text_structure.xml 26.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości. Są z nami dzisiaj pan Dominik Radziwiłł podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pana Krzysztof Pietraszkiewicz prezes Związku Banków Polskich i pan Jarosław Król wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Porządek dzienny przewiduje: pkt 1 – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – prawo bankowe (druk nr 4381), pkt 2 – rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustaw dotyczących kredytu konsumenckiego (druk nr 4350), pkt 3 – rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe (druk nr 4216).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nikt nie zgłasza uwag, zatem stwierdzam przyjęcie porządku obrad. Przystępujemy do realizacji pkt 1, który obejmuje pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe (druk nr 4381).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców pana Wiesława Rygla.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselWieslawRygiel">Pragnę przedstawić projekt poselski złożony przez grupę posłów Polskiego Stronnictwa Ludowego. Jest on rezultatem bardzo długiej dyskusji nie tylko w mediach i wśród opinii publicznej, ale również w Sejmie. Przypomnę, że w trakcie prac nad ustawą, która określała pomoc mieszkaniową dla obywateli nasi posłowie usiłowali złożyć poprawki, które by umożliwiały wprowadzenie rozwiązań prezentowanych w dzisiejszym projekcie. Przedstawialiśmy wręcz tożsame propozycje podczas prac nad zmianami ustawy – Prawo bankowe w kwestii outsourcingu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselWieslawRygiel">Dziś prezentujemy projekt, który zawiera propozycje bardzo istotne dla społeczeństwa, dla dużej grupy Polaków. Na wstępie chciałbym podkreślić, że w lipcu br. prezes Narodowego Banku Polskiego stwierdził, że jeśli spready walutowe, czyli marże przy wymianie walut stosowane przez banki przy kredytach walutowych, nie są częścią umowy (a nie są), to znaczy, że klient nie zna wszystkich warunków kredytu. Jest to brak przejrzystości, co z punktu widzenia dobrze funkcjonującego rynku finansowego trzeba zwalczać. To są słowa prezesa NBP.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselWieslawRygiel">Z punktu widzenia ochrony konsumenta pomysł przyjrzenia się temu problemowi jest słuszny. Musimy go rozwiązać poprzez projekt poselski. Do chwili obecnej ponad 1,5 mln gospodarstw domowych zaciągnęło taki kredyt. Są to dane na koniec 2010 r. Około 1 mln gospodarstw zaciągnęło kredyt denominowany w walutach obcych. W przypadku kredytów zaciąganych w polskich złotych, wszelkie uwarunkowania umów oraz rozliczeń są jasne i klarowne. W przypadku kredytów denominowanych w walutach obcych pozostaje kwestia, która nie jest do końca zrozumiała dla kredytobiorców. Nie jest ona uregulowana w prawie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselWieslawRygiel">Tę kwestię usiłujemy uregulować w przedłożonym projekcie. Chodzi o ustalanie wysokości tzw. spreadu walutowego, czyli różnicy płaconej pomiędzy kursem kupna i sprzedaży waluty w danym banku. Zważywszy na dzisiejsze doniesienia o wysokości kursu franka, jest to dyskusja tym bardziej na czasie.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselWieslawRygiel">Polscy kredytobiorcy, zwłaszcza w latach 2007-2009 masowo zaciągali kredyty denominowane w walutach obcych, głównie we franku szwajcarskim, nie do końca rozumiejąc, że do wysokości rat, określanych poprzez stałe składowe, takie jak marża, oprocentowanie, dochodzi element niczym nieuregulowany i dowolnie ustalany przez bank, czyli spread walutowy. Różnice pomiędzy bankami w ustalaniu spreadu wahają się od kilku do kilkudziesięciu groszy na jedną jednostkę waluty.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselWieslawRygiel">Jaka to jest skala na przestrzeni 30 lat przy zadłużeniu sięgającym 300 tys. zł? Około 36 tys. zł kredytobiorca uiści z tytułu samego spreadu walutowego, gdyby chodziło o kredyt we frankach szwajcarskich przy obecnym kursie. Obejmując projektem dotychczasowe stosunki umowne, kierowano się konstytucyjnymi zasadami sprawiedliwości społecznej, społecznej gospodarki rynkowej, ochroną rodziny, realizacją polityki sprzyjającej zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych obywateli, ochroną konsumentów przed niewłaściwymi praktykami.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselWieslawRygiel">W przypadku spreadów mamy do czynienia z praktykami złymi, a przecież usiłujemy dopracować się praktyk dobrych. Mamy do czynienia z działaniami nieprzyjaznymi, a we wszystkich reklamach i promocjach banków słyszymy, że banki są przyjazne dla klientów. Brak jest zasad normujących zakaz praktyk lichwiarskich. Problem spreadów dostrzegła również Komisja Nadzoru Finansowego, która wydała zalecenia mające na celu obniżenie liczby udzielanych kredytów w walutach obcych. Komisja Europejska również próbuje rozwiązać ten problem. Pragnę podkreślić, że efektem dyskusji, która toczy od kilku miesięcy jest to, że w lipcu br. Komisja Nadzoru Finansowego wydała rekomendacje, które powodują zmiany polityki naszych banków. Społeczna dyskusja wywarła już pewien wpływ.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PoselWieslawRygiel">Z uwagi na skalę zjawiska nie można przejść do porządku dziennego nad sytuacją miliona gospodarstw domowych, które są skazane na dowolność działań banków w zakresie spreadów. Średnio jest to kwota około 1 tys. zł na gospodarstwo w skali roku, a w skali kraju to około 1 mld zł. Biorąc pod uwagę cały okres spłaty kredytów, dodatkowy koszt w postaci spreadu wynosi około 30 mld zł. Biorąc pod uwagę roczne przychody sektora finansowego w wysokości 3 bln zł (informacja Ministerstwa Finansów za 2009 r.), uszczuplenie tej kwoty w wysokości 0,03% nie stanowi żadnego zagrożenia dla płynności banków. Będzie to natomiast istotne wsparcie dla gospodarstw domowych oraz całej gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PoselWieslawRygiel">Proponowane zmiany obejmują kredytobiorców, którzy zaciągną nowe kredyty, ale nie tylko. Projektowane regulacje dotyczą również kredytów już zaciągniętych i spłacanych oraz podpisanych umów. Odnosiłyby się do zobowiązań stron, które nie zostały jeszcze wykonane, np. uruchomienia kolejnej transzy kredytu lub spłaty raty następującej po vacatio legis przedmiotowej ustawy. Mamy świadomość, że niejednokrotnie wnosi się sprzeciw wobec tych rozwiązań, twierdząc, że powinna obowiązywać zasada lex retro non agit. Chce przypomnieć, że odstępuje się od tej zasady, gdy wynika to z brzmienia lub celu ustawy, a więc w sytuacji gdy nowe regulacje są bardziej korzystne dla obywatela, podatnika, konsumenta. Podobne zapisy znalazły się w projekcie ustawy o kredycie konsumenckim. Można zatem zastosować tego typu rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#PoselWieslawRygiel">Zaproponowaliśmy dwa rozwiązania. Pierwsze, zgodnie z którym zlikwidowanie niekorzystnego spreadu następuje poprzez możliwość spłacania rat w walucie obcej. Ta możliwość jest jednak mało popularna wśród kredytobiorców, gdyż zgodnie z informacją KNF chciało skorzystać około 0,5% kredytobiorców. Wynika to z tego, że kredytobiorcy nie otrzymują wynagrodzenia w walucie obcej, i z dodatkowych utrudnień w realizacji spłaty.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#PoselWieslawRygiel">Drugie rozwiązanie ma charakter powszechny i polega na ograniczeniu wysokości spreadów przez wprowadzenie rozliczeń po kursie średnim NBP lub kursie średnim danego banku. Bardzo mocno chciałbym podkreślić, że wbrew obiegowej opinii, iż jest to rozwiązanie nierynkowe, średni kurs NBP jest ustalany przez NBP w wyniku ankietowania działalności operacyjnej banków i w wyniku codziennego ankietowania operacji walutowych największych dealerów bankowych. Naszym zdaniem średni kurs NBP jest odzwierciedleniem rynkowych zachowań w operacjach bankowych. Nie przekonuje nas zarzut, że jest to rozwiązanie nierynkowe.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#PoselWieslawRygiel">Jeśli chodzi o rozwiązania dotyczące spreadów, nie jesteśmy jedynym krajem w Europie, który je wprowadza. Węgrzy wprowadzili takie rozwiązania już w październiku ubiegłego roku, a nawet jeszcze bardziej radykalne i są one stosowane obecnie.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#PoselWieslawRygiel">W umowach zawieranych obecnie przez banki z klientami nie ma precyzyjnie określonych kwestii naliczania sreadów. Tym samym jednym ruchem, bez konieczności wyjaśniania powodów zmiany, urzędnik bankowy (a nie wolny rynek) decyduje o tym, czy klient będzie miał mniej czy więcej do spłaty z uwagi na wysokość spreadu. Jest to absolutnie niedopuszczalne. Dlatego już kilkakrotnie postulowaliśmy, by tą kwestia zajął się UOKiK. W relacji banku, jako instytucji udzielającej kredytu, i klienta, który uzyskuje i spłaca kredyt, występują ewidentne przykłady dominacji jednej strony nad drugą, co nie powinno występować.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#PoselWieslawRygiel">Na podkreślenie zasługuje również fakt, że 9 największych banków polskich osiągnęło zysk netto sięgający 22%, co nie spowodowało, niestety, istotnej zmiany w odniesieniu do wysokości naliczanych spreadów. Jako pozytywny przykład możemy przytoczyć działania, jak City Banku. W ciągu miesiąca bank obniżył spread z 8% do 3%. Jak widać, jest to możliwe na wolnym rynku. Funduszom emerytalnym nie udało się zmniejszyć marż. Efektem końcowym było to, że rząd pomógł im w podjęciu decyzji, zabierając środki finansowe. Być może ten swoisty interwencjonizm w odniesieniu do spreadów mógłby zostać zastosowany, ponieważ kryzys dosięga wszystkich, a szczególnie klientów banków, którzy przy tak gwałtownych wahaniach franka szwajcarskiego są w bardzo trudnej sytuacji, w sytuacji nie do pozazdroszczenia. Ostatnie zapowiedzi, że trzecia gospodarka europejska – Włochy jest bardzo zagrożona kryzysem i wręcz bankructwem, powodują gwałtowne wahania na rynkach. Spread będzie jeszcze większym problemem.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#PoselWieslawRygiel">Wnoszę o przyjęcie przedstawionego projektu ustawy, o prace nad nim i o wprowadzenie rozwiązań, które by chroniły klienta przed mało elastyczną i mało przyjazną polityką banków wobec kredytobiorców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję panu posłowi za uzasadnienie projektu. Otwieram dyskusję. Chciałbym przypomnieć, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektu, ewentualne pytania i odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Kto z państwa chciałby zabrać głos? Pan poseł Stec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselStanislawStec">Proponuję zakończyć pierwsze czytanie i przejść do rozpatrywania projektu, żebyśmy mogli jeszcze dziś go przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Mam inną propozycję, ale najpierw chciałbym, żebyśmy zakończyli pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Pani poseł Rafalska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselElzbietaRafalska">Jakie jest stanowisko rządu w odniesieniu do tego projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Za chwilę poproszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos? Pan prezes Pietraszkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrezesZwiazkuBankowPolskichKrzysztofPietraszkiewicz">Mam wielką prośbę do nas wszystkich, abyśmy o tej sprawie, która wiąże się ze stabilnością systemu finansowego, rozmawiali bardzo spokojnie i odpowiedzialnie. Przed chwilą padły słowa, które – moim zdaniem – są za mocne. Nie jest tak, ze jakiś urzędnik czy przedstawiciele sektora bankowego postępują tak, żeby uprzykrzyć życie obywatelom. To, co się dzieje na polskim rynku w obszarze kredytów mieszkaniowych, ma swoje źródła w uwarunkowaniach międzynarodowych. Wszyscy państwo, także na tej sali, również polscy bankowcy i przedsiębiorcy możemy być dumni z tego, że polski system bankowy jest stabilny i że nie turzego było go wspierać. To jest nasz wspólny dorobek.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrezesZwiazkuBankowPolskichKrzysztofPietraszkiewicz">Jeśli pojawiają się problemy niektórych klientów ze spłatą kredytów, bo z takich czy innych powodów znaleźli się w kłopotach, to proponuję, żebyśmy szukali dobrych, rozważnych i roztropnych rozwiązań. Sądzę, że da się to uczynić. Pragnę przedtem poinformować, ze osób, które posiadają tzw. kredyty denominowane jest około 700 tys. Kiedy bierzemy pod uwagę rachunek ciągniony, to osoby, które zaciągnęły podobnej wysokości kredyty w ostatnich latach w złotym, zapłaciły za spłatę tych kredytów więcej aniżeli osoby, które zaciągnęły podobny kredyt we franku. Kredyty mieszkaniowe w walutach są dziś lepiej obsługiwane niż kredyty w polskim złotym, ponieważ wskaźnik kredytów zagrożonych denominowanych we franku wynosi 1,6%, a kredytów w złotych ponad 2,5%.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrezesZwiazkuBankowPolskichKrzysztofPietraszkiewicz">Wszystkie banki, które oferują takie kredyty, podjęły stosowne decyzje w ostatnich kilkunastu miesiącach, poszukując rozwiązań w duchu tego, co zaleciła Komisja Nadzoru Finansowego i co było przedmiotem dyskusji na forum parlamentu. Jakie to były decyzje? O niektórych mówił przed chwilą pan poseł. Ponadto niektóre banki zaproponowały przeliczanie według schematu NBP. Większość banków umożliwiła, zgodnie z zaleceniem KNF, spłatę w walucie oryginalnej. Przypomnę, że do zmiany Kodeksu cywilnego sprzed dwóch lat polskie banki nie mogły oferować i rozliczać kredytów w walutach oryginalnych. Dzięki państwa decyzji od 2 lat jest to możliwe.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PrezesZwiazkuBankowPolskichKrzysztofPietraszkiewicz">Pragnę przypomnieć, ze ustawa o kredycie konsumenckim, która wchodzi w życie za kilka miesięcy, umożliwi zapisywanie formalne i rozliczanie z pokazywaniem spreadów. Ta kwestia jest już rozwiązana. Chcielibyśmy, żeby po dzisiejszej dyskusji nie powstało wrażenie na rynkach międzynarodowych i w Polsce, że prawo w naszym kraju może działać wstecz. Tego trzeba uniknąć i bardzo o to proszę. Taki sygnał byłby zły i mógłby bardzo niekorzystnie zadziałać dla rozliczeń międzynarodowych naszego kraju oraz dla postrzegania polskiego systemu bankowego.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PrezesZwiazkuBankowPolskichKrzysztofPietraszkiewicz">Nie jest trafny zarzut, że to jakiś urzędnik bankowy sam ustala wysokość spreadu. Spread wylicza się w konkretnym banku według określonej techniki, która nakazuje porównywanie różnych mechanizmów, z uwzględnieniem wartości CIRS i CDS dla Polski. Nie chce wchodzić w szczegóły, ale mam prośbę, żeby nie używać sformułowania, iż to jakiś urzędnik bankowy dowolnie ustala spread. To jest niemożliwe.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#PrezesZwiazkuBankowPolskichKrzysztofPietraszkiewicz">Kończąc i dziękując za możliwość wypowiedzi, mam propozycję, byśmy szukali najlepszego rozwiązania. Naszym zdaniem banki podejmują wspólnie z klientami dobre rozwiązania, czasami restrukturyzując, czasami zmieniając kalendarz spłaty, niekiedy podejmując decyzję o spłatach w walucie oryginalnej oraz dokonując innych zmian w umowach. Moim zdaniem to jest wielkie osiągnięcie wspólnego działania klientów i polskich banków. Banki nie żyją z tego, że klienci mają kłopoty i nie spłacają kredytów. Proszę nie stawiać zarzutu, że banki osiągnęły dobry wynik ekonomiczny. Również państwo uchwalcie ustawy, które nakazują nam w najbliższych kilkunastu miesiącach istotnie podnosić fundusze własne. W takim kierunku działamy. Przypomnę, że w ostatnich latach 90% zysku bankowego było przenoszone na fundusze własne, żeby chronić polskie depozyty. To staramy się robić.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#PrezesZwiazkuBankowPolskichKrzysztofPietraszkiewicz">Proszę, aby poszukiwać takich rozwiązań, żeby prawo nie działało wstecz i żeby nie burzyć dobrej opinii o polskim systemie finansowym i bankowym. Myślę, że będzie to możliwe. W toku dalszych prac postaramy się przedstawiać stosowne argumenty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję panu prezesowi.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Pan minister Dominik Radziwiłł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowDominikRadziwill">Obecnie nie ma jeszcze stanowiska rządu w tej sprawie. Jest ono wypracowywane w Ministerstwie Finansów. Prawdopodobnie w najbliższym czasie zostanie ono przyjęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy przedstawiciel wnioskodawców chciałby zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselWieslawRygiel">Oczywiście opowiadamy się za odpowiedzialną dyskusją w tej kwestii. Obserwujemy już pewne korekty w wyniku powszechnej krytyki niektórych działań części banków. Rzeczywiście nie wszystkie w systemie zachowują się jak te o najwyższych naliczeniach spreadowych. Bardzo mocno chcę podkreślić, że z samych środowisk bankowych, z Narodowego Banku Polskiego płyną informacje, że nie jest dopuszczalne nieprzejrzyste kształtowanie umów, w których klient nie jest informowany o wszystkich kosztach związanych z kredytem. To jest nie do przyjęcia w państwie prawa, w środku Europy, w XXI wieku.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselWieslawRygiel">Uważam, że dyskusja musi być przeprowadzona i zmiany muszą nastąpić. Nie mogą być pozostawione tylko w przestrzeni dobrej woli banków, bo możemy się jej nie doczekać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę, zatem stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Po tej dyskusji chciałbym zaproponować następujące rozwiązanie. W pkt 2 porządku obrad było rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustaw dotyczących kredytu konsumenckiego. Jest to ustawa, która dotyczy tej samej materii. Proponuję, abyśmy dziś nie rozpatrywali ani jednej, ani drugiej ustawy, lecz skierowali obie do podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych, która wypracowałaby jedno sprawozdanie dla obu projektów. Zgodnie z art. 40 ust. 4 Regulaminu Sejmu wymaga to podjęcia uchwały przez Komisję, aby projekty mogły zostać połączone.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Jeśli Komisja zgodzi się na moją propozycję i prześlemy oba projekty ustaw do podkomisji, wtedy wymagana jest decyzja dotycząca przygotowania jednego sprawozdania. Czy państwo posłowie wyrażają na to zgodę?</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Pan poseł Stec, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselStanislawStec">Czy pan przewodniczący zleci podkomisji termin opracowania sprawozdania, abyśmy na przyszłym posiedzeniu Sejmu mogli rozpatrzyć ten projekt?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Tak, chciałbym, aby podkomisja najpóźniej do 26 lipca br. przygotowała sprawozdanie, żebyśmy na przyszłym posiedzeniu Sejmu mogli kontynuować prace. Mam nadzieję, że do tego czasu znane będzie stanowisko rządu do tych projektów ustaw.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jest zgoda, aby skierować oba projekty do podkomisji i aby podkomisja przygotowała jedno sprawozdanie dla obu projektów? Nie widzę sprzeciwu, zatem stwierdzam, że Komisja wyraziła zgodę na przekazanie projektów z druków nr 4350 i 4381 do podkomisji w celu sporządzenia jednego sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">W ten sposób rozpatrzyliśmy już dwa punkty porządku obrad. Przystępujemy do pkt 3, który obejmuje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe (druk nr 4216). Przypominam, że 8 czerwca br. Komisja skierowała ten projekt do podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych w celu rozpatrzenia. Sprawozdanie podkomisji zostało państwu posłom doręczone, zatem przystępujemy do jego rozpatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo proszę przewodniczącego podkomisji, pana posła Sławomira Neumanna o zreferowanie prac podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselSlawomirNeumann">Podkomisja rozpatrywała projekt ustawy z druku nr 4216 na posiedzeniu w dniu 29 czerwca br. Wnikliwie i sprawnie przeprowadzono całą procedurę. Podkomisja proponuje Komisji przyjęcie projektu ustawy zawartego w sprawozdaniu podkomisji. Kwestią, która wzbudziła dodatkową dyskusję, była informacja generalnego inspektora danych osobowych, że nie był konsultowany w czasie prac rządowych nad projektem. Brał jednak udział w pracach podkomisji i zgłaszał uwagi. Ten brak udało nam się naprawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję panu posłowi za przedstawienie sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia sprawozdania podkomisji. Kolejno rozpatrzymy wszystkie zmiany, które zostały zaproponowane w sprawozdaniu podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nikt nie zgłasza uwag, zatem stwierdzam, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przechodzimy do art. 1, który dotyczy Prawa bankowego. Jest w nim 8 zmian, które kolejno rozpatrzymy.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są uwagi do zmiany nr 1 w art. 1? Nikt nie zgłasza uwag, zatem stwierdzam przyjęcie zmiany nr 1.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są uwagi do zmiany nr 2 w art. 1? Nikt nie zgłasza uwag, zatem stwierdzam przyjęcie zmiany nr 2.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są uwagi do zmiany nr 3 w art. 1? Nikt nie zgłasza uwag, zatem stwierdzam przyjęcie zmiany nr 3.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są uwagi do zmiany nr 4 w art. 1? Nikt nie zgłasza uwag, zatem stwierdzam przyjęcie zmiany nr 4.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są uwagi do zmiany nr 5 w art. 1? Nikt nie zgłasza uwag, zatem stwierdzam przyjęcie zmiany nr 5.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są uwagi do zmiany nr 6 w art. 1? Nikt nie zgłasza uwag, zatem stwierdzam przyjęcie zmiany nr 6.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są uwagi do zmiany nr 7 w art. 1? Nikt nie zgłasza uwag, zatem stwierdzam przyjęcie zmiany nr 7.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są uwagi do zmiany nr 8 w art. 1? Nikt nie zgłasza uwag, zatem stwierdzam przyjęcie zmiany nr 8.</u>
          <u xml:id="u-17.12" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przechodzimy do art. 2. Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-17.13" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy do art. 3 są uwagi? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że art. 3 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-17.14" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">To wszystkie artykuły, które mieliśmy do omówienia. Proponuję, abyśmy przegłosowali całość projektu ustawy. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo bankowe z druku nr 4216? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-17.15" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-17.16" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą był pan poseł Witold Sitarz. Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.17" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy są inne kandydatury? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-17.18" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Czy jest sprzeciw wobec powierzenia funkcji sprawozdawcy panu posłowi Sitarzowi? Nie ma sprzeciwu, zatem stwierdzam, że pan poseł Sitarz został wybrany posłem sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-17.19" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proponuję, aby MSZ przedstawiło opinię o zgodności projektu ustawy z prawem unijnym do piątku 15 lipca br.</u>
          <u xml:id="u-17.20" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>