text_structure.xml
25.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Witam wszystkich przybyłych na nasze dzisiejsze spotkanie. Witam panów ministrów, pana ministra Macieja Grabowskiego z Ministerstwa Finansów, pana ministra Bernarda Błaszczyka z Ministerstwa Środowiska. Jest z nami również pan Michael Waligórski, prezes Państwowej Agencji Atomistyki oraz pan Tomasz Nawrocki, prezes Agencji Nieruchomości Rolnych. Witam wszystkich panów. Witam wszystkich państwa.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje kontynuację prac nad projektem budżetu państwa na rok 2011. Dzisiaj będziemy rozpatrywali opinie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2011 (druk nr 3429). Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Jak powiedziałem wcześniej, rozpatrzymy opinie dwóch Komisji. W pierwszej kolejności rozpatrzymy opinię Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa o: części budżetowej 68 – Państwowa Agencja Atomistyki, części budżetowej 22 – Gospodarka wodna, części budżetowej 41 – Środowisko, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 4, 18, 32 i 59, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów: 020 – Leśnictwo, 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, 925 – Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody oraz planie finansowym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska Zasobów i Gospodarki Wodnej.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę państwa, nasze prace będą przebiegały tak jak zwykle przy rozpatrywaniu opinii o poszczególnych częściach budżetowych. W pierwszej kolejności będzie wystąpienie przedstawiciela komisji branżowej, w tym przypadku będzie to przedstawiciel Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Następnie będzie wystąpienie przedstawiciela Komisji Finansów Publicznych, koreferenta wyznaczonego przez Prezydium Komisji. Na zakończenie odbędzie się część dyskusyjna, pytania ze strony posłów, odpowiedzi ze strony przedstawicieli dysponentów części budżetowych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Przedstawicielem Komisji jest pan poseł Krzysztof Tyszkiewicz. Pan poseł jest obecny. Przepraszam, nie widziałem pana posła. Bardzo proszę panie pośle. Oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselKrzysztofTyszkiewicz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselKrzysztofTyszkiewicz">Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa na posiedzeniu w dniu 21 października 2010 roku rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2011 (druk nr 3429) w zakresie: części budżetowej 22 – Gospodarka wodna, programów wieloletnich z zał. nr 11, w zakresie „Programu dla Odry – 2006” realizowanego w latach 2002-2016, części budżetowej 41 – Środowisko, środków z Unii Europejskiej, wydatków nimi finansowanych w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest Minister Środowiska, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 4, 18, 32 i 59, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów: 020 – Leśnictwo, 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, 925 – Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody oraz planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska Zasobów i Gospodarki Wodnej z zał. nr 14.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselKrzysztofTyszkiewicz">W trakcie przeprowadzonej dyskusji zgłoszono wiele uwag i pytań, na które odpowiedzi i wyjaśnień udzielili przedstawiciele resortów środowiska i finansów, a także Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Państwowej Agencji Atomistyki. Wskazywano na niedofinansowanie resortu środowiska, podkreślono niskie wynagrodzenia pracowników sfery gospodarki wodnej oraz regionalnych dyrekcji ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselKrzysztofTyszkiewicz">Komisja większością głosów pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej na rok 2011 (druk nr 3429) w wyżej wymienionym zakresie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PoselKrzysztofTyszkiewicz">Do części 41 – Środowisko Komisja przyjęła poprawkę, w ramach której zaproponowała zwiększenie w dziale 900, rozdziale 90023 środków na wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska, których wynagrodzenia finansowane są ze środków Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna, o kwotę 6303 tys. zł, zmniejszając o tę kwotę wydatki w części 83 – Rezerwy celowe, w dziale 758, rozdział 75818. W tym miejscu chciałbym dokonać pewnego uzupełnienia, ze względu na fakt, że w poprawce do projektu ustawy budżetowej na rok 2011, którą zgłosił poseł Jan Musiał, zabrakło jednego numeru pozycji. W poprawce w punkcie drugim, gdzie jest mowa o zmniejszeniu wydatków w części 83, w dziale 758, rozdziale 75818, należy dopisać numer pozycji „19”. Po uzupełnieniu brzmiałoby to tak: „rozdział 75818, pozycja 19”. To wszystko. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję panu posłowi. Wysłuchaliśmy opinii przedstawiciela Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Mam pewien problem, ponieważ pan poseł Kowalczyk, który jest posłem koreferentem ze strony Komisji Finansów Publicznych, jest nieobecny. Zdaje się, że w tej chwili jest na sali plenarnej. Trudno, musimy dać sobie radę bez opinii pana posła.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos na temat projektu budżetu w zakresie opiniowanym przez Komisję Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa? Nie ma chętnych do zabrania głosu. Czy przedstawiciele resortu chcieliby zabrać głos? Pan minister? Oczywiście nie ma takiej potrzeby.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę państwa, jeśli nie ma głosów w dyskusji, bardzo dziękuję. Na tym stwierdzam zakończenie omawiania opinii Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przystępujemy do realizacji kolejnego punktu. Będzie to rozpatrzenie opinii Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o: części budżetowej 32 – Rolnictwo, części budżetowej 33 – Rozwój wsi, części budżetowej 35 – Rynki rolne, części budżetowej 62 – Rybołówstwo, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 6, 7, 8, 12, 36 i 54, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów: 010 – Rolnictwo i łowiectwo, 050 – Rybołówstwo i rybactwo, planach finansowych Agencji Rynku Rolnego, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencji Nieruchomości Rolnych, Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Brwinowie, Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, Polskiego Klubu Wyścigów Konnych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Przedstawicielem Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest pan poseł Stanisław Stec.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję państwu, którzy brali udział w omówieniu części dotyczących ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Pan poseł Stec ma głos. Bardzo proszę panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselStanislawStec">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, panie ministrze!</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselStanislawStec">Najpierw przedstawię opinię Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Muszę powiedzieć, że byłem na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Dyskusja trwała prawie trzy godziny. Dyskusja została zdominowana głównie przez problemy Agencji Nieruchomości Rolnych związane ze sprzedażą gruntów będących w dzierżawie. Członkom Komisji chodziło o to, że po to, aby zrealizować plan zwiększenia wpłat do budżetu o kwotę 1.000.000 tys. zł, Agencja Nieruchomości Rolnych proponuje sprzedaż gruntów, na które jeszcze nie wygasła umowa dzierżawy. Proponuje sprzedaż dotychczasowemu dzierżawcy z zaznaczeniem możliwości sprzedaży innym osobom wraz z dzierżawą. Kwestia ta była przedmiotem gorącej dyskusji. W opinii członków Komisji podobne decyzje nie powinny być realizowane, tym bardziej że najpierw przez piętnaście lat wstrzymywano się ze sprzedażą. Uzasadniano to, przynajmniej w niektórych przypadkach, roszczeniami spadkobierców. Teraz, gdy jest kryzys w zakresie dochodów w rolnictwie, chce się dość szybko realizować sprzedaż.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselStanislawStec">Komisja większością głosów przyjęła pozytywną opinię na temat projektu budżetu na rok 2011 w zakresie części 32, części 33, części 35, części 62, części 83, w zakresie pozycji 6, 7, 8, 12, 36 i 54, części 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie rolnictwa i łowiectwa oraz rybołówstwa i rybactwa oraz planów finansowych Agencji Rynku Rolnego, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencji Nieruchomości Rolnych, Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Brwinowie, Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, Polskiego Klubu Wyścigów Konnych, a także dochodów budżetu środków Unii Europejskiej w zał. nr 3.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselStanislawStec">Realizując obowiązki posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych muszę stwierdzić, że wydatki na rolnictwo z budżetu państwa w 2011 roku wyniosą 12.703.000 tys. zł, co w stosunku do roku 2010 oznacza nominalnie 94,8%. Dochody, czyli wydatki ze środków Unii Europejskiej wyniosą 22.776.000 tys. zł, co oznacza, że realnie będą wyższe o 18,8%. Łącznie będzie to kwota ponad 40.000.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoselStanislawStec">Niepokoić mogą niższe wydatki w części 35 – Rynki rolne, nakłady na Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa, ograniczenie wydatków na graniczne inspektoraty weterynaryjne i Krajową Stację Chemiczno-Rolniczą. Są to inspekcje, które nadzorują jakość produkcji. Jest obawa, czy nie wpłynie to na efektywność. Szczególnie chciałbym zwrócić uwagę na pracę granicznych inspektorów weterynaryjnych, których obowiązkiem jest kontrolowanie jakości żywności sprowadzanej do naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PoselStanislawStec">Ponadto, korzystając z obecności pana prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, chciałbym, aby był pan uprzejmy powiedzieć, czy kwota 56.000 tys. zł, przewidziana w roku 2011 na dopłaty do kredytów inwestycyjnych i klęskowych, wystarczy. Wyczerpały się możliwości korzystania ze środków unijnych, szczególnie na modernizację gospodarstw rolnych. Pozostaje realizacja inwestycji, głównie przy pomocy kredytów preferencyjnych. Proszę o informację, ile banki mogą udzielić kredytów przy dopłatach w wysokości 56.000 tys. zł. Na ile to wystarczy? Na jaką akcję kredytową? Czy jest to wystarczające?</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PoselStanislawStec">Do pani dyrektor mam prośbę, aby była pani uprzejma powiedzieć, czy kwota 100.000 tys. zł do ubezpieczeń rolnych wystarczy? W naszym kraju musimy rozszerzać ubezpieczenia płodów rolnych, ponieważ co roku mamy jakąś katastrofę, co roku mamy powódź. Jeżeli tego nie zmienimy, budżet nie będzie w stanie pokrywać strat. Muszą się tym zająć także instytucje, które mają obowiązek ubezpieczać płody rolne.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PoselStanislawStec">Mam jeszcze jedno pytanie do przedstawicieli Agencji Nieruchomości Rolnych. Proszę o wyjaśnienia na piśmie, co państwo robicie z dzierżawcami, którzy w urągający sposób użytkują grunty rolne. Nie będę wymieniał nazwisk, ale pod Poznaniem, przy szosie krajowej stoi jeszcze niesprzątnięte zboże, i to na dosyć poważnym obszarze. Takie umowy dzierżawy powinny być wypowiedziane. Dla rolników wielkopolskich tolerowanie podobnej sytuacji to policzek. To wszystko z mojej strony. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo panu posłowi. Pan poseł Stec wystąpił w podwójnej roli, jako przedstawiciel Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz jako koreferent ze strony Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Proszę państwa, za chwileczkę otworzę dyskusję. Wcześniej chciałbym powiedzieć, że dzisiaj są również z nami pan Tomasz Kołodziej prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz pan Feliks Klimczak prezes Polskiego Klubu Wyścigów Konnych. Witam panów.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos na temat projektu budżetu, ogólnie rzecz ujmując, związanego z rolnictwem? Pan poseł Kowalczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselHenrykKowalczyk">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselHenrykKowalczyk">Ograniczę się do kilku słów, ponieważ pan poseł Stec ogólnie już wiele powiedział.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselHenrykKowalczyk">Jeżeli chodzi o ubezpieczenia, rzeczywiście kwota jest znacznie mniejsza niż w latach ubiegłych. Wiadomo, że przy tym kształcie ustawy o dopłatach do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, przy tych formach dopłat do ubezpieczeń, ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt nie są atrakcyjne dla rolników. Stąd pewnie zabezpieczenie finansowe będzie wystarczające, ale nie o to chodzi, żeby było ono wystarczające, tylko żeby ubezpieczenia rzeczywiście funkcjonowały. Wobec tego rodzi się pytanie do rządu, czy rząd zamierza podjąć nowelizację ustawy dotyczącej ubezpieczeń, w ramach której będzie można poprawić warunki ubezpieczeń, tzn. zwiększyć możliwość składki, zwiększyć refundację – oczywiście nie powyżej 50%, ale zwiększyć procentowo – a z drugiej strony zwiększyć reasekurację dla zakładów ubezpieczeniowych. Wtedy tak naprawdę ustawa zacznie funkcjonować. Dopiero wtedy tak naprawdę będziemy mogli mówić o środkach finansowych. W tej chwili nawet te symboliczne pieniądze mogą okazać się aż za duże, ponieważ rolnicy nie są ubezpieczani. Myślę, że warto podjąć ten temat, dlatego że warto jest znacznie więcej dopłacić do składek ubezpieczeniowych niż później wydawać duże pieniądze na pomoc z powodu klęsk żywiołowych. Zresztą takie pieniądze są pieniędzmi wydanymi dość nieskutecznie. Pomoc jest generalnie symboliczna, a jednocześnie jest to duże obciążenie dla budżetu. Myślenie do przodu powinno być bardzo intensywne. Moje pytanie jest takie, kiedy rząd zamierza przeprowadzić nowelizację ustawy o dopłatach do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, ponieważ mówimy o tym już od dwóch czy trzech lat.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselHenrykKowalczyk">Sprawa następna wiąże się z bardzo małym problemem pod względem finansowym, ale dość istotnym problemem pod względem merytorycznym. Chodzi o dotację do spółek wodnych. Ostatnio pan minister Sawicki wyraził pogląd, że spółki wodne to właściwie zadanie rolników, niech rolnicy się o to martwią, państwo nie będzie w to wkraczać. Jeśli państwo nie będzie wkraczać, to w ogóle zabierzmy dotację. Kwota 3800 tys. zł w skali kraju jest tak śmieszną kwotą, że naprawdę nie ma o czym mówić. W tej chwili dotacja do spółek wodnych jest na poziomie 1500-2000 zł na gminną spółkę wodną. Niektórzy mówią, że papierów nie opłaca się wypisywać.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselHenrykKowalczyk">Przypomnę, że dotacja jest znakomitym bodźcem motywującym do płacenia składek na spółki wodne przez rolników. Powoduje znaczne zwiększenie konserwacji. Konserwacja jest szczególnie potrzebna w takim roku, jak obecny, kiedy były powodzie, podtopienia, wymięknięcia. Zresztą po tym, co działo się w tym roku, zniszczenia w infrastrukturze melioracji szczegółowych na pewno są ogromne. Zwiększenie dotacji choćby o kilkanaście milionów złotych, a więc o naprawdę symboliczną kwotę, spowoduje znacznie większy wpływ składek, jak gdyby rozmnożenie pieniędzy poprzez składki rolników. W konsekwencji wpłynie to na poprawienie stanu, który jest. Po co budować coś za kilkaset milionów złotych, skoro nie chce się utrzymywać i konserwować tego, co jest?</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PoselHenrykKowalczyk">Są to dwie najistotniejsze rzeczy, na które chciałbym zwrócić uwagę. O pozostałych kwestiach mówił już pan poseł Stec, a więc nie będę się powtarzał. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Bardzo dziękuję panu posłowi. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. Zarówno pan poseł Stec, jak i pan poseł Kowalczyk sformułowali liczne pytania, na które pewnie będą odpowiadali przedstawiciele resortu. Pani dyrektor, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorDepartamentuFinansowMinisterstwaRolnictwaiRozwojuWsiAleksandraSzelagowska">Panie przewodniczący, szanowni państwo!</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#DyrektorDepartamentuFinansowMinisterstwaRolnictwaiRozwojuWsiAleksandraSzelagowska">W sprawie dopłat do kredytów chciałabym powiedzieć, że w roku 2011 według planu, który przedłożyła Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a który został zaakceptowany przez rząd i zamieszczony w rządowym przedłożeniu ustawy budżetowej, akcja preferencyjnych kredytów inwestycyjnych wyniesie 3.000.000 tys. zł. Mamy na to pokrycie w środkach, wydatkach budżetowych. Mamy też nowy instrument. Jest to tzw. częściowa spłata kapitału. Na częściową spłatę kapitału Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w swoim planie finansowym na rok 2011 przeznaczyła kwotę 50.000 tys. zł. Przewiduje się, że rolnicy będą mogli skorzystać z trzystumilionowej akcji kredytowej z częściową spłatą kapitału. Różnica pomiędzy dopłatami do oprocentowania kredytów a częściową spłatą kapitału polega na tym, że banki nie otrzymują dopłat z Agencji, tylko uzyskuję spłatę rat kredytu, co w efekcie przyspiesza spłatę kredytu i obniża jego koszt.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#DyrektorDepartamentuFinansowMinisterstwaRolnictwaiRozwojuWsiAleksandraSzelagowska">Ponadto środki w wysokości 1.000.000 tys. zł zostały zarezerwowane na tzw. kredyty klęskowe, czyli wznowienie produkcji po klęskach. Raczej będą ona, niestety, wykorzystane. Mówię „niestety”, ponieważ nie życzymy sobie, żeby w kraju były klęski w rolnictwie, ale wnioski spływające po tegorocznej powodzi będą realizowane do czerwca 2011 roku. Najprawdopodobniej wspomniana kwota kredytów zostanie wykorzystana, ponieważ szkody oszacowane przez komisje wojewódzkie oscylują właśnie około kwoty 1.000.000 tys. zł. Właśnie tyle środków zostanie przeznaczone na kredyty klęskowe.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#DyrektorDepartamentuFinansowMinisterstwaRolnictwaiRozwojuWsiAleksandraSzelagowska">Jeżeli chodzi do dopłaty do ubezpieczeń, w projekcie ustawy budżetowej w części 32 mamy zaplanowaną kwotę 100.000 tys. zł, podobnie w rezerwie celowej mamy zaplanowaną kolejną kwotę 100.000 tys. zł. Według naszych szacunków właśnie na taką kwotę, czyli na kwotę 200.000 tys. zł, na rok przyszły będą zawarte umowy z zakładami ubezpieczeń o dopłaty. Co to oznacza? W momencie, kiedy będziemy mieć suszę, reasekuracja odszkodowań będzie musiała być realizowana z innych rezerw celowych. W momencie gdy środki wypłacimy na dopłaty do odszkodowania, wówczas nie wystarczy nam na reasekurację suszy. Jednakże zdarzenie suszy jest nieprzewidywalne. Nikt nie jest w stanie tego zaplanować. W związku z tym inne rezerwy będą uruchamiane w drodze zmiany przeznaczenia rezerw.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#DyrektorDepartamentuFinansowMinisterstwaRolnictwaiRozwojuWsiAleksandraSzelagowska">Jeżeli chodzi o zmiany systemowe w ustawie, to planujemy, że nastąpią one od roku 2012 roku, z tej racji, że w roku przyszłym nie możemy wykorzystać środków europejskich. Po to, aby można było zmienić ustawę dotyczącą ubezpieczeń ze względu na szczupłość środków w budżecie państwa chcemy wykorzystać na ten cel środki europejskie. Jest odpowiedni przepis prawny art. 68 rozporządzenia nr 73, które dotyczy dopłat bezpośrednich, przepis, który pozwala państwom członkowskim na użycie części dopłat bezpośrednich na wspieranie między innymi ubezpieczeń rolnych. Chcemy skorzystać z owego artykułu, jednak do Komisji Europejskiej na rok 2010 i 2011 zostało zgłoszone wsparcie specjalne tylko w obszarze roślin motylkowych i chowu zwierząt na terenach górskich. Po to, aby dokonać zmiany we wsparciu specjalnym, musimy odczekać termin określony w rozporządzeniu nr 73, które stanowi, że rewizji można dokonywać w połowie roku 2011. Przewidujemy, że systemowa zmiana w ustawie ubezpieczeniowej będzie polegała na zwiększeniu dopłat do składek do 65%. W 65% trzy czwarte będzie stanowił budżet europejski, a jedną czwartą budżet krajowy. W ramach planowanej zmiany przewidujemy także, że reasekuracją z budżetu państwa będą objęte wszystkie rodzaje ryzyk, które są w ubezpieczeniu obowiązkowych. Jak powiedziałam, jest to przyszłość. Podobne zmiany systemowe przewidujemy dopiero na rok 2012.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#DyrektorDepartamentuFinansowMinisterstwaRolnictwaiRozwojuWsiAleksandraSzelagowska">Odnośnie do spółek wodnych została zastosowana reguła budżetowa, czyli zwyżka o wskaźnik inflacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Proszę o odpowiedź na kolejne pytania. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorfinansowyAgencjiNieruchomosciRolnychRyszardBrzezik">Ryszard Brzezik. Dyrektor finansowy Agencji Nieruchomości Rolnych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#DyrektorfinansowyAgencjiNieruchomosciRolnychRyszardBrzezik">Pan poseł Stec podniósł sprawę zwiększonej sprzedaży gruntów nieruchomości rolnych. Rzeczywiście przyszłoroczny plan finansowy Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa przewiduje sprzedaż około 140 tys. hektarów, a więc o 40% więcej niż w roku bieżącym. Trudno będzie w związku z tym wykluczyć sytuacje, w których, dzierżawca nieruchomości po zaoferowaniu ich w pierwszej kolejności właśnie dzierżawcy, z różnych względów, albo ze względów finansowych, albo z tego względu, że wykorzystał już normę obszarową, która obowiązuje z tytułu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, nie skorzysta z możliwości nabycia. Wówczas będą się zdarzały przypadki sprzedaży gruntów wraz z umową dzierżawy. Nie oznacza to, że dzierżawca będzie miał zmienione warunki. Po prostu w miejsce Agencji Nieruchomości Rolnych wejdzie nowy nabywca. Wszystkie prawa i obowiązki wynikające z umowy będą respektowane. To jedna sprawa.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#DyrektorfinansowyAgencjiNieruchomosciRolnychRyszardBrzezik">Na drugie pytanie oczywiście odpowiemy na piśmie. Prawdą jest, że dzierżawca jest umownie zobowiązany do wykorzystywania przedmiotu dzierżawy zgodnie z przeznaczeniem. Zbadamy tę sprawę, panie pośle i odpowiemy. Jeśli nie jest to przypadek losowy – czasami zdarza się też, że dzierżawca ze względów losowych nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań – będziemy to badali. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji? Nie widzę. Proszę państwa, w takim razie stwierdzam zakończenie omawiania części budżetowych, w sprawie których opinię przygotowała Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W tym przypadku, podobnie jak we wszystkich pozostałych, wszystkie propozycje poprawek, zmian będą rozpatrywane i rozstrzygane po zakończeniu omawiania wszystkich części budżetowych.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelArndt">Dziękuję wszystkim za obecność, za pracę podczas dzisiejszego spotkania. Zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>