text_structure.xml
44.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Na obecnym posiedzeniu porozmawiamy z przedstawicielami Związku Województw RP oraz urzędów marszałkowskich. Okazało się, że przybyli też przedstawiciele Związku Powiatów Polskich, którzy nie mogli uczestniczyć w porannym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Czy jest obecny przedstawiciel urzędów marszałkowskich?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KierownikWydzialuPrawnoLegislacyjnegowUrzedzieMarszalkowskimWojewodztwaMazowieckiegoZbigniewCzajor">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Czy jest obecny przedstawiciel Związku Powiatów Polskich?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzgeneralnyZwiazkuPowiatowPolskichRudolfBorusiewicz">Dziękuję za uwzględnienie naszej prośby o przesunięcie spotkania. Dzisiaj mieliśmy też spotkanie z premierem w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzgeneralnyZwiazkuPowiatowPolskichRudolfBorusiewicz">Wraz ze mną jest obecny wiceprezes zarządu Związku Powiatów Polskich, starosta opatowski Kazimierz Kotowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Czy ktoś reprezentuje Związek Województw RP?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorBiurawZwiazkuWojewodztwRPBogdanCiepielewski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Mając na względzie doświadczenia z dwóch poprzednich posiedzeń Komisji, zapytam, czy przedstawiciele samorządów mają propozycje zmian dotyczące funkcjonowania samorządów. Rozpoczniemy od urzędu marszałkowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KierownikwydzialuwUMWMZbigniewCzajor">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">W takim razie proszę o ich prezentację. Po wystąpieniach wszystkich przedstawicieli samorządu przeprowadzimy dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KierownikwydzialuwUMWMZbigniewCzajor">Na wstępie chciałbym podziękować w imieniu Marszałka Województwa Mazowieckiego za zaproszenie na posiedzenie w tak ważnej sprawie, jaką jest funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego i ich organów. Jednocześnie, w imieniu marszałka Adama Struzika, chciałbym przeprosić za niemożność jego osobistego uczestnictwa w dzisiejszym spotkaniu z uwagi na wcześniej przyjęte zobowiązania służbowe.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KierownikwydzialuwUMWMZbigniewCzajor">Obok tez, które zostaną Komisji przedłożone w formie pisemnej, chciałbym wspomnieć o kwestiach ustrojowych, ważnych dla funkcjonowania samorządu województwa. Bez wątpienia będą one mieć przełożenie na funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego innych szczebli.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#KierownikwydzialuwUMWMZbigniewCzajor">Rozpocznę od konstytucyjnych, ustrojowych zasad, które w dotychczasowych regulacjach prawnych nie zawsze są uwzględniane przez prawodawcę.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#KierownikwydzialuwUMWMZbigniewCzajor">Województwo, podobnie jak i inne szczeble samorządu terytorialnego, funkcjonuje poprzez osoby prawne, poprzez swoje organy stanowiące i wykonawcze. Tymczasem, w wielu ustawach – jestem gotów podać przykłady – obok organów realizujących zadania przypisane województwu ustawodawca bardzo często kreuje nowy organ, a mianowicie marszałka województwa. Na przykład, w ustawach dotyczących organizacji rynku pracy i przeciwdziałania bezrobociu, czy też usług turystycznych ustawodawca przekazując zadania do realizacji marszałkowi województwa. Czy to oznacza, że zadania te nie są zadaniami realizowanymi przez województwo? Otóż nie. Niezbyt precyzyjne dookreślenie zadań i organów, podmiotów, które mają realizować zadania, powoduje w praktyce wiele komplikacji.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#KierownikwydzialuwUMWMZbigniewCzajor">Zgodnie z art. 45 ustawy o samorządzie województwa, zadania województwa realizuje zarząd województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych. Tymczasem ustawodawca do realizacji zadań wprowadza dodatkowy organ, a właściwie quasi-organ w postaci marszałka województwa. Powstaje wątpliwość, czy województwo ma realizować zadania tylko poprzez urząd marszałkowski. Pytanie to rodzi się na gruncie art. 45. To zarząd województwa powinien decydować, czy zadania będą realizowane przy pomocy urzędu marszałkowskiego czy przy pomocy innych wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych bez względu na formę funkcjonowania owych jednostek, a więc bez względu na to, czy posiadają one osobowość prawną czy nie.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#KierownikwydzialuwUMWMZbigniewCzajor">Mało tego. Dodatkowym elementem utrudniającym funkcjonowanie województwa i jego organów jest fakt, że ustawodawca w wielu ustawach wskazuje jednostkę organizacyjną, przy pomocy której województwo ma realizować zadania. Na przykład, w ustawie o przeciwdziałaniu bezrobociu i instytucjach rynku pracy wskazuje wojewódzki urząd pracy. W przepisach wykonawczych niższej rangi niż rozporządzenie, funkcjonujących na gruncie ustawy dotyczącej zasad rozwoju regionalnego, stwierdza się, że zadania zarządu województwa, które wyraźnie są określone, zadania zarządu województwa jako instytucji zarządzającej lub pośredniczącej, a także jako beneficjenta, ma wykonywać urząd marszałkowski. Dlaczego?</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#KierownikwydzialuwUMWMZbigniewCzajor">Województwo mazowieckie w ubiegłym roku do realizacji zadań z obszaru rozwoju regionalnego utworzyło własną jednostkę organizacyjną. Jej funkcjonowanie zostało zakwestionowane zarówno przez wojewodę, jak i przez administrację rządową, a konkretnie resort gospodarki. Dopiero w wyniku sporu sądowego przed wojewódzkim sądem administracyjnym województwo uzyskało pozytywne rozstrzygnięcie. Sąd orzekł, iż może tworzyć podobne jednostki, może wykonywać swoje zadania przy ich pomocy. Mało tego, strona rządowa reprezentowała pogląd, że zarząd województwa może zlecić swojej jednostce wykonywanie zadań instytucji zarządzającej czy pośredniczącej, ale na podstawie zawartego porozumienia. Jak organ województwa może zawierać porozumienia sam z sobą? Wojewódzka jednostka organizacyjna, które funkcjonuje w obrocie prawnym w formie jednostki budżetowej, nie ma zdolności prawnej do samodzielnego funkcjonowania. Funkcjonuje tylko w granicach kompetencji i przywilejów, jakie jej dyrektorowi lub kierownikowi da w drodze pełnomocnictwa, upoważnienia zarząd województwa. Tutaj dochodzi do ograniczenia.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#KierownikwydzialuwUMWMZbigniewCzajor">Widzimy pilną potrzebę zmiany przepisów ustawy o samorządzie województwa, ale nie tylko. Zmiany potrzebne są także w ustawie odnoszącej się do zasad rozwoju regionalnego. Wiążącymi dla zarządu województwa, realizującego prawa instytucji zarządzającej lub pośredniczącej, są instrukcje wydawane przez Ministra Gospodarki. W wyniku owych instrukcji zarząd województwa został zobowiązany do opracowania wewnętrznych instrukcji. Opracował je. Nawet zostały one przyjęte w trakcie wczorajszego posiedzenia zarządu. Jest to zbiór dokumentów liczący ponad sześćset stron. Życzę każdemu urzędnikowi stosowania w praktyce tego typu instrukcji.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#KierownikwydzialuwUMWMZbigniewCzajor">Nadmierna biurokracja w postaci tworzenia zbędnej liczby dokumentów, reguł, zasad utrudnia funkcjonowanie jednostek. Potem głosi się tezę, że to organy jednostek samorządu terytorialnego przez swoją nieudolność doprowadzają do sytuacji niepełnego wykorzystania środków unijnych.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#KierownikwydzialuwUMWMZbigniewCzajor">Nie chcę przedłużać swojego wystąpienia, ponieważ, jak mówiłem na wstępie, mam przygotowany materiał pisemny, który pozwolę sobie przedłożyć członkom Komisji. Chciałbym jedynie poinformować, że w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego permanentnie analizujemy funkcjonujące przepisy. Próbujemy w drodze wykładni, a nawet poprzez spory sądowe uzyskiwać interpretację pozwalającą nam na sprawne funkcjonowanie. Mimo wszystko, widzimy potrzebę weryfikacji przepisów.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#KierownikwydzialuwUMWMZbigniewCzajor">Marszałek już w ubiegłym roku podjął próbę wyszukiwania tych przepisów, które stwarzają bariery dla funkcjonowania województwa. Został utworzony niezbyt liczny zespół, który ma za zadanie ocenę wszystkich przepisów ustrojowych, a więc ustawy o samorządzie województwa czy ustawy o finansach publicznych, jak też wszystkich przepisów prawa materialnego, które stanowią podstawę funkcjonowania wspomnianego szczebla samorządu. Wszystkie wymienione regulacje poddajemy analizie. Mamy za zadanie jak najdokładniej wyspecyfikować te regulacje, które utrudniają nam funkcjonowanie, i przedstawić propozycje ich zmiany. Już w tym miesiącu wystąpiliśmy z odpowiednimi wnioskami do ministra właściwego do spraw administracji. Na razie, jest to materiał częściowy. Mamy nadzieję, że w całości uda się nam go przygotować do połowy marca tego roku.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#KierownikwydzialuwUMWMZbigniewCzajor">Jeśli będą jakiekolwiek pytania, postaram się udzielić na nie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Oczekujemy bardziej konkretnych propozycji, choćby takich, jakie przygotował Związek Powiatów Polskich. Nie oceniam ich pod względem merytorycznym. Chodzi o formę. Zostały przygotowane propozycje zmian w poszczególnych artykułach, ustępach wraz z krótkim uzasadnieniem. Rozumiem, że coś takiego możemy otrzymać od przedstawiciela urzędu marszałkowskiego. Dziękuję za doręczony materiał. Właśnie na coś takiego liczyłem. Proszę o powielenie materiału dla wszystkich posłów. Być może, w dalszej dyskusji wrócimy do niego.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Napływające propozycje będziemy oceniali głównie z punktu widzenia interesu petenta. Będziemy zastawiać się, jak, zmieniając przepisy, spowodować, żeby ludzie krócej czekali na decyzje, byli szybciej i taniej obsługiwani. Jest to główne kryterium. Często usprawnienie pracy wewnątrz urzędu poprzez zlikwidowanie różnego rodzaju niepotrzebnych instrukcji czy niejednoznacznych sytuacji prawnych pośrednio skutkuje poprawą w obsłudze ludzi.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Drugim kryterium jest nowoczesność kontaktów, tam, gdzie się da wprowadzić kontakt elektroniczny, zawsze będziemy to promowali.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Trzecim kryterium jest transparentność zmian. Chodzi o to, aby dzięki wprowadzanym zmianom życie publiczne było bardziej jawne.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Po czwarte, jeżeli czegoś można nie regulować, jeżeli można zlikwidować jakąś regulację, będziemy starali się to czynić, tak jak to ma miejsce w przypadku ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Padły propozycje likwidacji określonych przepisów. Sprawę tę zbadamy i ocenimy. Wstępnie deklarujemy chęć uchylenia ustawy, która jest martwa.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Po skopiowaniu materiału przekazanego przez przedstawiciela urzędu marszałkowskiego, być może, jeszcze do niego wrócimy.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Proszę przedstawiciela Związku Powiatów Polskich o prezentację materiału, który wcześniej otrzymaliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Chciałbym serdecznie podziękować za zaproszenie oraz złożyć gratulacje na ręce przewodniczącego Komisji. Do Komisji podchodzimy z dużą życzliwością. Z jej pracami wiążemy olbrzymie nadzieje. Zdajemy sobie sprawę, że rzecz nie będzie prosta i banalna. Realia są, jakie są.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Dysponujemy dość sprawnym współczesnym urządzeniem konsultacyjnym. Mamy sieć internetową, w której pracujemy. Przedstawiony materiał stanowi rezultat błyskawicznej reakcji z terenu. Został poddany wstępnej obróbce. Nie całkiem spełnia wymogi. Proponujemy w nim daleko idące modyfikacje. Czasami dotyczą one rzeczy absurdalnych.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Podpisujemy się pod wypowiedziami przedstawicieli Związku Miast Polskich czy Związku Gmin Wiejskich. Staraliśmy się ich nie powtarzać, skoro mają uniwersalny charakter.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Powiatów przede wszystkim dotyczy nierealny termin sześciu miesięcy na wprowadzenie zmian geodezyjnych. Postarałem się sprawdzić, które propozycje trafiły już do Komisji. Sympatyzujemy z myśleniem ukierunkowanym na życzliwość wobec obywatela, z hasłem „jedno okienko”. Najlepiej odwołać się do przytaczanych już doświadczeń gdańskich, gdzie od strony praktycznej sprawdziło się wyjście samorządu do obywatela i uruchomienie jednego okienka. Wiem, że propozycje dotyczące zapytania o karalność, czy przepływu pieniędzy zostały już przekazane przez stronę samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Jako środowisko samorządowe wspieramy je.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Przepraszam, że nasze materiały przekazaliśmy w jednym egzemplarzu. Przed chwilą przesłałem je na adres e-mailowy sekretariatu Komisji. Kolejne propozycje będziemy sukcesywnie przesyłać Komisji.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Chcielibyśmy bez zbędnej zwłoki przesłać propozycje konkretnych przepisów, wyniki pracy naszego grona. Będziemy też informować o tym, co zostało zrealizowane w ramach dzisiejszego spotkania z premierem odnośnie do procesu decentralizacji. Będziemy zwracać się z prośbą o życzliwe potraktowanie niektórych kwestii. Poprosimy o twórczą analizę oraz wsparcie przy realizacji niektórych przedsięwzięć.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">W naszych materiałach zwracamy uwagę na te rzeczy, które dotyczą powiatu. Chcemy skupić się na własnym środowisku. Powiat na uzasadniony wniosek może przekazać zadania zainteresowanym gminom. Jest to rozwiązanie logiczne i rozsądne. Nie ma natomiast możliwości przekazania zadań „w górę”. Powiat jest wspólnotą integrującą ponadgminną. Jeżeli jakieś zadanie chcemy wykonywać wspólnie, trzeba tworzyć sztuczny związek. Jest już mechanizm, administracja, a mimo to nie można razem wykonywać zadań, np. z zakresu oczyszczania ścieków czy ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Jesteśmy przeciwni prowadzeniu działalności gospodarczej przez powiaty, ale obecnie zachwiana jest równość podmiotów. W niektórych przypadkach ustawy w stosunku do gmin dopuszczają możliwość prowadzenia działalności gospodarczej. Dlaczego nie może istnieć taka możliwość w stosunku do powiatów? Podkreślam, że nie jesteśmy zwolennikami prowadzenia działalności gospodarczej przez powiaty, ale chodzi o równość podmiotów. Pozornie są to drobne kwestie. Zależy nam na zaprowadzeniu jakiegoś porządku.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Pozornie drobną rzeczą jest kwestia ślubowania. Rota ślubowania dla samorządu gminnego została inaczej sformułowana. Po jej przeczytaniu przez przewodniczącego składający ślubowanie mogą złożyć oświadczenie w skróconej wersji: „Ślubuję” albo „Ślubuję, tak mi dopomóż Bóg”. W przepisach dotyczących samorządu powiatowego ktoś umieścił całą formułę, nie dając możliwości złożenia ślubowania w skróconej wersji. Mieliśmy przypadek, że starosta był kontestowany przez nadzór merytoryczny wojewody, który przesłuchał taśmy. Okazało się, że nie wszyscy wypowiadali całą formułę. 90% samorządowców w powiatach mówiło jedynie „ślubuję”, tak jak się tego nauczyło w gminach. Kiedy po raz pierwszy zostało to zakwestionowane, był powód nie tylko do śmiechu, ale i do skierowania sprawy do sądu administracyjnego. W sumie, trudno powiedzieć, żeby myślą przewodnią tego wszystkiego był rozsądek.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Podnieśliśmy kwestie dotyczące geodezji i kartografii. Nie chcę przedłużać swojej wypowiedzi, ponieważ najlepiej pracować na konkretnym tekście. Będziemy dosyłać nasze propozycje. Wyraźnie pokażemy przypadki, w których wystarczy prosta zmiana przepisów. Wiem, że Komisji najbardziej na tym zależy. W dalszej kolejności będziemy postulować rozstrzygnięcia o charakterze ustrojowym, które będzie rozważał zespół redakcyjny pracujący przy wicepremierze Grzegorzu Schetynie.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">O jednym okienku oraz o różnych absurdach była już mowa. Na zakończenie chciałbym poruszyć dwie kwestie.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Powiaty zajmują się bezrobotnymi. Dostrzegamy sojusznika w przedsiębiorcach. Samorządowcy starają się nie być administracją minionej epoki, która patrzyła na przedsiębiorcę jak na element zaburzający ład społeczny. Przepisy o partnerstwie publiczno-prywatnym bezwzględnie wymagają nowelizacji. Była już o tym mowa.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Do zadań powiatów należą walka z bezrobociem, aktywizacja rynku pracy. Nie ma natomiast zapisanego rozwoju regionalnego, o co wnosimy. Zadania prorozwojowe, mające na względzie rozwój gospodarczy, jak abecadło powinny być zapisane u każdego. Trudno, aby nie było ich wśród zadań realizowanych przez samorządy.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Uważamy, że środowisko przedsiębiorców powinno być włączone do realizacji wypłat zasiłków bezrobotnym. Powinien być to ostatni etap. Środki dla bezrobotnych powinny znaleźć się w dyspozycji przedsiębiorcy. Bezrobotny ma niby przynieść zaświadczenie, że nie ma dla niego pracy. Co innego, gdy przedsiębiorca będzie musiał bezrobotnemu wypłacić zasiłek, a co innego, gdy będzie musiał mu płacić za jakąś pracę. Ciągle jest w tym względzie olbrzymia rezerwa. Sojusznikiem powinni być ci, którzy mogą skorzystać z potencjalnych pracowników.</u>
<u xml:id="u-12.14" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Na zakończenie powiem o sytuacji zupełnie absurdalnej z zakresu ochrony zdrowia. Sądzę, że Komisja potraktuje problem z życzliwością. Proszę sobie wyobrazić, że samorząd powiatowy jest zobowiązany do realizacji zadań z zakresu świadczenia usług medycznych oraz ochrony zdrowia. Równocześnie w naszych budżetach nie ma na ten cel ani złotówki. Mało tego, jeśli w budżecie nie ma stosownej pozycji, to nawet gdybyśmy chcieli dofinansować jakieś przedsięwzięcie z obszaru ochrony zdrowia, byłoby to łamaniem prawa. Gdy samorządy finansują, np. zakup sprzętu, muszą dokonywać sztucznych zabiegów.</u>
<u xml:id="u-12.15" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Samorządy nie są założycielami zakładów opieki zdrowotnej, szpitali. Jesteśmy organem pełniącym funkcje właściciela, organem pełniącym funkcje założyciela. Można to porównać do czekolady i wyrobu czekoladopodobnego, skóry i wyrobu skóropodobnego. Jesteśmy ułomnym właścicielem, który nie ma skutecznego właścicielskiego wpływu na podmiot, nie może doprowadzić do zaprzestania przez niego działalności. Nie mamy wpływu na decyzje finansowe podejmowane przez zakład. W pewnej fazie kontrakty zawierane z kasami chorych były nawet objęte tajemnicą handlową. Jak powiedziałem, nie mamy wpływu na podejmowane decyzje, odczuwamy za to ich skutki i ponosimy konsekwencje. Zobowiązania szpitala stają się niby zobowiązaniami organu pełniącego funkcje właścicielskie. Powtarzam „niby”, ponieważ wystarczała uchwała, że dług zostanie zapłacony z dochodów przyszłego okresu. Było to kolejne fikcyjne rozwiązanie, ale poprawne w świetle prawa. „Niby” dług rośnie, „niby” jest właściciel za coś odpowiedzialny. Jeszcze premierowi Grzegorzowi Kołodce mówiłem, że gdyby podobna konstrukcja prawna została uruchomiona w stosunku do zieleniaka funkcjonującego na rogu, bez wątpienia uniemożliwiłaby mu dalszą działalność gospodarczą. Gdy kto inny kupuje, kto inny kontraktuje, kto inny jest właścicielem, a jeszcze ktoś inny ponosi skutki prowadzonej działalności, jak się to może skończyć? Oczywiście, nie jest to rzecz do rozstrzygnięcia. Pokazujemy tylko nasze krytyczne podejście.</u>
<u xml:id="u-12.16" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Nie wspomnę już o fermencie związanym z tzw. ustawą 203, która załamała morale naszych szpitali. Przejęliśmy owe szpitale, staraliśmy się je prowadzić nawet wobec ułomnej konstrukcji prawnej. Wyobraźmy sobie, że zapada decyzja, iż trzeba zrealizować podwyżkę, tak jak przedsiębiorca dowiaduje się, że ma dać podwyżkę swoim dziennikarzom, fryzjer ma dać perukę każdemu mającemu problemy z owłosieniem. Tym sposobem wprowadza się zachwianie do budżetu. Morale dyrektorów szpitali spadło. Mówili, że brakuje im pieniędzy, dlatego, że musieli zrealizować tzw. ustawę 203. W efekcie rozsypała się z trudem budowana więź. Trzeba pochylić się nad tym wszystkim z życzliwością.</u>
<u xml:id="u-12.17" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Chciałbym nadmienić, że Związek Powiatów Polskich obrał zdrowy kierunek wprowadzania szacunków w odniesieniu do rachunku ekonomicznego, budowania spółek handlowych. Ponad pięćdziesiąt szpitali powiatowych zostało przekształconych w spółki handlowe z praktycznie stuprocentowym udziałem samorządów powiatowych. Wszystko jest zbilansowane. Poszczególni starostowie zapłacili olbrzymią cenę za to, że musieli odpowiadać za zawłaszczenie, prywatyzację, niszczenie dorobku powiatowego. Wszystko zakończyło się sukcesem. Pięćdziesiąt szpitali stoi dobrze na nogach, ich budżety są zbilansowane. Szpitale te świadczą usługi na podstawie kontraktów zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-12.18" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Przypomnę jedno spektakularne wydarzenie. Starosta żarski w pierwszej kadencji przekształcił szpital w spółkę handlową, widząc, że potrzebne jest jakieś novum w panującym nieładzie. Nie wytrzymał kampanii wyborczej. Po wyborach przestał być starostą. Po czterech latach stan szpitala żarskiego spowodował, że z powrotem został starostą. Została przeprowadzona największa z możliwych weryfikacja podjętych działań.</u>
<u xml:id="u-12.19" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">W związku z powyższym polecamy uwadze proponowany przepis, zgodnie z którym tylko województwa mogłyby być organami założycielskimi, właścicielskimi dla spółek handlowych tworzonych w szpitalach. Opowiadamy się przeciwko jakimkolwiek doktrynalnym rozstrzygnięciom. Rodzi się pytanie, co zrobić z pięćdziesięcioma szpitalami, które dobrze funkcjonują. Powiaty mają być ich pozbawione? W dniu dzisiejszym premier powiedział o powstałej koncepcji, jednocześnie deklarując chęć współpracy w zespołach. Jesteśmy przekonani, że wszystko dobrze się ułoży bez doktrynalnych rozstrzygnięć. W pewnych przypadkach zapewne rozsądne będzie zbudowanie sieci szpitali przez marszałka województwa. Nie ma raju na ziemi, ewolucja jest procesem ciągłym. Doktrynalne zakazy prowadzą do pozbycia się największych sojuszników od strony merytorycznej. Powtarzam po raz kolejny, że ponad pięćdziesiąt szpitali już działa, kolejne znajdują się w fazie przekształceń. Ze szpitali wojewódzkich tylko jeden, w województwie świętokrzyskim, został przejęty przez samorząd.</u>
<u xml:id="u-12.20" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Złudne jest postrzeganie zadłużenia służby zdrowia przez pryzmat szpitali powiatowych. Rzeczywiście, trzy piąte zadłużonych szpitali to szpitale powiatowe, ale zadłużenie tych szpitali wynosi jedną piątą. Dług jednego szpitala wojewódzkiego i jednego szpitala uniwersyteckiego jest większy niż wszystkich szpitali powiatowych. Gdyby wszystkie szpitale powiatowe zostały zlikwidowane, nie rozwiązalibyśmy problemu zadłużenia szpitali. Poddaję to pod rozwagę członków Komisji. Jest to problem ogólny z zakresu porządkowania spraw publicznych i finansów.</u>
<u xml:id="u-12.21" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Materiał przekazaliśmy. Jeśli pojawią się jakieś pytania, jesteśmy do dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Bylibyśmy zainteresowani otrzymaniem w krótkim czasie propozycji nastawionych na poprawę obsługi ludzi przy wydawaniu różnego rodzaju decyzji, zezwoleń. Będziemy starali się ograniczyć liczbę zbędnych decyzji i zezwoleń. Wszystkiego pewnie nie da się wykluczyć. W ramach dyskusji na temat planów zagospodarowania przestrzennego pojawiło się wiele propozycji zmierzających do skrócenia procedury przyjmowania planu i, w konsekwencji, wydawania w oparciu o niego pozwoleń na budowę. W przypadku czynności wykonywanych w powiecie, również chcielibyśmy zobaczyć, jakie są możliwości zamiany różnego rodzaju zaświadczeń na oświadczenia, uzgodnień – na opinie, itd. Chodzi nam o uelastycznienie, uproszczenie i, w rezultacie, skrócenie czasu trwania różnych procedur na szczeblu samorządu powiatowego.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Jeśli to możliwe, chcielibyśmy w ciągu dwóch tygodni otrzymać konkretne propozycje. Nie muszą być one sformułowane w języku legislacyjnym. Chodzi o precyzyjne wskazanie, które ustawy, które artykuły, ustępy należałoby zmienić, i w jakim kierunku. Propozycjom zmian powinno towarzyszyć krótkie uzasadnienie. Po ich obróbce ponownie zaprosimy przedstawicieli samorządów na spotkanie, w trakcie którego będziemy decydowali o skierowaniu poszczególnych propozycji do dalszych prac.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorwZWRPBogdanCiepielewski">Na wstępie chciałbym serdecznie podziękować za zaproszenie na dzisiejsze posiedzenie Komisji. Jednocześnie chcę przeprosić w imieniu prezesa zarządu Jana Kłosowskiego za jego nieobecność. W tym samym czasie ma on spotkanie z Ministrem Rozwoju Regionalnego.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorwZWRPBogdanCiepielewski">Otwarcie i z ufnością witamy równoległe związkowe, parlamentarne i rządowe konsultacje dotyczące decentralizacji zadań realizowanych dotychczas przez administrację rządową w województwach i powierzenia ich administracji samorządowej wraz z wyposażeniem w stosowne zasoby i moce wykonawcze. Strategię taką uznajemy za statutowo bliską Związkowi Województw RP. Gotowi jesteśmy taką wizję wesprzeć i aktywnie partnersko ukształtować.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#DyrektorwZWRPBogdanCiepielewski">Uważamy, że za wcześnie jest na prezentowanie Komisji materiału. Jesteśmy na etapie gromadzenia, prowadzenia analiz. Związek Województw powołał zespół konsultacyjny do spraw decentralizacji ustroju samorządowego w Polsce. Zespół ten jest organem doradczo-opiniodawczym Związku. Jego celem jest szeroka formuła konsultacji samorządowych. Precyzując zadania zespołu, należy wymienić: koordynowanie prac legislacyjnych oraz prowadzenie konsultacji społecznych w zakresie reformy, opiniowanie, wypracowywanie stanowisk i ocen, wreszcie – analizę systemu finansowania jednostek samorządu terytorialnego oraz ocenę skutków finansowych planowanych działań dla poszczególnych budżetów.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#DyrektorwZWRPBogdanCiepielewski">Chciałbym podkreślić, że wszelkie zmiany dotyczące wzajemnych relacji w ramach samorządów, o których mówili moi przedmówcy, wzajemnych relacji na linii marszałek – starosta, burmistrz – wójt oraz relacji w stosunku do ich odpowiedników w terenowej administracji rządowej, a także próba ponownego określenia katalogu zadań własnych i zleconych, zostały poddane ponownej analizie, zarówno w aspekcie decentralizacji państwa, jak też doświadczeń Unii Europejskiej. Uwzględniono też realne potrzeby obywateli.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#DyrektorwZWRPBogdanCiepielewski">Część spraw wymaga nowelizacji ustawowych. Ustawa kompetencyjna samorządów wojewódzkich i administracji rządowej wymaga zmian w zakresie przekazania wszelkich kompetencji w oświacie, służbie zdrowia, kulturze i nauce, zarządzaniu kryzysowym do właściwości samorządu terytorialnego. W ustawie o samorządzie województw aktualizacji wymagają status i zadania. W ustawach o podatkach dochodowych oraz w ustawie o podatku od towarów i usług należy zwiększyć udział samorządów w przychodach z podatków, zgodnie z właściwością wytwórczą, a nie rejestracją siedziby. Konieczne jest upodmiotowienie samorządów i zrównanie jednostek samorządu terytorialnego z organami administracji rządowej i publicznej, przekazanie kompetencji do zarządzania infrastrukturą do jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem autostrad, centralnych szlaków kolejowych i lotnisk krajowych. W ustawie dotyczącej rozwoju regionalnego należy przesunąć uprawnienia z wojewodów na samorządy: wykonawcze – na zarządy i marszałków, nadzorcze – na przewodniczących sejmików.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#DyrektorwZWRPBogdanCiepielewski">Należy wskazać niebezpieczeństwa, które mogą się pojawić. Przesuwanie kompetencji to także przesuwanie środków, wpływów do organów samorządu terytorialnego. Wszelkie tego rodzaju działania muszą być poprzedzone analizą trybu finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Stoimy na stanowisku, że prace powinny toczyć się tu w dwóch kierunkach. Po pierwsze, należy określić, które z uprawnień wojewodów mogą być przekazane marszałkowi. Drugi etap to swego rodzaju decentralizacja starych i nowych uprawnień marszałka.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#DyrektorwZWRPBogdanCiepielewski">Należy zwrócić uwagę na poważne niebezpieczeństwo tkwiące w przedsiębiorstwach, w których organami założycielskimi są wojewodowie, a które mogą być przekazane samorządom. W szczególności odnosi się to do przedsiębiorstw transportu samochodowego, które już teraz stanowią bardzo poważny problem dla administracji rządowej oraz olbrzymie wyzwanie w zakresie restrukturyzacji. Potrzebują one zastrzyku finansowego. Jak biedne samorządy, regiony mogłyby sprostać rysującemu się wyzwaniu? Podobnych problemów jest o wiele więcej. Stad praca wspomnianego zespołu będzie odnosić się do istoty funkcjonowania państwa i finansowania jego działań.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#DyrektorwZWRPBogdanCiepielewski">Warto zaznaczyć, że polski samorząd nie może być traktowany w oderwaniu od samorządów innych krajów. Będziemy z doświadczeń tych krajów wybierać to, co najlepsze, to, co się sprawdziło.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#DyrektorwZWRPBogdanCiepielewski">W celu konsultacji uruchomimy strony internetowe www.forumsamorzadowe.info, www.forumsamorzadowe.eu, służące do szerokiego społecznego dialogu i konsultacji. Każda opinia, każde stanowisko, które może przyczynić się do poprawy funkcjonowania samorządu, zostanie wykorzystane. Autorom poszczególnych opracowań będzie się stwarzać możliwość prezentacji na szerszym forum. Będziemy też chcieli zorganizować sympozja, na które zaprosimy przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej oraz środowisk akademickich. Podczas sympozjów będziemy przedstawiać teoretyczne i praktyczne aspekty reformy.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#DyrektorwZWRPBogdanCiepielewski">Są to główne kierunki, które zaprezentowałem w zarysie. Szczegóły przedstawimy już niedługo, deklarując jednocześnie gotowość do współpracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Rozumiem, że sytuacja nie jest jednoznaczna w związku z równoległą pracą Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji nad decentralizacją samorządów. Działania te w części pokrywają się z działaniami Komisji, ale pod pewnymi względami są całkowicie odrębne. Komisja nie będzie zajmowała się sprawami przekazywania kompetencji pomiędzy strukturami samorządu i administracji rządowej, ponieważ jest to rzecz ustrojowa, która należy do ministerstwa lub stałych komisji parlamentarnych. Niezależnie od tego, czy Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wprowadzi zmiany czy nie, mamy całą masę niepotrzebnych regulacji, niejednoznacznie zdefiniowanych przepisów oraz wydłużających działania, zbędnych procedur, instrukcji i innych tego typu instrumentów.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Proszę o oddzielenie obu tych warstw. Do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji proszę kierować wnioski dotyczące spraw ustrojowych z zakresu organizacji wszystkich poziomów samorządu czy administracji rządowej. Do Komisji proszę kierować wszystkie przypadki przepisów, które są zbędne, niejednoznaczne, nadmiernie coś regulują. Resort administracji nie będzie się tym zajmował, ponieważ ma inny horyzont widzenia, inne perspektywy. Komisja chce wprowadzać małe zmiany w obowiązujących ustawach. Od czasu do czasu będziemy chcieli zlikwidować jakąś regulację, jeśli wspólnie dojdziemy do takiego wniosku. Przede wszystkim chcemy poprawić ustawy poprzez ich uproszczenie, eliminację wszystkiego tego, co powoduje podwójne uzgodnienia, potrójne opiniowanie. Chcemy to wszystko uprościć, tak, aby obywatele byli szybciej obsługiwani.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselWieslawWoda">Po poprzednim posiedzeniu Komisji zgłosiłem pewne krytyczne spostrzeżenie dotyczące samego procedowania. Obraz obecnego posiedzenia jest zupełnie inny, lepszy. Przede wszystkim są obecni kompetentni przedstawiciele poszczególnych organizacji czy stowarzyszeń. Wiadomo, z kim rozmawiamy. Po drugie, zostały przygotowane pisemne materiały.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselWieslawWoda">Chciałbym zwrócić uwagę na, być może, mało istotne, ale, moim zdaniem, ważne szczegóły. Usłyszeliśmy, że w tworzonych przepisach używa się określenia „marszałek województwa”, czy też wskazuje się jednostkę organizacyjną, która ma realizować zadania. Uwaga ta dotyczy całego procesu legislacyjnego. Błędy zaczynają się na etapie przygotowywania projektów ustaw przez rząd. Rządowe Centrum Legislacji aprobuje projekty bez uwag. Ustawa trafia do Sejmu, Senatu, w końcu do Prezydenta RP. Moim zdaniem, w całym tym procesie bardzo dużą rolę odgrywają legislatorzy. Myślę, że dla nich też będą pewne propozycje. Odwołam się do przykładu, kiedy to rota ślubowania, nie powtórzona w całości, stanowiła pretekst do próby unieważnienia wyboru starosty. Doprowadziło to nawet do procesu. Jest to zdarzenie kuriozalne, ale wzięte z życia.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoselWieslawWoda">Przedstawiciele samorządów zwrócili uwagę na zdecydowaną potrzebę czytelnego podziału kompetencji pomiędzy wojewodą a samorządem województwa. Nie chcę obciążać żadnego ugrupowania politycznego, ale do tej pory kompetencje te przypominały trochę szafy wypchane papierami. Urzędnicy przepychali je do samorządu, potem przepychano je z powrotem. Rodziło to bardzo wiele trudności, problemów, na które napotykali obywatele. To przecież im przede wszystkim ma służyć administracja.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PoselWieslawWoda">Przyznam się, że nie do końca zrozumiałem wypowiedź sekretarza Rudolfa Borusiewicza na temat szpitali. Czy powiaty opowiadają się za tym, aby spółki – szpitale pozostawały przy powiatach, czy też, aby przejął je samorząd województwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Szpital powiatowy stanowi jakiś dorobek, jest związany z jakąś społecznością, był przez nią tworzony. Tym, którzy przekształcili się w spółki handlowe, sprawdzili się, nie można teraz odbierać tego, co dobrze funkcjonuje. Absolutnie nie powinno to być uregulowane w ten sposób, że coś może robić tylko jeden szczebel samorządu. Niech robi i jeden, i drugi. Czy powiat nie może założyć spółki handlowej, do której dołożą się gminy? Chodzi o to, aby kierować się zdrowym rachunkiem. Np. w komunikacji zaczęto kierować się zdrowym rachunkiem ekonomicznym. Załoga poczuła, że znajduje się na swoim. Ratusz nie płacił, tylko ustalał ceny biletów. Spółka zarządzała pieniędzmi. Od razu poszła po rozum do głowy. W nocy zaczęły jeździć małe samochody.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Przepis powinien stanowić, że spółkę może tworzyć jednostka samorządu terytorialnego. Która? Ta, która się tego podejmie. Jeśli miałaby to być wspólnota powiatowa, proszę bardzo. Jeśli miałaby powstać sieć trzech szpitali, ich założycielem może być marszałek województwa. Po prostu, nie powinno być doktrynalnego rozstrzygnięcia, że coś może jedynie samorząd województwa. Musi odbywać się ewolucja. Nie można wykluczyć takiej możliwości, że właścicielem szpitala będzie powiat zintegrowany z gminami. Chodzi o otworzenie wszystkich dróg i rezygnację z doktrynalnych przepisów. Ma to być po prostu jednostka samorządu terytorialnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselAdamAbramowicz">Odnoszę wrażenie, że nadal istnieje pewne nieporozumienie pomiędzy Komisją a jej gośćmi. Przedstawione propozycje koncentrują się na problemach państwa. Niewątpliwie, są one ważne. Komisja ma spowodować, żeby zwykłym obywatelom żyło się lepiej. Rota przysięgi jest rzeczą ważną, ale zwykłego Kowalskiego nic to nie obchodzi. Ważniejsze dla niego jest to, że, gdy pójdzie do powiatu rejestrować samochód, nie powinien biegać z opłatą na drugi koniec miasta. Powinno to być tak zorganizowane, aby wszystkie formalności mógł sprawnie załatwić w jeden dzień i w jednym miejscu. Propozycji takich zmian oczekujemy, a nie propozycji dotyczących zmiany roty ślubowania.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselAdamAbramowicz">Z uwagą słuchałem wypowiedzi przedstawicieli urzędów marszałkowskich. Nie usłyszałem jednak żadnej propozycji, która ułatwiałaby życie zwykłym obywatelom. Urzędy marszałkowskie mają możliwość koncesjonowania transportu. Ciągle mamy do czynienia z awanturami między firmami świadczącymi usługi transportowe. Proszę pochylić się nad tym problemem. Proszę zastanowić się, jak wyeliminować bariery istniejące przy koncesjonowaniu, w jaki sposób coś ułatwić, rozszerzyć, itp. Oczekujemy na propozycje zmierzające właśnie w tym kierunku.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Przekazaliśmy to, co, naszym zdaniem, stanowi o niedoskonałości. Chcieliśmy powiadomić o tym Komisję, szukając w niej sojusznika.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Rozumiemy intencje Komisji. Jak już zaznaczyłem, popieramy postulaty zgłaszane przez przedstawicieli Związku Miast Polskich i Związku Gmin Wiejskich RP, którzy mówili o jednym okienku, zastępowaniu zaświadczeń oświadczeniami, zgłaszaniu działalności zamiast jej rejestracji.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#SekretarzgeneralnyZPPRudolfBorusiewicz">Jeśli chodzi o propozycje dotyczące stricte szczebla powiatowego, deklarujemy mobilizację i szybkie dostarczenie sugestii zmierzających w kierunku, o którym mówił przewodniczący Komisji. Zdajemy sobie sprawę, że kwestie ustrojowe należy podnosić na innej drodze.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#DyrektorwZWRPBogdanCiepielewski">Chodzi o dwie przesłanki generalne. Pierwsza, to demokratyzacja systemu sprawowania władzy, druga – budowa społeczeństwa obywatelskiego. Właśnie one uzasadniają kierunek reform. Nie da się ich rozdzielić w ten sposób, że rozwiążemy drobną sprawę bez wprowadzenia rozwiązań systemowych, oddania wszystkich pozostałych kompetencji do samorządów wojewódzkich. Ukoronowaniem całego procesu byłoby dokończenie reform administracyjnych, a, być może, nawet zmodyfikowanie konstytucyjnego ustroju państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Nie polemizuję z takim poglądem. Kierunek działań rządu jest słuszny. Komisja skupia się na czym innym. Została ona wyposażona w inicjatywę ustawodawczą. Jest to precedens. Po raz pierwszy w historii polskiego parlamentu komisja nadzwyczajna posiada inicjatywę ustawodawczą. Jest to bardzo mocne narzędzie, które niesamowicie skraca i upraszcza działanie naszej Komisji. Do rozwiązywania spraw systemowych przystąpimy w ostatnim momencie, po roku działalności Komisji.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">W tej chwili, w ramach istniejącego systemu, chcemy dokonać maksymalnej racjonalizacji obowiązujących przepisów w różnych obszarach życia, także w obszarze samorządowym. Będziemy to czynić w oparciu o kryteria, które już wymieniałem: nowoczesny kontakt, transparentność, brak regulacji tam, gdzie nie są potrzebne, korzyści dla obywatela. Są to cztery główne kryteria, w oparciu o które będziemy oceniali istniejące przepisy. Często będziemy wprowadzali drobne zmiany. Jak powiedział poseł Adam Abramowicz, będziemy oceniać wszystko z punktu widzenia pojedynczego człowieka. Chcemy ułatwić mu kontakty z poszczególnymi formami administracji rządowej, samorządowej czy też z innymi instytucjami.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Czekamy na obiecane materiały.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Jutro spotykamy się w tej samej sali o godz. 8.30. Będziemy rozmawiać na temat budownictwa, a dokładniej – pozwoleń na budowę i planów zagospodarowania przestrzennego. Zapowiada się bardzo merytoryczne spotkanie. Zachęcam do wzięcia w nim udziału.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#PrzewodniczacyposelJanuszPalikot">Zamykam posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>