text_structure.xml 23.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Witam wszystkich, stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Proponuję rozszerzyć porządek obrad o zgłoszenie tematów kontroli dla NIK na II półrocze 2007 roku.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Czy są uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Państwo posłowie otrzymali projekt planu pracy Komisji na II półrocze 2007 r., przygotowany przez prezydium Komisji na podstawie złożonych propozycji. Trudność z przygotowaniem tego planu polegała na tym, że mamy wiele tematów, które Komisja jest zobowiązana zrealizować. Są one związane z procesem ustawodawczym, omówieniem raportów NIK. Wśród nich są także propozycje tematów zgłoszonych przez MEN oraz MNiSW. Większość czasu zajmują właśnie tematy obowiązkowe, stąd do planu pracy zaproponowaliśmy wprowadzenie zagadnień merytorycznych, które obejmują większy zakres działania Komisji, bardziej obszerną tematykę. Nie braliśmy pod uwagę tematów bardzo szczegółowych, dotyczących małego wycinka problemów. Staraliśmy się grupować tematy w zagadnienia problemowe.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Uważam, że w trakcie przygotowywania propozycji tematów nie pomyśleliśmy o temacie poświęconym wnioskom odnośnie polityki edukacyjnej, które wynikają z analizy wyników egzaminów zewnętrznych. Co roku Komisja omawiała wyniku egzaminów zewnętrznych (w poprzednim roku zrobiliśmy to bardzo szeroko) oddzielnie egzaminu dla szkół podstawowych i gimnazjów i odrębnie nową maturę. W tym roku ten temat nie znalazł się w propozycji tematów planu pracy Komisji. Chciałabym go zgłosić jako uzupełnienie planu pracy, o ile państwo posłowie uznają, że jest to temat wart omówienia przez Komisję Edukacji, Nauki i Młodzieży. Mówię o wnioskach i o jednym posiedzeniu Komisji, poświęconym w całości zagadnieniom egzaminów zewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Otwieram dyskusję na temat planu pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselAndrzejSmirnow">Chciałbym zgłosić pewną poprawkę. Pkt 15 zawiera dwa tematy. Jeden to „Plan reformy wyższego szkolnictwa wojskowego”, a drugi „Założenia nowelizacji ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym”.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselAndrzejSmirnow">Proponowałbym rozdzielić te dwie sprawy – zwłaszcza że drugi temat, dotyczący założeń nowelizacji ustawy, niewątpliwie wzbudzi długą dyskusję i będzie poważnym i obszernym punktem. Sądzę, że łączenie tych tematów spowoduje, że właściwie nie będziemy w stanie omówić żadnego z nich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Przedstawię argumenty na rzecz połączenia tych dwóch tematów. Temat – „Plan reformy wyższego szkolnictwa wojskowego” chcieliśmy omówić w związku z propozycją poprzedniego ministra, dotyczącą reformy szkolnictwa wyższego. Ten temat ciągle „wisi”, nie został zrealizowany w poprzednim półroczu. Natomiast są przygotowane założenia nowelizacji ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i warto nad tą sprawą dyskutować. Ze względu na dużą liczbę posiedzeń praktycznie nie jesteśmy w stanie zaplanować dodatkowych i dlatego zaproponowaliśmy połączenie tych tematów, aby zapoznać się i krótko omówić (o ile nie będzie budził kontrowersji) plan reformy wyższego szkolnictwa wojskowego oraz przedyskutować założenia ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym. Oba tematy zostały przedstawione senackiej Komisji Nauki, stąd pomysł ich połączenia. Jeżeli państwo posłowie uważają, że należałoby z czegoś zrezygnować, to oczywiście tak zrobimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselAndrzejSmirnow">Nie sugeruję rezygnacji. Chodzi o to, że są to różne zagadnienia i sądzę, że interesują również pewne różne grupy osób. Plan reformy wyższego szkolnictwa zawodowego jest planem o konkretnych…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Przepraszam, ale chodzi o szkolnictwo wojskowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselAndrzejSmirnow">Tak, oczywiście. Plan reformy wyższego szkolnictwa wojskowego jest projektem konkretnych działań i jest to nieco inne zagadnienie. Założenia nowelizacji ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym to szeroki temat, to pewna filozofia rozwoju szkolnictwa wyższego. Choć pani przewodnicząca prosiła o unikanie tej sprawy, to jednak przypomnę wczorajszą dyskusję. Wydaje mi się, że łączenie tych zagadnień spowoduje, że żadnego z tych tematów poważnie nie omówimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Czy pan poseł zgłasza konkretną propozycję? Musimy – albo wykreślić ten temat, albo zastąpić go jakimś innym. Chęć zabrania głosu wyrazili posłowie: Tadeusz Sławecki i Ryszard Knosala.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselTadeuszSlawecki">Chciałbym zgłosić temat, który jest wynikiem dyskusji toczącej się w podkomisji, pracującej nad ustawą o zmianie ustawy o systemie oświaty. Chodzi konkretnie o sprawę stypendiów szkolnych, gdyż zrodziła się potrzeba oceny dotychczasowego systemu pomocy materialnej dla uczniów. Przypomnę, że podczas omawiania rezerw celowych okazało się, że w kilku „stypendialnych” rezerwach zmniejszono środki i dołożono je do refundacji pracodawcom z tytułu nauki zawodu. Usłyszeliśmy odpowiedź, że np. było mniej chętnych na stypendia Prezesa Rady Ministrów. Członkowie podkomisji, którzy otrzymali z ministerstwa pewne materiały, też widzą potrzebę przyjrzenia się funkcjonowaniu systemu pomocy dla uczniów i oceny całego kanonu form pomocy. Proponowałbym zrealizować ten temat we wrześniu lub najpóźniej w październiku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Dzisiaj będziemy przygotowywać tematy dla NIK. Chciałabym właśnie zaproponować przeprowadzenie kontroli pomocy materialnej dla uczniów, udzielanej ze środków publicznych. Raport NIK w tej sprawie mógłby być dla Komisji podstawą do analizy tego zagadnienia. Czy możemy przyjąć taki tok postępowania w tej kwestii? Nie słyszę sprzeciwu, a więc uzgodniliśmy tę sprawę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Musimy podjąć decyzję wobec tematu, dotyczącego szkolnictwa wojskowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselRyszardKnosala">Myślę, że może uda się „zaoszczędzić” jedną pozycję. Chyba tydzień temu wnioskodawcy wycofali poselski projekt utworzenia Akademii w Gorzowie, a taki punkt jest zamieszczony w planie pracy Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Wycofał się jeden z wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselRyszardKnosala">Czytałem uzasadnienie i mogę powiedzieć, że nie są tam spełnione warunki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Chęć zabrania głosu wyraził pan poseł Henryk Gołębiewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselHenrykGolebiewski">Podzielając pogląd pana posła Andrzeja Smirnowa dodam, że byłbym daleki od interpretacji, iż reforma szkolnictwa wyższego nie czyni czegoś, co określamy mianem „kolizji”. Pamiętamy zmiany kadrowe – inny pogląd ministra Radosława Sikorskiego i obecnego ministra. Nie chcąc tego rozwijać proponuję, aby pkt 14, dotyczący informacji Rzecznika Praw Dziecka, połączyć z pkt 13. Wydaje mi się, że jest to tematyka bardzo ze sobą korespondująca. Będzie minister edukacji narodowej, będzie rzecznik praw dziecka i moglibyśmy te dwie sprawy potraktować kompleksowo.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselHenrykGolebiewski">Reformie wyższego szkolnictwa wojskowego moglibyśmy poświęcić drugie, zaplanowane w październiku posiedzenie. W ten sposób temat wyższego szkolnictwa wojskowego zostałby potraktowany indywidualnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Dziękuję za tę propozycję, ale niestety pkt 13 będzie rozpatrywany tylko przez naszą Komisję, natomiast pkt 14 będzie omawiany na wspólnym posiedzeniu z Komisją Rodziny i Praw Kobiet. Na wspólnym posiedzeniu nie możemy realizować tematów, którymi zajmuje się wyłącznie nasza Komisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselHenrykGolebiewski">Temat dotyczący informacji Rzecznika Praw Dziecka byłby rozpatrywany wspólnie z Komisją Rodziny i Praw Kobiet, a potem nasza Komisja realizowałaby swój punkt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Do głosu zgłosili się posłowie: Artur Górski, Joanna Fabisiak, Krystyna Łybacka oraz Maria Nowak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselArturGorski">Gorąco popieram wniosek o to, abyśmy odrębnie potraktowali reformę wyższego szkolnictwa wojskowego, gdyż jest to obszerna tematyka.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselArturGorski">Czy ze względu na rzeczywiście dużą liczbę tematów nie udałoby się połączyć pkt 13 – „Analiza realizacji uchwały Rady Ministrów w sprawie działań administracji rządowej przeciwko przemocy w szkołach i placówkach” z pkt 21 – „Informacja o celach, realizacji i efektach Rządowego programu «Zero tolerancji dla przemocy w szkole»”? Czy nie można połączyć tych punktów? To jest kwestia tylko jednego miesiąca. Wydaje mi się, że w przypadku tych dwóch punktów problematyka jest dość zbieżna i nie jest zaplanowane wspólne posiedzenie z inną komisją. Jest to nasza tematyka wewnętrzna. Sugerowałbym łączne rozpatrzenie pkt 13 i 21.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Dziękuję za tę propozycję. Wydaje mi się, że te dwa tematy możemy połączyć i zająć się nimi na przełomie października i listopada. W ten sposób moglibyśmy odrębnie rozpatrywać plany reformy wyższego szkolnictwa wojskowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Pytanie odnośnie do reformy wyższego szkolnictwa wojskowego. Czy otrzymaliśmy materiały, sygnowane przez nowego ministra obrony narodowej? Wiem, że koncepcja się zmieniła, a mamy tylko materiały ministra Radosława Sikorskiego, a komisją wiodącą w tej sprawie jest Komisja Obrony Narodowej. Nawet nie wiem, czy w tej chwili Komisja Obrony Narodowej jest gotowa do rozpatrywania tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">W tej chwili nie mamy materiałów, ponieważ nie wystąpiliśmy z prośbą o taką informację. Możemy – albo zrezygnować z tego tematu, albo potraktować go jako temat odrębny. Komisja podejmie decyzję w tej sprawie. Ponieważ zostały zgłoszone rozbieżne wnioski, proponuję poddać je pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za wnioskiem o wykreślenie z planu pracy Komisji tematu: „Plan reformy wyższego szkolnictwa wojskowego”?</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje wniosek przy 19 głosach za, 4 przeciwnych i braku wstrzymujących się. Temat „Plan reformy wyższego szkolnictwa wojskowego” został wykreślony, a temat 13 został połączony z tematem nr 21.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Czy Komisja wyraża zgodę na to, aby na początku października został rozpatrzony temat „Informacja rządu na temat wniosków płynących dla polityki edukacyjnej na podstawie wyników egzaminów zewnętrznych”? Nie słyszę sprzeciwu, a więc ten temat będzie rozpatrywany w tym terminie zamiast tematu nr 13.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Czy są jeszcze jakieś inne propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Chciałabym się odnieść do pkt 9, planowanego na wrzesień. Widzę tu dwa problemy i mam jedną propozycję. Proponuję, aby ten temat rozpatrywać wspólnie z Komisją Łączności z Polakami za Granicą, bowiem jest to zagadnienie „interdyscyplinarne”. W pkt 9 są dwa bardzo poważne tematy i dwa problemy. Pierwszy to nauczanie dzieci w ogóle, szczególnie nowej emigracji. Jest ona bardzo wielka i właściwie potrzebna jest informacja rządu o tym, w jakim stopniu problem jest rozwiązany i jak zaspokojone są potrzeby. Jest tu także drugi problem. Ten temat zgłaszałam w nieco innym kształcie i myślałam o nauczaniu języka polskiego jako języka obcego. Powinniśmy otrzymać informację na temat programów, a takich programów nie ma. W świecie nie funkcjonuje jeden spójny program – oczywiście dla każdego poziomu. Chodzi o to, by ministerstwo przedstawiło swój zamysł w tym względzie. Druga ważna kwestia to metodyczne przygotowanie nauczycieli. Na pewno ważnym gościem byłby tutaj CODN. Sądzę, że są tu 2 tematy, które oczywiście w projekcie planu mogą występować jako jeden temat. Jednak trzeba go dobrze przygotować i dlatego proponowałabym przesunąć w czasie jego rozpatrywanie. Zaczynamy pracować w sierpniu i obawiam się, że może być trochę za mało czasu na dobre przygotowanie tematu, a jest on ważny. Zwrócę uwagę na to, że już dwa posiedzenia były poświęcone nauczaniu języków obcych. Nauczania języka polskiego jako obcego powinniśmy rozpatrywać w dwóch aspektach. Po pierwsze – powinien być nauczany według pewnych standardów. Po drugie – jest to promocja Polski na świecie. Jest to więc problem ze wszech miar ważny.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Zgłaszam postulat, by przesunąć w czasie rozpatrywanie tego tematu – na wspólnym posiedzeniu z Komisją Łączności z Polakami za Granicą – oraz rozszerzyć go o dwa zagadnienia, o których mówiłam przed chwilą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Ten temat zrodził się po wizycie delegacji naszej Komisji w Londynie. Wiemy, że minister edukacji narodowej podjął pewne działania, związane z uporządkowaniem spraw nauczania polskich dzieci za granicą.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Ten problem narasta, wielu młodych ludzi wyjeżdża z kraju i ich dzieci też muszą się uczyć. Na ogół jest to nauka w systemie kraju, w którym dzieci przebywają. Patrzyliśmy na ten temat w dwóch aspektach: nauka języka polskiego jako języka obcego, o czym mówiła pani poseł Joanna Fabisiak, ale również w aspekcie: sytuacja polskich dzieci w szkołach kraju, w którym przebywają. Staraliśmy się ten temat określić na tyle szeroko, by możliwe było połączenie tych dwóch zagadnień. Jeżeli pani poseł ma konkretne propozycje co do zmiany tematu, to proszę je zgłosić, a termin planowanego posiedzenia możemy przesunąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselKrystynaLybacka">Uwaga formalna w tej sprawie. W 2003 roku minister edukacji narodowej powołał Komisję do Spraw Nauczania Języka Polskiego jako Języka Obcego. Chodzi mi jedynie o to, by na takie posiedzenie zaprosić również przewodniczącego tej komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Proponuję pozostawić temat główny: „Kształcenie dzieci i młodzieży polskiej za granicą. Aktualny stan prawny i organizacyjny oraz proponowane zmiany, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej emigracji” i dodać do niego punkt: „i nauczanie języka polskiego jako języka obcego”. To sformułowanie wprowadza ów drugi problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Pani poseł proponuje dopisać do tego zdania sformułowanie: „i nauczanie języka polskiego jako języka obcego”. Pozostaje jeszcze sprawa terminu posiedzenia, poświęconego temu tematowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Chodzi jedynie o to, by zostało to dobrze przygotowane przez MEN.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Zaplanujmy to posiedzenie na koniec września. Po prostu przestawimy wrześniowe tematy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Zwracam uwagę na to, że Rada Języka Polskiego pracuje w cyklu akademickim, a więc od października. Myślę, że lepszy termin byłby w październiku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Zgoda, weźmiemy pod uwagę październik. Prezydium Komisji podejmie ostateczną decyzję w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Czy są jeszcze jakieś uwagi do planu pracy Komisji? Zgłoszeń nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła plan pracy wraz ze zgłoszonymi i przyjętymi uwagami. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że Komisja przyjęła plan pracy na II półrocze 2007 roku.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Przechodzimy do pkt II, tzn. do zgłoszenia tematów kontroli dla NIK. Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić jakąś propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselJoannaFabisiak">Nie wiem, jaki jest dokładny zakres kontroli PAN, ponieważ to nie jest sprecyzowane. Uważam za rzecz absolutnie niezbędną zajęcie się sprawą nieruchomości, które są niewykorzystywane, czyli problemem niegospodarności zarządzania. Na moją prośbę otrzymałam plan zagospodarowania tylko tego, co jest pod Warszawą, tj. owych 69 ha, z czego bardzo mały procent jest w planie zagospodarowania. Jednocześnie informuję Komisję, iż jeszcze pół roku temu poprzedni prezes PAN przysłał mi materiał, z którego wynika, że jest to 5000 ha nieużytków. Chętnie udostępnię państwu ten materiał. Sądzę, że Komisja nie może pozostać obojętna wobec takiego faktu. Jednak w pracach podkomisji ten temat jakoś się rozmył, zniknął. Myślę, że jesteśmy za to odpowiedzialni.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselJoannaFabisiak">Zgłaszam wniosek o zlecenie NIK kontroli gospodarowania mieniem przez PAN.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Już rozumiemy wniosek pani poseł, a za 5 minut odbędą się głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselArturGorski">Chciałbym wyjaśnić pani poseł Joannie Fabisiak, że z takim pytaniem już zwracałem się do NIK i otrzymałem odpowiedź, że NIK kontroluje całość wykonania ustawy, czyli całość zagadnień. Najpierw musimy poczekać na wyniki tej kontroli, a potem być może dokładnie zlecimy NIK to, o czym mówi pani poseł. Teraz jest jeszcze na to za wcześnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Dokładnie to samo chciałam zaproponować. W przyjętym planie pracy, we wrześniu 2007 roku mamy omówienie raportu NIK na temat działalności placówek naukowych PAN. Jeżeli w raporcie nie będzie tego tematu, to zlecimy go jako temat odrębnej kontroli. Komisja ma prawo zlecania NIK innych tematów.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Odczytam propozycje tematów kontroli: „Pomoc materialna dla uczniów udzielana ze środków publicznych” – temat zgłoszony przez pana posła Tadeusza Sławeckiego, „Finansowanie wypoczynku letniego dzieci i młodzieży ze środków publicznych”, „Zadania zlecane przez MEN jednostkom spoza sektora finansów publicznych”, „Finansowanie systemu kształcenia osób dorosłych na tle potrzeb rynku pracy”. Zastanawiałam się nad umieszczeniem w tym temacie szkolnictwa zawodowego, ale może zostawmy to w obecnym kształcie. Dalej mamy tematy: „System kształcenia dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych”, „Funkcjonowanie zewnętrznych egzaminów w systemie oświaty” – po 8 latach warto by to skontrolować, oraz „Organizacja i finansowanie studiów podyplomowych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselJoannaFabisiak">W tej chwili trudno jest mi sformułować temat, o którym myślę. Wczoraj była mowa o uczelniach „handlujących” dyplomami. Myślę, że jest to problem, który powinien być przedmiotem naszej szczególnej troski. Nie precyzując tematu kontroli, zwracam uwagę na problem. Być może ktoś z państwa posłów sformułuje ten temat tak, aby jednak NIK przeprowadziła kontrolę w placówkach szkolnictwa wyższego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Czy jest akceptacja dla sformułowanych tematów? Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Stwierdzam, że przyjęliśmy tematy kontroli dla NIK.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Proszę panią poseł Joannę Fabisiak o sformułowanie zaproponowanego tematu. Jeżeli zostanie przedstawiony, to myślę, że jeszcze dzisiaj moglibyśmy się nad nim zastanowić.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#PrzewodniczacaposelKrystynaSzumilas">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>