text_structure.xml
19.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawRakoczy">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków Komisji, posłów do Parlamentu Europejskiego, przedstawicieli rządu oraz przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli. Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawRakoczy">Przechodzimy do rozpatrzenia pkt I, czyli informacji o dokumentach UE, w stosunku do których prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to następujące dokumenty UE: COM(2011) 359, 390, 391, 394, 395, 408, 413, 420, 421 i 430. Czy do wymienionych przeze mnie dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić uwagi, czy też, zgodnie z wnioskiem prezydium, możemy je przyjąć bez rozpatrywania przez Komisję? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych powyżej dokumentów. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawRakoczy">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Ku strategii Unii Europejskiej w zakresie przestrzeni kosmicznej w służbie obywateli« (COM(2011) 152 wersja ostateczna)” i odnoszącego się do niego stanowiska rządu. Rząd jest reprezentowany przez panią minister Grażynę Henclewską, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki. Bardzo proszę panią minister o wprowadzenie do tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Komunikat Komisji w zakresie przestrzeni kosmicznej w służbie obywateli – warto podkreślić to „w służbie obywateli” – tak naprawdę, charakteryzuje obecną sytuację i priorytety unijnej polityki kosmicznej. Omawia on również i prezentuje główne europejskie programy kosmiczne i ich planowany rozwój. Wskazuje i bardzo mocno podkreśla wpływ polityki kosmicznej na realizację tych celów, które UE postawiła sobie w strategii „Europa 2020”. Szczególnie dotyczy to wzrostu innowacyjności i konkurencyjności unijnych gospodarek.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Jakie są podstawowe cele tej europejskiej polityki kosmicznej? W komunikacie wskazuje się, że chodzi tu głównie o postęp technologiczny i naukowy, innowacyjność i konkurencyjność, praktyczne korzyści ze stosowania technik satelitarnych, a także wzrost Europy dzięki rozwojowi tych technik na arenie międzynarodowej i – co bardzo ważne – niezależność dostępu do przestrzeni kosmicznej. W komunikacie przedstawiono również i omówiono priorytetowe działania UE w czterech obszarach. Te obszary to: nawigacja satelitarna, obserwacja Ziemi, ochrona infrastruktury satelitarnej i badania przestrzeni kosmicznej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Nawigacja satelitarna to przede wszystkim programy: Galileo – europejski system nawigacji satelitarnej, budowany wspólnie przez UE i Europejską Agencję Kosmiczną, oraz EGNOS – system satelitarny wspomagający obecne systemy GPS i GLONASS.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Drugi obszar priorytetowy to jest obserwacja Ziemi. Chodzi tu o program GMES – również wspólny program UE i Europejskiej Agencji Kosmicznej w dziedzinie pozyskiwania globalnych danych o stanie środowiska Ziemi, monitorowania zmian klimatycznych, bezpieczeństwa i obronności. Jest również odrębny program, który jest relatywnie nową inicjatywą. Został rozpoczęty przez Europejską Agencję Kosmiczną. Nosi nazwę Space Situational Awareness i dotyczy ochrony infrastruktury satelitarnej. Chcę powiedzieć, że w ramach polskiej prezydencji w tym półroczu, we wrześniu zostanie zorganizowane w Warszawie seminarium, które podsumuje pierwszy pilotażowy etap tego programu.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Stanowisko rządu odnośnie do tego komunikatu jest pozytywne. Rząd popiera te działania Komisji Europejskiej na rzecz kształtowania polityki kosmicznej UE. Podkreślamy w naszym stanowisku, że działalność kosmiczna na rzecz rozwoju przestrzeni kosmicznej jest gospodarczo bardzo ważnym narzędziem wspierania innowacji, rozwoju przemysłu, podwyższania sprawności instytucji państwowych. Chcę też podkreślić, że tak zwany sektor kosmiczny nie jest obecnie postrzegany już tylko w kategoriach naukowo-technicznych, ale przede wszystkim w kategoriach społeczno-gospodarczych jako źródło innowacyjnych rozwiązań, które przede wszystkim zaspokajają potrzeby współczesnych społeczeństw, ale również nowoczesnych przedsiębiorstw i przyczyniają się do tworzenia stabilnych miejsc pracy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Jeśli chodzi o Polskę, to w ciągu trzydziestu lat Polska wykształciła swój własny sektor kosmiczny, który może się pochwalić dużym doświadczeniem i kompetencjami. W Polsce oprócz jednostek naukowo-badawczych istnieje około stu pięćdziesięciu przedsiębiorstw, które część swojej działalności koncentrują na przedsięwzięciach związanych z technikami satelitarnymi lub technologiami kosmicznymi. Kompetencje tych przedsiębiorstw są wystarczające do zaangażowania się w rozwój tego obszaru i w produkcję w tym obszarze.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Dlatego też uważamy, że Polska powinna dołożyć wszelkich starań, aby w jak największym stopniu wykorzystać ten potencjał i naukowy, i ze strony przedsiębiorstw, i w możliwie najkrótszym czasie zwiększyć swój udział w pozyskiwaniu środków finansowych przeznaczanych na działalność kosmiczną, przede wszystkim z budżetu UE. Mamy świadomość, że dzięki temu możliwy będzie rozwój zaawansowanych technologii. Będzie to również istotne wsparcie realnej współpracy między sektorem badawczo-rozwojowym a gospodarczym. To wszystko w konsekwencji doprowadzi do szybkiego wzrostu innowacyjności i konkurencyjności wielu przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Wspominałam też o tym, że rozwój tych technik, to również większa sprawność i efektywność działania administracji publicznej, a to głównie dzięki wprowadzaniu rozwiązań opartych na technikach satelitarnych, które umożliwiają lepsze wykorzystanie i zasobów, i infrastruktury. Bardzo ważny obszar dotyczy również bezpieczeństwa narodowego.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Najważniejszym elementem polityki kosmicznej jest współpraca z Europejską Agencją Kosmiczną. Obecnie nasza współpraca odbywa się na podstawie umowy, którą Polska zawarła z Europejską Agencją Kosmiczną w kwietniu 2007 r. Zostało podpisane porozumienie o europejskim państwie współpracującym, tak zwane porozumienie PECS, które umożliwia polskim podmiotom udział w programach i działaniach Europejskiej Agencji Kosmicznej jako partner naukowy, technologiczny i przemysłowy. Udział ten jednak jest tylko do wysokości środków finansowych wpłacanych przez Polskę. Porozumienie PECS będzie obowiązywało do 2012 r. i jest ono istotnym elementem budowy polskiej polityki kosmicznej, ale też jest to krok na drodze do uzyskania pełnego członkostwa Polski w Europejskiej Agencji Kosmicznej.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Przy tej okazji chcę również podkreślić, że w czerwcu minister gospodarki wystąpił do Europejskiej Agencji Kosmicznej z wnioskiem o rozpoczęcie negocjacji. Do rozpoczęcia negocjacji jednak potrzebna jest jeszcze decyzja Rady ESA. Ta Rada zbierze się w październiku i wszystkie kraje członkowskie ESA muszą jednomyślnie wyrazić zgodę na rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych Polski do ESA. Niezbędny czas od wyrażenia zgody do pełnej akcesji wynosi około roku do półtora. Potem oczywiście następuje procedura ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrazynaHenclewska">Chcę jeszcze podkreślić, że aby efektywnie realizować polską politykę kosmiczną, co podkreślamy w uzasadnieniu akcesji do instrukcji negocjacyjnej, niezbędne jest również i ma bardzo duże znaczenie powołanie struktury, która będzie integrować i koordynować działalność kosmiczną w Polsce. Tyle tytułem wstępu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawRakoczy">Dziękuję, pani minister. Sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan poseł Jacek Pilch. Pan poseł jest nieobecny, ale przekazał mi wiadomość, że nie wnosi uwag zarówno do dokumentu, jak i do stanowiska rządu. Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec decyzji Komisji o niezgłaszaniu uwag do projektu? Nie słyszę. Stwierdzam zatem, że Komisja w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. wysłuchała i przyjęła do wiadomości informację na temat Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Ku strategii Unii Europejskiej w zakresie przestrzeni kosmicznej w służbie obywateli« (COM(2011) 152 wersja ostateczna)” i odnoszącego się do niego stanowiska rządu i postanowiła nie zgłaszać uwag. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt II.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawRakoczy">Przechodzimy do pkt III, czyli do rozpatrzenia w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. „Wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ogólne przepisy dotyczące pomocy makrofinansowej dla państw trzecich (COM(2011) 396 wersja ostateczna)” i odnoszącego się do niego projektu stanowiska RP. Rząd jest reprezentowany przez pana ministra Jacka Dominika, podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki. Bardzo proszę pana ministra o wprowadzenie do tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJacekDominik">Rząd popiera ten projekt rozporządzenia, ponieważ jest to projekt aktu prawnego, który porządkuje obecnie istniejącą sytuację. UE udziela tego typu pomocy finansowej od wielu lat. Udziela jej na podstawie jednostkowych decyzji wydawanych dla poszczególnych państw członkowskich i na podstawie zasad, które są częścią konkluzji jednej z wcześniejszych Rad Europejskich z 2002 r., czyli na dosyć mało sformalizowanych zasadach.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJacekDominik">Poza tym obecny proces charakteryzuje się dosyć długim czasem realizacji. Dużo czasu zajmuje formalne podjęcie tej decyzji, bo za każdym razem musi ona przejść pełną drogę legislacyjną, pomimo tego że wiele elementów w tych decyzjach jest stałych. W związku z tym Komisja podjęła decyzję o przygotowaniu rozporządzenia, które przepisuje obecną praktykę do rozporządzenia. Zasady, którymi UE kieruje się przy udzielaniu tego typu pomocy, będą wpisane do tego rozporządzenia. Zarówno zasady, jak i lista państw, które mogą korzystać z takiej pomocy, są wymienione w załączniku I do projektowanego rozporządzenia. Są to właściwie najbliżsi partnerzy, sąsiedzi UE, państwa, które w jakiejś formie wyraziły chęć integracji z UE choćby na poziomie stowarzyszeniowym czy późniejszego członkostwa, czy wejścia do jakichś struktur integracyjnych w postaci współpracy w basenie Morza Śródziemnego. Ta pomoc nie jest więc przewidziana dla państw bardzo odległych, typu państwa Ameryki Łacińskiej. To są zupełnie inne typy pomocy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJacekDominik">I drugi ważny element: ta pomoc ma na celu ustabilizowanie sytuacji i gospodarczej, i politycznej w danym państwie. Po pierwsze, jest wymóg, żeby te państwa miały cechy państw demokratycznych, miały systemy wielopartyjne i prowadziły działania na rzecz poprawy sytuacji gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJacekDominik">Podstawowym elementem jest to, że do udzielenia takiej pomocy niezbędne jest zaangażowanie funduszu walutowego. Tej pomocy udziela się tylko w sytuacji, kiedy państwo członkowskie ma problemy z zewnętrznym finansowaniem i wynika to nie tylko z prostych problemów ekonomicznych danego kraju, ale również w dużej mierze z sytuacji zewnętrznej. Nie jest to więc takie proste sfinansowanie zwykłych problemów państwa ościennego. Jest to proces wsparcia finansowego dla przekształceń społeczno-gospodarczych w danym kraju, uzgodniony wcześniej z funduszem walutowym i nadzorowany wtedy jednocześnie przez fundusz walutowy i przez Komisję Europejską. Ten wkład unijny jest pewną częścią większego programu stosowanego w danym kraju.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJacekDominik">Pomoc może być udzielona w formie albo pożyczki, albo przyznania jakiegoś grantu na konkretne cele realizowane w ramach danego programu. Wypłaty jednej bądź drugiej formy wsparcia uzależnione są od realizacji konkretnego programu. Nie jest to więc finansowanie bezwarunkowe, jest ono obłożone konkretnymi wymogami. Bez spełnienia tych wymogów pieniądze nie mogą być wydatkowane.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJacekDominik">Wielkość środków w budżecie unijnym przewidzianych na realizacje tego typu pomocy jest określona w załączniku II. Wynika to z obecnie obowiązującej perspektywy finansowej i wynosi trochę ponad 100 mln euro rocznie dla wszystkich państw, które mogłyby być objęte takim programem. Nie są to więc duże kwoty pomocy. To są często kwoty rzędu kilku, kilkunastu czy kilkudziesięciu mln euro przyznanych konkretnym państwom.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJacekDominik">W tej chwili z tego typu pomocy korzystają: Bośnia i Hercegowina, Serbia, Armenia, Gruzja i Ukraina. W tych państwach prowadzone są tego typu programy. Na Ukrainie, na przykład, realizowany jest program razem z funduszem walutowym i to jest część tego programu. Tempo przekazywania środków uzależnione jest od tego, jak strona ukraińska wypełnia wszystkie swoje zobowiązania.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJacekDominik">Ponieważ jest to dokument jedynie porządkujący obecny stan, Polska nie widzi powodów, żeby się temu sprzeciwiać. Jest jak najbardziej w naszym interesie, żeby były jasne i przejrzyste zasady udzielania pomocy finansowej, zwłaszcza że niektóre z tych państw są naszymi bezpośrednimi sąsiadami. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawRakoczy">Dziękuję panu ministrowi. Sprawozdawcą tego dokumentu jest pan poseł Sławomir Zawiślak. Bardzo proszę pana posła o zabranie głosu. Nie ma pana posła. Czy ktoś z państwa posłów pragnie zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawRakoczy">Czy jest sprzeciw wobec decyzji Komisji o niezgłaszaniu uwag do projektu? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. rozpatrzyła „Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ogólne przepisy dotyczące pomocy makrofinansowej dla państw trzecich (COM(2011) 396 wersja ostateczna)” i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP i postanowiła nie zgłaszać uwag. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt III.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawRakoczy">Przechodzimy do pkt IV, czyli do spraw bieżących. Chcę poinformować, że następne posiedzenie Komisji odbędzie się jutro, czyli 19 sierpnia, o godzinie 11.00 w sali 12 G.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelStanislawRakoczy">Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoseldoParlamentuEuropejskiegoJanuszWojciechowski">Kilka posiedzeń temu, nie pamiętam dokładnie daty, zwracałem się z prośbą o to, żeby Komisja jedno ze swoich posiedzeń poświęciła sprawie przyszłości Wspólnej Polityki Rolnej, zwłaszcza w kontekście stanowiska, jakie rząd polski zajął jeszcze pod koniec prezydencji węgierskiej. Była deklaracja pana posła Gałażewskiego, który prowadził wtedy posiedzenie, że będzie to rozważone przez prezydium. Chcę więc zapytać, czy są jakieś plany w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawRakoczy">Pan poseł Gałażewski jest chory, jest nieobecny. Niczego mi nie przekazał.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselEdwardSiarka">Panie pośle, jutro na posiedzeniu prezydium omówimy tę sprawę. Myślę, że załatwimy to tak, aby ten temat omówić na posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoseldoPEJanuszWojciechowski">Dobrze, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawRakoczy">Pan poseł Iwiński, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselTadeuszIwinski">Korzystając z okazji, że mamy trochę czasu, i z tego, że został poruszony temat planów, chcę przypomnieć, że w związku z pewnymi nieporozumieniami dotyczącymi debaty na temat Karty Praw Podstawowych UE umawialiśmy się, że zorganizujemy jeszcze w tej kadencji Sejmu dyskusję na temat tej Karty, z udziałem oczywiście przedstawicieli rządu. Może we wrześniu czy jeszcze w sierpniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawRakoczy">Ten temat również będzie przedmiotem jutrzejszego posiedzenia prezydium. Mamy już pewne sprawy przemyślane.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawRakoczy">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>