text_structure.xml
33 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanByra">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie planu pracy Komisji na pierwsze półrocze 2004 r. Czy ktoś z państwa ma uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty. Zostały państwu doręczone propozycje tematyczne do planu pracy. Chciałem zaproponować dodanie czterech punktów: "Ocena realizacji ustawy o języku polskim", "Sprawozdanie podkomisji o poselskim projekcie uchwały Sejmu w sprawie Centrum Martyrologii", "Inicjatywa legislacyjna dotycząca zmiany ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego". Chodzi o wykorzystanie rezerwy w wysokości 132 mln zł na dofinansowanie zadań własnych instytucji kultury przyjętych po 1 stycznia 1999 r. Są przeznaczone na to pieniądze, których nie można wydać. Chciałem jeszcze zaproponować wyjazdowe posiedzenie Komisji na trasie Lublin - Zamość, podczas którego moglibyśmy się przyjrzeć, jak funkcjonuje ustawa o ochronie zabytków. W tym roku mieliśmy zaplanowane wyjazdowe posiedzenie w Gdańsku, które nie doszło do skutku. Będziemy więc próbowali odbyć je w przyszłym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselMarekJurek">Chciałem dowiedzieć się, kto sporządził ten spis tematów i kto go autoryzuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanByra">Przygotował go sekretariat na moją prośbę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselMarekJurek">Czy przewodniczący Jan Byra bierze za niego odpowiedzialność?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselJanByra">Tak, biorę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarekJurek">Czyli można go publicznie komentować?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanByra">Tak, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarekJurek">Ośmielam się powiedzieć, że to jest ogromny skandal, iż w planie pracy, biorąc pod uwagę ostatnie posiedzenie Komisji, na którym mówiliśmy o konieczności podjęcia prac nad poselskimi projektami nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, nie ma propozycji rozpatrzenia tych projektów. Odbieram to jako sabotowanie prac parlamentarnych. Nie lubię atakować ludzi. Zakładam, że wina się rozkłada. Być może jakiś udział ma w tym marszałek Sejmu, który również nie był łaskawy dla tych projektów. Lojalnie mówię, że zastrzegam sobie, jak również mojemu klubowi prawo zajęcia publicznego stanowiska wobec tego dokumentu pokazującego intencje opóźniania prac parlamentarnych. Ponadto ponownie składam wniosek, abyśmy w przyszłym półroczu zajęli się warunkami wykonywania misji telewizji publicznej, a w szczególności korzystania z wolności wypowiedzi, prezentacji różnych stanowisk w telewizji publicznej. W tym kontekście bardzo bym chciał, żeby Komisja spotkała byłego dyrektora Telewizji Łódź Marka Madeja i Janusza Rolickiego, również byłego współpracownika telewizji publicznej. To, co obaj panowie mówili publicznie, powinno nas zainteresować. Oczywiście, może się tak zdarzyć, że decyzją prezydium Komisji albo większości komisyjnej nie podejmiemy świadectwa o tym, że czynnik rządowy wprost ingerował w funkcjonowanie telewizji publicznej, poprzez decydowanie o obsadzie stanowiska dyrektorskiego. Uważam, że naszym obowiązkiem jest zainteresować się tymi sprawami. Myślę, że w szczególnym stopniu jest to obowiązek kolegów należących do większości parlamentarnej i komisyjnej. Bowiem w obu przypadkach chodzi o osoby należące do ich obozu ideowego. Z tego powodu ponawiam wniosek, abyśmy odbyli posiedzenie Komisji na temat warunków wykonywania misji telewizji publicznej, w szczególności w zakresie wolności wypowiedzi. Przypomnę, że podczas zapytań poselskich minister Izabela Jaruga-Nowacka w czasie polemiki ze mną na temat innych spraw potwierdziła, że występowała w obronie dziennikarek dyskryminowanych w telewizji publicznej. Będę chciał, żeby minister Jaruga-Nowacka również przekazała nam swoją korespondencję w sprawie tych dziennikarek i żebyśmy mogli je spotkać. Przypomnę, że chodzi o wykonywanie ustawy o radiofonii i telewizji. A niezależnie od istnienia innych urzędów, które odpowiadają za wykonywanie tej ustawy, uważam, że nasza Komisja, którą można, przepraszam za stwierdzenie, określić jako resortową, powinna się tymi sprawami zająć. Stąd mój wniosek, niezależny od komentarza, do punktu drugiego i niejasnego punktu trzynastego planu pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselJanByra">Gdyby rzeczywiście prezydium albo przewodniczący Komisji ustalał plan pracy, to poseł Marek Jurek powinien natychmiast zwołać konferencję prasową i użyć prawa do komentowania. Dzisiejsze posiedzenie Komisji poświęcone omówieniu planu pracy jest zwołane po to, aby posłowie mogli zgłaszać swoje propozycje.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoslankaBarbaraCiruk">Chciałam powiedzieć posłowi Markowi Jurkowi, że wczoraj ustalaliśmy plan pracy Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Prace nad nim odbywały się w taki sposób, jak powiedział przewodniczący Jan Byra. Dostaliśmy projekt planu i posłowie zgłaszali swoje propozycje, które potem były głosowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoslankaRenataBasta">Pamiętam, jak przewodniczący Komisji na przedostatnim posiedzeniu Komisji zasugerował nam, aby każdy z nas zastanowił się nad problemami i tematami, które chcielibyśmy zawrzeć w planie pracy. Chciałam dowiedzieć się, czy poseł Marek Jurek złożył takie propozycje do prezydium Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselBronislawCieslak">Prosiłbym, aby sprostać słusznemu oczekiwaniu posła Marka Jurka poprzez albo dopisanie nowego punktu - Rozpatrzenie poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji, albo dopisanie do punktu drugiego - Rozpatrzenie rządowego i poselskich projektów ustaw o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji. Pamiętam posiedzenia Komisji poświęcone rządowemu projektowi ustawy. Na jednym z nich sugerowałem, aby jednocześnie prace prowadzić nad wszystkimi projektami. Przeważył pogląd, że w pierwszej kolejności Komisja zajmuje się projektem rządowym, co oznacza wręcz obligatoryjny wymóg podjęcia prac nad pozostałymi po zakończeniu prac nad rządowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselMichalUjazdowski">Przede wszystkim chciałbym zaprotestować przeciwko praktyce do tej pory niestosowanej. Po wypowiedzi przewodniczącego Jana Byry, poseł Marek Jurek zgłaszał się do głosu, którego mu nie udzielono. Dotychczas prawo odpowiedzi było respektowane i powinniśmy do tej dobrej praktyki powrócić. Chcę powiedzieć, że, reprezentując posłów Prawa i Sprawiedliwości, wspieram propozycję dotyczącą planu pracy posła Marka Jurka i składam dwie dodatkowe propozycje. Pierwszą, aby punkt trzeci był jednocześnie oceną działalności Instytutu Adama Mickiewicza. Jest to instytucja szczególnie aktywna w dziedzinie promocji kultury polskiej zagranicą. Moja druga propozycja polega na tym, abyśmy zostali zapoznani z projektem budowy Muzeum Historii Żydów Polskich, bowiem jest to ważny projekt, który stał się rządowym projektem z uwagi na umieszczenie tej pozycji w ramach rezerw specjalnych. Myślę, że Komisja powinna się przyjrzeć temu projektowi. Moim zdaniem, powinien mieć charakter państwowy. Ale zacząć trzeba od tego, czym to Muzeum ma być.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselZdzislawPodkanski">Komisja musi rozpatrywać nie tylko rządowe, ale i społeczne projekty ustaw. Chciałem poinformować, że w tym tygodniu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o kinematografii. Jest to projekt społeczny złożony przez posłów. W moim przekonaniu jest dużo lepszy od rządowego. Dlatego proponowałbym, abyśmy nie toczyli sporów, a od razu dopisali w punktach jeden i drugi rozpatrzenie rządowego i poselskich projektów ustaw. Nie wiem, kiedy marszałek Sejmu Marek Borowski wyznaczy termin pierwszego czytania projektu ustawy o kinematografii. Dzisiaj będę z nim rozmawiał na ten temat. Ponadto chciałbym zaproponować wyjazdowe posiedzenie Komisji w Lublinie w celu zapoznania się z sytuacją zespołów staromiejskich. Był program ratowania miast historycznych. Myślę, że na przykładzie Lublina można byłoby omówić ten program. Podczas pobytu w Lublinie proponowałbym, aby Komisja zajęła się twórczością ludową. W Lublinie jest Krajowy Dom Twórczości Ludowej, w którym od 1968 r. funkcjonuje Zarząd Główny Stowarzyszenia Twórców Ludowych, który działa na terenie kraju i za granicą. Posiedzenie Komisji mogłoby się odbyć we wspomnianym budynku, który leży w centrum Starego Miasta. Z tego, co wiem, Rada Krajowa Regionalnych Towarzystw Kultury pisała do przewodniczącego Komisji Jerzego Wenderlicha w sprawie twórczości ludowej. Ruch społeczno-kulturalny, towarzystwa regionalne funkcjonują i rozwijają się, ale mają też problemy. I warto byłoby, aby Komisja się z nimi zapoznała.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselWlodzimierzCzechowski">Zwróciłem uwagę na punkt planu pracy, a mianowicie Kultura samorządowa - aktualny stan i perspektywy. Jeśli zaprosimy do Sejmu przedstawicieli terenu, to będą przez miesiąc uczyć się, jak mają wystąpić. Wszystko będzie wygładzone i wypolerowane tak, że nic się konkretnego nie dowiemy. Dlatego popieram wniosek posła Zdzisława Podkańskiego, żeby ruszyć w teren i zobaczyć na własne oczy, jak sytuacja kultury samorządowej wygląda. Chciałbym, aby do wyjazdowych posiedzeń włączyć dwa tematy: Kultura samorządowa - aktualny stan i perspektywy oraz Aktualna sytuacja regionalnych ośrodków telewizyjnych. Pracujemy ze sobą ponad dwa lata i myślę, że czas najwyższy, abyśmy odłożyli na bok partyjne animozje i zaczęli pracować jak sprawna grupa dla dobra polskiej kultury.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselEugeniuszCzykwin">Cieszę się, że plan rozbudowuje się. Chciałbym odnieść się do punktu trzeciego. Proponowałbym skreślić wyrazy mówiące o kontekście integracji Polski z Unią Europejską, ponieważ powinniśmy się zajmować promocją kultury polskiej zagranicą jako taką, a nie tylko w kontekście integracji. Trochę nie rozumiem uwag posła Marka Jurka, ponieważ wpisywanie do planu pracy czegoś, co jest uwarunkowane decyzją Prezydium Sejmu, chyba nie jest zasadne. Projekty poselskie nie są zgłaszane do Komisji. Decyzję w sprawie pierwszego czytania podejmuje Prezydium Sejmu. Nie wiem, czy rzeczą zasadną jest przyjmowanie propozycji posła Marka Jurka dotyczące sporów pracowniczych w ośrodku telewizyjnym w Łodzi. Bowiem tego rodzaju sporów w instytucjach kultury jest bardzo dużo. Wydaje mi się, że Komisja nie jest właściwym miejscem do rozstrzygania tych sporów.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselKazimierzZarzycki">Chciałbym zaproponować wyjazdowe posiedzenie Komisji na Śląsku. Mieszka tam 5 mln osób trochę speszonych, zakompleksionych, trochę zdegustowanych swoją sytuacją gospodarczą. Zauważamy w tym regionie interesujące przemiany społeczne. Odnotowuje się wyjeżdżanie rodzin ze Śląska ze swoimi przodkami na Wschód Polski. Śląsk staje się inny niż ten, jakim do tej pory go postrzegaliśmy. Jest to miejsce, gdzie grupy społeczne się albo integrują, albo dezintegrują. Inaczej wygląda tradycyjna kultura śląska, inaczej regionu bielskiego, częstochowskiego. Powstaje Muzeum Śląskie, które ma być rozszerzoną repliką muzeum, które istniało przed drugą wojną światową. Niemcy je spalili i kamienie zużyli do budowy swoich obiektów kulturalnych na terenie Rzeszy. Myślę, że Polska, w tym nasza Komisja bardzo mało wie o samym Śląsku. W związku z tym proponuję przyjęcie do planu pracy posiedzenia wyjazdowego Komisji na Śląsku. Program zapewne zostanie przygotowany w sposób interesujący i naprawdę nikt nie będzie się nudził ani żałował, że spędza czas między kominami przemysłowymi, które notabene coraz mniej dymią. Zobaczycie coś, na co warto zwrócić uwagę i co warto wesprzeć.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanByra">Mam przed sobą pismo rektora Akademii Muzycznej, który także nas zaprasza do przyjazdu do Katowic.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselMarekJurek">Odnosząc się do wypowiedzi posła Eugeniusza Czykwina, chciałem powiedzieć, że nie chodzi o spory pracownicze. Doskonale rozumiem, co pan mówi. W ogóle prosiłbym kolegów, abyśmy wysłuchiwali swoich argumentów. Staram się ściśle wyrażać swoje postulaty. Odwołałem się do wiedzy, którą traktowałem jako powszechną, a taka, jak się okazuje, ona nie jest. W wypadku pana Marka Madeja chodzi o jego relacje w polityce, że członek Rady Ministrów dokonał rozstrzygnięć należnych prezesowi telewizji publicznej. Nie chodzi więc o spory pracownicze, lecz czynnik polityczny. Jest to wbrew konstytucyjnemu i ustawowemu usytuowaniu telewizji publicznej. W wypadku Janusza Rolickiego chodzi o zarzut konsultacji między telewizją publiczną a partią rządzącą. Uważam, że oczyszczenie się z tego zarzutu czy wykazanie nietrafności relacji Janusza Rolickiego leży przede wszystkim w interesie partii rządzącej. Zakładam, że w interesie partii rządzącej jest potwierdzenie swojego demokratycznego charakteru szanowania reguł demokracji. Jeżeli rzeczywiście mamy szukać reguł, na podstawie których będziemy mogli zrealizować postulat posła Włodzimierza Czechowskiego, tak powinniśmy rozumieć interes każdej partii. W związku z tym apelowałbym do moich kolegów, ponieważ nie rozumiem pewnych reakcji nieprzychylnych wobec moich postulatów, żebyśmy nie kierowali się interesem partyjnym. Są pewne reguły, które powinny być ważniejsze od odruchowej reakcji partyjnej. Jest poważniejszy interes każdej partii politycznej polegający na dowiedzeniu tego, że respektuje się ogólne zasady społeczne poważniejszej, niż odniesienie doraźnej korzyści poprzez ich łamanie. Nie przesądzam sprawy Janusza Rolickiego. Zresztą, w moim przekonaniu, jeżeli rzeczywiście było tak, jak opowiada Janusz Rolicki...</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselJanByra">Chciałem zwrócić uwagę, że dyskutujemy nad propozycjami, a nie nad ich treścią.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselMarekJurek">Uzasadniam wniosek i zaznaczam, że nie będę przedstawiał relacji Janusza Rolickiego. Tylko uważam i zachęcam do tego kolegów, żeby zrozumieli, że jeżeli jego relacja choćby jest częściowo prawdziwa, to ludzie, którzy próbowali sterować telewizją publiczną, wyrządzili krzywdę waszej partii, nie działali w jej interesie. W każdym razie nie tak powinno się rozumieć interes partii. Dziękuję posłowi Bronisławowi Cieślakowi za poparcie mojego wniosku i przyjmuję to jako dobrą intencję. Aczkolwiek chcę wyraźnie powiedzieć, że sprawa umieszczenia poselskiego projektu powinna być oczywista. Nie rozumiem, dlaczego wpisuje się tylko rządowy projekt do planu pracy w przypadku ustawy o radiofonii i telewizji, a także ustawy o kinematografii. Domagam się, aby wpisać projekt poselski, natomiast mój wniosek dotyczy czego innego. Odpowiadam posłance Renacie Baście, że taki wniosek złożyłem pół roku temu. Uważam, że wobec takich relacji, że członkowie rządu ingerują w prace telewizji publicznej albo że członkowie telewizji publicznej podporządkowują swoją instytucję czynnikom politycznym, powinniśmy reagować. Chodzi o dobra konstytucyjne. To jest konstytucja, która mnie obowiązuje. Bronię jej, bo jest podstawą moich praw i porządku państwowego. Ale naprawdę traktujmy te zasady serio i dlatego proszę o wprowadzenie mojej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselJanByra">Przypomnę jeszcze raz, że tryb naszej pracy polega na tym, że dzisiaj zebraliśmy się po to, aby ustalić, jaki będzie porządek planu pracy w pierwszym półroczu. Dokument, który został dostarczony członkom Komisji, jest inicjatywą sekretariatu Komisji, którą zaakceptowałem, prosząc o rozdanie. Poseł Marek Jurek dokonuje koszmarnej manipulacji i wstrętnego nadużycia, sugerując, że w ten sposób przedstawiając propozycje mam zamiar nie pracować nad projektami ustaw. Jest to po prostu bardzo nieładne nadużycie. Poseł Marek Jurek spóźnił się na posiedzenie Komisji, kiedy przedstawiłem pięć innych punktów, w tym także punkty legislacyjne ustalone przez Komisję na ostatnim posiedzeniu. Nie zgłaszałem pretensji do nikogo, że nie wpisano do planu zmiany ustawy, którą trzy dni temu Komisja ustaliła. Proszę używać właściwych miar do konkretnych sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselMichalUjazdowski">Jeżeli jest się w takim stanie emocjonalnym, to powinno się przekazać prowadzenie przewodniczącemu Zdzisławowi Podkańskiemu. Koszmarna manipulacja, wstrętna manipulacja - co to ma wspólnego z pracami parlamentarnymi?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselJanByra">Poseł Marek Jurek uczynił mi bardzo poważny przytyk. Zagroził konferencją prasową. Odpowiedziałem mu na to. Użyte argumenty są absolutnie niewspółmierne do sytuacji, ponieważ dzisiaj mamy ustalić plan pracy. Czy jeszcze ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie planu pracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselKazimierzWojcik">Chciałbym zaproponować dodanie nowego punktu: "Ocena wiarygodności i rzetelności przekazywanych informacji w dziennikach i magazynach informacyjnych". 17 czerwca zdarzyło się, że partia Samoobrona, która, można powiedzieć, jest trzecią partią w Rzeczypospolitej Polskiej, ogłosiła program społeczno-gospodarczy dla Polski. Poinformowała o tym i zaprosiła dziennikarzy. Niestety, w żadnych mediach nie było na ten temat żadnych informacji. Chciałbym, aby Komisja oceniła gazety, a szczególnie wiadomości telewizyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselJanByra">Przypominam, że zgłoszono następujące propozycje do planu pracy. Do punktu pierwszego dopisać poselski projekt ustawy o kinematografii. Do punktu drugiego dopisać poselskie projekty ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselMarekJurek">Zgadzam się z propozycjami przewodniczącego Jana Byry dotyczącymi punktu 1 i 2 planu pracy, zaznaczając, iż nie chodzi o nasze oczekiwania, lecz prawa wnioskodawców. Bowiem są to projekty czekające na prace w komisyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselJanByra">W sprawie punktu 3 padła propozycja, aby skreślić słowa "w kontekście integracji z Unią Europejską". Chciałem się zapytać, czy poseł Michał Ujazdowski podtrzymuje swoją propozycję dopisania w tym punkcie oceny działalności Instytutu Adama Mickiewicza? Wydaje mi się rzeczą oczywistą, że rozpatrując ten temat, dokonamy tej oceny.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselMichalUjazdowski">Wycofuję swoją propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselJanByra">Czy ktoś z państwa ma uwagi do punktu 4? Nie widzę. Czy w sprawie punktu 5 ktoś chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselZdzislawPodkanski">Proponuję przesunąć ten punkt na drugie półrocze, ponieważ niedawno był poruszany ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselJanByra">Zatem skreślamy punkt 5. Czy są uwagi w sprawie punktu 6? Wydaje mi się, że można byłoby wspólnie rozpatrywać ten punkt z punktem 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselFranciszekWolowicz">Nie zgadzam się, ponieważ rozpatrywanie łączne tych dwóch punktów odbędzie się ze szkodą dla radia. Wszyscy zajmą się problemami tylko telewizji. Tymczasem w tej chwili o wiele bardziej są zagrożone ośrodki radiowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselBronislawCieslak">Jest zasadnicza różnica statusu tych instytucji. Radiowe rozgłośnie radia publicznego mają status odrębnych spółek, podczas gdy ośrodki telewizyjne nie są samodzielne.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselJanByra">Myślę, że można tego samego dnia i w tej samej miejscowości rozpatrywać oba tematy. Nie widzę. Czy w sprawie punktu 7 ktoś chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselMarekJurek">Opowiadam się za rozdzielnym rozpatrywaniem tych punktów. Regionalne ośrodki telewizyjne byłyby omawiane w kontekście możliwości ich kontynuacji w jakiejś formie prawnej w telewizji publicznej. Natomiast chciałbym, abyśmy rozmawiali o regionalnych rozgłośniach publicznych i warunkach ekonomicznego funkcjonowania innych lokalnych stacji radiowych. Bowiem tam występują zjawiska konsolidacji rynku, a przez to utraty niezależności przez te stacje. Warto o tym porozmawiać, ponieważ gwarantują decentralizację.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselZdzislawPodkanski">Myślę, że zaszło jakieś nieporozumienie. Popierałem wniosek, aby na jednym posiedzeniu w jakimś jednym miejscu rozpatrzyć oba punkty, a nie połączyć w jeden temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselJanByra">Poseł Zdzisław Podkański przekonuje, moim zdaniem słusznie, że tego samego dnia i w tym samym miejscu można odbyć wyjazdowe posiedzenie Komisji, którego porządek będzie przewidywał dwa odrębne punkty. Czy jest ktoś przeciwny rozpatrywaniu obu punktów na jednym posiedzeniu Komisji? Nie widzę. Czy ktoś z państwa ma uwagi do punktu 7 Sytuacja czasopiśmiennictwa kulturalnego w Polsce? Nie widzę. Czy w sprawie punktu 8 i 9 są uwagi? Nikt się nie zgłasza. Czy ktoś z państwa ma uwagi do punktu 10 - Realizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w kontekście skuteczności ochrony praw autorskich i pokrewnych? Nie widzę. Czy Komisja zgodziłaby się, aby nie rozpatrywać tego tematu, dopóki rząd nie przedstawi zapowiadanej nowelizacji ustawy? Czy ktoś jest przeciwny skreśleniu punktu 10? Nie widzę. Przechodzimy do punktu 11 - Kultura samorządowa - aktualny stan i perspektywy. Rozumiem, że możemy go zrealizować przy okazji wyjazdowego posiedzenia Komisji w Gdańsku. Punkt 12 dotyczy rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2003 r. Ponadto zgłoszono propozycje: wyjazdowego posiedzenia Komisji w Lublinie i w Zamościu. Ponadto sprawozdanie podkomisji o poselskim projekcie uchwały o Centrum Martyrologii. Dalej ocena realizacji ustawy o języku polskim. Następnie inicjatywa legislacyjna o dochodach jednostek samorządowych, co ustaliliśmy na poprzednim posiedzeniu Komisji. Poseł Marek Jurek proponuje, abyśmy rozpatrzyli warunki wykonywania misji telewizji publicznej na przykładzie ośrodka telewizyjnego Telewizji Łódź.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselMarekJurek">Chciałbym sprecyzować swoją propozycję: "Realizacja misji publicznej TVP w zakresie debaty publicznej: obiektywizm, pluralizm, swobody dziennikarskie".</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselJanByra">Przypominam, że co roku otrzymujemy sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i wątek, o którym mówi poseł Marek Jurek, dokładnie się w nim mieści. Zatem debata na temat się odbędzie w kwietniu przyszłego roku. Proszę posła Marka Jurka o wycofanie tej propozycji. Bowiem będzie do tego czas i sposobność przy okazji corocznego sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselMarekJurek">Podczas rozpatrywania sprawozdania zajmujemy przede wszystkim sprawami dotyczącymi koncesji udzielanych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. W czasie ostatniej debaty na temat KRRiT wykazałem, że Rada Nadzorcza TVP nie wykonywała swoich obowiązków w zakresie rozpatrywania sprawozdań czy uchwał Rady Programowej TVP.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselJanByra">Czy poseł Marek Jurek podtrzymuje swoją propozycję?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselMarekJurek">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselJanByra">Zgłaszam wniosek przeciwny.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselFranciszekWolowicz">O ile dobrze pamiętam, Najwyższa Izba Kontroli jest trakcie kontroli albo w najbliższym czasie ma zamiar skontrolować podział czasu antenowego dla partii politycznych w publicznych środkach masowego przekazu.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#WicedyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegowNajwyzszejIzbieKontroliDanutaGajdus">Najwyższa Izba Kontroli już przeprowadziła kontrolę realizacji zadań ustawowych Telewizji Polskiej SA. Informacja na jej temat została przekazana Komisji, ale pochodzi sprzed co najmniej półtora roku. Aktualnie jest prowadzona kontrola doraźna w związku z wnioskiem lidera jednej z partii. Ten wniosek został przyjęty przez prezesa NIK i taka kontrola jest prowadzona w Polskim Radiu SA.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselMarekJurek">Nie mam nic przeciwko temu, aby poprosić przedstawicieli NIK, żeby przedstawili nam swoje ustalenia na posiedzeniu, którego temat brzmiałby następująco: "Realizacja misji publicznej TVP w zakresie debaty publicznej: obiektywizm, pluralizm, swobody dziennikarskie".</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselJanByra">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za wpisaniem do planu pracy Komisji na I półrocze 2004 r. propozycji posła Marka Jurka? Stwierdzam, że Komisja, przy 5 głosach za, 6 przeciwnych i 2 wstrzymujących się, odrzuciła propozycję posła Marka Jurka. Mamy jeszcze propozycję posła Michała Ujazdowskiego - Zapoznanie się z projektem budowy Muzeum Historii Żydów Polskich. Czy ktoś chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselKazimierzZarzycki">Wydaje mi się, że projekt budowy tego Muzeum znajduje się w bardzo wstępnej fazie. W tym roku na jego realizację przeznacza się niewiele ponad 5 mln zł. Jest to naprawdę dopiero początek. Gdybyśmy mieli szansę wypowiedzieć się w sprawie koncepcji budowy tego Muzeum, to miałoby sens. Gdyby zaś to miało dotyczyć przedsięwzięcia gospodarczego jako takiego, to jest i za wcześnie, i za późno.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselMichalUjazdowski">Projekt budowy Muzeum istnieje. Uważam, że należałoby się z nim zapoznać.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselJanByra">Proponuję wpisać tę propozycję do planu ze wskazaniem jej rozpatrzenia ewentualnie w drugiej połowie przyszłego roku. Pozostała propozycja Kazimierza Zarzyckiego mówiąca o wyjazdowym posiedzeniu na Śląsku poświęcone prezentacji tamtejszych środowisk kulturalnych i ich problemów. Prosiłbym, aby podczas organizacji tego posiedzenia wziąć pod uwagę list rektora Akademii Muzycznej w Katowicach.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselZdzislawPodkanski">Myślę, że propozycja posła ma sens i nie widzę przeszkód, żeby ten temat połączyć z niektórymi innymi, takimi jak sytuacja szkolnictwa wyższego także na Dolnym Śląsku czy też Śląsku Opolskim, i przedłużyć pobyt o jeden dzień w innym miejscu.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselKazimierzZarzycki">Jest to bardzo dobry pomysł, ponieważ te regiony są objęte słabszym naszym mecenatem. Jednak jest to technicznie niemożliwe. Odległość między Katowicami a Wrocławiem wynosi 200 km. Samo przemieszczanie zabierałoby zbyt dużo czasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselZdzislawPodkanski">A Katowice z Opolem?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselKazimierzZarzycki">Można się nad tym zastanowić. W Katowicach trwa budowa największej inwestycji kulturalnej w tej części Polski, tj. Muzeum Śląskiego. Sama Biblioteka Śląska jest warta zwiedzenia, bowiem jest to jeden z najnowocześniejszych obiektów w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselZdzislawPodkanski">Na Śląsku problem problem przenikania się różnych kultur, który powinien nas zainteresować.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PoselJanByra">Proszę zachować umiar. Zawsze są wielkie kłopoty, aby znaleźć kilka osób, które by udały się na wyjazdowe posiedzenie. Obiecujecie, a potem nie przyjeżdżacie. Zwracam też uwagę, że ktoś musi te posiedzenia przygotować. Jest to wielka odpowiedzialność. Jest to już trzecia propozycja posiedzenia wyjazdowego w przyszłym półroczu. Ale rozumiem, że propozycja została przyjęta, ponieważ nikt nie zgłosił sprzeciwu. Jest jeszcze pisemna propozycja posła Olgierda Poniźnika, który prosił o wpisanie tematu: "Ocena Narodowego Centrum Kultury". Jeśli skreśliliśmy punkt mówiący o obowiązkach i statusie narodowych instytucji kultury, to powinniśmy być konsekwentni i nie przyjmować tej propozycji. Czy ktoś ma inne zdanie na ten temat? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła plan pracy na I półrocze 2004 r. wraz z propozycjami. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDanutaGajdus">Chciałam uprzejmie prosić o ewentualne rozważenie udziału przedstawiciela naszego departamentu w dwóch przyjętych przez Komisję punktach planu. Jeden dotyczący promocji polskiej kultury zagranicą. Przypominam, że nie tak dawno przysłaliśmy do Komisji informację o wynikach kontroli, która m. in. obejmuje ocenę działalności Instytutu Adama Mickiewicza. Ponadto jesteśmy w trakcie opracowywania informacji o wynikach kontroli, którą prowadzimy z inicjatywy Komisji, z realizacji ustawy o języku polskim. Sądzę, że w przyszłym półroczu będziemy mogli przedstawić wyniki tej kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PoselJanByra">Czy to oznacza, że należałoby zrealizować te punkty planu wtedy, kiedy otrzymamy informacje o wynikach kontroli?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDanutaGajdus">Materiał dotyczący promocji polskiej kultury jest gotowy i znajduje się w Sejmie. W drugim przypadku sądzę, że w końcu lutego informacja o wynikach będzie gotowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselJanByra">Na zakończenie chciałbym przeprosić za mój podniesiony głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoselMarekJurek">Ja również chciałbym przeprosić kolegów posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PoselJanByra">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>