text_structure.xml 50.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów oraz ministra spraw zagranicznych Bronisława Geremka. Porządek dzienny został państwu przedstawiony. Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego? Jeśli nie, uznaję, że porządek został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę pana ministra o przedstawienie kandydatury pani Joanny Wroneckiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MinistersprawzagranicznychBronislawGeremek">Chciałbym przedstawić Komisji kandydaturę pani Joanny Wroneckiej na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Arabskiej Republice Egiptu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MinistersprawzagranicznychBronislawGeremek">Pani Joanna Wronecka jest absolwentką arabistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Doktoryzowała się w 1985 r. Prowadziła badania, przebywała na stypendiach naukowych w Algerii, Egipcie i Francji. Ma za sobą prace badawcze prowadzone przez dłuższy czas w Egipcie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MinistersprawzagranicznychBronislawGeremek">Od 1992 r. była adiunktem w Zakładzie Krajów Pozaeuropejskich Polskiej Akademii Nauk. Zajmowała się problemami myśli i filozofii politycznej arabskiej w tradycji arabsko-muzułmańskiej. Uczestniczyła w międzynarodowych programach badawczych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MinistersprawzagranicznychBronislawGeremek">Od 1993 r. pracuje w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Była ekspertem, a następnie radcą ministra, naczelnikiem wydziału, doradcą ministra, wicedyrektorem oraz dyrektorem departamentu zajmującego się regionem, który dobrze zna.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MinistersprawzagranicznychBronislawGeremek">W toku pracy w resorcie pani Joanna Wronecka uczestniczyła w szczytach ONZ - w 1994 r. w Kairze, w 1995 r. w Pekinie. Była koordynatorem prac Komitetu Obchodów 50-lecia ONZ w Polsce. Była i jest wiceprzewodniczącą 36. sesji Komisji Rozwoju Społecznego Narodów Zjednoczonych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MinistersprawzagranicznychBronislawGeremek">Jest autorką różnych prac naukowych. Ma za sobą także doświadczenie dydaktyczne.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MinistersprawzagranicznychBronislawGeremek">Chciałbym bardzo gorąco polecić Komisji kandydaturę pani Joanny Wroneckiej na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Arabskiej Republice Egiptu. Na podstawie mojej współpracy z panią Joanną Wronecką mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, że jest to znakomity specjalista i dyplomata. Jestem przekonany, że może stać się bardzo dobrym ambasadorem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję, panie ministrze. Proszę kandydatkę o przed-stawienie koncepcji swojej ewentualnej misji w Egipcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Egipt zawsze fascynował Europejczyków, w tym również Polaków. Już w XVI wieku do Egiptu przybył Mikołaj Krzysztof Radziwiłł zwany "Sierotką". To on opisał pierwsze wrażenia ze swojej podróży do tego kraju.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Tak naprawdę fascynacja Egiptem zaczyna się w XIX wieku wraz z wyprawą Napoleona do tego kraju. Właśnie w XIX wieku przybywają tutaj liczni podróżnicy, pisarze oraz poeci. Musimy przypomnieć sobie postać hrabiego Michała Tyszkiewicza - pierwszego Polaka, który uzyskał koncesję na prowadzenie prac archeologicznych w tym kraju.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Polska archeologia zaistniała w Egipcie dzięki postaci prof. Kazimierza Michałowskiego, który w latach 30. rozpoczął swoje działania na terenie tego kraju, a następnie ugruntował pozycję polskiej archeologii w Egipcie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Oczywiście Egipt to nie tylko starożytność, to nie tylko zabytki starożytne i zabytki muzułmańskie. Egipt to nowocześnie rozwijające się państwo. Jaki jest współczesny Egipt? Znany jest na całym świecie jako lider interesów arabskich. Rzeczywiście Egipcjanie pretendują do tego, by te interesy arabskie wyrażać. Od 20 bez mała lat Egipcjanie są zaangażowani w proces pokojowy na Bliskim Wschodzie, dzięki temu, że sami go zainicjowali, podpisując porozumienie w Camp David w 1978 r.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Coraz częściej w polityce zagranicznej Egiptu zaczyna dominować wymiar śródziem-nomorski. Egipcjan bardzo zależy na stowarzyszeniu z Unią Europejską, ale niestety, mają jeszcze długą drogę do pokonania. To stowarzyszenie wzbudza liczne kontrowersje, zw-łaszcza w takich dziedzinach jak: pracownicy egipscy w Europie, jak własności intelektualne, przemysł tekstylny czy rolnictwo.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Drugim, bardzo ważnym wymiarem w polityce zagranicznej Egiptu jest wymiar arabski ze względu na jedność języka oraz religii. I wreszcie wymiar afrykański - coraz bardziej liczący się. Egipcjanie powiadają, że Egipt nie istniałby bez Nilu, a zatem Nil łączy Egipt z innymi państwami afrykańskimi.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Czy Egipt jest atrakcyjnym partnerem w dziedzinie gospodarczej? Przede wszystkim jest to ogromny rynek liczący 62 mln mieszkańców, przy czym siła robocza to 20 mln ludzi. Od pewnego czasu Egipt stał się ulubieńcem Międzynarodowego Funduszu Walutowego, ponieważ od prawie 10 lat realizuje z wielkim powodzeniem reformy gospodarcze.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Podam kilka przykładów, które są rzeczywiście optymistyczne. Od kilku lat inflacja w Egipcie utrzymuje się na poziomie 4% rocznie, wzrost gospodarczy wynosi nieco powyżej 5%. Egipski produkt narodowy brutto wynosi 81 mld dolarów, a produkt narodowy brutto na 1 mieszkańca - 1,2 tys. dolarów.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Nieprawdą byłoby jednak stwierdzenie, że wszystko w Egipcie układa się pomyślnie. Egipt to kraj licznych kontrastów. Mówi się, że na granicy ubóstwa żyje nadal 35% ludności, a niemal 40% nie potrafi czytać i pisać.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Czy zatem Egipt jest atrakcyjnym partnerem? Moja odpowiedź brzmi - tak. Inwestycje zagraniczne w skali rocznej w tym kraju wynoszą 1 mld dolarów. Egipcjanie sami chcieliby reformować gospodarkę i przewidują, że za kilka lat sami będą mogli inwestować w kraju aż 30 mld dolarów rocznie.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Musimy mieć świadomość, że wśród wszystkich krajów afrykańskich oraz europejskich, Egipt zajmuje pierwsze miejsce, jeśli chodzi o nasz eksport. Nie jest to liczba duża - 84 mln dolarów, to niewiele, ale nie zmienia to faktu. że jest to największy importer naszych produktów w tej grupie państw. Jeśli chodzi o obroty handlowe, sięgają one 90 mln dolarów, przy czym nasz import z Egiptu wynosi tylko 6 mln dolarów.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">W eksporcie polskim dominują takie towary jak: węgiel koksujący, brykiety, mleko w proszku, chemikalia, wyroby przemysłu drzewnego oraz papierniczego.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Jakie są zadania polskiego ambasadora w tym kraju? Podzieliłabym je na trzy kategorie - polityczne, gospodarcze i kulturalne. W dziedzinie politycznej naczelnym zadaniem będzie doprowadzenie do realizacji wizyt na najwyższym szczeblu. Muszę dodać, że od kilku lat występuje pewna dysharmonia w naszych kontaktach, ponieważ to głównie my bywamy w Egipcie. Wizyty na szczeblu prezydenta, premiera, ministra spraw zagranicznych będą naczelnym zadaniem. Zdaję sobie oczywiście sprawę, że mogą pojawić się trudności.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Egipcjanie zawsze usprawiedliwiali się, mówiąc że są bardzo zaangażowani w proces pokojowy. Wydaje mi się jednak, że w tej dziedzinie coś zaczyna się powoli zmieniać. Okazuje się, że z biegiem czasu Egipt, który był do tej pory koordynatorem procesu pokojowego, może powoli zostawać na uboczu, zwłaszcza w kontekście ostatnich wyborów. Zatem nasza pozycja stanie się bardzo silna.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Polska jest już członkiem NATO, a Egiptowi bardzo zależy na dialogu z tą organizacją. Nasze prace w dziedzinie integracji z Unią Europejską są bardzo zaawansowane. Płaszczyzna NATO oraz integracji europejskiej może czynić z nas bardzo atrakcyjnego partnera.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Moim zdaniem, istnieją także nowe dziedziny współpracy. Myślę przede wszystkim o współpracy w dziedzinie operacji pokojowych. Na terenie Egiptu znajduje się centrum operacji pokojowych oraz dyplomacji prewencyjnych. Nasze doświadczenia są bardzo interesujące. Zupełnie nową dziedziną współpracy mógłby być swoisty dialog chrześci-jaństwa z islamem. I my, i Egipcjanie, jesteśmy do tego dialogu szczególnie predestynowani.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Wydaje mi się, że współpraca gospodarcza jest najatrakcyjniejszą formą naszych stosunków dwustronnych. Sądzę, że obroty handlowe między Polską a Egiptem mogłyby być podwojone. Wymaga to nowoczesnej promocji naszego przemysłu i poszukiwania nowych dziedzin współpracy gospodarczej. Nowymi dziedzinami mogłyby być: kolejnictwo, energetyka, przemysł hutniczy i przede wszystkim inwestycje. Mam na myśli zarówno inwestycje polskie w Egipcie, jak i egipskie w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Dodam, że Egipcjanie są zainteresowani naszym rynkiem. W kraju tym działają sto-warzyszenia egipskich biznesmenów i to raczej oni podążają w naszym kierunku. Wydaje mi się, że z naszej strony należałoby wzmocnić działania.</u>
          <u xml:id="u-4.18" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Jeśli chodzi o współpracę kulturalną, to nasze osiągnięcia są ogromne, ale nie możemy popaść w nadmierne samozadowolenie. Obecnie posiadamy w Egipcie 9 stanowisk archeologicznych. Myślę, że liczbę tę można zwiększyć. Należy wprowadzić nowe, atrakcyjne formy współpracy, np. seminaria, konferencje.</u>
          <u xml:id="u-4.19" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Baza traktatowa jest doskonale rozwinięta. Można poszukiwać nowych dziedzin za-wierania umów. Mam na myśli np. umowę o ochronie roślin, czy też umowę w dziedzinie pomocy medycznej oraz zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-4.20" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Ponieważ Kair odgrywa bardzo ważną rolę na Bliskim Wschodzie, może być doskonałym centrum informacji z punktu widzenia polityki bliskowschodniej, regionalnej, a nawet azjatyckiej.</u>
          <u xml:id="u-4.21" who="#KandydatkanaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwArabskiejRepubliceEgiptuJoannaWronecka">Złośliwi powiadają, że na razie w Egipcie nic się nie dzieje, że Egipcjanie siedzą i piszą książki, Libańczycy je publikują, a Irakijczycy czytają. Czy rzeczywiście nic się nie dzieje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję bardzo. Proszę posłów o zadawanie pytań zarówno pod adresem kandydatki, jak i pana ministra. Nie będę zaskoczony, jeśli po tak wnikliwej prezentacji nie będzie pytań.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę pana ministra o przedstawienie drugiej kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MinisterBronislawGeremek">Kandydatura pana redaktora Jarosława Gugały nie ma argumentu przygotowania dyplomatycznego. Do Republiki Urugwaju chcemy skierować z zawodu dziennikarza, znającego problemy polityki międzynarodowej, a z wykształcenia iberystę.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MinisterBronislawGeremek">Pan redaktor Jarosław Gugała skończył studia na Uniwersytecie Warszawskim. Poś-więcił się pracy dziennikarskiej. Pracował w Telewizji Polskiej SA. Był reporterem w dziale zagranicznym, a następnie redaktorem naczelnej Telewizyjnej Agencji Informacyjnej oraz dyrektorem TVP 1. Zajmował się problematyką międzynarodową. Obsługiwał także różne polskie wizyty zagraniczne.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MinisterBronislawGeremek">Jest redaktorem 3-odcinkowego dokumentu "Miniona dekada" o polskiej drodze do demokracji. Jest także autorem wielu programów poświęconych problematyce społecznej i politycznej.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MinisterBronislawGeremek">Mamy nadzieję, że okres wymaganego stażu w MSZ będzie dodatkowym elementem poznania techniki pracy dyplomatycznej. Sądzę, że iberysta i dziennikarz będzie dobrze reprezentował interesy kraju w Urugwaju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję, panie ministrze. Proszę kandydata o przedstawienie koncepcji swojej misji dyplomatycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepubliceUrugwajuJaroslawGugala">Urugwaj jest jednym z najmniejszych krajów Ameryki Łacińskiej, ale jednocześnie jednym z najważniejszych. Jest to kraj o powierzchni niewiele większej od Polski. Mieszka tam zaledwie 3,3 mln mieszkańców. Odgrywa niezwykle ważną rolę międzynarodową, w szczególności w procesach integracyjnych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepubliceUrugwajuJaroslawGugala">Urugwaj wkrótce stanie się siedzibą jednej z najważniejszych organizacji gospodarczych - Mercosur. Jest to organizacja, która zrzesza Argentynę, Brazylię, Urugwaj i Paragwaj. O względy tej organizacji zabiegają najwięksi tego świata. Za miesiąc odbędzie się wspólna konferencja Unii Europejskiej i Mercosur. Bardzo zainteresowani tym rynkiem są Amerykanie, a szerzej kraje członkowskie NAFTA, czyli Stany Zjednoczone, Kanada i Meksyk.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepubliceUrugwajuJaroslawGugala">Urugwaj często pełni rolę gospodarza. W kraju tym odbywają się międzynarodowe spotkania, poświęcone ułatwieniom w handlu międzynarodowym. Odbyła się tam urugwajska runda GATT. Urugwaj jest siedzibą wielu organizacji międzynarodowych. Oprócz Mer-cosur w Urugwaju działają przedstawicielstwa wszystkich największych organizacji, zrzeszających kraje Ameryki Łacińskiej takich jak: Organizacja Państw Amerykańskich, NAFTA, Wspólnota Andyjska, Wspólny Rynek Ameryki Środkowej, Integracyjne Stowarzyszenie La-tynoamerykańskie.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepubliceUrugwajuJaroslawGugala">Integracyjne Stowarzyszenie Latynoamerykańskie, to swoista rada Ameryki Łacińskiej, której zadaniem jest wypracowywanie płaszczyzn wspólnych działań krajów Ameryki Łacińskiej w gospodarce, kulturze i polityce światowej.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepubliceUrugwajuJaroslawGugala">Powracam do kwestii roli Urugwaju w Mercosur. Jest wielka dysproporcja gospodarcza między członkami tej organizacji. Konkurencyjne interesy np. Brazylii i Argentyny mogą być rozstrzygane na gruncie neutralnego, małego Urugwaju.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepubliceUrugwajuJaroslawGugala">Polska ma kontakty gospodarcze z Urugwajem na takim poziomie, jakiego należy się spodziewać. Urugwaj to przede wszystkim kraj rolniczy. Jeśli chodzi o przemysł, rozwinięte jest przede wszystkim przetwórstwo produktów zwierzęcych i produktów roślinnych. Polska może zaistnieć na tamtym rynku z produktami takimi jak: maszyny rolnicze, traktory. Finalizowane są rozmowy na temat montażu i produkcji polskich samolotów, które mogą być używane w rolnictwie.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepubliceUrugwajuJaroslawGugala">Stolica Urugwaju Montevideo, wielki port, to miejsce, w którym odbywają się wymiany załóg polskich statków, które łowią na Atlantyku.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepubliceUrugwajuJaroslawGugala">Jaka powinna być rola ambasadora Polski w Urugwaju? Przede wszystkim powinna to być rola obserwatora i kogoś, kto dążyć będzie do zacieśnienia współpracy między Polską a krajami Mercosur i całej Ameryki Łacińskiej. Ambasador RP w Urugwaju powinien wnikliwie analizować procesy integracyjne w Ameryce Łacińskiej.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepubliceUrugwajuJaroslawGugala">Z perspektywy polskiej, procesy te wydają się bardzo dalekie. Warto jednak przypomnieć, że sam Mercosur to jest 200 mln ludzi, to jest gigantyczny rynek. W tej chwili Europa ma większe obroty z krajami Mercosur niż ze Stanami Zjednoczonymi. Sam koncern Renault zainwestował w krajach Mercosur ponad 1 mld dolarów. Inne światowe koncerny samochodowe w ub.r. zainwestowały 6 mld dolarów.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepubliceUrugwajuJaroslawGugala">Urugwaj jest jednym z najbardziej rozwiniętych i cywilizowanych krajów, posiadającym najwyżej kwalifikowaną kadrę. Posiadanie polskiego przedstawicielstwa w tym kraju powinno być dla nas ważne, zwłaszcza biorąc pod uwagę procesy integracji europejskiej. Za miesiąc odbędzie się spotkanie krajów Mercosur i przedstawicieli Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepubliceUrugwajuJaroslawGugala">Zadaniem ambasadora w Urugwaju byłoby doprowadzenie w jak najkrótszym czasie do otrzymania przez Polskę statusu obserwatora przy Mercosur. Urugwaj ze względu na swoją małą gospodarkę i niekonkurencyjność wobec wielkich krajów Ameryki Łacińskiej pełni rolę mediatora politycznego i gospodarczego. Polska w mniejszym stopniu zaangażowana gospodarczo niż Włochy, Hiszpania, Niemcy, będzie miała szansę odegrać w tym regionie wielką rolę polityczną i dyplomatyczną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję za prezentację. Proszę posłów o kierowanie pytań do kandydata i do pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Jeśli nie ma pytań, proszę pana ministra o przedstawienie kandydatury pana Adama Halamskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MinisterBronislawGeremek">Pan Adam Halamski po studiach socjologicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim kontynuował karierę naukową. Był zatrudniony w Instytucie Filozofii i Socjologii w Polskiej Akademii Nauk. W 1980 r. uzyskał tytuł doktora, a w 1990 r. tytuł doktora habilitowanego.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MinisterBronislawGeremek">Pan Adam Halamski odbył podyplomowe studia w Międzynarodowym Instytucie Administracji Państwowej w Paryżu oraz staże naukowe we Francji i Stanach Zjednoczonych.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MinisterBronislawGeremek">W Ministerstwie Spraw Zagranicznych pracował na różnych stanowiskach. Był radcą, doradcą ministra, wicedyrektorem, a następnie dyrektorem Departamentu Europy Zachodniej. W latach 1991-1996 był radcą, a następnie radcą - ministrem pełnomocnym w ambasadzie RP w Paryżu.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MinisterBronislawGeremek">Miałem okazję obserwować pracę pana Adama Halamskiego w Paryżu. Jest moim współpracownikiem w okresie mojego urzędowania w MSZ. Mogę z całym przekonaniem przekazać Komisji opinię, iż jest to profesjonalny dyplomata wysokiej klasy. Proszę Komisję o udzielenie poparcia kandydaturze pana Adama Halamskiego na stanowiska ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Portugalskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję, panie ministrze. Proszę kandydata o przedstawienie koncepcji swojej misji dyplomatycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepublicePortugalskiejAdamHalamski">Opisywanie warunków pełnienia misji dyplo-matycznej w Portugalii chciałbym rozpocząć od podania informacji, iż 1 stycznia 2000 r. Portugalia obejmie przewodnictwo w Unii Europejskiej. 12 marca br. Polska weszła do NATO. Był to jeden z priorytetów polskiej polityki zagranicznej po 1989 r. Podstawowym celem pozostaje więc członkostwo w Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepublicePortugalskiejAdamHalamski">Będę mówił o trzech grupach zagadnień. Po pierwsze - przedstawię zadania placówki w Lizbonie, mieszczące się w ramach integracji europejskiej. Po drugie - scharakteryzuję politykę zagraniczną Portugalii oraz stosunki bilateralne polsko-portugalskie. Po trzecie - wspomnę o indywidualnych wyznacznikach ważnych w przypadku Portugalii.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepublicePortugalskiejAdamHalamski">Jeśli chodzi o integrację europejską, funkcjonował stereotyp państw iberyjskich, które nie są zwolennikami rozszerzenia Unii Europejskiej. W przypadku Portugalii zaszły pewne zmiany i są dwie tego przyczyny.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepublicePortugalskiejAdamHalamski">Rzeczpospolita dwa lata temu udzieliła poparcia strategii śródziemnomorskiej Unii Europejskiej. Okazało się to fortunnym posunięciem, gdyż zastrzeżenia Portugalii i Hiszpanii zaczęły tracić na wadze. Portugalia spośród państw leżących w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wybrała Polskę jako swojego uprzywilejowanego partnera.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepublicePortugalskiejAdamHalamski">Nie była to jedynie deklaracja polityczna. Zaledwie w kilka miesięcy po owej deklaracji został sformułowany polsko-portugalski projekt pilotażowy. Przedsiębiorstwa portugalskie nawiązały kontakty w 16 województwach Polski. Były to projekty pilotażowe, ale nie skończyły się bezowocnie. Projekt pilotażowy formalnie wygasł pod koniec lutego 1998 r. Niemniej jednak celowe wydaje się powtórzenie pobudzenia zainteresowania przemysłowców portugalskich udziałem w transformacji gospodarczej Polski.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepublicePortugalskiejAdamHalamski">Nie tylko względy gospodarcze powodowały Portugalią, gdy zmieniła swoje nastawienie wobec Polski. Chodzi oczywiście o naszą pozycję w regionie. Sądzę, że był to element podstawowy. Ponadto w Portugalii usłyszeliśmy kilkakrotnie myśl, że w przyszłej, rozszerzonej Unii Europejskiej Portugalia będzie na krańcu zachodnim, natomiast Polska znajdzie się na krańcu wschodnim. Z peryferyjności położenia obu krajów miałyby - według strony portugalskiej - wynikać pewne wspólne interesy.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepublicePortugalskiejAdamHalamski">Kwestia polityki zagranicznej Portugalii i miejsca stosunków dwustronnych z Polską. Portugalia jest krajem atlantyckim w najbardziej tradycyjnym tego słowa rozumieniu. Wzmocnienie więzi z Sojuszem Północnoatlantyckim jest niepodważalnym elementem portugalskiej polityki zagranicznej. Ponadto Portugalia przywiązuje wagę do procesu barcelońskiego, do wspomagania współpracy w regionie Morza Śródziemnego i do współpracy z krajami Mercosur.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepublicePortugalskiejAdamHalamski">Ważnym rysem polityki zagranicznej Portugalii jest oddziaływanie  na wspólnotę, opierającą się na języku portugalskim, używanym nadal w takich krajach jak Brazylia, Angola, Mozambik, Gwinea. Chcę przypomnieć, że sytuacja kryzysowa w Gwinei została roz-wiązana na tej płaszczyźnie dzięki oddziaływaniu dyplomacji portugalskiej.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepublicePortugalskiejAdamHalamski">Jeśli chodzi o region Europy Środkowo-Wschodniej, na razie Portugalia koncentruje się wyłącznie na Polsce. Stosunki dwustronne są doskonałe. Wymiana wizyt odbywa się w sposób bardzo dynamiczny, na wszystkich najwyższych szczeblach. W ub.r. miała również miejsce wymiana wizyt przewodniczącego Zgromadzenia Narodowego Portugalii i pana marszałka Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepublicePortugalskiejAdamHalamski">Portugalia była niegdyś imperium. Schyłek tego imperium przypada na koniec XVIII wieku. Być może ogłoszenie niepodległości Brazylii miało swoją wagę. W świadomości Portugalczyków, Portugalia jest krajem imperialnym, kierującym się ku Altantykowi. Gdy mówimy o Portugalii, myślimy o podróżach, o odkrywaniu lądów.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepublicePortugalskiejAdamHalamski">Portugalskie imperium się skończyło, a rozmiary kraju nie pozwalały dowodzić por-tugalskiej dumy i wielkości. Czyni to z Portugalczyków partnerów trudnych, których ogromnie łatwo urazić, zarówno na kanwie przebrzmiałej chwały imperium, jak i sąsiedztwa z Hiszpanią.</u>
          <u xml:id="u-12.11" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepublicePortugalskiejAdamHalamski">Portugalia skierowała swoją uwagę na Europę. Aktualne stosunki portugalsko-hiszpańskie są niezłe. Państwa te mają wspólne interesy w Basenie Morza Śródziemnego. Niemniej jednak Hiszpania jest delikatnym punktem w rozmowie z partnerami portugalskimi.</u>
          <u xml:id="u-12.12" who="#KandydatnaambasadoranadzwyczajnegoipelnomocnegoRzeczypospolitejPolskiejwRepublicePortugalskiejAdamHalamski">Chciałbym podkreślić bardzo dobre stosunki polityczne między Polską a Portugalią. Prezydent, premier, przewodniczący Zgromadzenia Narodowego Portugalii, a także minister spraw zagranicznych są naszymi przyjaciółmi. Mówię o tym, ponieważ jesienią br. odbędą się wybory w Portugalii, które niemal na pewno wygra obecna partia rządząca. Zatem dobre kontakty z władzami Portugalii będą owocowały w następnym 4-leciu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję za prezentację. Proszę posłów o zadawanie pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselAndrzejWielowieyski">Cieszę się, że pan dyrektor ocenił nasze kontakty z przywódcami portugalskimi jako bliskie, serdeczne i przyjacielskie. Na podstawie moich rozmów z przedstawicielami Portugalii w Radzie Europy stwierdzam, że sytuacja przedstawia się w sposób bardziej skomplikowany. W Portugalii istnieją dwie podstawowe obawy, związane z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselAndrzejWielowieyski">Po pierwsze - chodzi o wrażliwe dziedziny gospodarki, w których Portugalczycy upatrują w Polsce poważnego konkurenta, po drugie - o fundusze strukturalne. Nasi partnerzy portugalscy stale powracają do tych kwestii. Równocześnie w przeciwieństwie do Hiszpanów nie dostrzegają ewentualnych korzyści wynikających z członkostwa Polski w Unii. Hiszpanie liczą na partnerstwo średnich krajów Unii Europejskiej, a więc na współpracę z Polską. Portugalia nie ma takich argumentów.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PoselAndrzejWielowieyski">Czy rzeczywiście może pan nas zapewnić o poparciu Portugalii dla polskich dążeń integracyjnych z Unią Europejską? Może się przecież zdarzyć, że proces wchodzenia Polski do Unii Europejskiej będzie blokowany przez niektóre państwa członkowskie. Portugalia ma powody, aby opóźniać przystąpienie Polski do Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselWaldemarPawlowski">Nie wspomniał pan o stosunkach gospodarczych polsko-portugalskich, a przecież minister spraw zagranicznych w swoim exposé podkreślał, że MSZ będzie tworzyło korzystne warunki dla kontaktów gospodarczych. W jaki sposób zamierza pan przyczynić się do korzystnej wymiany gospodarczej między naszymi krajami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselWlodzimierzKonarski">Czy kandydat mógłby scharakteryzować stan integracji militarnej Portugalii z NATO? Portugalia jest w NATO od dłuższego czasu. Ważna jest obserwacja, jak przedstawia się integracja militarna Portugalii z NATO. Informacje zawarte w notatce MSZ dotyczą spraw politycznych wewnątrz NATO, a ja prosiłbym o komentarz dotyczący integracji militarnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę kandydata o udzielenie odpowiedzi na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KandydatAdamHalamski">Jeśli chodzi o skomplikowane relacje polsko-portugalskie w kontekście integracji Polski z Unią Europejską, to zgadzam się, że obawy portugalskie były bardzo silne. Dotyczyły tradycyjnych dziedzin - rolnictwa i przemysłu tekstylnego. Zwrot w polityce portugalskiej dokonał się ok. dwóch lat temu. Nic zatem dziwnego, że echa dawnych uprzedzeń ciągle jeszcze są obecne.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#KandydatAdamHalamski">Mówiłem o zapewnieniach płynących z ust najwyższych reprezentantów Portugalii. Wspomniałem o polsko-portugalskim projekcie pilotażowym, który świadczy o zmianach zachodzących w dziedzinie gospodarki. Zapewnienia są składane przez prezydenta, premiera i ministra spraw zagranicznych. Jestem zobowiązany przywiązywać do nich odpowiednią wagę.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#KandydatAdamHalamski">Jeśli chodzi o fundusze kohezyjne i strukturalne, oczywiście Portugalia będzie walczyła o nie bardzo twardo. Musimy być na to przygotowani nie tylko w negocjacjach brukselskich, ale także w rozmowach ze stroną portugalską. Nie możemy się spodziewać niczego dobrego.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#KandydatAdamHalamski">Pozycja premiera Portugalii po sukcesie tego kraju w czasie berlińskiej Rady Europejskiej wynika stąd, że Portugalia zachowała w niezmienionej wysokości fundusze kohezyjne i strukturalne. Gdyby zatem jakiś czynnik w postaci państwa z Europy Środkowo-Wschodniej miał wpłynąć na zmianę funduszy strukturalnych i kohezyjnych, dojdzie do starcia. Musimy być na to przygotowani.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#KandydatAdamHalamski">Generalne nastawienie Portugalii jest pozytywne, ale nie jest to idylla. Musimy mieć świadomość, że w najbliższych 4 latach czeka nas wiele trudów.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#KandydatAdamHalamski">Jeśli chodzi o kwestie gospodarcze, uważam, że placówka polska w Lizbonie powinna przyczynić się do kontynuowania polsko-portugalskiego programu pilotażowego. Większość portugalskiej gospodarki są to małe i średnie przedsiębiorstwa, przemysł tekstylny, przemysł korkowy, obuwniczy. Program, o którym wspomniałem, promuje tego typu przedsiębiorstwa. Nie oznacza to odrzucenia wielkich holdingów, które już weszły na polski rynek.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#KandydatAdamHalamski">Dobrym przykładem są banki portugalskie. Tego typu inicjatywy powinny być kontynuowane i rozwijane. Ogromne szanse tkwią jednak we współpracy małych i średnich przedsiębiorstw. Wydaje mi się, że uruchomienie bezpośredniego połączenia lotniczego między Polską a Lizboną byłoby wskazane, podobnie jak uruchomienie ruchu turystycznego przez bezpośredni transport samochodowy i autobusowy między Polską a Portugalią.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#KandydatAdamHalamski">Jeśli chodzi o kwestie militarne, to Portugalia jest silnie zintegrowana militarnie z Sojuszem Północnoatlantyckim. Uchodziła, obok Holandii za kraj najmocniej przywiązany do znaczenia więzi ze strukturami Sojuszu Północnoatlantyckiego. Co pewien czas odbywają się rozmowy z Hiszpanią na temat rozmieszczenia i własności baz wojskowych oraz ustalenia dowódców. Są to zwykłe sprawy w ramach Sojuszu.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#KandydatAdamHalamski">W trakcie obecnie prowadzonej akcji NATO w Kosowie, Portugalia przekazała 3 swoje samoloty, bierze zatem aktywny udział w działaniach podjętych przez NATO na Bałkanach.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#KandydatAdamHalamski">W tym kontekście chciałbym wspomnieć o Europejskiej Tożsamości Bezpieczeństwa i Obrony. Po raz pierwszy silnie zabrzmiało to w trakcie styczniowej wizyty pana ministra Bronisława Geremka w rozmowie z ministrem spraw zagranicznych Portugalii. Okazuje się, że euroatlantycka Portugalia wykazuje zainteresowanie rozwojem Europejskiej Tożsamości Bezpieczeństwa i Obrony.</u>
          <u xml:id="u-18.10" who="#KandydatAdamHalamski">Jest to swoiste wyzwanie dla polskiej polityki zagranicznej. Często na szczeblach eksperckich jesteśmy pytani zarówno przez Amerykanów, jak i przez Europejczyków, jakie oblicze ma polska polityka zagraniczna, czy jest bardziej euroatlantycka, czy bardziej europejska. Nie mnie odpowiadać na tego rodzaju pytania. Natomiast z tym przeciwstawieniem w odpowiedni sposób będą musieli borykać się ambasadorowie we wszystkich placówkach europejskich i w placówce waszyngtońskiej, co nie oznacza, że za każdym razem będą udzielane te same odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę pana ministra o zaprezentowanie kandydatury pana Jerzego Surdykowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MinisterBronislawGeremek">Pan Jerzy Surdykowski ma za sobą studia techniczne. Jest magistrem inżynierem elektronikiem. Skończył studia na Politechnice Gdańskiej. Pracował w Polskiej Żegludze Morskiej, Politechnice Gdańskiej, Stoczni Gdyńskiej. Następnie rozpoczął rozdział pisarski i dziennikarski swojego życia.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MinisterBronislawGeremek">Od 1968 r. był zawodowo związany z pracą dziennikarską. Pracował w różnych gazetach, od "Głosu Stoczniowca" przez "Perpsketywy", "Życie Gospodarcze", "Życie Literackie". Na-stępnie rozpoczął współpracę z prasą solidarnościową. Za działalność w NSZZ "Solidarność" został wykluczony z PZPR. Następnie publikował w podziemnej prasie solidarnościowej oraz w "Tygodniku Powszechnym".</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#MinisterBronislawGeremek">W latach 1990-1996 był konsulem generalnym - ministrem pełnomocnym w Nowym Jorku. Po powrocie do kraju pracował jako starszy wykładowca w Międzynarodowej Szkole Dziennikarstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz w tygodniku "Wprost".</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#MinisterBronislawGeremek">Dziennikarz, pisarz stał się w latach 90. dyplomatą. Miałem okazję obserwować wówczas konsulat generalny RP w Nowym Jorku. jest to bardzo szczególny konsulat ze względu na znaczenie Nowego Jorku w produkcji mediów amerykańskich i w życiu politycznym. Konsulat generalny jest także swoistą ambasadą. Obok funkcji opieki nad środowiskami polonijnymi, wypełnia także funkcje dyplomatyczne.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#MinisterBronislawGeremek">Sądzę, że doświadczenie zdobyte w okresie pełnienia funkcji konsula generalnego, będzie pomocne panu Jerzemu Surdykowskiemu, jeśli obejmie stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Królestwie Tajlandii.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#MinisterBronislawGeremek">Zwracam się do Komisji o poparcie tej kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Dziękuję, panie ministrze. Proszę kandydata o zapre-zentowanie koncepcji swojej misji dyplomatycznej.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Kandydat na ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Królestwie Tajlandii  Jerzy Surdykowski: Co sprawia, że powinniśmy dzisiaj interesować się Tajlandią; co oprócz egzotyki i piękna krajobrazów? Już 60 mln ludzi na obszarze ponad 1,5 raza większym od Polski powinno być źródłem tego zainteresowania. Jest jeszcze kilka innych, ważniejszych czynników, które kierują naszą uwagę ku temu krajowi i temu regionowi.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PoselCzeslawBielecki">Tajów i Polaków niewątpliwie łączą kwestie niepodległości. W przeciwieństwie do ościennych narodów i państw, Tajlandia obroniła swoją niepodległość zarówno przed najazdami sąsiadów, jak i przed ekspansją mocarstw kolonialnych. Tylko o wiele potężniejsze kraje - Japonia i Chiny potrafiły to zrobić. Tajowie bardzo cenią tę swoją z trudem zachowaną niepodległość.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PoselCzeslawBielecki">Nie mniej ważna jest tradycja rozwoju i demokracji. Od czasu, kiedy w 1932 r. ustanowiono monarchię konstytucyjną, mimo wszystkich przeciwności, mimo licznych wojskowych zamachów stanu, pomimo biedy w Tajlandii zbudowano stopniowo, wcześniej niż w innych krajach regionu, system demokratyczny w duchu zachodnim z instytucjami parlamentarnymi, z wolną prasą.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PoselCzeslawBielecki">Do czasu azjatyckiego kryzysu gospodarczego, czyli do 1997 r. Tajlandia przeżyła kilkanaście lat bezprzykładnego rozwoju gospodarczego, stając się jednym z azjatyckich tygrysów gospodarczych, osiągając w wielu dziedzinach, takich jak telekomunikacja czy elektronika, stan bliski poziomowi światowemu. System demokratyczny utrwalony w Tajlandii bardziej niż gdzie indziej pomógł jej lepiej zaabsorbować straszne skutki kryzysu gospodarczego. Ten kryzys w przeciwieństwie do np. Indonezji czy Malezji nie ws-trząsnął strukturami państwa, nie spowodował krwawych zamieszek.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#PoselCzeslawBielecki">Tajlandia realizuje skrupulatnie zalecenia Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Osiągnęła już stabilizację waluty i zdaje się wkraczać w fazę wychodzenia z kryzysu. To sprawia, że powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na Tajlandię w kontekście spraw gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#PoselCzeslawBielecki">Nasze obroty handlowe nigdy nie były duże. W najlepszych latach ich wolumen osiągał 0,5 mld dolarów. W okresie kryzysu gospodarczego ich wartość znacznie spadła. Struktura obrotów była charakterystyczna dla krajów słabo rozwiniętych, nie odzwierciedlała możliwości ani gospodarki polskiej, ani tajskiej.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#PoselCzeslawBielecki">Dzisiaj w obliczu wychodzenia Tajlandii z kryzysu, jedną z ważnych misji ambasadora w Bangkoku będzie promocja polskiej gospodarki. Rynek tajski potrzebuje nie tylko nisko przetworzonej stali, chemikaliów, nawozów sztucznych, mleka w proszku, ale Tajlandia może być także partnerem w tworzeniu rozwiniętych wysokich technologii. Może być miejscem, które wchłania wiele polskich wyrobów takich jak: samoloty, przetworzona żywność i urządzenia elektryczne.</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#PoselCzeslawBielecki">Aby osiągnąć cel, jakim jest promocja gospodarcza, musimy ożywić kontakty polityczne. Potrzeba więcej wizyt rządowych i parlamentarnych. Powinniśmy ożywić wymianę kulturalną. To są najważniejsze zadania.</u>
          <u xml:id="u-21.9" who="#PoselCzeslawBielecki">Przykład kraju demokratycznego, prozachodniego, związanego ze Stanami Zjednoczonymi sojuszem wojskowym, a ze swoimi sąsiadami stowarzyszeniem ASEAN, jest pewnym wytyczeniem drogi również dla krajów ościennych. Tajlandia jest pięknym przykładem dobrze prosperującego kraju demokratycznego w tym regionie.</u>
          <u xml:id="u-21.10" who="#PoselCzeslawBielecki">Bangkok to nie tylko wielkie, burzliwie rozwijające się, pełne chaosu i korków ulicznych miasto. To jest także wielki punkt obserwacyjny na wszystko to, co dzieje się w tym regionie. Tajlandia graniczy z wymęczonymi wojną Indochinami. Na północ od Tajlandii jest jeden ze światowych centrów produkcji narkotyków, które rząd królewski Tajlandii, nota bene z pomocą polskich specjalistów, usiłuje zastąpić bardziej pożytecznymi roślinami. Jest także zupełnie inna propozycja polityczna dla regionu - propozycja birmańska, oznaczająca zamknięcie, dławienie opozycji, odcięcie się do świata.</u>
          <u xml:id="u-21.11" who="#PoselCzeslawBielecki">Nam wszystkim w Polsce, ponieważ wybraliśmy drogę demokracji i rozwoju, powinno zależeć na tym, aby kraje tamtego regionu także wybrały opcję demokracji.</u>
          <u xml:id="u-21.12" who="#PoselCzeslawBielecki">Wielką radością napawa mnie fakt, że w Sejmie zawiązała się niedawno polsko-tajska grupa parlamentarna. Myślę, że temu krajowi warto poświęcić trochę uwagi.</u>
          <u xml:id="u-21.13" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę posłów o zadawanie pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselMiroslawStyczen">Czy zamierza pan zawiesić swoją działalność publi-cystyczną w krajowych mediach na czas pełnienia funkcji ambasadora?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MinisterBronislawGeremek">Jest to pytanie skierowane do ministra. Zgodnie z pragmatyką, tylko minister może w tej sprawie podjąć decyzję. Sam zainteresowany rezygnuje z tej działalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMarianPilka">Jak wyobraża pan sobie intensyfikację stosunków polsko-tajskich w sytuacji, gdy Polskie Linie Lotnicze LOT chcą zlikwidować połączenie z Bangkokiem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselAndrzejWielowieyski">W materiałach przygotowanych przez MZS przedstawione są statystyki polskie i tajskie, dotyczące obrotów handlowych. Nie rozumiem, jaka jest przyczyna tak znacznych rozbieżności w tych danych. Czy mógłby pan to wyjaśnić?</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselAndrzejWielowieyski">Jakie widzi pan przed sobą zadania, żeby ten bardzo ważny dla Polski rynek otworzyć na polskie towary? Mam na myśli również ewentualne polskie inwestycje w Tajlandii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PoselZbyszekZaborowski">Problemem we wzajemnych kontaktach handlowych między Polską a Tajlandią są karne cła obowiązujące w Tajlandii na wyroby stalowe. Rozumiem, że to zmniejsza dynamikę polskiego eksportu, eksport wręcz spada.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PoselZbyszekZaborowski">Czy kandydat widzi możliwość negocjacji ze stroną tajską w tej sprawie i zmiany tej niekorzystnej dla nas sytuacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselWlodzimierzKonarski">Czy w Tajlandii istnieje cywilna i demokratyczna kontrola nad siłami zbrojnymi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Proszę kandydata o odpowiedź na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KandydatJerzySurdykowski">Odpowiadam na pytanie posła Włodzimierza Konarskiego. W Tajlandii nie ma pełnej cywilnej kontroli nad siłami zbrojnymi, co wiąże się ze specyficzną rolą armii w tajlandii, która po licznych zamachach stanu wprawdzie wycofywała się do koszar, ale nie do końca.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#KandydatJerzySurdykowski">Armia ma w tym kraju specyficzną pozycję, co łączy się z zagrożeniami wynikającymi z wojny w Indochinach, z koniecznością pilnowania granicy, a nawet angażowania się w graniczne bitwy, choćby z "czerwonymi kmerami".</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#KandydatJerzySurdykowski">Kontrola cywilna nad armią nie jest pełna i trzeba zdawać sobie z tego sprawę.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#KandydatJerzySurdykowski">Przechodzę do odpowiedzi na pytanie dotyczące kwestii gospodarczych. Statystyki tajskie i polskie niebywale się różnią. Nie do końca to rozumiem. Ważną przyczynę stanowi inne pojmowanie kraju docelowego. Wiele produktów eksportowanych i importowanych jest przekazywanych przez firmy pośredniczące, które mieszczą się w Hongkongu i Singapurze.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#KandydatJerzySurdykowski">Jeśli chodzi o stal, jest to jedyny problem sporny w naszych stosunkach. Sprawa ta ma długą historię. Karne cła były elementem procedury antydumpingowej. Eksport polskiej stali uznano za dumping. Sprawa jest w arbitrażu World Trade Organization.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#KandydatJerzySurdykowski">Odbyły się rokowania z Tajami, były nawet propozycje kompromisu. W tej chwili klamka zapadła. Werdykt musi wydać Światowa Organizacja Handlu.</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#KandydatJerzySurdykowski">Zdecydowanie należy szukać nowych możliwości eksportu. Myślę, że one tkwią w bardziej złożonych technologiach, być może w nowych asortymentach. Mam na myśli samoloty dla rolnictwa, proste maszyny dla rolnictwa, przetworzona żywność.</u>
          <u xml:id="u-29.7" who="#KandydatJerzySurdykowski">Podam przykład - Czechy mają 7 przedstawicieli handlowych w Tajlandii, a my jednego. Oczywiście środki na promocję są bardzo skromne.</u>
          <u xml:id="u-29.8" who="#KandydatJerzySurdykowski">Uważam, że powinniśmy organizować w różnych instytucjach tajskich prelekcje o Polsce. To przygotowuje grunt i przełamuje nieufność. Trzeba także zachęcać podmioty w Polsce do zainteresowania się rynkiem tajskim.</u>
          <u xml:id="u-29.9" who="#KandydatJerzySurdykowski">Jest dla mnie oczywiste, że wyjazd na placówkę łączy się z zaprzestaniem publikacji i myślę, że mi to dobrze zrobi.</u>
          <u xml:id="u-29.10" who="#KandydatJerzySurdykowski">Jeśli chodzi o połączenie lotnicze, to rentowność tej linii jest nie najgorsza. W Polskich Liniach Lotniczych LOT jest specyficzny rachunek ekonomiczny, który sprawia, że im dłuższa trasa, tym gorsza rentowność. Wiąże się to także z bardzo trudną sprawą, jaką jest wchodzenie LOT w jeden z międzynarodowych aliansów lotniczych. Jeżeli LOT stanie się członkiem One World, będzie musiał iść na ustępstwa wobec swoich partnerów.</u>
          <u xml:id="u-29.11" who="#KandydatJerzySurdykowski">Będę podejmował działania w tej sprawie. Zamierzam spotkać się z kierownictwem LOT. Znam dobrze zastępcę prezesa LOT pana Sidora, z którym przez 5 lat wspólnie pracowałem w Nowym Jorku. Może uda mi się go przekonać, żeby tę linię utrzymać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselCzeslawBielecki">Rozumiem, że wyczerpaliśmy pulę pytań.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PoselCzeslawBielecki">Ogłaszam krótką przerwę.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PoselCzeslawBielecki">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PoselCzeslawBielecki">Miło jest mi zakomunikować państwu, że wszyscy państwo uzyskali aprobatę Komisji. Serdecznie państwu gratuluję.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#PoselCzeslawBielecki">Jeżeli nie ma zgłoszeń w sprawach różnych, dziękuję za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>