text_structure.xml 24.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Kultury Fizycznej i Sportu. Porządek posiedzenia państwo otrzymaliście. Jak wiecie, na poprzednim posiedzeniu Sejmu odbyliśmy posiedzenie, w trakcie którego zajęliśmy się informacjami zarówno Ministra Kultury Fizycznej i Sportu jak i Ministra Edukacji. Dziś mamy za zadanie tylko i wyłącznie przyjąć ostatecznie opinię, żeby zakończyć nasze wspólne posiedzenie jakimś konkretem.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Witam naszych szanownych gości, pana ministra Marciniaka i pana ministra Pacelta.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Nasza propozycja procedowania w tej chwili jest taka. Przed państwem znajduje się projekt opinii Komisji. W związku z tym, że za chwilę jest duża uroczystość wystąpienia w Sejmie pana prezydenta Narkozy’ego, nie będę czytał tej opinii. Każdy z państwa miał teraz moment na to, żeby zapoznać się jeszcze raz z tekstem, którego poszczególne elementy były omawiane na poprzednim naszym spotkaniu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do tego tekstu? Ponieważ jest nas bardzo dużo, to proszę, aby państwo przygotowali propozycje zmian na piśmie, żeby lepiej nam było poddawać te zmiany pod głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Natomiast teraz chcę zapytać pana Ministra Edukacji, czy do tej treści chciałby coś jeszcze dodać? Panowie Ministrowie, zarówno jeden jak i drugi, powinni się zapoznać z treścią tego projektu i też wyrazić swoją opinię na ten temat, zanim poddam go pod głosowanie. Pan Minister Pacelt zapoznał się z treścią?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiZbigniewPacelt">W całości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Jaka jest opinia Ministerstwa Kultury Fizycznej i Sportu, co do tego projektu opinii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMSiTZbigniewPacelt">W imieniu Ministerstwa Kultury Fizycznej i Turystyki zapoznaliśmy się z tym materiałem i nie wnosimy uwag. Aczkolwiek pozostaje problem tego rozporządzenia, które wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej będziemy się starali przygotować i dopracować tak, żeby było rozporządzeniem skutecznym. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejZbigniewMarciniak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Zapoznałem się z tą opinią. Jest tu cały szereg trafnych spostrzeżeń krytycznych, dotyczących lekcji wychowania fizycznego w ogólności. My dostrzegamy te problemy, zwłaszcza bardzo niepokojące zjawisko, że znacząca liczba uczniów odmawia brania udziału w tych zajęciach, co jest z pewnością ze szkodą dla ich zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejZbigniewMarciniak">W zespole przygotowującym projekt nowej podstawy programowej poświęciliśmy tej sprawie bardzo dużo uwagi. Chodzi o to, żeby jak najlepiej zagospodarować te godziny, które są do dyspozycji, przez fachowców, bo jest ich niemało. Projekt jest taki, żeby urozmaicić te zajęcia, poszerzyć ofertę, podkreślam, ofertę proponowaną przez fachowych nauczycieli, absolwentów Akademii Wychowania Fizycznego. Żeby zajęcia te stały się bardziej atrakcyjne dla uczniów, i żeby ten negatywny proces wygasić.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejZbigniewMarciniak">Odrębną sprawą, bardzo trafnie tu uchwyconą, jest nadzór merytoryczny. Nie chodzi tylko o nadzór formalno – prawny, ale także o nadzór nad jakością tych zajęć. My ten nadzór będziemy budować i to też w pełni popieramy. Ja nie widzę tutaj żadnej uwagi, która nie byłaby zgodna z linią, którą pragniemy promować w nowej podstawie programowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Czyli opinie zarówno jednego jak i drugiego ministerstwa są zgodne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselAgnieszkaKozlowskaRajewicz">Dziękuję. Panie Ministrze, panowie ministrowie, panowie przewodniczący, szanowni państwo. Ja mam generalną uwagę dotyczącą, po pierwsze, długości tej opinii, po drugie, jej środkowej części. Wydaje mi się, że trzeci akapit zawiera kilka stwierdzeń, które są kontrowersyjne. I mam propozycję, żeby zostawić tezę, która jest postawiona w drugim akapicie, że zajęcia wychowania fizycznego w klasach I-III w szkole podstawowej nie mają przełożenia na pozytywne efekty ich realizacji. Usnąć ten akapit, który zawiera konkretne propozycje, co do których nie wszyscy się zgadzamy, zostawić czwarty akapit, a zamiast tego usuniętego trzeciego napisać tylko zdanie, że w związku z tym zobowiązujemy panią Minister Edukacji do przedstawienia systemowych rozwiązań dla przedstawionego problemu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję pani poseł. Rozumiem, że pani poprawka dotyczy akapitu, który rozpoczyna się od słów „Zastrzeżenia Komisji dotyczą…”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselAgnieszkaKozlowskaRajewicz">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">To taki akapit, który nie jest akapitem. Czyli usuwamy wszystko do pkt 4?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselAgnieszkaKozlowskaRajewicz">Proponuję usunąć wszystko, co zaczyna się od słów: „Zastrzeżenia Komisji dotyczą…”, razem z podpunktami, ponieważ będziemy tutaj 2 dni dyskutować nad poszczególnymi zdaniami, tak sądzę. A tymczasem mamy tezę, która tak czy inaczej wymaga reakcji ministerstwa. W związku z tym zamiast wyliczania tych podpunktów proponuję, aby poprosić ministerstwo o przedstawienie systemowego rozwiązania tego problemu i to by była główna nasza teza przedstawiona w dezyderacie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Po uwadze pani poseł Kozłowskiej ja mam trochę łatwiejszą sytuację, bowiem myślę, że ta zgłoszona propozycja rzeczywiście czyni ten akapit drugi bardziej odpowiadającym sytuacji. Ja też byłabym za tym, żeby nie mówić o tym, że te zajęcia są niewłaściwie przygotowane i mało atrakcyjne, bo to nie jest prawda. To jest jednak zbyt duże uogólnienie. Natomiast należy prosić ministerstwo o dalsze doskonalenie tych zajęć. Więc ja tu się przychylam do mojej przedmówczyni. Ale mam jeszcze drugą uwagę, już natury bardzo szczegółowej. Otóż w tym akapicie, gdzie mamy 4 podpunkty, proszę zauważyć, tam trzeba zmienić formę, ponieważ mamy wszędzie postać bezokoliczników, jedynie w czwartym przypadku podpunkt ma formę rzeczownika, więc nie ma jedności formy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję za tę uwagę. Rozumiem, że to jest głos popierający panią poseł Kozłowską-Rajewicz w całości z uwagą, że gdyby Komisje przyjęły ten tekst, to trzeba tę poprawkę stylistyczną dokonać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselLechSprawka">Ja nie ukrywam, że z dużym zaskoczeniem wysłuchałem wypowiedzi pana ministra z Ministerstwa Edukacji Narodowej, który popiera całość tych treści. Pragnę zwrócić uwagę, że w drugim i trzecim akapicie jest propozycja całkowitej zmiany dotychczasowego modelu. Pragnę przypomnieć, że w ramach kształcenia zintegrowanego dopuszcza się obie formy, to znaczy, że zajęcia w całości prowadzi jeden nauczyciel, ale również istnieje możliwość dopuszczenia specjalisty. Natomiast z tej opinii jednoznacznie wynika sugestia, żeby całkowicie wyodrębnić zajęcia wychowania fizycznego. Dlatego uważam, że przeformułowaniu powinien podlegać zarówno drugi jak i trzeci akapit. Proponuję, aby drugi i trzeci akapit zastąpić następującą treścią: „Po wysłuchaniu informacji Ministra Edukacji Narodowej i przedstawiciela Ministra Sportu i Turystyki na ww. temat oraz przeprowadzonej dyskusji Komisje uznały, że – i tutaj proponuję zmianę – zajęcia wychowania fizycznego w ramach kształcenia zintegrowanego nie w pełni przynoszą oczekiwane efekty. Należy poprawić przygotowanie specjalistyczne nauczycieli do prowadzenia tych zajęć oraz przygotowania i ich organizacji”.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselLechSprawka">Ja zwracałem uwagę na poprzednim posiedzeniu, że problem polega na tym, że część nauczycieli kształcenia zintegrowanego nie jest przygotowana specjalistycznie do prowadzenia tych zajęć, co nie oznacza, że należy ich natychmiast zastąpić innymi osobami. Należy dokształcić tych, którzy w systemie już są, natomiast nowych dobrze przygotować poprzez odpowiednie zmiany w programach kształcenia nauczycieli nauczania zintegrowanego.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselLechSprawka">I uwaga dotycząca podpunktu 2, który proponuje zwiększyć rolę kuratoriów oświaty w tym zakresie. Proszę państwa, w rozporządzeniu o zasadach sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz w odpowiednich artykułach ustawy o systemie oświaty jest to wpisane. Natomiast można tylko się zastanawiać, czy jest to dobrze zorganizowane. Dlatego ten zapis proponowałbym zastąpić następującym: „Podnieść jakość organizacji nadzoru pedagogicznego na wszystkich szczeblach”, bo to dotyczy ministra edukacji w stosunku do kuratorów, kuratorów w stosunku do dyrektorów, a dyrektorów w stosunku do nauczycieli. Więc powtórzę od początku: „Podnieść jakość organizacji nadzoru pedagogicznego na wszystkich szczeblach w zakresie oceny efektywności pracy szkół i nauczycieli w realizowaniu programu wychowania fizycznego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselArturGorski">Przede wszystkim mamy do czynienia z dyskusją, która idzie w dwóch kierunkach. Po pierwsze, na temat tego czy ma to być szczegółowa, czy ogólna opinia. A drugi kierunek dyskusji, to jak mają brzmieć poszczególne zapisy. Moim zdaniem nasz problem polega na tym, że bardzo często formułujemy nazbyt ogólne opinie, dezyderaty, gdzie ogólne postulaty nie mają przełożenia na rzeczywistość. A nam chodzi o to, żeby dokładnie zdefiniować problem, żeby pokazać konkretne jego rozwiązania, czyli wskazać, na jakie konkretne efekty czekamy. I taka opinia powinna zmotywować Ministra Edukacji Narodowej do podjęcia konkretnych działań, do podjęcia konkretnej inicjatywy. Dlatego zgadzam się, że ten akapit, który się rozpoczyna słowami „Zastrzeżenia Komisji dotyczą…”, a kończy „z dziećmi w tym wieku”, może być usunięty, ponieważ nie ma potrzeby rozwodzenia się nad tą problematyką, wystarczy jej zasygnalizowanie.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselArturGorski">Ale ważniejsze jest to, co należy zrobić. My, jako posłowie, powinniśmy dokładnie wiedzieć, czego chcemy, aby to zostało zrobione. Wydaje mi się, że poprawka pana posła Lecha Sprawki jest bardzo właściwa i tutaj należy to zamienić, bo nie chodzi o powtórzenie zapisu. Wydaje się, że uwaga pani poseł Łybackiej jest jak najbardziej właściwa, bo chodzi o pewną stylistykę. Niemniej przestrzegałbym przed nadmiernym skracaniem tego dokumentu, bo wtedy problem się rozmyje i zatracimy gdzieś cel tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselArturGorski">Jeszcze jedna sprawa. W ostatnim akapicie zwraca się uwagę na pilną potrzebę znowelizowania rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 lipca 2002 r. Ja bym chciał, aby pan minister, jeśli przyjmiemy tę opinię, wyraził jednoznacznie, kiedy można spodziewać się nowelizacji tego rozporządzenia, abyśmy mogli znów mieć konkretny punkt odniesienia, czy nasza opinia jest realizowana, czy została poważnie potraktowana. Będę wdzięczny za jasną deklarację w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Za chwilę pewnie taka deklaracja pana ministra Marciniaka będzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselAnnaZalewska">Prośba pani poseł, która się wypowiadała na temat tego, żeby było jak najbardziej ogólnie i prośba do pani minister, żeby przedstawiła harmonogram działań, jest jak najbardziej słuszna z kilku powodów. Chociażby dlatego, że – jak państwo sami widzą – każdy zapis jest powodem do dyskusji, a tak naprawdę dyskutujemy o czymś, co jest oczywiste. Nie mogę się zgodzić z osobami, które chcą być poprawne społecznie i politycznie i mówią o tym, że te zajęcia są świetnie zorganizowane, i że nie ma problemu. Mówię to jako matka posiadająca dzieci mniej więcej w tym wieku, posiadająca koleżanki i kolegów, którzy cały czas meldują, że te zajęcia są źle organizowane i niewłaściwie prowadzone.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselAnnaZalewska">Natomiast chcę zwrócić uwagę i prosić, że jeżeli przyjmiemy ogólny zapis, to chciałabym usłyszeć nie tylko o harmonogramie i pomysłach, ale również o pieniądzach. Bo proszę zwrócić uwagę na pkt 3 i 4. One są niemożliwe do zrealizowania bez dodatkowych pieniędzy. Trudno sobie wyobrazić, żeby znowu samorząd usłyszał, że ma za własne pieniądze rozwijać zaplecze sportowe szkół. I myślę, że wszyscy się zgodzimy, że czasy ćwiczenia w holu i sali dydaktycznej już dawno się powinny skończyć, a niestety, się nie skończyły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselBozenaKotkowska">Zgadzam się ze zdaniem pani minister Łybackiej i pana posła Sprawki. Proszę państwa, ja nie wiem, czy nie pochopnie podejmujemy taką decyzję, ponieważ nauczanie zintegrowane, to jest takie nauczanie, w którym pracuje jeden nauczyciel. A zdaniem państwa ten nauczyciel nie nadaje się do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego. Ja nie kwestionuję specjalisty, ale nie można z góry założyć, że tylko specjaliści są dobrzy. Natomiast prowadzenie zajęć przez specjalistów wymagałoby zatrudnienia polonisty, matematyka, muzyka. To jest pierwsza rzecz. Przez wprowadzenie specjalisty od wychowania fizycznego cała idea nauczania zintegrowanego zostanie zniszczona, ponieważ nauczanie zintegrowane to są pewne bloki tematyczne, które się realizuje w zależności od treści zadań. I jeśli będzie wchodził następny nauczyciel do klasy, to nie będzie realizował tego bloku tematycznego. Więc ja proszę, żeby spotkać się również ze specjalistami od nauczania zintegrowanego, jeśli jest to możliwe. Poza tym nauczyciele nauczania zintegrowanego mają metodykę wychowania fizycznego, mają metodykę języka polskiego, muzyki i innych przedmiotów i naprawdę proszę nie wydawać takich opinii, że cokolwiek robią, to robią źle. Naprawdę jest to nieuzasadnione. Poza tym chciałabym zapytać, na jakiej podstawie państwo wysnuliście wnioski, że te zajęcia są źle prowadzone? Czy macie państwo jakieś badania? Czy to jest tylko opinia z takich relacji ogólnoludzkich? I to mnie interesuje, ponieważ wydaje mi się, że nie wszystko jest oczywiste. Nie jestem przeciwko specjalistom, bo uważam, że specjaliści prowadzą świetnie swoje zajęcia, zwłaszcza, jeśli chodzi o wychowanie fizyczne. Trzeba natomiast się zastanowić, czy wprowadzając specjalistów do klas I – III nie wylejemy dziecka z kąpielą. Jestem za wyodrębnieniem 3 godzin wychowania fizycznego z kształcenia zintegrowanego, ponieważ faktycznie często nie jest ono realizowane. Może rygorystycznego podejścia do tych zajęć zmieni sytuację. Natomiast nie jestem za taką radykalną zmianą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJadwigaWisniewska">Chciałabym przyłączyć się do głosów, które protestują przeciwko wyłączaniu wychowania fizycznego z kształcenia zintegrowanego. Przygotowanie nauczycieli kształcenia zintegrowanego, tak jak mówiła moja przedmówczyni, zawiera metodyki wszystkich przedmiotów, których nauczyciele w kształceniu zintegrowanym uczą. Jeżeli mówimy o filozofii kształcenia zintegrowanego to powinniśmy mieć świadomość, że chodzi tutaj o integrację wszystkich przedmiotów. Dlatego uważam, że wprowadzanie specjalistów to jest krok w kierunku systemu klasowo-lekcyjnego, przedmiotowego. Uważam, że gdyby Komisja zagłosowała za taką propozycją, to byłby to nasz wielki błąd i świadczyłoby o tym, że Komisja nie rozumie samej idei kształcenia zintegrowanego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Teraz o głos poproszę pana ministra Marciniaka, jeśli chodzi o rozporządzenie. Bardzo proszę o uwagę, bo pan poseł Górski pytał o tę kwestię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMENZbigniewMarciniak">Chciałem się wypowiedzieć w sprawie mojego stosunku do tego projektu. Rozumiem, że projekt nie nakazuje wyłączać zajęć ruchowych, bo tak się nazywają zajęcia wychowania fizycznego na tym poziomie edukacji, tylko dać taką możliwość. Dzisiejsza podstawowa programowa to umożliwia, bo tam jest napisane, że nauczanie zintegrowane prowadzi nauczyciel, w nawiasie: nauczyciele. I to się stosuje czasem w obrębie sztuki, czasem w obrębie wychowania fizycznego, to jest elastyczny system. Ja się zgadzam z tonem tego całego komunikatu, bo trzeba dążyć do poprawy jakości tych rzeczy, nie ma dwóch zdań. Ministerstwo Edukacji deklaruje, że jest gotowe zrobić wszystko, żeby poprawić także akty prawne, które to regulują.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PodsekretarzstanuwMENZbigniewMarciniak">Czytając końcówkę tego tekstu nie odnajduję czytelnego komunikatu, jakie są konkretne życzenia, co do zmian tego rozporządzenia. Ale bardzo chętnie będę kontaktował się z państwem, żeby dotrzeć do konkretnych propozycji zmian. Bo jakie by one nie były, czy w zakresie definicji klas sportowych, czy w zakresie dyscyplin sportowych, które tam wchodzą w grę, jesteśmy otwarci na współdziałanie. Nie ma żadnego problemu. I jak najszybciej postaramy się to zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję panu ministrowi. W imieniu Komisji Kultury Fizycznej i Sportu chcę powiedzieć, że my nie chcemy sugerować Ministerstwu Edukacji, aby wyłączyć zajęcia wychowania fizycznego z nauczania zintegrowanego. Natomiast chcemy w konkretny sposób pokazać, co nam się dziś nie podoba. Ja rozumiem rozbieżność państwa intencji i mam nadzieję, że po tych poprawkach będą one maksymalnie złagodzone. Uważam, że członkowie Komisji Kultury Fizycznej i Sportu chcieli wyostrzyć jak najbardziej ten problem, żeby coś z tego pozostało i żeby rzeczywiście nauczyciel, który uczy w klasach od I do III, traktował lekcje wychowania fizycznego poważnie, a nie tylko brał młodzież na spacer. Od tego wychodziliśmy i taka była intencja pani przewodniczącej Bublewicz.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Teraz bardzo proszę wszystkich o wysłuchanie poprawionego projektu, który przedstawi pani poseł Kozłowska i pan poseł Sprawka, bo wiem, że wszyscy posłowie Komisji Edukacji już uzgodnili jej treść. Prosiłbym, aby pani poseł Kozłowska-Rajewicz przeczytała w tej chwili propozycję zmiany. Wszyscy słuchamy. Potem prosiłbym panią przewodniczącą Bublewicz o opinię z naszej strony, co do tej propozycji zmian. I będę poddawał tę poprawkę pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselAgnieszkaKozlowskaRajewicz">Odczytam to, co jest naszym wspólnym uzgodnieniem i konsensusem. „Na wspólnym posiedzeniu w dniu 8 maja 2008 roku Komisje: Kultury Fizycznej i Sportu oraz Edukacji, Nauki i Młodzieży rozpatrzyły informację na temat organizacji i prowadzenia w klasach I-III w szkole podstawowej zajęć ruchowych oraz realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego i sportu szkolnego w szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych, z uwzględnieniem szkolnictwa specjalnego.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PoselAgnieszkaKozlowskaRajewicz">Po wysłuchaniu informacji Ministra Edukacji Narodowej i Ministra Sportu i Turystyki oraz przeprowadzonej dyskusji Komisje uznały, że zajęcia wychowania fizycznego w ramach kształcenia zintegrowanego nie w pełni przynoszą oczekiwane efekty. Należy poprawić przygotowanie specjalistyczne nauczycieli do prowadzenia tych zajęć oraz ich organizację.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PoselAgnieszkaKozlowskaRajewicz">Następny akapit: „Zastrzeżenia Komisji dotyczą…” cały wyrzucamy. I zostaje bez zmian akapit czwarty.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#PoselAgnieszkaKozlowskaRajewicz">„Połączone Komisje zwracają uwagę na pilną potrzebę znowelizowania rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 lipca 2002 r. w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania klas i szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego w zakresie interpretacji przepisu dotyczącego definicji klas sportowych – par. 1 ust. 1 – oraz w zakresie usprawnienia organizacji i funkcjonowania szkół mistrzostwa sportowego odnoszących się do określenia minimalnej, tygodniowej liczby godzin szkolenia sportowego i zatrudniania osób biorących udział w szkoleniu”.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#PoselAgnieszkaKozlowskaRajewicz">I jeszcze dodajemy zdanie: „W związku z tym Komisje zobowiązują Ministra Edukacji do przedstawienia systemowych rozwiązań dla wskazanego wyżej problemu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję pani poseł. Napracowała się pani, więc nagroda się należy, zgłosimy to panu marszałkowi.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Natomiast mam pytanie do członków Komisji Kultury Fizycznej i Sportu, czy ktoś ma uwagi do tej propozycji? Nie słyszę. Jeśli nie ma uwag, to poddam to pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuwMSiTZbigniewPacelt">Mam tylko uwagę techniczną. W drugim akapicie jest: „po wysłuchaniu informacji na temat Ministra Edukacji Narodowej i przedstawiciela...”. Ja też przedstawiałem, więc dodajmy, że Ministra Sportu i Turystyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Oczywiście, musi być tu symetria i prezydencja zachowana. „i ministra”, słuszna uwaga. Trzeba pilnować tych detali również.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Poddaję pod głosowanie poprawkę, która ustali nam cały tekst.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki przedstawionej przez grupę posłów i pana ministra, którą przedstawiła pani poseł Kozłowska-Rajewicz?</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Stwierdzam, że Komisje: Kultury Fizycznej i Sportu oraz Edukacji, Nauki i Młodzieży przyjęły poprawki w brzmieniu proponowanym, przy 38 głosach za, braku przeciwnych i 3 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Kto z państwa jest za przyjęciem projektu opinii wraz z poprawkami?</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Stwierdzam, że Komisje przyjęły projekt opinii jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia wspólnego Komisji Kultury Fizycznej i Sportu oraz Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Zamykam posiedzenie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Protokół będzie wyłożony zgodnie z tradycją.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>