text_structure.xml 12.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanuszZemke">Jest pilna sprawa zasługująca - jak się wydaje - na uwagę. Chcę wrócić do konkluzji naszej Komisji wówczas, kiedy pisaliśmy opinię o budżecie Ministerstwa Obrony Narodowej. W tej opinii zwracaliśmy uwagę, że są dalece niewystarczające środki na realizację strategicznych programów rządowych oraz, że nie ma środków na realizację programu "Partnerstwo dla Pokoju".</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanuszZemke">Ponieważ negocjacje z Komitetem Badań Naukowych nie przynoszą efektów, które mogłyby nas wspólnie zadowalać, wpłynęła dzisiaj pisemna propozycja do przewodniczącego Komisji Obrony Narodowej, podpisana przez pana Jerzego Milewskiego, sekretarza stanu w MON. W propozycji pełniący obowiązki ministra zwraca się do Komisji o to, abyśmy dokonali wewnątrz budżetu MON przesunięć, które mieszczą się w naszych sugestiach.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselJanuszZemke">Te przesunięcia miałyby być następujące. Po pierwsze, żebyśmy zawarli zapis, iż w budżecie MON przeznacza się kwotę 3 bln 679 mld 347 mln zł na zakupy uzbrojenia, sprzętu, amunicji, badania i wdrożenia w krajowym przemyśle zbrojeniowym. Chcę wyjaśnić, że do tej pory nie było tu sformułowania "badania i wdrożenia", w związku z tym decyzja Komisji zmuszała wojsko wyłącznie o kupowania wyrobów gotowych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselJanuszZemke">Jednym z efektów tego była także stopniowa likwidacja różnych placówek badawczych wewnątrz zakładów. To poszerzenie nie oznacza, że krajowy przemysł straci chociażby złotówkę, ono tylko oznacza, że jest tutaj szersze pole manewru dla Ministerstwa Obrony Narodowej i także dla zakładów pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselJanuszZemke">Propozycja druga, bardzo interesująca jest taka, aby w państwowych jednostkach budżetowych, podległych ministrowi obrony narodowej można było realizować zadania z zakresu ochrony zdrowia oraz oświaty i wychowania. Do tej pory szpitale wojskowe, czy też inne placówki służby zdrowia nie mogły pobierać żadnych opłat za różne badania. Ten zapis umożliwiałby pobieranie opłat za świadczenie usług dla osób nieuprawnionych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselJanuszZemke">Z ostrożnych wyliczeń dałoby to wpływy w wysokości co najmniej 100 mld zł. Wydaje nam się, że jest to obliczenie bardzo ostrożne. Sytuacja jest taka, że część szpitali, placówek służby zdrowia ma w dużym stopniu nie wykorzystane moce laboratoriów, aparatury i nie przyjmuje cywilów. Świadczą one usługi na poziomie lepszym niż inne placówki, byliby więc chętni.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PoselJanuszZemke">Naszym zdaniem dałoby to wojsku w sposób społecznie motywowany dodatkowe środki, pozwoliłoby na lepsze wykorzystanie bazy, ale także przyczyniłoby się do ekonomicznego spojrzenia na wojskową służbę zdrowia. Byłoby wiadomo, co ile wewnątrz służby zdrowia kosztuje.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PoselJanuszZemke">Te dwie propozycje na pierwszy ogląd wydają się wysoce sensowne. Ja mogę je przedstawić po konsultacji z kilkoma posłami, prosząc Komisję o zajęcie stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowegoMONplkMarcinKrzywoszynski">Propozycja zmierza do tego, że postulowany przez Komisję Obrony Narodowej zapis, bo to nie jest przedłożenie rządowe, został przyjęty przez Komisję w swojej opinii na temat budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej. Jest to zapis, który jakby obligował resort obrony narodowej do złożenia zamówień w krajowym przemyśle zbrojeniowym. Dotyczy to 31 zakładów przemysłu zbrojeniowego, właśnie w kwocie 3 bln 679 mld 347 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowegoMONplkMarcinKrzywoszynski">Poprzednia propozycja ograniczała wyłącznie wykorzystanie tej kwoty do zakupów uzbrojenia, sprzętu i amunicji. Chcemy wydzielić w ramach własnego budżetu dodatkowe środki na strategiczne programy rządowe, z uwagi na brak jakichkolwiek gwarancji wydzielenia na ten cel środków przez Komitet Badań Naukowych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuFinansowegoMONplkMarcinKrzywoszynski">Chcemy rozszerzyć ten zapis, by móc właśnie w tych 31 zakładach przemysłu zbrojeniowego lokować również badania i wdrożenia. Automatycznie ta sama kwota trafi do tych samych zakładów pracy z tym, że tylko jeszcze na inne zamierzenia, a mianowicie na badania i wdrożenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanuszZemke">Powiem jeszcze, ponieważ są posłowie z PSL, że jest to również prośba do nas skierowana przez premiera Pawlaka. Jego zdaniem te dodatkowe środki, 260 mld zł z Komitetu Badań Naukowych, które premier zawarł w dyskusji z wicepremierem Kołodko, stwarzałaby szansę na podtrzymanie tych trzech programów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PlkMarcinKrzywoszynski">Wczoraj odbyło się spotkanie kierownictwa Ministerstwa Obrony Narodowej z premierem właśnie na temat poszukiwania rezerw w wewnętrznej strukturze budżetu poprzez  ograniczenia niektórych innych programów. Mówiliśmy o programie przemundurowania wojska, w tym momencie mniej ważnym w stosunku do bardziej przyszłościowych, strategicznych programów rządowych. Rzeczywiście to z inicjatywy premiera nastąpiło wystąpienie do posłów z Komisji Obrony Narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselMarianMarczewski">Na jakim etapie w tej chwili jest przyjmowanie w szpitalach ludzi nieuprawnionych, nieżołnierzy i nie ich rodzin?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PlkMarcinKrzywoszynski">Chciałem w odpowiedzi na pytania pana posła zakomunikować, że my od wielu lat przyjmujemy osoby nieuprawnione do naszych szpitali. Z tym, że niestety od bieżącego roku została cofnięta refundacja, którą otrzymywaliśmy na ten cel każdego roku od ministra zdrowia i opieki społecznej.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PlkMarcinKrzywoszynski">Wskaźnik osób nieuprawnionych przyjmowanych do naszych szpitali był swego czasu rzędu 30 proc. Za rządów pana premiera Mazowieckiego i na jego wniosek rozszerzyliśmy udział do 40 proc. Natomiast dzisiaj, w związku z tym, że nie mamy refundacji, ograniczamy to - w zależności od szpitali i regionów - bo to się bardzo różnie rozkłada. Jest to rząd od 21 proc. w niektórych miejscowościach, do 28 proc. w Warszawie, w Oliwie i w Gdyni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselMarianMarczewski">Obawiam się, że stworzymy tutaj jakiś precedens. Za tym pójdą następne szpitale Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, a dalej kolejowe itd. Są takie przypadki, które znam, że np. Klinika Hematologii w Poznaniu odmówiła przyjęcia pacjentki, dopóki nie otrzyma pieniędzy z budżetu wydziału zdrowia woj. konińskiego, skąd była pacjentka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselBronislawKomorowski">Trzeba to wyjaśnić, bo w tej chwili w gestii wojewodów leży to, czy chcą z pieniędzy, które mają na służbę zdrowia - wchodząc w porozumienie z komendantami szpitali wojskowych - refundować część lub całość, jak się umówią, kosztów leczenia osób nieuprawnionych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselBronislawKomorowski">Tego rodzaju sytuacje mogą się zdarzyć dlatego, że np. wojewoda w jakimś województwie nie da ani złotówki na refundację. Propozycja tego zapisu oznaczać będzie natomiast, że szpitale będą mogły prowadzić niektóre usługi nie w formie leczenia - bo to zależeć będzie od innych przepisów wewnętrznych - ale np. jakichś analiz, prześwietleń rentgenowskich i jakichś innych usług.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PlkMarcinKrzywoszynski">Uzupełniając, my nie chcemy dużo więcej niż to, co wynika z projektu ustawy budżetowej na br., z zapisu art. 28, który daje również placówkom powszechnej służby zdrowia możliwość pozyskiwania dochodów z różnych świadczeń i wykorzystywania tych dochodów na działalność podstawową. My po prostu do tego art. 28 ustawy budżetowej chcemy się dopisać z naszymi jednostkami służby zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanuszZemke">Jeżeli nie ma pytań, czy możemy uznać, że Komisja aprobuje tę propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselBronislawKomorowski">Rozumiem, że jest to pomysł na uratowanie gwarancji dla pieniędzy na te trzy programy, które miały być realizowane w ramach Komitetu Badań Naukowych, dotyczące badań w zakresie problematyki obronnej. Ale czy jest to wystarczające, bo wiem, że to była w sumie o wiele większa kwota przeznaczona na ten cel.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselBronislawKomorowski">Obawiam się, że nawet to przesunięcie, które powstaje w wyniku zmiany zapisu, że jest możliwość wykorzystania nie tylko na zakupy, ale na badania i wdrożenia, to i tak będzie zdecydowanie mniej, niż pieniądzy potrzebnych na zrealizowanie tych trzech programów badawczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PlkMarcinKrzywoszynski">Rzeczywiście te trzy strategiczne programy rządowe w 1995 r. będą kosztować szacunkowo 800 mld zł. Proponujemy z tego budżetu kwotę 540 mld zł, bo takie są nasze możliwości. Są to określone koszty, natomiast zwracamy się również do Komitetu Badań Naukowych. Pan minister Milewski wystąpił o to do pana prezesa Karczewskiego.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PlkMarcinKrzywoszynski">Myśmy znaleźli w naszym budżecie środki, ażeby również w ustawowo określonych środkach na badania, znalazły się dodatkowe środki w instytucji, która koordynuje tego typu działalność. Rozumiem, że owe 260 mld zł bądź znajdzie się w Komitecie Badań Naukowych, albo też znajdzie się jakieś wsparcie budżetu MON w wyniku prac Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, co byłoby spełnieniem postulatów, wyrażanych również w swojej opinii przez Komisję Obrony Narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselBronislawKomorowski">W takim razie mam jeszcze jedno pytanie. Jaka część z tej kwoty 3 bln 679 mld 347 mln zł przeznaczonych na uzbrojenie, na amunicję, sprzęt w polskim przemyśle zbrojeniowym, będzie wydana na sprzęt, a jaka kwota - przy zmienionym zapisie - planowana do wydania na wdrożenia i badania, bo to są pieniądze, które mają uzupełnić brakujące kwoty na te trzy programy strategiczne Komitetu Badań Naukowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PlkMarcinKrzywoszynski">Jest to kwota 140 mld zł. Dokonaliśmy wewnętrznego przesunięcia w ramach tej kwoty 3 bln 600 mld zł - zabraliśmy z uzbrojenia nie podstawowego, tylko z wyposażenia obsługowo-specjalistycznego, w odniesieniu do niektórych rodzajów sprzętu, a więc tego mniej ważnego. Zrobiliśmy tu pewne cięcia, przeznaczając tę kwotę na badania. Jest to kwota 140 mld zł, która trafi do tych 31 zakładów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselZbigniewMaczka">Jedno uzupełniające pytanie, czy te podstawowe elementy, jak np. 7 "Sokołów", stacje radiolokacyjne - zostają nie naruszone?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PlkMarcinKrzywoszynski">Dokładnie tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanuszZemke">Dziękuję posłom, zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>