wnioskach pokontrolnych NIK, postulują jako najpilniejsze zadanie usprawnienie funkcjonowania systemu pomocy socjalnej poprzez:</u>
          <u xml:id="u-19.19" who="#PoselAnnaBankowska">- dokonanie wnikliwej analizy i oceny potrzeb dotyczących poszczególnych form opieki socjalnej;  działania w tym zakresie powinny być podjęte w ścisłej współpracy, przez ministra edukacji narodowej i ministra pracy i polityki socjalnej,</u>
          <u xml:id="u-19.20" who="#PoselAnnaBankowska">- wyodrębnienie przy konstruowaniu budżetu MEN na rok 1996 środków na pomoc materialną dla dzieci i młodzieży szkolnej, podobnie jak na pomoc materialną dla studentów, co powinno zahamować uszczuplanie i ograniczanie środków finansowych na te świadczenia.</u>
          <u xml:id="u-19.21" who="#PoselAnnaBankowska">Zdaniem Komisji, niezbędna jest także weryfikacja dotychczasowych zasad świadczenia pomocy materialnej oraz opracowanie generalnych rozwiązań - finansowych i instytucjonalnych - w systemie sprawowania opieki socjalne nad dziećmi i młodzieżą, zwłaszcza w aspekcie obligatoryjnego przejmowania szkół przez gminy, a w perspektywie, dalszej decentralizacji zarządzania oświatą.</u>
          <u xml:id="u-19.22" who="#PoselAnnaBankowska">5. Oceniając stan opieki socjalnej nad młodzieżą akademicką, Komisje stwierdzają, że kryzys finansów państwa również ujemnie odbił się na subsydiowaniu różnych form pomocy materialnej dla studentów.</u>
          <u xml:id="u-19.23" who="#PoselAnnaBankowska">Środki budżetowe dla uczelni dotowanych przez MEN, jakkolwiek nominalnie zwiększane w kolejnych latach, tylko w części rekompensowały skutki inflacji. Tym bardziej tempo ich wzrostu nie było w stanie zrównoważyć zwiększającej się co roku o około 12% liczby młodzieży podejmującej studia dzienne.</u>
          <u xml:id="u-19.24" who="#PoselAnnaBankowska">Zmniejszający się udział dotacji budżetowych w finansowaniu ponoszonych przez uczelnie kosztów pomocy materialnej spowodował drastyczne ograniczenie zakresu oraz wysokości świadczonej pomocy.</u>
          <u xml:id="u-19.25" who="#PoselAnnaBankowska">Na przykład w porównaniu z rokiem 1989, kiedy ze stypendium socjalnego korzystało 66,7% ogółu studentów, w roku 1994 liczba liczba stypendystów spadła do 38,3%.</u>
          <u xml:id="u-19.26" who="#PoselAnnaBankowska">Katastrofalnie obniżyła się również wartość realna stypendium /w roku 1990 - 32% średniej płacy krajowej, w 1994 - 12%/.</u>
          <u xml:id="u-19.27" who="#PoselAnnaBankowska">W zakresie innych form pomocy drastyczne cięcia objęły dopłaty do posiłków w stołówkach studenckich.</u>
          <u xml:id="u-19.28" who="#PoselAnnaBankowska">W roku akademickim 1994-1995 zabrakło w domach studenckich miejsc dla około 85 tysięcy studentów, tj. 37% studentów, którym ta pomoc przysługiwała.</u>
          <u xml:id="u-19.29" who="#PoselAnnaBankowska">6. Komisje podkreślają, że podejmowanie przez studentów pracy /blisko 50% młodzieży na studiach dziennych/, nie stanowi w wielu przypadkach aktu dobrowolnego, a podyktowane jest trudną sytuacją finansową tej młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-19.30" who="#PoselAnnaBankowska">Z uwagi jednak na objęcie ubezpieczeniem społecznym osób wykonujących odpłatnie pracę na podstawie umów zleceń, dochody studentów z tytułu podejmowania pracy zarobkowej w tej formie znacznie się obniżyły. W związku z powyższym Komisje opowiadają się za opracowaniem przez Ministerstwo Edukacji Narodowej projektu zmian w ustawie o ubezpieczeniach społecznych, wychodzących naprzeciw postulatom studenckim, który zmierza do wyłączenia studentów i doktorantów z obowiązku płacenia składek na ZUS od umów - zleceń.</u>
          <u xml:id="u-19.31" who="#PoselAnnaBankowska">7. Komisje uznają za konieczne zwiększenie w budżecie państwa środków na dotowanie pomocy materialnej dla studentów, jako podstawowego warunku skuteczności tej pomocy.</u>
          <u xml:id="u-19.32" who="#PoselAnnaBankowska">Jednocześnie Komisje uważają, że niezbędna jest kompleksowa reforma systemu wspierania materialnego studentów. Przedłożony Komisjom przez ministra edukacji narodowej projekt rozwiązań w tym zakresie /poddamy  równolegle opiniowaniu przez szkoły wyższe i środowisko studenckie/ będzie w najbliższym czasie przedmiotem odrębnego posiedzenia Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego.</u>
          <u xml:id="u-19.33" who="#PoselAnnaBankowska">Do tematu rozpatrywanego na wspólnym posiedzeniu Komisji, zgłoszono wiele uwag krytycznych, popierających stanowisko Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-19.34" who="#PoselAnnaBankowska">Zapytuję, czy są jakieś uwagi do proponowanej opinii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselAlicjaMurynowicz">Chciałabym zgłosić uwagi do punktu 6 projektu opinii, w którym mówi się, że "Komisje opowiadają się za opracowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej projektem zmian w ustawie o ubezpieczeniach społecznych, wychodzącym naprzeciw postulatom studenckim, który zmierza do wyłączenia studentów i doktorantów z obowiązku płacenia składek ZUS od umów - zleceń".</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselAlicjaMurynowicz">Chciałam przypomnieć, że już przy opracowywaniu projektu ustawy o umowach-zleceniach sprawa studentów była szeroko podnoszona. Jest to zapewne zapis ustawowy, który stawia studentów w takiej sytuacji, w której nie mogą dorabiać, gdyż uniwersytety i inne uczelnie wyższe nie są zakładem pracy. Wobec tego, studenci nie mogą dorabiać systematycznie. Są jednak problemy, które w tej chwili mogłyby kolidować z regulaminami studiów wyższych. Nie wyobrażam sobie, że można jednakowo zwolnić studenta, który idzie normalnym tokiem studiów i osiąga wysokie średnie oceny i tego, który powtarza rok dwu-, czy trzykrotnie, mimo że musi dopłacać za te powtarzane studia. Takie powtarzanie roku może zdarzyć się z tego powodu, że student musi pracować.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselAlicjaMurynowicz">Poza tym - doktorant, to jest osoba, która jest zatrudniona i wobec tego umowa-zlecenie z samego charakteru tej umowy jest pracą dodatkową, dorywczą i nie może być wobec tego elementem stałym, gdyż jako stałe zlecenie byłoby faktycznie umową o pracę. Nie może ona być stałym elementem utrzymania, gdyż w tym przypadku byłoby to - powtarzam - umową o pracę. Poza tym - tak mi to jakoś dziwnie zabrzmiało - że MEN projektuje i opracowuje zmiany w ustawie o ubezpieczeniach społecznych. Może powinien to zrobić rząd, a nie sam MEN, inaczej jest to wkraczanie resortu edukacji narodowej w kompetencje resortu pracy i polityki socjalnej.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PoselAlicjaMurynowicz">Rozumiejąc potrzebę wyjścia naprzeciw pewnym potrzebom społecznym, mamy jednak do czynienia z pewnego rodzaju "pomieszaniem z poplątaniem".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJanLitynski">Skoro dotykamy problemu oskładkowania umów-zleceń, jest to dowodem, że ustawa ta nie była dobrze przygotowana. W każdej dziedzinie będziemy mieli tego rodzaju problemy i będziemy zastanawiać się, czy student powtarza rok, czy jest może zbyt stary, by być zwolniony z tego oskładkowania. Ja jestem za tym, by przyjąć projekt tej opinii, natomiast - ponieważ ustawa w sprawie umowy-zlecenia obowiązuje już od pół roku - wymaga generalnego spojrzenia na problem umowy-zlecenia. Musimy zorientować się, czy wpływy do skarbu państwa są takie, jak były zaplanowane. Szacowano, że powinno to być około 1,5 bln zł przez okres I półrocza. Należałoby więc przejrzeć funkcjonowanie tej ustawy, którą - jak państwo wiecie - uważam za złą ustawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselAnnaBankowska">Nie mieliśmy w ogóle projektu zmian w ustawie o umowach-zleceniach opracowanego przez resort edukacji narodowej. Jest pewna nieścisłość w tych materiałach i od tego należałoby zacząć, rozważając merytorycznie racje tego, czy studenci i pracownicy naukowi wyższych uczelni powinni być zwolnieni z oskładkowania umowy-zlecenia, czy też nie.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselAnnaBankowska">W czasie pracy nad tym projektem uczestniczyłam przy opracowywaniu projektu tej zmiany. Nie dysponowaliśmy wówczas żadnym projektem MEN dotyczącym realizacji ustawy o ubezpieczeniu społecznym. Proponuję wobec tego, by skreślić w tej opinii słowa, o których mówiła poseł A. Murynowicz, od słów: "... w związku z powyższym Komisje...".</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PoselAnnaBankowska">W opinii podkreślamy, że umowy-zlecenia pogorszyły sytuację materialną studentów. Nie można odnosić się do projektu ustawy, którego nie było.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Chciałem poprzeć propozycję przewodniczącej Komisji i zgłosić podobną propozycję zmian, którą proponował poseł J. Lityński. Myślę, że pamięta on, w jakim kierunku i w jakiej atmosferze toczyła się dyskusja nad projektem tych zmian. Mogę oczywiście popierać pewne oceny, które pan zaprezentował, na temat planowanych efektów. Studenci przegrali tylko dlatego, że kadra naukowa uczelni próbowała "podpiąć się" pod te wyłączenia. Rozumiem słuszne oczekiwania studentów, często znajdujących się w bardzo trudnej sytuacji materialnej, szczególnie wówczas, gdy wykonują te prace w czasie przerw w nauce. Wchodzą tu bowiem w grę i te okresy. Argumentacja dotycząca ich padała.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Nie wyobrażam sobie, by Ministerstwo Edukacji Narodowej, na zasadzie wyłączności, w szczególnej sytuacji, w jakiej znajduje się oświata i pracownicy naukowi, proponowało uzyskanie jakichś kolejnych przywilejów dla jakiegoś określonego środowiska. Tak właśnie byłoby to odebrane powszechnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselAnnaBankowska">Proponuję, abyśmy nie dyskutowali o umowach-zleceniach i ubezpieczeniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselCezaryMizejewski">Przyznam się, że nie do końca śledziłem obrady na posiedzeniu, na którym rozpatrywano ten temat. Przygotowywałem wówczas punkt 3. projektu opinii. Nie przypominam sobie jednak, by była jakaś dyskusja na ten temat. Problem ten pojawił się na skutek postulatów studenckiego komitetu strajkowego. Jeżeli więc czytamy, że dochody obniżyły się w wyniku wprowadzenia oskładkowania umów-zleceń, to znam ten postulat. Zapytuję więc - gdzie się zmniejszyły i o ile? Skąd wzięto takie dane? Być może dochody te zmniejszyły się, a być może nie. Są to w tej chwili gołosłowne stwierdzenia, gdyż nie są poparte żadnymi konkretnymi danymi. Wprowadzono je tylko dlatego, że resort i my też, popieramy postulaty studentów.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselCezaryMizejewski">Nie może być tak, że wpisuje się coś takiego, gdyż nie przypominam sobie, by na posiedzeniu Komisji sprawa ta była stawiana w takim właśnie kontekście.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PoselCezaryMizejewski">Wykreślamy więc tę część akapitu, którą proponuje poseł A. Bańkowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanRulewski">Dla mnie jest niezrozumiałe podkreślenie, w punkcie 3, zresztą jedyne, że wprowadza się nowego rodzaju minimum bezpieczeństwa socjalnego dla dzieci i młodzieży. Po pierwsze nie ma takiego minimum. Po drugie - czy rzeczywiście jest ono stosowane wobec dzieci i młodzieży?</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselJanRulewski">Rozumiem, że jest to swego rodzaju apel do jednostek pomocy społecznej, gdyż pomoc społeczna nie jest skierowana do dzieci. Środki zaś na ten cel przekazywane są za pośrednictwem dorosłych.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PoselJanRulewski">Zgadzam się z dalszym stwierdzeniem, że ciężar odpowiedzialności powinien spoczywać na państwie. Mógłbym wymienić jeszcze przynajmniej ze dwa podmioty odpowiedzialne, to jest samorządy oraz podmioty gospodarcze, które powinny być zainteresowane podejmowaniem nauki przez młodzież i udzielać na ten cel stypendiów. Ruch taki zaczyna się już tworzyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselAnnaBankowska">Panie pośle, co pan konkretnie proponuje, ponieważ zespół nasz jest nieduży, czy mógłby pan zaproponować redakcję zmian w projekcie opinii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselJanRulewski">Proponuję skreślić ostatni akapit punktu 3 projektu opinii, słowa: "... doceniając rolę, jaką pełnią w tym zakresie różne organizacje i instytucje lokalne.../.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselAlicjaMurynowicz">W związku z dyskusją nad pkt.6 zaproponuję skreślenie całości tego punktu. Jeżeli mam uzasadniać swoją propozycję, to właśnie z trzeciego zdania tego punktu wynika, że studenci muszą podejmować pracę i jest to podyktowane ich trudną sytuacją materialną. W rzeczywistości materiały NIK nic nie mówiły na ten temat, czy idzie tu naprawdę o trudną sytuację materialną, czy też o chęć doskonalenia się, otrzymania ciekawej propozycji pracy.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselAlicjaMurynowicz">Przepraszam, że będę wracała do przeszłości. Ja również studiowałam i pracowałam na różnych dziwnych stanowiskach w różnych firmach i jedyne, co było mi potrzebne, to zgoda na podjęcie pracy ze strony mojego dziekana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJanLitynski">Myślę. że nie warto wynikać w to, czy chęć podjęcia pracy występuje w następstwie trudnej sytuacji materialnej, czy też z chęci doskonalenia zawodowego. Nie jest to ważne. Natomiast ważne jest, że takie prace są podejmowane. Sedno sprawy jest w tym, że studenci są mało konkurencyjni. Rozumiem panią poseł A. Murynowicz, że chce pani wyznaczyć im wizerunek życia, lecz uważam, iż sami winni go sobie wyznaczyć. Nie są oni konkurencyjni na rynku pracy, gdyż emeryci, ludzie zatrudnieni na etatach mają łatwiejszy dostęp do rynku prac zleconych. Jest to spowodowane tym, że są oni drożsi, mniej więcej o połowę, i z tego tytułu mają rozmaitego rodzaju utrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselJanLitynski">Rozumiem, że przynajmniej część z nich chciałaby studiować, i o tym należy powiedzieć. Natomiast z jakiego powodu podejmują pracę, czy z powodu trudności materialnych, czy z chęci nauczenia się zawodu - nie musimy mówić.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoselJanLitynski">Poświęcamy tej sprawie sześć punktów, pani zaś nagle mówi, że podejmują pracę tylko z tego powodu, że chcą się doskonalić zawodowo. Nie wiem wobec tego, dlaczego mamy ten punkt wykreślić?</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PoselJanLitynski">Mój wniosek dotyczy tego, by punkt ten zostawić bez skreślenia zdania, które zaproponowała przewodnicząca Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselCezaryMizejewski">Mam propozycję kompromisową, by pozostawić tylko pierwszy akapit punktu 6 i nie wchodzić w szczegóły dotyczące motywacji umów-zlecenia. Jest to w tej chwili sprawa weryfikowana przez Komisję Edukacji Narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselAnnaBankowska">A więc popiera pan moją propozycję, a właściwie propozycję poseł A. Murynowicz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselAlicjaMurynowicz">Poseł C. Miżejewski proponuje, by pozostawić tylko pierwszy akapit punktu 6, natomiast skreślić dalszą część tego akapitu, zaczynającą się od słów: "... z uwagi jednak na objęcie ubezpieczeniem społecznym osób wykonujących odpłatną pracę..." i do samego końca tego akapitu.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselAlicjaMurynowicz">Ponieważ poseł J. Lityński zgodził się ze mną, iż opinia, że prace zlecone nie są podyktowane tylko przez trudną sytuację materialną, ale też chęcią doskonalenia się zawodowego, uczenia się etc. pozostawienie tego zapisu nie jest stwierdzeniem faktu, a pewnego wyobrażenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PoselAlicjaMurynowicz">Jeżeli zgadzamy się, że część studentów podejmuje pracę tylko ze względu na trudną sytuację finansową i w ten sposób to zapisujemy, to ja podtrzymuję skreślenie w całości punktu 6.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselAnnaBankowska">Sprawy te były poruszane na posiedzeniu wspólnym Komisji. Z naszej Komisji była obecna na tym posiedzeniu tylko jedna trzecia członków Komisji. Komisja sformułowała na ten temat odpowiedni wniosek. Gdyby było nas więcej to zaproponowałabym powołanie wspólnego zespołu. Tak to jest, niestety, że ci, którzy są zawsze na posiedzeniu Komisji - są do końca i najwięcej pracują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselJanuszLemanski">Chciałem zgłosić wniosek przeciwny, by pozostawić nie tylko pierwsze zdanie punktu 6, ale również następne. Ujawniają one bowiem prawdę i rzeczywistość dnia dzisiejszego.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselJanuszLemanski">Proszę zwrócić uwagę, że postulaty w sprawie zwolnienia oskładkowania umów-zleceń i umów agencyjnych są szczególnie zasadne w okresie wakacyjnym. Mamy również do czynienia z tym problemem w zakładach pracy, gdy wysyłamy na kolonie i obozy około 5 tys.dzieci i kadra, czyli studenci wyższych szkół pedagogicznych oraz instruktorzy najróżniejszych specjalizacji zostają wykluczeni, gdyż stali się mniej atrakcyjni aniżeli np. emeryci i renciści. Dlatego proponuję, by zapis ten pozostawić.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PoselJanuszLemanski">Sprawą sporną jest to, czy resort edukacji narodowej opracował projekt zmian, czy też nie. Chciałbym, abyśmy w tym zdaniu zapisali, że: "... Komisje opowiadają się za opracowaniem zmian w ustawie o ubezpieczeniach społecznych". Projekt takich zmian trafi na pewno do naszej Komisji i wówczas będziemy go analizować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselAnnaBankowska">Bez względu na to, z jakich ugrupowań jesteśmy, musimy przyznać, że wprowadzenie oskładkowania umów-zlecenia w przypadku podejmowania prac zleconych spowoduje obniżenie dochodów, gdyż odbywa się to kosztem wynagrodzenia. Zgadzam się więc z poseł A. Murynowicz, że stwierdzenie w punkcie 6, iż w każdym przypadku, praca podejmowana przez studenta jest podyktowana trudną sytuacją - i dobrze jest zapisane - że nie stanowi ona aktu dobrowolnego działania. Oskładkowanie umów-zleceń postawiło studentów w sytuacji innej aniżeli miało to miejsce w okresie poprzedzającym.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselAnnaBankowska">Nieprawdą natomiast jest, że na wspólnym posiedzeniu omawialiśmy projekt nowelizacji ustawy. Byłoby bowiem niedorzecznością, by Komisja Polityki Społecznej poparła w tej sprawie projekt oszacowany przez resort edukacji narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselJozefGrabek">Uściślając wypowiedź posła J. Lemańskiego trzeba przyznać, że ta krzywdząca sytuacja w czasie wakacji dotyczy przede wszystkim studentów. Natomiast pracownicy naukowi, zatrudnieni na pełnym etacie u swego pracodawcy, jakim jest uczelnia, w przypadku podjęcia pracy w systemie umowa-zlecenie nie są obciążeni składką ubezpieczeniową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Uzwględniając pewne sugestie kolegów proponuję przeredagować ten przepis i wysuwam konkretną propozycję. Nie ruszajmy pierwszego zdania punktu 6. W następnym natomiast zdaniu należałoby powiedzieć, że: "z uwagi jednak na objęcie ubezpieczeniem społecznym osób wykonujących pracę na podstawie umów-zleceń, możliwości studentów wykonywania pracy zarobkowej obniżyły się. W związku z powyższym Komisje opowiadają się za dokonaniem zmian w ustawie o ubezpieczeniach społecznych, wychodzących naprzeciw postulatom studenckim".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselAlicjaMurynowicz">Wobec tego, po co niedawno uchwalaliśmy poprawkę do ustawy o umowie-zleceniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Dlaczego mamy stanowić prawo w stylu angielskim, na dwieście lat? Gdybyśmy byli tak stabilni, nie byłoby tylu problemów... Wiem, że przygotowywane są różne projekty i daję propozycję, którą można przyjąć lub nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselAnnaBankowska">Obecnie nie podejmiemy ostatecznych rozstrzygnięć. Możemy tylko opracować pewien kształt naszej propozycji. Ostateczne decyzje muszą być podjęte na posiedzeniu trzech Komisji.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PoselAnnaBankowska">Jeśli nie ma innych uwag, to przystępujemy do głosowania nad proponowanymi zmianami.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PoselAnnaBankowska">Do pkt. 3 opinii poseł J. Rulewski zgłosił propozycję skreślenia ostatniego zdania trzeciego akapitu, od słów: "...doceniając rolę, jaką pełnią w tym zakresie...", aż do końca akapitu. Przeczytam to, co mamy skreślić: "Doceniając rolę, jaką mają w tym zakresie różne organizacje i instytucje lokalne oraz indywidualni sponsorzy, Komisje wyrażają pogląd, że udział państwa w formie dostatecznego zaangażowania środków publicznych, w celu zapewnienia minimum bezpieczeństwa socjalnego dzieci i młodzieży jest niezbędne. Ciężar odpowiedzialności w tym wypadku nie może być przerzucony na inne podmioty".</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#PoselAnnaBankowska">Za tym wnioskiem głosowało 5 posłów, przy 6 przeciwnych i 6 wstrzymujących się. Wniosek nie został przyjęty. Pozostaje więc dotychczasowa treść tego zapisu.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#PoselAnnaBankowska">W pkt. 6 projektu opinii wniosek najdalej idący, zgłoszony przez poseł A. Murynowicz zmierzał do całkowitego skreślenia tego zapisu.</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#PoselAnnaBankowska">Kto jest za tą propozycją? Za wnioskiem głosowało 3 posłów, przy 13 przeciwnych i 4 wstrzymujących się od głosu. Wniosek nie został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#PoselAnnaBankowska">Kolejny wniosek zgłosił poseł C. Miżejewski, ażeby skreślić cały akapit, od słów: "Z uwagi jednak na objęcie ubezpieczeniem społecznym..." do końca tego akapitu.</u>
          <u xml:id="u-41.7" who="#PoselAnnaBankowska">Za wnioskiem głosowało 4 posłów, przy 10 przeciwnych i 4 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-41.8" who="#PoselAnnaBankowska">Wycofuję się z mojego wniosku. Mamy więc dwa wnioski - posła B. Krysiewicza, który przeredaguje ten zapis i wniosek poseł A. Murynowicz, który zgłasza teraz, by skreślić ostatnie zdanie punktu 6. Proszę o powtórzenie wniosku B. Krysiewicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselBogdanKrysiewicz">Zmieniam zupełnie istotę tego  zapisu i proponuję, by ująć to tak: "Z uwagi jednak na objęcie ubezpieczeniem społecznym osób wykonujących odpłatne prace na podstawie umowy-zlecenia, możliwości studentów podejmowania pracy zarobkowej znacznie się obniżyły. W związku z powyższym Komisje opowiadają się za dokonaniem zmian wychodzących naprzeciw postulatom studenckim". Takiej regulacji można dokonać na podstawie odpowiedniego zarządzenia wykonawczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselAnnaBankowska">Wobec tego podtrzymuję swój wniosek, by w akapicie drugim punktu 6 opinii skreślić ostatnie zdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselJanLitynski">Może pani przewodnicząca zgodziłaby się przyjąć redakcję zaproponowaną przez posła B. Krysiewicza, która jest znacznie szersza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PoselAnnaBankowska">Wniosek posła B. Krysiewicza zawiera wskazania dotyczące regulacji przepisów o ubezpieczeniu społecznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselJanLitynski">Idzie mi o to, by można te oba wnioski zmodyfikować, by część pierwsza brzmiała tak, jak sformułowanie posła B. Krysiewicza, a w sformułowaniu zaproponowanym przez posła B. Krysiewicza będziemy głosować propozycję ewentualnego rozszerzenia ostatniego zdania. Nie będziemy mówić o obniżeniu dochodów, lecz tylko o możliwości podejmowania pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselAnnaBankowska">Proponuję, byśmy przegłosowali tylko to skreślenie, natomiast później, treść tego pierwszego zdania. Proponuję, by poseł B. Krysiewicz podzielił tę swoją propozycję na części.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PoselAnnaBankowska">Mój wniosek brzmi, by w drugim akapicie punktu 6 od słów: "W związku z powyższym..." do końca tego zdania skreślić proponowaną redakcję. Kto jest za tą propozycją?</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#PoselAnnaBankowska">Za wnioskiem głosowało 12 posłów, przy 5 przeciwnych i 2 wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PoselBogdanKrysiewicz">W tej sytuacji wycofuję swój wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PoselAlicjaMurynowicz">Podtrzymałabym jednakże ten wniosek, przynajmniej w części zawartej w drugim akapicie przy redakcji proponowanej przez posła B. Krysiewicza: "Z uwagi jednak na objęcie ubezpieczeniem społecznym osób podejmujących pracę na podstawie umowy-zlecenia, możliwości studentów podejmowania pracy zarobkowej w tej formie znacznie się obniżyły". Taka jest moja propozycja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselAnnaBankowska">Kto jest za przyjęciem tej propozycji?</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PoselAnnaBankowska">Za wnioskiem opowiedziało się 12 posłów, przy jednym przeciwnym i 4 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#PoselAnnaBankowska">Pozostaje nam jeszcze rozpatrzenie propozycji poseł A. Murynowicz.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#PoselAnnaBankowska">Za wnioskiem opowiedziało się 14 posłów, przy jednym głosie przeciwnym i 2 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#PoselAnnaBankowska">Proponuję te wszystkie poprawki zgłosić do zespołu, który pracował nad projektem opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PoselJoannaStaregaPiasek">Zgłaszam wniosek do prezydium naszej Komisji, by śledziło dzieje naszej opinii w ciągu najbliższego roku, a w każdym razie, by przed następnymi wakacjami parlamentarnymi można było poinformować, jaki wpływ na legislację miały te nasze opinie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PoselAnnaBankowska">Przepraszam bardzo, lecz prezydium Komisji nie będzie informować, jaki skutek mają nasze opinie na proces legislacyjny. Wszyscy jesteśmy posłami i możemy na bieżąco śledzić co dzieje się w Sejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PoselJoannaStaregaPiasek">Prezydium mogłoby się zwrócić np. do Biura Ekspertów przy Kancelarii Sejmu, które śledzi szczegółowe rozwiązania podejmowane i moglibyśmy otrzymywać informacje na ten temat. Byłoby pożyteczne, ażebyśmy otrzymali informację, w jakiej mierze nasze opinie mają wpływ na proces legislacyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselAnnaBankowska">Moim zdaniem, pani poseł źle zaadresowała swój wniosek. Nie można zobowiązywać prezydium do opracowania informacji dla posłów, jak nasze opinie wpływają na proces legislacyjny. Będziemy mogli natomiast poprosić rząd o przedłożenie nam informacji o tym, jak ta nasza opinia działa i w proponowanym  przez nas zakresie została wykorzystana.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PoselAnnaBankowska">Czy ktoś ma jeszcze jakieś konkretne wnioski odnośnie do tej opinii, lub w innych sprawach, które nie zostały ujęte w porządku dziennym posiedzenia Komisji? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#PoselAnnaBankowska">Czy pani poseł J. Staręga-Piasek zechciałaby przygotować krótką, pięciominutową informację na temat problemów ogólnych w zakresie pomocy społecznej na następne posiedzenie Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PoselJoannaStaregaPiasek">Mogę przygotować taką informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselAnnaBankowska">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>