text_structure.xml 46.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KomisjaRegulaminowaiSprawPoselskichobradujacapodprzewodnictwemposlaJerzegoBudnika">– w trybie art. 10 ust. 1 pkt 15 regulaminu Sejmu – projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2010 rok.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KomisjaRegulaminowaiSprawPoselskichobradujacapodprzewodnictwemposlaJerzegoBudnika">W posiedzeniu udział wzięli: Wanda Fidelus-Ninkiewicz szef Kancelarii Sejmu wraz ze współpracownikami.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KomisjaRegulaminowaiSprawPoselskichobradujacapodprzewodnictwemposlaJerzegoBudnika">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Bożena Bryła-Rodek, Henryk Pajdała – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Witam państwa. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń. Czy są uwagi do proponowanego porządku obrad? Jeśli nie ma, to porządek uważam za przyjęty. Przechodzimy do jego realizacji, a mianowicie do zaopiniowania dla Marszałka Sejmu – w trybie art. 10 ust. 1 pkt 15 regulaminu Sejmu – projektu budżetu Kancelarii Sejmu na 2010 rok.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Bardzo serdecznie witam panią minister Wandę Fidelus-Ninkiewicz, szefa Kancelarii Sejmu wraz z liczną grupą współpracowników.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Rozumiem, że pani minister wprowadzi nas w temat i zreferuje projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2010 rok.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Pani minister, ponieważ posłowie otrzymali materiały, prosiłbym, żeby była to skrótowa informacja. Oczywiście pani sama rozłoży tak akcenty, żeby ułatwić posłom dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Bardzo proszę panią minister o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Dzień dobry. Oczywiście jestem z moimi współpracownikami, z dyrektorami w zasadzie wiodących biur w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Budżet Kancelarii Sejmu na rok 2010 został w zasadzie zaplanowany oszczędnie. Przyjęto wskaźnik cen towarów i usług na poziomie 101% i muszę zwrócić uwagę, że wynagrodzenia osobowe zostały utrzymane na poziomie roku 2009 r.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">W projekcie budżetu wysokość wydatków w Kancelarii Sejmu wynosi 404.960 tys. zł, co stanowi 105,8% planu ustawy budżetowej na rok bieżący, w porównaniu do planowanej, bo była ona 382.762 tys. zł. Należy podkreślić, że budżet w stosunku do roku poprzedniego nie wzrósł tak znacznie z uwagi na to, iż plan budżetowy na rok 2009 wynosił dokładnie 100% planu na rok 2008. Są takie pozycje w budżecie Kancelarii Sejmu na rok 2010, które zostały na przykład przeniesione z roku obecnego, o czym już wcześniej Komisję informowałam. Jest to kwota 5.172 tys. zł na dokończenie budowy obiektu całego nowego budynku przy Al. Na Skarpie. Zgodnie z planem w tym roku tę budowę ukończymy. Trwa ona drugi rok i – tak jak powiedziałam – zostanie zakończona w tym roku, ale okres odbioru takiego dużego budynku trwa około kwartału. Stąd w tym roku oddaliśmy Ministrowi Finansów środki finansowe, zaznaczając, że będziemy o te same środki wnosić w roku przyszłym, co czynimy. A więc kwota 5.172 tys. zł to jest w zasadzie kwota przeniesiona z tego roku.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Kwota 4.500 tys. zł to jest kwota na wypłatę wynagrodzeń dla osób objętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń oraz wszystkimi pochodnymi, czyli to jest ten zamrożony dla państwa wzrost wynagrodzeń od marca ubiegłego roku.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Jest jeszcze dodatkowa pozycja, której w dotychczasowych budżetach nie mieliśmy, która wynosi 14.547 tys. zł. W tej pozycji są dwa zupełnie nowe zadania. Pierwsze zadanie w kwocie 8.498 tys. zł są to wydatki związane z przygotowaniem i organizacją Sesji Zgromadzenia Parlamentarnego NATO w roku przyszłym. Od razu muszę zaznaczyć, że planowana kwota 3.049 tys. zł może ulec zmniejszeniu z uwagi na to, iż w tej chwili już po raz drugi są w naszej Kancelarii przedstawiciele Zgromadzenia Parlamentarnego NATO i po raz drugi dokonują ostatecznej analizy, gdzie to Zgromadzenie będzie się odbywało. Wiemy, że będzie się odbywało w Polsce między 12 a 16 listopada przyszłego roku. Prezydium Sejmu zostało już powiadomione. Kancelaria przeanalizowała wszystkie, a w zasadzie pięć lokalizacji, gdzie taka duża sesja mogłaby się odbyć. Jest to bowiem ogromna sesja. Planujemy, że w Polsce będzie gościło między 800 a 1000 osób. Ta sesja będzie prawie 5 dniowa. Zarekomendowaliśmy, żeby odbyła się w budynkach sejmowych i senackich z uwagi na koszty. I tutaj może nastąpić znaczne obniżenie kosztów, jeżeli przedstawiciele Zgromadzenia Parlamentarnego NATO ostatecznie zatwierdzą lokalizację Sejmu i Senatu. Oczywiście, to będzie bardzo duża i trudna impreza w Sejmie i Senacie, która spowoduje, że Sejm i Senat będzie wyłączony z prac parlamentarnych na okres 2 tygodni, ale oszczędności byłyby z tego tytułu znaczne, może sięgające miliona.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Następną pozycją jest pozycja bardzo duża 8.498 tys. zł. Są to wydatki związane z organizacją polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w wymiarze parlamentarnym. Wymiar parlamentarny polskiej prezydencji jest bardzo duży. Parlament przyjął na siebie organizację większości imprez związanych z tą prezydencją. Jeśli państwo będą ciekawi tej konkretnej sprawy, to omówię ją dodatkowo. Jest kilka wymiarów polskiej prezydencji. Poza wymiarem merytorycznym – ma wymiar inwestycyjny, ponieważ Kancelaria musi się inwestycyjnie do tak dużej organizacji przygotować. Stąd jest szereg zadań inwestycyjnych. Ale trzeba również mieć na względzie to, że jest tam również wymiar promocyjny – Polski i to też jest ujęte w tym budżecie.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Przypomnę, że w ubiegłym roku wnosiliśmy o to, żeby otrzymać dodatkowych 10 etatów na przygotowanie parlamentu do prezydencji. W roku bieżącym zrezygnowaliśmy z kwot finansowych, które nam pozwalały – bo te pieniądze były w rezerwie – na zatrudnienie dodatkowych 10 osób. Nie zatrudniamy dodatkowych pracowników w tym roku, ani nie przewidujemy w budżecie przyszłorocznym wzrostu zatrudnienia związanego konkretnie z tym zadaniem.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Chciałam państwu zwrócić uwagę, że między 2006 a 2008 rokiem, czyli przez dwa lata, z Kancelarii odeszło na emeryturę 138 osób. W ślad za uwolnionymi etatami zostały już w tamtym okresie zatrudnione osoby. Były bardzo wysokie wymagania, stąd prawie wszystkie z zatrudnionych osób znają dwa języki obce. Myślimy, że własnymi siłami przeprowadzimy w przyszłym roku te zadania, którymi są: konferencja NATO i wymiar parlamentarny prezydencji polskiej.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Jeśli podliczylibyśmy te trzy, takie specjalne składniki, czyli 5.172 tys. zł – na dokończenie inwestycji, 4.500 tys. zł – na wypłatę wynagrodzeń i 14.500 tys. zł – na prezydencję i NATO, to łączna kwota wynosiłaby 24.219 tys. zł, co spowodowałoby, że faktyczny budżet Kancelarii Sejmu wyniósłby 380.741 tys. zł. To jest taki zwykły budżet na wszystkie zadania, które na bieżąco Kancelaria realizuje, co stanowiłoby już wzrost nie o 5,8%, a o 2%.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Jeśli zastosowalibyśmy wskazany przez Ministra Finansów średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych 101%, to wskazywałoby na faktyczny wzrost planowanych wydatków Kancelarii Sejmu na 1%.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">W ogólnej kwocie wydatków Kancelarii Sejmu – 404.960 tys. zł komórki organizacyjne wynoszą 214.344 tys. zł, a wydatki na świadczenia dla posłów 179.069 tys. zł. Jest tu widoczne, że komórki organizacyjne chyba po raz pierwszy mają taki wzrost; dużo większy od wzrostu świadczeń na rzecz posłów. Jest to spowodowane tym o czym wcześniej mówiłam.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Wydatki inwestycyjne w roku przyszłym zaplanowano na 23.210 tys. zł, w tym jest to bardzo duże zakończenie inwestycji; również inwestycje związane z prezydencją, z NATO i szczególne duże inwestycje związane z zapewnieniem infrastruktury informatycznej i bezpieczeństwa. Jest tu duży wydatek w kwocie 3.000 tys. zł. To jest wydatek, który zapewni państwu w biurach poselskich usługę informatyczną. Kończy się usługa informatyczna, którą macie państwo. Trzeba będzie rozpisać nowy przetarg i wyłonić nowego wykonawcę. Natomiast w założeniach jakie mamy, ta pierwsza wpłata na wyposażenie będzie rzędu 3.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Tak jak powiedziałam wzrastają znacznie środki na informatyzację. Przygotowujemy się bowiem do NATO i do prezydencji. Środki te będą przeznaczone na zakup specjalnych serwerów, różnego rodzaju monitorów; sala plenarna – nie tylko, ale między innymi – będzie objęta bezprzewodowym systemem internetowym, nie mówiąc już o tym, że będą zainstalowane też gniazdka. Będą to tego typu inwestycje, które będą znacznie większe niż do tej pory.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Jeśli chodzi o środki transportu, to jak państwo wiecie, w roku 2009 dokonaliśmy znacznych oszczędności. Przypominam, że od zaplanowanego budżetu, państwo, łącznie z Kancelarią, dokonaliśmy oszczędności w postaci ponad 37.000 tys. zł; tyle ścięto nam budżetu. Nie kupiliśmy w tym roku żadnego samochodu. Stąd w projekcie budżetu na rok przyszły jest znaczna kwota, bo aż 830 tys. zł na środki transportu, na 4 mikrobusy z 20 miejscami, na samochód dostawczy, itd.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Jest też bardzo duża kwota zaplanowana na zadania związane z bezpieczeństwem, z kontrolą dostępu, z sygnalizacją włamań i napadu. Również duża zaplanowana kwota związana jest z przebudową systemu telewizji użytkowej.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Są w tym budżecie oddzielnie wyspecyfikowane zadania na prezydencję, na zakupy inwestycyjne, ale myślę, że to wszystko mają państwo bardzo dokładnie opisane w materiałach, więc nie będę już tego omawiała.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Chciałabym również powiedzieć, że poza tegorocznym budżetem, tym który przedstawiam, po raz pierwszy Kancelaria Sejmu musiała przygotować drugi budżet, napisany jak gdyby w inny sposób, tak zwany budżet zadaniowy. Robiliśmy to pierwszy raz. Przez cały rok pracownicy się szkolili w tym zakresie, jak również kierownictwo Kancelarii. Przyjęliśmy, że Kancelaria Sejmu ma jedną funkcję. Funkcją tą jest zarządzanie państwem, a zadaniem jakie przyjęliśmy w budżecie zadaniowym jest obsługa parlamentu i jego organów w zakresie merytorycznym, organizacyjnym, finansowym i technicznym. Podzadaniem jest obsługa Sejmu i jego organów w zakresie merytorycznym, organizacyjnym, finansowym i technicznym. Aby dokonać takiego przedstawienia budżetu, w wyniku szkoleń, ustaliliśmy, że miernikiem dla takiej instytucji jak nasza – w zasadzie trudno było ustalić ten miernik, ale ustalono po różnych szkoleniach, negocjacjach i pytaniach, bo to robimy po raz pierwszy – jest w zasadzie państwa ocena. Któż bowiem inny ma ocenić zadania, które wykonuje Kancelaria, jak nie posłowie. To nie jest tak jak w ministerstwie, że szef jednostki, czyli minister jasno określi co robią jego urzędnicy. Zwróciliśmy się do państwa z ankietą. Przepraszam, że było to w okresie urlopowym, ale taki był harmonogram przyspieszenia z Ministerstwa Finansów. Stąd pozwoliłam sobie przesłać zapytanie i tę ankietę w czasie przerwy do biur poselskich. Niestety troszkę mało było osób, które na tę ankietę odpowiedziało. W wyniku tej ankiety ocenili nas państwo, w skali od 1 do 5, na: 4,2. Taki przyjęliśmy miernik na rok przyszły, ocenę Kancelarii na 4.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">To jest w zasadzie wszystko. W przyszłym roku i co roku będziemy takie ankiety do państwa kierowali z prośbą o ocenę. Było w niej kilka pytań. Jeśli w przyszłym roku chcieliby państwo, żebyśmy zadawali inne pytania, gdyż co innego państwa interesuje, to oczywiście, je zmienimy. To nie są pytania stałe, które muszą akurat tak brzmieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Dziękuję pani minister. Otwieram dyskusję. Jest już pierwsze zgłoszenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselWojciechKossakowski">Mam pytanie do § 4300. Dość szczegółowo zostały tu wyjaśnione i opisane wszystkie usługi, ale na samym końcu jest znowu pozycja: pozostałe usługi – 693 tys. zł. Chciałbym prosić o wyjaśnienie na co te 693 tys. zł byłoby przeznaczone, bo jest to dość znaczna kwota. Na wydatki związane z wizytami delegacji wydajemy 723 tys. zł, a tu dodatkowo wstawiamy pozostałe usługi – 693 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselWojciechKossakowski">Chciałbym zapytać się jeszcze o organizację festynu. Co to za festyn, czego dotyczy i kiedy będzie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Chcę tylko powiedzieć, że oczywiście każde pytanie dotyczące celowości wydatków jest na miejscu, jak najbardziej, tylko na tym etapie nie zgłaszamy jeszcze poprawek, bo jest to dopiero wstępna ocena projektu budżetu Kancelarii Sejmu na 2010 rok. Nad budżetem Kancelarii będziemy debatować dopiero wtedy kiedy pani minister skieruje formalnie projekt budżetu państwa na 2010 rok. Dzisiaj dyskutujemy, zadajemy pytania. Wstępnie zaopiniujemy ten projekt, oczywiście, natomiast prace nad budżetem dopiero odbędą się tradycyjnie w miesiącu grudniu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Myślę, pani minister, że być może pojawi się jeszcze kilka pytań i wtedy pani en bloc udzieli odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselAntoniBladek">Panie Przewodniczący! Pani Minister! Szanowni Państwo! Mam następujące pytania. Chodzi mi o uszczegółowienie funduszu dyspozycyjnego, tego wykazanego na str. 18, bo jest również fundusz dyspozycyjny w części świadczeń poselskich; to jest kwota 71.500 tys. zł. Ten drugi w miarę jest jasny.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselAntoniBladek">Natomiast chodzi o uszczegółowienie, co to są za wydatki, bo jest to też kwota dość taka pokaźna: 1.835 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselAntoniBladek">Kolejne pytanie dotyczy wydatków z § 4440 – Odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Chodzi o świadczenia poselskie. I jest tu podana kwota przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w II półroczu 2009 – w wysokości 2792 zł pomnożona przez liczbę posłów. O jaki to fundusz chodzi? Rozumiem, że jest fundusz świadczeń na udzielanie pożyczek, ale one są zwrotne? Może nie jestem doinformowany. Ale jeśli posłowie zwracają pożyczki w ratach, z jakimiś odsetkami, to on jest jakby odnawialny. Może być jedynie uzupełniany o jakąś kwotę. Stąd też mam tutaj wątpliwość.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselAntoniBladek">Kolejne pytanie jest następujące. Myślę, że może być tutaj jakieś drobne niedopatrzenie w części II: Wydatki komórek organizacyjnych, w § 3020 – Wydatki osobowe niezaliczane do wynagrodzeń. W szóstym tiret – w punkcie wydatki obejmują – jest napisane, że: „zgodnie z postanowieniami Kodeksu pracy uprawnienie to wynosi sześciomiesięczne średnie wynagrodzenie oraz, że wypłacone zostaną 2 odprawy”. Zostaną 2 odprawy, to ja rozumiem, że chyba odprawa w wysokości dwóch średnich. To jest na str. 8. Natomiast na str. 22 znowu przywołany jest Kodeks pracy: „uprawnienie to wynosi trzymiesięczne uposażenie oraz, że wypłacone zostaną 2 odprawy”. Tu akurat pokazany jest sposób przeliczenia.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PoselAntoniBladek">Myślę, że może być tu błąd, bo w pierwszym przypadku ma zastosowanie Kodeks pracy, a w drugim ustawa o wykonywaniu mandatu posła.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#PoselAntoniBladek">To na razie byłyby wszystkie moje pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselMiroslawPawlak">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Pani Minister! Kancelaria Sejmu to organ obsługujący nas wszystkich posłów i zawsze ze wszystkich obowiązków wywiązujecie się państwo wzorowo. Chcę w tym miejscu poprosić panią minister o wskazanie trzech najważniejszych priorytetów bez których Kancelaria nie mogłaby spełniać swych funkcji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselMiroslawPawlak">Pytanie drugie; proszę o przybliżenie członkom Komisji, jaki jest stosunek pani minister do kwestii ustawowego uregulowania statusu Straży Marszałkowskiej? Chodzi o zrównanie jej uprawnień z BOR-em lub policją.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselMiroslawPawlak">Pytanie trzecie; proszę o uszczegółowienie konieczności wydatków finansowych związanych z organizacją polskiej prezydencji w wymiarze parlamentarnym – dział IV.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselMiroslawPawlak">Ostatnie pytanie; jak rozliczane są usługi świadczone na rzecz Kancelarii Senatu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselAgnieszkaPomaska">Pani minister, chciałam poruszyć dwie sprawy. Pierwsza to jest taka drobna, którą nieformalnie krótko poruszyliśmy na posiedzeniu Komisji. Jest to kwestia drukowania różnego rodzaju materiałów. Wiem, że to nie będzie duża oszczędność i być może nawet nie należy zaznaczać, czy zmieniać budżet Kancelarii Sejmu, ale chodzi chociażby o listę zgłaszanych interpelacji i zapytań. Na każdym posiedzeniu każdy z posłów otrzymuje kilkadziesiąt stron. Myślę, że gdyby to było tylko w wersji elektronicznej, to by wystarczyło i dużo łatwiej byłoby z tego korzystać, a w takiej formie drukowanej, to od razu trafia niestety do kosza. A więc mam taką prośbę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselAgnieszkaPomaska">Mam jeszcze pytanie o świadczenie usług informatycznych w biurach poselskich. Jak wyliczyłam to wynosi średnio 400 zł miesięcznie na biuro. Czy rzeczywiście te usługi są świadczone? Mam bowiem wrażenie, że wielu posłów w zasadzie nie korzysta już z komputerów stacjonarnych. Być może nie jest to do rozważenia na przyszły rok, ale na kolejny, czy nie jest to w jakiejś części zbędny wydatek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Nie zwracam się z prośbą do pani minister, ale do nas. Przepraszam, że będę się powtarzał, bo chyba co roku to mówię. Chodzi o to, żeby Komisja była uprzejma wystąpić do Prezydium Sejmu w formie uchwały, zalecenia, prośby, czy opinii, by Prezydium Sejmu było uprzejme zrobić wreszcie plan inwestycyjny, cztero-, sześcio-, dziesięcio-, nie wiem, iluś letni i aby ten plan inwestycyjny miał odzwierciedlenie co roku w budżecie Kancelarii Sejmu; abyśmy wiedzieli, że jest coś potrzebne, to coś co jest określone i co roku po prostu coś robimy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselWaclawMartyniuk">To jest moja prośba, po raz kolejny, żeby wystąpić z tym do obywatela Prezydium Sejmu. Co zrobi Prezydium Sejmu wiemy doskonale, ale miejmy to w każdym razie w łaskawej pamięci, że z czymś takim wystąpiliśmy, iż jakieś elementy planowania u nas były. To jest pierwsza rzecz.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselWaclawMartyniuk">Druga rzecz jest też prośbą do nas, czyli do Komisji, żeby w takim samym trybie wystąpić do Prezydium Sejmu, by obywatel Prezydium Sejmu było uprzejme wszystkie nakłady związane z prezydencją i z Sesją Zgromadzenia Parlamentarnego NATO wyjąć z naszego budżetu i być może wspólnie z Kancelarią Premiera, z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej, czy z Ministrem Spraw Zagranicznych stworzyć osobny fundusz na finansowanie tego przedsięwzięcia. Dlaczego o tym mówię? Zdajemy sobie sprawę z tego, że w przyszłym roku mamy budżet, który jest budżetem, który ma 52 mld zł deficytu, a być może będzie tego troszkę więcej, potem okaże się przed samymi wyborami – mniej, ale w momencie kiedy będzie konstruowany budżet – mam jedną głowę i ją tutaj daję – że rząd wystąpi, żeby ściąć różne rzeczy. Oczywiście, nie będziemy mogli ścinać wszystkiego tego co jest związane z prezydencją, czy też z tym co jest związane ze Zgromadzeniem Parlamentarnym NATO, tylko będziemy ścinać to co jest potrzebne dla normalnego funkcjonowania instytucji, która się nazywa Sejm RP. Wiemy o tym dobrze. Tak samo wie o tym pani minister, tylko oczywiście tego nie powie i wszyscy ci, którzy tutaj w Sejmie siedzą już parę lat. Z tym będziemy mieli do czynienia. Stąd też proszę, żebyśmy wystąpili w takiej właśnie intencji, o której teraz mówię.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselWaclawMartyniuk">Wreszcie trzecia rzecz; tu się zwracam tylko i wyłącznie do posłów koalicji, koleżanek i kolegów. Otóż, w tymże budżecie są zapisane podwyżki płac dla posłów, takie same jak dla całej sfery budżetowej. I znowu mam jedną głową i daję sobie ją tutaj uciąć i ją stawiam, że wystarczy mój szlachetny kolega, siedzący tutaj z „Faktu”, iż gdzieś w miesiącu lutym, może marcu, czy kwietniu, znowu przed wyborami będzie wielki tytuł w „Fakcie”, „Rzeczpospolitej”, „Dzienniku” – obojętnie jakiej gazecie – jakim prawem, przy takiej dziurze budżetowej 52 mld zł, posłowie, czy w ogóle „R-ka” będzie chciała podwyżki? Jak to może być? Oczywiście, taki sam mechanizm będzie jak w tym roku. Przypomnijcie sobie państwo marzec tego roku – gwałtowana zmiana ustawy i zmniejszenie budżetu w tej części. W związku z tym, albo my tutaj mówimy: nie, albo też od razu mówmy, że podwyżek nie będzie, bo nie ma sensu się tak wygłupiać – przepraszam za wyrażenie – jak wygłupiliśmy się w tym roku.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoselWaclawMartyniuk">I to jest panie przewodniczący, szanowne koleżanki i koledzy moje trzy uwagi do tego budżetu, bo cała reszta wynika z przepisów, z zasad, ustaw i oprócz paru groszy w tę, czy w inną, więcej tutaj nic zrobić nie możemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Oczywiście pan redaktor nie musi odpowiadać na to pytanie. To była nasza luźna refleksja, publicznie wyrażona przez pana przewodniczącego Martyniuka.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Oczywiście będziemy, panie przewodniczący, nadal podpytywać Prezydium, czy jest skłonne opracować taki wieloletni program. Zwracaliśmy się już w tej sprawie, na pana zresztą wniosek, w ubiegłym roku, dokładnie 19 września.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Dlatego powtarzam to co roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Pan przewodniczący Martyniuk 4 lata kierował Komisją i wie, że bardzo trudno Prezydium zmusić do...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">2 lata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Tak. Dwa lata.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Drodzy państwo, wyczerpaliśmy chyba pierwszą turę pytań...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Proszę również o stosunek do tego mojego drugiego postulatu, żeby te pieniądze związane z prezydencją i z NATO jednak w jakiś sposób z tego naszego budżetu zdjąć, by na zewnątrz nie pokazywać to co będzie zawsze pokazywane, czyli zwiększone...</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselWaclawMartyniuk">Najmocniej przepraszam, że tak panu przewodniczącemu wchodzę w słowo. Otóż, znamy mechanizm działania wszystkich. Nikt nie patrzy na analitykę, czyli z czego co wynika i dlaczego są takie, a nie inne kwoty, tylko każdy patrzy na to, że jest 5% więcej, czy 3% czy ileś tam procent. W związku z tym – co robić? Ciąć. Więc ja po prostu chcę przed tym nas uchronić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Doskonale rozumiem intencję. Nie wiem, czy od strony formalnej, od strony metodyki prac nad budżetem – tu przewodniczący Urbaniak jest specjalistą, jako członek Komisji Finansów Publicznych – będzie to możliwe, ale intencję rozumiem. Zajmiemy się tym jeszcze na prezydium, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Oddaję głos pani minister. Pani minister, może pani sama odpowiadać, ewentualnie prosić o odpowiedź, któregoś z obecnych tu dyrektorów. O tym pani już sama zdecyduje. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Pierwsze pytanie dotyczyło § 4300, gdzie jest zaplanowana duża kwota 693 tys. zł na usługi. Proszę państwa, to są usługi drobne i najróżniejsze, zaczynając na przykład od montażu żaluzji, rolet, mosiężnych tabliczek, jeśli ktoś się zmienia; jest na przykład powołany nowy marszałek, ale również to są różne druki, czy materiały informacyjne. Również w tej pozycji jest odprowadzanie ścieków. Jest to więc duża pozycja, jak w takiej wielkiej instytucji, która jest takim workiem do którego się sięga kiedy pojawiają się niezaplanowane, nagłe środki, a konieczne do wydania.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Pytali państwo o festyn. Kilka lat temu wprowadzono tę pozycję do budżetu. Jednak już od jakiegoś czasu, w wyniku oszczędności, wykorzystywana jest znacznie mniejsza kwota. Na przykład w tym roku mając 50 tys. zł, wykorzystaliśmy 30 tys. zł. Jest to festyn dla dzieci pracowników. Organizujemy go raz w roku na Dzień Dziecka. Do tej pory robiliśmy to z Kancelarią Senatu, raz się zdarzyło, że robiliśmy to również z Prokuratorią Generalną, z Kancelarią Prezydenta RP. Będziemy się starali – tutaj muszę złożyć taką deklarację – jak najoszczędniej, jak najmniej wydawać środków na ten festyn, ale jednak związki zawodowe, które w Kancelarii są dwa, postulują, żeby zatrzymać tę imprezę dla dzieci pracowników.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Następne pytanie było o Fundusz Dyspozycyjny. Proszę państwa, Fundusz Dyspozycyjny to jest Fundusz, który obejmuje między innymi współpracę z zagranicą. To jest również taki Fundusz, który jest wykorzystywany na przykład, gdy pan marszałek, Prezydium zapraszają gości zagranicznych. Przeznaczany jest na delegacje, spotkania, zdarzają się też kolacje, różnego rodzaju spotkania na poziomie marszałka i na poziomie całej „R-ki”, czyli wicemarszałków i „R-ki” sejmowej.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Tu pan Martyniuk podpowiada, że w tym są również kwiaty. Panie przewodniczący, wydatki na kwiaty zostały znacznie ograniczone. Przeznacza się je tylko na kwiaty w dni posiedzeń Sejmu raz w tygodniu. Wystrój gabinetów w kwiaty również został drastycznie zmniejszony.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Pan poseł pytał o Fundusz Świadczeń Socjalnych dla posłów. Panie pośle, nie są to tylko pożyczki dla posłów, które są zwracane, to jest bardzo duża kwota, nawet większa – jeśli się nie mylę – na zapomogi dla byłych posłów. Posłowie dają zapomogi byłym posłom i to dużo zapomóg i nie zwracają tych środków do Funduszu Socjalnego obecnych posłów. Stąd jest to taka kwota, zresztą naliczona zgodnie z ustawą o funduszu socjalnym. Jest to stała pozycja zgodna z ustawą.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Jeśli chodzi o odprawy to są odprawy: dla pracowników i dla posłów. Są to pozycje ustalone zgodnie z wszelkimi przepisami i są różne. Na odprawy dla pracowników jest inna kwota, a na odprawy dla posłów – inna. Daj Boże, żeby nie trzeba było z tego skorzystać.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Pan poseł pytał o moje stanowisko w sprawie statusu Straży Marszałkowskiej. Jako szef tej jednostki chciałabym, żeby status Straży Marszałkowskiej był jak najwyższy, ale tak naprawdę to nie zależy od szefa tylko od ewentualnego projektu ustawy, który państwo – jeżeli będzie – uchwalicie lub nie. Nic więcej na ten temat nie mogę powiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Było też pytanie o nasze usługi, które świadczymy na rzecz Senatu. Świadczymy bardzo dużo usług na rzecz Senatu. Mają to państwo wyszczególnione na ostatniej 36 stronie projektu budżetu Kancelarii Sejmu; poczynając od usług hotelowych. Proszę państwa, obecnie w Kancelarii Sejmu jest 62 senatorów i oczywiście pozycja utrzymania tych 62 pokoi jest w budżecie Kancelarii Sejmu. Obsługa biblioteczna, którą świadczymy, jest też w budżecie Kancelarii Sejmu. Dotyczy to również: obsługi eksploatacyjnej telewizji wewnętrznej, utrzymania zieleni, odśnieżania, wywozu odpadów komunalnych, sprzątania terenu wokół budynków zajmowanych przez Kancelarię Senatu, kosztów całej energii elektrycznej – które wiadomo, że bardzo wzrastają – kontroli pirotechnicznej, Staży Marszałkowskiej; 150 osób jest na etacie Kancelarii Sejmu. To wszystko jest u nas.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Chciałabym również powiedzieć, że należymy do różnego rodzaju organizacji międzynarodowych i ta pozycja w budżecie jest również wysoka. Senatorowie biorą udział we wszystkich wyjazdach, delegacjach stałych i nie stałych. Za wszystkie te pozycje my płacimy. Płacimy całość składek. A waluta w ostatnim okresie wzrasta. Stąd pozycja w budżecie Kancelarii Sejmu na ten cel również jest wysoka; nawet bardzo wysoka.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Pani poseł pytała się o druki. Proszę państwa, niestety jest grupa posłów, która chce otrzymywać druki, na przykład wszystkie projekty...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselAgnieszkaPomaska">Mówiłam o innych, na przykład chodzi o listę interpelacji...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Ale pani poseł, to jest identycznie jak z drukami. Wielokrotna akcja powtarzana już chyba trzy lata z rzędu, jak nie dłużej, żeby rezygnować z druków, bo otrzymujecie państwo wszystko do biur poselskich – każdy może otrzymać co chce drogą elektroniczną – niestety, choć dała dużą poprawę, to 46 posłów dalej chce odbierać te druki i mają takie prawo. Identyczna jest sytuacja z drukami, o których pani mówi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselAgnieszkaPomaska">Ale wszyscy posłowie to dostają...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Tu jest pan dyrektor Dąbrowski. Wystosujemy pytanie do posłów: kto rezygnuje z druków i z jakich i wtedy po tej akcji...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Trzeba ponowić apel, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Inny apel, bo teraz jest inny apel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselAgnieszkaPomaska">Może zapytać: kto chce?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">No, właśnie. Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Proszę państwa, jeśli chodzi o biura poselskie i komputery; przechodzicie państwo na laptopy. To jest wszystko prawda, ale o co nam chodzi? Chodzi nam o to, żeby komputer w biurze poselskim miał stały kontakt z Kancelarią Sejmu. Dobrze wiemy, że poza tym, iż państwo pracujecie, to jeszcze pracują państwa pracownicy. I często was nie ma w biurze, jesteście zupełnie gdzie indziej, a biuro działa jak najbardziej. A my mamy różnego rodzaju informacje, komunikaty i prace wtedy często przejmują pracownicy, bo po to są zatrudnieni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">Główny problem jest taki, że to jest sprzęt, którego właścicielem jest firma, która zastrzegła sobie, iż trzeba mieć zgodę na umieszczanie w tym komputerze jakichkolwiek dodatkowych programów również tych, które można za darmo ściągnąć z sieci. I teraz to co my umiemy zrobić w zakresie informatyki to jest jedno, a najczęściej naszymi pracownikami są ludzie młodzi, którzy gdy urodzili się, to komputery już istniały. A więc ich sprawność i umiejętność posługiwania się różnymi programami jest dość duża, w związku z tym w naturalny sposób, na przykład u mnie w biurze, wykorzystuje się laptop, bo nikt im nie zabroni, ściągnięcia darmowego, legalnego programu z Internetu, który jest im w pracy przydatny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Nie wszyscy mają takie umiejętności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">To nie jest kwestia umiejętności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselJaroslawUrbaniak">O tym rozmawialiśmy już kilka razy. Jest to dość duży kłopot, ten, że właścicielem tego sprzętu nie jest Kancelaria Sejmu tylko firma zewnętrzna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Proszę państwa, to jest duży kłopot dla was, natomiast w standardzie, który my chcemy otrzymać w komunikacji z wami, to jest udogodnienie. Tu bardzo bym prosiła, żeby dyrektor Biura Informatyki, pan Jabłoński, wytłumaczył jaka jest przyczyna, bo to, że młodzi pracownicy wszyscy potrafią obsługiwać świetnie komputery, potrafią ściągać programy, to my nie mamy żadnej wątpliwości, tylko czy tak naprawdę w standardzie chcemy, żeby tak było jak pan przedstawia, bo to dzisiaj licealista potrafi. To dzisiaj jest już żadna umiejętność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselAgnieszkaPomaska">Rzeczywiście przydałoby się takie wyjaśnienie od informatyka. Poruszałam sprawę utrzymania tych komputerów. Rocznie utrzymanie jednego komputera, jego serwis kosztuje prawie 5 tys. zł. To jest kwota, za którą obecnie można kupić dwa laptopy i dlatego powątpiewam w sens tego serwisowania komputerów. Chętnie oddam ten komputer i w zamian za to kupię moim asystentom dwa laptopy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Ale dzisiaj kwota, proszę pani – to też powinna pani wiedzieć – związana z informatyką nie wiąże się z kwotą zakupu sprzętu, tylko kwota ta związana jest głównie z oprogramowaniem i serwisowaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselAgnieszkaPomaska">Właśnie mówię o serwisie. Serwis jest moim zdaniem drogi. 400 zł miesięcznie to jest dużo za serwis...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Pani poseł, to nie jest kwota za którą my kupimy, to jest kwota planowa. Jeżeli w przetargu wyłonimy kogoś kto nam zaproponuje nie 400 zł, a 150 zł, to na pewno nie kupimy za 400 zł. Może pan dyrektor Jabłoński wytłumaczy...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Szanowni państwo, proponuję, żebyśmy dzisiaj tego tematu nie kontynuowali. Poświęcimy jedno ze spotkań naszej Komisji tematowi informatyzacji, dlatego że pan dyrektor też ma plany. Obiecaliśmy sobie w tej kadencji, iż będziemy monitorować te ambitne plany pana dyrektora dotyczące między innymi połączenia systemu, który funkcjonuje w Kancelarii Premiera, w Kancelarii Prezydenta RP, żeby śledzić cały proces legislacyjny począwszy od inicjatyw rządowych. Ale zajmiemy się tym na oddzielnym posiedzeniu. Obiecuję, że takie posiedzenie, z takim tematem, wprowadzimy jeszcze w tym półroczu.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Bardzo proszę, pani minister o kontynuowanie odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Pan poseł Martyniuk poczynił uwagę, że dobrze by było, żeby budżet na organizację Sesji ZP NATO i prezydencji był budżetem odrębnym, łącznie z budżetem rządowym.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Miałam spotkanie z panem ministrem Dowgielewiczem i ustalaliśmy pewne rzeczy, przygotowując prezydencję w przyszłości, w wymiarze polskim, czyli rządowym i parlamentarnym, zasięgając opinii jak to robiono w innych krajach. Między innymi rozmawiałam bezpośrednio z szefem Kancelarii w Bundestagu i oni też mieli ten budżet w swoim władaniu.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Proszę państwa, w trakcie bieżącego zarządzania i podejmowania decyzji często wynikają sytuacje... bo to jest praca, która będzie pracą szybką. Podejmowane są decyzje związane z zakupem, czy z usługą i czasami trzeba to zrobić od razu. Jeżeli ja, jako szef jednostki, zwracałabym się na przykład do ministra rządowego, to by po prostu trwało. A poza tym do tej pory nie było tak, żeby budżet Kancelarii Sejmu był przekazywany w inne władanie. Stąd biorąc przykład z moich kolegów, z innych parlamentów, wprowadziłam to do budżetu Kancelarii Sejmu. Jest tylko wspólna pozycja, to znaczy pozycja w budżecie rządowym, że 40 pracowników z naszej Kancelarii będzie uczestniczyć w programie rządowym szkolenia pracowników, przygotowywania ich do prezydencji. Ale niezależnie od tych 40 osób umieszczonych w tamtym zespole szkoleń w tegorocznym i przyszłorocznym budżecie jest spora kwota na wewnętrzne szkolenia dodatkowe pracowników też tutaj u nas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Dziękuję za głos pana przewodniczącego Martyniuka, bo dobrze, żeby dotarło też do polskiego społeczeństwa, że prezydencja również kosztuje. Nie tylko wzrastają wydatki Kancelarii Sejmu. Wszystkie instytucje centralne, które będą miały udział w goszczeniu wszystkich możliwych delegacji na wszystkich szczeblach muszą takie środki sobie zabezpieczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Chciałbym tylko uzupełnić moją wypowiedź, na kanwie tego co powiedziała pani minister, otóż, technicznie jest to możliwe, ponieważ jest to rezerwa celowa w budżecie państwa do dyspozycji pani minister, ale to jest już technika, to już nie o to mi chodzi. W każdym razie, mówię, że można i tutaj nie ma specjalnego problemu. Natomiast istotą mojej propozycji było to, żeby nie spowodować, poprzez wydatki na Zgromadzenie i na prezydencję, które są przewidziane w budżecie na 2010 r., koniecznego obcięcia, które będzie – i wszyscy o tym wiemy – budżetu w innych pozycjach Kancelarii Sejmu, które wynikają z istoty naszej pracy. Podkreślam: z istoty naszej pracy.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PoselWaclawMartyniuk">Jeszcze raz mówię, mam jedną głowę i ją tutaj kładę, że w momencie kiedy przyjdzie debata nad budżetem będziemy obcinać. Nie będziemy obcinać tam gdzie jest prezydencja, gdzie jest zewnętrzny wyraz naszej działalności, tylko będziemy obcinać tam, gdzie jest nasza praca. I stąd też proponowałem i jeszcze raz tutaj proponuję, żeby tak to skonstruować, by te pieniądze ulokować w rezerwie celowej. Dysponentem spokojnie może pani być, bo to jest kwestia techniki i niczego więcej, natomiast żebyśmy my jak najmniej obcinali z tego co stanowi istotę naszej działalności, bo obcinać będziemy – przecież wiemy o tym doskonale. To wszystko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Zastanowimy się nad tym na prezydium, panie przewodniczący, jak potraktować ten wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselWaclawMartyniuk">Albo będziemy sobie opowiadać bajki albo będziemy mówili prawdę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Czy są jeszcze jakieś głosy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselWojciechKossakowski">Mam jeszcze pytanie do pani minister o zasadność zakupu środków transportu. Wiadomo, że mamy kryzys, iż trzeba oszczędzać. Czy wydanie prawie miliona zł na samochody, wózki widłowe jest wskazane? Chciałbym też zapytać, czy te samochody zostały wyeksploatowane i zastępujemy nowymi, czy dokupujemy nowe? Na jakiej jest to zasadzie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Panie pośle, w poprzednich latach była zasada, że co roku kupowało się samochody, aby właśnie nie było takich dużych wydatków i odnawiało się transport. Chodzi o transport, który na przykład w przypadku samochodu osobowego miał powyżej 300 tys. km przebiegu albo ponad 10 lat użytkowania. Wtedy ten samochód był przeznaczony w drodze przetargu do sprzedaży. W tym roku nie kupiliśmy w ogóle sprzętu. Autokar, który mamy, jest już kilkunastoletni. On jest w zasadzie autokarem do wycofania. Ponieważ w tym roku nie kupiliśmy nic, a zbliżają się te organizacje, o których mówimy, to zaplanowaliśmy tak jak zaplanowaliśmy, ale to pozostanie do państwa oceny. Uważamy, że ten transport, który już nam się zestarzał i na dodatek jest konieczny na następne dwa lata...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Z całą pewnością wrócimy do tego w grudniu, kiedy będziemy opiniowali już budżet, które pozycje są racjonalne, a które – nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#SzefKancelariiSejmuWandaFidelusNinkiewicz">Żaden z tych zaplanowanych samochodów nie jest samochodem osobowym, typu limuzyna, to są mikrobusy od 6 do 20 osób, stąd z góry planujemy, że będą one na te właśnie przewozy grupowe. Teraz jest taka zasada w Kancelarii, iż nie wyjeżdżają Komisje, jeżdżą zespoły wizytacyjne po kilku posłów, stąd ten typ transportu – uważamy – że będzie lepiej wykorzystany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PoselWojciechKossakowski">Dziękuję, pani minister. Tak myślałem, ale chciałem to usłyszeć od pani.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Szanowni Państwo, myślę, że każdy z posłów ma tę świadomość – bo takie były głosy – iż chociaż wydatki zostały zaplanowane w sposób odpowiedzialny, racjonalny, to ja również nie mam złudzeń jak pan przewodniczący, jak większość z państwa, że będziemy na pewno szukali dalszych oszczędności w czasie pracy nad budżetem. Prosiłbym panią minister i służby pani podległe, żeby taką optykę przyjęły. Będziemy się przyglądali wszystkim wydatkom, także tym na transport, materialnym, osobowym, bo z całą pewnością pojawi się wiele słusznych, uzasadnionych potrzeb, które nie zostały w budżecie uwzględnione.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Dziś wnoszę o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu Kancelarii Sejmu na 2010 rok przedstawionego nam i zreferowanego przez panią minister. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu będę uważał, że Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2010 rok. Innych głosów nie słyszę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PrzewodniczacyposelJerzyBudnik">Dziękuję pani minister za przybycie. Wobec wyczerpania porządku obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>