text_structure.xml
12.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam kworum. Porządek obrad został państwu przedstawiony na piśmie. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma zgłoszeń, zatem przystępujemy do realizacji porządku obrad, obejmującego pierwsze czytanie ustawy ratyfikacyjnej z druku nr 1339.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Proszę o zabranie głosu ministra Janusza Stańczyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Międzynarodowa Organizacja Dna Morskiego została utworzona na podstawie ratyfikowanej przez Polskę Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza, sporządzonej w Montego Bay dnia 10 grudnia 1982 r.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Członkami Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego są wszystkie państwa – strony Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza. Głównym celem tej organizacji jest organizowanie i kontrolowanie działalności państw na obszarach znajdujących się poza granicami jurysdykcji państwowej, w szczególności na dnie mórz i oceanów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Organizacji zawiera 22 artykuły, w których określone są przywileje i immunitety przysługujące organizacji jako instytucji oraz przywileje i immunitety funkcjonariuszy i innych osób, których działalność jest z nią związana.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Artykuły 2-6 określają status prawny Organizacji jako podmiotu, a także zakres przedmiotowy przysługujących jej immunitetów. Organizacja została wyposażona przez Protokół w osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych, a także przywileje o charakterze majątkowym i reprezentacyjnym.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Ponadto Protokół gwarantuje nietykalność pomieszczeń Organizacji. W celu umożliwienia sprawnego funkcjonowania Organizacji Protokół przewiduje szereg immunitetów i przywilejów przyznawanych określonym kategoriom osób, których działalność jest niezbędna dla wykonywania zadań Organizacji.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Przywileje i immunitety przyznawane są również przedstawicielom państw– członków Organizacji, jej funkcjonariuszom, a także ekspertom działającym na jej rzecz. Zakres przyznanych przywilejów i immunitetów różni się w zależności od kategorii adresatów.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Protokół przewiduje ułatwienia w zakresie podróży poszczególnych osób. Państwa – strony powinny akceptować dokumenty podróży wydawane funkcjonariuszom Organizacji przez Międzynarodową Organizację Dna Morskiego jak i Organizację Narodów Zjednoczonych. Państwa są też zobowiązane do szybkiego rozpatrywania wniosków wizowych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Protokół zapewnia, iż przywileje i immunitety w nim zawarte przyznane zostały określonym osobom dla zapewnienia im niezależności przy wykonywaniu ich funkcji związanych z Organizacją, a nie dla osobistych korzyści.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Odpowiednie zapisy Protokołu stanowią, iż członek Organizacji albo Sekretarz Generalny Organizacji ma nie tylko prawo, ale i obowiązek zrzec się immunitetu w stosunku do przedstawiciela, funkcjonariusza, eksperta wtedy, gdy immunitet stałby na przeszkodzie wymiarowi sprawiedliwości, a można się go zrzec bez szkody dla celu, dla którego został przyznany.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Pozostałe postanowienia Protokołu odnoszą się do kwestii relacji między Protokołem a Porozumieniem w sprawie siedziby, porozumień dodatkowych, rozstrzygania sporów, a także ratyfikacji, przystąpienia i wejścia w życie oraz wypowiedzenia.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego został przyjęty w Kingston 27 marca 1998 r. Zgodnie z jego art. 15, Protokół był otwarty do podpisu w siedzibie Organizacji od 17 do 28 sierpnia 1998 r., a następnie do dnia 16 sierpnia 2000 r. w siedzibie ONZ w Nowym Jorku.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">W związku z niepodpisaniem Protokołu przez Rzeczpospolitą Polską w terminie określonym w jego art. 15, związanie się nim możliwe jest przez przystąpienie, zgodnie z art. 17. Na podstawie tego artykułu i art. 17 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych, do przystąpienia stosuje się odpowiedni przepisy dotyczące ratyfikacji lub zatwierdzenia.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Postanowienia Protokołu zawierają normy, które dotyczą wolności, praw i obowiązków obywatelskich określonych w Konstytucji RP. Przywileje i immunitety określone w Protokole dotyczą m.in. spraw z zakresu prawa karnego, prawa finansowego, prawa dewizowego i prawa celnego.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">W związku z powyższym związanie się Protokołem powinno nastąpić w trybie art. 89 ust. 1 Konstytucji RP, w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie. Konsekwencją zastosowania tego trybu będzie możliwość bezpośredniego stosowania Protokołu po jego ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw RP, na podstawie art. 91 ust. 1 Konstytucji RP, oraz pierwszeństwo Protokołu przed ustawą, jeżeli nie da się pogodzić ustawy z tą umową międzynarodową.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">Związanie się Protokołem nie będzie miało wpływu na stosunki gospodarcze, społeczne, finansowe Rzeczypospolitej Polskiej. Ratyfikacja nie będzie wymagała wprowadzenia zmian do polskiego prawa i nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa. Protokół może dotyczyć obywateli polskich, o ile będą oni sprawowali funkcje w Organizacji, występowali w jej imieniu lub działali na jej rzecz.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychJanuszStanczyk">W imieniu rządu RP zwracam się z wnioskiem o rekomendowanie Sejmowi przyjęcia ustawy ratyfikacyjnej z druku nr 1339.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przechodzimy do debaty w sprawie ogólnych zasad projektu oraz do pytań posłów i odpowiedzi wnioskodawców.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Proszę o zgłaszanie się do dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselKarolKarski">Chciałbym wyrazić głęboką satysfakcję i zadowolenie z faktu, że została wszczęta procedura ratyfikacji Protokołu. Byłem członkiem komisji Zgromadzenia Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego, która opracowywała projekt Protokołu. Przewodniczącym tej komisji był Polak, prof. Zdzisław Galicki z Uniwersytetu Warszawskiego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselKarolKarski">Jest to dokument, który posiada związki z Polską. Protokół jest bardziej potrzebny naszemu krajowi niż samej Organizacji. Organizacja ma siedzibę w Kingston na Jamajce, a przywileje i immunitety są udzielane na terenie państwa przyjmującego. Osoby będące członkami personelu tej organizacji będą je posiadały na terenie państw członkowskich, przy czym jej personel jest stosunkowo nieliczny i prawdopodobieństwo, że dojdzie kiedykolwiek w Polsce do realizacji tego typu przepisów, jest dosyć niewielkie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselKarolKarski">Polska delegacja, która udaje się co roku na posiedzenia, pozbawiona jest obecnie jakiejkolwiek ochrony na podstawie przepisów prawa międzynarodowego. Protokół służyć będzie zatem przede wszystkim polskiej delegacji.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselKarolKarski">Polska jest jednym z ostatnich państw członkowskich Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego, które ratyfikują ten protokół. Jesteśmy od dawna pytani, dlaczego to do tej pory nie nastąpiło. Jeśli ma nastąpić, to bardzo dobrze.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoselKarolKarski">Jest to jeden z dwóch protokołów. W trakcie procedury legislacyjnej jest projekt ustawy ratyfikacyjnej Protokołu o przywilejach i immunitetach Międzynarodowego Trybunału Prawa Morza z siedzibą w Hamburgu.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PoselKarolKarski">W ten sposób zakończy się wykonywanie naszych zobowiązań.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos w dyskusji? Nie ma zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 1339. W związku z wejściem w życie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa informuję państwa, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Czy ktoś z państwa posłów chciałby taki wniosek złożyć? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że tytuł został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że art. 1 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisje przyjęły projekt ustawy. Stwierdzam, że Komisje przyjęły projekt bez głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselAndrzejCwierz">Zgłaszam kandydaturę posła Karola Karskiego. Jest to osoba najlepiej spośród posłów zorientowania w treści ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselKarolKarski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że poseł Karol Karski został wybrany na sprawozdawcę, bez głosów sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Informuję, że wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>