text_structure.xml 15.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich, stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Proszę posłów o krótkie uzasadnienie propozycji zmian ustawy, po czym powołamy podkomisję, która będzie kontynuowała prace nad ustawą. Pierwszy zabierze głos poseł Edward Siarka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselEdwardSiarka">W imieniu Klubu Prawo i Sprawiedliwość mam zaszczyt przedstawić projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Kwestię ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków Ochotniczej Straży Pożarnej za udział w akcjach ratowniczych i szkoleniach reguluje artykuł 28 ustawy o ochronie przeciwpożarowej z 24 sierpnia 1991 roku. Art. 28 ust. 1 wspomnianej ustawy stanowi, iż członkowi Ochotniczej Straży Pożarnej, który uczestniczył w akcjach ratowniczych lub szkoleniach organizowanych przez Państwową Straż Pożarną, przysługuje ekwiwalent pieniężny.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselEdwardSiarka">Art. 28 ust. 3 ustawy mówi, że ekwiwalent nie przysługuje członkom OSP za czas nieobecności w pracy, za który zachowali wynagrodzenie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselEdwardSiarka">Wiosną 2007 roku Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wystąpiła z prośbą o interpretację tych przepisów do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Stanowisko Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji było następujące: warunkiem koniecznym do otrzymaniu ekwiwalentu jest utrata wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę; ekwiwalent nie przysługuje ratownikom po godzinach pracy; nie przysługuje również tym, którzy nie podpisali umowy o pracę, czyli strażakom bezrobotnym, rolnikom, emerytom, uczniom i studentom. W sposób oczywisty musiało to wywołać burzliwą reakcję całego środowiska.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselEdwardSiarka">Jako wnioskodawcy projektu zmian chcemy zaznaczyć, iż naszą intencją nie było pozbawienie członków OSP ekwiwalentu za akcje ratownicze i szkolenia. Stad propozycja zmian przepisów art. 28 o ochronie przeciwpożarowej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselEdwardSiarka">Proponujemy, aby rada gminy w drodze uchwały przyznawała z budżetu gminy wszystkim członkom OSP zryczałtowany ekwiwalent za akcje i szkolenia, do wysokości 1/175 przeciętnego wynagrodzenia za każdą godzinę akcji lub szkolenia.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PoselEdwardSiarka">Chcemy również zwrócić uwagę, że Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z lipca 2006 roku wskazał na konieczność upoważnienia rady gminy bądź wójta do podejmowania uchwał, ustalających wysokość ekwiwalentu.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PoselEdwardSiarka">Uregulowanie tej kwestii jest niezmierne ważne dla tego środowiska i w związku z tym stawiam wniosek o skierowanie projektu do dalszych prac w podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselGrzegorzDolniak">W imieniu wnioskodawców projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz niektórych innych ustaw, chciałbym się odnieść do historii tej inicjatywy legislacyjnej. Jej początku należy szukać jeszcze w Sejmie poprzedniej kadencji, kiedy to grupa posłów wnioskodawców złożyła projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Był może trochę inaczej napisany, poruszał trochę inny zakres problematyki, ale zarówno tamta inicjatywa, jak i obie dzisiaj przedstawiane mają przede wszystkim jeden cel: poprawę funkcjonowania bardzo ważnych w naszym systemie ratowniczo-gaśniczym jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej. Bardzo dobrze się stało, że przewodniczący Komisji tak zadziałał, że mamy teraz okazję na jednym wspólnym posiedzeniu dwu Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej skupić się nad obu projektami. Pozwoli to nam na dokładną analizę obu propozycji i dokonanie kompilacji w celu uzyskania przyzwoitego projektu, który, mam nadzieję, da satysfakcję wszystkim tym, którzy na takie rozwiązania oczekują. Dobrze się dzieje, że obecnie – inaczej niż w Sejmie poprzedniej kadencji, gdzie raczej wygrywała polityka i partyjny interes, a nie próba poprawy warunków działania OSP – nie organizujemy konferencji prasowych, nie mówimy, że Platforma Obywatelska zna sposób na poprawę warunków działania OSP, że inne kluby parlamentarne również odstąpiły od poprzedniej taktyki. Mam wrażenie, że wreszcie w ciągu dość krótkiego czasu uda się wypracować kompromisowy projekt, dający satysfakcję tym wszystkim, którzy na niego czekają.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselGrzegorzDolniak">Projekt, który przedstawiam w imieniu posłów wnioskodawców, jest, prawdę powiedziawszy, odpowiedzią na zapotrzebowanie Zarządu Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych, ale również odpowiada na oczekiwania parlamentarnego zespołu strażaków w naszym Sejmie. Chcę podkreślić wielką rolę i udział w pracach nad projektem senatora generała Zbigniewa Meresa, jednocześnie wiceszefa Zarządu Głównego OSP.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselGrzegorzDolniak">W projekcie odnosimy się do trzech ustaw: o ochronie przeciwpożarowej, o Prawie o ruchu drogowym i o Państwowej Straży Pożarnej.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselGrzegorzDolniak">W ustawie o ochronie przeciwpożarowej chcemy jednoznacznie uregulować kwestię należnego strażakom ekwiwalentu za czas poświęcony na akcje ratownicze i szkolenia organizowane przez Państwową Straż Pożarną. Nasza propozycja w sposób ostateczny przesądza, iż ci wszyscy, którzy biorą udział w akcjach ratowniczych, otrzymają ekwiwalent z mocy ustawy. Jego wysokość ustalą rady gmin. Sam ekwiwalent będzie ostateczny, bez możliwości dowolnej interpretacji, czy strażak powinien go otrzymać, czy nie. Bo to zostało rozstrzygnięte w ustawie. To chyba najważniejsza regulacja.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PoselGrzegorzDolniak">W ustawie o ochronie przeciwpożarowej proponujemy jeszcze, aby zadania koordynacji funkcjonowania krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze gminy w zakresie ustalonym przez wojewodę mógł wykonywać wójt, również przy pomocy komendanta gminnego związku OSP.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PoselGrzegorzDolniak">Proponujemy również, aby minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określił w drodze rozporządzenia szczegółowe zasady przeprowadzania badań podstawowych członków OSP oraz ich zakres, a także podmiot uprawniony do przeprowadzenia tych badań. Aktualnie obowiązujące uregulowania prawne nie są w pełni realizowane.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PoselGrzegorzDolniak">Proponujemy także ubezpieczenia w instytucji ubezpieczeniowej członków OSP i młodzieżowych drużyn pożarniczych, co najmniej w zakresie odpowiedzialności cywilnej i od następstw nieszczęśliwych wypadków; przewidujemy, że gmina będzie mogła ubezpieczać strażaków ochotników bezimiennie w liczbie niezbędnej do przeprowadzenia akcji.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PoselGrzegorzDolniak">Gminy będą mogły przekazywać dotacje przedmiotowe na rzecz OSP, żeby one same mogły kupować niezbędny sprzęt i wyposażenie. Spowoduje to zmniejszenie wydatków, gdyż jak państwo doskonale wiedzą, towary kupowane przez OSP są obciążone tylko 7% VAT-em.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PoselGrzegorzDolniak">W ustawie o Państwowej Straży Pożarnej proponujemy przede wszystkim poprawić koordynację i współdziałanie struktur PSP i OSP. Tu pan przewodniczący Stanisław Wziątek podpowiada, że dobrze się im współpracuje. Ale myślę, że współpracę zawsze można doskonalić.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PoselGrzegorzDolniak">W ustawie Prawo o ruchu drogowym proponujemy dwie zmiany. Pierwsza, to upoważnienie wójta, burmistrza, prezydenta miasta do wydawania dokumentu, jakim powinien posługiwać się kierowca pojazdu uprzywilejowanego będącego we władaniu OSP. Druga, to ustawowe upoważnienie strażaka PSP i strażaka ochotnika do kierowania ruchem w czasie akcji ratowniczej. Do tej pory bowiem ani strażak PSP, ani strażak OSP nie mieli tego prawa, co jest niewątpliwym kuriozum.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PoselGrzegorzDolniak">Pozostaje zaapelować do państwa, aby w pracach nad obu projektami działać w duchu konsensu, co ma wydać owoce w postaci dobrego projektu tak długo oczekiwanego przez ochotniczą straż pożarną, organizację, która ma tak ważne znaczenie nie tylko w systemie ratowniczym naszego kraju, ale w funkcjonowaniu społeczeństwa polskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Dziękuję bardzo, panie pośle, za wypowiedź. Przede wszystkim przepraszam bardzo, że zapomniałem przywitać pana ministra, Komendanta Głównego Straży Pożarnej, silną reprezentację ministerstwa, no i przede wszystkim doskonałą reprezentację OSP. Witam też pana senatora Zbigniewa Meresa. Panie ministrze, proszę przedstawić stanowisko ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Rada Ministrów rozumie potrzebę wprowadzenia zmian w przepisach. Zgadzamy się co do idei, mamy jednak pewne wątpliwości natury ustrojowej, które trzeba będzie rozstrzygnąć, a pewne przepisy uszczegółowić. Rząd nie zajął jeszcze stanowiska w sprawie druku nr 258, znamy tylko jego stanowisko w sprawie poselskiego projektu ustawy z druku nr 59. Myślę, że na najbliższym posiedzeniu podkomisji będziemy mogli to stanowisko przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Szanowni państwo, doskonale zdajemy sobie sprawę, jak bardzo ochotnicy strażacy oczekują na te zmiany. Ja też jestem strażakiem i wiem, jak ogromną rolę odgrywają członkowie OSP nie tylko na niwie ratowniczo-gaśniczej, ale również kulturowej. Zmiany proponowane przez posłów są jak najbardziej pożądane i mam nadzieję, że przyczynią się do usprawnienia działalności ochotniczych straży pożarnych, a co za tym idzie do bezpieczeństwa wszystkich obywateli Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWieslawWoda">Ponieważ mam dzisiaj dziesięć posiedzeń różnych komisji, nie byłem w stanie starannie się przygotować, do czego się przyznaję. Są jednak sprawy, które nie mogły ujść mojej uwagi. Mam pytanie do obu posłów wnioskodawców. Kto ustali wysokość ekwiwalentu? Z wypowiedzi posła Grzegorza Dolniaka wynika, że nie Sejm, a rada gminy. Więc od razu informuję, że w jednej akcji uczestniczą strażacy z różnych gmin i powstanie sytuacja, że jeden dostanie ekwiwalent 8 zł, drugi 10 zł, a trzeci 12 zł, bo będą z biednych i bogatszych gmin. Co sto na przeszkodzie, żeby to Sejm podjął decyzję o wysokości ekwiwalentu? Nie różnicujmy strażaków i ich wysiłku w zależności od tego, jak bogata jest ich gmina.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselWieslawWoda">Po drugie, nie wiem, czy dobrze zrozumiałem, że wreszcie skończy się problem ze stawką VAT. Sprzęt jest jeden i cel jego wykorzystania też jest ten sam. Wobec tego uważam, że w ustawie powinien się znaleźć przepis, że VAT na sprzęt do ochrony przeciwpożarowej wynosi 7%, niezależnie od tego, kto jest płatnikiem podatku VAT. Żeby się wreszcie skończyły cyrki, bo tak to trzeba nazwać, gdy się szuka pokrętnych dróg, by ominąć prawo i zapłacić mniejszą stawkę VAT. A ponieważ jestem w Komisji „Przyjazne państwo”, nazywanej Komisją Palikota, to chciałbym, żeby prawo było przyjazne strażakom.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselWieslawWoda">Trzecia sprawa. Na tej sali wszyscy wiedzą o tym, czego nie powiedziano. Mam na myśli dodatek do emerytur dla zasłużonych strażaków. Czy posłowie, którzy podpisali się pod propozycjami zmian, przewidują włączenie do prac nad zmianą ustawy również dodatku do niskich najczęściej emerytur dla zasłużonych strażaków z udokumentowanym stażem w straży?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselStanislawWziatek">Rozumiem, że za chwilę powołamy podkomisję, na której będzie można rozmawiać o wszystkich szczegółach związanych z dwoma projektami ustawy. Nie mogę przystać na pomysł, żeby to Sejm narzucał rozwiązania, o których powinien stanowić samorząd. Samorząd jest gospodarzem terenu i to on, znając swoje możliwości, musi podejmować decyzje dotyczące strażaków.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselStanislawWziatek">Mam pytanie do pana ministra. Regulujemy sprawy tych samorządów, gdzie funkcjonują ochotnicze straże pożarne, a więc samorządów niedużych. Ale są też miasta, mające status powiatowych, w których istnieje Państwowa Straż Pożarna i problem bezpieczeństwa ich mieszkańców jest rozwiązany właśnie przez zawodowych strażaków. Często te samorządy nie wydają własnych funduszy na ochronę przeciwpożarową. Czy jest jakaś idea, żeby wszystkie samorządy traktować jednakowo? Zarówno te, w których istnieje OSP, utrzymywana z funduszu samorządowego, jak i te, które nie łożą środków finansowych na poprawę bezpieczeństwa przeciwpożarowego, gdyż finansuje je państwo Czy jest jakiś pomysł w tym względzie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiZbigniewSosnowski">Obecnie nie ma żadnego aktu prawnego, który by tę sprawę regulował. Prowadząc rozmowy z Komendantem Głównym PSP, dyskutujemy na ten temat, mamy pewne pomysły. Jeden z nich polega na tym, żeby samorządy mogły wykupywać od strażaków PSP właśnie służby dodatkowe, które wzmocniłyby ochronę przeciwpożarową na tym terenie. Można także rozważać inne podejście i zmiany w ustawach, które spowodują, że rzeczywiście w jednakowy sposób będzie się podchodziło do ochrony przeciwpożarowej zarówno na terenach wiejskich, jak i w miastach, w tym również powiatowych. Obecnie takich uregulowań nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Czy są jeszcze jakieś uwagi i pytania? Nie ma. Zamykam pierwsze czytanie poselskich projektów ustawy o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Nie było zgłoszenia o wysłuchanie publiczne, możemy więc przystąpić do powołania podkomisji. Proszę o zgłaszanie kandydatów.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Stwierdzam, że wspólnie obradujące Komisje jednogłośnie powołały podkomisję, do której weszli posłowie: Stanisława Prządka (LiD), Grzegorz Dolniak (PO), Józef Klim (PO), Wojciech Wilk (PO), Marek Ast (PiS), Edward Siarka (PiS), Mirosław Pawlak (PSL).</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelMarekBiernacki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad, zamykam posiedzenie obu Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>